جلسه 5 – نحوه نصب افزونه الکسا | آموزش نصب و دانلود تولبار الکسا

راهنمای دانلود افزونه الکسا برای گوگل کروم و فایرفاکس

دانلود افزونه الکسا برای گوگل کروم و فایرفاکس
راهنمای دانلود اکستنشن الکسا برای گوگل کروم و فایرفاکس

در این جلسه می‌رسیم به افزونه پرحاشیه بعضی از مرورگرها، یعنی افزونه الکسا که اطلاعات مفید و کاربردی‌ای از سایت در اختیار شما می‌ذاره. افزونه‌ای که از قدیم‌الایام تا الان یار و یاور الکسا بوده و هست. در جلسه سوم بهتون گفتیم که افزونه الکسا چیست و توی جلسه سوم درباره یکی از شایع‌ترین باورهای افزونه الکسا مفصل صحبت کردیم و گفتیم که چطوری این افزونه به معیارهای الکسا کمک می‌کنه.

قبل از هر چیزی، این رو بگم که اگه از کلمه افزونه استفاده می‌کنیم، منظورمون افزونه‌های وردپرس نیست. در واقع منظور ما اکستنشن‌هایی (extension) هست که شما می‌تونید اونا رو در مرورگرهای خودتون نصب کنید؛ مثل اکستنشن الکسا. به زبان ساده‌تر، افزونه الکسا (Plugin)، یا اکستنشن الکسا (extension) و یا ادآن الکسا (Add-on)، همه توی مرورگرهای ما یه معنا رو دارن. مثل افزونه وردپرس یا پلاگین وردپرس که یک معنا داره.

تو بخش اول به سوال شما درباره نحوه نصب تولبار الکسا (alexa toolbar)، یا اینکه ” چگونه افزونه الکسا را فعال کنیم ” پاسخ می‌دیم. نگران نباشید! در مورد روش نصب افزونه الکسا توی همه مرورگرهای مطرح، آموزش تصویری قرار دادیم.

در بخش دوم این جلسه هم قراره به معرفی یک یار گمشده از الکسا بپردازیم و ببینیم این یار گمشده کیه؟ چرا دیگه نیست؟ و زمانی که بود کارش چی بود؟ قول میدم خیلی از شماها درباره این یار گمشده چیزی نمی‌دونید!

اگه علاقه‌مندید بدونید داستان از چه قراره؟ تا انتهای مقاله همراه من و میزفا باشید.

سرفصل‌های جلسه پنجم، یا همون آموزش نصب و دانلود تولبار الکسا رو، در ادامه با هم می‌بینیم.

افزونه الکسا یا تولبار الکسا چیست؟

تولبار الکسا یک افزونه هست، که در مرورگر خودتون نصب می‌کنید و دقیقا طبق شکل، با کلیک روی آیکون این افزونه می‌تونید داخل هر سایتی که باشید، رتبه الکسا کشوری و جهانی اون سایت میزان ترافیکش و تعداد لینک ها و … رو مشاهده کنید.

چگونه افزونه الکسا را فعال کنیم
افزونه الکسا (Alexa Toolbar) چیست؟

اگه خاطرتون باشه، توی جلسه قبل یکی از مهم‌ترین روش‌های مشاهده رتبه الکسا سایت رو، تولبار الکسا معرفی کردیم، اما درباره آموزش نصب افزونه الکسا و دانلود اکستنشن الکسا برای مرورگرهای مختلف، صحبت نکردیم. در ادامه آموزش کامل نصب و دانلود اکستنشن الکسا برای مرورگرهای مختلف رو خواهید دید.

? لطفا توجه داشته باشید که متاسفانه امکان نصب افزونه الکسا برای مرورگرهای گوشی وجود نداره و فقط می‌تونید برای مرورگرهای دسکتاپ این افزونه رو نصب و استفاده کنید.

