آموزش سئو

دوره جامع آموزش سئو

به نام خدا

به جامع ترین دوره آموزش سئو SEO در ایران خوش آمدید. لطفا از جای خودتون بلند نشید تا لذتی ۱۲۰ دقیقه‌ای رو با خوندن این مقاله آموزشی در زمینه سئو و افزایش رتبه سایت تجربه کنید.

سرفصل های آموزش سئو در این مقاله به ۹ بخش مختلف تقسیم شده و سعی کردیم به شکل کامل، منظم و البته رایگان، درباره فرآیند افزایش رتبه وبسایت در نتایج موتورهای جستجو همانند گوگل صحبت کنیم.
خب شاید شما نگران این باشید که اگه دو ساعت وقت بذارید و این مقاله آموزش رایگان سئو سایت رو بخونید، وقتتون هدر میره یا نه! و خب البته وقت شما ارزشمنده و ما اینو خوب می‌دونیم. پس بذارید با چند تا دلیل خوب شما رو متقاعد کنم.
خب این مقاله آموزش جامع سئو بیشتر از ۳۰۰ تا کامنت یا نظر داره که تو انتهای مقاله می‌تونید اونا رو مشاهده کنید و بازخوردهای مثبتی که کاربران نسبت به این آموزش کامل و رایگان سئو داشتند رو ببینید. در ضمن این مقاله بیشتر از ۷۰۰ مرتبه به اشتراک گذاشته شده و از نظر محتوایی، نمره ۴.۵ از ۵ رو از نظر مخاطبان و دانشجوهای این دوره سئو سایت داشته. در ادامه باید بگم که بیشتر از ۸۰۰ نفر توی آزمون سئو این دوره شرکت کردن و می‌تونید متوجه استقبال خوب کاربران از این دوره بشید. علاوه بر این، مقاله‌ای که برای تولیدش ۳ ماه وقت گذاشته شده و همین‌طور دارای تجربیات ۱۰ ساله هست، می‌تونه کمک خیلی زیادی به رشد کسب و کار شما بکنه. از طرفی تلاش شده همه مقاله‌های آموزشی مرتبط به سئو، اختصاصی، تخصصی و البته به زبان ساده نوشته بشه.

آخرین تغییرات این مقاله آموزش کامل سئو در سال ۱۴۰۱ انجام شده و براساس آخرین آپدیت الگوریتم‌های گوگل نگارش شده.

📌 توصیه مدرس دوره:
این دوره آموزشی سئو مثل هر دوره دیگه‌ای به صبر و حوصله شما نیاز داره. پس برای اینکه بتونید از این دوره رایگان اموزش سئو بهترین استفاده رو ببرید، بهتون پیشنهاد می‌کنم که این صفحه رو بوکمارک (bookmark) یا ستاره‌دار (star) کنید و توی دو یا سه مرحله سراغ محتویات این صفحه بیاید. با این فرایند مطالب به شکل بهتری به شما منتقل میشه و کیفیت یادگیری شما پایین نمیاد. ضمنا در این دوره سئو درس‌های بسیار نهفته‌ای هست که توضیح کامل بعضی از اونا رو به زبان نیاوردیم؛ ولی در این صفحه وجود داره و قابل مشاهده هست. شما خارج از این مقاله می‌تونید اونا رو آموزش ببینید، به عبارت دیگه به دنبال طلای روی خاک نباشید که نیست، طلا زیر خاکه. خب دیگه وقتشه که شروع کنید:

سئو مقدماتی
موتور جستجو
سئو داخلی و تکنیکال
سئوی محتوا
کلمه کلیدی
لینک سازی
تجربه کاربری
آزمون سئو
منابع بیشتر
نظرات
بخش اول آموزش سئو

آموزش سئو مقدماتی

سئو مقدماتی

قبل از اینکه در میزفا بین تکنیک‌های حرفه‌ای سئو غرق بشیم و به جنبه‌های مختلف آموزش سئو که در سال 2021 آپدیت شده، بپردازیم؛ اول از همه در فصل اول اصطلاحات پایه‌ای مهم رو تشریح میدیم. در ضمن اگه مبانی سئو رو می‌دونید، می‌تونید بخش‌های بعدی رو بخونید. هر چند پیشنهاد میشه برای یادآوری و کسب تجربه بیشتر، آموزش سئو از ابتدا رو جلو ببرید؛ چه افراد تازه‌کار و چه افراد حرفه‌ای. خب وقتشه بریم و یادگیری سئو مقدماتی رو به صورت کامل و جامع بررسی کنیم.

قبل از هر چیزی این رو بگم که شما می‌تونید آموزش سئو صوتی رو با استفاده از فایل صوتی‌ای که ابتدای هر بخش هست جلو ببرید. در واقع فایل صوتی‌ای که یکم بالاتر می‌بینید، آموزش صوتی سئو مقدماتی هست و می‌تونید ازش به خوبی استفاده کنید.

بحث آموزش سئو مقدماتی اصولا با این سوال که “سئو چیست” شروع میشه ولی یه سوال بهتر؛ چطور سئو کار می‌کنه؟ چطور رتبه یه سایت بالا و پایین میشه؟ و یا چرا وقتی ما کلمه ” آموزش سئو ” رو توی گوگل جستجو می‌کنیم؛ مثلا سایت “الف” رتبه اول رو داره و سایت “ب” رتبه دوم؟ آیا می‌دونید چه فاکتورهایی در سال ۲۰۲۲ در سئو اهمیت داره و باعث جابه‌جایی رتبه وبسایت‌ها در گوگل میشه؟ همه این موارد رو در بخش ۱ یا همون آموزش مقدماتی سئو می‌خونیم.

SEO یا سئو چیست

سئو یا SEO مخفف عبارت انگلیسی “Search Engine Optimization” به معنی “بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو” هست. مثلا گوگل یک موتور جستجوی خیلی محبوب در دنیا هست و اون ابزاری که بهش میگن google chrome، یه مرورگر هست که از موتور جستجوی گوگل استفاده می‌کنه. به عبارت دیگه به کمک تکنیک سئو، ما می‌تونیم به شکل طبیعی رتبه یک وبسایت رو در نتایج، بالاتر بیاریم.

شاید بپرسید به شکل طبیعی یعنی چطوری؟ مگه غیر طبیعی هم داریم؟؟
دو راه وجود دارد تا وبسایت شما در رتبه‌های برتر گوگل مشاهده شود.

  • سئو  SEO
  • ادوردز Adwords

توی روش اول یعنی سئو؛ شما باید هزینه زمانی زیادی رو بدید تا بتونید بین رتبه‌های برتر گوگل دیده بشید. در عوض اگه سئو رو به خوبی آموزش دیده باشید و اصولی اونو پیاده‌سازی کنید، موندگاری بیشتری در رتبه‌های برتر گوگل دارید.
روش دوم یعنی ادوردز؛ هزینه مالی بیشتری نسبت به سئو در یک بازه زمانی نیاز داره و تا زمانی که شما در ادوردز گوگل شارژ مالی داشته باشید، بین جستجوهای مربوط به فعالیت سایت خودتون جزء رتبه‌های برتر هستید.

فرق سئو و ادوردز در نتایج گوگل در آموزش ابتدایی سئو
فرق سئو و ادوردز در نتایج گوگل

تاریخچه سئو به دهه ۹۰ میلادی برمی‌گرده و ظهور موتورهای جستجو در اون سال‌ها رخ داد. این روزا سئو یه روش و استراتژی برای بازاریابی محتوا و رونق دادن به صعنت‌های آنلاین و آفلاین هست.

اگه شما به دنبال آموزش کامل سئو هستید، باید بدونید که این حرفه به بعضی از مهارت‌های فنی، خلاقانه و تحلیلی نیاز داره. البته نگران نباشید، شما می‌تونید با زمان گذاشتن و به صورت آهسته و پیوسته، این مهارت رو به دست بیارید و بدونید که هیچ مانعی جلوی شما نیست به جز ذهن خودتون.

تکنیک‌های زیادی توی سئو وجود داره که بستگی به نوع اهداف، نحوه اعمال و میزان اجرای این تکنیک‌ها متفاوته. هر چند اصولا هدف اصلی و نهایی سئو کردن هر سایتی، یکسانه و اون هم کسب رتبه‌های برتر در نتایج موتورهای جستجو هست.

اگه بخوایم سئو چیست رو خلاصه کنیم داریم: سئو یک روش مناسب و پایدار برای افزایش بازدید هدفمند در یک وبسایت است.

در سئو فقط مباحث فنی اون وجود نداره. شما باید بتونید یک محتوای مناسب و کاربرپسند تولید کنید و در کنار اون، محتوای شما باید بهینه‌سازی هم بشه. به عبارت دیگه هدف اصلی شما باید تولید محتوای مناسب برای مخاطب باشه و در راستای اون سعی کنید بین نتایج گوگل اون محتوا رو سئو کنید تا بیشتر دیده بشه. بدونید که محتوا صرفا متن نیست. ممکنه یه محتوا از عکس، ویدیو، پادکست و … ساخته بشه. و از طرفی این محتوا به اندازه کافی در وبسایت شما وجود داشته باشه و توسط دیگران لینک‌سازی بشه. درباره مباحث محتوا در بخش ۴ کامل توضیح دادیم؛ برای دونستن این اصطلاحات عجله نداشته باشید، قول میدیم در پایان کار همه این موارد رو به خوبی بدونید به شرط اینکه خوب بخونید.

اگه یکمی هم صادق باشیم، سئو یک نظم پیچیده شرطیه که گاهی فرآیند کار رو سخت‌تر می‌کنه. برای همین به توجه کامل شما نیاز داره تا از پس این آموزش کامل سئو رایگان بربیاید. و از طرفی سئو به مرور زمان، تکامل پیدا می‌کنه و پیچیدگی اون بیشتر میشه، بنابراین دانش شما توی این زمینه همیشه باید با تغییرات هماهنگ باشه. باید خودتون رو به روز کنید تا بتونید وبسایت خودتون رو به روز نگه دارید. پس پیشنهاد می‌کنیم همین الان این صفحه میزفا رو در مرورگر خودتون بوکمارک (Bookmark) کنید و هر چند وقت یه بار سر بزنید، تا از اخرین تغییرات آموزش سئو به صورت رایگان و البته کامل و جامع بهره ببرید. این مقاله مثل سایر مقاله‌های میزفا هر از گاهی برای شما و به عشق شما عزیزان آپدیت میشه. 🌹

چرا باید آموزش سئو سایت رو دنبال کنید؟

طبیعتا برای شما رشد و رونق کسب و کارِتون اهمیت زیادی داره، و قطعا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلی شما در این مسیر، پیدا کردن مشتری‌ها و کاربران هدفمند برای کسب و کار شما هست. برای همین سئو گزینه خیلی خوبی برای رسیدن به این هدفه. چون که سئو نسبت به سایر روش‌های بازاریابی مقرون‌ به‌ صرفه‌تر و همین‌طور پایدارتره. حالا شما در این مسیر چه به عنوان مدیر سایت خودتون و چه به عنوان یک متخصص سئو، باید همیشه به دنبال یادگیری سئو کاربردی باشید.

