نحوه استفاده از تگ Canonical [با بیش از 200 کامنت پرسش و پاسخ با متخصص سئو]

معنی متا تگ canonical چیست

تگ Canonical

تگ Canonical یکی از آن تگ‌هایی است که همه وبمسترها حداقل یک بار مجبور به حل مشکلات ناشی از عدم استفاده درست از آن شده‌اند. شایع‌ترین خطایی که برای یک متخصص سئو ممکن است پیش آید، مشکل ایندکس نشدن صفحاتی است که سرچ کنسول ادعا می‌کند تگ کنونیکال Canonical برای آن‌ها یا به درستی انتخاب نشده یا با متا تگ کنونیکالی که گوگل تشخیص داده است، متفاوت است.

اینکه چگونه برای صفحاتی که از این نظر مشکل دارند تگ کنونیکال تعریف کنیم بسیار مهم است، و در قدم اول برای آنکه بتوانیم به صورت صحیح و با روش استاندارد از این تگ استفاده کنیم باید ابتدا معنی Canonical را به خوبی درک کنیم و بدانیم چیست و در کجا و چطوری استفاده کنیم. چرا که استفاده نادرست از این تگ علاوه بر اینکه شما و ربات‌های گوگل را حسابی گمراه می‌کند، مانع از گرفتن رنک (Rank) مناسب برای صفحات شما می‌شود.

بنابراین، در این مقاله از سایت میزفا نحوه استفاده صحیح از این تگ کنونیکال را یاد خواهید گرفت.

تگ Canonical چیست

معنی canonical چیه؟ تمام داستان کنونیکال این است که گوگل نسبت به محتوای تکراری به شدت حساس است، در مقاله پنالتی شدن سایت در گوگل درباره مشکلات محتوای تکراری یا همان Duplicate content صحبت کردیم و حتی کمی درباره تگ کنونیکال در آنجا نوشتیم و گفتیم چه تاثیری در پنالی شدن وبسایت ما در نتایج گوگل دارد.

آیا گوگل به تگ کنونیکال توجه می‌کند؟
زمانیکه ربات‌های گوگل با آدرس‌هایی که محتوای تکراری دارند روبه‌رو می‌شوند باید یکی از آن محتواها را به دیگری ترجیح داده و آن آدرس را به عنوان آدرس اصلی ایندکس کنند (منظور از آدرس همان URL صفحه است). حال شما به کمک این تگ پرکاربرد می‌توانید در این امر به گوگل بگویید که لطفا به جای آنکه خودت ترجیح دهی کدام آدرس URL اصلی است، به حرف من گوش کن. در این حالت باید در نظر بگیرید که تنظیم کردن تگ کنونیکال Canonical به معنی گوش دادن حرف گوگل به شما نیست ولی به احتمال زیاد حرف شما را در اولویت قرار خواهد داد.

اصولا گوگل آدرس اولی یعنی URL اولی که ایندکس می‌کند را اصلی در نظر می‌گیرد، هر چند این حرف بنده همیشه درست نیست ولی این را هم در نظر بگیرید که تصمیم گیری نهایی برای اعمال تگ های کنونیکال در سایت شما ربات گوگل است و نه شما. گوگل در این داکیومنت گفته:

Which is my canonical URL, according to Google
Use the URL Inspection tool to learn which page Google considers canonical. Note that even if you explicitly designate a canonical page, Google might choose a different canonical for various reasons, such as performance or content.

ترجمه فارسی از میزفا: از ابزارهای بررسی آدرس صفحه استفاده کنید تا متوجه شوید گوگل کدام صفحات شما را کانونیکال در نظر می‌گیرد. به این نکته دقت کنید که حتی اگر شخصاً یک صفحه کانونیکال طراحی کرده باشید، باز هم این گوگل است که بنا به دلایل متفاوت و متعددی همچون عملکرد صفحه یا محتوای آن، می‌تواند صفحه کانونیکال دیگری انتخاب کند.

پس بدانید که اولویت در انتخاب کنونیکال یک صفحه با گوگل است و با شما نیست، با این حال میزفا پیشنهاد میکند که در صفحات خودتان از این متاتگ پرکاربرد استفاده کنید. علت استفاده را در پاراگراف بعدی بخوانید.

علت به وجود آمدن محتوای تکراری در سایت

مطمئنا هیچ متخصص حرفه ای در امر سئو به صورت ارادی صفحاتی با محتوای یکسان تولید نمی‌کند، پس چرا صفحاتی با محتوای تکراری در سایت شما به وجود آمده است؟

  • آدرس‌های چندگانه (Multiple URLs): این آدرس‌ها در سایت‌های فروشگاهی که با تغییر متغیرهایی مثل قیمت، رنگ و دسته بندی های مختلف و یا مثلا بهترین محصولات و یا پرفروش‌ترین‌ها، تولید می‌شوند.
  • آدرس‌هایی که با Session های مختلف تولید می‌شوند: آدرس‌هایی که به صورت اتوماتیک توسط سیستم مدیریت محتوای سایت شما و با تغییر Session تولید می‌شوند. آیا صفحاتی دارید که قرار است با پرینتر به خوبی نشان داده شوند؟ آیا از لینک‌های خرده نان( Breadcrumb Links) در آدرس‌دهی استفاده می‌کنید
  • نسخه‌های HTTP، HTTPS و با WWW و بدون WWW یک سایت: اگر به ربات‌های گوگل به صورت درست اعلام نکنید که آدرس‌های
http://example.com
http://www.example.com
https://example.com
https://www.example.com
  • همگی به یک صفحه اشاره می‌کنند؛ این آدرسها به صورت جداگانه در گوگل ایندکس میشوند. (حل این مشکل توسط کد انتقال دائمی یا کد Redirect 301 امکان‌پذیر است.)
  • کوچک یا بزرگ بودن کلمات انگلیسی که در آدرس صفحات سایت وجود دارد: برای مرورگرها و کاربران کوچک یا بزرگ بودن حروف اهمیتی ندارد اما موتورهای جست‌و‌جو نسبت به این موضوع حساسیت دارند. اگر سایت شما در دسته‌بندی‌های هاست نسبت به حروف کوچک و بزرگ حساس نیست؛ بدون شک به مشکل خواهید خورد.
  • آدرس‌های متفاوت برای موبایل: اگر آدرس صفحات شما در زمانیکه کاربر با موبایل از سایت شما دیدن می‌کند با کاربر دسکتاپ متفاوت است.مثلا m.example.com را برای ورژن موبایل صفحه example.com در نظر گرفته باشید.
  • برخی وبسایت‌ها برای به اشتراک گذاشتن محتوای خود در شبکه‌های اجتماعی URL کوتاه‌تری دارند و این URL ریدایرکت نمی‌شود، همانند دیجی‌کالا، درواقع هر محصول دیجی‌کالا با دو URL مختلف را می‌توان نشان داد ولی آن‌ها با تگ کنونیکال مشکل محتوای تکراری را حل کرده‌اند.

دقت کنید در مثال‌هایی که گفتیم لزوما محتوای تکراری تولید نشده است بلکه این تعدد آدرس‌ها است که باعث بوجود آمدن محتوای تکراری در صفحات یکسانی که با چند آدرس در دسترس هستند شده است. همچنین دقت داشته باشید که حل مشکل به وجود آمدن محتوای تکراری فقط به کمک تگ کنونیکال برطرف نمی‌شود و راه‌های دیگری مثل انتقال دائمی صفحات( Redirect 301) و استفاده از بخش URL Parameter در سرچ کنسول برای حل این مشکل وجود دارد. ما در دوره فیلم آموزشی سرچ کنسول جدا از آنکه به مبحث URL Parameter پرداختیم به نحوه ریدایرکت کردن هم به شکل بسیار جامعی پرداختیم تا کمترین محتوای احتمالی را داشته باشید.

کاربرد متا تگ Canonical

همانطور که گفتیم زمانی از تگ کنونیکال استفاده می‌کنیم که بخواهیم به ربات گوگل بگوییم از بین چند صفحه که به نظر می‌رسد محتوای تکراری دارند کدام صفحه را به عنوان صفحه اصلی در نظر بگیر.

یک مثال ساده از تگ کنونیکال

با کمک تگ کنونیکال به ربات‌های گوگل می‌فهمانیم، آدرس‌های مختلفی که محتوای منحصر به فرد ندارند و قسمتی از محتوای صفحه دیگری هستند نباید در نتایج جست‌و جو نشان داده شوند.

نحوه استفاده از rel=”canonical”

۱ - https://www.example.com/quality-wrenches.html
۲ - https://example.com/quality-wrenches.html
۳ - https://example.com/quality-wrenches.htm?sort=price
۴ - https://example.com/quality-wrenches.htm/print

مثال: به آدرس‌های بالا توجه کنید. فرض کنید در یک فروشگاه اینترنتی، آدرس اول به صفحه اصلی محصولات اشاره می‌کند. آدرس دوم بدون www است. آدرس سوم محصولات را بر اساس قیمت مرتب می‌کند و آدرس چهارم نسخه قابل پرینت صفحه اصلی است. محصولات این فروشگاه اینترنتی باید فقط با آدرس صفحه اول در گوگل ایندکس شوند، در نتیجه برای همه صفحات ( حتی صفحه اصلی) متا تگ Canonical را به شکل زیر تعریف می‌کنیم.

<link rel="canonical" href="https://www.example.com/quality-wrenches.html"/>

دقت داشته باشید این تگ در قسمت head کدهای html هر 4 صفحه قرار می‌گیرد.

با این کار به ربات‌های گوگل می‌گوییم که اگر ۴ ادرس بالا را مشاهده کرد فقط آدرس ۱ را در نظر بگیرد و در نتایج نشان دهد و ۳ ادرس بعدی هر آنچه که دارند مربوط به آدرس ۱ است.

تگ Canonical در افزونه Yoast وردپرس

اگر سایت شما با سیستم مدیریت محتوای وردپرس نوشته شده است و از افزونه یوآست Yoast برای بهبود وضعیت SEO سایت خود استفاده می‌کنید، می‌توانید به سادگی از قسمتی که در شکل زیر مشخص شده است برای هر صفحه آدرس کنونیکال را تعریف کنید.

نحوه استفاده از کنونیکال در وردپرس

چند مثال از نحوه استفاده از تگ Canonical در سایت‌های مختلف

قبل از بررسی متا تگ کنونیکال در چند نمونه سایت ایرانی در خاطر داشته باشید، استفاده از متا تگ کنونیکال به استراتژی‌های هر سازمان بستگی دارد و نسخه‌ای که یک سایت برای نحوه کاربرد تگ Canonical استفاده کرده است؛ ممکن است با استراتژی‌های سایت شما همخوانی نداشته باشد.

بهترین راه این است که سناریوهای مختلفی که در زیر برایتان آورده شده است را با دقت بررسی کنید و سپس با توجه به برنامه‌ای که برای ایندکس شدن صفحات سایت خود در گوگل دارید برای استفاده از متا تگ Canonical اقدام کنید.

مثال ۱ – نحوه استفاده از تگ Canonical در فروشگاه دیجی‌کالا

بیایید نحوه دسته‌بندی صفحات در این فروشگاه را بررسی کنیم. در منو صفحه اصلی دیجی کالا یک سری دسته‌بندی از محصولات مختلف را می‌بینیم. فرض کنید داخل زیر دسته کالاهای مسی می‌شویم. به آدرس صفحه در شکل زیر دقت کنید.

استفاده دیجی کالا از متا تگ کنونیکال
استفاده دیجی کالا از متا تگ کنونیکال

در این صفحه دیجی کالا تمام محصولات مسی خود را یک‌جا جمع کرده است. به قسمت بالای عکس‌ها نگاه کنید که چند فیلتر مختلف برای تغییر نحوه نمایش این اجناس درج شده است. روی یکی از این فیلترها کلیک کنید. حالا به دقت به آدرس صفحه نگاه کنید. در بالا گفتیم یکی از کاربردهای استفاده از تگ کنونیکال زمانی است که با تغییر فیلترهایی مثل رنگ، قیمت، ارزان‌ترین و … آدرس‌هایی جدید تولید می‌شوند.

اعمال فیلتر بر محصولات و عملکرد تگ کنونیکال
اعمال فیلتر بر محصولات و عملکرد تگ کنونیکال

حالا بیایییم به این سوال‌ها پاسخ بدهیم:

  1. همه محصولات مسی سایت دیجی کالا در کدام صفحه قرار گرفته اند؟
  2. آیا با کلیک کردن روی فیلتر جدیدترین‌ها، محصولاتی به ما نمایش داده می‌شود که در صفحه اصلی وجود داشته اند؟ یا محصولاتی جدید برای نمایش وجود دارد؟

حالا بیاییم به منبع کد صفحه بالا نگاه کنیم. عبارت rel=”canonical” را در صفحه کد جست‌و‌جو کردیم. نتیجه را در تصویر می‌بینید.

استفاده از رل canonical در سایت دیجی کالا
استفاده از رل canonical در سایت دیجی کالا

تگ کنونیکال این صفحه، صفحه اصلی محصولات مسی است. زمانیکه شما به این شکل از متا تگ Canonical استفاده می‌کنید، به ربات‌های گوگل می‌فهمانید که این صفحه فیلتر شده محتوایی دارد که شامل محتوای صفحه اصلی محصولات است و به جای اینکه صفحه با آدرس فیلتر شده در گوگل ایندکس شود، باید صفحه با محصولات اصلی که صفحه کامل‌تری است؛ ایندکس شود.

بیاییم نگاهی به منبع کد صفحه اصلی محصولات مسی نیز بیندازیم، دیجی کالا برای احتیاط بیش‌تر متا تگ Canonical  این صفحه را هم خود صفحه تعریف کرده است تا به گوگل در درک بهتر صفحه اصلی که باید به عنوان صفحه محصولات مسی ایندکس شود؛ کمک کرده باشد.

استفاده از تگ Canonical در صفحه اصلی محصولات سایت دیجی کالا
استفاده از تگ Canonical در صفحه اصلی محصولات سایت دیجی کالا

مثال ۲ – نحوه استفاده از تگ Canonical در سایت میزفا

در این مثال قصد داریم به شما نشان دهیم که منظورمان از متفاوت بودن استراتژی ایندکس شدن صفحات در گوگل و تأثیر آن بر روی نحوه کاربرد تگ کنونیکال چیست.

یکی از بخش‌های پرطرفدار سایت ما بخش مقالات > آمـوزش سئو > کل آرشیو سئو می‌باشد. در این بخش ما تمامی مقالاتی که در خصوص سئو داریم را یک‌جا جمع کرده‌ایم. (https://mizfa.com/blog/category/seo/)

صفحه دسته بندی مقالات سئو در سایت میرفا
صفحه دسته بندی مقالات سئو در سایت میرفا

در نگاه اول ممکن است اینطور به نظر برسد که ما قصد داریم یا هر صفحه از این دسته‌بندی در گوگل ایندکس شود یا فقط صفحه اول این دسته‌بندی ها. اما استراتژی سایت ما در ایندکس شدن آرشیو کاملی از سئو با آنچه ممکن است در ذهن شما باشد متفاوت است، به همین خاطر ما به شکلی متفاوت از تگ کنونیکال در این دسته‌بندی‌ها استفاده کرده ایم.

به تصویر زیر که منبع کد صفحات اول  دسته‌بندی کل آرشیو سئو ما هستند به دقت نگاه کنید.

استفاده از تگ کنونیکال در دسته بندی های سایت میزفا
استفاده از تگ کنونیکال در دسته بندی های سایت میزفا

عبارت rel=”canonical” را پیدا کنید و ببینید چه صفحه‌ای به عنوان تگ کنونیکال برای این صفحات تعریف شده است.

