ریدایرکت 301 چیست و تاثیر آن در سئو + مثال

ریدایرکت 301
ریدایرکت 301

ریدایرکت ۳۰۱ یا Redirect 301 چیست را سعی خواهیم کرد به زبان ساده و در قالب مثال به شما توضیح دهیم و همینطور نحوه ریدایرکت کردن 301 و اینکه چطور می‌توانیم در وردپرس WordPress، سی پنل Cpanel و یا فایل .htaccess انتقال آدرس یا همان ریدایرکت را با کد و همینطور بدون کد انجام دهیم را به شما به سادگی یاد خواهیم داد و سعی خواهیم کرد در قالب آموزش تاثیر و اهمیت دستور ریدایرکت ۳۰۱ در سئو را هم به شما بگویم. همراه میزفا باشید.

ما در این مقاله از چند اصطلاح فنی در سئو استفاده کرده‌ایم که برخی از آن‌ها را در ابتدا تعریف می‌کنیم تا خواندن این مقاله برای شما داده تر باشد.

  • ایندکس index: ایندکس یعنی در نتایج گوگل یک آدرسی وجود دارد. درواقع هر آدرسی در نتایج وجود دارد یعنی فچ شده است.
  • سرچ کنسول Search Console: سرچ کنسول یک ابزار قوی و رایگان برای مدیریت وبسایت شما در نتایج گوگل است که آموزش سرچ کنسول را می‌توانید مشاهده کنید.
  • فچ کردن Fetch: یک عمل برای فراخوانی ربات‌های گوگل است که در سرچ کنسول صورت می‌گیرد.
  • کنونیکال Canonical: برای انتقال اعتبار یک آدرس به آدرس دیگر نزد گوگل بدون ارجاع دادن کاربر استفاده می‌شود، اگر به دنبال مقاله خوب درباره کنونیکال هستید حتما مقاله جامع تگ کنونیکال را مطالعه بفرمایید.

برای درک بهتر ریدایرکت 301 بخوانید

 

برای آشنایی بهتر شما با مفهوم ریدایرکت 301 یا ریدایرکت دائمی، مقاله امروز را با چند مثال ساده شروع می‌کنیم. در مثال‌های زیر به این فکر کنید که در این موقعیت‌ها چه راهکاری پاسخگو خواهد بود:

  • سرچ کنسول را باز کرده‌اید و گزارش‌های مختلف آن را بررسی می‌کنید. متوجه می‌شوید که بعضی آدرس‌ها با www ایندکس شده‌اند و برخی دیگر بدون www.
  • در گزارشات سرچ کنسول با پیغامی این چنینی رو به رو می‌شوید:
    duplicated without user selected canonical.

    وقتی جزئیات گزارش را می‌بینید متوجه می‌شوید که ربات‌های گوگل 2 آدرس کاملا یکسان از سایت شما را فچ کرده‌اند و یکی را به عنوان کنونیکال دیگری در نظر گرفته‌اند. مثلا 2 آدرس این چنینی :

    www.example.com/aboutus
    www.example.com/aboutUS

    این در حالی است که شما برای صفحه ” درباره ما” سایت خود تنها یک صفحه با آدرسی مشخص  به شکل  www.example.com/aboutus در نظر گرفته‌اید.

  • در حال تست بعضی از آدرس‌های سایتتان هستید که متوجه می‌شوید سیستم آدرس‌دهی شما به صورت Unlimited URL است. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که شما بعد از شناسه منحصر به فرد آدرس یک صفحه به عنوان مثال ID یک محصول، هر چیزی که تایپ کنید به یک آدرس جدید با همان محتوای قبلی می‌روید. مثلا آدرس‌های زیر را در نظر بگیرید که هر 3 به یک صفحه اشاره دارند و این حالت به صورت نامحدود برای آدرس‌ها اتفاق می‌افتد:
    www.example.com/cotton/14897/new-products-season1
    www.example.com/cotton/14897/new-products-season2589
    www.example.com/cotton/14897/its

    اگر تا کنون به این مشکل برنخورده باشید، درک این حالت برایتان کمی سخت خواهد بود. اما واقعیت این است که سایت‌هایی وجود دارند که این مورد در آن‌ها اتفاق می‌افتد.

  • بنا به مسائلی تصمیم می‌گیرید اسم دامنه سایت خود را به طور کلی تغییر دهید. به عنوان مثال سایت شما قبلا با آدرس mizfa.ir در دسترس بوده است و از امروز تصمیم می‌گیرید سایت شما بر روی دامنه mizfa.com قرار بگیرد. به راحتی کد ریدایرکت دامنه را درج میکنید و این عمل رخ میدهد.
  • به شما گفته شده تاثیر SSL در سئو خوب است و شما SSL را فعال می‌کنید، که در اینصورت آدرس تمام صفحات شما با https  آغاز می‌شود و شما از هر صفحه 2 نوع آدرس دارید. یکی با https و دیگری بدون https یعنی با http.

برای حل مشکلات این چنینی چه راه حلی مد نظر شماست؟ استفاده از تگ کنونیکال؟ حذف URL ها؟ و یا یک راه بهتر؟

ریدایرکت 301 چیست؟

ابتدا ریدایرکت چیست را بدانیم و سپس از آن استفاده کنیم. ریدایرکت 301 انتقال دائمی یک آدرس به آدرسی دیگر است.  با انجام ریدایرکت 301  روی یک آدرس، کاربران و حتی موتورهای جست و جو از آدرسی که در نتایج جست و جو دیده‌اند یا آدرسی که مستقیما وارد قسمت جست و جوی مرورگر خود کرده‌اند؛ به آدرسی جدید منتقل می‌شوند. به عبارت دیگر با ریدایرکت کردن دائمی آدرس یک صفحه، کاربر را به مسیری جدید از سایت خود هدایت می‌کنید.

ریدایرکت 301 مثل یک چتر عمل می‌کند که تمام آدرس‌های شبیه به هم را به کمک یک انتقال آدرس دائمی در یک جا جمع کرده و به یک نقطه هدایت می‌کند. در این صورت صفحاتی که آدرس‌دهی متفاوتی دارند تنها با یک آدرس به موتورهای جست و جو شناسانده می‌‍شوند. این نوع استفاده از ریدایرکت 301 باعث می‌شود صفحات به درستی از گوگل اعتبار  بگیرند.

تأثیر ریدایرکت 301 بر سئو

قبل از اینکه به نحوه اثر گذاری ریدایرکت 301 بر سئو کل سایت یا تک صفحه ها بپردازیم، این نکته را به یاد داشته باشید که کوچک‌ترین تغییر در ساختار آدرس‌دهی صفحات می‌تواند بر روی رتبه شما در نتایج جست و جوی گوگل تأثیرگذار باشد. به همین علت است که برای نگهداری از جایگاه فعلی آدرس‌هایی که احتیاج به انتقال دائمی دارند نیازمند استفاده از ریدایرکت 301 هستید.

با ریدایرکت کردن یک دامنه یا یک آدرس، شما تمام رنک‌های مربوط به آدرس قبلی را به آدرس جدید منتقل می‌کنید. این رنک ها شامل

  • Page Rank
  • MOZ Rank
  • Page Authority
  • Traffic Value

می‌باشند.

از طرفی با ریدایرکت کردن یک آدرس به گوگل می‌فهمانید که آدرس قبلی را از ایندکس خود حذف کرده و آدرس جدید را جایگزین آدرس قدیمی کند. پس بدانید که تاثیر ریدایرکت بر سئو به صورت مستقیم است و اگر عمل ریدایرکت را به خوبی انجام ندهید اثر منفی میتواند بر روی سئو سایت شما داشته باشد به همین منظور اگر تخصص کافی ندارید و نگران اثر منفی ریدایرکت هستید آن را به یک متخصص بسپارید.

چه زمانی از ریدایرکت 301 استفاده می‌کنیم؟

اگر پاسخی برای سوال‌های ابتدای مقاله پیدا نکردید نگران نباشید. تمام موقعیت‌های فرضی که در بالا به آن‌ها اشاره شد با انجام ریدایرکت 301 یا انتقال دائمی آدرس صفحات حل خواهند شد. به طور کلی می‌توان گفت از ریدایرکت 301 در 3 حالت کلی زیر استفاده می‌شود:

  • ریدایرکت کامل یک دامنه به دامنه دیگر
  • سازماندهی آدری‌هاس dynamic یا Unlimited URL ها به یک آدرس کوتاهتر که مورد پسند موتورهای جست و جو هم باشد.
  • جلوگیری از تولید محتوای تکراری
  • رفع خطای 404

آموزش ریدایرکت 301 به روش های مختلف

ریدایرکت 301 در Cpanel  (سی پنل)

وارد سی پنل شوید و مطابق شکل در بخش Domains به قسمت Rediects (ریدایرکت) بروید.

ریدایرکت 301 در سی پنل
ریدایرکت 301 در سی پنل

در این قسمت در بخش اول نوع انتقال (Type) را مشخص کنید چرا که انتقال می‌تواند انواع مختلف ریدایرکت داشته باشد و ما در اینجا نوع ۳۰۱ را انتخب می‌کنیم. سپس دامنه مد نظر را در قسمت https?://(www.)? انتخاب کرده و بعد در بخش سوم آدرس قدیمی که قرار است به آدرسی جدید منتقل شود و در بخش چهارم آدرس جدید را وارد کنید.

انتخاب آدرسها در ریدایرکت 301
انتخاب آدرسها در ریدایرکت 301

به عنوان مثال اگر قرار است صفحه با آدرس mizfa.com/pageA به صفحه ای با آدرس mizfa.com/pageB ریدایرکت 301 شود باید در قسمت اول گزینه Permanent 301، در قسمت سوم PageA و در قسمت چهارم mizfa.com/pageB را وارد کنید.

ریدایرکت 301 در وردپرس + معرفی بهترین افزونه

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه‌های زیادی وجود دارند که کار ریدایرکت را برای شما انجام می‌دهند. یکی از افزونه‌هایی که سایت رسمی وردپرس حدودا 9 ماه قبل آن را به روز رسانی کرده است افزونه Simple 301 Redirect است در این لینک می‌توانید مشاهده کنید.

اگر نسخه کامل افزونه Yoast  را در اختیار دارید می‌توانید از بخش Redirect Manager (به فارسی “تغییر مسیر” نام گذاری شده است) صفحات خود را ریدایرکت ۳۰۱ تعریف کنید.  با توجه به شکل زیر یکی از انواع ریدایرکت ها را انتخاب کنید. ( برای ریدایرکت 301 گزینه اول را انتخاب کنید.)

حال مطابق آنچه در آموزش ریدایرکت 301 در سی پنل اشاره کردیم قسمت‌های مختلف این افزونه را می‌توانید به راحتی پر کنید.

ریدایرکت 301 در یواست وردپرس
ریدایرکت 301 در یواست وردپرس

یکی دیگر از افزونه‌های وردپرس که به انتقال اتوماتیک یک صفحه به صفحه دیگر به شما کمک می‌کند، افزونه Quick Page/Post Redirect است. کار کردن با این افزونه نیز بسیار ساده است و تنها کافی است نوع ریدایرکت و آدرس‌های قدیم و جدید را داخل آن وارد کنید.

ولی اگر شما نسخه حرفه ای افزونه یوآست را ندارید و به دنبال بهترین افزونه ریدایرکت وردپرس برای انتقال آدرس ها هستید پیشنهاد میکنم افزونه redirection را حتما بررسی کنید. برای مشاهده این افزونه بر روی عکس زیر کلیک نمایید.

بهترین افزونه ریدایرکت وردپرس برای انتقال آدرس ها
بهترین افزونه ریدایرکت وردپرس برای انتقال آدرس ها

 

کد ریدایرکت های کاربردی 301 به کمک فایل .htaccess

شاید گاهی دوست داشته باشید بدون افزونه عمل ریدایرکت ۳۰۱ را صورت دهید، اگر می‌خواهید به صورت مستقیم با تغییر فایل‌های سمت سرور، ریدایرکت را انجام دهید در نظر داشته باشید که ما کدهای مختلفی را می‌توانیم به کمک فایل .htaccess  درج کنیم، مثلا یک دامنه به یک دامنه دیگر و یا یک آدرس را به یک آدرس دیگر منتقل کرد و یا حتی یک سری آدرس‌ها را به یک آدرس خاص انتقال داد. حال تا با توجه به نیاز خودتان یکی از آن‌ها را استفاده کنید.

کد ۱

فقط مثالی که از وبسایت میزفا زدیم را فراموش نکنید تا بهتر درک کنید، ما قصد داریم pageA را به pageB در دامنه mizfa.com انتقال دهیم.

کد ریدایرکت 301  یک آدرس به آدرس دیگر در همان دامنه

Redirect 301 /pageA /pageB

 

کد ۲

کد ریدایرکت 301 یک آدرس به آدرس دیگر در دامنه‌ای غیر از دامنه خودتان

Redirect 301 /pageA https://newmizfa.com/pageB

 

کد ۳

کد ریدایرکت 301 دامنه قدیمی به دامنه ای جدید در .htaccess

در اینجا mizfa.ir یک دامنه قدیم است و mizfa.com یک دامنه جدید است. تست کنید همین الان mizfa.ir را در مرورگر خودتان تایپ کنید.

# Note by mizfa: Redirect from old-website to new-website
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^mizfa.ir [NC,OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.mizfa.ir [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://mizfa.com/$1 [L,R=301,NC]

کد ۴

کد ریدایرکت 301 کل صفحات و همینطور دامنه قدیمی به کل صفحات در دامنه جدید به کمک فایل .htaccess

در اینجا اگر هر ادرسی از دامنه mizfa.ir تایپ کنیم همان آدرس در دامنه mizfa.com به خوبی باز می‌شود. مثلا ادرس mizfa.ir/seo تایپ کنید و کد زیر را قرار دهید آدرس mizfa.com/seo باز می‌شود.

کد زیر باید ابتدای فایل .htaccess درج شود.

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine on
RewriteRule ^(.*)$ https://mizfa.com/$1 [R=301,L]
</IfModule>

کد ۵

کد ریدایرکت 301 آدرس بدون www به آدرس با www  در .htaccess

مثلا اگر قصد دارید آدرس mizfa.com را به www.mizfa.com انتقال دهید این کد مناسب است. به http و https بودن دامنه خود دقت داشته باشید و همینطور به جای دامنه میزفا، دامنه خود را وارد کنید.

# Note by mizfa: Redirect from non-www to www
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^mizfa.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://www.mizfa.com/$1 [L,R=301,NC]

کد ۶

کد ریدایرکت 301 آدرس با www به آدرس با www در .htaccess

مثلا اگر قصد دارید آدرس www.mizfa.com را به mizfa.com انتقال دهید این کد مناسب است. به http و https بودن دامنه خود دقت داشته باشید و همینطور به جای دامنه میزفا، دامنه خود را وارد کنید.

# Note by mizfa: Redirect from www to non-www
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.mizfa.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://mizfa.com/$1 [L,R=301,NC]

کد ۷

کد ریدایرکت 301 آدرس http به آدرس https با .htaccess

اگر قصد دارید مثلا آدرس http://mizfa.com را به https://mizfa.com انتقال دهید کد زیر گزینه مناسبی است، توجه به www و یا بدون www بودن دامنه خود داشته باشید و فقط خط آخر را بر این اساس مد نظر داشته باشید.