پیدا کردن یک منبع خوب که بتونه آموزش کامل و کاربردی رو در زمینه سئو بده هم کار ساده‌ای نیست؛ با این حال میزفا و این مقاله گزینه بدی به نظر نمی‌رسه، می‌تونید امتحان کنید. 😊

موتورهای جستجو مثل گوگل، بینگ و یاهو یه سری الگوریتم‌ دارن که براساس اون الگوریتم‌ها، وبسایت‌ها در نتایج جستجو یا به اصطلاح فنی SERP لیست میشن. آیا ما می‌تونیم متوجه بشیم که این الگوریتم‌ها چه چیزی هستن و چه نوع رفتاری دارن؟ پاسخ بله و خیر هست.

گوگل برای رتبه بندی سایت‌ها نزدیک به ۲۰۰ فاکتور رو بررسی می‌کنه. بعضی از فاکتورهای مهم مثل: محتوا، لینک‌سازی (بک‌لینک)، موارد فنی سایت مثل بهبود سرعت سایت، تجربه کاربری (User Experince) و … هست. هر چند بعضی فاکتورها هم دقیق مشخص نیست و از طرفی ممکنه برای یه کسب و کار این فاکتورها کم و زیاد و یا شرطی بشه. نگران این پیچیدگی نباشید، بعدا بیشتر صحبت می‌کنیم.

دوره آموزش سئو کامل و رایگان در میزفا
کسب رتبه ۱ گوگل با کسب دانش سئو کاربردی

موتور جستجو رفتار کاربرانی که یه عبارت رو جستجو می‌کنن ارزیابی می‌کنه. حالا ممکنه وبسایت شما بین این نتایج باشه. سوال اینه که شما سایت فروشگاهی دارید؟ یا سایت مجله خبری؟ آیا خدمات ارائه می‌دید؟ مهم نیست که توی کدوم حوزه هستید، مهم اینه که باید سایت شما برای موتور جستجو بهینه‌سازی بشه. یا به عبارت دیگه سئو بشه و برای موفقیت در این مورد، میزان رضایت کاربر از سایت شما اهمیت داره.

شاید بپرسید چرا باید به سئو سایت خودم اهمیت بدم؟ به این علت که ۹۰ درصد کاربران دنیا برای رفع نیازهای خودشون اول از همه از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند و نتایج عمده این موتورهای جستجو رو سئو تعیین می‌کنه. آیا این کافی نیست تا به اهمیت آموزش سئو ایمان بیارید؟

جابه‌جایی یک سایت از رتبه ۱ به رتبه ۲ در نتایج گوگل با عبارتی مثل ” آموزش سئو ” ممکنه میلیاردها تومان تغییرات ایجاد کنه و این قدرت گوگل و اهمیت سئو کردن وبسایت رو نشون میده.

اگه بخوام خلاصه‌تر بگم؛ شما برای موفقیت در فضای آنلاین به سئو نیاز دارید و بدون اون موفقیت شما در فضای آنلاین سخته.

آموزش سئو سایت در گوگل رو از کجا شروع کنیم و چطور یاد بگیریم؟

خب امیدوارم تا اینجای دوره جامع آموزش سئو خسته نشده نباشید. بحثمون داره وارد جاهای جالبش میشه. 😉

برای پاسخ به سوال اول یعنی یادگیری سئو سایت در گوگل رو از کجا شروع کنیم خیلی ساده‌ست، پاسخ اینه که از همین جا و از همین خط به بعد با . میزفا همراه شماست تا قدم به قدم با آموزش مقدماتی و تخصصی سئو، به یه سئو کار حرفه‌ای تبدیل بشید. ما مقاله رایگان و جامع زیادی در زمینه سئو داریم که تولید بعضی از اون‌ها هفته‌ها زمان گرفته. هر چند در کنار خدمات رایگان، خدمات اختصاصی در قالب آموزش خصوصی سئو هم برگزار می‌کنیم.

تا یادم نرفته یه نکته خیلی مهم بهتون بگم. توی مراحل یادگیری سئو شما نباید فقط به یک سایت اکتفا کنید. فقط میزفا برای یاد دادن سئو کافی نیست؛ هر چند سعی کردیم کامل باشیم و با آموزش سئو از پایه‌، شما رو از هر منبع دیگه‌ای بی‌نیاز کنیم. پیشنهاد میشه در قدم‌های بعدی منابع مختلف رو هم مطالعه کنید. البته در بخش اخر (بخش ۹) مفصل به این مورد اشاره می‌کنیم. هر چند شما اگه همین آموزش های سئوی سایت ما رو بخواید صحیح پیاده سازی کنید، ماه‌ها از شما زمان می‌گیره.

خب حالا چطور باید سراغ یادگیری سئو سایت بریم؟ بدونید که دانش سئو پایان نداره، باید سعی کنید در کنار خوندن مقاله‌های جدید سئو، دانش قدیم خودتون رو هم به روز کنید. سئو هر ماه و هر سال دچار تغییرات زیادی میشه. اگه گفتید چرا؟ چون رفتار و نیاز کاربران تغییر می‌کنه و الگوریتم‌های گوگل و موتورهای جستجو به همین دلیلی هر سال ۱۰۰ ها بار تغییر می‌کنن.
دیگه کمتر کسی کلمه “دسته آتاری” رو جستجو می‌کنه و شاید در آینده دور کسی کلمه “پلی استیشن” رو سرچ نکنه. در هر دهه تغییرات خیلی زیادی بین جستجوها پیش میاد و همینطور رفتار کاربران هم تغییر می‌کنه. تکنولوژی عوض میشه و یا روش‌های مخرب تغییر می‌کنه و همه این عوامل باعث میشه که الگوریتم‌های گوگل و باقی موتورهای جستجو هر روز و هر ماه در حال تغییر باشند.

یکی از مواردی که میشه گفت همیشه جزء قوی‌ترین فاکتورهای گوگل بوده، هست و خواهد ماند، تجربه کاربری (UX) هست.

اصول سئو رو در اینجا آموزش می‌بینید. به عبارت دیگه مواردی رو به شما آموزش می‌دیم که پایانی در سئو ندارن و همیشه جزء فاکتورهای مهم بودن و هستن. بعدش یاد می‌گیرید که در ادامه مسیر چطور پیش برید تا همیشه دانش سئوی به روزی داشته باشید. داده‌های قدیمی در سئو هر چند پیشینه خوبی میده؛ ولی تقریبا دیگه خریدار و طرفدار نداره. به همین منظور ما آموزش سئو خودمون رو در سال 2022 به روز کردیم.

البته اگر حس می‌کنید که این مسیر یادگیری برای شما مناسب نیست، پیشنهاد میشه حداقل‌ها رو بدونید و سپس کسب و کارتان رو در بحث سئو به یک متخصص سئو بسپارید. البته که در این حالت هزینه خیلی بالاتری داره و طبیعتا کیفیت هم بالاتر میره.

اصطلاحات پایه‌ای در سئو

در قدم اول باید بدونید که تکنیک‌های سئو سایت رو به دو شکل دسته‌بندی می‌کنن:

  • سئو داخلی و سئو خارجی
  • سئو کلاه سیاه، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سفید

سئو داخلی و سئو خارجی

سئو داخلی:
“سئو داخلی سایت” و یا به عبارت دیگه “سئو داخلی صفحه” که به انگلیسی On-Page SEO یا On-Site SEO بهش میگن به معنای بهینه‌سازی داخل سایت برای موتورهای جستجو هست. بهینه سازی محتوا، لینک‌سازی داخلی، بهبود کدنویسی سایت و هر چیزی که دست شماست و مربوط به داخل سایت شما میشه بخشی از سئو داخلی حساب میشه. بعضی از تکنیک‌های سئو داخلی رو در پایین می‌بینید:

  • متاتگ‌ها
  • عنوان‌ها
  • ساختار آدرس‌ها
  • عکس‌ها
  • محتوا
  • سرعت سایت

و خیلی از فاکتورها که سعی می‌کنیم به شکل کامل در قسمت سئو داخلی بخش ۳ درباره اون صحبت کنیم.

سئو خارجی:
سئو خارجی صفحه یا سایت که به انگلیسی Off-Page SEO بهش گفته میشه، به تمام بهینه‌سازی‌های خارج از وبسایت شما میگن. مثلا اگه میزفا به سایت شما رو لینک بده (در بخش ۶ درباره لینک‌دهی صحبت می‌کنیم) یک قدم برای بهینه‌سازی خارجی در وبسایت شما برداشته شده. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی هم به این مسئله کمک می‌کنه. بعضی از کارهای مفید برای سئو خارجی سایت رو در پایین می‌بینید:

  • تبادل لینک
  • خرید لینک
  • پست مهمان و رپُرتاژ
  • شبکه‌های اجتماعی
  • همکاری با اینفلوئنسرها

و راهکارهای دیگه. باید دقت کنید. از نظر من سئو خارجی مثل چاقو هست؛ اگه از اون درست استفاده نکنید، ممکنه به وبسایت خودتون آسیب بزنید و اگه درست استفاده کنید، طبیعتا راه‌گشای خیلی خوبی خواهد بود.

تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی

قدم اول برای یادگیری سئو از پایه دونستن تفاوت بین سئو داخلی و خارجی هست.

  • فرق اول و اصلی این دو مورد اینه که شما در سئو داخلی تقریبا به همه امور دسترسی دارید و کنترل کامل روی فاکتورهای اون دارید؛ ولی در سئو خارجی خیلی این مورد صدق نمی‌کنه.
  • فرق دوم اینه که با در نظر نگرفتن سئو داخلی و صرفا تمرکز بر سئو خارجی، هزینه سئو سایت شما خیلی بالا میره. در واقع سئو خارجی هزینه بیشتری نسبت به سئو داخلی نیاز داره.
  • فرق سوم هم اینه که سئو داخلی به خطرناکی سئو خارجی نیست و اثرات منفی سئو خارجی گاهی به دلیل عدم کنترل کامل روی اون، قوی‌تره.
تفاوت سئو داخلی و خارجی در آموزش کامل سئو رایگان
فاکتورهای مهم سئو داخلی و خارجی در یک نگاه

سئو کلاه سیاه، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سفید

طبیعتا شما توی دوره کامل اموزش سئو به دنبال راه‌های مفید هستید و روش‌های سیاه رو دوست ندارید، ولی یه پلیس خوب کسیه که از ساز و کارهای خلاف‌کاران به خوبی اطلاع داشته باشه. برای همین باید روش‌های سیاه و مخرب در زمینه سئو رو بدونید. وقتی که شما قصد دارید از مسیر A به B حرکت کنید؛ هم می‌تونید به روش مثبت این مسیر رو برید، و هم می‌تونید به روش سیاه برید ولی حالت اول پایداری داره و حالت دوم دردسر و ریسک.

در مجموع با روش‌های مختلفی میشه فاکتورهای سئو رو اعمال کرد و به بهینه سازی سایت کمک کرد. می‌تونید سئو کلاه سیاه رو انتخاب کنید و یا سفید رو. نکته مهم اینه که بدانید مرز بین این روش‌ها یک قدم بیشتر نیست و گاهی تشخیص اینکه آیا این روش سیاهه و یا سفید، سخته. پس توی این دوره آموزش رایگان سئو سایت به جزئیات توجه ویژه‌ای داشته باشید تا به مشکل نخورید.