به این نکته دقت کنید که کدام صفحه قرار است محتوای کامل‌تر و به روز تری داشته باشد؟ در مثالی که از میزفا برای شما بیان کرده‌ایم، صفحه‌ای وجود دارد به این آدرس که در آن سرفصل دوره آموزشی سئو به صورت کامل درج شده است و توضیحات کاملی در خصوص ماهیت سئو در آن داده شده است. استراتژی سایت ما در استفاده از تگ Canonical به این شکل است که همه ترافیک ورودی و رنک (Rank) در خصوص آموزش سئو به آن صفحه منتقل شود، در نتیجه برای صفحات دسته‌بندی تگ کنونیکال را به گونه‌ای تعریف کردیم که به ربات‌های گوگل بفهمانیم صفحات دسته‌بندی کپی از کدام صفحه هستند و صفحه اصلی که باید در گوگل ایندکس شود کدام صفحه است.

به شکل خلاصه آرشیو سئو بیشتر جنبه تجربه کاربری را دارد و  از نظر سئو محتوای آن تکراری است به عبارت دیگر با این کار ما از کنونیکالیزیشن canonicalization دوری کردیم. این یک مثال عملی از نحوه استفاده کنونیکال بود.

مثال ۳ – نحوه استفاده از تگ Canonical در یک مجله اینترنتی

قصد  داریم یک مجله که مطالب مختلفی را در صفحه بندی‌های گوناگون انتشار می‌دهد را بررسی کنیم، تا ببینیم تعریف رل Canonical تا چه اندازه می‌تواند در سایت‌های مختلف متفاوت باشد.

استفاده مجله اینترنتی از تگ کنونیکال
استفاده مجله اینترنتی از تگ کنونیکال

به شکل بالا نگاه کنید. در این مجله سر دسته‌ای را تحت عنوان راهنمای سفر می‌بینید که با کلیک روی آن وارد صفحه‌ای می‌شوید که در آن تمامی مقالات مربوط به این دسته در چند صفحه به شما نمایش داده می‌شود. استراتژی که این مجله برای ایندکس شدن و گرفتن رنک (Rank) روی کلمه راهنمای سفر دارد به این شکل بوده است که فقط صفحه اول در گوگل ایندکس شود و وجود بقیه صفحات با پارامترهای صفحه بندی به گوگل فهمانده شود. به عکس زیر که منبع کد صفحه دوم این دسته بندی است نگاه کنید، آدرس صفحه اول دسته‌بندی به عنوان تگ کنونیکال برای همه صفحات تعریف شده است.

رل Canonical در دسته بندی یک مجله اینترنتی
رل Canonical در دسته بندی یک مجله اینترنتی

اشتباهات رایجی که در استفاده از تگ Canonical وجود دارد

  1.  یکی از خطاهایی که ممکن است رخ دهد این است که آدرس صفحه اصلی به عنوان کنونیکال همه صفحات سایت تعریف شود. انجام دادن اینکار به این معناست که به ربات‌های موتورهای جست و جو اعلام کنید که همه صفحات سایت من یک کپی از صفحه اصلی سایت هستند. در این حالت همه صفحات شما از ایندکس گوگل خارج می‌شوند و فقط صفحه اصلی ایندکس می‌شود.
  2. برای یک صفحه بیش از یک تگ کنونیکال تعریف شود : فقط اولین تگ کنونیکال توسط ربات‌های موتورهای جست و جو پذیرفته می‌شود. البته این موضوع جای بحث دارد چرا که در این مقاله اشاره کرده که اگر تو رل کنونیکال در صفحه ای از سایت ما مشاهده کند هر دو را نادیده می‌گیرد. با این حال چه نادیده بگیرد و چه اولی را در نظر بگیرد پیشنهاد میکنیم همیشه یک بار از این متاتگ مهم سئو استفاده کنید.
  3. لینک کنونیکال به درستی تعریف نشود: فرض کنید آدرس صفحات شما با http، https با www و بدون www  در دسترس است و شما آدرس با https  و www را در فایل .htaccess و .webconfig از روی هاست به عنوان آدرس اصلی تعریف کرده اید. زمانیکه میخواهید برای یک صفحه یک تگ کنونیکال تعریف کنید باید حواستان به نوع آدرس‌دهی آن صفحه باشد و حتما از آدرسی که با https و www ساخته شده است استفاده کنید.
  4. کنونیکال جا به جا تعریف شود: در یک سایت فروشگاهی لازم است صفحات محصولات به صورت جداگانه ایندکس شوند. اینکه صفحات دسته‌بندی محصولات را به جای صفحه کل محصولات ایندکس کنید، و به جای اینکه صفحه محصولات را به عنوان کنونیکال صفحات دسته بندی تعریف کنید، صفحات دسته بندی را  ایندکس و صفحات محصول را ایندکس نکنید؛ یکی از اشتباهات رایج در استفاده از تگ کنونیکال را مرتکب شده اید.
  5. عدم استفاده درست از رل کنونیکال در صفحه بندی صفحات و یا مقالات: به این نکته دقت کنید که استراتژی شما برای ایندکس شدن صفحاتی که به صورت چند برگی در سایت شما وجود دارد؛ تعیین کننده نحوه استفاده شما از تگ کنونیکال در مورد آن‌هاست. اگر می‌خواهید تمام ترافیک ورودی به صفحه اول یک دسته‌بندی تعلق داشته باشد و لینک‌های موجود در صفحات بعدی قابل follow و index شدن هستند، می‌توانید صفحه اول مربوط به هر دسته‌بندی را به عنوان کنونیکال صفحات بعدی تعریف کنید. اما اگر سناریوی سایت شما در صفحه بندی به شکل زیر است هرگز از تگ کنونیکال استفاده نکنید.
    ممکن است داستانی را در یکی از دسته بندی های تان تعریف کرده باشید که ادامه دار است. در این‌صورت اگر آدرس صفحه اول ازآموزش یا داستان شما به عنوان کنونیکال صفحات بعدی در نظر گرفته شود، قسمتهای بعدی آموزش یا داستان شما در گوگل ایندکس نمیشود. در این حالت بهترین راه استفاده از تگ های rel که مقدار های next  و prev را می‌گیرند؛ می‌باشد.

    <link rel="next" href="https://mizfa.com/blog/category/seo/page/2/" />

تگ Canonical در HTTP Headers

شاید برایتان جالب باشد که بگوییم برای برخی صفحات نمی‌شود از متاتگ کنونیکال استفاده کرد. به این خاطر که اصلا این صفحات head ندارند. همان طور که گفتیم این متاتگ مهم در head سایت باید درج شود. خب شاید برایتان سوال پیش بیاد که چه نوع صفحاتی به این شکل هستند؟

اگر ما تا الان درباره صفحه صحبت کردیم منظورمون سندهای HTML هست یا صفحات HTML. ولی برخی صفحات هستند مانند فایل خالی، مثل فایل PDF و یا فایل Word و یا فایل عکس‌ها. این نوع صفحات خالی از بخش هد Head هستند و درج کنونیکال به شکل یک متاتگ امکان پذیر نیست. راه کار چیست؟ استفاده از کدهای هدر HTTP در مرورگر.

شاید بپرسید چرا باید از هدرهای HTTP برای کنونیکال کردن این فایل ها باید استفاده کنیم؟

  • چون به راحتی نمیتوان این فایل ها را سئو کرد.
  • چون به راحتی نمیتوان این فایل ها را آنالیز کرد.
  • چون ممکن است بر رتبه سایت شما در نتایج گوگل اثر بگذارد، شاید این اثر منفی باشد، مخصوصا اگر محتوای PDF شما نسخه کپی از یک صفحه ایندکس شده باشد.

چطور هدر کنونیکالی درست کنیم؟

ابتدا نیاز هست به فایل .htaccess دسترسی داشته باشید و بعد باید بدانید چه فایلی را قصد دارید بر روی چه آدرسی کنونیکال کنید. فرض کنید ما یک فایل PDF داریم با نام Canonical.pdf و محتوای این فایل کپی همین صفحه است و قصد داریم این فایل را کنونیکال به همین صفحه کنیم. کد آن به صورت زیر می‌شود.

<Files "Canonical.pdf">
Header add Link "<https://mizfa.com/blog/canonical-tag/>; rel=\"canonical\""
</Files>

پایان بندی

در پایان باید شما بدانید که معنی canonical چیست و چه کاربردی دارد، باید بدانید که canonical در وردپرس چطور استفاده می شود ما در این مقاله آموزش استفاده از تگ canonical در وردپرس را به شما دادیم.

استفاده درست از متا تگ Canonical می‌تواند بر روی سئو داخلی سایت شما اثرات بسیار خوبی داشته باشد و در نتیجه به افزایش رتبه صفحات سایت شما به شکل هدفمند در نتایج جست و جوی گوگل کمک کند. چرا که با هدایت درست ترافیک ورودی به صفحات اصلی که محتوای غنی‌تری دارند باعث می‌شوید، صفحه مورد نظر رنک (Rank) بهتری بگیرد.

شما چه تجربه‌ای از استفاده از تگ Canonical در سایت خود دارید ؟ آیا استفاده نادرست از رل کنونیکال، باعث تغییر  رتبه یک صفحه در سایت شما شده است؟

نویسنده مقاله: خانم رعنا آخوندی / کارشناس تولید محتوا
آپدیت، ویرایش و سئو مقاله: پوریا آریافر / کارشناس سئو

رعنا آخوندی
من یک کارشناس تولید محتوا هستم. به سئو، بازاریابی آنلاین و آفلاین، بازاریابی محتوایی و تحلیل اطلاعات از روی یک دسته داده مثل آنالیتیکس به شدت علاقه دارم. اعتقاد من این است که آینده تبلیغات و بازاریابی در دست بازاریابی محتوایی است، پس برای پر رنگ‌تر شدن نقش بازاریابی محتوایی در جامعه دیجیتال وب فارسی تلاش می‌کنم.

220 نظر

220 پاسخ

  1. سلام و خداقوت پوریای عزیز.
    من توی سایتم افزونه فیلتر دارم که با توجه به تعداد فیلترها شاید حدود هزار url احتمالی توسط کاربر میتونه استفاده بشه با فیلتراسیون مختلف.

    چطور میشه از کنونیکال استفاده کرد؟ یعنی باید تک تک urlها رو وارد بشم و توی یواست تگ کنونیکال مورد نظرم رو بدم؟

    1. سلام ممنونم محمود عزیز.
      به احتمال ۹۹ درصد نیاز نیست کاری کنی، تا جایی که دیدم یواست یا خود ووکامرس فیلترها رو کنونیکال کرده.
      میتونی خودت سورس رو چک کنی.

  2. سلام جناب آریافر عزیز
    سوالی در مورد کنونیکال صفحات برچسب های وردپرس داشتم
    فرض کنید ما یک پست با عنوان “آشنایی با کامپیوتر” داشته باشیم و دو برچسب “آشنایی با نرم افزار” و “آشنایی با سخت افزار” رو هم به این پست اضافه کنیم با این هدف که با سرچ این دو عنوان در گوگل، دو صفحه ای که با استفاده از این برچسب ها ساخته شدن به کاربر نمایش داده بشه و بتونیم از این 2 برچسب ورودی دریافت کنیم
    اما با این فرض که صفحه مربوط به این دو برچسب، تک پستی هستن و فقط همین 1 مطلب رو دارن (نه بیشتر)
    خب در این حالت ما محتوای تکراری داریم، یعنی url های مختلف مطالب مشابهی رو نمایش میدن (تفاوتفشون فقط در عنوان صفحه هست)
    اگه قرار باشه از کنونیکال استفاده کنیم پس عملا صفحات برچسب بی استفاده میشن و فقط پست اصلی در گوگل ایندکس میشه
    سوالی که از شما دارم اینه با توجه به این شرایط :
    1. آیا همون تفاوت عنوان برای گوگل کفایت میکنه و استفاده از برچسب های تک پستی برای ورودی گرفتن از گوگل درسته یا خیر ؟
    2. اگه درست نیست و نمیتونم از برچسب های تک پستی استفاده کنیم، راه جایگزینی وجود داره که با سرچ 2 عنوانی که گفتم، پست مورد نظرمون تو گوگل نمایش داده بشه ؟ (به جز روشهای معمول مثل تگ های هدینگ)

    1. سلام روز بخیر
      این موارد رو باید دید تا نظر داد، من هر نظری اینجا بگم ممکنه اشتباه باشه و ندیده نمیشه درباره این موارد (موارد مربوط به استراتژی کلمات) نظر داد. حتما یک مشاوره یا یک جلسه با یک متخصص مورد اعتماد خودتون داشته باشید تا بتونید جواب درست رو بگیرید.

  3. سلام وقت بخیر، من می خوام از پارک دامنه برای گوگل ادز استفاده کنم، آیا باید از تگ کنونیکال هم استفاده کنم یا فقط نوایندکس و نوفالو کنم؟

    1. میتونید از تگ کنونیکال استفاده کنید و یا نوایندکس کنید.

      1. ممنون از پاسخ، فقط اگه نوایندکس کنیم نیازی هست که نوفالو هم باشه؟

        1. خواهش
          اگر لینک های صحیح برای سایت اصلی هست که نیازی نیست ولی اگر لینک های مربوط به همون سایت لندینگ هست (سایتی که صرفا هدف برای تبلیغ هست) نوفالو کن.

    1. سلام حمیدرضا
      باعث افتخاره که مقالات سئو برات مفید بوده ?

  4. سلام خسته نباشید
    در یک دسته وقتی محصولات بالایی قرار می دهیم صفحه های مختلفی ایجاد میشه
    مثل
    https://example.ir/product-category/shoes
    https://example.ir/product-category/shoes/page/2/
    https://example.ir/product-category/shoes/page/3
    حالا محتوایی هم که پایین این صفحه نوشتیم در صفحات مختلف دسته نمایش داده میشه و همه صفحات این دسته ایندکس شده
    چطور در وردپرس همه این صفحه ها رو کنونیکال کنیم به صفحه اصلی دسته؟

    1. سلام علی جان
      تو همین مقاله توضیح دادیم که چطور در وردپرس با کمک Yoast کنونیکال کنیم.
      البته وردپرس صفحات دسته بندی رو به‌صورت خودکار کنونیکال می‌کنه و بهتره قبلش این موضوع رو بررسی کنی (با بررسی کدهای صفحه که تو مقاله توضیح دادیم).
      موفق باشی

  5. سلام
    من یه سوال دارم که به این بخش مربوط نیست
    سوالم در مورد منوهای بالای سایت هست
    اگر قصد ما بالا اومدن با کلمه کلیدی خاصی باشه ..
    ایا تو منوی ناوبری بالای سایت هم باید عین اون رو بکار ببریم ؟

    مثلا ما تو زمینه تعمیر لباسشویی بوش کار می کنیم و قصدمون بالا اومدن تو این کلمست ..
    ایا اگر منوی تعمیر لباسشویی رو سطر اول بسازیم و زیر منوی اون رو روی بوش قرار بدیم .. کار اشتباهیه ؟

    1. سلام حمید عزیز
      نیازی نیست در منوی سایت عین اون کلمه رو به کار ببری. چون کلماتی که در این قسمت روی اون‌ها لینک ساخته میشه، ارزش سئو زیادی ندارند. پس اگه «بوش» رو زیرمنوی «تعمیر لباسشویی» بذاری اشتباه نیست. در این موارد تجربه کاربری مهم‌تره.
      اما وقتی از داخل محتوا (مثلا مقالات) می‌خوای به این صفحه لینک بدی، حتما حواست به استفاده از کلمات کلیدی درست و کامل (به‌عنوان مثال تعمیر لباسشویی بوش، نه بوش خالی) باشه. چون این لینک‌ها ارزش سئو خیلی بیشتری دارند.
      ببخشید که پاسخ سوالت دیر شد.
      برات آرزوی موفقیت دارم

  6. سلام

    ما یه سری صفحه داریم که با کلمه کلیدی مورد نظر لینک 1 هستند اما ورودی خیلی کمی دارند ..
    خوبه که با تگ کنونیکال قدرت و اعتبار این صفحات رو به صفحه مادر این صفحات هدایت کنیم ؟

    1. سلام
      باید دید منظورتون از صفحه فرعی و صفحه اصلی چی هست و مثال واقعی بزنید، فرضی نمیشه جواب داد.
      من به خاطر ورودی کم کنونیکال نمیکنم. به استراتژی کلمات کلیدی که طراحی کردم نگاه میکنم.