# Note by mizfa: Redirect from http to https
RewriteEngine On 
RewriteCond %{SERVER_PORT} 80
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?mizfa\.com
RewriteRule ^(.*)$ https://mizfa.com/$1 [R,L]

کد ۸

اینم یک کد دیگه که مستقل از دامنه است.

# Note by mizfa: Redirect from http to https
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]
</IfModule>

 

 

کد ۹

کد ریدایرکت 301 برای انتقال آدرس های AMP به بدون AMP در .htaccess

اگر شما از افزونه های AMP وردپرس استفاده کرده باشید و بعد از مدتی این افزونه را غیرفعال بکنید، آدرس هایی که افزونه amp ایجاد کرده خطاهای 404 می‌دهد و شما در سرچ کنسول این خطاها را کم کم شاهد خواهید بود. اگر به هر دلیلی دیگر قصد فعال سازی صفحات amp وردپرس را ندارید کد زیر را در فایل .htaccess درج کنید.

# Note by mizfa: Redirect from AMP to non-AMP
RewriteEngine On
RewriteCond %{REQUEST_URI} (.+)/amp(.*)$
RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/wp-content/(.*)$ 
RewriteRule ^ %1/ [R=301,L]

 

اگر از افزونه redirection وردپرس که بالا اشاره کردیم استفاده می‌کنید می‌توانید تنظیمات آن را به شکل زیر پیاده سازی کنید تا ادرس های amp به بدون amp انتقال پیدا کند.

Source URL: /(.*)\/amp

Target URL: https://www.yourdomain.com/$1

 

البته سایت htaccessredirect هم موجود است و میتونید حتی کد ریدایرکت دلخواه بسازید.

کد ۱۰

کد ریدایرکت ۳۰۱ برای انتقال آدرس بدون اسلش به ادرس با اسلش به کمک فایل .htaccess

به عنوان مثال اگر شما تمایل داشته باشید آدرس mizfa.com/seo را به آدرس mizfa.com/seo/ انتقال دهید کد زیر پیشنهاد می‌شود. هر چند ممکن است به دلیل برخی تنظیمات سرور شما و همینطور تنظیمات سایتتان این مورد کار نکنید. در این صورت با پشتیبان هاست و یا سایت در تماس باشید.

# Note by mizfa: Redirect Non-Slash to Slash URLs
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^(.*[^/])$ /$1/ [L,R=301]
</IfModule>

کد ۱۱

کد ریدایرکت ۳۰۱ برای انتقال آدرس با اسلش (Slash) به ادرس بدون اسلش (Non-Slash) در .htaccess

برعکس مثال بالا کار می‌کند.

# Note by mizfa: Redirect Slash to Non-Slash URLs
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule ^(.*)/$ /$1 [L,R=301]
</IfModule>

 

کد ۱۲

کد ریدایرکت ۳۰۱ برای انتقال آدرس بدون اسلش به ادرس با اسلش در .htaccess

به عنوان مثال اگر شما تمایل داشته باشید آدرس mizfa.com/SEO/ که با حروف بزرگ هست رو به آدرس mizfa.com/seo/ انتقال دهید کد زیر پیشنهاد می‌شود. البته همون طور که قبلا گفتیم زمانی این کدها به درستی کار میکنند که تداخلی با پیکربندی هاست و سایت شما نداشته باشند. مخصوصا دوستان وردپرسی، مشکل ریدایرکت شدن وردپرس گاهی ربطی به کد ریدایرکت در htaccess ندارد.

# Note by mizfa: Redirect Uppercase to Lowercase
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine on
RewriteRule [A-Z] - [E=HASCAPS:TRUE,S=1]
RewriteRule ![A-Z] - [S=28]
RewriteRule ^([^A]*)A(.*)$ $1a$2
RewriteRule ^([^B]*)B(.*)$ $1b$2
RewriteRule ^([^C]*)C(.*)$ $1c$2
RewriteRule ^([^D]*)D(.*)$ $1d$2
RewriteRule ^([^E]*)E(.*)$ $1e$2
RewriteRule ^([^F]*)F(.*)$ $1f$2
RewriteRule ^([^G]*)G(.*)$ $1g$2
RewriteRule ^([^H]*)H(.*)$ $1h$2
RewriteRule ^([^I]*)I(.*)$ $1i$2
RewriteRule ^([^J]*)J(.*)$ $1j$2
RewriteRule ^([^K]*)K(.*)$ $1k$2
RewriteRule ^([^L]*)L(.*)$ $1l$2
RewriteRule ^([^M]*)M(.*)$ $1m$2
RewriteRule ^([^N]*)N(.*)$ $1n$2
RewriteRule ^([^O]*)O(.*)$ $1o$2
RewriteRule ^([^P]*)P(.*)$ $1p$2
RewriteRule ^([^Q]*)Q(.*)$ $1q$2
RewriteRule ^([^R]*)R(.*)$ $1r$2
RewriteRule ^([^S]*)S(.*)$ $1s$2
RewriteRule ^([^T]*)T(.*)$ $1t$2
RewriteRule ^([^U]*)U(.*)$ $1u$2
RewriteRule ^([^V]*)V(.*)$ $1v$2
RewriteRule ^([^W]*)W(.*)$ $1w$2
RewriteRule ^([^X]*)X(.*)$ $1x$2
RewriteRule ^([^Y]*)Y(.*)$ $1y$2
RewriteRule ^([^Z]*)Z(.*)$ $1z$2
RewriteRule [A-Z] - [N]
RewriteCond %{ENV:HASCAPS} TRUE
RewriteRule ^/?(.*) /$1 [R=301,L]
</IfModule>

اشتباهات رایج استفاده از ریدایرکت 301

اولین مشکل:

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که سئو کارها در هنگام انجام ریدایرکت یک آدرس دارند، ساختن زنجیره ریدایرکت است.

زنجیره ریدایرکت چیست؟

به مثال زیر توجه کنید:

صفحه “الف”  قدیمی شده است. ریدایرکت 301 صفحه “الف”  به صفحه ” ب”

صفحه ” ب”  قدیمی شده است. ریدایرکت صفحه “ب” به صفحه “ج”

صفحه “ج” قدیمی شده است. ریدایرکت صفحه “ج” به صفحه “د”

صفحه “د” صفحه مورد نظر است.

ریدایرکت زنجیره ای نامناسب
ریدایرکت زنجیره ای نامناسب

زنجیره ریدایرکت یکی از وحشتناک‌ترین اتفاقاتی است که در هنگام انتقال آدرس اتفاق می‌افتد. زمانیکه زنجیر ریدایرکت اتفاق می‌افتد رنک‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم نمی‌توانند به صفحات با آدرس‌های جدید منتقل شوند. آموزش رفع خطاهای gtmetrix را دنبال می‌کنید؟ در وبسایت GTmetrix فقط ۳ خطا وجود دارد که مربوط به همین ریدایرکت ها است و هشدار می‌دهد که پرهیز کنید از این نوع ریدایرکت‌ها، خطاها عبارت اند از:

  • رفع خطای Avoid landing page redirects
  • رفع خطای Minimize Redirects
  • رفع خطای Avoid URL redirects

جهت مشاهده رفع خطاهای بالا مقاله رفع خطای Avoid landing page redirects را مطالعه کنید.

برای حل این مشکل بهتر است ریدایرکت 301 را به شکل زیر اصلاح کنید:

صفحه “الف” به صفحه “د” ریدایرکت شود.

صفحه “ب” به صفحه “د” ریدایرکت شود.

صفحه “ج” به صفحه “د” ریدایرکت  شود.

ریدایرکت مناسب
ریدایرکت مناسب

 

دومین مشکل:

مشکل شایع در ریدایرکت کردن و یا همان انتقال دائمی آدرس‌های یک سایت، ریدایرکت دائمی صفحاتی که حذف شده‌اند به صفحه اصلی سایت است. به عبارت دیگر برخی ها هر آنچه که صفحات 404 دارند را به صفحه اصلی سایت انتقال می‌دهند. اگر می‌خواهید گوگل برای سایت شما ارزش قائل شود بهتر است کمی زمان صرف کرده و آدرس‌های حذف شده را به نزدیک‌ترین و مشابه‌ترین صفحه در سایت ریدایرکت کنید. حتی اگر گوگل را نیز در نظر نگیرید، لحظه ای به تجربه کاربری سایت خود و احساسی که کاربر با منتقل شدن به صفحه ای کاملا بی ارتباط با درخواستش خواهد داشت؛  فکر کنید.

مثال از انجام ریدایرکت 301 و انتقال دائمی آدرس صفحات یک سایت

حال زمان آن رسیده است که به طور کامل‌تری در خصوص مثال‌هایی که در ابتدای مقاله آوردیم بپردازیم.

  • اگر از داخل گزارش‌هایی که ابزارهای گوگل مثل سرچ کنسول یا هر ابزار دیگری در اختیار شما قرار می‌دهد متوجه شدید که آدرس‌ صفحات شما به شکل یکسانی نیست ( بعضی آدرس‌ها با www بعضی با https و …  باز می‌شود) به این معنی است که شما هنوز یک ساختار ثابت و مشخص آدرس‌دهی را برای صفحات خود تعریف نکرده اید.
    مثلا اگر آدرس همه صفحات به صورت https://example.com تعریف شود. در این حالت باید  به کمک ریدایرکت 301 آدرس‌های www به آدرس‌های بدون www  منتقل شوند و در ادامه آدرس‌های http  به آدرس‌های https ریدایرکت 301 شوند.
  • ربات‌های گوگل بر روی کوچک یا بزرگ بودن حروف زبان انگلیسی که بر روی آدرس‌ها قرار می‌گیرند حساس هستند. تمام آدرس‌هایی که بر اثر وجود یک اسلش اضافه، حروف کوچک و بزرگ یا ویرگول های اضافه از یک آدرس ایجاد شده اند را به آدرس اصلی ریدایرکت 301 کنید. راستی فکر می‌کنید آدرس فارسی بهتر است یا انگلیسی؟
  • در صورتیکه به تازگی از SSL استفاده می کنید یا دامین خود را تغییر داده‌اید باید این تغییرات آدرس را به کمک کد ریدایرکت 301 در سرور به اطلاع ربات‌های گوگل برسانید. آموزش ریدایرکت آدرس سایت از http به https را مطالعه کنید.
  • جلوی تولید آدرس‌های dynamic  در سایتتان را بگیرید. تمامی Unlimited URL هایی که برای یک محصول ایجاد شده اند را به آدرس اصلی محصول ریدایرکت 301 کنید تا محصول هم رنک درستی بگیرد و هم مشمول قانون محتوای تکراری نشود.

پایان

خب به انتهای مقاله رسیدیم و انتظار داریم شما در پایان بدانید که دقیقا ریدایرکت ۳۰۱ چیست و همینطور چه تاثیری در سئو و افزایش رتبه وبسایت شما در گوگل دارد. همینطور باید نحوه انتقال یک وبسایت با ریدایرکت ۳۰۱ را در وردپرس و همینطور سایت های غیروردپرسی بدانید و بتوانید با کد و همینطور بدون کد و به کمک افزونه ها عمل انتقال را انجام دهید. همینطور سعی شد خطاهای مهم در عمل ریدایرکت را کامل توضیح دهیم تا تاثیرات منفی در سئو وبسایت شما این عمل نداشته باشد.

البته به یاد داشته باشید که شما اگر از ابزار سرچ کنسول گوگل استفاده نکنید بزرگ ترین فرصت در جهت بهبود وبسایت خودتان در نتایج گوگل را از دست می‌دهید. چرا که بسیاری از خطاها که باید عمل ریدایرکت در آن صورت بگیرد به کمک ابزار سرچ کنسول گوگل شناخته می‌شود. پس حتما آموزش های سرچ کنسول میزفا را بخوانید. (در منو وبسایت موجود است)

از آنجاییکه انتقال یک آدرس به کمک ریدایرکت 301 ممکن است در ابتدای راه کمی پیچیده به نظر بیاید، حتما سوالات خود در این خصوص را با ما در میان بگذارید تا به اشتباه اعتبار صفحات سایتتان را در گوگل از دست ندهید.

 

اگر هزاران لینک ۴۰۴ داشته باشیم باید ریدایرکت کنم؟
بستگی به لینک های ۴۰۴ داره، ولی بدترین روش این است که شما همه این نوع لینک ها رو به صفحه اصلی ریدایرکت ۳۰۱ کنید. و این پیشنهاد نمیشه، اطلاعات بیشتری خواستید حتما مقاله رو مطالعه کنید و یا در نظرات میزفا مشکل خودتون درباره ریدایرکت بگید تا ما به صورت کامل پاسخ بدیم.
بهترین روش ریدارکت کردن ۳۰۱ به چه صورت هست؟
روش های بسیار خوبی برای ریدارکت کردن یک صفحه وجود داره، ما در مقاله میزفا روش ریدایرکت ۳۰۱ به کمک فایل .htaccess که داخل هاست یا سرور وجود داره رو گفتیم، ریدایرکت به کمک افزونه های وردپرس اشاره شده. بعضی وقت ها ریدایرکت های ۳۰۱ با برنامه نویسی صورت میگیره مثل زبان های سمت سرور php و asp ولی روش های که ما در مقاله اشاره کردیم بسیار ساده است حتما نگاهی به مقاله میزفا بکنید.
وقتی url صفحه ای تغییر میدم باید ریدارکت ۳۰۱ بکنم؟
در ۹۰ درصد مواقع پاسخ من بله است، خیلی پروژه سئو ما دیدیم که متاسفانه مدیران اونا بدون توجه به این موضوع به راحتی آدرس صفحات سایت وردپرسی خودشون رو عوض میکنن بدون اینکه کد ریدایرکت 301 درج کنن. پاسخ این سوال در اکثر مواقع پس بله است ولی چگونگی ریدایرکت کردن رو میتونید در مقاله مشاهده کنید.
خطای Redirect error ها رو در سرچ کنسول چرا به وجود میاد؟
اکثرا این نوع خطاها به دو دلیل است، یا سایت مشکلات کدنویسی داره که باعث چنین ریدایرکت های لوپی میشه و یا بد ریدایرکت میشه و یا شما دارید از افزونه یواست نسخه حرفه ای استفاده میکنید که گاهی خودش میاد یک سری ریدایرکت ها رو انجام میده و باعث بهم زدن برخی صفحات میشه ولی شما ممکنه بعدها متوجه بشید، نحوه رفع این نوع خطاها رو ما در آموزش های سرچ کنسول در قالب فیلم آموزش دادیم.


نویسنده مقاله: رعنا آخوندی کارشناس محتوا / سئوی محتوا و آپدیت مقاله: پوریا آریافر متخصص سئو

رعنا آخوندی
من یک کارشناس تولید محتوا هستم. به سئو، بازاریابی آنلاین و آفلاین، بازاریابی محتوایی و تحلیل اطلاعات از روی یک دسته داده مثل آنالیتیکس به شدت علاقه دارم. اعتقاد من این است که آینده تبلیغات و بازاریابی در دست بازاریابی محتوایی است، پس برای پر رنگ‌تر شدن نقش بازاریابی محتوایی در جامعه دیجیتال وب فارسی تلاش می‌کنم.