سئو سیاه سئو سفید یا اخلاقی

سئو کلاه سفید White Hat SEO چیست؟ | تکنیک محبوب گوگل

به همه روش‌هایی که در سئو براساس اصول سئو پیاده‌سازی میشه و در روند طبیعی سئو تاثیری نداره، “سئو کلاه سفید” یا “سئو اخلاقی” میگن. گوگل همیشه روی سئو کلاه سفید تاکید می‌کنه. البته بقیه موتورهای جستجو هم مثل بینگ و یاهو طرفدار این روش هستن، اما ما توی این آموزش سئو و بهینه سازی سایت روی تکنیک‌های سئو برای گوگل تاکید داریم. جلوتر بهتون می‌گیم که این رویکرد آموزشی ما به خاطر محبوب بودن خیلی زیاد گوگل بین کاربران اینترنت هست. 

اصولا نتایج حاصل از سئو کلاه سفید ممکنه سال‌ها طول بکشه؛ چون که هدف اصلی جذب کاربر به صورت طبیعی هست و براساس مشتری‌مداری پیش میره. در واقع قرار نیست شما سمت کاربر برید؛ با تولید محتوا و محصول خوب، کابر خودش به سمت شما میاد و در این روند هم هیچ نوع دستکاری خاصی نکرده باشید. هر چند باید قبول داشته باشیم که با روش کلاه سفید به دلیل طولانی بودن روند پروژه سئو، باید تسلیم تاخیر زمانی برای کسب رتبه بشیم.

شاید بشه گفت روش‌ها و تکنیک‌های مهم سئو کلاه سفید عبارت‌اند از:

  • تولید محتوای باکیفیت
  • کدنویسی اصولی
  • انتخاب عناوین و توضیحات مناسب
  • لینک‌سازی داخلی اصولی
  • ایجاد بک‌لینک طبیعی بدون دخالت صاحب کسب و کار به شکل مستقیم
  • بررسی کلمات کلیدی و …

سئو کلاه سیاه Black Hat SEO چیست؟

به مجموع روش‌هایی که در سئو براساس اصول سئو پیاده سازی نشدن و هدف، تغییر روند طبیعی سئو هست تا بشه سریع‌تر به رتبه‌های برتر گوگل رسید، سو کلاه سیاه میگن. البته در بیشتر موارد گوگل متوجه میشه و با سایت متقلب برخورد می‌کنه. و اگه نیاز باشه سخت‌گیرتر رفتار کنه، صفحه اون وبسایت رو حتی پنالتی یا جریمه می‌کنه. واضح‌تر بگم، از نتایج به شکل طولانی مدت و یا حتی به صورت دائمی در کلمات کلیدی مورد نظر حذف میشه. پس ما قرار نیست با این دوره رایگان آموزش سئو‌، تکنیک‌های کلاه سیاه رو بهتون یاد بدیم و پیشنهاد می‌کنیم که به هیچ‌وجه سراغ این ترفندها نرید. 

هدف اصلی سئو سیاه اینه که روی نتایج تاثیرگذار باشه، درحالی که فاکتورهای تجربه کاربری و یا اصول کدنویسی و لینک‌سازی رو رعایت نمی‌کنه. مثل زردنویسی در رسانه‌ها عمل می‌کنن و از روش‌های مبتذل برای جذب مخاطب استفاده می‌کنن. در کل این رو بدونید که سئو کلاه سیاه معمولا از معیارهای روشنفكرانه و علمی تبعیت نمی‌كنه و به دنبال نتایج زودگذر هست.

لینک‌سازی‌های اسپم و مخرب، استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی، محتوای تکراری و … از روش‌های مرسوم این تکنیک سیاه و مخربه. Webmaster Guidelines راهنمای عمومی گوگل هست و یکم درباره سیاست‌های خودش توی نشون دادن وبسایت‌ها در نتایج صحبت می‌کنه.

سئو کلاه خاکستری Gray Hat SEO چیست؟ | هدف اصلی سئوکار

این تکنیک یه چیزی بین سئو سفید و سئو سیاهه. اگه بخوام حقیقت رو بگم، یک متخصص سئو در این بخش قرار داره و سعی می‌کنه به روش‌های سئو کلاه سفید سرعت بده، ولی نه در حدی که باعث حساسیت موتورهای جستجو بشه. صرفا مثل یه کاتالیزور عمل می‌کنه.

مرز بین یک سئو کلاه خاکستری با سفید و سیاه خیلی نزدیکه. بعضی وقتا ممکنه یه روش توی یه بازه زمانی خاکستری به نظر برسه؛ ولی الان سیاه شناخته شده باشه؛ و یا حتی ممکنه یک متخصص سئو روش x رو به عنوان یه تکنیک خاکستری انجام بده، ولی یک متخصص سئوی دیگه همون روش x رو به شکل سئو سیاه انجام بده. هر چند ممکنه ناخودآگاه و یا خودآگاه انجام شده باشه.

در دوره سئو تخصصی که ما برگزار می‌کنیم اصولا این روش رو پیش می‌بریم و البته در همه دوره‌ها، حتی بهترین دوره های سئو در ایران و جهان از روش‌های کلاه خاکستری استفاده می‌کنن؛ روشی که سعی میشه بوی کلاه سفید بده و دور از کلاه سیاه باشه. این کار در واقع یه نوع ایده‌آل گرایی توی سئوی سایت هست.

و اگه شما یه دوره صفر تا صد سئو رو پیدا کردید که مثلا به شما مثلا گفت که روش‌های لینک‌سازی سفید رو بهتون آموزش می‌دیم، بدونید این یک نوع دروغ بزرگه. حالا توی فصل لینک‌سازی بیشتر صحبت می‌کنیم.

در پایان فصل آموزش مقدماتی سئو باید بدونید که:

  • سئو چیست؟
  • چرا آموزش دیدن سئو اهمیت دارد؟
  • فرق بین سئو و ادوردز؟
  • از کجا آموزش های سئو سایت را شروع کنیم و چطور فرا بگیریم؟
  • فرق بین سئو داخلی و سئو خارجی چیست؟
  • فرق بین سئو کلاه سیاه، سفید و خاکستری در چیست؟

مجددا بهتون گوشزد می‌کنم که اگه از اون دسته آدمایی هستید که حوصله خوندن ندارید، می‌تونید از آموزش رایگان سئو صوتی این دوره هم استفاده کنید. لینک دانلود فایل صوتی آموزش مقدماتی سئو همین پایینه. ⬇️
توی بخش بعدی منتظرتون هستیم. راستی اگه سوال، نظر یا تجربه‌ای هم داشتید، خوشحال میشیم تو بخش نظرات با ما در میون بذارید. 🌹

بخش دوم آموزش سئو

موتور جستجو

موتور جستجو

خب از 9 مورد سرفصل های آموزش سئو، به بخش دوم رسیدیم. توی فصل دوم از راهنمای جامع یادگیری سئوی وبسایت، متوجه می‌شید که موتورهای جستجو چجوری کار می‌کنن، چگونه یک ربات گوگل سایت رو می‌بینه و مردم چطور از یک موتور جستجو مثل گوگل استفاده می‌کنن. یه سری از نکات فنی و بسیار جذاب و البته مهم رو در این بخش می‌خونید. باز بهتون یادآوری می‌کنم که آموزش رایگان سئو صوتی رو می‌تونید با فایل‌های صوتی‌ای که اول هر مقاله قرار داده شده، جلو ببرید. خب وقتشه درس و شروع کنیم ...

 درواقع شما در این فصل زبان موتور جستجو رو یاد می‌گیرید.

هر چقدر که جلوتر می‌ریم، الگوریتم‌های موتورهای جستجو پیچیده‌تر میشن. چون که دیگه مثل قبل تعداد وبسایت‌ها کم نیست و برای هر کلمه هزاران سایت ممکنه وجود داشته باشه و این الگوریتم‌ها باید سعی کنند بهترین نتایج رو در کسری از ثانیه به کاربران نشون بِدن. برای همین موتورهای جستجو، مخصوصا گوگل، انواع مختلفی الگوریتم داره که یک متخصص و کارشناس سئو باید آگاهی خوبی از این الگوریتم‌ها داشته باشه و اتفاق‌هایی که در پشت نتایج رخ میده رو بدنه تا بتونه متناسب با استانداردهای اون‌ها بهترین نتیجه رو در جستجوی کاربران به دست بیاره.

و اگه شما آموزش کامل سئو رایگان ما رو به خوبی مطالعه کنید و در عمل بدونید که فاکتور میزان تعامل مثبت کاربر، در تک تک مسیرهای موفقیت شما نقش خیلی مهمی داره، می‌تونید با گوگل و ربات‌های موتور جستجو راحت‌تر دوست بشید.

فراموش نکنید که هدف، کاربران واقعی هست و نه موتورهای جستجو. خب وقتشه بریم روی قسمت‌های مهم و رایج تمرکز کنیم.

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟|یادگیری سئو کاربردی

به نظر من ۴ مرحله اصلی وجود داره:

  1. خزش شدن – Crawl
  2. ثبت شدن – Submit
  3. بودن در فهرست – Index
  4. انتخاب در نتایج – Picking the results

شبیه به عکس زیر:

نحوه کار موتورهای جستجو | آموزش رایگان سئو حرفه ای
مسیر خزش ربات تا نمایش دادن در نتایج گوگل
  1. خزش (Crawl) – آموزش نحوه کار خزنده موتور جستجو برای سئو

    خزش توسط رُبات‌ها انجام میشه که به این عمل خزیدن میگن. ربات‌ها وارد سایت میشن و کل سایت رو اسکن می‌کنن، مثل یه دستگاه اسکن که یه برگه رو به شکل دقیق اسکن می‌کنه. اون‌ها عکس، محتوا، لینک‌ها، محتوا و … رو بررسی می‌کنن. هر نوع داده‌ای رو ربات‌ها اسکن می‌کنن.
    به این قسمت دقت کنید؛ الان عبارت “میزفا” یک متن ساده‌ست و اصولا به اون text میگن. ولی “میزفا” یک عبارت ساده text نیست، در واقع به اون اَبَرمتن یا hypertext میگن. این ابرمتن یه چیزی فراتر از متنه و به یک صفحه دیگه اشاره می‌کنه. حالا وقتی خزنده‌های گوگل (ربات‌های گوگل) در حال دیدن این صفحه آموزش صفر تا صد سئو هستند و به یک ابرمتن برخورد می‌کنن، به واسطه اون ابرمتن، صفحه دیگه رو هم می‌تونن خزش کنند.
    اگه بخوام با مثال این مسئله رو بهتر براتون جا بندازم، اگه شما روی عبارت “بهترین ابزار سئو و بهینه سازی سایت” کلیک کنید، به یه صفحه جدید هدایت می‌شید. در واقع این ابرمتن حاوی یه لینک هست که پل اصلی شما برای رسیدن به صفحه میزفا تولز میشه. در واقع ربات گوگل بعد از اسکن کردن این صفحه آموزش جامع سئو رایگان‌، وقتی به این ابرمتن که لینک‌دار هست برخورد می‌کنه، به صفحه میزفا تولز هدایت میشه تا اون رو هم اسکن بکنه.
    و این چرخه همیشه تا انتها ادامه داره و خزنده‌ها همیشه در حال خزش هستند تا صفحات جدید رو پیدا کنن.  از طرفی صفحاتی که قبلا خزش کرده‌اند رو پیدا می‌کنن و داده‌های لازمه اون صفحات رو به روزرسانی می‌کنن.