  7. یه سوال الان طبق خطایی که طبق عکس هست و مقاله شما من باید از ریدایرکت 301 استفاده کنم که همه ادرس های با www یا بدون www و http , به ادرس جدید ارجاع بشه درسته؟؟

    1. سلام وقت بخیر
      همیشه باید از ۴ حالت ۱ حالت باز بشه و ریدایرکت بشه.

  8. سلام درود خدمت آقای آریافر عزیز. ممنون از توضیحات جامعی که دادید. سوالی که دارم فرض کنید شما همین مقاله کنونیکال تون رو بخواید آدرسش رو تغییر بدید راه اصولی چیه؟ مثلا آدرس فعلی این مقاله https://mizfa.com/blog/canonical-tag/ در حال حاضر اینه، بعد شما به هر دلیلی بعد از مدتی بخواید این آدرس رو تغییر بدید. (مثلا بشه mizfa.com/blog/mohammad)

    آیا در اینجا هم تگ کنونیکال نیاز هست؟ البته بالا گفتید زمانی تگ کنونیکال استفاده میشه که از روی یک صفحه، چندین صفحه مشابه وجود داره و ما باید اون صفحات مشابه رو تگ کنونیکال بزنیم به صفحه اصلی که ربات های گوگل اینا رو صفحه کپی یا dublicate تشخیص نده، اما توی این سناریو ما فقط عنوان صفحه رو تغییر دادیم و صفحه جدید یا کپی از روی صفحه اصلی ایجاد نشده.

    1. درود به تو نعمتی عزیز
      نه دیگه. اینجا از داداش کنونیکال یعنی ریدایرکت ۳۰۱ استفاده میکنم چون نمیخوام دیگه با ادرس قدیم کسی اون رو بتونه باز کنه ولی اگر نیاز باشه که ادرس قدیم به هر دلیلی باز بمونه از کنونیکال استفاده میکنم.

      1. ممنون. میخواستم به این نقطه برسم که گفتید. فرض کنید شما آدرس مقاله رو تغییر دادید به جدید. همچنین ریدایرکت 301 یا شاید هم تگ کنونیکال رو هم انجام دادید و آدرس قدیم با موفقیت به آدرس جدید ریدایرکت میشه. در اینجا شما اگر برید توی url inspect گوگل سرچ کنسول و آدرس مقاله جدید رو بخواید ثبت کنید، گوگل سرچ کنسول بهتون پیام میده که این مقاله کپی هستش یا خطای کنونیکال میده و یکسری گیرهای دیگه. در این باره چه نظری دارید؟

        1. توی مثال تو من کنونیکال نمیکنم. ریدایرکت میکنم و درخواست ایندکس شدن به گوگل رو هم نمیزنم تا خود گوگل بره اون ادرس قدیم ببینه و بعد ادرس جدید رو با ۳۰۱ پیدا کنه.
          با این حال درخواست ایندکس بزنی به مرورگر زمان گوگل متوجه میشه که کپی وجود نداره و نسخه قبلی ۳۰۱ شده.

  9. سلام. وقت بخیر. میخواستم بدونم آیا ما باید برای صفحه اول یا همون صفحه اصلی سایت هم از تگ کنکونیکال با لینک به خودِ همین صفحه استفاده کنیم؟

  10. سلام
    سایت من روی کلمه درست ولی صفحه اشتباه اومده بالا الان باید چیکار کنم تا صفحه درست رو بیاره لطفا راهنمایی کنید و اینکه تیم شما میتونه با دریافت هزینه بیاد تگ کنونیکال رو اجرا کنه تا صفحه درست بالا بیاد ؟؟

    1. سلام
      باید مقاله کنونیکال بخونی و همینطور ریدایرکت ۳۰۱ و بعد خودت تصمیم بگیری چی خوبه.
      ما برای یک مورد کوچیک خدمات نداریم ولی اگر خواستی همه خطاهای سایتت رو بدی خدمات ما به دردت میخوره.
      صفحه خدمات:
      https://mizfa.com/seo-services/

  11. باسلام
    بنا به دلایلی ، یک محصول A دارم که 3 بار در سایتم درج کرده ام. (دقیقا مثل هم هستن اما URl متفاوتی دارن)

    یکی از این 3 محصول ، جایگاه 1 گوگل را دارد اما خب درسته که رتبه 1 گوگل هست اما در سیستم حسابداری من ثبت نشده است

    اونی که در سیستم حسابداری ثبت کردم ، با کلمه کلیدی مد نظرم جایگاهی نداره در گوگل

    حالا به نظر شما برای ریدایرکت کردن اون محصولی که رنک نداره «به» محصولی که رنک 1 گوگل رو داره ، از Canonical استفاده کنم یا ریدایرکت 301 یا هر دو ؟

  12. سلام وقت بخیر، با تشکر از مقاله خوبتون، چندتا سوال دارم:
    بنده یک فروشگاه اینترنتی فروش محصولات بتنی و موزاییک دارم.
    یک دسته در سایت هست به نام کفپوش های بتنی به عنوان دسته مادر، که دارای زیر مجموعه است که یکی از زیر مجموعه های آن موزاییک پلیمری است.
    محصولات موزاییک های پلیمری کاملا از لحاظ ساختار و همه چی شبیه هم هستند و فقط از لحاظ شکل ظاهری و سایز و اسم هاشون با هم متفاوت هستند. یعنی همه چی، نوع تولید، مزایا، ویژگی ها، توضیحات و… شبیه هم هستند و فقط شکل ظاهرشون، اسم هاشون و سایزاشون با هم متفاوته.
    من هر محصول رو با URL های متفاوت داخل فروشگاه و این دسته قرار دادم. یعنی هر محصول با URL نام خودش. تصاویرشون هم با هم متفاوته اما مشخصات فنی و توضیحات محصولات، همه یک شکل هستند یعنی توضیحات این محصولات دقیقا مشابه هم در قسمت توضیحات محصول قرار داده شده است و حدود 10 15 تا محصول به این شکل شبیه هم هست توضیحاتشون. بنظر شما مشکلی پیش نمیاد ؟ یا اینکه همه این صفحاتو از تگ کنونیکال استفاده کنم و به دسته بنده ارجاع بدم؟
    البته این موضوع هم قابل ذکره که هر محصول رو اگر کسی بخواد بخره اسمشو سرچ کنه میاد بالا که این کاملا هدفمند و درست پیشرفته اما من میخوام رو کلمه موزاییک پلیمری فقط دسته بندیم بیاد بالا اما وقتی موزاییک پلیمری رو سرچ میکنی یکی از این محصولات میاد بالا و دسته بندی بالا نمیاد
    باتشکر از شما

    1. سلام وقت بخیر
      شما میگید اسم محصولات با هم فرق دارن پس بهتره هر محصول رو من کاربر بتونم با سرچ کردن پیدا کنم.
      شما میتونید به کمک لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی به سمت دسته قدرت این دسته رو در اون کلمه کلیدی که دارید بالا ببرید.

      1. سلام تشکر از راهنمایی خوبتون
        الان اینکه توضیحات این محصولات و مشخصات فنیشون کاملا در 15 محصول شبیه هم هستند (کپی هم هستند) مشکلی ایجاد نمیکنه؟

        1. محتوای کپی شده از سایر سایت ها نیست که. سایت خودم هست، گوگل انقدر داغون نیست که بخواد مشکل ایجاد کنه.
          فقط شما این چالش رو ندارید و ما خودمون هر هفته داریم پاسخ این سوالات رو میدیم. پس بهتره من بیشتر به کاربر توجه کنم.
          درضمن اگر مشکل ایجاد میکرد در همون نظر اولم به شما میگفتم

  13. سلام خیلی ممنون بابت آموزش های خوبتون.
    سوال مهمی داشتم.
    جدیدا در افزونه yoast تگ canonical در مطالب فارسی بصورت دیکد شده هست و دیگه encode شده ثبت نمیشه

    یعنی فارسی ثبت میکنه میخواستم بدونم منی که سایتم وردپرسی نیست و افزونه استفاده نمیکنم آیا باید canonical هام رو بصورت دیکد شده (فارسی) ثبت کنم یا encode شده ؟ کدوم بهتره ؟

    افزونه که جدیدا دیکد شده ثبت میکنه. منم آدرسهام فارسی هست و امکان انگلیسی سازی نیست. موندم این canonical رو فارسی بذارم یا encode شده

    ممنون میشم به سوالم جواب بدید .

    تشکر

    1. سلام
      فرقی نداره مهم اینکه وقتی رو اون لینک میزنی درست و صحیح وارد ادرس سایت بشه.

  14. سلام وقتتون بخیر .
    ممنون از مقاله خوبتون. یه سوال دارم .
    من داخل سایتم درب ضد سرقت می فروشم ، الان باید چون همه ی محصولات این دسته درب ضد سرقت هستند باید از تگ کنونیکال استفاده کنم و همه ی محصولات این دسته رو به یکی از محصولات اصلیم لینک بدم؟
    وقتی از برچسب ها برای محصولاتم استفاده می کنم مثلا اگه به همه محصولاتم برچسب درب ضد سرقت ارزان بدم ، باید صفحه برچسب مورد نظر و به صفحه دسته درب ضد سرقت تگ کنونیکال بدم؟

    1. سلام
      درباره سوال اول میتونه درست باشه میتونه اشتباه باشه، کاملا بستگی به استراتژی کلمات کلیدی داره. با این حال من فکر میکنم که برای شما اشتباه هست.
      سوال دوم هم کاملا بستگی داره و نمیشه دقیق صحبت کرد. ممکنه اون برچسب برای خودش رتبه خوبی در کلمات ارزان داشته باشه و دسته هم برای خودش در یک سری کلمات دیگه رتبه خوبی داشته باشه در این صورت کنونیکال شاید جالب نباشه.

  15. داخل یک سایت فروش قالب های بتونی که اکثر محصولات مثل هم هستن میشه تمام صفحات محصولات رو به صفحه دسته محصولات تگ کنونیکال بزنیم؟ یا بهتر هستش که نوایندکس کنیم صفحه محصولات رو؟

    1. باید دید تا بشه نظر درست رو داد.
      با این حال طبق حرف شما حالت اول بهتره و دومی پیشنهاد نمیشه.

  16. خسته نباشید خانم اخوندی اگر یک فروشگاه اینترنتی نوپا داشته باشیم میخواستم بدونم در صفحهsingel که ممکن است تعداد خیلی زیادی باشدیا صفحاتی مثل مثلا login بایدhrefتگ canonical به همون صفحه بدیم یعنی همون صفحه سینگل یا login یابه یک صفحه دیگر مثل صفحه indexباید بدیم ممنون از شما

    1. سلام علی
      سوالت خیلی گنگ هست.
      منظورت از صفحه سینگل چی هست؟
      منظورت از صفحه index چی هست؟

  17. با سلام و خسته نباشید
    یکی از صفحات من صفحه بندی شده است و میخام هر صفحه به خودش کنونیکال بشه. الان این صفحات ک شماره خوردند به صفحه اصلیشون کنونیکال شدند. چنوری میتونم هر صفحرو به خودش کنونیکال بزنم!؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام
      کار درست همینه و باید به صفحه اصلی کنونیکال بکنن. توی صفحه بندی اگر هر کدوم به خودشون بخورن میشه خطای محتوای تکراری.

      1. محتوا تکراری نیست که محتوای جدیده همشون
        صفحه وبلاگ هست دیگ که پیجینگ میخوره

        1. نه، تکراری هست چون عنوان ها و توضیحات متا همه یکی هست.
          با این حال اگر اصرار داری از نظر من روش اشتباه بری می‌تونی اصلا کنونیکال تنظیم نکنی و اینطوری هر صفحه برای خودش کنونیکال میشه.
          اگر تست کردی و نمیشه باید به برنامه نویس بگی.

  18. سلام وقت بخیر
    ما از cms وردپرس و افزونه Yoast SEO استفاده میکنیم مقالاتی داریم که تعداد کامنت خیلی زیادی دارند.
    آیا مقالاتی که تعداد زیادی نظر و دیدگاه دارند (مثلا چند هزار کامنت) بهتره دیدگاه ها رو صفحه بندی کنیم و در هر صفحه از دیدگاه ها از rel canonical (کانونیکال که اشاره به url اصلی صفحه داره) استفاده کنیم؟

    با صفحه بندی نظرات در وردپرس، برای هر صفحه از نظرات یک url جدید تولید میشه. ایا این روش از نظر سئو درسته و محتوای تکراری محسوب نمیشه؟ یا درست نیست و تاثیر منفی روی سئوی صفحه داره؟

    1. سلام مسعود
      بله باید این کار بکنید. اینطوری باعث بهبود سرعت اون صفحه و بهینه سازی DOM میشید.

      باید کنونیکال کنید که در همین صفحه توضیح داده شده.

  19. با عرض سلام و وقت بخیر خدمت جناب آقای آریافر.
    متاسفانه وبسایت من از حدود 10 روز پیش مطالبش در گوگل ایندکس نمیشن. درسرچ کنسول آدرس صفحاتی که ایندکس نمیشن رو سرچ میکنم مینویسه:
    Indexing
    User-declared canonical

    ضمنا تصویر خدمتتون پیوست گردید.خواهش میکنم کمک کنید هر چقدر تلاش کردم که گوگل به جای ادامه مطلب صفحه اصلی رو canonical بشناسه موفق نشدم. ممنون از پاسخ گوییتون.

    1. سلام حسن.
      عکس رو دیدم.
      User-declared canonical رو که برای همه میزنه. شما درخواست request indexing رو بزن.

  20. سلام خسته نباشید، مرسی از محتوای خوبتون!
    یه سوال داشتم کنونیکال برای سایت‌هایی که دو یا چند تا دامنه متفاوت دارند هم کارایی داره؟
    مثلا کنونیکال دامنه .com رو بذاریم .ir
    چون محتوای دامنه .com عینا شبیه .irهست.
    این مشکل کپی محتوا رو حل میکنه؟

  21. سلام ، ممنون از سایت خوبتون
    من میخوام توی کلمه کلیدی اصلی ، دسته محصولاتم بالا بیاد . اما گوگل اول صفحه محصول و بعد صفحه دسته بندی رو بالا آورده (مثلا رتبه دوم صفحه محصول و رتبه سوم صفحه دسته بندی)
    به نظر شما باید این محصول رو تگ کنونیکال بدم به دسته بندی یا راه حلی دیگری وجود دارد؟
    با تشکر

    1. سلام امیرحسین.
      وقتی این مورد رخ میده نشون میده سئویی که ما پیاده سازی کردیم با چیزی که گوگل فهمیده یکی نیست. مشکل رو هم فقط زمانی میشه فهمید که دقیق سایت رو بررسی کرد، همینطور زمانی من میتونم نظر بدم که اطلاعات کافی از سایت دارم وگرنه اگر بخوام همینطوری چیزی بگم باید بگم خب اره و راه حلی که گفتی ممکنه حل کنه و یا نه ممکنه حل نکنه و اشتباه باشه.

  22. سلام
    ممنون از آموزش خوبتون.
    من یه سری مشکل دارم که با سرچم نتونستم دقیقا توجه بشم.
    تو سایت ahref حدود هزار و خورده ای ارور Canonical points to redirect دارم. این سایت آدرس سایت تو ستون url نوشته شده و آدرس عکسی در ستون canonical url. و طبق سرچ متوجه شدم با افزونه یوست میشه به لینک ها canonical url داد. سوالم اینجاست من با توجه به نتیجه ای که از ahref گرفتم این canonical url به چه لینکی باید بدم؟
    قسمتی از عکس ارورام در این کامنت ضمیمه می کنم.
    خیلی ممنون می شم اگه کمکم کنید.