آموزش نصب تولبار الکسا برای کروم | دانلود افزونه الکسا برای کروم

در جواب به اینکه چگونه افزونه الکسا را برای کروم فعال کنیم، در قدم اول برای دانلود افزونه الکسا برای کروم‌، اینجا کلیک کنید. بعد مثل شکل زیر روی گزینه Add to Chrome بزنید.

آموزش نصب تولبار الکسا در گوگل کروم
آموزش نصب تولبار الکسا در گوگل کروم

و بعد یک پنجره پاپ‌آپ کوچیک براتون نمایش داده میشه. حالا کافیه روی Add Extension بزنید.

دانلود افزونه الکسا برای کروم
دانلود افزونه الکسا برای کروم

در انتها با مشاهده آیکون الکسا در گوشه سمت راست مرورگر کروم، نصب تولبار الکسا برای کروم به پایان می‌رسه. ✅

نحوه نصب افزونه الکسا برای کروم
نحوه نصب افزونه الکسا برای کروم

آموزش نصب افزونه الکسا در فایرفاکس | دانلود افزونه الکسا برای فایرفاکس

متاسفانه خبر بد اینه که از 11ام اردیبهشت 1401 (یعنی May 1, 2022)، خدمات افزونه الکسا برای فایرفاکس به پایان رسید و این افزونه، دیگه برای مروگر فایرفاکس قابل دسترسی نیست. اگه با لینک خط کاری افزونه الکسا، وارد سایت الکسا بشید، با پیام زیر مواجه می‌شید.

پایان کار افزونه الکسا در فایرفاکس
پایان کار افزونه الکسا در فایرفاکس

اما خب تا قبل از پایان فعالیت افزونه الکسا در فایرفاکس، شما می‌تونستید با روند زیر این افزونه رو نصب کنید:

قبل از هر چیزی، شما می‌تونید برای نصب و دانلود این افزونه، از صفحه alexa toolbar policy استفاده کنید. برای نصب و دانلود افزونه الکسا برای فایرفاکس، بعد از کلیک روی لینک بالا، وارد سایت الکسا می‌شید، و بعدش روی Accept and Install بزنید.

روش نصب افزونه الکسا در فایرفاکس
روش نصب افزونه الکسا در فایرفاکس

بعد از اون، یک پاپ‌آپ مثل شکل زیر باز میشه و با زدن روی continue to installation، افزونه الکسا بر روی مرورگر فایرفاکس شما نصب میشه و نصب تولبار الکسا برای فایرفاکس به پایان می‌رسه.

آموزش نصب افزونه الکسا در فایرفاکس
آموزش نصب افزونه الکسا در فایرفاکس

در ادامه با مشاهده آیکون الکسا در گوشه سمت راست مرورگرتون، بدونید که نصب تولبار الکسا در فایرفاکس با موفقیت انجام شده. ✅

نحوه نصب و دانلود افزونه الکسا برای فایرفاکس
نحوه نصب و دانلود افزونه الکسا برای فایرفاکس

آموزش نصب افزونه الکسا در مایکروسافت اج | دانلود افزونه الکسا برای مایکروسافت اج

واقعیت امر اینه که امکان نصب و دانلود تولبار الکسا برای مایکروسافت اج وجود نداره، شاید قبلا برای مرورگر internet explorer که مخاطب‌های زیادی داشته، این امکان وجود داشته؛ اما متاسفانه در حال حاضر این امکان وجود نداره، من با مرورگر اکسپلورر ام و مایکروسافت اج وارد صفحه دانلود افزونه الکسا شدم؛ اما با پیغام “متاسفیم! برای مرورگر شما اکستنشنی نداریم” مواجهه شدم.

دانلود و نصب افزونه الکسا در مایکروسافت اج
دانلود و نصب افزونه الکسا در مایکروسافت اج

آموزش نصب تولبار الکسا برای سافاری و اپرا | دانلود افزونه الکسا برای سافاری و اپرا

افزونه الکسا برای مرورگر های سافاری و اپرا، طبق چیزی که الکسا در بخش ساپورت خودش اعلام کرده، اصلا وجود نداره!