220 نظر

220 پاسخ

  1. سلام.
    وقت شما بخیر.
    از مقاله «ساده» و «کامل» شما متشکرم.
    در رابطه کد ۱ (قرار دادن کد ریدایرکت ۳۰۱ در فایل .htaccess) سؤالی از خدمتتون داشتم.
    منظور از pageA دقیقاً چی هست؟ کدوم گزینه صحیح و اصولی هست؟
    چون برای این کد، به طور اختصاصی یک مثال واقعی ذکر نکردین می پرسم.
    گزینه الف: https://mizfa.com/blog/rich-answers
    گزینه ب: blog/rich-answers
    گزینه ج: rich-answers
    ممنون میشم راهنمایی کنین.

    1. درود بر شما
      آدرس بعد دامنه رو باید وارد کنید حتی با /
      گزینه الف که درسته ولی گزینه ب وقتی درست هست که ابتدا / رو هم بذاری

  2. سلام
    من قصد دارم یک وب سایتی رو از پرستاشاپ به وردپرس منتقل کنم ،بعد از انتقال آدرس ها تغییر میکنند، مثلا در پرستاشاپ در آدرس های url محصولات ،صفحه ای تحت عنوان product یا محصولات وجود ندارد ولی در وردپرس در آدرس url محصولات ،صفحه product موجود میباشد،مثلا نمونه یک آدرس رو در پایین براتون میزارم
    در پرستاشاپ------>https://test.com/home/1593-باد-پاش-مدل-la-1195-a-لایت.html
    در وردپرس----->https://test.com/product/باد-پاش-مدل-la-1195-a-لایت/
    این دو صفحه یکی میباشند فقط خواستم نمونه یک آدرس رو قبل و بعد از انتقال نمایش بدم
    این وب سایت 1700 محصول داره و من الان نمیدونم باید چیکار کنم ؟
    آیا باید ریدایرکت 301 انجام بدم؟

    1. سلام
      بله باید ریدایرکت ۳۰۱ بکنید.
      بدید به یک متخصص براتون کدش رو بنویسه. کلا برای انتقال سایت بهتره متخصص کنارتون باشه تا بدون مشکل صورت بگیره.
      خیلی ها انتقال میدن و بعدش افت پیدا میکنن بعدش دنبال متخصص میگردن.

  3. سلام

    وقتی صفحه یا دسته ای رو از الف به ب ریدایرکت 301 میکنیم، صفحه الف رو حذف کنیم؟ مشکلی پیش نمیاد؟ یا مثلاً 5-6 ماه صبر کنیم بعد حذف کنیم؟

    1. سلام رضا جان
      چرا می‌خوای صفحه رو حذف کنی؟؟
      وقتی ریدایرکتش کردی دیگه کاربر صفحه رو نمی‌بینه.

  4. سلام و ممنون از مقاله خوبتون. یک دامنه من ir بود و با کلمات کلیدی صفحه اول بود بعدش یه دامنه دات کام گرفتم و دامنه قدیمی را به جدید ریدایرکت زدم . قبلا اینکارو کرده بودم و رتبه سایت توی گوگل فرقی نکرده بود ولی اینبار دامنه قدیمی کلا از صفحه اول حذف شد و دامنه جدید که دات کام هست رفت صفحات 3 و 4 … . به نظرتون مشکل از چی میتونه باشه ؟

    1. سلام
      حتما یک جای کار اشتباه کردی و درست انتقال ندادی. مثلا ریدایرکت ۳۰۱ نکردی و ریدایرکت غیر ۳۰۱ انجام دادی.

  5. سلام. وقت بخیر. ممنون از مقاله خیلی خوبتون.
    درباره کد 4 سؤال داشتم:
    سؤال 1: چرا در داخل کد، آدرس URL دامنۀ قدیمی ذکر نشده؟
    سؤال 2: این کد دستوری باید در فایل htaccess. دامنه قدیمی، درج بشود؟ دامنۀ قدیمی ما هاست ندارد!

    1. سلام محمد
      دامنه قدیمی هاست نداشته باشه پس اصلا چطوری میخوای ریدایرکت کنی؟ رو هوا که نمیشه، پس باید حتما داخل یک هاستی باشه.
      کد ۴ رو فقط کافی هست بذاری در هاست دامنه قدیم و ادرس جدید رو داخل کد بذاری.

  6. سلام، ممنون از مطلب خوب شما
    با توجه به اینکه نام دامین جدید خریدم و روی آدرس قبلی (در یک هاست رایگان) پارک کردم، بخاطر جلوگیری از محتوای تکراری و پنالتی گوگل می خواهم دامین رایگان قبلی را به دامین جدید ریدایرکت کنم (با بیش از هزار صفحه) و از کد 4 شما استفاده کردم، آدرس در مرورگر ظاهرا به درستی انتقال پیدا می کند، اما متاسفانه با خطای زیر مواجه می شوم و صفحه نمایش داده نمی شود :
    ERR_TOO_MANY_REDIRECTS
    از طریق سی پنل هم اقدام کردم، ریدایرکت می شود، اما مشکل اینه که آدرس ها به صفحه اصلی سایت منتقل می شوند! که فاجعه هست…
    لطفا بهترین راه ممکن را راهنمایی کنید (که امتیاز دامین قبلی در گوگل به دامین جدید منتقل شود و سئو ضعیف نشود)
    ممنونم

    1. سلام علی
      بله کد ۴ هست مگر هاست شما مشکل داشته باشه. این کد استاندارد هست. ممکنه از جاهای مختلف هم ریدایرکت صورت بگیره و باعث تداخل بشه

  7. سلام استاد من طراح سایتم یکی از سایتام به یک مشکلی برخورده سایتم چند وقت یکبار کلا از نتایج حذف میشه دوباره میره یو ار ال صفحمو میدم دوباره کراول میکنه و هیچ اروری نمیده باز فرداش میاد توی نتایج من سایتم طراحی سایته کلا تک صفحه ای هستش چرا باید اینجوری بشه جای سواله واسم

    1. سلام
      شاید با کلمه کلیدی ک خودت فقط سرچ میکنی اینطوری هست.
      از طرفی سایت های تازه تاسیس و تک صفحه این مشکلات رو میتونن داشته باشن.
      همینطور خیلی از مشکلاتی که ظاهرا مشکل نیستن به مرور زمان حل میشه.

  8. بله متاسفانه از ابتدا اینطور بوده که توی آدرس، اسم دسته بندی میخوره! بنابراین اگر ویرایش کنیم آدرس هم تغییر می کنه و ما توی دسته بندی هایی که رتبه داریم افت می کنیم! پس شما می فرمائید که اگه این کار رو بکنیم، باید ریدایرکت هم بشه بعدش؟ اما تعداد این آدرس ها زیاده و توی شهرها و استان ها هم تکرار میشه! 🙁 تعداد ریدایرکت های زیاد مشکل نداره؟

    1. چرا دنبال ریدایرکت هستید؟ چرا نمیاین به برنامه نویس بگید اصولی کار کنه و مقدار ادرس رو با مقدار عنوان دسته مستقل کنه. اینطوری ریدایرکت هم لازم نیست بکنه.
      تو برخی سایت ها هر ماه عنوان دسته رو عوض میکنیم و اگر قرار بود ادرس هم باهاش عوض بشه دیگه باید فاتحه اون سایت خونده میشد.
      ب نظر من موضوع پیچیده نکنید یا مستقل کنید و یا کار سخت یعنی ریدایرکت بکنید.
      تعداد ریدایرکت ها هم زیاد بشه کلا مشکلی نداره مگر سرور بهینه نباشه و باعث افت و کاهش سرعت سایت بشه.

      1. سلام ممنون از پاسخگوییتون، من با برنامه نویسمون صحبت کردم، منظور شما از جمله: “مقدار ادرس رو با مقدار عنوان دسته مستقل کنه” چیه؟ آیا منظور اینه که ما برای هر سطر جدول خودمون، ستونی تعریف کنیم به اسم اسلاگ که مقدار این اسلاگ در اون جدول منحصر به فرد باشه؟ و مبنای سرچ ما برای پیدا کردن اون سطر جدول، این اسلاگ منحصر به فرد باشه؟ و ما هر سری در صورت درخواست تغییر نام دسته بندی، نام دسته بندی رو عوض کرده ولی اسلاگ اون بدون تغییر باقی بمونه؟ و در URL خودمون از این اسلاگ منحصر به فرد استفاده بشه و دیگه از نام دسته بندی استفاده نشه؟
        یکم طولانی شد ولی خواستم واضح بپرسم که کاملا مشخص باشه. ممنونم

        1. نمیدونم منظورتون از سطر و ستون چیه ولی پیغام قبلی من واضح بود.
          اسلاگ که همیشه باید منحصربه فرد باشه.
          هر بار نام دسته رو عوض میکنی باید اسلاگ ثابت باشه و همینطور برعکس.

  9. سلام. من از افزونه یواست سئو استفاده می کنم برای ریدایرکت های سایتم همیشه هم به درستی اعمال می شدند اما الان به دلایلی یکی از دسته های ووکامرسم رو به برگه ای خاص ریرایکت کردم. واضح تر بگم. دسته مثلا سئو رو به برگه سئو ریدایرکت کردم این ریدایرکت هم به درستی انجام می شه. اما وقتی که یکی از زیر دسته های مثلا دسته سئو رو باز می کنم . توی بردکرامپ زیر دسته که میزنم روی مادر دسته که سئو است به برگه مربوطه ریدایرکت نمیشه. این اتفاق هم فقط زمانی که از بردکرامپ می خوام به صحفه مد نظر برم می افته . مورد گیج کننده هم اینجاست که اگر دوباره روی لینک (همون که قبلا ریدایرکت نشده) اینتر بزنم ریدایرکت می شه. نمی دونم متوجه منظورم شدید یا نه. اما واقعا امیدوارم بهم تو فهمیدن مشکل راهنمایی کنید.

    1. سلام
      وقت بخیر
      شاید کش شده. به صورت مخفی (incognito کروم) تست کن.

      1. بررسی کردم . کش نیست. چون بارها کش رو پاک کردم

        1. پس به یکی دسترسی بدید تا چک کنه چون با این صورت مسئله ای که شما تعریف کردید نمیشه همش حدس و گمان زد.

          1. خوب به کی باید دسترسی بدم . منم دنبال یه نفر متخصصم که ازش بپرسم چون هرچی بررسی میکنم هم ریدایرکت ها درسته هم کش سایت نیست. واقعا نمیدونم مشکل از چیه ؟

          2. میتونه بررسی شما اشتباه باشه.
            پرسش شما جزء اینکه یک چیز گنگ بشه چیز دیگه رو مشخص نکرده منم نمیدونم مشکل چیه، طبیعتا مشکلات برام الهام نمیشه تا بتونم به شما کمک کنم مگر صورت مسئله دقیق و واضح باشه و یا خودمون بررسی کنیم.
            دنبال متخصص هستید میتونید در گوگل سرچ کنید خدمات سئو یا شرکت های سئو یا متخصص سئو و یا برید تو بخش خدمات سئو سایت میزفا و اونجا درخواست ارسال کنید یا از سایت هایی مثل پونیشا استفاده کنید.

  10. سلام
    ما یک وب سایت داریم که 11 تا دامنه متفاوت داره و همه دامنه ها به یک سایت مشترک وصل هستند و برای خودشون رتبه مخصوص به خودشون را دارند، الان ما اگر همه را یکدفعه ریدایرکت 301 کنیم به یک آدرس واحد، آیا مشکل سئویی پیش نمیاد؟

    1. سلام
      نمیشه اصلا نظر درست داد چون باید بررسی کرد، من فکر میکنم کار خوبی نیست ولی باید دید تا نظر صحیح داد

  11. سلام پیشاپیش ممنون از پاسخگویی شما به سوالات که من خودم به شخصه یکی دو بار تا الان از راهنمایی هاتون استفاده کردم.
    سوالی که دارم در مورد سایتی هست که باهاش کار می کنم و به زبان php هست نه وردپرسی. مشکلی که داریم اینه در زمان وارد کردن اطلاعات مثل دسته بندی ها در دیتابیس، از ابتدا به اشتباه از حروف عربی استفاده شده یا اشتباه تایپی داشته! مثلاً کلماتی مثل چهارمحال وبختیارئ (ی با همزه خورده و “و” چسبیده به بختیاری)، آکواریم (باید آکواریوم میبوده)، تابلوساری(تابلوسازی) و… استفاده شده که چون سایت حالت نمایشگاهی داره و این کلمات فقط یکی دو جا نیستن که تکرار شدن و در تمام زیر دسته بندی های اون شهر یا زیردسته بندی ها تکرار میشن، آیا ریدایرکت 301 اینجا درسته؟ چون تعدادشون خیلی بالاست! آیا راهی وجود داره که این ریدایرکت ها را به حداقل ممکن رسوند؟ اگر هم که کلا پیشنهاد دیگه ای دارید ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام
      امیدوارم خوب باشید
      خب اصلا ریدایرکت نکن چه اشکالی داره ادرس صفحه کمی عربی باشه؟ عنوان و متن صفحه رو فارسی کنید ولی بذارید ادرس عربی بمونه و ریدایرکت نکنید.

      1. ممنونم. اما مشکل عنوان دسته بندی هایی که غلط املایی دارند رو چجوری برطرف کنیم؟ چون وقتی لیست دسته بندی هارو کاربر باز میکنه، اشتباه رو متوجه میشه توی همون نمونه هایی که مثال زدم، اینجا فقط مشکلمون توی url نیست! حتی اگه عنوان و متن هر دسته بندی رو درست وارد کنم، موقع نمایش داخل منو این مشکل همچنان هست. این مشکل رو چجوری باید حل کرد بنظرتون؟

          1. برنامه نویسمون میخواد بدونه اگه مشکلات نگارشی رو درست کنه، چقدر از نظر سئو هزینه بر هست؟ چون سایت ما الان روزانه حدود 2500 کلیک داره از گوگل، با خیلی از کلمات کلیدی و دسته بندی هامون بالا هستیم. و این مشکلی که میگم باعث شده تا از نظر برنامه نویسی تعداد چک کردن ها و شرط ها زیاد بشه! مثلا اگر کاربر دقیقا چیزی که توی دیتابیس خورده، سرچ نکنه با خطا مواجه میشه! یعنی از حروف “ک”، “ئ”، “ء” و…. باید چک بشه. حالا فرض رو بر این بگیریم که الان میخواییم تمام تغییرات را اعمال کنیم، اگه این کار اثر منفی داشته باشه از نظر سئو برامون، بنظرتون چقدره؟ کوتاه مدته یا نه؟

          2. مگه قرار هست ادرس صفحات رو عوض کنه؟ وقتی ادرس عوض نشه مشکلی نداره فقط عنوان و یا متنی که توی منو هست رو عوض کنه.
            نباید با عوض کردن عنوان یا متن منوها، آدرس ها هم عوض بشن.
            تو سئو وقتی ئ به ی تبدیل میکنی اصلا اثر منفی نداره مگر اشتباه کار کنید و ادرس رو هم عوض کنید و بعد ریدایرکت هم نکنید.