    1. سلام.
      والا بعید میدونم کسی بتونه بدون بررسی دقیق سایت شما جواب درست بده. علت طولانی شدن پاسخ شما هم همین بود که من نمیدونستم چی بگم تا براتون مفید باشه.
      پینشهاد میکنم اگر بلد نیستید بدید یک متخصص انجام بده و یا بهتون اموزش بده چند نمونه رو و متوجه بشید باید ب کجا کنونیکال بدید.
      هر چند ما داخل مقاله یک سری مثال ها زدیم.

  23. سلام وقت بخیر.
    در ابتدا بابت توضیحات خوبتون ممنونم.
    من سایتی دارم که شامل صفحه اصلی ، صفحه محصولات ، دسته بندی محصول و خود محصولات هست.
    برای من رسیدن کاربر به صفه دسته بندی خیلی مهم هستش .الان برای صفحات محصولات لینک Canonical رو باید به دسته بندی بزنم ؟
    سایت هیچ فیلتر خاص یا دسته بندی دیگری برای محصولات ندارد.

    ممنون از شما

    1. سلام محمد، صفحه محصولات صفحه اختصاصی اون محصول هست و صفحه دسته بندی هم صفحه دسته بندی. به نظرم با استفاده از یک Meta Description خوب و یک عنوان خوب می‌تونی خیلی راحت تر داخل نتایج گوگل با کلمات مد نظر ظاهر بشی.

  24. سلام و عرض ادب.
    ممنون از مقاله های خوبتون.
    من دو تا سایت دارم که یکیش ir. هست و یکیش com. که پارک شده روی ir. الان حدود یکی دو هفته ای هست که به خاطر محتوای تکراری که تو دو تا سایتمون ایجاد می‌شد از تگ کنونیکال استفاده کردیم. الان مشکل سایت com. حل شده و تمام صفحاتش رو کنونیکال کردیم به سایت اصلی که همون ir. هست. اما تو خود سایت com. مون هم از یک صفحه، محتواهای تکراری داریم که به خاطر فیلتر و action و چیزهای دیگه ساخته میشن. الان برنامه نویس ما اشتباهی که کرده اینه که تموم صفحات ir رو هم به خودشون کنونیکال کرده در صورتیکه طبق گفته های شما میدونم تموم اون صفحات باید به صفحه اصلی کنونیکال بشن درست مثل مثالی که برای ظروف مسی دیجی کالا زدید. الان صفحات ما شروع کردن به افت. دیروز هم دیدم یکی از صفحات مهممون افت یهویی کرده و پوزیشنش از 3.7 اومده روی 4.4. حتی بعضی کوئری هاش حذف شدن. در صورتیکه من همین اواخر با وجودیکه سایتمون تگ کنونیکال رو هم نداشت رتبه اش رو تونسته بودم با ادیت محتوا خیلی خوب ارتقا بدم. الان رفتم سرچ کنسول صفحه فرعی که محتوای تکراری این صفحه رو داره نگاه کردم این رو میاره : Duplicate without user-selected canonical. خب این یعنی گوگل تگ کنونیکال این صفحه رو نشناخته! برای Google-selected canonical هم خود گوگل همون صفحه اصلی رو انتخاب کرده. حالا سوالم اینجاست این به خاطر همون موضوعیه که شما گفتید گوگل ممکنه تو این مورد به حرفمون گوش نده یا به خاطر اینه که تگ کنونیکال این صفحه به جای اینکه به صفحه اصلیش داده بشه به خودش داده شده؟ و میخوام بدونم دلیل افت رتبمون همینه یا گوگل داره الگوریتم جدیدی تست میکنه یا موضوع دیگه‌ست؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام.
      میتونه باشه میتونه نباشه. وقتی هم میگیم میتونه باشه درصد داره ممکنه یک درصد زیاد یا یک درصد کم اثر بذاره.
      پیدا کردن دلیل افت در سئو کار ساده ای نیست.
      شما کلا باید دامنه ای که استفاده نمیکنید و پارک کردید رو ریدایرکت ۳۰۱ کنید.
      همینطور براساس صحبتی که درباره پوزشن ها (۳.۷ و ۴.۴) کردید، میتونه تشخیص شما اشتباه باشه چون پوزیشن های سرچ کنسول بعضی وقت ها دقیق نیست.
      موفق باشید.

  25. سلام. ممنون بابت مقاله عالیتون
    از وردپرس استفاده میکنم. با چه افزونه با کدی میتونم صفحه بندی های صفحه اصلی و دسته کنونیکال کنم.
    صفحه اصلی منظورم اینکه شماره صفحه بندی دارند میخوام به صفحه الی کنونیکال بشه
    site.com/page/2 به site.com
    این صفحات با چه کدی میتونم درست کنم
    پیشاپیش سپاسگذارم

    1. سلام ستایش.
      آموزش دادیم داخل مقاله. به کمک افزونه یوست Yoast میتونید.

  26. سلام خسته نباشید.
    لازمه که صفحات دسته بندی که به صورت 1،2،3 … هستند noindex شوند؟
    1- در سایت های ایرانی و خارجی، مقالات مختلفی نوشته شده که یه سریا گفتن باید noindex,follow کنید، یه سریا گفتن نه و گوگل تشخیص میده و ..
    2- به نظر شما همین صفحه بندی های سایت canonical کنیم یا خیر؟ مثلا https://site.com/page/2 کنونیکال بشه به آدرس اصلی سایت https://site.com
    و یا برای دسته بندی ها https://site.com/blog/category/seo/seo-articles/page/2 کنونیکال بشه به آدرس اصلی دسته بندی https://site.com/blog/category/seo/seo-articles/
    چون اگر کنونیکال نکنیم عنوان های تکرای ایجاد میشن و صفحه بندی ها هم مدام محتواش تغییر میکنند.
    ممنون میشم شما هم نظرتون رو مطرح کنید.

    1. سلام اشکان.
      در مقاله ما نظرمون رو با مثال گفتیم. پیشنهاد میشه مقاله رو با دقت بخون.
      به صورت خلاصه هر دسته بندی یا برچسب یا هر صفحه ای که ادرس میخوره رو ما خودمون میایم کنونیکال میکنیم به صفحه اصلی خودشون. (صفحه اصلی خودشون با صفحه اصلی سایت فرق داره)
      مثل مثالی که برای دسته بندی خودت زدی.
      ممنونم از حضورت.

  27. سلام
    خسته نباشید

    من داخل سایت وردپرسیم یک مطلب در مورد دکوراسیون اداری با این عنوان ( انواع دکوراسیون اداری در پلان های باز و بسته ) در دسته بندی ( دکوراسیون اداری ) دارم، همینطور یک برگه با عنوان ( دکوراسیون اداری ) ساختم که این الویت من برای ورودی گرفتن و رتبه گرفت هست.
    مشکلی که هست با کلمه دکوراسیون اداری روی اون مقاله رتبه گرفتم، حالا چطوری میشه کاری کرد که اعتبار اون مطلب به این برگه منتقل بشه ؟
    نا گفته نمونه که هر دو صفحه محتوای یونیک و کاملی دارن.
    ایا با تگ کانونیکال میشه همچین کاری رو کرد ؟

    1. سلام مسعود
      اگر کنونیکال کنی درواقع یک ادرس رو فدای یک ادرس دیگه کردی درحالی که هر دو ادرس کلا محتوای یونیک و اختصاصی دارن و ممکنه مخاطب های اون فرق کنه.
      مشکلی که اشاره کردی به همین سادگی قابل حل نیست و باید تک تک فاکتورهای سئو بررسی کرد، این مشکل نشون میده سئو (چه داخلی و خارجی) درست پیاده سازی نشده و باعث شده گوگل یک صفحه دیگه رو ببینه.
      چون معلوم نیست مشکل شما چی هست پس پیشنهاد میکنم مباحث سئو داخلی مطالعه کنید و همینطور مطالب مربوط به لینک سازی داخلی.

      1. ممنون از پاسخگویی …
        آیا اگر الان بحث سئو داخلی و لینک سازی رو اصلاح کنم .. امکانش هست گوگل کم کم جای این دوتارو جا به جا کنه ؟

        1. من نمیتونم نظر قطعی بدم چون هیچ نوع اطلاعاتی ندارم از سایت شما، باید دید چقدر مشکل داره و همینطور چطور حل میشه.
          با این حال راه دیگه هم ندارید جز اینکه دقیق مباحث سئو داخلی و خارجی رو بررسی کنید و مشکلاتی که دارید رو حل کنید.

  28. سلام وقت بخیر. متشکر بابت توضیحات کامل در مورد کنونیکال. در سایتم 3 تا دسته بندی داریم و بقیه تگ هستن. حالا در منو من از تگ محصولات استفاده کردم. وقتی یک گزینه در منو انتخاب میشه در واقع کاربر به یک صفحه مشابه صفحه “دسته بندی ها” هدایت میشه با این تفاوت که آدرس “product-tag” هست. حالا نه این صفحه کنونیکاله و نه صفحات “بر اساس قیمت” و “جدیدترین” و … . کنونیکال کردن صفحات تگ مهمه و باید انجام بشه؟ چطور این کد رو در هد این صفحات قرار بدم؟ متشکرم

    1. سلام وقت بخیر
      اینکه مهم هست یا نه رو باید بررسی کرد و نمیشه بدون داشتن اطلاعات دقیق و بررسی نظر داد.
      اینکه چطوری کنونیکال رو در سایت اضافه کنیم داخل مقاله گفتیم و لطفا مطالعه کنید.

  29. سلام و قتتون بخیر و تشکر بابت مطلب مفیدتون
    من بسیاری از صفحات اصلی سایتم که خیلیاش محصول و مقاله های کاملا جدا از هم بوده توسط گوگل به صورت excluded در اومده و اروری هم که در سرچ کنسول داده به صورت Duplicate, Google chose different canonical than user است. حال اگر من بخوام تمام این لینک هارو به صورت ایندکس در بیارورم تگ canonical رو چجوری سازماندهی کنم ؟
    با تشکر از شما و سایت خوبتون

    1. سلام محمدجواد
      درباره چیزی که سربسته هست نمیشه نظر دقیق داد باید صفحات و سایت ها بررسی بشن.
      بدید به یک متخصص سئو تا دقیق براتون بررسی کنه تا یک وقت مسیر اشتباه نرسید.

  30. سلام روز شما بخیر خسته نباشید
    من یک سایت با وردپرس ساختم. زمانی که از موبایل وارد میشم و منوی همبرگری سمت راست رو باز می کنم یک # به آدرس صفحه اضافه میشه. میخواستم بدونم که در این مورد هم باید از کنونیکال استفاده کرد؟ یعنی گوگل اون آدرس با # رو هم ایندکس می کنه؟

    من یک سایت محتوا محور با وردپرس ساختم. وقتی که وارد صفحه مقالات میشم و یک نظر ارسال می کنم ادرس اون صفحه تغییر پیدا می کنه
    مثلا از example.com/review/ به example.com/review/#comment-3 تغییر میکنه. مشکل این جاست که هر کاربری که یک نظر جدید ارسال می کنه این عدد بعد از کامنت هم تغییر می کنه. با این شرایط چطوری باید از تگ کنونیکال استفاده کنم؟ و به گوگل بفهمونم که آدرس اصلی برای ایندکس همون آدرس اولیه هست.

    1. سلام رضا.
      نه هیچ مشکلی نداره و کلا در سئو بخش # نادیده میگیره، چه در نظرات و چه در منوها و هر جا

  31. سلام ممنون بابت توضیحاتتون
    تو سایت من 4 تا دسته بندی وجود داره که عینا برچسب همون دسته بندی ها هم وجود داره من برای این 4 تا ری دایرکت کنم یا کنونیکال بزنم؟
    یه سوال دیگه تو سایت وردپرسیم برای آدرسی که با فیلتر ها ایجاد میشه من چطور می تونم به اون صفحه دسترسی داشته باشم که حالا بهش بگم که دسته اصلی رو نشون بده؟
    یعنی من می تونم نهایت تو صفحه محصول یا دسته بندی محصول از طریق یوست تنظیمات کنونیکال رو انجام بدم دیگه به صفحه ای که توش محصولاتی رو نشون میده که ویژگی خاصی دارند که دسترسی ندارم تگ کنونیکال بدم بهشون.
    ممنون

    1. سلام بهناز.
      ریدایرکت.
      کلا فیلترهای ووکامرس (ویژگی‌ها) کنونیکال هستند به صفحه مادرشون و مشکلی نداره.

  32. با سلام خدمت شما
    مقاله رو خوندم فقط یه سوال برام پیش اومده.فرض رو بر این میگیریم ک ما یک دسته بندی داریم ک دسته بندی اصلیمون هست مثلا به اسم ( قهوه و دمنوش ) و زیر دسته ی اون هم باشه (ماگ و لیوان ) .ما برای یک محصول تولید محتوا کردیم و با yoast seo کار میکنیم.حالا باید کنونیکال را برای این محصول ک زدیم بنویسیم و رل رو بذاریم براشون صفحه قهوه و دمنوش؟

    1. سلام محمد.
      اگر منظورت کنونیکال کردن صفحات محصول به دسته بندی اصلی خودشون هست باید بگم بستگی داره. اصولا این کار نمیکنن مگر صفحه محصول ارزش خاصی نداشته باشه و محتوای یونیک و خوبی نداشته باشه.

  33. مهندس پوریای عزیز سلام ، بعد مدتی افتخاری نصیب ما شد دوباره از شما استاد گرامی مطلب جدید یادبگیرم

    استاد من یک سایت فروش فایل لایه باز طراحی کردم ، مثلا در دسته بندی محصولات، فایل لایه باز کارت ویزیت املاک دارم و فایلهای کارت ویزیت لایه باز زیادی برای شغل دفتر املاک وجود داره که توضیحات خاصی نداره و من اسم محصولات رو به این ترتیب اوردم : طرح لایه باز کارت ویزیت املاک شماره 01 ، طرح لایه باز کارت ویزیت املاک شماره 02 و الی اخر و هیچ توضیحی هم براشون ننوشتم، چون واقعا شاید نشه 200مطلب متفاوت برای 200 مدل کارت ویزیت متفاوت املاک نوشت.