  2. ثبت شدن (Submit)

    بعد از اینکه وبسایت توسط ربات‌ها (خزنده‌ها) خزش شد، در دیتابیس گوگل ثبت میشه. ولی ثبت شدن به معنای اون نیست که در نتایج نمایش داده بشه. بیشتر موقع‌ها فاصله زمانی بین خزش و نمایش در نتایج خیلی کمه، برای همین مرحله ثبت شدن کمتر دیده میشه.
    بعضی وقتا هم به دلیل مشکلات فنی وبسایت و یا هاست، تازه بودن سایت و … صفحات شما توی این مرحله می‌مونه. هر چند در فصل‌های بعدی می‌گیم که شما چطوری خودتون ربات گوگل رو فراخوانی کنید و بگید که مثلا آقای ربات گوگل، این صفحات من رو خزش کن. و بعدش میشه مراحل خزش گوگل رو آنالیز کرد و فهمید که چرا فقط در مرحله ثبت شدن باقی مونده.

  3. بودن در فهرست (Index)

    اگه سایت شما به شکل طبیعی مشکل خاصی نداشته باشه، بعد از اینکه خزنده‌های گوگل خزش رو انجام دادن، سریع مرحله ثبت شدن، اجرا و تموم میشه و بعدش به مرحله index می‌رسه. توی مرحله ایندکس index تمام محتواهایی که توسط خزنده ثبت شده، حالا برای تمام افراد دنیا قابل دیدنه. درواقع توی یه کتابخونه خیلی بزرگ به اسم گوگل قابل دسترسی همه هست و سایت شما در این کتابخونه وجود داره.
    گاهی اگه سایت شما ایندکس index نمیشه، تجربه نشون داده که اگه صبر کنید، حداکثر در ۱۰ روز سایت شما در نتایج نشون داده میشه و از مرحله ثبت عبور می‌کنه.
    📌 نکته کاربردی: برای اینکه مطمئن بشید که آیا سایت شما و یا اون صفحه شما در نتایج وجود داره و index شده، عبارت site:mizfa.com رو جستجو کنید. شما به جای دامنه mizfa.com دامنه کامل خودتون رو تایپ کنید.

  4. انتخاب در نتایج (Picking the results)

    نتایج، شبیه به ضریح توی یه عبادتگاه هست، همه دوست دارن به سمت ضریح برن. حالا فرض بگیریم همه وبسایت‌ها توسط گوگل ایندکس شده؛ ولی چه سایتی و در چه مکانی نمایش داده میشه؟ این موضوع خیلی مهمه و باعث شده نیازمند متخصص سئو بشیم و یا به سمت یادگیری سئو بریم.
    نتایج یه موتور جستجو که به اون SERP هم میگن، برای همه نوع کسب و کار مهمه و موقعی نتایج نمایش داده میشه که کاربران یه چیزی رو توی گوگل جستجو کنن. در این لحظه موتور جستجو مثل گوگل، به فهرست وبسایت‌هایی که ایندکس هستن نگاه می‌کنه و براساس یه سری ویژگی‌ها و فاکتورها، اون‌ها رو رتبه بندی می‌کنه و سپس از بین میلیاردها سایت چند تا از اون‌ها رو به ترتیب لیست می‌کنه.
    خیلی از شرکت‌های موتور جستجو مثل گوگل، بینگ، یاهو و … برای رتبه بندی نتایج، الگوریتم‌های خیلی پیچیده و دقیقی دارن که کسی از نحوه محاسبات دقیق اون‌ها خبری نداره. ولی اکثر فاکتورهای مهم اون‌ها شناخته شده هستن. البته این دقیق بودن به معنای بی‌عیب بودن نیست. مخصوصا در زبان فارسی یه‌کم ضعف دارن؛ ولی مهم پیشرفته و هر روز نتایج در گوگل بهتر میشه. 📈

فاکتورهای شناخته‌شده مفید برای سئو – آموزش رایگان seo

هر چقدر بیشتر و بهتر فاکتورهای مربوط به افزایش رتبه وبسایت‌ها رو بدونید، وبسایت شما بازدید بیشتری می‌خوره. دقت کنید که گفتیم بیشتر و بهتر، و صرفا بیشتر داشتن به معنی رسیدن به رتبه بالاتر نیست. البته بعضی از فاکتورها هنوز به شکل دقیق مشخص نیست؛ ولی خب یه سریاشون به خوبی مشخص هستن و تا الان به بعضی‌هاشون به شکل غیرمستقیم در این دوره آموزش سئو از ابتدا اشاره شده. جلوتر به مهم‌ترین فاکتورهای سئو شناخته شده اشاره می‌کنیم.

دقت کنید که شما لازم نیست همه اونا رو بدونید، بهتره به جای دونستن بیشتر فاکتورها، برای درک بهتر فاکتورها تلاش کنید.

آموزش صفر تا صد سئو رایگان و روش کار موتور جستجو
دورهمی ربات‌ها برای رتبه‌بندی وب‌سایت میزفا

وب‌سایت Backlinko فاکتورهای خیلی زیادی رو معرفی کرده و ما سعی کردیم مهم‌ترین اونا رو در اینجا درج کنیم:

  • قدرت و مرتبط بودن بک‌لینک‌ها
  • محتوای با کیفیت و مرتبط داشتن
  • معیارهای تعامل همانند CTR (نرخ کلیک)
  • حجم وبسایت و سرعت لود آن
  • چگالی کلمات، استفاده از کلمات کلیدی در متاتک، هدینگ‌ها و آدرس‌ها به شکل اصولی
  • نحوه نوشتار و دستور زبان فارسی
  • ساختار وبسایت
  • بهینه سازی کردن وبسایت برای موبایل
  • میزبان راحتی استفاده از وبسایت
  • لینک سازی داخلی
  • قدرت شبکه‌های اجتماعی

به شکل کلی عوامل رتبه سایت رو میشه به دو قسمت تقسیم کرد؛ سئو داخلی و سئو خارجی که در بخش ۳ و بخش ۶ به اونا اشاره می‌کنیم.

کاربران چطوری از موتورهای جستجو استفاده می‌کنن؟

نکته مهمی که باید در نظر بگیرید اینه که توی هر قدمی برای بهبود سئو سایت برمی‌دارید، باید هم کاربران رو در نظیر بگیرید و هم موتورهای جستجو رو. صرفا بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو و پیاده سازی تکنیک های سئو بدون در نظر گرفتن تجربه کاربری فایده‌ای نداره.
به زبان ساده‌تر بدونید که نگاه و نظر کاربران اولویت اول توی سئو و بهینه سازی وبسایت هست و این مهم‌ترین فاکتور موجود در سئو هست که هیچ‌وقت عوض نشده. فصل ۷ به شکل خیلی جامعی درباره این موضوع توضیح می‌دیم.

مسیر کاربران در جستجو خیلی ساده‌ ولی مهمه، برای همین بهتره یه مروری داشته باشیم.

  1. کاربران اول از همه یک کلمه کلیدی یا یه عبارتی رو در نتایج گوگل جستجو می‌کنن.
  2. بعدش براساس اطلاعات کاربر، مثلا تاریخچه جستجوی اون، مکان کاربر و … نتایج بهش نمایش داده میشه.
  3. کاربر نتایج رو می‌بینه و جذاب‌ترین رو انتخاب می‌کنه.
  4. کاربر به دنبال جواب خودش در اون وبسایت می‌گرده؛ اگه پیدا کنه که برای اون سایت خیلی خوبه.
  5. اگر نیازش رفع نشه، دوباره به نتایج برمی‌گرده و سایت دیگه‌ای رو انتخاب می‌کنه؛ و یا اگه رفع شده باشه صفحه رو می‌بنده.

گوگل تمام این رفتارها رو ردیابی می‌کنه و اگه کاربران از یک وبسایت رضایت داشته باشن، گوگل هم اون سایت رو به رتبه‌های بالاتر هدایت می‌کنه. در واقع رفتار کاربران یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو هست.

موتورهای جستجوی معروف

شاید این قسمت براتون جالب باشه که بدونید که ما فقط گوگل (Google.com) رو نداریم، حتما موتورهای جستجو مثل بینگ (Bing.com) و یاهو (ِYahoo.com) رو شنیدید. ولی ما موتور جستجوهای دیگه‌ای هم داریم که خیلی قوی عمل می‌کنن. سه موتور جستجویی که اشاره کردیم مربوط به کشور آمریکاست و طبیعتا گوگل حرف اول رو می‌زنه. جدا از این جستجوگرها، موتور جستجوی بسیار قدرتمند بایدو (Baidu.com) هم داریم که به کشور چین تعلق داره. به لطف جمعیت این کشور، جزء ۱۰ سایت پرترافیک دنیا محسوب میشه. همینطور موتور جستجوی یاندکس (Yandex.com) که توسط روسیه ساخته شده امکانات جالبی داره و ترافیک بالایی هم بر روی این سایت وجود داره.

سهم موتورهای جستجو بین کاربران دنیا

بدون شک همه می‌دونیم که سهم موتور جستجوی گوگل از همه بیشتره؛ ولی شاید آمار زیر برای شما جالب باشه:

یادگیری سئو حرفه ای با شناخت موتورهای جستجو
سهم جستجو در موتورهای جستجو در دسکتاپ

عکس بالا مربوط به سهم موتور جستجوی گوگل در دسکتاپ هست و عکس پایین مربوط به سهم موتورهای جستجو توی موبایله.

آموزش حرفه ای سئو با شناخت موتورهای جستجو موبایل
سهم جستجو در موتورهای جستجو در موبایل

انواع کلمه کلیدی در جستجوها | شناخت کلمات کلیدی در سئو

کلمات کلیدی که کاربران در جستجوها استفاده می‌کنند تقریبا به ۳ بخش کلی تقسیم‌بندی میشه:

  • کلید واژه انتقال دهنده – Navigational
  • کلید واژه اطلاعات – Informational
  • کلید واژه تراکنش – Transactional

نگران این انواع نباشید، جلوتر با آموزش جامع سئو به صورت کامل موارد بالا رو شرح می‌دیم.

کلید واژه سئویی انتقال دهنده – Navigational

این نوع کلمات کلیدی صرفا برای انتقال کاربره. مثلا؛ شما سایت میزفا رو می‌شناسید و برای اینکه وارد این سایت بشید، توی گوگل “میزفا” رو جستجو می‌کنید و روی سایت میزفا کلیک می‌کنید. این نوع کلید واژه، کلمه کلیدی برند هم گفته میشه و صرفا کار انتقال رو انجام میده. در واقع کاربر قبل از جستجو تصمیم خودش رو برای رفتن به یک سایت خاص گرفته.