  12. سلام
    ما یک سایت داریم با 6 دامنه متفاوت، آیا این که همه دامنه ها را به دامنه اصلی ریدایرکت کنیم کافیه یا کار دیگه ای هم باید انجام بشه؟!

    1. سلام علی
      باید دید هدف شما برای این کار چی هست.
      با این حال وقتی دامنه رو ریدایرکت میکنی کار دیگه لازم نیست.

  13. سلام خسته نباشید
    سایت من هک شده بود و تمام نتایج به زبان ژاپنی نشون داده میشن . من اقداماتی که برای برطرف شدن مشکل هکش نیاز بود رو انجام دادم ولی الان در سرچ کنسول سایتم نزدیک 40 درصد خطای 404 دارم . برای رفع این خطاها چیکار کنم؟ لازم به ذکره پسوند آدرس های 404 از نوع .htm هست و به هیچ کدوم از صفحات سایتم ربطی نداره. اونا رو به صفحه اصلی ریدایرکت کنم؟

    1. سلام
      خیر ریدایرکت نکنید.
      پیشنهاد میشه مقاله خطای ۴۰۴ و همینطور کامنت ها رو مطالعه کنید کلی مطلب هست.

  14. آقای آریافر عزیز سلام و احترام.معمایی برای من پیش اومده که دیگه دارم دیونه میشم بعد ساعت ها ور رفتن. میخوام www حذف کنم از آدرسم. مشکل اینه که حلقه ریدایرکت به وجود میاد و خطا میده. یعنی به طور پیش ریدایرکت میشن آدرس ها روی www ولی از کجا و چطور نمیدونم؟؟ htaccess زیر و رو کردم

    1. سلام وقت بخیر
      بدون بررسی که نمیشه نظر داد هزارتا سوراخ سنبه داره و باید دید.
      شاید توی تنظیمات و بخش خواندن وردپرس اومدی ادرس رو با www گذاشتی.

  15. سلام . ممنون بابت اطلاعات مفیدتون . سوالی داشتم ممنون میشم اگر ممکنه کمکم کنید. من با استفاده از سایت brokenlinkchech.com متوجه شدم صدها لینک شکسته در صفحات سایتم دارم. این لینک ها احتمالا مربوط به صفحات قدیمی بوده که درست ریدایرکت نشدن. حالامن نمیدونم که دقیقا باید چه کاری انجام بدم تا این مشکل برطرف بشه و تاثیر منفی در سئو سایت نگذاره.

    1. سلام زهرا.
      توی همین مقاله و مقاله ۴۰۴ توضیح داده شده. اگر کلا نمیدونی باید طبیعتا بدی کسی که میدونه برات انجام بده. اگر متخصص سئو میشناسی کار رو به اونا بسپار

  16. سلام
    من کد ریدایرکت 3 و 4 رو استفاده کردم و ریدایرکت رو در هاست هم زدم. ولی فقط صفحه اصلی ریدایرکت میشه کل صفحات ریدایرکت نمیشه.مثلا sample.ir/news به sample.com/news نمی رود. مشکل کجاست؟

    1. سلام
      باید از کد ۴ استفاده کنی.
      یا اشتباه استفاده میکنی (اول یا انتهای فایل بذار و تست کن) یا هاستت مشکل داره و باید تیکت بزنی.

  17. با سلام. خبر جدید اختلال روی SSL است که به خاطر تغییرات در بستر اینترنت زیرساخت کشور است. میزبان سایت من می گوید می تونید صبر کنید تا این اختلال رفع بشه یا اینکه سرویس تون رو بیارید روی هاست داخل (اگر می خواهید همچنان از SSl استفاده کنید).
    این اختلال روی بازدیدهای سایت اثر منفی نمی گذاره؟
    صبر کنیم بهتره تا مشکل رفع بشه؟ یا اینکه سرویس رو بیارم روی هاست داخل؟

    1. سلام فکر نکنم این خبر درست باشه با این حال اگر سایتی ssl داشته و الان نداره طبیعتا میتونه برای سئو سایتش یک سری مشکلات رو ایجاد کنه.
      اینکه بیارید هاست داخل یا نه تصمیم خودتون هست و ما اطلاعات دقیقی از شرایط سایت شما نداریم.
      ما همیشه هاست و یا سرور داخلی رو استفاده میکنیم. میتونید مقاله هاست ایران یا خارج بخونید.

  18. با سلام. من دسته الف را برای محصولاتم دارم. تازه فهمیدم که باید نام این دسته را تغییر دهم (نامک و نام فارسی). پس باید ریدایرکت 301 انجام دهم. حالا اگر بیایم و دسته ب را درست کنم و نام دسته این محصولات را حذف کنم و به جایش دسته ب را بگذارم و دسته الف خالی بماند اشکالی ایجاد نمی شود؟ ریدایرکت بهتر است یا خالی ماندن دسته؟

    1. سلام اعظم.
      هم میتونی از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنی و هم میتونی از تگ Canonical استفاده کنی و اعتبار دسته الف رو به دسته ب بدی.
      ولی حذف نکن که خطای 404 میگیری.

  19. با سلام
    چند سالی هست که سایت وردپرسی فروشگاهی دارم و https هم هست و SSl هم در سی پنل فعال است و connection is secure هم سبز است. از همان روز اول من از www در آدرس سایتم استفاده نکردم و در گوگل سرچ کنسول هم آدرس هایی که نشان می دهد فاقد www است. چند روزی است که می خواهم نام فارسی و نام لاتین (نامک) یک دسته را تغییر دهم. در این حالت، آدرس قدیم و جدید دسته را در بخش ریدایرکت سی پنل فاقد www قرار دهم؟
    سایت من برای گوگل بدون www و همراه با https است؟
    دیگه لازم نیست از مواردی مثل کد زیر در htaccess استفاده کنم؟

    # Note by mizfa: Redirect from www to non-www
    RewriteEngine on
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.mizfa.com [NC]
    RewriteRule ^(.*)$ https://mizfa.com/$1 [L,R=301,NC]
    1. سلام اعظم
      بله لازم نیست www باشه.
      بله سایت شما بدون w و با https هست.
      خیر لازم نیست.

      1. با سلام و تشکر از پاسخ سریعتون
        وقتی من آدرس سایتم رو همراه به www و بدون www در گوگل سرچ می کنم، سایت، بدون www برام ظاهر می شه. اشکالی از نظر گوگل نداره؟
        برای امتحان اومدم s رو از https برداشتم و دیدم سایت با حالت Not Secure باز شد. یعنی با http هم بالا اومد. با اینکه گواه SSl دارم و connection is secure هم سبز است چرا اینگونه شد؟
        آیا لزوماً باید از Really Simple SSL یا ریدایرکت 301 برای Http به https استفاده کنم؟

        1. سلام
          خیر اشکال نداره ک هیچ، بایدم همینطوری باشه.
          بله باید ریدایرکت ۳۰۱ از http به https بکنید تا موردی که گفتید رخ نده.

          1. سلام آقای آریافر
            من تا حالا هیچ ریدایرکتی انجام ندادم؛ هیچ وقت www رو از آدرس سایتم با ریدایرکت 301 برطرف نکردم با اینحال وقتی سایتم رو با www سرچ می کنم، آدرسی که می یاد بدون www است. من می خواستم از ریدایرکت 301 در این زمینه هم استفاده کنم. پس اگر لازم نیست انجام ندهم.

            برای افزونه really simple ssl، 4 گزینه وجود دارد:
            تایید کننده محتوای مختلف/ توقف ویرایش فایل htaccess / همه اعلامیه های really simple ssl را رد کنید/ fire mixed content fixer with different method

            که به صورت پیشفرض فقط گزینه اول آبی رنگ است و بقیه خاکستری هستند.
            آیا همه گزینه ها باید فعال باشند؟
            از htaccess هم کپی تهییه کنیم؟

          2. بله
            انجام بدید و بعد تست کنید. اگر درست بود که بذارید همین تنظیمات باشه. از انجام دادن و تست کردن هم نترسید و چیزی نمیشه فوقش تیک ها رو برمیدارید.

  20. سلام و عرض ادب
    بنده در حال چیدن سایت هستم و هنوز گزینه ای که موتورهای جستجو سایت بنده را نمایش دهند فعال نکردم، و ssl خریدم و افزونه really simple ssl نصب کردم و یکی
    از گزینه هاش فعال کردن تغییر مسیر 301 توسط htaccess است که خاموش و میخواستم بدونم باید فعالش کنم؟ چون سایت بنده که هنوز تیک نمایش محتوا برا موتورهای
    جستجوش نخورده و فکر کنم نیازی به تغییر مسیر 301 توسط htaccess نباشه . ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام سجاد
      این دو تا بهم ربطی ندارن و میتونید تیک رو بزنید.

  21. سلام و وقت بخیر
    من یک سایت با آدرس old.com (برای مثال) دارم که می خوام به صورت کامل به آدرس new.ir ریدایرکت بشه. یعنی زیر لینک هاهم به همون آدرس با نام جدید انتقال پیدا کنه.
    متوجه شدم که برای این کار باید از کد 4 استفاده کنم.
    حالا سوالم از خدمتتون این هست که غیر از تنظیم dns های دامنه جدید روی هاستی که سایت هست و وارد کردن کد 4 در htaccess کار دیگه ای هم هست که باید انجام بدم؟
    چون یک بار ریدایرکت رو از طریق سی پنل انجام دادم، ریدایرکت انجام شد اما سایت نمایش داده نشد.
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام علی.
      بله بسیار جزئیات داره، یادمه من یک همچنین کاری رو توی ۱۵ ساعت دوره سرچ کنسول آموزش دادم و نزدیک به یک ساعت طول کشید تا همه چیو بگم.
      نکات ریز بسیار هست، پیشنهاد میشه اگر این کار تا حالا نکردید بدید یک متخصص انجام بده و یا با سعی و خطا و به کمک مقالاتی که دقیقا نحوه مهاجرت از یک دامنه به یک دامنه دیگه رو اموزش میدن، پیش ببرید (این مقاله میزفا یعنی ریدایرکت ۳۰۱ صرفا یک مرحله از انتقال هست)

  22. استاد پوریا سلام عرض ادب
    من از جوملا استفاده میکنم یک افزونه داریم در جوملا به اسم jredirect که بخشی برای ویرایش فایل htacess داره و خودش دو فیلد برای گرفتن ادرس قدیمی و ادرس جدید داره و بازدن ریدایرکت ادرس دو صفحه رو در فایل htacsess ثبت میکنه ، تا اینجا فقط جهت اطلاع بود
    سوال :
    چرا وقتی دو ادرس قدیم و جدید در فایل htacsess من بدرستی درج شده ، عمل ریدایرکت انجام نمیشه (ادرس دو صفحه بصورت کامل با اسم سایت ثبت شده) و وقتی صفحه قدیم رو لود میکنی به صفحه جدید منتقل نمیشه ؟
    کار به این افزونه جوملا ندارم اما وقتی در فایل htacsess ثبت شده چرا ریدایرکت کار نمیکنه ؟
    با سایتهای ریدایرکت چکر هم تست کردم ، ریدایرکتی در کار نیست ، به نظر شما مشکل از کجاست؟
    اینم بگم فایل htacsess رو هم از یک جوملا خام کپی کردم و باز هم با وجود لینک های قدیم و جدید ، ریدایرکت انجام نمیشه

    تشکر از شما برای راهنمایی ارزشمندتون

    1. سلام رضا عزیز.
      امیدوارم خوب و سلامت باشی.
      پیشنهاد میکنم از روشی که داخل مقاله گفتیم و مربوط به فایل htaccess هست استفاده کنید و اگر این روش کار نکرد پس هاست یک مشکلی داره و اگر کار کرد پس افزونه مشکل داره و درست ثبت نمیکنه.

    2. سلام. اعمال این دستورات برخی اوقات کش میشه هم در مرورگر هم در نت. گردوشکن بزنید نتیجه هایی رو بهتون میده. دقایقی بعد هم اعمال میشه.

  23. درود استاد. توی سرچ کنسول یه بخش اضافه شده برای Crawl stats که ما توی اون بخش ارور Crawl requests: Moved permanently (301) رو داریم. بیشتر این بخاطر ریدایرکت 301 هستش که بعد از آپدیت ماژول بلاگ باعث شد کل مقالات ادرسشون تغییر کنه. الان سوالم اینه که میشه لینک‌های قبلی که اعتبارشون رو انتقال دادن و از صفحه اصلی گوگل حذف شدن و جاشون رو دادن به لینک‌های جدید رو با removel گوگل حذف کنیم؟

  24. سلام استاد
    بنده حدود 30 صفحه داشتم که توی گوگل هم ایندکس شده ولی چون این صفحات ماله قالب سایت بود و هیچ جوره مورد نیاز نبود و به چیزی هم مرتبط نمیشد که ریدارکت 301 بدم به صفحه ی دیگه همه اش رو 410 کردم ایا این کار ا لحاظ سئو امتیاز منفی حساب میشه؟
    اگر بله که باید چکار کنم الان

    1. سلام داود.
      نه مشکلی نداره و بذار همون ۴۱۰ باشن.

      1. اگر بخواهیم همه ی مسیر ها اعم از
        http://sample.com
        http://www.sample.com
        Https://www.sample.com
        را به
        Https://sample.com
        انتقال دهیم، دو بار باید کد بزنیم در htaccess یا نه خط کدی داری که همه این ها رو یک جا به این مسیر ببرد؟

  25. سلام استاد وقتتون بخیر. من تو قسمت سئوی سایتم یه مشکل دارم. سایتم یه سایت فروشگاهی هستش وقتی یه کلمه کلیدی رو جست و جو می زنی یه محصول توی جست و جوی گوگل صفحه اول هست ولی من می خوام که دسته بندی محصول برای اینکه ctr بالا بره توی صفحه اول باشه (اون کلمه های کلیدی که دسته بندی هست ctr بالاست ). یکی از محصولات را با استفاده از redirection به دسته بندی لینک دادم و لینک محصول رو تغییر دادم. دسته بندی هم از نظر سئو بدون مشکل بود ولی متاسفانه رفت صفحات چندم 🙁 . ولی الان روی یه محصول دیگه از یه روش دیگه استفاده کردم. توی محصول یه لینک با کلمه کلیدی اون دسته بندی قرار دادم و تگ canonical رو توی هر دو تا دسته به دسته بندی ارتباط دادم. توی این روش هر دوتا محصول پشت سر همدیگه توی صفحه دوم قرار گرفتن. قبل از این کار رتبه 8 صفحه اول رو داشت حالا یه مدتی هست که این صفحه به هم چسبیدن و توی صفحه دوم هستن و صفحه اول نمیان. می خواستم ببینم بالاخره از کدوم روش استفاده کنیم بهتره. با تشکر. ببخشید اگه یه کم طولانی شد……

    1. سلام محمدرضا.
      عزیزم وقتی شما دیگه خودسئویی میکنید میتونه اثر منفی روی سئو شما بذاره. کارت هم کاملا اشتباه بوده.
      این موضوع نشون میده شما تو برخی کلمات سئو درست رو پیاده سازی نکردید و باعث شده این موضوع رخ بده. منشا مشکل هم مشخص نیست چون همه فاکتورهای سئو روی این موضوع تخیل هستند.
      اگر کلمه کلیدی اهمیت داره بهتره بدید به یک متخصص سئو براتون بررسی کنه تا دقیق تر و بهتر بگه کجای سایتت مشکل داره و باید چی کار کنی.