و اعلام کرده تولبار الکسا فقط برای مروگرهای کروم و فایرفاکس هست؛ شکل زیر رو ببینید.

دانلود و نصب تولبار الکسا برای سافاری و اپرا
دانلود و نصب تولبار الکسا برای سافاری و اپرا

دوست قدیمی تولبار الکسا – ویجت الکسا – از کار افتاده!

یکی از ابزار های نمایش رتبه الکسا در خود سایت و نیز یکی از راه های قدیمی کاهش رتبه الکسا، که حتی همین الان هم از زبان بعضی از سئوکار ها ممکنه بشنوید.

اما ببینیم این ابزار چی بوده؟ فرق اش با تولبار الکسا در چی هست؟ چجوری باید نصب اش کرد؟ و چرا الان نیست؟

ویجت الکسا چیست؟

یک ابزاری که می تونستید توی سایت تون بزارید تا همه بازدیدکننده های سایت تون رتبه الکسا سایت شما رو ببینند، و بدونند رتبه سایت شما الان چنده؟ و ترافیک تون چقدر هست و… که البته دست شما بود که چه اطلاعاتی رو دوست دارید مردم درباره سایت شما بدونند.

widget alexa

تفاوت ویجت الکسا با تولبار الکسا

ویجت الکسا با تولبار الکسا متفاوت هست،  تولبار یک افزونه هست که کاربر خودش باید روی مرورگرش نصب کنه تا بتونه رتبه الکسا یک سایت و ترافیک اش و تعداد لینک و … اش رو ببینه، اما ویجت الکسا ارتباطی به کاربر پیدا نمی کرد و نیاز نبود کاربر چیزی رو نصب داشته باشه درواقع این شما به عنوان صاحب یک سایت بودید که باید این ابزارک الکسا رو نصب می کردید تا بتونید رتبه و سایر اطلاعات الکسا تون رو در اختیار کاربرهاتون بزارید.

چرا ویجت الکسا از بین رفت ؟

من که خاطرم نمی یاد ولی اونهایی که 4 سال پیش هم در فضای سئو و دیجیتال مارکتینگ بودن میگن، الکسا کلی قابلیت داشته که از سال 2016 به بعد دچار تغییراتی جدی شده.

که گویا این تغییرات با هدف تجاری و بیزینسی بوده. حالا اون تعییرات چی بودن؟ 1: قابلیت رایگان ثبت سایت در الکسا برداشته میشه و از اون سال به بعد باید افراد برای ثبت نام در الکسا پول بدن در جلسه 8 مفصل با هم در این باره قراره حرف بزنیم.

2: ویجت الکسا، که از اون سال به بعد رسما اعلام می کنند که دیگه این ویجت بازنشسته شده.

خوب بنظر من که منطقی می یاد تا یک بازه ای برای برند شدن اش بخواد قابلیت هاش رو به رایگان در اختیار عموم قرار بده و وقتی که تقاضا زیاد شد و برند شد، بخواد از اون سرویس ها پول دربیاره.

روش های نصب ویجت الکسا

برای اینکه منم مطمئن بشم واقعا این ابزار الکسا دیگه کار نمی کنه، شروع کردم به نصب کردن اش و تست کردن این ویجت. 2 روش برای نصب ویجت الکسا وجود داره که در ادامه هر دو روش رو کامل بهتون میگم.

روش اول، نصب از طریق افزونه

روش اول که خیلی ساده هست، درصورتیکه سایت شما وردپرسی هست کافیه افزونه Alexa Rank Widget رو نصب کنید.

نصب افزونه Alexa Rank Widget
نصب افزونه Alexa Rank Widget

همون طور که می بیند، تاریخ آخرین به روز رسانی این افزونه حدود 4 سال پیش بوده و از اون زمان تا الان به روزرسانی براش اتفاق نیفتاده، توصیه میشه این مدل افزونه ها که از زمان بروزرسانی شون کلی می گذره، اصلا نصب نشند اما چه کنم که از بس دلسوز کاربرهای میزفا هستم، ریسک اش رو به جون سایتم خریدم و نصب اش کردم.( این جمله رو با خنده نوشتم، شما هم استیکر خنده من رو در ذهنتون تجسم کنید!)