    حالا به عنوان مثال صفحه ، طرح لایه باز کارت ویزیت املاک شماره 01 از حداقل دو ادرس لینک داره یک ادرس اینه:
    محصولات /کارت ویزیت املاک/طرح لایه باز کارت ویزیت املاک شماره 01
    و یک ادرس هم اینه :
    محصولات/همه کارت ویزیت ها(منظور همه کارتها برای همه شغلهاست )/طرح لایه باز کارت ویزیت املاک شماره 01

    ادرس مختلفی دیگه هم از فیلتر محصولات حتما داریم خودتون بهتر میدونین

    حالا سوال 1: با توجه به اینکه مثلا 200 مدل کارت ویزیت املاک داریم سئو کردن تک تک این 200 مدل کارت ویزیت املاک که شبیه به هم است تیتر و توضیحاتشون نیازه ؟ یا بهتره من دسته بندی کارت ویزیت املاک رو سئو کنم ؟ و ورودی گوگل رو به این دسته بندی که جامع تر است هدایت کنم؟

    سوال 2 : از داخل صفحات این 200 مدل کارت ویزیت املاک به صفحه دسته بندی کارت ویزیت املاک با کلمات کلیدی متفاوت به صورت انکرتکست لینک بدم و 200 مدل کلمات کلیدی کوتاه و بلند انکرتکست کنم به صفحه دسته بندی کارت ویزیت املاک ، خوبه دیگه ، تایید میدین شما ؟

    سوال 3 که مربوطه به این مقاله شماست : تگ کنونیکال هر محصول رو به کدام صفحه لینک کنم (هر محصول چندین صحفه براش درست شده) تک کنونیکال هر محصول رو به صفحه اصلی همون محصول لینک بدم ؟
    مثلا دو ادرس :
    محصولات /کارت ویزیت املاک/طرح لایه باز کارت ویزیت املاک شماره 01
    و
    محصولات/همه کارت ویزیت ها(منظور همه کارتها برای همه شغلهاست )/طرح لایه باز کارت ویزیت املاک شماره 01
    رو به
    محصولات /کارت ویزیت املاک/طرح لایه باز کارت ویزیت املاک شماره 01
    که صفحه اصلی این محصول است لینک بدم ؟
    یا با توجه به توضیحاتی که عرض کردم هر دو این صفحه رو به صفحه دسته بندی کارت ویزیت املاک لینک بدم ؟
    و هر دو این صفحه رو نسخه ای از صفحه دسته بندی که میخوام سئو هم بشه معرفی کنم و صفحه دسته بندی رو صفحه اصلی در کنونیکال معرفی کنم ؟

    ببخشید طولانی شد
    امیدوارم شفاف مطرح کرده باشم همه قسمت ها رو
    سپاس فراوان از شما استاد پوریای عزیز

    1. سلام رضا جان
      ۱ – طبیعتا سئو کردن دسته بندی اولویت هست.
      ۲ – کار خوبی هست مخصوصا اگر این لینک ها داخل متن باشه.
      ۳ – اگر محصولات هیچ متن خوبی ندارن و عنوان خوبی هم ندارن میتونید به عنوان تست و بررسی بیاین همه ۲۰۰ محصول رو به صفحه دسته بندی اصلی خودشون کنونیکال کنید.

      موفق باشی.

  34. سلام.
    ببخشید با چه ابزاری توی سورس یک صفحه میشه جستجو کرد ؟ میخوام تگ Canonical رو توی سورس یک صفحه پیدا کنم اما نمیدونم چجوری باید توش جستجو کرد.

    1. سلام مهدی.
      به راحتی میتونی با خود مرورگر این کار بکنی. Ctrl + F بزن و سرچ کن canonical

    2. سلام وقتتون بخیر
      برای صفحات تگ چطور میشه کنونیکال ایجاد کرد در وردپرس ؟
      مثلا تگ یک پست از مقاله های سایت هست “اخبار_تکنولوژی” بعد تو گوگل به جای اینکه مقاله ای که این تگو داره بیاره ادرس تگو نشون میده:
      example.com/tag/اخبار_تکنولوژی

      1. سلام زهرا.
        مقاله رو مطالعه کن گفتیم برای وردپرس.
        به کمک افزونه یوست میشه.

  35. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید یه سوال داشتم
    تو صفحه ی محصول، یک گزینه وجود داره که کالا رو اضافه میکنه به لیست علاقه مندی های کاربر، قبل اضافه کردن یه پیام log in میاد و آدرس صفحه عوض میشه و url اضافه شده بعد از علامت سوال “؟” قرار میگیره
    تو این مورد هم صفحه جدید ایجاد شده و باید از تگ کانونیکال استفاده بشه؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سلام مرتضی.
      بله و البته بررسی کنید ببینید کنونیکال به ادرس صفحه محصول داره یا نه. اگر داره پس هیچ. ولی اگر نداشت پیشنهاد میشه اضافه کنید.
      هر چند گوگل هوشمند هست و برخی این موارد رو خودش اتومات متوجه میشه (یعنی میفهمه صفحه اصلی یک محصول چی هست) ولی ممکنه برای هر سایتی متوجه نشه.

  36. سلام وقتتون بخیر ممنون از مقاله خوبتون، ما از canonical تو سایتمون استفاده کردیم، میخاستم بپرسم اگر توی رپورتاژهامون به صفحه اصلی مد نظرمون که canonical در نظر گرفتیم لینک ندیم، ارزش اون بک لینک برای برای صفحه اصلی که canonical هست در نظر گرفته میشه درسته؟

    1. سلام عاطفه
      متاسفانه نفهمیدم چی گفتید. کمی شفاف تر و با مثال سوال مطرح کنید.

  37. من چند روز پیش سایتم رو از http به https تغییر دادم و بعد دو روز 94 تا ارور بهم داد من امد یه دکمه‌ای هست حالا اسمش رو نمی‌دونم زدم بعد دو روز از اینجا خطاها رفتن به قسمت Excluded و اونجا یه مقداری اینجا Discovered – currently not indexed قرار گرفتن یه مقدار هم Excluded by ‘noindex’ tag و این آدرس‌ها هیچ کدوم ایندکس نمیشه همشون زده noindex در حالی که من روبا ت و صفحات رو چک می‌کنم مشکلی نداره یعنی نو ایندکس نیست دلیل این همه ارور چیه من چه جوری اینارو رفع کنم؟ برای کنونیکال من چطوری باید این کار رو بکنم الان کلی صفحه هست که اینجوری و من باید تک تک اینارو از تگ کنونیکال استفاده کنم؟ این که کلی طول می‌کشه افزونه‌ای وجود داره
    که به صورت خودکار این کار رو انجام بده؟ بعد این افزونه پاک شد دوباره همه چی بهم میرزه؟
    در مورد ریدایرکت 301 هم من این کار رو انجام دادم حالا خدایی یه راهی پیش روم بذارین من نمیدونم چیکار کنم از هیچی سر در نمیارم خدایی یه راهی بگید من انجام بدم ببخشید طولانی شد ممنون

    1. سلام.
      شما خودتون میگید من چیزی در این زمینه در سر نمیارم پس بهتره برای گرفتن نتیجه درست بدید به یک متخصص سئو براتون انجام بده چون توضیح دادن همه چی اونم توی کامنت مگه ممکن هست؟
      با این حال بهتر بود خطاها بررسی میشدن و وقتی قسمت excluded رفته باشن به این معنی هست که شما بی توجهی کردید و گوگل اونجا فرستاده.
      یک test live برید داخل ابزار url inspection و بعد ببینید ایا متاتگ نوفالو https://mizfa.com/blog/nofollow-links/ هست یا نه. اگر بود طبیعتا باید پاک کنید و اگر نبود بدید به یک متخصص سئو تا اون بررسی کنه، احتمال اینکه شما خودتونم درست تشخیص نداده باشید وجود داره و ممکنه اصلا این موارد خطا نباشه و مشکلی سایت شما نداشته باشه.
      موفق باشید.

      1. سلام ممنونم از اینکه جواب دادین.
        من دیدم زده نو ایندکس و من صفحات رو نگاه می‌کنم نو ایندکس نیس ولی نمیدونم چرا در سرچ کنسول این خطاها رو نشون میده

        1. اگر خیلی مطمئن هستی که نوایندکس رو نداری که هیچ و خطای سرچ کنسول مهم نیست.
          ابزار سرچ کنسول بدون باگ نیست که. میتونه باگ داشته باشه و شایدم قبلا نوایندکس بوده و الان نیست.

  38. سلام وقت بخیر
    ی سوال داشتم
    بنظرتون چطور به همه صفحات اپن کارت نسخه 3 کنونیکال اضافه کنیم؟
    صفحات سایت کنونیکال ندارن
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام محمد.
      حتما اپن کارت یک سری Extension هایی داره که بتونید به کمک Extension ها کنونیکال اضافه کنید. درباره این موضوع سرچ کن و یک Extension خوب نصب کن.

  39. سلام و وقت بخیر
    ممنون بابت آموزش
    سوالم اینه آیا میتونم قسمت برچسب ها رو که جزئی کمتری از یک دسته بندی خاص محسوب میشه، از تگ canonical استفاده کنم و به قسمت دسته بندی مربوطه ارجاع بدم؟ (منظورم اینه که مثلا در یک برچسب تعداد کمی محصول وجود داره اما در دسته بندی همون موضوع محصولات خیلی بیشتری هستن) یعنی تاثیر مثبت میتونه داشته باشه یا اصلا کار درستی نیست؟

    1. سلام مانی.
      از تعریفی که تو کردی میشه این برداشت رو کرد که برچسب با دسته دابلیکیت هستند. ریدایرکت ۳۰۱ هم میتونه گزینه خوبی باشه.
      با این حال زمانی میشه دقیق صحبت کرد که دقیق بررسی بشه.

  40. سلام ، اگر در نتایج جستجوی روی یک کیورد، رتبه یک صفحه اصلی و رتبه دو اون صفحه مدنظر باشه اشکالی وجود داره ؟

    1. سلام، نه
      اصولا وقتی این شرایط هست که رقابت در اون کلمه کم باشه.

  41. سلام واقعا بهترین هستید
    ببخشید ممنون میشم کامل من رو راهنمایی کنید
    بنده یک سایت تعمیرات آیفون تصویری دارم که این سایت علاوه بر صفحه اصلی یک صفحه تعمیرات آیفون تصویری و یک صفحه نصب آیفون تصویری دارم. تمامی مطالب تعمیرات در صفحه تعمیرات و تمامی مطالب نصب در صفحه نصب قرار گرفته.
    در تمامی مطالب هم لینک سازی رعایت شده و لینک به صفحات اصلی موجود است.
    الان مشکلی که به وجود آمده اینه که اگر در گوگل تعمیرات آیفون تصویری که کلی هست سرچ شود مطلب تعمیرات آیفون کوماکس نمایش داده میشود که یک محتوا در صفحه تعمیرات است و ما نیاز داریم تا صفحه اصلی تعمیرات نمایش داده شود. همینطور در نصب
    الان هر سرچی از کلمه بدون برند تعمیرات آیفون تصویری بکنیم به جای صفحه مطلب دیگری نمایش داده میشود که یک مجموعه کوچکی از صفحه اصلیست.
    آیا این تگ کنونیکال مشکل را حل خواهد کرد ؟
    اگر بله آیا با افزونه یواست سئو امکان انجام دارد؟
    ممنون میشم روشش رو توضیح بدید ممنون

    1. سلام مصطفی عزیز.
      این نشون میده که شما لینک سازی رو اتفاقا به خوبی رعایت نکردید و فکر میکنید رعایت شده و یا چگالی رعایت نکردید و یا لینک سازی خارجی با داخلی یکی نیست یا رقبا خراب کاری کردن و یا ۱۰ ها دلیل دیگه.
      به صورت خلاصه بدون بررسی دقیق نمیشه گفت مشکل چیه ولی با این داده هایی که دادید ب نظرم تگ کنونیکال مناسب این مشکل شما نیست.
      بله با افزونه یوست میشه کنونیکال انجام داد (داخل مقاله اموزشش هست)
      موفق باشی.

      1. ببخشید . من میخوام .از سایتم یه کپی بگیرم . تمام اطلاعات را به سایت جدید انتقال بدم. و دامنه قدیمی را کلا کنونیکال کنم به روی دامنه جدید . از چه کدی باید استفاده کنم. ریدایرکت نمیخوام بکنم.ریدایرکت بلدم. میشه راهنمایی کنید

        1. اصولا چنین کاری نمیکنن و ما هم اطلاعاتی دراین باره متاسفانه نداریم.
          میتونید با یک متخصص برنامه نویس در تماس باشید.

  42. سلام بابت مطلب کاملی که نوشتید ممنونم.
    من یک مطلب در وبلاگ نوشتم که روش های استعلام … که در کلمه استعلام … رتبه 7 داره. اگر در این مطلب تگ کنونیکال بدم به سایت که استعلام رو انجام میده، رتبه من پایین نمیاد؟

    1. سلام الهه.
      بله. اگر کنونیکال کنید مطلبی که نوشتید به احتمال زیاد کاهش رتبه خواهد داشت.

  43. سلام من یک سری مطالب کپی میخوام منتشر کنم ایا باز هم باید از این تگ استفاده کنم یا نو ایندکس ؟

    1. سلام میلاد.
      بستگی داره و نمیشه ندیده نظر داد ولی به شکل کلی تگ کنونیکال گزینه بهتری هست.

  44. با سلام و احترام
    ضمن تشکر از مطلب بسیار خوبتون
    منوهای سایت من همون دسته های محصولات هستند در صورت اضافه کردن دسته ها در نقشه سایت و افزودن آنها به سرچ کنسول آیا این محتوای تکراری ایجاد می کند؟
    از طرفی می بینم که خودتان دسته های سایت را در موتور حستجو ایندکس کرده اید آیا دسته ها باید به نقشه سایت اضافه شوند یا نه؟

    1. سلام ابی
      محتوای تکراری رو من نمیتونم بگم. شما خودتون باید ببینید که ایا دسته مثلا A با دسته B دقیقا یکی هست؟ اگر یکی باشه خب محتوای تکراری رخ میده. اگر شما فکر میکنید که دسته بندی ها محتواهای تکراری هستند خب این برداشت اشتباه هست و باید بررسی کرد، میتونه اینطوری نباشه و اتفاقا برخی دسته بندی ها مهم باشن.
      دسته بندی ها طبیعتا باید در نقشه سایت باشن.

  45. با سلام و احترام
    در زمینه محتوای تکراری سوالاتی برام پیش اومده که نیاز به راهنمایی دارم
    من یک سایت فروشگاهی در زمینه دانلود و فروش انواع آبجکت های تری دی مکس دارم . در هر دسته بندی سایت بیش از صدها مطلب با عناوین تقریبا مشابه قرار می گیرد و برای تفکییک عناوین مشابه از شماره بندی استفاده شده است البته محتوای داخل هر مطلب با مطلب بعدی متفاوت یا اینک اصلا محتوایی ندارند (عناوین مشابه به این شکل هستند “دانلود آبجکت نمای ساختمان شماره 1و 2 و….”)
    سوال: آیا این مطالب با این نوع عنوان محتوای تکراری محسوب می شوند؟

    1. سلام ابراهیم.
      طبق صورت مسئله ای که نوشتی من این برداشت رو کردم که با داشتن چنین عنوان هایی شما هیچ ارزش سئویی به اون صفحات ندادید پس محتوای تکراری بودن یا نبودن شاید خیلی مهم نباشه با این حال میگید متن فرق داره ولی خب شاید به دلیل بسیار نزدیک بودن عنوان ها شما عنوان تکراری داشته باشید و یک جورهایی duplicate title معنایی رخ داده باشه. یعنی شاید از نظر دیکته کل عنوان ها فرق کنن ولی از نظر معنایی عین هم هستند.
      طبیعتا بدون بررسی دقیق و انالیز نمیشه نظر قطعی داد ولی امیدوارم نظرم براتون مفید بوده باشه.
      موفق باشید.

  46. سلام ممنون از مقاله خوبتون
    من برای سایتم تصمیم گرفتم یو آر ال ها رو از فارسی به انگلیسی تبدیل کنم در این حین آی دی هم آخر لینک محصولات اضافه کردیم
    متاصفا لینم به سه حالت فارسی و انگلیسی و با آی دی ایندکس شده
    میخوام بدونم تگ کنونیکال برای رفع این مشکل هم کارساز هست یا باید حتما ریدایرکت برای تمام محصولات بزنیم؟

  47. سلام

    ما در وبسایت از تگ کنونیکال استفاده کردیم و تمام حالات خاص یک صفحه دسته بندی مثل sort های مختلف و فیلتر ها کنونیکال شدن به url اصلی صفحه. ولی با گذشت چند روز گوگل دوباره حالات فیلتر شده صفحه رو ایندکس کرده و تحت عنوان Duplicate without user-selected canonical در سرچ کنسول نمایش میده. در حالی که این صفحات همگی کنونیکال هستند به صفحه اصلی. ممنون میشم علتش رو بفرمایید.