مثال واقعی: طبق گزارش سرچ کنسول گوگل (درباره سرچ کنسول در فصل‌های بعدی صحبت می‌کنیم) در ماه اخیر ۲۰۲۲ نزدیک به ۵۰۰ بار عبارت “میزفا” توی گوگل جستجو شده که حدود ۴۰۰ نفر کلیک کردن. این نوع کلمات کلیدی اثرات خیلی خوبی روی سئو دارن و این تعداد جستجو برای این نوع کسب و کار ما هم خیلی خوب و مناسبه. البته کلید واژه های انتقال‌دهنده فقط بر روی سئو تاثیرگذار نیستند و بر روی جنبه‌های دیگه‌ای مثل بهبود برند، فروش و … اثرات مثبتی رو می‌تونن داشته باشن.

کلید واژه سئویی اطلاعات – Informational

در این مدل جستجو، کاربران به دنبال سایت خاصی نیستن و فقط دنبال یه اطلاعات خاص هستند. مثلا ” آب و هوای امروز تهران ” و یا ” قیمت دلار در ایران ” و … این کاربر صرفا نیاز به اطلاعات داره و برای همین به این نوع کلید واژه‌ها، کلید واژه اطلاعات گفته میشه و اصولا تجاری نیستن. یعنی اگه جستجو می‌کنه و وارد سایت x میشه، در سایت x چیزی رو نمی‌خره. بعضی وقتا توی این شکل از کیوردها (کیورد یعنی کلمه کلیدی) خیلی سخته که بتونیم از طریقشون رتبه کسب کنیم. البته کیوردهای دست نخورده زیادی هم داره.

پس به شکل خلاصه توی این نوع کلمات کلیدی، کاربر به دنبال راهنما می‌گرده و قصد داره مثلا وقتی ” آموزش سئو برای افراد مبتدی ” رو جستجو می‌کنه، بتونه از مقاله‌ای که بهش نمایش داده میشه بیشترین استفاده رو ببره.

کلید واژه سئویی تراکنش – Transactional

این مدل کلید واژه همونطور که از اسمش مشخصه یه قصد تجاری و معامله‌ای رو داره. مثلا “خرید گوشی سامسونگ”، “بهترین پیتزا در تهران” و یا مثلا ” بهترین دوره آموزش غیر حضوری سئو “. وقتی که این مدل کلمات کلیدی جستجو میشن، هدف یه معامله آنلاین و یا آفلاین هست.
مخصوصا از زمانی که دستیارهای هوشمند وارد بازار شدن، این نوع کلمات کلیدی تراکنشی بیشتر جستجو میشن. دستیارهای مجازی مثل گوگل اسیستنت (Google Assistant)، سیری اپل (Apple Siri) و الکسا آمازون (Amazon Alexa) که به صدای شما گوش میدن و برای شما نتایج مورد نظرتون رو نشون میدن. با توجه به بررسی‌هایی که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، به ترتیب دستیارهای گوگل، الکسا و بعد اپل عملکرد بهتری داشتن و هر سال جستجوی صوتی بیشتر از قبل انجام میشه.

آموزش کامل سئو درباره صفحه ۱ و رتبه ۱ و رقبای دوست داشتنی

رسیدن به صفحه ۱ همه رو خوشحال می‌کنه؛ ولی رتبه ۱ یه چیز دیگه‌ست. حالا باید بدونید که بعضی وقتا میشه با کسب رتبه ۲ و حتی ۳، به اندازه رتبه ۱ کلیک گرفت، که ما این موارد رو در آموزش های خصوصی سئو مطرح می‌کنیم. ولی نکته مهم اینه که آمدن با ماندن فرق داره. مثل آدما که خیلی‌هاشون اومدن؛ ولی یادی ازشون نمونده؛ ولی حافظ، فردوسی و … اومدن و موندن و زنده هستن. 😊

شما استراتژی سئو رو که پیاده سازی می‌کنید، فقط نباید به فکر اومدن باشید و برای اون تلاش کنید. موقع برنامه‌ریزی برای اومدن به صفحه اول نتایج، باید به فکر موندن هم باشید. شاید جلوتر شما هم متوجه بشید که اصلا اومدن به صفحه ۱ راحت‌تر از موندن توی صفحه ۱ باشه. یه ضرب المثل داریم که میگه ” آسیاب به نوبت” و هر کسی رتبه بهتری داشته باشه، دائمی نیست. پس رقبای شما و حتی شما، به هر رتبه‌ای که دارید ننازید، تازه قدم اول هستین.

هر روز تعداد جستجوها بیشتر میشه، هر روز تعداد رقبا بیشتر میشه، هر روز قدرت رقبا افزایش پیدا می‌کنه، هر روز الگوریتم‌های موتورهای جستجو تغییر می‌کنه و هر روز وبسایت‌ها بین نتایج بالا و پایین میشن. این اتفاق‌ها شرایط رو سخت نمی‌کنه، تغییرات بین نتایج فقط امید برای کسب رتبه رو بیشتر می‌کنه. وجود رقبا بهترین نعمته؛ چون که می‌تونه بزرگ‌ترین درس‌ها رو به شما بده. در صفحه ۱ گوگل درس‌های پنهان خیلی زیادی وجود داره که بعضی وقتا نیازه صرفا جستجو کنید و به نتایج خیره بشید، تا یاد بگیرید.

آموزش 0 تا 100 سئو در میزفا و بررسی رقبا
رقیب در نتایج گوگل یه جور نعمته

شما باید هر روز در حال ارتقا و به روز بودن باشید. نباید کمال گرا باشید و نباید وبسایت تازه تاسیس خودتون رو با سایتی که رتبه ۱ داره مقایسه کنید. وبسایت رتبه ۱ الگوی خوبی برای شما می‌تونه باشه؛ ولی مقایسه اصولی باید درونی باشه و باید هر روز خودتون رو با دیروزتون مقایسه کنید. نیم نگاهی به رقبا داشته باشید و از اونا درس بگیرید؛ ولی حق مقایسه ندارید مگه اینکه شرایط برابری داشته باشید و یا از جنبه‌های محدودی این مقایسه رو انجام بدید.

بررسی میزان نرخ کلیک در سئو وبسایت

نمودار زیر می‌تونه اهمیت بالا بودن رتبه سایت رو در نتایج نشونتون بده. نمودار آبی مربوط به جستجوی‌های Desktop هست، یعنی در لپ‌تاپ و یا کامپیوترها این جستجو انجام شده و  نمودار قرمز مربوط به جستجوهای گوشی‌ها و اسمارت‌فون‌ها هست.

میزان کلیک براساس مکان سایت در گوگل
میزان کلیک براساس مکان سایت در گوگل

📌 تحلیل نمودار: وقتی سایت شما رتبه ۱ نتایج باشه، تقریبا ۳۰ درصد از جستجوها در دسکتاپ و ۲۲ درصد از جستجوها در گوشی قطعا به سمت شما هدایت میشه. در واقع وقتی رتبه یک باشید از هر ۱۰۰ نفر که در دسکتاپ جستجو می‌کنن، ۳۰ نفر از اونا وارد سایت شما هم میشن.

و اگه در رتبه ۲ باشید، ۱۵ درصد از جستجوهای دسکتاپ و ۱۳.۵ درصد از جستجوهای گوشی وارد وبسایت شما میشن و برای رتبه ۳ این اعداد به ترتیب دسکتاپ و گوشی ۱۰ و ۹.۵ درصد هست.

📢 یک سوال پرتکرار و البته مهم: چرا با اینکه من رتبه ۱ هستم؛ کمتر از ۳۰ درصد وبسایتم کلیک می‌خوره؟

به این دلیل که بعضی وقتا ما “رتبه صفر” هم داریم.

یادگیری سئو سایت برای افراد مبتدی تا حرفه ای
جایگاه صفر در نتایج جستجوگر گوگل

بیایید شما هم کار عملی انجام بدید و فقط محتوا نخونید. 😃 عبارت “what is seo in digital marketing” رو توی گوگل جستجو کنید؛ متوجه می‌شید که بعضی از عبارت‌ها در قالب پاسخ غنی در گوگل (Rich Answers) داده شده. البته بعضی وقتا به این عبارت‌ها Rich Card هم میگن که توی قالب یک Featured Snippets هستن. اما اینا مهم نیستن، مهم اینه که شما منظور من رو متوجه شدید و علت اینکه ممکنه رتبه ۱ باشید، اما کلیک کمتری روی وبسایت شما باشه رو متوجه شدید. در ضمن این مورد در جستجوهای گوشی بیشتر به چشم میاد.

عباراتی که باید در فصل ۲ از آموزش جامع سئو یاد گرفته باشید:

  • خزش شدن – Crawl
  • ثبت شدن – Submit
  • بودن در فهرست – Index
  • انتخاب در نتایج – Picking the results
  • کلید واژه انتقال دهنده – Navigational
  • کلید واژه اطلاعات – Informational
  • کلید واژه تراکنش – Transactional
  • پاسخ‌های غنی در گوگل

خب می‌تونید از این دوره به شکل پادکست آموزش سئو استفاده کنید و فایل‌های صوتی هر بخش رو گوش کنید. همونطور که یکم پایین‌تر فایل صوتی یادگیری مبحث موتور جستجو از سری آموزش های سئو سایت رایگان رو براتون قرار دادیم. 👇
در انتها باید بهتون بگم که اگه سوال، نظر یا تجربه‌ای داشتید، حتما با ما به اشتراگ بذارید تا هم ما و هم باقی دانشجویان عزیز این دوره، ازشون استفاده بکنن. تو بخش بعدی از مراحل یادگیری سئو می‌بینمتون. 👋🌹

بخش سوم آموزش سئو

آموزش سئو داخلی و تکنیکال

سئو داخلی

خب از بین سرفصل‌ها و مراحل یادگیری سئو وب سایت، به فصل سوم رسیدیم. بخش سوم از دوره جامع اموزش سئو با پایه‌های اساسی سئو و قدم‌های مهمی که عملی هستن آشنا می‌شید. به همه کارایی که از نظر سئویی داخل خود سایت ما انجام میشه، سئو داخلی میگن. نکات خیلی مهمی توی آموزش رایگان سئو داخلی اشاره شده و اگه خودتون و همینطور سایتتون رو دوست دارید حتما این قسمت رو کامل بخونید. پس تا آخر این بخش همراه ما باشید ...

بدون هیچ مقدمه‌ای بهتون میگم که سئو داخلی فوق العاده‌ست، این فوق العاده رو به شکل فــــوق الــعـــاده بخونید تا بتونید حس من رو به خوبی درک کنید. سال‌ها روی سئو داخلی سایت میزفا کار کردیم و توی خیلی از کلمات کلیدی مهم رتبه عالی گرفتیم. این رو گفتم تا اهمیت اون رو هم در عمل درک کنید و بدونید که از زبان یه متخصص سئو می‌شنوید که ۷ سال فقط توی همین حوزه کار نکرده، بلکه زندگی کرده.

خب توی این بخش از آموزش سئو برای افراد مبتدی و حرفه‌ای، سراغ بعضی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو داخلی می‌ریم. ولی صادقانه بگم که نمیشه همه چیز رو گفت؛ نوشتن همه چیز در سئو داخلی شاید حداقل ۲ سال وقت بگیره، ولی من اینجا مهم‌ترین‌ها رو میگم.

آموزش رایگان سئو داخلی – Meta Tags

اگه شما وارد یک وبسایت بشید و دکمه Ctrl + U رو فشار بدید، می‌تونید کدهای HTML اون سایت رو ببینید. یه چیزی شبیه به عکس پایین. بین کدهای HTML یک سری کد متاتگ Meta Tag وجود داره. در واقع متاتگ‌ها جزئی از کدهای مفهومی HTML هستن که توی سئو مهم و تاثیرگذارن.