بعد از اینکه نصب کردید در قسمت افزونه ها ازتون می پرسه به کدوم بخش از سایت شما(فوتر یا سایدبار) متصل بشه که من فوتر رو انتخاب کردم؛ بعد از این نصب تموم میشه، و حالا باید رفت داخل سایت و نتیجه رو مشاهده کرد.

روش نصب ویجت از کار افتاده الکسا
روش نصب ویجت از کار افتاده الکسا

که متاسفانه در فوتر سایت همون طور که در شکل هم می بینید هیچ دیتا و رتبه ای به من نشون نداد.

تا همین جا کافی بود، که به من اثبات بشه ویجت کار نمی کنه و الان منسوخ شده، اما باز هم دست از تلاش بر نداشتم و با پررویی ادامه دادم روش دوم رو هم امتحان کردم گفتم شاید فرجی شد و رتبه رو نشون داد.

روش دوم از طریق گذاشتن کد در قسمت ابزارک های سایت

کد زیر باید در قسمت ابزارک های سایت، بخش ابزارک متنی HTML قرار بگیره.

کد ویجت الکسا برای نصب در سایت
کد ویجت الکسا برای نصب در سایت
<a href="http://www.alexa.com/siteinfo/zaforosh.ir/">
<script type='text/javascript' src='http://xslt.alexa.com/site_stats/js/s/a?url=zaforosh.ir/'>
</script>
</a>
نصب و دانلود ویجت الکسا
نصب و دانلود ویجت الکسا در وردپرس

اگه سایت شما وردپرسی باشه از قسمت نمایش، بخش ابزارک ها رو که بزنید وارد قسمت متن دلخواه می شید و می تونید کد HTML بالا  رو در بخش متن دلخواه وارد کنید، با اینکار ویجت الکسا در سایدبار یا فوتر یا هر بخشی که شما قصد نمایش اون رو داشته باشید باید به شما نشون داده بشه، که متاسفانه برای من همون طور که در شکل هم می بینید، هیچ گونه نمایش رتبه یا ترافیکی نداد.

روش نصب ویجت الکسا از طریق کد
روش نصب ویجت الکسا از طریق کد

خلاصه هر 2 روش موجود برای نصب ویجت الکسا رو امتحان کردم تا شما و خودم رو مطمئن کنم واقعا ویجت الکسا کار نمی‌کنه، لطفا دیگه هر کسی هر جایی از این روش ها براتون گفت، یه دعا برای هدایتش بکنید. :))

جمع‌بندی مبحث نحوه نصب افزونه الکسا در مرورگرها

یکی دیگه از جلسات آشنایی با سایت الکسا به پایان رسید، امیدوارم با روش صحیح نصب افزونه الکسا در مروگرها آشما شده باشید و به سوال شما درباره اینکه چطور افزونه الکسا را فعال کنیم، پاسخ کاملی داده باشیم.

یک خبر خوش براتون دارم و در جلسه آینده ( اهمیت رتبه الکسا بر سئو ) قراره کلی از شما ها برنده جایزه بشید! می خوایم کاری کنیم که هیچ کس از شماها دست خالی از سری جلسات آنالیز سایت در الکسا بیرون نره.

مشتاقانه منتظر فیدبک‌های شما درباره این جلسه و جلسه آینده هستیم.