    1. سلام علی.
      قبلا درباره این موضوع در مقاله صحبت شده. قرار نیست وقتی شما کنونیکال رو تعریف میکنید گوگل دقیقا حرف شما رو گوش بده. اصولا وقتی سئو داخلی کمی ضعیف باشه این مشکلات میتونه رخ بده.
      موفق باشی.

    2. با سلام
      من سایتی دارم فروشگاهی که دسته بندی هام با صفحه بندی های مختلف مثلا بین یک تا ده محصولات مختلف توشون هست
      چرا باید همه ی صفحات یک تا ده به صفحه ی اصلی کانونیکال بشه؟؟؟
      اینا که محتوای مختلف توشونه
      نمیشه برا هر صفحه یه کانونیکار بکار ببرم؟
      مثلا صفحه ۲ به ۲/ صفحه ۳ به ۳ و الی آخر

      1. سلام نویده.
        اینکه چرا باید این کار رو بکنیم رو داخل مقاله توضیح دادیم.
        به صورت پیش فرض همینطوری که گفتید هست.

  48. سلام.دو تا سوال داشتم ممنونم میشم راهنماییم کنید
    1- من تو صفحات سایت شما که ویو پیج سورس رو میزنم نوشته ها مرتب هست و پشت سر هم نیست اما تو سایت خودم اینطور نیست و همه پشت سر هم قرار میگیره . میخواستم بدونم آیا این هم توی سئو تاثیر داره یا زیاد مهم نیست؟
    2- به برنامه نویسم گفتم از تگ کنونیکال استفاده کنه اما الان رفتم نگاه کردم دیدم تو بعضی صفحات استفاده نشده و تو قسمت هایی هم که استفاده شده پسوند https:// رو وارد نکرده و تو کوتیشن نیست! اصلا این حالتی که وارد کرده درست هست؟ (نمونه صفحه ای که تو سایت از تگ کنونیکال استفاده شده منو وبلاگ یا دوره های آموزشی هست)
    3- اگر مدت طولانی تو وبلاگمون پست نزاریم امکانش هست که دامین اتوریتی سایتمون هم بیاد پایین؟
    ممنون از سایت میزفا

    1. سلام محمد.
      ۱ – فکر کنم منظورت از نوشته ها، کدها باشه. کدها مهم نیستن. هر چی فشرده تر باشه حجم کمتری داره و میتونه برای ربات بهتر باشه.
      ۲ – باید کامل وارد بشه.
      ۳ – دامین اتوریتی ربطی به سئو نداره. اولی مربوط به شرکت moz هست و سئو گوگل هم مربوط به شرکت گوگل هست. با این حال اپدیت مقاله ها و انتشار محتوای جدیدی که باکیفیت باشه میتونه اثر مثبت در سئوی وبسایت داشته باشه.
      موفق باشی.

      1. سلام
        یک سوال میخوام بپرسم در زمینه همین کنونیکال
        در سایت های فروشگاهی که معمولا محصولات مشابه هستند و توضیح یک محصول میتونه توضیح چند محصول دیگه هم باشه و فقط مثلا قیمت و برخی ویژگی ها متفاوت است. در یک دسته بندی چند محصول مهم داریم که برای گوگل تکراری به نظر میرسند ولی برای کاربر بازدید کننده متفاوت و مهم هستند اگر بخواهیم که بیشتر از یک محصول در آن دسته بندی در گوگل ایندکس شوند و کنونیکال نباشند چکار باید بکنیم؟

        1. سلام وقت بخیر.
          میتونید از متغیر در محصولات استفاده کنید.

          1. در صورت امکان واضح تر توضیح دهید راهکار مناسب رو ، من هم همین مشکل رو دارم ، سپاس …

          2. راه حل اشاره شده. میتونید در اینترنت بیشتر درباره نحوه استفاده متغیر در محصولات اطلاعات کسب کنید.
            موفق باشید.

  49. سلام . بسیار ممنون از مطلب به این جامعی. من زبانم خوبه اما تو سایتهای انگلیسی زبان هم به این کاملی نیافتم ‌. با مثال . و عالی تک.‌
    من سوالی دارم ممنون میشم راهنمایی کنید.
    من صفحه ای ایجاد کردم که کلمه کلیدیش
    “تعمیر‌ ماشین لباسشویی شمال تهران “
    هستش.
    آیا میتونم مثلا ده تا صفحه دیگه ایجاد کنم با کلمات کلیدی زیر که همرو کنونکیال بدم به کلمه کلیدی بالایی.
    کلمات دیگه ای مثل:
    تعمیر ماشین لباسشویی ارج شمال تهران
    تعمیر ماشین لباسشویی سامسونگ شمال تهران
    تعمیر ماشین لباسشویی الجی شمال تهران
    و بقیه برندها بسیار ممنون از راهنماییتون

    1. سلام امیر
      نهههههههه 🙂
      این کار هیچ اثر مثبتی نداره. سعی کن همون صفحه اصلی که قصد داری باهاش رتبه کسب کنی رو بیای همه کلمات کلیدی بالا رو داخلش استفاده کنی.

  50. سلام. اول از همه از شما تشکر می کنم بخاطر این همه اطلاعات مفیدی که در سایت میزفا در اختیار همه قرار میدید. واقعا از این بابت ممنونم
    راهنمایی که ازتون میخواستم این هست :
    من قبلا با تگ کنونیکال یک آشنایی تقریبی داشتم اما به دلیل این که اطلاعات جامعی پیدا نکردم ترجیح داده بودم که استفاده نکنم، اما تو سایت شما کاملا در این رابطه توضیح داده شده و می خوام توی سایتم پیاده سازی کنم. اما سوالم اینه :
    توی سایت یک سری دوره های آموزشی وجود داره که سطح بندی هستند و هر سطحشون که کلیک میشه آیدی و سشن ها تغییر میکنه و محتویات صفحه تغییر میکنه که به اصطلاح Ultimated URL هست. میخاستم بدونم اگر من از تگ کنونیکال استفاده کنم آیا دیگه نیاز هست که ریدایرکت 301 رو هم برای این آدرس ها استفاده کنم؟

    1. سلام محمد. خواهش میکنم
      شما وقتی ریدایرکت میکنید دیگه چجوری کاربر میتونه اون صفحه رو ببینه؟ ریدایرکت با کنونیکال فرق داره. موقع ریدایرکت دیگه صفحه مبدا دیده نمیشه و فقط مقصد دیده میشه.

    2. سپاسگزارم از سرکار خانم رعنا آخوندی و اقای اریا فر عزیز،
      این مقاله فوق العاده بود. از اینکه وقت گذاشتید از شما سپاسپاسگزارم، برای من بسیار مفید بود، با توجه به سطح دانش از سئو برای من باز هنوز هم اگر ساده تر مطرح میشد بهتر بود.
      ???

      1. سلام عزیز. خواهش میکنم.
        اگر جایی براتون گنگ بود بفرمایید توضیح بدیم و حتما مقاله رو ساده سازی میکنیم. همیشه سعی کردیم به ساده ترین شکل ممکن این موارد تخصصی در سئو رو اموزش بدیم.
        تشکر از حضورتون.

  51. سلام و خسته نباشید بابت مقاله خیلی خوبتون
    در مورد وقتی url فارسی به حالت encod در تگ کنونیکال تبدیل میشه ۲تا سوال دارم
    ۱ اصلا این encodeشدن بد هست ؟ و گوگل ممکنه دچار اشتباه بشه ؟؟
    ۲ اگر برای هر صفحه برای خود اون صفحه با افزونه yaostبا همون قسمتی که خودتون معرفی کردین تگ کنونیکال تعریف کنم مشکلی پیش می اد؟ چون یکی سری می گند اون قسمت فقط برای ریدایرکت روی صفحه های دیگه هست
    مثلا صفحه 1 و صفحه ۲ به صفحه ۳ ایا این درسته؟ می‌تونم برای خود صفحه از همون جا تگ کنونیکال تعریف کنم‌یا نمی‌ تونم؟
    بعد برای سایت های غیر ورد پرسی این encode شدن مشکل ساز هست؟

    1. سلام مرجان. خواهش میشه
      ۱ – نه مشکلی نیست، برای زبان های عربی فارسی چینی این موارد اتفاق میوفته.
      ۲ – اصولا افزونه یواست که اشاره کردید خودش برای مقالات این کار میکنه و به خودش کنونیکال میکنه. بحث ریدایرکت با کنونیکال فرق داره و نمیتونید برای ریدایرکت کردن ۳۰۱ از این روش استفاده کنید.

  52. سلام و درود
    دوتا سوال
    1. بعضی از دسته بندی های من زیر مجموعه ی دوتا دسته بندی بالاتر از خودشه و وقتی یه محصول داخلش قرار میدم.. اون محصول رو هم عضو دوتا دسته بندی بالاتری هم میکنم.. نیاز هست که دسته بندی زیر مجموعه رو از تگ کنونیکال استفاده کنم به دسته بندی اصلی؟

    2. و این که تمام محصولات من توضیحاتشون تقریبا شبیه هم دیگه هست، ایا اینو گوگل جریمه میکنه به عنوان محتوای تکرار؟ فقط ویژگی هاشون با هم دیگه فرق میکنه!

    1. سلام وحید.
      ۱ – من نیازی نمیبینم ولی باید دقیق بررسی بشه.
      ۲ – طبیعتا گوگل اگر ببینه رقیب شما اینطوری کار نکرده ممکنه شما رو انتخاب نکنه. بستگی به میزبان رقابتی بودن داره.
      موفق باشی

  53. سلام وقت بخیر . میشه اصلا از این کد استفاده نکرد راهی نداره؟

    1. سلام علی.
      میشه استفاده نکرد اگر سئو براتون مهم نیست. اگر مهم هست باید استفاده کرد، این باید یعنی اصولی باید استفاده کرد وگرنه میشه از این کد بد هم استفاده کرد. مثال هایی که نیاز بوده رو در مقاله ما زدیم.
      تقریبا همه سایت‌های بزرگ از کد کنونیکال استفاده میکنن.
      موفق باشی

  54. سلام
    من مطالب این ببخش شما را مطالعه کردم. لطفاً این مثال را در نظر بگیرید. فرضاً یک سایت درباره قرآن داریم. برای این سایت صفحات جداگانه‌ای طراحی شده است که مطالب به شکل موضوعی دسته‌بندی شده‌اند. احکام، اخلاق، واجبات، دنیا، آخرت، زندگی، کار و….
    برای هر کدام از سوره‌ها، یک پست همراه با یک ترجمه، تفسیر و معنی خاص (یک شرح مرجع و اصلی*، نوشته شده است که هر کدام از آنها (بسته به مترجم یا شارح) در یک صفحه خاص (برای همان مترجم و شارح) آن (با هدف بهبود تجربه کاربری و سادگی در دسترسی) دسته‌بندی شده اند.
    اما برای هر کدام از آیات و سوره‌ها یک شرح و معنی و تفسیر جداگانه (مثلاً 5…6 ترجمه و شرح دیگر/متفرقه از نگاه سایت!) وجود دارد. (یعنی برای معنی و ترجمه و شرح هر کدام از آیات و سوره‌ها یک پست جداگانه نوشته شده) که برای هر کدام از مترجمین آنها، یک صفحه خاص نیز ایجاد شده است (با هدف بهبود تجربه کاربری و سادگی در دسترسی).
    از سوی دیگر، برخی مطالب روزمره نیز در یک دسته‌بندی دیگر در قالب پست به آیات و سوره‌ها مرتبط می‌شوند و از آن آیات و سوره‌ها در آنجا استفاده می‌شود و باز هم همه آنها، در یک صفحه خاص نیز همه آنها (با هدف بهبود تجربه کاربری و سادگی در دسترسی) دسته‌بندی شده اند.

    سوال این است در صورتیکه از همه شرح ها و تفسیرها و ترجمه ها و مطالب دیگر که به آن آیات و سوره ها اشاره دارند (مثل پاراگراف قبل در همین پیام) به یک ترجمه اصلی و مورد تایید سایت کنونیکال کنیم، اعتبار (رنک) آن ترجمه در سایت ما افزایش پیدا میکند؟
    آیا اگر از کنونیکال استفاده نکنیم، با توجه به تکرار آیات و سوره‌ها (با ترجمه‌ها و اشارات مختلف) از نظر سئو به مشکل برخواهیم خورد؟
    لطفاً برای استفاده از تگ کنونیکال و آنچه بهتر است ما برای بهبود و بهترین عملکرد انجام دهیم راهنمایی بفرمایید.
    سایت الآن لوکال است…

    از توجه شما سپاسگزارم

    1. سلام رضا عزیز.
      بخش هایی از صحبت های شما رو متاسفانه متوجه نشدم و فکر کنم باید دید تا بشه دقیق نظر داد ولی طبیعتا ترجمه یا تفسیر یک آیه فرق داره و همون طور که گفتی در جهت بهبود تجربه کاربری جدا بشه بهتره، کنونیکال هر کدوم هم خودشون هستند، یعنی صفحه ترجمه یک آیه خاص نباید جایی کنونیکال بشه جز همون صفحه، چون ترجمه فلان آیه طبیعتا در اینترنت جستجو بالایی داره. همینطور این موضوع برای تفسیر و سایر موارد هم میتونه صدق کنه.
      کنونیکال باعث افزایش رتبه یا اعتبار نمیشه بلکه پیشگیری میکنه برای کاهش رتبه.

      1. سلام. صبح شما بخیر.
        ممنون از پاسخ شما، مساله این بود که ما چند ترجمه داریم. از سوی دیگر چند تفسیر داریم. و یک ترجمه مرجع (اصلی از دیدگاه سایت) و یک تفسیر مرجع (باز هم اصلی از دیدگاه سایت) که ترجمه و تفسیر همانطور که شما هم فرمودید حسابشان جدا هستند. (شما این سوال را فقط از دیدگاه ترجمه جواب دهید، تا مساله ساده تر باشد، هر جوابی که شما به ترجمه بدهید برای بخش تفسیر نیز میتواند مورد استفاده باشد)
        حالا اگر همه ترجمه ها را (با توجه به اینکه بخشی از آنها یعنی محتوای عربی آیه‌ها یکسان یا تکراری هستند و هر کدام از ترجمه‌ها اندکی باهم متفاوت است و در میان چند ترجمه متفاوت، شباهت‌هایی وجود دارد و کلمات تکراری به کار برده شده است) یعنی با توجه به نزدیک بودن بخشی از هر کدام ترجمه ها به یکدیگر (با تفاوت‌های اندک و معانی مشترک) به یک ترجمه اصلی کنونیکال کنیم بهتر است؟ یا اینکه هر کدام از ترجمه ها علی رغم بخشی از محتوای تکراری (مثل بخش عربی آیه و کلماتی که در میان چند ترجمه مشترک است….) به خودشان کنونیکال شوند!؟

        از سوی دیگر فرضاً مباحثی مانند:
        احکام، اخلاق، واجبات، دنیا، آخرت، زندگی، کار و…. داریم که به سوره و آیه‌ای خاص مربوط میشوند، آیا بهتر است آنها را نیز (مثلا اخلاق شماره 1 (که مربوط به سوره شماره 5 آیه شماره 6 می شود) می بایست به آن سوره و آیه خاص (به یکی از ترجمه ها که در اینجا ترجمه دلخواه از دیدگاه سایت) کنونیکال شود؟ یا جداگانه در دسته اخلاقی‌ها باشد و به خودش کنونیکال کنیم؟

        سپاس

        در این مورد، موضوع اصلی و سوال زمینه‌ای این است که آیا با قرار دادن (تکرار) تمام آیه ها در هر بخشی از ترجمه ها که محتوای خود آیه نیز در کنار ترجمه قرار می گیرد (و محتوای آیه ثابت محتوا هستند و ترجمه آنها اندکی باهم متفاوت است) و با توجه به نزدیک بودن بخشی از هر کدام ترجمه ها و تفسیرها به یکدیگر (با تفاوت‌های اندک و معانی مشترک در نظر ترجمه و تفسیر) نیازی به کنونیکال کردن به یک ترجمه اصلی (ترجمه بهتر از نظر سایت ما) یا به صفحه اصلی آن سوره یا آیه در سایت نیست؟

        1. سلامی دوباره رضا.
          ۱ – اصلا ترجمه ها از نظر من نباید صفحات جداگانه داشته باشن، انواع ترجمه های یک آیه باید در همون صفحه خودش باشه. اینطوری دیگه بحث کنونیکال هم حل میشه. هر چند اکثر سایت‌ها در این زمینه متن‌هاشون شبیه به هم هست چون نمیتونید ترجمه مثلا الهی قمشه‌ای عوض کنید. پس موردی نیست چون همه این سایت ها شبیه به هم هستند. مگر شما یک فرق بزرگ و خوبی داشته باشید و اومده باشید صوتی کرده باشید و کارهای متفاوت انجام بدید.
          ۲ – اخلاقی ها اگر متنی متفاوت دارن باید به خودشون کنونیکال بشن. تکرار آیه در صفحات مختلف مهم نیست.
          ۳ – پاسخ سوال اخر هم دادم و به نظرم نباید ترجمه یک آیه رو در صفحات مختلف گذاشت، اصلا تجربه کاربری خوبی نداره این موضوع. همه تجربه های یک آیه خاص باید در یک صفحه باشه.
          موفق باشی

  55. سلام
    وقتتون بخیر

    لطفا در صورت امکان راهنماییم کنید.
    در سرچ کنسول در قسمت
    URL Inspection
    میگه که:
    URL is not on Google
    به خاطر مشکل زیر:
    Coverage
    Duplicate, Google chose different canonical than user

    که ظاهرا هاستینگ بدون اطلاع ما پروتکل https رو برای هاست سایت ما فعال کرده بوده و این مشکل به این خاطر بوجود آمده

    Indexing
    User-declared canonical: http://
    Google-selected canonical: https://
    که گوگل url با پروتکل http رو حذف کرده و url با پروتکل https رو ایندکس کرده. و به خاطر این مسئله سایت شدیدا افت پیدا کرده.
    و الان نمیخوام گواهینامه ssl رو فعال کنم.
    و همه کارهای آن پیج سئو و آف پیج سئو رو روی لینکهای http انجام دادیم.