شاید بپرسید متاتگ اصلا چه کاری می‌کنه؟ متاتگ‌ها محتوای وب سایت شما رو برای ربات‌های گوگل توصیف می‌کنن. مهم‌ترین متاتگ‌ها، متاتگ توضیحات (Meta Description) و متاتگ عنوان (Meta Title) هستن.

آموزش سئو 2022 با متاتگ‌های مهم در سئو
بعضی از متاتگ‌های مهم در سئو رو در عکس مشاهده کنید.

هر چند از نظر سئو فنی، پیاده‌سازی متاتگ‌ها کار سختی نیست؛ ولی کمک خیلی بزرگی به درک و فهم بیشتر ربات‌ها می‌کنه.

به نظر من متاتگ عنوان و توضیحات به تنهایی تاثیر زیادی توی افزایش رتبه وبسایت شما و سئو نداره. برای ثابت کردن این موضوع کافیه از خودتون بپرسید که چرا هر کسی توی عنوان و توضیحات خودش از کلمه کلیدی ” بهترین دوره سئو ” استفاده می‌کنه رتبه برتر گوگل نیست؟
خیلی کلی بخوام بگم، متاتگ مهمه؛ ولی نرخ کلیک، یعنی CTR، هم خیلی روی اهمیت عنوان و توضیحات اثرگذاره. شاید بپرسید CTR چیه؟ CTR درصد کلیک‌های سایت نسبت به دیده شدن‌های اونه. یا به یه شکل دیگه میشه گفت نسبت clicks به impressions هست که به صورت درصد بیان میشه. مثلا اگه ۱۰۰ نفر سایت شما رو در نتایج مشاهده کنند (یعنی در واقع 100 تا impressions داشتید) و ۱۰ نفر فقط کلیک کنن؛ نرخ کلیک یا CTR برابر با ۱۰ درصد میشه. (اگه هر قسمتی از متن رو متوجه نشدید، حتما در نظرات این موضوع رو مطرح کنید. ما به طور کامل بهتون جواب می‌دیم.)

البته دقت داشته باشید که منظور ما این نیست که متاتگ عنوان (Title) و متاتگ توضیحات (Description) اهمیت نداره. در واقع هر دوی این متاتگ‌ها توی سئو خیلی مهمه؛ ولی باید یاد بگیرید که چطور یک عنوان خوب و توضیحات خوب بنویسید. از طرفی بعضی وقتا گوگل عنوان و توضیحات رو تغییر میده تا به جستجوی کاربر نزدیک‌تر بشه. این کار گوگل بیشتر وقتی دیده میشه که شما یک عنوان مناسب و یا توضیحات مناسب ننویسید. و یا ممکن پیش بیاد که گوگل برای بهبود تجربه کاربری بازدیدکنندگانش، همچین کاری بکنه.

جایگاه عنوان و توضیحات در SERP گوگل - دوره صفر تا صد سئو
جایگاه عنوان و توضیحات در SERP گوگل

راستی یادتون میاد که SERP چی بود؟ به صفحه نتایج توی موتور جستجو SERP میگن.

ابزارهای زیادی هستن که به شما برای فهمیدن نحوه بهینه سازی عنوان، توضیحات، آدرس وبسایت، محتوا و … کمک می‌کنن؛ ولی بدونید که صرفا این ابزارها نقش یادآوری رو دارن. افزونه معروف یوآست سئو (Yoast) وردپرس و افزونه‌های مشابه دیگه، یه جور پلاگین هستن. یا بهتره بگیم شبیه یک ربات که صرفا یه سری فاکتور رو یادآوری می‌کنن و خیلی جاها انعطاف‌پذیر نیستن.

.📢 ذهن خودتون رو به ربات‌ها وابسته نکنید!! از اونا استفاده کنید و بذارید ربات‌ها و افزونه‌ها وابسته به ذهن خلاق شما باشن.

عنوان و توضیحات در یوآست - اموزش کامل سئو وردپرس
عنوان و توضیحات در یوآست سئو وردپرس

توجه کنید که موقع نوشتن عنوان، جدا از اینکه فاکتورهای سئو رو رعایت می‌کنید به تجربه کاربری هم اهمیت بدید. توی فصل ۷ از سرفصل های آموزش سئو‌، بحث تجربه کاربری رو داریم. مبحثی که خیلی مهمه و خوندن اون از نون شب واجب‌تره. 😉

چک لیست سئو داخلی سایت  

اینجا قراره به یه سری چک لیست توی سئو داخلی وب سایت اشاره کنیم که می‌تونید توی هر مدل سایتی از اون استفاده کنید و دقت کنید که این مقاله، صرفا آموزش سئو سایت های وردپرسی نیست و برای هر نوع سایتی، چه اختصاصی و چه غیراختصاصی، کاربرد داره.

۱- برای بهبود سئو داخلی قبل از نوشتن مقاله، به دنبال جستجوی کاربران باشید!

شما می‌دونید کاربران چه چیزی رو جستجو می‌کنن تا بتونید براساس جستجوی اونا توی گوگل، مطلب رو انتشار بدید؟ آیا برای تولید محتوای خودتون استراتژی مشخصی دارین؟ در واقع آیا برنامه خاصی برای تولید محتوا دارید و مثلا می‌دونید که هفته بعدی و ماه‌های بعدی، چه چیزی رو نویسنده و یا کارشناس تولید محتوای شما باید انتشار بده؟ آیا به فکر “ارزش‌گذاری برای کاربران” توی محتوای خودتون هستین؟

تولید محتوا به همین راحتی نیست؛ همین دوره آموزش کامل سئو 2022 که الان دارید می‌خونیدش، حاصل ماه‌ها تلاش تیم میزفا بوده و هزینه مالی و زمانی زیادی داشته. برای همین باید هدفمند به فکر تولید محتوا باشید و برای رسیدن به این هدف، باید کلمات کلیدی مناسبی پیدا کنید. باید به سوالات بالا به دقت جواب بدید و اینکه وبسایت شما مقاله محوره، یا یک فروشگاه محصول مهم نیست.

راه‌های زیادی برای پیدا کردن کلمه‌های کلیدی وجود داره و بدونید که تحقیق درباره کلمات کلیدی، چیزی نیست که بتونید راحت ازش عبور کنید. ما درباره روش تحقیق درباره کلمات کلیدی توی بخش ۵ به شکل کامل صحبت می‌کنیم.

اهمیت تحقیق در کلمات کلیدی دوره صفر تا صد سئو
اهمیت تحقیق در کلمات کلیدی

۲- سئوی عنوان صفحه و زیرعنوان‌ها برای بهینه سازی وب سایت

سعی کنید عنوان (Title)، توضیحات (Description) و هدینگ‌های (منظور H1 تا H6 هست) جذاب خلق کنید. همینطور تلاش کنید تا از کلمه کلیدی هدفمند خودتون به شکل اصولی و با منطق بین جایگاه‌های اشاره شده استفاده کنید. یادتون باشه که توضیحات و عنوانی که می‌نویسید، تاثیر زیادی روی نرخ کلیک یا همان CTR داره.

عنوان و توضیحات، ابزارهای متقاعدکننده خوبی برای کاربر و همینطور ربات‌ موتورهای جستجو هستن تا از بین وب سایت‌هایی که وجود داره، وبسایت شما رو بیشتر کلیک کنن.

.📌 نکات آموزشی مهم:

  • گوگل به اندازه ۶۰ کاراکتر عنوان و تقریبا ۱۵۵ کاراکتر هم از توضیحات یک وبسایت رو بین نتایج نشون میده.
  • سعی کنید از تگ‌های مهمی مثل h1 تا h6 و … به شکل درستی استفاده کنید و خوانایی کاربر رو توی اولویت قرار بدید.
  • همچنین یک سری ابزار وجود دارن که قبل از انتشار مقاله‌تون توی گوگل، یه پیش‌نمایش از اون رو در نتایج فرضی خودشون نشون میدن. مثل ابزار seositecheckup و یا یک سری پلاگین‌ها مثل افزونه یوآست Yoast.
    📢 البته ما هم همه این امکانات رو توی ابزار پیش نمایش گوگل میزفا تولز یه جا جمع کردیم تا شما به راحتی کار سئوی سایت خودتون رو جلو ببرید.
آموزش بهبود سئو سایت با عنوان جذاب با توضیحات واقعی
عنوان جذاب با توضیحات واقعی

۳- داشتن یک URL کاربرپسند برای افزایش سئوی سایت

اگه در گوگل جستجو کنید که “بهترین انتخاب بین url فارسی یا انگلیسی” مقاله میزفا لینک اوله و اونجا به شکل خیلی کامل درباره آدرس صفحات توضیح دادیم. اما قصدمون این نیست شما رو به اون صفحه ارجاع بدیم و در همین‌جا خلاصه‌وار نکات مهم رو بیان می‌کنیم.

www.example.com/2019/01/23/post332320f2

فرض کنید شما یه چیزی شبیه به آدرس بالا رو توی یه سایت می‌بینید. طبیعتا با دیدن آدرس متوجه نمی‌شید که در اون صفحه درباره چه چیزی صحبت شده و از یه طرف حفظ کردن اون هم سخته.

www.example.com/blog/seo-training-topics/

ولی توی آدرس بالا خیلی واضح مشخصه که یه محتوا وجود داره (blog) و توی اون محتوا درباره سرفصل های آموزش سئو سایت صحبت شده (seo training topics).

اگه یه سایت اختصاصی دارید، سعی کنید توی آدرس از عبارات مفهومی کلیدی استفاده کنید. حالا می‌تونه آدرس فارسی باشه، یا انگلیسی، به نظر من، پوریا آریافر، آدرس انگلیسی تجربه کاربری (UX) بهتری داره و علاقه به استفاده از این نوع آدرس رو دارم. اما خب آدرس فارسی هم می‌تونه مناسب باشه.

اگه از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، در قسمت تنظیمات -> پیوندهای یکتا رو انتخاب کنید. و پیشنهاد میشه روی گزینه “نام نوشته” تنظیم کنید.

تنظیم پیوندهای یکتا در وردپرس در آموزش سئو برای وردپرس
تنظیم پیوندهای یکتا در وردپرس

همونطور که قبلا تاکید کردیم و می‌کنیم، برای یک متخصص سئو هم کاربر باید مهم باشه و هم موتورهای جستجو؛ که وقتی که آدرس‌ها فارسی باشن، تجربه کاربری کمتری نسبت به آدرس‌های انگلیسی پیدا می‌کنن. البته آدرس فارسی هم مزیت‌های خودش رو داره؛ اما من در مجموع آدرس انگلیسی رو پیشنهاد می‌کنم. 😌
مهم اینه که آدرس کوتاه باشه و خیلی خوب توی ذهن مخاطب بمونه.

نقش URL در سئو داخلی سایت
نقش URL در سئو داخلی سایت

۴- از تاثیر تصاویر و عکس در بهبود سئو سایت غافل نشید!