متفحص و نویسنده: فاطمه درویشی
سئوی محتوا: پوریا آریافر

فاطمه درویشی
کی هستم؟ باید بگم هنوز هم خودم نمی دونم. اما میدونم؛ یک سئوکار که عاشق کوهنوردی و کوله گردی و شناس، جدیدا هم دوچرخه سواری. دارای تیپ شخصیتی ENTJ و IFC3 . تمایلاتم:  رهبری و مدیریت  مخفی کردن عدم امنیت  بهره وری  تجربه های چالشی . دغدغه هام؟ کشف خود واقعی ام؛ ثروتمند تر شدن کشاورز ها؛ که سایت زعفروش از دل همین دغدغه ام متولد شد. اگه دوست داری بیشتر درباره من و زندگی کاری من بدونی برو سایت شخصیم؛ این پایین دکمه خونه رو بزنی می ری داخل سایتم!

9 نظر

9 پاسخ

  1. سلامی مجدد خیلی ممنونم از پاسخگوییتون. راستش من تو گوگل داشتم راجب این مسئله سرچ میکردم به سایت شما و این مقالتون برخورد کردم فعلا نتونستم همشونو از اول بخونم. ولی سیوش کردم تا از اول آموزش هاتونو دنبال کنم. خیلی ممنونم از آموزش های خوبتون 🙂

  2. سلام وقتتون بخیر. من افزونه الکسا رو تو مرورگرم خیلی وقته استفاده میکنم ولی متاسفانه یه سری از سایتارو رتبشو تو داخل کشور نمیاره و مینویسه No Data.
    مثلا الان خودم یه سایتی باز کردم و روش کار میکنم میخوام رتبشو داخل کشور ببینم مینویسه No Data. شما میدونید مشکل از چیه و چطوری میتونم رفعش کنم؟

    1. سلام فاطمه جان
      ببین نصفه و نیمه آموزش الکسا رو داری دنبال می کنی هااااا نگی نفهمیدم ??
      اگر دقیق تر مقالات رو می خوندی من جواب اش رو داده بودم ولی حالا چون پرسیدی دوباره بهت جواب می دم
      نگاه کن الان سایت تو رتبه اش ۵ میلیون جهان هست
      اوووووو ?می دونی یعنی اصلا توی بازی نیست
      در واقع یک سایتی هست که هنوز دیتایی ازش الکسا ندارن یعنی هنوز بازدید کننده خاصی نداره که بخواد وارد بازی رقابت با سایر سایت های داخلی اش بکنه
      حالا باید چیکار کنی ؟
      اصل جواب رو می زارم که بیای و جلسه ۱۵ رو بخونی جلسه ۱۵ کامل درباره روش های کاهش رتبه الکسا باهات حرف می زنم پس اصل جواب رو اونجا ازم می گیری
      اما الان
      بهتره روی سئو سایت و سوشال های این سایت کار کنی
      و دوم محتوا منظم بزاری یا اگر مقاله از قبل داره بشین و مقالات رو یک بار ادیت بزن و ویرایش شون کن

  3. سلام و عرض ادب
    بنده مدت هاست افزونه اکلسارو برای مرورگر خودم نصب کردم اما درقسمت site linking in بک لینک های سایت رو نشون نمیده با اینکه من خودم یه تعداد لینک فالو برا سایتم ایجاد کردم… ایا چند ماه زمان میبره تا این اطلاعات ثبت شه و نمایش بده؟؟؟ و اینکه برای دیدن این بک لینک ها ایا راه دیگه ای هست؟ باسپاس

    1. سلام سجاد.
      حالا الکسا بفهمه یا نفهمه چه تاثیری در نتایج و سئو و کسب و کار شما داره؟
      الکسا یک سری ربات ها داره که به سایت های مختلف سر میزنن و لینک ها رو پیدا میکنن، حالا ممکنه برای شما پیدا کرده باشه یا پیدا نکرده باشه.
      اصولا این ابزارها همه لینک ها رو هم خوب نمایش نمیدن تا وقتی که چند ماه ازشون پنل پولی داشته باشی.
      حتما جلسه بک لینک و الکسا رو یک نگاهی بکن.

    1. بله در این تاریخ محدودیت برای ای پی های ایرانی درج شده

  4. به من بگویید آیا این افزانه در ایران فیلتر شده است ؟
    سپس تشکر خواهم کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=