    الان چطور میتونم رو رفع کنم؟ و مشکل حل بشه.
    مقاله رو کامل خوندم. ولی چون تسلط کاملی در این زمینه ندارم، دقیقا متوجه نشدم که چکار باید کنم.
    با تشکر از مطالب خوبتون

    1. سلام علی.
      حتما پراپرتی سرچ کنسول شما روی http هست. اگر ریدایرکت ۳۰۱ به صورت اصولی صورت گرفته باشه کم کم نتایج سایت با http از بین میره و https نمایش داده میشه و اعتبار لینک ها انتقال داده میشن به پروتکل https.
      پیشنهاد میشه با خوندن مقاله ثبت سایت در سرچ کنسول بیا و نسخه جدید رو ثبت کن.
      سایت با https بهتره تا سایت با http

  56. سلام وقت بخیر
    من در yoast ، قسمت کنونیکال
    url ، قرار دادم که قسمتی از اون فارسی مثلا :
    دانلود_کتاب_starten wir

    وقتی صفحه رو بروزرسانی میکنم میام ببینم url هست یا نه . میبینم که اون لینک هست اما قسمت فارسیش حذف شده و همون لینک و از همون صفحه باز مینم 404 میده.

    باید بگیم که کنونیکال فقط برای url های انگلیسی کاربرد داره ؟

    1. سلام وحید.
      وقتی شما ادرس کپی میکنید و توش فارسی داره اینطوری میشه:

      %D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C-%D8%B3%D8%A6%D9%88/

      و شاید به این خاطر هست که مشکل ساز میشه. ولی اگر شما بعد از دامنه یعنی mizfa کپی رو شروع کنی اینطوری میشه:

      mizfa.com/آموزش-خصوصی-سئو/

      و ابتدای این ادرس بالا بیا خودت https:// بذار اگر سایتت https هست.

  57. سلام. با یواست که کنونیکال میکنم یو آر الهایی که فارسی هستند رو درست لینک نمیده!!! مشکل از چیه؟ تو وردپرس راه دیگه ای هست برای کنونیکال کردن؟

    1. سلام رضا.
      من که تا حالا با یواست مشکلی نداشتم و به خوبی کنونیکال میکنه.
      مشکلش چیه؟ دقیق تر صورت مسئله رو باز کن

      1. سلام
        اگه آدرس لینک فارسی باشه، کنونیکال که میکنم و از قسمت سورس کد نگاه میکنم میبینم قسمت فارسیش رو خط تیره میزاره
        عکس زیر رو ببینید. بالایی لینکیه که میخوام کنونیکال کنم. وسطی قسمتیه که تو یواست اون لینک رو پیست میکنم. پایینی هم چیزیه که تو کد اون برگه میبینم.
        s6.picofile.com/file/8386839942/4.jpg
        ممنون

        1. سلام رضا جان. گرفتم چی شده. نظر vahid همین بالای نظر تو هست درباره همین موضوع حرف زده و من پاسخش رو دادم. لطفا اونو بررسی کن. اونجا که به جای فارسی خط تیره میشه رو باید جداگانه دوباره کپی کنی تا مشکل حل بشه.

  58. سلام و ممنون بابت مطالب مفید و کاربردیتون.
    ما دو تا سایت داریم یکی سایت اصلی با دامنه ir و سایتی که برای تبلیغات ادوردز هست و با دامنه com روش پارک شده. مشکلی که الان باهاش مواجه شدم اینه که من روی سئوی ir کار میکنم. اخیرا لندینگ پیچی توی ir ساختم که با کیورد اصلیش در عرض چند روز اومد صفحه دو گوگل و حتی تا رتبه 9 هم رسید. اما چند روزیه که تو نتایج گوگل نشون داده نمیشه( البته تو نتایج سرچ کنسول تغییری نکرده و هنوز پوزیشن 11 رو داره). الان تبلیغ این لندینگ پیج هم روی دامنه com داره میره و فقط همین صفحه تو نتایج گوگل نشون داده میشه. دامنه com رو که نگاه کردم دیدم هیچ کدوم از صفحات این دامنه تگ کنونیکال ندارن. میخواستم بدونم علت افت رتبه و حذف شدن صفحه‌ی دامنه اصلی از نتایج گوگل میتونه همین باشه؟ و اینکه اگه بخوام برای هر صفحه ای تگ کنونیکال بذارم باید به صورت دستی انجام بدم؟ چون تعداد صفحات سایت خیلی زیاده.

    1. سلام وقت بخیر.
      بله میتونه این باشه اگر محتوا تکراری باشه. البته نزدیک به چند ماه هست روی دامنه ir میشه تبلیغات ادز رفت و مشکلی نداشت. با این حال باید کنونیکال کنید و یا تگ نوایندکس کنید.

  59. سلام
    وقت بخیر
    توی هر برگه معمولا یه سری نوشته مشترک با همه برگه ها وجود داره ، آیا این نوشته های مشترک روی سئو تاثیر منفی داره ؟

    1. سلام عزیزم.
      بستگی داره این نوشته مشترک چقدر حجم داره. طبیعتا کم باشه اثر منفی نداره. هر چند در سئو همه چی نسبی هست و بدون بررسی دقیق و تحلیل نمیشه حرف مطمئنی زد.
      موفق باشی.

  60. سلام
    برای سایت ورد پرسی میخوام صفحه دوم و سوم یک دسته رو به صفحه اول کنونیکال کنم اما همشون داخل یک ادرس دسته هستند و فقط /۲ یا/۳،دارند چطوری میشه انجامش داد؟؟

    1. سلام. وقتی صفحه اول کنونیکال کنی سایر صفحات هم به صفحه اول کنونیکال میشن.

  61. سلام

    سوال: اگه از تگ کنولیکال زمانی که محتوای تکراری نداشته باشیم و در تمام صفحات سایت استفاده کنیم اشکالی داره؟

    1. سلام امین جان. نه. هیچ اشکالی نداره. همین الان در همین صفحه سایت میزفا از تگ کنونیکال استفاده شده. مهم اینکه درست استفاده بشه.

      1. یه سوال دیگه:
        وقتی از تگ کنولیکال استفاده میکنیم یعنی اون صفحه (منظورم صفحه فرعیه) نباید در گوگل ایندکس بشه, درسته؟ اگه اینجوره چرا از تگ یا فایل robots.txt برا اینکار استفاده نکنیم؟

        ==> در ضمن قبلنا وقتی به این کامنتا جواب میدادین ایمیلش میومد ولی الان نمیاد!

        1. سلام امین جان. همه این موارد با هم فرق دارن. اینکه فایل robots.txt کجا استفاده کنیم و همینطور متاتگ ربات و یا همین تگ کنونیکال رو.
          برای اینکه بگم چه فرقی دارن باید چند ساعتی تایپ کنم برای همین پیشنهاد میکنم مقالاتش رو بخون.
          نه ایمیل میشه. حتما رفته تو قسمت اسپم شما. پیشنهاد میکنم ایمیل ما رو از اسپم در بیارید تا دیگه براتون تو اسپم ها نره.
          موفق باشی.

  62. سلام و وقت بخیر
    ممنون از مقاله بسیار خوب و جامعتون
    فقط یه سوال دارم اینکه آیا گوگل صفحاتی را که تک کانونیکال دارند ایندکس نمی کنه؟
    من یه سایت فروشگاهی دارم بعضی وقت ها پیش میاد که دو تا محصول کاملا اطلاعاتشون مثل هم هست و فقط یه سری مشخصاتشون با هم متفاوته مثل ظرفیت یا توان مصرفی یا شکل ظاهری
    به خاطر محتوای تکراریشون من مجبورم یکیشون را تک کانونیکال بدم ولی می خوام هر دو تا صفحم ایندکس بشه و ارزش هر دوتاشون برابر باشه.

    1. سلام سپیده.
      هر صفحه باید تگ کنونیکال داشته باشه. خیلی از صفحات مثل همین صفحه ای شما الان توش هستید کنونیکالشون خودشون هستند. اگر منظورت اینکه من در صفحه A اومدم به صفحه B کنونیکال زدم باید بگم که صفحه A به احتمال ۹۵ درصد در نتایج جستجوی کاربر نمیاد.
      توی این حالت شما وقتی محصول داری با مشخصات مختلف به نظر من کنونیکال نکن و بذار توی همین حالت خودش باشه. هر چند میتونی کلا یک محصول اضافه کنی و به کمک ویژگی ها و یا تنوع ها بیای ورژن های مختلف رو اضافه کنی. یعنی اگر نوت ۱۰ سامسنوگ داری میتونی یک محصول درست کنی و ۶۴ گیگ و ۱۲۸ گیگ با رنگ های مختلف رو در همون محصول بیاری.
      موفق باشی

      1. ممنون از توضیحات کاملتون اقای آریافر عزیز
        به دلیل اینکه شکل ظاهری محصولات متفاوت است و دو تا محصول جدا به حساب میان من نمی تونم برای هر دو محصول یک صفحه درست کنم و محصول رو متغیر بگیرم و باید تو دو تا صفحه جدا بیارمشون.
        اگر کانونیکال هم ندم می ترسم گوگل محتوا را داپلیکیت کانتنت بدونه چون محتواها 95 درصد مثل هم هستند.
        اقای آریافر یک صفحه می تونه دو تا تگ کانونیکال داشته باشه؟

        1. خواهش میکنم.
          اگر وردپرس و ووکامرس باشید برای هر متغیر میشه عکس تعریف کرد و مشکلی نداره.
          با این حال کنونیکال نباید باشه چون محصولات فرق دارن. کاربر مهم تر از گوگل است و گوگل هر روز داره پیشرفت میکنه تا بتونه فکر کاربر رو بخونه. پس کاربر هدف اصلی باشه.
          نه نمیشه یک صفحه دو تا کنونیکال داشته باشه و این خطاس.
          موفق و شاد باشی

          1. بسیار ممنون اقای آریافر عزیز
            خیلی لطف کردین
            ??

          2. خواهش میکنم.
            سوالی داشتید شما و همه دوستان دیگر میتونن در اینجا بپرسن، ما پاسخگو هستیم.

  63. سلام و درود بر شما
    مطالبتون فوق العاده عالی بود
    ———-
    فقط سوالی داشتم خدمتتون ممنون میشم راهنمای کنید..
    قبلا وب سایت من http بود..الانssl را نصب کردم..الان اگر وارد کنسول گوگل این را به عنوان یه دامنه جدید در نظر گرفته..واگر می خواهم مطالب قبلی را در کنسول اضافه کنم
    مطالبم در سایت اصلا ایندکس نمیشه…
    و خطای زیر را بهم میده:
    —————————————-
    Indexing
    Indexing allowed?
    Yes
    User-declared canonical
    example.com

    Google-selected canonical
    example.com

    ممنون میشم بگید چطور این آدرس جدید را جایگذاری کنم….
    بی نهایت ممنون
    پیروز باشید…
    ——————-

    1. به نظرتون از طریق فایل ربات.تکست اشکالی نداره جلو ایندس شدن مطالب باhttp را بگیرم؟
      اشکالی ایجاد نمی کند؟
      متشکرم

      1. سلام وقت شما بخیر
        سوال شما کلا اشتباه هست و بنظرم بیشتر جنبه لینک سازی داشته.
        پیشنهاد میشه اگر مشکل واقعی دارید بهتر توضیح بدید

  64. یک سوال دیگه ما pdf مقالات رو داخل یک هاست که زیر دامین سایت ما هست آپلود می کنیم. و لینکش رو میذاریم داخل قسمت دانلود صفحه، یعنی گوگل این pdf ها رو هم به عنوان داپلیکیت میشناسه؟ و باید تگ کنونیکال بدیم؟

    1. پیشنهاد میشه بذارید. درباره این موضوع من توضیح دادم. قسمت تگ Canonical در HTTP Headers مطالعه کنید.
      موفق باشی

  65. سلام
    یک سایتی داریم که توی اون اومدیم یک پلاگین فهرست مطالب گذاشتیم، روی هر کدوم از اون خط های فهرست کلیک کنیم میره روی همون قسمت تا مطالعه کنیم. حالا یک سوال:
    فرضا آدرس مقاله هست :
    example.com/example

    حالا چهارمین خط از فهرست مقاله آدرس زیر رو داره
    example.com/example/#4
    حالا باید برای این آدرسی که توی فهرست داریم از تگ کنونیکال استفاده کنیم؟

    ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام مرضیه.
      بله باید این کا رو بکنید. البته باید دید و بررسی کرد تا مطمئن شد.

  66. سلام
    استفده از یک مطلب در دسته اصلی و زیر دسته هم بابد کنونیکال براش گذاشته بشه؟؟؟
    مثلا شما در ادرس 0 تا 100 طراحی سایت و در قسمت پایگاه دانش مطالب تکراری دارید؟؟؟

    1. سلام. چرا با اسم های مختلف نظر میذارید شما 🙂
      بستگی داره باید دید. بالاخره دسته اصلی نباید عین زیر دسته باشه. اگر دو دسته مطالبش عین هم باشن طبیعتا محتوای تکراری حساب میشه.

      1. نه محتوا داخل دسته ها و تگ ها کاملا شبیه هم نیست فقط در تعدادیاز مقالات با هم محتوا یکسان دارند نه همه
        الان هم جواب سوال تون رو در مورد دسته فروشگاهی دیدم متوجه شدم ابن تگ برای فیلتر بندی استفاده شده در دیجی کالا حالا پس اگر دسته همه محصولات باشه لازم نیست از دسته به اون ارجاع داده بشه

  67. سلام من لینک مقاله که اون رو ادرص اصلی برای صفحه کل آموزش سئو قرار دادید دیدم
    خنوز برام سوال هست چرا اون لینک مرجع قرار گرفته و چرا با انکر تکیت بعش اشاره نشده و لینکی هم از اون صفحه به صفحات دیگر خیلی داده نشده

    1. سلام نسیم.
      متاسفانه من خیلی متوجه سوال شما نشدم. ممنون میشم بیشتر و واضح تر توضیح بدی تا بتونم پاسخت رو بدم.
      ممنونم از حضورت.