تعامل کاربران یعنی معجزه در بهبود سئوی وبسایت شما. استفاده از عکس، اینفوگرافیک، نمودارها، ویدیوها و کلا محتوایی که به شکل سمعی و بصری نمایش داده بشه، بیشتر مورد پسند کاربرانه تا محتوای متنی. چون که استفاده از تصاویر و عکس، نرخ تعامل و مشارکت کاربران رو افزایش میده.

شما تا الان توی همین صفحه آموزش افزایش سئو سایت میزفا، تعداد زیادی عکس یونیک و تولید خودمون رو دیدید. عکس‌هایی که ممکنه با یه نگاه ساده، معنای ۱۰۰ کلمه رو انتقال بِدن. بعضی از این عکس‌ها نموداری هستن و بعضیای دیگه در قالب اینفوگرافیک.

.📌 نکات آموزشی مهم:

  • سعی کنید تصاویر رو بهینه سازی کنید. در واقع برای تصاویر alt (در وردپرس متن جایگزین میگن) و اسم مناسب انتخاب کنید. همینطور حجم و اندازه مناسب در خروجی‌های عکس تولید کنید. تصاویر موجود میزفا رو بررسی کنید؛ برخی تصاویر با اندازه ۱۰۰۰ پیکسل هستند و کیفیت بالا اما حجم کمی دارن.
  • سعی کنید متن ویدیو رو پایین اون درج کنید؛ چون که خزنده‌ها نمی‌تونن متوجه بِشن که چه چیزی داخل اون ویدیو هست.
آموزش جامع سئو ویدیو در سایت
چطور باید ویدیو را سئو کرد؟

۵- لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی برای بهینه سازی بهتر سایت

✔️ لینک سازی خارجی یعنی ساختن لینک داخل بقیه وبسایت‌ها؛ سعی کنید توی سایت‌هایی لینک سازی کنید که قدرت بیشتری از شما دارن. در ضمن هر چقدر فعالیت اون سایت به سایت شما مربوط‌تر باشه، لینک ساخته شده ارزش بیشتری برای گوگل داره.

✔️ لینک سازی داخلی بهترین ابزار برای نشان دادن و تبلیغ کردن باقی صفحات سایت خودمون هست. وقتی لینک داخلی خوبی داشته باشید، کاربران بین صفحات شما می‌چرخن و تعامل شما با کاربر بیشتر میشه. از طرفی خزنده‌های موتور جستجو (ربات‌ها) بیشتر و سریع‌تر می‌تونن صفحات وبسایت شما رو خزش کنند. دقیقا با همون روندی که توی بخش قبلی توضیح دادیم. 😊

.📌 نکات آموزشی مهم:

  • بعضی وقتا ساختن لینک خارجی ممکنه به صورت مستقیم تاثیری روی اون صفحه نداشته باشه؛ ولی ممکنه روی دامنه اثرگذار باشه.
  • سعی کنید به شکل اصولی و دقیق از لینک سازی داخلی استفاده کنید. ترجیحا می‌تونید با توجه به طول محتوا لینک سازی داخلی رو انجام بدید؛ مثلا برای یه محتوای ۳۰۰ کلمه‌ای جالب نیست ۱۰ تا لینک درست کنید. دلایل زیادی داره ولی در همین حد از من قبول کنید.
  • به هیچ‌وجه سراغ ساختن لینک اسپم نرید. ربات‌های گوگل لینک‌ها رو بررسی می‌کنن و سعی کنید به فکر دور زدن و یا تقلب برای کسب رتبه نباشید؛ چون که اصلا پایدار نیست.
آموزش مقدماتی سئو با لینک سازی داخلی و تاثیر آن در سئو
لینک سازی داخلی و تاثیر آن در سئو

۶- تعامل یعنی معجزه! سوخت موشک آموزش سئو وب سایت 

اول از همه، تعامل یعنی چی؟ مثلا کاربر یه محتوا رو به اشتراک بذاره، کامنت بذاره، لایک کنه، عضو خبرنامه بشه، تماس بگیره و …

محتوای عالی بعد از اینکه به اشتراک گذاشته میشه؛ خودش به شکل اتوماتیک تعامل رو ایجاد می‌کنه. مثل این مقاله میزفا که هر ماه بالای ۱۵۰ بار به اشتراک گذاشته میشه. همین موضوع باعث افزایش بازدید و تعامل بیشتر میشه و باعث میشه بیشتر از ۳۰۰ نظر توی همین صفحه ثبت بشه. همه این موارد به رشد صفحه کمک می‌کنه و باعث بهبود سئوی صفحات میشه.

سعی کنید دکمه به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی رو توی صفحات سایت خودتون درج کنید. و حتما قسمت نظرات سایتتون رو فعال نگه دارید و مثل ما سعی کنید به تمام نظرات جواب بدید. حتی اگه کاربر صرفا سلام می‌کنه. همه ما بارها و بارها هم شنیدیم که جواب سلام واجبه! 😁 

برای افزایش سئو سایت شرایط تعامل کاربران را فراهم کنیم
شرایط تعامل کاربران را فراهم کنیم

چک لیست سئو تکنیکال وبسایت

خب تا الان در این دوره صفر تا صد سئو درباره سئو داخلی صحبت کردیم. مواردی که تا اینجا گفتیم بُعد فنی نداشت؛ اما حالا می‌خوایم مواردی از سئو داخلی رو بررسی کنیم که کمی بُعد فنی و تکنیکی دارن و اصولا بهش “سئو تکنیکال” میگن.

۱- ابزار آنالیز سایت سرچ کنسول گوگل

شاید بشه گفت بهترین ابزار سئو برای بهینه سازی وبسایت، ابزار سرچ کنسول گوگل به نشانی Search.Google.com هست. البته قدیما بهش وبمستر تولز (Webmaster tools) می‌گفتن. این ابزار قدرتمند و البته رایگان، یه مانیتورینگ قوی از وبسایت شما بین نتایج گوگله. در واقع به شما کمک می‌کنه تا وضعیت سایت خودتون رو توی صفحه نتایج نظارت و مقایسه کنید.

این ابزار گزارش‌هایی مثل اینکه چه تعداد از ربات‌های گوگل وارد سایت ما میشن، چه خطاهایی در سایت شما وجود داره، چند نفر و با چه کلمه‌ای، کدوم صفحه رو در چه تاریخی کلیک کردن و کلی گزارش دیگه ارائه میده. آکادمی میزفا، اولین سایتی هست که برای یادگیری حرفه ای سرچ کنسول فقط ۱۵ ساعت آموزش قرار دادیم. اگه دوست دارید ۰ تا ۱۰۰ این ابزار رو بدونید، بهترین دوره ویدیویی سرچ کنسول به شما پیشنهاد میشه.

.📌 نکات آموزشی مهم:

  • پیشنهاد میشه هر هفته یه بار وارد سرچ کنسول وبسایت خودتون بشید و گزارش این هفته رو با هفته قبل مقایسه کنید.
  • شما با ابزار سرچ کنسول نمی‌تونید رقبا رو آنالیز کنید و صرفا داده‌های وبسایت خودتون قابل اندازه‌گیری هست.
آموزش سئو از ابتدا و ابزار سرچ کنسول گوگل
صفحه اصلی ابزار سرچ کنسول گوگل

۲- ابزار سرعت وبسایت

مهم مهم مهم، افزایش سرعت سایت یک قسمت بسیار حیاتی برای بهبود سئو سایت است، اگر فرض بگیریم سئو ۲۰۰ فاکتور دارد سرعت سایت هر ساله جزء ۱۰ فاکتور مهم بوده و هست.

هر سال گزارش‌های مختلفی انتشار پیدا می‌کند مبنی بر اینکه اگر سرعت لود سایت ۲ ثانیه طول بکشد و یا ۳ ثانیه طول بکشد و یا ۵ ثانیه طول بکشد؛ کاربران آن سایت را ترک می‌کنند، ولی به نظر من این اعداد کمی سخت گیرانه است و سرعت لود سایت اگر بالای ۸ ثانیه باشد باید نگران باشید.

.📌 نکات آموزشی مهم:

  • وقتی که شما سرعت وبسایت رو افزایش می‌دید، انگار روی تجربه کاربری سرمایه‌گذاری می‌کنید.
  • سعی کنید یک هاست قوی و با تنظیمات بهینه سازی شده تهیه کنید.
  • سعی کنید عکس‌ها رو بهینه سازی شده در وبسایت قرار بدید.
  • اگه به دنبال افزایش سرعت سایت هستید، من ابزار قوی GTmetrix.com رو به شما پیشنهاد می‌کنم. در ضمن ما نحوه آموزش استفاده از ابزار GTmetrix.com رو به شکل کامل در قالب ۵۰ مقاله آموزش دادیم. نتیجه استفاده از این آموزش‌ها و پیاده‌سازی اونا یه چیزی شبیه عکس زیر میشه:
سرعت سایت میزفا در ابزار GTmetrix.com
سرعت سایت میزفا در ابزار GTmetrix.com

۳- حتما به بهینه سازی وبسایت در گوشی توجه کنید

بهینه سازی سایت برای موبایل یه چیز کاملا واجبه؛ و این ضرورت هر سال بیشتر ملموس میشه. تعداد کسایی که در گوشی جستجو می‌کنن هر روز بیشتر از تعداد کسایی میشه که در دسکتاپ (لپ تاپ و یا PC) جستجو می‌کنن.

توی مقاله Rolling out mobile-first indexing گوگل رسما اعلام کرد که الگوریتم رتبه‌بندی براساس گوشی خواهد بود. یعنی هر چیزی که وبسایت شما در گوشی نمایش بده، ملاک هست. برای همین باید به فکر واکنشگرا بودن (رسپانسیو بودن) وبسایت خودتون باشید.

البته شما می‌تونید صفحات AMP هم داشته باشید. ای ام پی مخفف Accelerated Mobile Pages هست. تکنولوژی AMP حدودا سال ۲۰۱۷ توسط گوگل معرفی شد و هدف اون بهبود و سبک کردن کدها بود. اطلاعات بیشتر در این باره رو در مقاله AMP چیست بخونید.

.📌 نکات آموزشی مهم:

  • شما می‌تونید در این لینک متوجه بشید وبسایت شما رسپانسیو هست یا نه.
  • پیشنهاد می‌کنم در ابزار سرچ کنسول گوگل به کلمات کلیدی که در گوشی سرچ میشه هم دقت ویژه‌ای داشته باشید.
  • اصولا در طراحی سایت، به زیبایی وبسایت در نسخه دسکتاپ توجه میشه؛ ولی پیشنهاد می‌کنم به همون اندازه که به نسخه دسکتاپ توجه می‌کنید، به نسخه گوشی هم توجه کنید. چون که جستجو در گوشی بیشتر شده و گوگل هم اهمیت بیشتری به نسخه گوشی میده. البته این موضوع به نوع کسب و کار هم بستگی داره.

۴- داشتن سایت مَپ برای کل سایت

سایت‌مپ (Sitemap) به ربات جستجو کمک می‌کنه تا بهتر بتونه محتواهای سایت رو ببینه و اون رو خزش کنه. سایت‌مپ یه روش عالی برای معرفی قسمت‌های مختلف سایته. مخصوصا اگه یه وبسایت بزرگ و با ساختار پیچیده داشته باشید. نقشه سایت یا همون سایت‌مپ یه روش عالی برای معرفی همه قسمت‌های سایت هست.

