ساختار پوشه‌ای در ASP.NET MVC

معرفي ساختار پوشه اي در MVC
معرفي ساختار پوشه اي در MVC

با عرض سلام خدمت تمامی همراهان دوره آموزشی طراحی سایت با ASP.NET MVC ، با یکی دیگر از جلسات آموزشی MVC در خدمت شما عزیزان هستیم در جلسه گذشته با ساخت یک پروژه از نوع MVC آشنا شدیم در این جلسه قصد داریم تا شما را با ساختار پوشه ای در ASP.NET MVC آشنا نماییم پس با ما همراه باشید.

زمانی که شما یک پروژه از نوع MVC ایجاد می‌نمایید نرم افزار Visual Studio به صورت پیش فرض ساختار پوشه‌ای زیر را برای برنامه شما ایجاد می‌کند. حال می‌خواهیم به معرفی این پوشه ها بپردازیم و اهمیت هر پوشه را مورد بررسی قرار دهیم.

mvc folder structure
ساختار پوشه ای در ASP.NET MVC

پوشه‌ی App_Data
این پوشه شامل فایل های اطلاعاتی برنامه نظیر LocalDB، فایل‌های mdf، فایل‌های xml و یا هر نوع فایل داده ای دیگر است سرور (IIS) مخخف (Internet Information Services) که وظیفه اجرا نمودن برنامه‌های ASP.NET را برعهده دارد ، هرگز فایل های پوشه App_Data را به صورت مستقیم از درون پوشه فراخوانی نمی‌کند.

پوشه‌ی App_Start
پوشه‌ی App_Start شامل فایل‌های class می‌باشد، فایل‌های class فایل‌هایی هستند که هنگام شروع یک برنامه و یا سایت، اجرا می‌شوند. این فایل‌های به طور معمول شامل فایل‌های پیکربندی نظیر AuthConfig.cs، BundleConfig.cs، FilterConfig.cs RouteConfig.cs و غیره هستند. MVC 5 به طور پیش‌فرض دربردارنده‌ی فایل‌های BundleConfig.cs، FilterConfig.cs RouteConfig.cs است. اهمیت این فایل‌ها را در جلسات بعدی بررسی خواهیم کرد.

پوشه‌ی App_Start
پوشه‌ی App_Start

پوشه‌ی Content
پوشه‌ی Content دربردارنده‌ی فایل‌های استاتیک برنامه مانند فایل‌های css، تصاویر و فایل‌های آیکون می باشد. برنامه‌ی MVC 5  به صورت پیش‌فرض دربردارنده‌ی فایل های bootstrap.css ، bootstrap.min.css و Site.css است.

پوشه‌ی Content
پوشه‌ی Content

پوشه‌ی Controller
پوشه‌ی Controller دربردارنده‌ی فایل‌های کلاس برای Controller هاست. Controller درخواست‌های کاربران را دریافت و پاسخ مناسب را به آنان می‌دهند. در MVC نام همه‌ی فایل‌های Controller به واژه “‌Controller” ختم می‌شود. در جلسات آینده به تشریح نحوه عملکرد کنترلرها خواهیم پرداخت.

پوشه‌ی Controller
پوشه‌ی Controller

پوشه‌ی font
پوشه‌ی font دربردارنده‌ی فونت‌های سفارشی برنامه شما است.

پوشه‌ی font
پوشه‌ی font

پوشه‌ی Models

پوشه‌ی Models ، فایل‌های کلاس Model را دربردارد. به طور معمول کلاس Model دربردارنده‌ی ویژگی‌هایی عمومی است که به وسیله‌ی برنامه‌ی کاربردی و به منظور نگهداری و کنترل داده‌های برنامه استفاده می‌شوند.

پوشه‌ی Scripts :
پوشه‌ی Scripts شامل فایل‌های جاوا اسکریپت یا VBScript برای برنامه است. MVC 5 به صورت پیش‌فرض (در پوشه‌ی اسکریپت خود) دارای فایل‌های Java Script ، bootstrap ، jquery و modernizer است.

پوشه‌ی Scripts
پوشه‌ی Scripts

پوشه‌ی View:
پوشه‌ی View شامل فایل‌های HTML برنامه است. به طور معمول فایل View، یک فایل cshtml است که شما در آن کد اچ‌ تی ‌ام‌ال و #C یا  VB.NET را می‌نویسید.

در ASP.NET MVC هر Controller دارای یک پوشه View جداگانه است. مثلاَ همه‌ی فایل‌های cshtml که به وسیله‌ی HomeController ایجاد می‌شوند، در مسیر View > Home folder  قرار می‌گیرند.

پوشه Shared که در زیر پوشه‌ی View قرار گرفته View هایی را در بر می‌گیرد که در بین Controller های مختلف به اشتراک گذاشته خواهند شد. مانند فایل‌های layout.

view folder
پوشه View

افزون بر این، پروژه‌ی MVC دربردارنده‌ی فایل‌های پیکربندی زیر است:

Global.asax
Global.asax به شما اجازه‌ی نوشتن کدی را می‌دهد که در پاسخ به سطح رویدادهای برنامه، اجرا می شود، مانند Application_BeginRequest، application_start، application_error، session_start، session_end و غیره.

Packages.config
Packages.config فایلی است که به وسیله‌ی NuGet مدیریت می‌شود تا بسته‌ها و نسخه نصب شده در برنامه را مدیریت کند.

Web.config
فایل Web.config شامل تنظیمات اصلی یک برنامه ASP.NET است و فایل پیکربندی برنامه های ASP.NET محسوب می شود .
این فایل یک سند XML است که در پیکربندی وب سایت یا برنامه شما نقش بسیار مهمی داشته و حاوی اطلاعاتی در مورد چگونگی عملکرد برنامه‌ی شماست.

به پایان این جلسه آموزشی رسیدیم در صورتی پیرامون مقالات آموزشی MVC سوالی داشتید حتما در انجمن میزفا مطرح کنید. ما پاسخ گوی سوالات شما خواهیم بود .

فیلم آموزشی asp.net core 2

آرزو ابراهیمی
بیش از 6 سال است که زمینه طراحی و توسعه سایت فعالیت می‌کنم، طراح و برنامه نویس انواع سامانه‌های تخصصی پزشکی، مناقصات، فروشگاهی و … بودم و هستم و هدفم در سایت میزفا ارائه اطلاعات بروز و ناب در زمینه طراحی سایت است. تا از این طریق بتونم تجربیات و دانسته های خودم را با تمامی علاقمندان به مباحث طراحی سایت به اشتراک بزارم .

فیلم آموزشی asp.net core 2

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=