  26. سلام آقای آریافر؛
    ببخشید دامنه ir ما به تازگی فیلتر شده و پارک دامین زدیم. الان همه چی خوبه، تنها ریدایرکت دامین قبلی به جدید امکان پذیر نیست. هرکدی زدم و از هر روشی که در بالا ذکر کردید استفاده کردم، نمیدونم چرا نمیشه. اینجوری همه رتبه هام از بین میره که!
    ممکن هست ریدایرکت 301 به خاطر فیلتر بودن دامنه انجام نشه؟

    1. سلام، من از روش اول ینی از طریق هاست و قسمت ریدایرکت، ریدایرکت ام رو انجام دادم، ولی وقتی چک میکنم ریدایرکت انجام نشده نمیدونم دلیلش چیه، لطفا راهنماییم کنید. ممنونم

      1. سلام فاطمه
        یا اشتباه انجام دادید و یا اشتباه چک کردید و یا هاست مشکلی داره.
        اگر دو تای اول مطمئن هستی از روش های دیگه برو و یا به هاستینگ پیغام بده.

  27. اقا کمکم کنید من سایتم رو از اول روی http ساختم حالا کد http به https رو تو .htacces وارد کردم ولی برای ورود به وردپرسم میگه رمزم اشتباهه تورو خدا کمک کنید.

    1. سلام امیرحسین.
      رمز که اصلا ربطی به انتقال سایت به https نداره. ظاهرا شما پسورد رو در مرورگر خودتون درست سیو نکردید و یا درست تایپ نمیکنید.
      تغییر پسورد به کمک دیتابیس وردپرس رو در اینترنت جستجو کنید و مشکلتون رو حل کنید.

  28. سلام
    وقت شما بخیر
    با تشکر از مقالات خوب شما
    در سایت تعدادی لینک هست که اصلا ایندکس نشده و در سایت مپ وجود ندارد؛
    آیا نیاز به ریدایرکت 301 وجود دارد و یا استفاده از خطای 410 بهتر است؟
    آیا ریدایرکت 301 امتیاز منفی را هم منتقل میکند؟
    آیا تعداد بالای ریدایرکت 301 مشکلی ایجاد نمیکند؟
    سپاس از راهنمایی شما

    1. سلام محمدجواد
      اینکه برخی صفحات شما ایندکس نشدن اصلا ربطی به ریدایرکت نداره.
      طبیعتا اگر نیاز دارید ایندکس بشن پس در سایت مپ هم بیارید و یا از request index سرچ کنسول استفاده کنید.
      بله اثر منفی رو هم انتقال میده.
      بله میتونه مشکل ایجاد کنه ولی از تعداد بالا باید دید چه تعدادی و در داخل چه منابعی و به چه صورتی.
      موفق باشید.

  29. سلام من ادرس دامنه خودمو میخواستم انتقال بدم به ادرس جدید تمام مراحل درست انجام شده و ادرس ها درست ریداکت شدن ولی هنگامی که میخوام تو گوگل وبمستر تولز ادرس تغییر بدم این خطا رو میده 301-redirect from homepage نفهمیدم مشکل چیه میشه بگید این خطا برای چیه؟

    1. سلام عزیز.
      شما حتما فقط دارید صفحه اصلی رو ریدایرکت میکنید. باید تک تک صفحات ریدایرکت بشن.

      1. سلام وقت بخیر منم هم همین ارور دارم 301-redirect from homepage تمام صفحاتم درست ریدایرکت میشه دسترسی ربات ها هم درسته ولی نمیدونم چرا این ارور رو میده دامنه عوض کردم و از این کد استفاده کردم لطفا راهنمایی بفرماین
        RewriteEngine on
        RewriteCond %{HTTP_HOST} ^oldsite.com [NC,OR]
        RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.oldsite.com [NC]
        RewriteRule ^(.*)$ https://newsite.com/$1 [L,R=301,NC]

        1. سلام.
          پاسخی که این دوست قبلی دادم خوندید؟ مطالعه کنید و پیشنهاد میشه اگر انتقال کلی دارید و باید همه ادرس ها انتقال پیدا کنه از کد ۴ استفاده کنید و کد ۳ فقط دامنه و صفحه اصلی رو انتقال میده

  30. سلام، خسته نباشید، امیدوارم حالتون خوب باشه.
    من برای سایت وردپرسی خودم یک معماری درست کردم به صورت زیر:
    خانه > زیورآلات > طلا و جواهر > زیورآلات طلا زنانه > انگشتر طلا زنانه > مقاله
    یو ار ال این صفحه میشه این ( با توجه به این که انگشتر طلا زنانه زیر دسته بندی زیورآلات طلا زنانه هست و زیورآلات طلا زنانه زیر دسته بندی طلا و جواهر هست و طلا و جواهر زیر دسته بندی زیروآلات هست):
    honaretala.com/jewelry/gold-jewelry/women-gold-jewelry/women-gold-ring
    حالا من میخوام این آدرس اینجوری نباشه و اینجوری باشه:
    honaretala.com/women-gold-ring
    در حقیقت نمیخوام داخل یو آر ال دسته بندی اصلی نمایش داده بشه و داخل آدرس همیشه آخرین زیر دسته بندی رو نمایشه بده.

    من برای انجام اینکار خودم یک راه حلی پیدا کردم اینجوری کردم:
    این یو ار ال دسته بندی نور پردازی هست که زیر مجموعه زیورآلات قرار دادمش: honaretala.com/cat/jewelry/nor-pardazi
    با استفاده از ریدایرکت 301 توسط افزونه Redirection اومدم و این رو به این صورت در آوردم: honaretala.com/cat/nor-pardazi
    که دسته بندی اصلی رو تونستم حذف کنم و یو ار ال رو کوتاه کنم.
    حالا من اینجا سوالم این هست که:
    آیا این روشی که باهاش اینکار رو انجام دادم درست هست؟ و آیا این کاری که من کردم و میخوام بکنم که شامل مقدار زیادی ریدایرکت در دسته بندی ها و زیر دسته بندی ها میشه مشکلی بعدا برای سایت ایجاد نمیکنه؟ (البته که سایت هنوز به مرحله ای نرسیده که محتوای رتبه داری داخل سایت باشه) و بیشتر مشکل من این هست که این مسئله در آینده برای سایت مشکل ساز نشه.
    از اینکه وقت گذاشتید و این کامنت رو مطالعه کردید بسیار سپاس گذارم ازتون.

    1. سلام مجتبی.
      کارت اشتباه هست چون کنونیکال اون دسته ها فرق داره. باید کنونیکال رو هم تنظیم کنی.
      سایتت هم مشکلات سئویی زیادی داشت سعی کن حل کنی.

  31. سلام استاد

    ممنون بابت این مقاله کامل

    من یه مشکلی که الان برخورد کردم توی این موضوع هست

    http://mysite.com/contact

    حالا باید وقتی کاربر این آدرس رو وارد می کنه به این صورت بشه

    https://mysite.com/contact

    اما اینطوری میشه

    https://mysite.comcontact

    لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. سلام رضا.
      حتما کد ریدایرکت اشتباه هست. باید کد ریدایرکتی که ساخته شده رو پیدا کنی، ممکنه از فایل htaccess باشه، وقتی پاک کردی میتونی از کدهای درست داخل مقاله استفاده کنی.
      اگر سایت اختصاصی هست باید به برنامه نویست بگی.

  32. اقا یه سوال دیگه مشکل قبلیم حل شد ولی حالا می خوام سایت رو از https به http ریدایرکت کنم چی کار کنم

  33. سلام من یه سایت رو تازه طراحی کردم و دارم رو مشکلات فنی سئوش کار می کنم یکی از مشکلات مهمی که دارم duplicate content هست و مشکلم دقیقا همین redirect 301 هست ولی کد با www رو وارد .htacces وارد کردم ولی باز هم در سایت woorank که سرچ می کنم همین مشکل رو هنوز دارم می شه کمک کنید.

    1. سلام امیرحسین.
      با مرورگر بررسی کن، سایت وورنگ خودش باگ زیاد داره.

      1. طبق برسی هایی که داشتم فهمیدم اگه بدون www بزنم به با www ریدایرکت میشه ولی مشکل از https و http هست که کد اون رو وارد کردم سایتم بالا اومد ولی رمز و پسوردی رو که رو سایت رو wp-admin گذاشته بودم بالا نمی یاد

  34. سلام وقت بخیر
    من میخوام از توی بخش htaccess یه آدرس ریدایرکت کنم بر روی آدرس جدید طبقه گفته خودتون باید اینطوری باشه Redirect 301 /pageA /pageB
    سوال من اینجاست آدرس ها باید با اسم دامنه باشه یا نه من هر جفتشو امتحان کردم نشد ممنون میشم راهنماییم کنید
    این آدرس قدیمی
    …..
    اینم آدرس جدید
    …..
    ممنون میشم لطف کنید ساختار درستشو برام بنویسید من طبق اون پیش برم

    1. سلام سمیرا.
      اگر نمیشه مشکل از هاست هست و بهشون تیکت بزنید.
      یک بار کد رو ابتدای htaccess بذارید و اگر اعمال نشد انتها بذارید، باز نشد به هاست (یا سروری که تهیه کردید) این مورد تیکت بزنید.

  35. سلام من یک سایتی دارم که 5 سال قدمت داره / به دلایلی اگر این سایت کلا پاک شده باشه و هیچ کدوم از لینک های مطالب قبلی موجود نباشه من با این روش می تونم جلوی عصبانیت ربات های گوگل رو بگیرم تا به سئوی سایت ضربه ای وارد نشه / و اگر با این روش نمی شه من چه باید بکنم ؟ اصلا کاری نکنم ضرر جبران ناپذیر خواهد بود ؟ دیگه گوگل مطالب سایت رو ایندکس نمی کنه ؟

    1. سلام نیما
      اگر کلا همه لینک ها و محتواها پاک شده و بک آپ نیست و همینطور از این کار مدتی مثل ۲ ماه گذشته یا بیشتر، دیگه نمیشه کاری کرد، مثل این میمونه که یک انسان فوت کرده باشه و دیگه نمیشه کاری کرد، کار از کار گذشته.

  36. سلام وقتتون بخیر
    من میخوام تمامی صفحات سایت که با site.ir/page/ شروع میشن رو به صفحه اصلی ریدایرکت کنم.
    درحال حاضر صفحات سایت توی گوگل ایندکس میشن اما ما قالب رو تغییر دادیم و از از صفحه بندی به سبک آژاکس استفاده میکنیم
    از چه کدی باید استفاده کنم؟!

    1. سلام میلاد.
      من با خوندن خط سوم کامنت شما متوجه نشدم هدفتون چی هست با این حال مثال ها داخل مقاله شفاف هستند، لطفا بخونید و ببینید کدوم کد مناسب شما هست و استفاده کنید.

  37. سلام .من میخواستم تمام لینک های داخلی سایت قدیمم به آدرس صفحه اصلی سایت جدید ریدایرکت بشه. مثلا
    old.ir/page یا
    old.ir/contact یا هرچیزه دیگر
    به آدرس new.ir ریدایرکت شود و نمیخواهم new.ir/page یا new.ir/contact برود …. میخواهم همه فقط به یک آدرس مشخص بروند.

      1. شما چه روشی را پیشنهاد میدهید؟ چون نمیخواهم رنک و امتیازی که در سرچ کنسول از سایت قدیم بدست اوردم را از دست بدهم میخواهم به سایت جدید که محتوای بروزتر و ظاهری بهتر از سایت قبلی دارد ریدایرکت کنم. بنظر شما راه درست چیه؟

        1. راه حل اینه:
          مثلا اگر آدرس سایت شما این هست old.ir/post باید دقیقا کد ریدایرکت ۳۰۱ شما بیاد ادرس قدیم رو به ادرس جدید که همون محتوا داره انتقال بده یعنی مثلا این new.ir/post

  38. با سلام و وقت بخیر
    من برای از انتقال سایت از هاست قدیم به هاست جدید از سایت یه بستی نصبی درست کردم و اون رو توی هاست جدید با آی پی هاست جدید نصب کردم. این کار باعث شد که یه نسخه از سایت با آی پی بالا بیاد.. از این کد هم استفاده کردم برای ریدایرکت از آی پی به نام دامنه

    # Redirect all IP address (replace the 11.11.11.11 with the IP address numerals) to same https://xample.com
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^11\.11\.11\.11
    RewriteRule (.*) https://xample.com/$1 [R=301,L]

    اما این کد فقط آی پی رو روی صفحه اول سایت (نام دامنه) ریدایرکت کرد و صفحات داخلی همچنان با آی پی دامنه هم بالا میاد. شما می تونید راهنمایی کنید و کدی باشه که کل صفحاتی که با آی پی بالا هستند رو ریداریکت کنه به نام دامنه با صفحه مشابه.
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام وقت بخیر.
      وقتی انتقال هاست انجام میشه دیگه ریدایرکت نمیکنن که. ریدایرکت زمانی رخ میده که دامنه عوض بشه.
      اگرم سایت با ای پی بالا میاد باید اینو به هاست بگید تا این موضوع رو حل کنه.

  39. No:
    مطالب خوبی نوشتین ولی متوجه نشدم
    بنده ی سایت داشتم فیلتر شده و دلیلشم مشخص نیست مطلب خاصی نداشتم ک فیلتر بشم با این حال پیگیر شدم سه ماهه دلیل فیلتر شدنمو نمیگن حالا تصمیم گرفتم و این کارو اجرا کردم ک دامنه جدید گرفتم و دامنه فیلتر فیلتر شده رو از کلود فیلر ریدارکت ۳۰۱ دآیمی انجام دادم سوال من اینجاست ک ایا این ریدارکت ۳۰۱ از کلود فلیر قدرت دامنه و سئو انتقال میده؟و این کار کافیه برای انتقال قدرت سئو ب دامنه کافیه؟یا کار حاصی دیگه ای هم باید انجام بدم مثلا تو سرچ کنسول کار خاصی انجام بدم؟

    1. سلام وقت بخیر
      درباره این موضوع در مقاله نوشتیم. برای انتقال اعتبار بله کافیه. هر چند در سرچ کنسول در بخش setting شما میتونید به گوگل این موضوع رو هم بگید.

  40. سلام سیستم مدیریت محتوای سایتم رو از جوملا به وردپرس تغییر دادم
    کلی پست داشتم که داخل یه دسته خاص بودن الان میخوام همه محتواهای یه دسته رو به دسته جدید انتقال بدم
    مثلا
    example.com/category1/content1.php
    به لینک
    example.com/branch1/content1.php تغییر بدیم عبارتش رو چطوری بنویسم تا واسه کل پست های دسته اعمال بشه

    1. سلام سعید.

      میتونی از این کد استفاده کنی:

      RewriteRule ^category1(.*) https://example.com/branch1$1 [R=301,L]

      این rewrite باید قبل از rewriteهای اصلی wordpress قرار بگیره در غیر این صورت درست عمل نمیکنه

      موفق باشی.