      1. اخه در صفحه کل آرشیو سئو مطلبی که تکراری با آموزش سئو باشه دیده نشده استراژدی شما دادن اهمیت بیشتر شما به این صفحه هدف بوده یعنی

        1. این برمیگرده به تاریخچه مقاله اموزش سئو ما که کلا قدیم ساختارش با ارشیو یکی بوده.

  68. سلام
    خیلی کامل و عالی بود واقعا ممنون
    فقط یه سوال

    برای مثال ما چند تا محصول داریم در یک دسته بندی.
    آیا باید در تمام محصولات از تگ کنونیکال استفاده کنیم و تگ دسته بندی اون محصولات را قرار بدیم؟

    ممنون میشم پاسخ بدهید.

    1. سلام وقت بخیر.
      خیر کاملا اشتباه هست این مورد.
      شما اگر مثلا به سایت دیجی کالا توجه کنید متوجه بشید که بالای ۳۰ درصد از ترافیک این سایت از طریق دسته بندی هاش هست. دسته بندی یک محصول میتونه اهمیت بالایی داشته باشه. هر چند البته این موارد بستگی به استراتژی سایت داره.
      موفق باشی احسان عزیز.

  69. سلام جناب آقای مهندس آریافر
    ممنون از وقتی که برای آموزش میذارید
    قربان من ادمین یه سایت فروش اینترنتی کتاب هستم مدتی هست که گوگل سرچ کنسول ایرادی میگیره مبنی بر اینکه کلمات یکسان بین چند محصول را با عنوان داپلیکیت کنونیکال میشناسه . شما فرض بفرمایید یه تعداد کتاب وجود داره که داخل همشون کلمه ” شده ” وجود داره و گوگل این کلمه رو به عنوان داپلیکیت کنونیکال ( keyword duplicate canonical ) محسوب کرده حالا این کتاب میخواد مثلا عنوانش “افق گمشده” باشه یا تست طبقه بندی شده یا یه کتاب شعر کودکان مثلا ” خرسی گم شده “.
    الان من دقیقا باید چکار کنم و به کد نویس سایت چی بگم تا متوجه بشه چطور مشکل من رو بر طرف کنه ؟
    آیا اصلا این مشکل محسوب میشه ؟ یا اینکه منظور گوگل اینکه که اون کلمه رو برای سایت من در نظر نمیگیره ؟ یا اینکه اون محصولات من قرار نیست ایندکس بشن ؟
    واقعا ممنون میشم اگر راهنماییم کنید .

    1. سلام محمدرضا جان. خواهش میکنم.
      با این صورت مسئله ای که شما تعریف کردید من این مورد رو اصلا خطا نمیدونم. البته گوگل کجا به شما خطای duplicate میده؟ یک عکس بفرستید ازش.

      1. سلام مجدد جناب آقای مهندس آریافر عزیز
        من یه عذر خواهی بدهکارم چون دو تا پیغام گوگل رو موقع سرچ و مطلب خونی از سایتتون با هم اشتباه گرفتم
        قربان گوگل یه سری صفحات رو با نمونه ای که خدمتتون عرض کردم ( کلمه “شده” به طور مثال ) با عنوان page with redirect اکسکلود کرده
        البته عکس رو نمیدونم چطور خدمتتون ارسال کنم .
        اما خب یه نمونش به این حالته :
        آدرس گوگل سرچ کنسول > کاوریج > page with redirect
        …./keyword/ شده
        ادرس سایت رو تو طرح سوالم لینک کردم خدمتتون

        بازم بابت طرح سوال تو صفحه با موضوع متفاوت معذرت میخوام

        1. سلام محمدرضا جان. شما میتونید سرچ کنید upload free image و به راحتی عکس اپلود کنی و بفرستی در نظرات یا در سایتت اپلود کن بفرس ادرسش رو. چون اصلا page with redirect داره صفحات ریدایرکتی که شما کردید یا وجود داشته رو نشون میده. کیورد توی این قسمت از سرچ کنسول وجود نداره. توی مقاله coverage بپرس این سوال رو چون مربوط به این مقاله هست.
          موفق باشی

  70. با سلام و عرض خدا قوت خدمت مجموعه پرتلاش میزفا در راستای آموزش سئو رایگان
    متاسفانه بنده با وجود استفاده از تگ canonical در سایت conferenceyab ir متاسفانه همچنان صفحات در گوگل دوتایی شناخته می شود.

    https://www.conferenceyab.ir/30335/conferences/engineering/electronics/eleventh-annual-power-electronics-drive-systems-technologies-conference
    https://www.google.com/search?q=site%3Ahttps%3A%2F%2Fwww.conferenceyab.ir%2F30335&oq=site%3Ahttps%3A%2F%2Fwww.conferenceyab.ir%2F30335&aqs=chrome..69i57j69i58.12778j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

    حتی در search consol نیز در بخش inspect اعلام می شود تگ canonical پیدا نشده است.
    User-declared canonical None
    ممنون می شم کمک کنید

    1. سلام احسان جان. خواهش میشه
      چون شما اشتباه سرچ کردید، اون طوری که شما سرچ کردید بله میاره چون کاربر عادی اونطوری سرچ نمیکنه. عنوان همون صفحه رو توی گوگل سرچ کن متوجه میشی که به درستی اعمال شده و رتبه یک همونی هست که کنونیکال کردی.
      هر چند کنونیکال کردن به معنای این نیست که گوگل حرف ما رو گوش کنه. گاهی ممکنه کار خودشو بکنه.
      موفق باشی

      1. سلام ممنون از وقتی که گذاشتید و سرعت در پاسخگویی
        ببینید متاسفانه در جستجوی زیر همچنان هردو نمایش داده می شود
        متاسفانه این امر موجب کاهش رتبه از امسال گردیده است.

        1. سلامی دوباره. من سرچ کردم مشکل خاصی ندیدم و اوکی هست، کلمه کلیدی هدفی که ممکنه کاربر انتخاب کنه با اون چیزی که شما انتخاب میکنید و سرچ میکنید متفاوت هست و در سرچ های من مشکلی نداشت. اگر حس میکنید کاهش رتبه در نتایج داشتید پس باید با یک متخصص سئو صحبت کنید و بدید تا سایتتون رو کلا به شکل دقیق بررسی کنه.

  71. به خاطر این مقاله ازتون ممنونم.
    فقط یه سوال:
    اگر از تگ کنونیکال برای همه صفحات سایت استفاده بشه مشکلی نداره؟

    1. سلام میلاد جان.
      بستگی داره چطوری استفاده بشه. هم میتونه خیلی بد باشه و هم میتونه خیلی خوب باشه. نحوه استفاده اهمیت داره

  72. سلام و عرض ادب
    من نسخه رایگان افزونه سئو یواست و دارم و از اون برای ایجاد تگ کننیکال برای بعضی صفحات استفاده کردم ولی وقتی تو اون صفحات view page source میزنم تگ کننیکال و ندارن و در واقع ایجاد تگ کننیکال ایجاد نمیشه.لطفا راهنماییم کنید که چیکار کنم.یه سوال دیگه داشتم و اون اینه که بجای استفاده از کننیکال میشه توسط افزونه meta tag manager تگ های noindex nofollow noarchive برای صفحات با محتوای تکراری استفاده کرد.
    سپاس

    1. سلام مسلم عزیز.
      احتمال میدم تداخل داشته باشه در حالت معمول باید نشون بده. افزونه کش و یا اگر افزونه ای نصب کردی که باعث فشرده سازی کدها میشه رو غیرفعال کن و دوباره تست کن.
      نوفالو، متاتگ نو ایندکس و کنونیکال هر کدوم بستگی به شرایط دارن و هر کدوم در جای خودش باید استفاده بشه. باید اطلاعات خوبی از اینا داشته باشید تا بتونید هر کدوم در جای خودش استفاده کنید.
      صرفا اگر هدف شما مدیریت محتوای تکراری هست پیشنهاد من استفاده از کنونیکال است.

  73. سلام
    آیا تگ کنونیکال برای لینک خارجی هم کاربرد دارد
    من سایت خبری دارم که میخوام اخبار سازمانهای رسمی که متن آن رسمی است و قابل تغییر نیست را منتشر کنم
    در این حالت میشه از تگ کنونیکال برای هر خبر به منبع اصلی آن استفاده کرد؟
    یا شما راه حل بهتری می توانید پیشنهاد دهید که به خاطر محتوای کپی سایت جریمه نشود؟

    1. سلام، وقت شما بخیر
      وقتی من از سایت A میام کپی میکنم در سایت B ، تنها کاری که نیاز هست انجام بدم این هست که در سایت B بگیم از سایت A برداشتم و همینطور سایت A رو در داخل B لینک کنم. همین کافی هست.

      1. یعنی در پایین هر خبر تنها لینک صفحه اصلی خبر در سایت اصلی را قرار دهم کافی است و نیاز به تگ کنونیکال نیست؟

    1. خوشحالم ابوالفضل جان برات مفید بوده. بازم به ما سر بزن.
      پایدار باشی.

  74. آقا من هنوز مفهمون این “محتوای تکراری” رو درست نفمیدم!
    من الان یه وبسایت دارم که مثلا 2 تا از محصولاتش از 8 تا ویژگی فقط توی 2 تاشون متفاوت هستند. صفحه ای که برای این دو مجصول طراحی شده عین هم میمونه (ولی آدرسشون فرق داره) و محتوا هم تقریبا مثل همه ولی فقط توی 3 مورد تفاوت داره: یکی قیمت و دوتا دیگه همون دوتا ویژگی که گفتم…فرض کنید شما 2 تا گوشی سامسونگ دارین که از نظر قیمت فرق میکنه و از 8 تا مشخصه فقط دوتاشون مثل هم نیس و اینو دو محصولو توی دوتا صفحه مجزا گذاشتین…ایا اینجا محتوا تکرای حساب میشه با توجه به 6 تا ویژگی یکسانی که برای هر کدوم نوشته شده؟

    1. سلام امین. تو این موردی که شما گفتید تکرار موردی نداره. با این حال اگر مثلا نوت ۸ هست ولی فقط رم هاشون فرق داره باید یک صفحه باشه و کاربر رم انتخاب کنه تا قیمت براساس اون نشون بده. اگر مدل های مختلف هست بالاخره حتما فرق هایی دارن که شرکت تولید کننده اسم های مختلفی براش انتخاب کرده. حالا اگر فرقشون کمه اوکی مهم نیست این تکرار.

  75. سلام. ممنون بابت مقاله های خوبتون.
    من مقاله های ریدایرکت و کنونیکال رو خوندم. در نهایت به این نتیجه رسیدم که برای سایتی که صفحه اصلیش به دو صورت:
    example.com
    example.com/index
    ایندکس شده، باید از ریدایرکت استفاده کرد نه کنونیکال. درسته؟
    تشکر بابت راهنماییتون.

  76. سلام طبق گفته ی شما
    نسخه‌های HTTP، HTTPS و با WWW و بدون WWW یک سایت: اگر به ربات‌های گوگل به صورت درست اعلام نکنید که آدرس‌های

    http://example.com
    http://www.example.com
    https://example.com
    https://www.example.com

    همگی به یک صفحه اشاره می‌کنند؛ این آدرسها به صورت جداگانه در گوگل ایندکس میشوند. (حل این مشکل توسط انتقال دائمی یا Redirect 301 امکان‌پذیر است.)

    چطوری باید این سه پسونده دامنه رو به یک دامنه ریدایرکت کنم ؟
    کدی که برای این مورد تو htacsess باید به کار ببریم چی هستش؟
    با تشکر

  77. تو قسمتی که کنونیکال رو برای مجله ی خبری توضیح دادید.. هر مطلب که در هر دسته قرار داده میشه مطلب جدیدتر میاد و در صفحه 1 میشینه و مطالب قدیمی تر همینطوری به صفحات بعدی هدایت میشن.. ی چنین صفحه ای که هر روز محتواش درحال تغییره چطور سئو میشه؟

    1. سلام الهام.
      بالاخره هر دسته برای خودش یک موضوع کلی داره و براساس اون موضوع کلی مطالب در اون دسته قرار میگیرن و به راحتی میشه براساس موضوع اصلی اون دسته رو سئو کرد.
      دوست داشتی در دوره رایگان سئو ما هم شرکت کن.
      ممنونم از حضورت

  78. سلام اگه به غیر از صفحات مشابه به بقیه صفحات سایت که مشابه ندارند رل کنونیکال همان صفحه را بدیم ایراد داره؟ منظورم اینه که رل کنونیکال را توی همه صفحه ها بگذاریم. با سپاس

    1. سلام امیر جان. همه صفحات رل کنونیکال داشته باشند خوبه اتفاقا. مثل همین صفحه میزفا که داری مشاهده میکنی. ولی رل به کجا مهمه. گاهی رل به خود باید بزنن و گاهی رل به سایر صفحات سایت و این بستگی داره.
      ممنونم از حضورت.

    1. خوشحالیم مورد استفاده شما قرار گرفته. موفق باشید.

  79. مطالب سایت شما عالیه، ممنون از اینکه اینقدر با بیان جزئیات و مثال های کاربردی به فهم دقیق تر موضوع کمک میکنید.

    1. سلام، عیدتون مبارک باشه. خوشحالیم براتون مفید بوده. میتونید عضو خبرنامه بشید و از آموزش های جدید اطلاع کسب کنید.
      پایدار باشید.

  80. درود بر شما و سپاس از مطلب جامع
    می بخشید من برای سایتم حدود یک ماه پیش اسکیما درست کردم و تست گرفتم خطایی هم نداشت . اما هنوز تو سرچ گوگل نمیبینمش و فعال نشده این موضوع خیلی برام مهمه امکان داره راهنمایی کنید؟ خیلی ممنون

    1. الناز عزیز سلام؛
      گوگل هیچ تعهدی در قبال استفاده از اسکیماهایی که متخصصین سئو برای صفحات محصولات یا حتی صفه اصلی سایت خود تعریف می‌کنند؛ ندارد.
      در نتیجه ممکن است شما برای صفحات سایتتان از استراکچر دیتا ها استفاده کنید اما تا مدت‌ها این داده های ساختار یافته در صفحه نتایج جست و جوی گوگل به نمایش در نیایند. حتی گاها دیده شده است که با وجود تعریف چند نوع استراکچر دیتا برای سایت، گوگل هیچ کدام از استراکچر دیتاهای تعریف شده را در صفحه نتایج جست و جوی خود نشان نداده است.
      ضمنا به این نکته توجه داشته باشید؛ اسکیماهای تعریف شده باید فاقد ارور یا وارنینگ باشند.
      بهتر است صبور باشید و به گوگل اجازه بدهید تا هر زمان که خودش تصمیم گرفت اسکیماهای شما را در صفحه نتایج جست و جوی خود به نمایش در آورد.
      قبل‌تر نیز در مقاله‌ای که تحت عنوان Rich snippet در سایت میزفا نوشته شده بود، در خصوص نحوه تعریف و به کارگیری اسکیماها به صورت مفصل توضیح داده شده است.

  81. واقعاً جای خالی یه مقاله کامل جامع در این مورد حس میشد، زنده باد!

    1. سلام آقای بنیادی عزیز.
      خوشحالم که مقاله مورد توجهتون قرار گرفته. پیروز باشید.

    2. به به حضور شما اینجا بهم دلگرمی داد 😉
      بله واقعا حس میشد P:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=