  41. سلام یه دامین جدید میخوام ثبت کنم سابقش تو سایت آرشیووب ریدایرکت میشه روی یه سایت دیگر .. میشه این دامنه را خرید و ریدایرکتش را برداشت؟

    1. سلام رضا
      وقتی ریدایرکت میشه یعنی هاست و دامنه فعال داره. پس چطوری قصد دارید بخرید؟

  42. استاد سلام
    برای ریدایرکت url های فارسی چه کنم در سی پنل ریدایرکت رو انجام دادم اما انگار نه انگار ، بررسی کردم ظاهرا با یونیکدutf8 مشکلاتی برای ریدایرکت هست و ادرس های فارسی مخصوصا اگر ادرس طولانی باشه برای ریدایرکت به مشکل میخوره ، پیشنهاد شما چیه استاد؟
    بعضی از سایتها هم هستن که ادرس رو کد میکنند اما با یکی دو تا ازین سایتها هم کد شده رو ریدایرکت کردم اما بازم مشکل برقراره
    سپاس از شما و عرض ارادت

    1. درود بر شما
      من چنین مشکلی ندیدم، مگر تنظیمات هاست مشکل داشته باشه، با هاست در تماس باشید.
      هر چند خود سی پنل یک تولز داره برای ریدایرکت کردن.

      1. سلام ظاهرا مشکل از سمت سرور نیست یوارال انگلیسی رو درست انجام میده
        اگر به نتیجه نرسیدم یوارال ها رو حذف کنم و جدید بسازم و از سرچ کنسول گزینه حذف اعلام کنم ؟
        نزدیک 30 تا ادرس میشه

        ممنون از شما

  43. من مقاله ریدایرکت 301 رو خوندم
    واقعا کامل و جامع بود ممنون از شما

  44. سلام
    ممنون از مطلب خوبتون. من از کد 4 برای ریدایرکت استفاده می کنم ولی فقط صفحه اول و مدیریت ریدایرکت میشه به دامنه جدید و صفحات و مطالب و دسته بندی ها با همون دامنه قبلی بالا میاد. دی ان اس هاست دامنه جدید مثل دامنه قدیمه. مشکل از کجا میتونه باشه؟

    1. سلام میثم عزیز.
      پیشنهاد میشه ابتدای .htaccess بذارید تا کار کنه. حتما انتهای این فایل گذاشتی.

  45. درود بر شما
    محبت بفرمایید نحوه اضافه کردن دامنه دوم به سایت رو هم بفرمایید، مثلا اضافه کردن دامنه ir به دامنه قبلی com در دایرکت ادمین ( برای جلوگیری از تولید محتوای تکراری چطور میتوان دامنه دوم را به دامنه اصلی ریدایرکت کرد)
    سپاسگزار

    1. سلام وقت بخیر.
      نحوه اضافه کردن رو میتونید به کمک پشتیبان هاست انجام بدید. اگر پارک نکنید خب نگران محتوای تکراری نیستید، صرفا فقط دامنه رو به هاست add کنید و park نکنید.
      نحوه ریدایرکت کل دامنه به یک دامنه دیگر رو هم من در مقاله اشاره کردم لطفا مطالعه کنید.
      موفق باشید.

  46. سلام
    من تازه سایتم رو با وردپرس راه انداختم و افزونه نصب ssl رو فعال کردم و قفل سایت فعال شد آیا لازمه که ریدارکت کنم؟

    1. سلام پیام جان.
      تست بکن. سایتت رو به صورت http تایپ کن و ببین به https انتقال داده میشه یا نه اگر انتقال داده میشه شما نیازی ندارید از کد ریدایرکت http به https استفاده کنید چون قبلا به کمک افزونه استفاده شده

  47. سلام وقتتون بخیر.
    سایت من دو روز پیش فیلتر شده و من سایت رو انتقال دادم به یک دامنه ی جدید. الان مشکل اینه بازم با استفاده از این کدها دامنه از .ir ریدایرکت نمیشه به دامنه ی جدید که .xyz مثل اینکه شدن دو تا سایت مجزا با پست های یکسان – از کد های 3 و 4 هم هر کدوم مجزا استفاده کردم ولی مشکلم حل نشد. لطفا وبسایت رو ببینید تا بهتر متوجه منظورم بشید

    1. سلام. با هاستتون در تماس باشید. یا مشکل از شما هست که درست درج نکردید و یا هاست شما مشکل داره.

  48. استاد سلام من قبلا که کامنت میزاشتم قبل از پاسخ میدیم که هنوز سوال من تایید نشده اما دیروز کامنت گذاشتم الان اثری ازش نیست نمیدونم حذف شده یا ثبت نشده بود ، بنابراین دوباره سوال میپرسم امیدوارم تکراری نشه سوالم
    من کل سایت رو به دو کد زیر به دامنه جدید ریدایرکت کردم ، اما وقتی در نتایج گوگل سایت قبلی رو پیدا میکنم و کلیک میکنم به بخش مشابه در سایت جدید ریدایرکت نمیشه و به صفحه اول سایت جدید ریدایرکت میشه ،، دو کد زیر رو نمیدونم با هم فرق دارن یا نه بنابراین تک تک استفاده کردم اما هر دو درست کار نکردن
    لطفا راهنمایی کنین مشکل کجاست

    RewriteEngine on
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example.ir$ [OR]
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.example.ir$
    RewriteRule ^(.)$ example.com$1 [R=301,L]

    RewriteEngine on
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example.ir [NC,OR]
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.example.ir [NC]
    RewriteRule ^(.)$ example.com$1 [L,R=301,NC]

    1. سلام اقا رضای عزیز.
      من چیزی که از حرف های شما متوجه شدم قصد دارید دامنه قدیم به دامنه جدید ریدایرکت کنید. پس از کد ۴ استفاده کنید. کد کار نکردید با هاست در تماس باشید تا سمت سرور بررسی کنن.
      موفق باشی

  49. سلام.
    من می خوام ریدایرکت 301 برای صفحات سایت انجام بدم
    در htaccessکد زیر رو نوشتم
    Redirect 301 /page 1.html /en/page-1.htm
    اما چون در ادرس (page 1.html) فضای خالی بین کارکتر ها هست بعد ازذخیره تنظیمات در htaccess وقتی وارد سایت میشم(http://test.com) سایت کلا باز نمیشه و ارور زیر رو نشون میده.(ارور 500)
    Internal Server Error
    The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.
    Please contact the server administrator to inform of the time the error occurred and of anything you might have done that may have caused the error.

    More information about this error may be available in the server error log.

    Web Server at @domain_name@

    اگر صفحاتی که فضای خالی بین کارکتر هاشون نیست رو ریدایرکت کنم مشکلی نیست و ریدایرکت انجام میشه
    مثل
    Redirect 301 /page-1.html /en/page-2.html
    الان برای حل این مشکل فضای خالی چکار کنم؟
    راه حلی وجود داره که اون صفحه ها هم ریدایرکت بشن به صفحه جدید؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام محسن عزیز.
      به جای فضای خالی %20 بذار و دوباره تست کن، معادل همون فضای خالی هست.

      1. تست کردم .
        Redirect 301 /page%201.html /en/page-1.htm
        ریدایرکت انجام نمیشه.
        راه حل دیگه ای وجود نداره؟
        ممنون.

        1. به هاستتون تیکت بزنید و یا از روش های دیگه مثل افزونه وردپرس استفاده کنید و یا اگر اختصاصی هست به برنامه نویستون بگید.

  50. سلام ممنون از شما برای آموزش جامع و کاملتون
    آیا پس از ریدایرکت 301 یک مطلب به صفحه اصلی سایت اون لینک قدیمی رو حذف کنیم یا نیازی نیست؟

    1. سلام مونا.
      دیگه مهم نیست لینک قدیمی باشه یا نه. چون ریدایرکت میشه. درواقع اصلا لینک قدیمی دیده نمیشه. حالا چه باشه چه نباشه.
      موفق باشی

  51. سلام وقت بخیر

    من می خواستم یه آدرس قدیم در سایت رو به یه آدرس جدید تو همون سایت در فایل htaccess ریدایرکت کنم.
    این کدهایی که گفتین رو امتحان کردم

    Redirect 301 /product-tag/%D8%B9%D8%B3%D9%84-%D8%A2%D9%82%D8%A7-%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%81%DB%8C/ /product-category/%d8%b9%d8%b3%d9%84/?filter_farmer=mostafa

    اما کار نمیکنه
    حتی [L] رو هم جابجا کردم اما نشد.

    مشکل کجاست یا راهنمایی دارین ؟

    ممنون

    1. سلام آرش جان.
      چون شما به صورت encode گذاشتی یعنی:
      /%D8%B9%D8%B3%D9%84-%D8%A2%D9%82%D8%A7-%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%81%DB%8C/
      درحالی که باید به صورت decode بذاری یعنی اینطوری:
      /عسل-آقا-مصطفی/
      موفق باشی

  52. سلام. اول تشکر از محتوای خوبتون.
    من کدهای
    1- تغییر(ری دایرکت یا کنونیکال) url با اسلش کل سایت به url بدون اسلش
    2-تغییر url با حروف آپرکیس به لوورکیس در کل سایت، رو نیاز دارم.
    فکر کنم داخل محتوا نبود.
    اگر اینها رو هم قرار بدید ممنون میشم.

    1. سلام علیرضای عزیز.
      مقاله آپدیت شد میتونید کدهای اخری رو مشاهده کنید درباره ریدایرکت اسلش و همینطور حروف بزرگ و کوچک صحبت شد.
      موفق باشی

  53. سلام دوباره:
    Redirect 301 /pageA /pageB
    در ریدایرکت داخلی به جای آدرس page باید آدرس صفحه با دامنه کامل قرار بگیره یا اینکه صرفا آدرس بعد از دامنه پیج؟
    mizfa.com/seo
    یا
    seo?

    1. سلام وقت شما بخیر باشه مهدی.
      بستگی داره کجا چنین کاری رو بکنید.

  54. Redirect 301 /pageA https://newmizfa.com/pageB

    سلام و ممنون بابت مقالتون
    این کد صحیحه؟ بین pageA و آدرس بعدی نیاز به اسلش نیست؟

    1. سلام مهدی.
      این خود مثال خودمون هست دیگه. وقتی نوشتیم حتما صحیح هست.
      اون pageA یک ادرس دیگه هست و ربطی به ادرس بعدی نداره

  55. سلام
    وبسیات خودمون که از پرستاشاپ استفاده میکنه رو برخی از پیجهاش رو ریدایرکت 301 کردیم. تست هم شده و ریدایرکت صورت گرفته. اما در سرچ کنسول هیچ تفاوتی در اینسپکت کردن صفحات قبلی وجود نداره. یعنی همچنان در پیامهاش میگه اونها دارن اینسپکت میشن.
    چه کاری باید بکنیم؟؟

    1. سلام. سوالتون به نظرم اشتباه هست یا درست مطرح نکردید. اگر منظورتون از اینسپکت ابزار اینسپکشن (inspection) هست که مشکلی نداره و کار این ابزار کلا inspection کردن هر ادرسی هست. مقاله inspection ما رو بخونید.

  56. سلام.
    سایت ما ساختار آدرس دهیش از نوع unlimited هست یعنی بعد از آیدی هر متنی بنویسی ریدایرکت میشه روی یکی از صفحات. چطور میشه تمام اینها رو ریدایرکت کرد. بی نهایت حالت ممکن وجود داره.
    تشکر از مقاله خوبتون

  57. سلام
    می خواستم بدونم لینک های ریدایرکت شده تا چه زمانی باید در لیست ریدایرکت ما باقی بمونن؟
    برای مثال لینک هایی هستن که بیش از یک سال از تاریخ ریدایرکتشون میگذره، با در نظر گرفتن اینکه تمام لینکهای داخلی ریدایرکت شده اصلاح شده باشن و گوگل هم این تغییرو انجام داده باشه میتونیم اینهارو از لیست ریدایرکت حذف کنیم یا باید همچنان باقی بمونن؟

    1. سلام امیرحسین.
      باید همیشه باشن. ممکنه اون لینک های قدیم رو در یک سری سایت ها همچنان وجود داشته باشه. از طرفی دلیلی نداره که نگران ریدایرکت های موجود باشیم. کدهای ریدایرکت حجمی ندارن و بودنشون ضرری نداره. پس بذار باشن و بودنشون مفید هست و لازم.
      البته به شرطی که ریدایرکت شما اصولی باشه و بحث های سئو رو رعایت کرده باشید.
      موفق باشی.

  58. سلام
    با تشکر از مطالب خوب سایت سوالی داشتم:
    سایت .com روی سرور A با چند صفحه شاخص و رنک بالا دارم و بدون https (یعنی http)
    سایت .ir روی سرور B دارم. با https

    می خواهم
    اولا com را بیارم روی سرور B
    و .ir را ریدایرکت کنم روی .com
    http‌ هم بشود https
    چند صفحه شاخص رو هم ریدایرکت کنم روی صفحات جدید
    ممنون مشم بنده را در این زمینه راهنمایی کنید (سی پنل)
    با تشکر

    1. سلام. به دلیل درج نادرست اطلاعات مثل ایمیل، امکان پاسخگویی به شما رو نداریم.
      موفق باشید.

  59. سلام
    در وردپرس کدام روش ریدایرکت 301 بهتره؟
    فرقی بین این روشها هست؟
    با تشکر از آموزش جامع و کاملتون

    1. سلام علی جان.
      اگر منظورت مثال ها هست که باید بگم این مثال ها کاربردهاشون فرق داره و کاربرد هر مثال ریدایرکت ۳۰۱ ما گفتیم. میتونید مطالعه کنید.
      اینکه شما بیاین در وردپرس به کمک سی پنل ریدایرکت کنید و یا به کمک افزونه ریدایرکت کنید، نه فرقی نداره. شاید افزونه ریدایرکت ۳۰۱ برای وردپرس واس شما راحت تر باشه.
      موفق باشی.

  60. سلام

    ترکیب کد 1 با کد 7 به چه شکل خواهد شد ؟

    یعنی من هم میخوام آدرس صفحات رو تغییر بدم هم میخوام https:// استفاده کنم

    سوال بعدی اینکه معمولا ریدایرکت 301 تا چند وقت باید تو .htaccess بمونه ؟

    1. سلام مسعود.
      ربطی به هم ندارن. شما کد ۷ بذار و بعد هر جا نیاز بود از کد ۱ استفاده کن. درواقع وقتی از کد ۱ و ۷ استفاده کنی انگار ترکیب کردی.
      ریدایرکت اصولا همیشه هست و میمونه مثل همون کد ۷. هر چند بستگی هم داره.

  61. سلام و عرض ادب

    بنده دامنه ای دارم که حدود ۹۰۰ لینک ۴۰۴ داره.محتواهای جدید سایتم با محتوای قبلی به کلی فرق می کنه و در حقیقت نمیتونم لینک ها را جایگزین کنم.
    از طریق افزونه all redirect 404، کلیه لینک های 404 رو به صفحه اصلی سایت ریدایرکت کردم.
    نظر شما در مورد این کار چیه؟

    با تشکر

    1. سلام علی.
      من باشیم این کار رو نمیکنم و صفحات ۴۰۴ رو به حال خودش رها میکنم. سعی میکنم یک صفحه ۴۰۴ زیبا طراحی کنم و کاربرها رو سعی به هدایت کنم ولی با اختیار خودشون، نه اینکه به اجبار ریدایرکت بشن.

        1. فرض کنیم داره، ولی شما با این ریدایرکت های غیراصولی این اثر منفی رو بهبود نمی‌دید. یک کار اشتباه شده و با این نوع ریدایرکت که مد نظر دارید یک کار اشتباه دیگه هم میشه.

  62. سلام – ممنون از محتوای خوب و عالی//

    من از کد ریدایرکت www به non-www استفاده کردم و البته http به https
    برای مثال آدرس یکی از لینک های سایت اگر به این صورت باشد :
    https://example.ir/book
    با وارد کردن هر یک از آدرس های زیر :
    https://www.example.ir/book
    www.example.ir/book

    صفحه زیر لود می شود و در صفحه فعلی سایت باقی نمی ماند:
    https://example.ir/index.php

    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید مشکل از کجاست؟

    1. سلام علیرضا جان.
      طبیعتا بدون بررسی نمیشه این موضوع رو فهمید. مثل این میمونه که دکتر برید و بگید درد دارم و مشکل از کجاس.
      کلی جاهای مختلف در سایت هست که میشه عمل ریدایرکت رو انجام داد. مشخص نیست منشا مشکل کجا میتونه باشه. پیشنهاد میکنم فایل htaccess بررسی کن و کدهای داخلش نگاه کن و یا اگر افزونه یا پلاگینی نصب کردی اونو بررسی کن. از چه تاریخی این اتفاق افتاده؟ تاریخ پیدا کن و ببین قبلش چه کار کردی و کارهایی که قبلا کردی رو بررسی کن.

  63. سلام وقتتون بخیر
    خیلی ممنون از مقاله خوب و جامع تون
    فقط من جواب مشکل خودم رو پیدا نکردم متاسفانه.من یه سایت فروشگاهی ودرپرسی داشتم به آدرس antivirusplus.ir که بعدا یه سایت دیگه با cms اختصاصی رو همین دامنه آوردم بالا و اون سایت قبلی رو بردم تو ساب فولدر(به این آدرسantivirusplus.ir/old) و الان سایتم نزدیک 300 تا لینک شکسته داره.آیا باید سایت قدیمی رو کلا حذف کنم یا ریدایرکت کنم رو سایت جدید؟آیا باید همه صفحات رو به صورت مجزا ریدایرکت کنم یا راهی وجود داره که بشه همه صفحات سایت قدیمی رو به سایت جدید ریدایرکت کرد؟
    خیلی خیلی ممنون میشم اگر رهنماییم کنید

    1. سلام سینا جان. حذف ادرس های شکسته که صورت مسئله رو پاک میکنه. شما باید تک تک بیای ریدایرکت رو انجام بدی هر چند به نظر من خیلی دیر اقدام کردی.

  64. سلام خسته نباشید
    من قابلیت ریدایرکت رادرhtacces اضافه کردم اما الان سایت لود نمیشه و پیام زیر را میدهد:
    This site can’t be reached seydrooz.com’s server IP address could not be found.
    Search Google for seydrooz
    ERR_NAME_NOT_RESOLVED

    1. سلام مهرداد عزیز.
      یا شما کد رو اشتباه درج کنی و یا هاست شما مشکلاتی داره و تداخل داره.
      پیشنهاد میشه در ابتدا کدها رو با دقت بررسی کن که اشتباه درج نکردی باشه و اگر مطمئن هستی این مورد رو به هاست خودت بگو و بهشون تیکت بزن تا بررسی کنن.
      ممنونم از حضورت.

  65. ممنون از شما
    حالا فرض کنین چند دامنه رو میخوایم به یکی ریدایرکت کنیم چه کدی در htacces استفاده کنیم ؟
    اگه دامنه https بود چی ؟

    1. سلام مرتضی جان.
      خب این کد رو هم داریم. شما مثلا اگر ۳ دامنه رو میخوای به یک دامنه ریدایرکت کنی باید از همون کدی استفاده کنی که برای یک دامنه استفاده میشه. درواقع کد رو سه بار باید در سه فایل htaccess اون سه دامنه درج کنی.

      1. درود 3 فایل htacces ??
        فعلا از کد زیر استفاده میکنم:
        RewriteEngine On
        RewriteBase /
        RewriteCond %{HTTP_HOST} !site.com$ [NC]
        RewriteRule ^(.*)$ https://site.com/$1 [L,R=301]

        یه کد دیگه هم پیدا کردم نمی دونم کدوم خوبه ؟؟
        RewriteEngine on
        RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example.com [NC]
        RewriteRule ^(.*)$ http://www.example.com/$1 [L,R=301,NC]

        1. سلام. فرض گرفتیم ۳ سایت داری و هر سایت یک فایل htaccess دارن پس چند تا من htaccess دارم؟ سه تا
          بهترین کدها از نظر ما همون کدهای داخل مقاله هست و از طرفی نمیشه گفت کدوم بهتره. گاهی برخی کدها در برخی سرورها کار میکنن و گاهی کار نمیکنن و بستگی به تنظیمات سرور داره.
          تست کنید.

  66. سلام .
    یک سوال از خدمتتون داشتم و ممنون میشم اگر پاسخ بدید
    دسته بندی یک سری از مقالات سایتم که تعدادشون هم زیاد هست رو میخوام تغییر بدم تا از لحاظ موضوعی در کنار هم قرار بگیرند، مثلا اگر مطالب مربوط به موبایل در بخش علمی آورده شده میخوام اونها رو در بخش دیجیتال که جدید ایجاد کردم بیارم ،برای همین باید مقالات قدیمی رو در بخش جدید مجدد ایجاد کنم و مقالات قدیمی که از علمی گذشته رو به مقالات جدید ریدایرکت کنم.
    هدف از این کارم این هست که میخوام مطالب مربوط به یک موضوع در یک دسته باشند
    به نظرتون این کار درستی هست و چه مشکلاتی ممکنه داشته باشه؟

    1. سلام حمید. چرا باید ایجاد کنید؟ خب برید توی اون مقاله دسته بندی اون رو عوض کنید و یا اگر چنین قابلیتی سیستم شما نداره به برنامه نویس بگید اضافه کنن.

  67. اگر چند مطلب باشه که خیلی غنی نباشه و در گوگل هم رتبه چندانی نداشته باشد. به نظر شما اگر همه این مطالب رو به مطلب جدیدی ریدایرکت 301 بدیم، با در نظر گرفتن این که موضوع مطالب یکسان باشه، آیا این کار باعث میشه که اعتبار همه اون مطالب به مطلب جدید منتقل بشه؟

    1. سلام. بستگی داره. اینکه موضوع یکسان هست ممکنه نگاه شما باشه. شایدم باشه. اگر مثلا یک صفحه داری ریدایرکت ۳۰۱ هست و یک صفحه دیگه داری که باز اونم ریدایرکت ۳۰۱ هست و اولی غنی نیست، بله ریدایرکت خوبه. هر چند ممکنه باعث بهبود در رتبه نشه ولی کار درست هم همینه.

  68. سلام
    من روی سایتم یک برگه نمونه داشتم که حذفش کردم. الان گوگل وبمستر ارور 404 داده. از ریدایرکت در سی پنل و وردپرس هم استفاده کردم.
    اما همچنان وقتی وارد صفحه می شم، با همون پیغام 404 مواجه میشم و ارور گوگل وبمستر هم همچنان هستش.
    لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم؟

    1. سلام سارا. صورت مسئله شما خیلی ناقص هست و نمیشه دقیق فهمید مشکل چیه.
      با این حال شکی نیست که دارید اشتباه میزنید و من نمیدونم اشتباه شما چی هست. باید دید.
      میتونید از سایر روش های ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید.

  69. سلام من دامنه ی فعلیم مسدود شده و میخوام ریدایرکت کنم به یه دامنه ی جدید
    میشه کمکم کنید و مراحل رو بهم بگید؟
    الآن چند تا چیز گیجم کرده
    اینکه باید به دامنه ی جدید DNS بدم یا خیر
    مورد بعدی اینکه چجوری ریدایرکت کنم که https اعمال بشه و …

    1. سلام. به گفته خودتون دامنه مسدود هست. وقتی دامنه مسدود باشه شما کنترلی ندارید که بخواهید اون رو ریدایرکت کنید.

  70. با سلام من الان تونستم با کد و نوشتن در فایل htaccess آدرس اصلی سایت رو بدون www تنظیم کنم اما بازهم صفحاتی هست که در آدرسشون www وجود دارد . من میخوام همه‌ی صفحاتی که www در آدرسشون هست به بدون www تغییر کنند چطور انجام بدم؟ ممنون از بابت مطالب جذابتون

    1. سلام محمدعلی عزیز.
      پیشنهاد میشه اگر وردپرسی هستید از افزونه های مثل search and replace استفاده کنید و بیاین دامنه با www سرچ کنید و هر چی بود به بدون www تغییر بدید. هر چند پیشنهاد میشه قبل این کار بک اپ بگیرید و یا تا الان چنین کاری نکردید بدید یک متخصص سئو یا وردپرس این کار رو انجام بده. موفق و شاد باشی.

      1. داخل دیتابیس بصورت دستی سرچ زدم اما فکر کنم افزونه کار رو راحت میکنه

        1. پیشنهاد میشه حتما از افزونه استفاده کنید چون دیتابیس کار فنی هست و پیشنهاد نمیشه.

  71. سلام
    من یگ مشکلی دارم و این از اول ساختار نوشته هام تو وردپرس درست تعریف نشده و الان تعداد 700 تا نوشته دارم که به صورت روز و ماه و سال هست یعنی تاریخ تو نوشته ها هست که این فرمت مناسبی برای پیوند یکتا نیست حال میخوام این تاریخ ها رو حدف کنم و ساختار نوشته رو درست کنم ولی مشکلی هست که اینه تمامی url ها عوض میشن و اینکه نمیدونم چطور ریدایرکت 301 برای این همه صفحه بزنم ؟ و سوال بعدی من اینه این من تو خیلی از نوشته ها لینک یک گوگل هستم با این تغییر تو این صفحات تا چه مدتی افت میکنم ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام اقای فدایی.
      من اگر باشم این کار رو نمیکنم مگر اینکه به متخصص سئو بدید از ۰ تا ۱۰۰ انجام بده چون ریزکاری زیاد داره و برای هر سایتی هم فرق داره.
      با این حال بودن تاریخ و ماه اثر منفی در سئو نداره. حتی گاهی برای برخی سایت ها مورد خوبی است

      1. سلام خسته نباشید .
        من سایتم رو با گوگل وبمستر برسی کردم که حدود۹۰ تا eror soft404 گرفته به نظرتون بهترین کار اینه که redirect بکنم چون خیلی هاشون قابلیت بهبود ندارند

        1. سلام آناهیتا.
          بستگی داره. نمیشه بدون بررسی دقیق نسخه داد. پیشنهاد میکنم صفحه ارور ۴۰۴ بخونید مخصوصا نظرات تا یک راه خوب پیدا کنید.

  72. سلام ممنونم از محتوای خوبتون
    میشه راهنمایی بفرمایید چطوری میشه کدی زد مثلا از دامنه tabfile.ir/files هر کسی صفحه ای رو باز کرد کلا منتقل بشه به سایت go2file.ir با همون صفحه ای که باز کرده یعنی اگر کسی صفحه tabfile.ir/files/1 رو باز کرد بره سایت جدید به صفحه go2file.ir/1 یعنی انتقال دامنه به همان ادرسی که هست به سایت جدید توی هر دوتا هم ssl فعال هستش
    اگر ممکنه راهنماییم کنید

    1. سلام محمد عزیز.
      شما می‌تونید از کد شماره ۴ استفاده کنید. به جای mizfa.com بیا ادرس جدید سایت خودت رو بذار. و باید بدونی که این کد رو دقیقا تو فایل .htaccess موجود در پوشه files قرار بده.
      به http یا https بودن ادرس جدید هم دقت کن.
      موفق باشی

      1. RewriteEngine on
        RewriteRule ^(.*)$ https://go2file.ir/$1 [R=301,L]

        الان این کد رو بزارم توی پوشه files همه لینکاشو میزنه به سایتی که توی کد بالا گذاشتم ؟
        انصافا تنها سایتیه که تونستم جوابمو ازش بگیرم

        1. سلام محمد عزیز. خوشحال میشیم شما به جوابتون برسید.
          لطفا تست کنید و کد رو بذارید. فوقش لینک ها انتقال داده نمیشن و شما میتونید به راحتی کد رو بردارید و بعدش بیا بگو چطوری انتقال پیدا کرده تا ببینم کد رو باید چطوری عوض کنیم و چه کارها کنیم.
          موفق باشی

  73. سلام
    یه سوال سئویی داشتم
    ممنون میشم کمکم کنید

    ما یک سایت ودپرسی شرکتی / وبلاگی داریم که نسبتا داره خوب کار می کنه و رتبه خوبی توی گوگل داره اما توی یه بخش هایی مثل موبایل فرندلی و سرعت سایت داره اذیت می کنه و همین ها داره باعث شده رتبه ش کم کم کاهش پیدا کنه.

    حالا قصد دارم یک سایت جدید با دامین جدید و همون مطالب سایت قبلی ایجاد کنم و با دات نت روش کار کنم تا همه موارد رو ریز یه ریز بتونم کنترل کنم برای سئو.

    سوالم اینجاست اول اینکه چطور می تونم اعتبار سئوی سایت قبلی رو به سایت جدید انتقال بدم؟
    فکر کردم که پایان هر مقاله در سایت قبلی لینک همون مقاله در سایت جدید رو قرار بدم اما نمی دونم این کار درست هست یا نه

    و این که می خوام توی این مدت که داریم انتقال رو انجام میدیم از نتایج گوگل که الان هستیم پائین نیایم.

    ممنون میشم راهنمائیم کنید که چیکار کنم.

    با تشکر

    1. سلام میلاد جان.
      باید ریدایرکت ۳۰۱ کنی. این باعث میشه سایت قدیمی شما رو هر کسی روش کلیک میکنه وارد سایت جدید بشه. اصولا اعتبار هم انتقال داده میشه. درواقع بهترین روش انتقال اعتبار ریدایرکت ۳۰۱ هست. همین مقاله ای که توش نظر گذاشتی.

      1. ممنون از پاسختون
        ببنیید سایت جدید در حال راه اندازی هست و همچنین جدید ممکنه لینک مقالات متفاوت باشه اگر کل سایت رو یه دفعه ای ریدایرکت کنیم مشکلی پیش نمیاد؟
        در مورد تگ کنونیکال نظرتون چی هست که در صفحه هر مقاله در سایت قدیمی یک تگ کنونیکال بگذاریم به لینک همون مقاله در سایت جدید ….!!!
        در واقع این که بین این جابه جایی رتبه مون افت نکنه خیلی برامون مهم هست …
        ممنون

        1. شک نکنید که حداقل افت موقت خواهید داشت.
          همون طور که گفتم ریدایرکت ۳۰۱ بهترین گزینه است. صفحه قدیم با موضوع x باید به صفحه جدید با موضوع x ریدایرکت بشه. هر صفحه در سایت قدیم باید به صفحه مشابه خودش در سایت جدید ریدایرکت بشه.

  74. سلام و خسته نباشید .
    دو سوال خدمتتون دارم که خارج از بحث متن بالاست . خیلی مطالب مربوط به سئو و تگ را مطالعه کردم اما یه مورد رو متوجه نشدم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    سوالم در رابطه با تگ open-graph در سند Html هست من کاملا متوجه نشدم کارکرد این تگ چیه آیا این تگ رو زمانی که اضافه میکنیم در فیس بوک خود به خود یک پست اضافه میشه یا اینکه حتما باید در فیسبوک به ای دی خود متصل بود؟ لازم به ذکر هست که سایت من cms اختصاصی داره و وردپرس و جوملا و غیره نیست.
    سوال بعدی ام اینه که فرق بین ارجاع سند های جاوا در head و body در چیست؟
    تشکر بابت راهنمایی

    1. سلام وقت شما بخیر باشه. این تگ ها در همه نوع سایت کاربرد داره و ساختارشون در همه جا یکی است، چه سایت اختصاصی باشه چه در یک سایت وردپرسی یا جوملا.
      درباره سوال اول گفتید “یا اینکه” و در اینجا یا اینکه نداریم و این موارد ربطی به هم ندارن. سایت باید به فیسبوک اصلی ما لینک بشه و در اون صفحه فیسبوک هم ادرس لینک سایت ما باشه. حالا تگ open graph زمانی کاربرد داره که مثلا ما در شبکه اجتماعی فیسبوک یک محتوا اضافه میکنیم ولی بدون عکس و اون موقع میاد از این تگ ها میخونه. این مثلا یکی از کاربردهاش بود.
      سوال دوم شما خیلی کلی هست و نمیشه پاسخی داد. اینکه یک کد در هدر یا بادی باشه کلا بستگی داره.
      موفق باشید.

  75. یه سایت دارم تو روت سوار هستش
    www.site.ir
    حالا میخام بیام کل سایت رو انتقال بدم به ساب فولدر و تو روت یه صفحه استاتیک بالا بیارم.
    www.site.ir/blog

    نمیخام به seo سایت آسیب برسه از https هم استفاده میکنم و کدش تو htaccess هست.

    دقیقا اون کدی که کار بالا رو برای من انجام میده به اضافه ssl رو در اختیار من قرار بدین ممنون میشم.

    1. سلام ایمان. اینطوری صفحه اصلی شما هیچ وقت بالا نمیاد یعنی site.ir رو دیگه نداری و این جالب نیست. مگر بگیم کل صفحات انتقال داده بشن به جز صفحه اصلی که این مورد رو من بلد نیستم و باید با یک متخصص هاست صحبت کنید.

  76. وقتتون بخیر. محتوای خیلی مفیدی بود. همه چیز با لحن روان و عالی عنوان شده. ممنون.
    من این مشکلی که شما به نام Unlimited URL نوشتید رو با وب سایتم داشتم. و راستش خیلی سرچ کردم اما هیچ وقت جواب خوبی پیدا نکردم واسش. توی مقاله شما این اسم رو دیدم، اما با این اسم هم وقتی گوگل میکنم، نتیجه مرتبطی پیدا نمیکنم. ممکنه خواهش کنم راهنمایی کنین چطور میتونم راجع به این مشکل بیشتر بخونم؟
    تشکر از زمانی که میگذارید.

    1. سلام شهریار جان وقت بخیر
      ما به اندازه ای که لازم بوده به شکل بسیار شفافی درباره Unlimited URL نوشتیم. این مقاله درباره ریدایرکت ۳۰۱ هست. ما متاسفانه نمیدونیم شما دقیقا چه نیازی دارید ولی میتونید به شکل انگلیسی نیاز خودتون درباره Unlimited URL سرچ کنید.

  77. سلام
    ممنون از مطالب خیلی خوبتون و
    سپاس از سخاوت شما در سهیم شدن تجربیات با ارزشتون با دوستان

    یک سایت که قبلا با (سایت ساز) تهیه شده بود و زمان هاستش منقضی شده بود رو تحویل گرفتم
    به ازای تمام صفحاتی که قبلا داشتن با وردپرس برگه ایجاد کردم
    و صفحات قدیمی رو به صفحات جدید با افزونه Yoast seo ریدایرکت 301 کردم
    سوال 1
    گاهی وقتی صفحه رو میزنم تا ریدایرکت شدن رو چک کنم ابتدا صفحه ی خطای ERR_CONNECTION_RESET – the site can not be reached باز میشه و بعد بلافاصله صفحه درست نمایش داده میشه (فقط گاهی)
    این مشکل ممکنه بدلیل اشتباه من در ریدایرکت باشه ؟
    سوال 2
    در coverage error 404 در گوگل وبمستر بعد از ریدایرکت کردن وقتی inspect url رو میزنم خطای URL is not on Google: Indexing errors میده.
    این مشکل بعد از مدتی که خودکار صفحات ایندکس بشن حل میشه ؟ یا باید کار دیگه ای هم انجام بدم؟
    سوال 3
    این ریدایرکت ها سرعت فراخوانی من رو کم میکنه ؟ و اگر بجای ریدایرکت در yoast seo در Cpanel ریدایرکت کنم سرعت فراخوانی صفحه بهتر میشه ؟
    ببخشید که طولانی شد ، اولین بار هست کامنت مینویسم ، اما رفتار شما باعث شد احساس کنم با حوصله و صبوری مطالب رو میخونید و دلسوزانه پاسخ میدید.

    1. سلام هادی جان. خوشحالم براتون مفید بوده.
      سوال ۱ – ممکنه مشکل از دیوایس باشه. پیشنهاد میکنم ریدایرکتی که کردی رو چک کن (redirect checker) . یک سری سایت ها مثل این سایت هستند که میتونید بررسی کنید.
      سوال ۲ – خب خودش داره میگه یک اروری وجود داره. توی coverage اون ارور رو نشون میده و باید رفع کنی. بخش coverage بخون.
      سوال ۳ – نه ربطی نداره. کلا ریدایرکت کردن شبیه قرصی هست که دکتر تجویز کرده و باید به ناچار بخوریم. درواقع خوردن قرص خوب نیست ولی نخوردن اون هم مشکلاتی داره. درواقع ریدایرکت کردن در کل سرعت کم میکنه ولی چاره ای نیست برای همین باید از اول به فکر یک استراتژی خوب باشیم تا در آینده کمترین خطا رو داشته باشیم و مجبور به ریدایرکت های زیاد نباشیم. مثلا تو میزفا ما در کل ۲۰ تا ریدایرکت داریم و سعی کردم از اول طوری چیدمان داشته باشیم که کمتر انتقال صفحه رو انجام بدیم.
      بررسی کن اگر سوالی داشتی بپرس. درضمن تمایل داشتی در دوره رایگان سئو ما هم شرکت کن. موفق و پایدار باشی.

      1. سلام و سپاس از بررسی و دقت شما در پاسخ به سوالات . مشکلی که برای من پیش اومده با مرچنت گوگل برای درج محصولات در شاپینگ گوگل هست
        محصولات سایت را در گوگل شاپینگ اضافه کردم . مشکلی که هست اینکه 95 درصد محصولات با خطای آدرس دهی لغو شدن .
        وقتی آدرس محصول را نگاه کردم شامل دو بخش هست

        https://perpa me/?product=32-melodi-uzaktan-kumandali-kapi-zili-100mt-etkili?utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=weekly&utm_medium=cpc&utm_term=10005

        قسمت اول که مربوط به سایت هست که درسته و اگر به تنهایی استفاده بشه محصول بدون مشکل دیده میشه

        قسمت دوم که مربوط به گوگل هست ، وقتی به انتهای آدرس اضافه میشه دیگه سایت محصول رو نشون نمیده و خطای 404 میده
        ?utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=weekly&utm_medium=cpc&utm_term=10005

        خیلی ممنون میشم راهنمایی کنین

        1. سلام سیدحمید
          این قسمت دوم که میگی اسمش هست utm و برای ابزارهای گوگل آنالیتیکس بسیار کاربردی هست. با این حال نباید خطای ۴۰۴ بده . همین الان شما این قسمت انتهایی رو به ادرس میزفا که بالا هست اضافه کن، خطای ۴۰۴ مشاهده نمیکنی و مشکلی نداره.
          پس سیسمی که برای مدیریت سایت استفاده میکنید مشکل داره.

          1. ممنونم که توجه کردین و پاسخ دادین . من از وردپرس نسخه اصلی استفاده می کنم و سعی کردم کمترین افزونه ها رو اضافه کنم که سایت خیلی شلوغ نشه . چطور میشه بررسی کرد که کجای سیستم من ایراد داره ؟ ایا وردپرس برای اینکار اصلا مناسب هست ؟

            اگه منو راهنمایی کنید تا بتونم کسب و کارم رو راه اندازی کنم . سپاس فراوان

          2. اینکه وردپرس مناسب هست یا نه کلا سوال اشتباهی هست. چون بستگی به شخص داره، بستگی به کسی داره که داره وردپرس رو مدیریت میکنه.
            باید بپرسیم که ایا من بلدم از وردپرس استفاده کنم؟ هر چقدر جواب قوی تر باشه طبیعتا وردپرس میتونه گزینه مناسب تری باشه.
            میتونید افزونه ها رو دونه دونه غیرفعال کنید و بعد بررسی کنید یا قالب عوض کنید. بدون بررسی دقیق نمیشه نظر قطعی داد، اگر همچنان مشکل داشتید باید به یک متخصص دسترسی بدید تا بررسی کنه.
            موفق باشید.

  78. عجب محتوای خفنی سرم گیج رفت ? اما نتونست بهم کمک کنه چون تمام آموزش های ریدایرکت گوگل رو زیرو رو کردم اما دریغ از یه اموزش که گفته باشه این کد ها دقیقا باید کجای فایل hc قرار داده بشه تو کدوم خط باید باشه ??

    1. سلام هانی.
      از اینکه نتونستیم در مقاله به شما کمک کنیم ناراحتیم و سعی میکنیم بهبود بدیم. ولی درباره سوالی که پرسیدید باید بگم مهم نیست در کجای فایل htaccess قرار بگیره برای همین چون مهم نبوده نتونستی به پاسخ برسی. فقط در بعضی مواقع که خیلی کم رخ میده فرق داره و گاهی دیدم در بالای فایل قرار میدی کار میکنه و پایین فایل کار نمیکنه و یا برعکس. این مورد هم قابل تست هست و کاری نداره.
      دوست داشتی در دوره رایگان سئو ما هم شرکت کن.
      موفق باشی

  79. سلام و درود بر شما واقعا ممنونم بابت کانتنت بسیار پرباری که نوشتید.
    من با یک مشکل جدی اخیرا روبرو شدم ، یک سایت ‌آژانس هوایی که به صورت ویات لیبل بود رو بخش رزرو رو به یک ساب دامین تنظیم کردم که بشه روی دامین اصلی تولید کانتنت و بهینه سازی جهت سئو انجام داد و رتبه گرفت.
    اما حالا حدود 3 هزار تا پیج اندکس شده قبلی وجود داره که داخل SERP نمایش هم داده نمیشدند. اما چون عمر دامین بالاست نمیخام به یک باره این حجم از 404 ایجاد بشه.
    و سایت مپ و لیست صفحات اندکس شده رو هم دارم.
    جالا برام این سوال مطرح شده ، بهینه ترین راهکار برای انتقال صفحات به ساب دامین چگونه صورت بگیره؟! جهت مثال ایجاد ریدایرکت 301 از :
    example.com/post-a
    به
    ticket.examle.com/post/a
    بسیار فوری این مسئله و اگر راه حلی مد نظرتون هست بسیا بسیار ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام عزیز. خواهش میکنم
      صورت مسئله ای که شما تعریف کردید ناقص هست و از طرفی در این صورت مسئله یک سری تناقض ها وجود داره که باعث شده نتونیم به خوبی متوجه بشیم. مثلا چطور ممکنه ۳ هزار صفحه ایندکس بشه ولی در نتایج نباشه. ایندکس به معنی بودن از نتایج گوگل است. با این حال این مورد به اما و اگرهای بسیاری بستگی داره و من پیشنهاد میکنم با کسی که از روند کار شما دقیق اطلاع داره و همینطور دسترسی به برخی داده ها در جهت انالیز داره مشورت بگیرید. با داشتن داده میشه بهترین راه حل پیدا کرد.
      ممنونم از حضورت و موفق باشی.

  80. سلام . ایا ریداکت 404 هایی که مطلب مشابهی براشون در سایت وجود نداره به صفحه اصلی ، مشکل ساز میشه ؟ پیشنهادت چیه ؟

    1. سلام مهران عزیز.
      بستگی به تعداد خطاهای ۴۰۴ داره و همینطور قدرت اون صفحات ۴۰۴. به شکل کلی اگر درباره این موارد اطلاعاتی در دست ندارید و تعداد صفحات ۴۰۴ کمه و مطالب مشابه ندارید میتونید ریدایرکت به صفحه اصلی

      1. سلام . ممنون که زود جواب دادی .
        راستش سایت مدتها رها بوده و تازه دارم بهش سروسامون میدم . تعداد 6000 هزار 404 دارم که دارم دونه دونه ریداکت میکنم به مطالب مشابه ولی احتمالا حدود 2000 تاش مطلب مشابه ندارن یا اینکه مربوط به عکسی بوده که حذف شده و الان شده 404 .خصوصا این عکس ها برام دغدغه شدن.
        پیشنهادت چیه ؟

        1. سلام خواهش میشه عزیز.
          یک صفحه ۴۰۴ زیبا طراحی کن و نیاز نیست حتما ریدایرکت کنی. مگر برخی هاشون مهم باشن و یا لینک از جاهای دیگه زیاد شده باشن

          1. سلام پوریا جان . بازم ممنون که وقت گذاشتی .
            یعنی اگه صفحه 404 شخصی سازی بشه از نظر گوگل مشکل ساز نیست ؟
            محتوی این صفحه چی باشه ؟ مثلا میشه جدیدترین مطالب سایت یا مطالب پربازدید را اونجا بزارم ؟
            اینکه لازم نیست ریداکت کنم منظور چیه میشه واضح تر بگی ؟

          2. سلام مهران عزیز. خواهش میشه دوستم.
            من نگفتم مشکل ساز نیست ولی میتونی از خطاهای ۴۰۴ به نفع خودت استفاده کنی و یک صفحه بسیار جذاب طراحی کنی، تهدید رو تبدیل به فرصت کنی. برو ۴۰۴ آپارات و دیجی کالا رو نگاه کن. و البته ۴۰۴ ما هم جالبه و حتما نگاه کن 🙂
            اینکه نیاز نیست رو هم در بالا گفتم. تهدید خطاهای ۴۰۴ میشن یک فرصت خوب.
            البته اگر صفحات ۴۰۴ زیاد باشن و همینطور از نظر سئو مهم نباشن.

          3. ممنون . جواب سئوالمو گرفتم .
            سایت را زدم تو فووریت که بتونم مطالب جدید را دنبال کنم

  81. تولیدکننده محتوای خوبی دارید، خیلی تمیز تولید محتوا کردید

    1. سلام. بله برای تولید هر محتوا زمان زیادی گذاشته میشه. ممنون از حضورتون.

  82. من تفاوت ریدایرکت و پارک و نمی‌دونستم با این مطلب واقعا فهمیدم ریدایرکت چی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=