البته باید دقت کنید که وجود سایت‌مپ به معنی رسیدن به رتبه برتر بین نتایج نیست؛ ولی ربات‌ها دوست دارن و برای بهتر و بیشتر دیده شدن صفحات سایت ما، وجود سایت مپ خوبه و شاید بهتره بگیم اثرات غیرمستقیم روی سئو داره.

.📌 نکات آموزشی مهم:

  • اگه سایت اختصاصی دارید، باید به برنامه‌نویس بگید برای شما سایت‌مپ بزنه. اگه از سیستم‌های آماده مثل وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه‌های خوبی مثل Google Sitemap Generator پیشنهاد میشه. البته در افزونه یوآست سایت مپ وجود داره.
  • سایپ‌مپ یه سری محدودیت‌ها داره؛ مثلا داشتن حداکثر حجم ۵۰ مگابایت و اینکه هر سایت‌مپ ۵۰ هزار صفحه رو معرفی می‌کنه. هر چند این مورد مهم نیست و میشه چندین سایپ‌مپ داشت.
  • فرمت سایت مپ .xml هست و اصولا شبیه به آدرس زیر بارگذاری میشه.
https://mizfa.com/sitemap_index.xml
یا
https://mizfa.com/sitemap.xml

۵- فایل Robots.txt

Robots.txt یک فایل متنی با فرمت txt هست و شما می‌تونید با نرم‌افزار ساده Note ویندوز، این فرمت رو بسازید. کاری که میشه در این فایل انجام داد تعریف یه سری خط‌مشی‌ها برای خزنده‌ها و ربات‌هاست. اینکه به ربات بگید این صفحات از سایت من رو خزش نکن؛ و یا فقط این صفحات خزش بشن رو می‌تونید توی این فایل تعریف کنید.

اصولا ربات‌هایی که حرف‌گوش‌کن باشن (یعنی اسپم نباشن) به این فایل توجه می‌کنن. نوشتن فایل Robots.txt یه سری ساختار استاندارد داره که باید رعایت بشه.

شکل کلی ساختار این فایل به صورت زیره:

User-agent: * (sample: Googlebot)

Disallow: /  (sample: /blog/)

در قسمت User-agent نام ربات درج میشه و توی خط پایین از عبارت Allow و یا Disallow برای نشان دادن مکان سایت استفاده میشه.

توی مثال بالا وقتی از * استفاده کردیم؛ یعنی همه ربات‌های موجود در اینترنت به کل صفحات ( / یا همون slash یعنی کل صفحات) دسترسی دارن.

.📌 نکات آموزشی مهم:

  • اگi اطلاعات کافی ندارید، پیشنهاد می‌کنم به این فایل دست نزنید و یا اونو به یک متخصص سئو بسپارید.
  • همه ربات‌ها تابع این فایل نیستن و ربات‌های اسپم و تخریب‌کننده این فایل رو نادیده می‌گیرن.

برخی موارد پیشرفته در آموزش جامع سئو تکنیکال

  • ابزار Google tag manger یه ابزار رایگان و قوی هست که برای اعمال یه سری تنظیمات پیشرفته و جالب در سئو هم کاربرد داره. از بهبود رفتار کاربران گرفته تا مدیریت یه سری کدها برای افزایش سرعت سایت. البته ما در کلاس‌های خصوصی سئو به این موارد ۰ تا ۱۰۰ اشاره می‌کنیم؛ اما اگه می‌خواید یه آشنایی سطحی داشته باشید، کافیه در گوگل جستجو کنید.
  • فعال سازی پروتکل HTTPS هم اثرات مثبت در سئوی وبسایت داره. اگه به آموزش فعال سازی HTTPS نیاز داشتید، مقاله نحوه انتقال سایت از پروتکل http به https رو مطالعه کنید تا بتونید در کنار دامنه خودتون یه متن https سبزرنگ هم داشته باشید. جدا از سئو به اعتبار و امنیت سایت هم کمک می‌کنه.
    وقتی این پروتکل در وبسایت شما فعال نباشه، گوگل در کنار دامنه شما در کروم عبارت “not secure” رو ثبت می‌کنه. همین موضوع در پرطرفدارترین مرورگر دنیا می‌تونه یه دلیل باشه برای مهاجرت به HTTPS.
  • تگ Canonical هم از مهم‌ترین تگ‌های سئو برای نظم دادن اعتبار به صفحات سایت نزدیک ربات‌های گوگل هست.

پیشنهاد میشه اگه به دنبال آموزش پیشرفته سئو هستید؛ تک‌تک عبارت‌های بالا رو در گوگل جستجو کنید و در موردشون بخونید، و یا دوره ۱۵ ساعته سرچ کنسول میزفا رو مشاهده کنید. اکثر این موارد به شکل عملی نشون داده شده.

در پایان فصل ۳ بهترین دوره آموزش سئو باید بدونید:

  • متاتگ چیست و کدام یک از متاتگ‌ها مهم است.
  • اهمیت کلمات کلیدی را در عمل بدانید.
  • چه نوع URL مناسب سایت است.
  • اهمیت عکس و تصویر در سئو
  • اهمیت لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی
  • آشنایی با ابزارهای سرچ کنسول، GTmetrix.com و ابزار Google tag manager
  • سایت مپ و همینطور فایل robots.txt

باز بهتون یادآوری می‌کنم که اگه راحت‌ترید، می‌تونید از آموزش رایگان سئو صوتی هم استفاده کنید. شاید براتون جالب باشه که این فصل، طولانی‌ترین سرفصل آموزش سئو میزفا هست و شما به خوبی ازش استفاده کردید. واقعا خسته نباشید. 👏
در ضمن ما خوشحال میشیم که اگه سوال، نظر یا تجربه‌ای در این زمینه داشتید، باهامون در اشتراک بذارید. ازتون ممنونیم که تا اینجا پابه‌پای ما اومدید.🌹🙏  

بخش چهارم آموزش سئو

سئوی محتوا

سئو محتوا

بخش چهارم از دوره آموزش رایگان سئو کاربردی سراغ مبحث خیلی مهم محتوا می‌ریم. هر چند همه می‌دونن محتوا توی سئو می‌تونه معجزه کنه؛ ولی آیا در عمل قدم‌های خوبی برای تولید محتوا انجام میشه؟ چند تا سایت در ایران مثل این صفحه میزفا تولید محتوا می‌کنن؟

بعضی وقتا تولید محتوای عالی، شبیه یه کاتالیزور در رشد سئو هست. پس همیشه یادتون باشه که تولید محتوای عالی، یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای پیشرفت سایت شما توی جنبه‌های مختلف هست و نخوندن بخش چهارم، مساوی با نخوندن کل این مقاله هست. دیگه وقتشه بریم سراغ یادگیری صفر تا صد سئو برای تولید محتوا ...

یه سریا میگن محتوا پادشاهه. یعنی اگه محتوا بسازید و انتشار بدید، نیازی به سئو ندارید. اما از نگاه بنده کاملا اشتباهه!
بارها شده که خود من محتواهای عالی‌ای پیدا کردم؛ ولی در صفحات دوم و سوم گوگل بودن. تولید محتوا بدون سئو مثل داشتن طلا زیر خاکه.

نمیشه یه محتوای باکیفیت رو فقط به خاطر کیفیت ارتقا داد و اونو بهینه سازی و لینک‌سازی نکرد. و به همین شکل نمیشه یه سایت رو فقط با لینک سازی و بهینه سازی و بدون محتوای با کیفیت در نتایج بالا آورد.

منظور از نمیشه این نیست که ۱۰۰ درصد نمیشه، این کار ممکن هست؛ ولی راه خیلی سخت و پرتلاطمی داره و پایداری خوبی نداره. در سئو و حتی دیدن آموزش سئو نباید فقط سخت کار کرد. باید در کنار سختی، برای کار هوشمندانه هم قدم برداشت. البته در هر کاری باید اینطوری باشید تا بتونید به هدف خودتون برسید. یکی از مشکلات سخت کار کردن، از دست دادن زمان زیاده و این یعنی فرصت بیشتری برای رقبا.

تکنیک‌هایی مثل بازاریابی محتوا (Content marketing) و کپی رایتینگ (Copy writing) اختلافی با سئوی محتوا ندارن؛ تازه اگه این تکنیک‌ها درست استفاده بشن هم‌جهت با سئو سازی محتوا هم هستن.

آموزش سئو سایت در گوگل با تولید محتوا
رابطه بیش از حد صمیمی سئو و تولید محتوا 😁

محتوا و سئو دو چیز جداناپذیر هستن. وقتی یه کاربر توی موتورهای جستجو یه چیز رو سرچ می‌کنه، براساس فاکتورهای سئو، محتوای یه سایتی نمایش داده میشه. پس میشه گفت هر دوتاشون توی یه میدان هستن. اینجا باید دقت کنید که اگه به دنبال کسی هستید که برای شما کار تولید محتوا انجام بده، و یا استراتژی تولید محتوا ایجاد کنه، باید حداقل‌ها رو در سئو محتوا بدونه. اگه کلی بخوام بگم، سئو و محتوا هم‌دیگه رو همپوشانی می‌کنن. خب حالا قراره توی دوره آموزش سئو سایت در گوگل به سراغ این مطلب بریم تا بفهمیم یه محتوای مناسب چه ویژگی‌هایی داره.

برای تولید یک محتوا باید چه کنیم؟ | آموزش جامع سئو محتوا

  1. اول باید نیازسنجی کنید و بررسی کنید که باید درباره چه موضوعاتی محتوا تولید کنید. بعدش موضوعات رو اولویت‌بندی کنید.
  2. حالا سراغ بررسی کلمات کلیدی اون موضوعات برید و اونا رو پیدا کنید و اولویت‌بندی کنید و به شکل منطقی از محتواها استفاده کنید. در واقع سئو محتوا رو باید انجام بدید. هر چند این موضوع بحث خیلی بزرگ‌تری داره.
  3. اینجا پیشنهاد می‌کنم که محتوای تولید شده رو به خدمات ارتباط بدید. یعنی باید بازاریابی محتوا انجام بدید؛ یا به شکل‌های مختلف و با منطق از کاربران اطلاعات دریافت کنید.
  4. یه وقت کپی رایتینگ فراموش نشه!! محتوا باید به زبان ساده و با صداقت نوشته بشه، باید عنوان جذاب داشته باشه و همینطور اول مقاله به شکلی باشه که کاربر رو به خوندن کل مقاله ترغیب کنه. چی باعث شده شما مقاله ما رو تا اینجا بخونید؟
  5. استفاده از عکس و ویدیو هم که به شدت توصیه میشه تا کاربران فقط با خوندن متن خسته نشن. همونطور که توی فصل آموزش 0 تا 100 سئو داخلی و تکنیکال گفتیم، این کار تعامل کاربران رو هم بیشتر می‌کنه.
  6. ارزیابی و رصد محتوای نوشته شده هم می‌تونه مورد آخر باشه. به کمک ابزارهایی مثل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس می‌تونید محتواهای خودتون رو آنالیز کنید.

آموزش روش های تولید محتوا برای سئو سایت در گوگل

قبل از اینکه درباره روش های تولید محتوا و نحوه سئوی محتوا به شکل دقیق صحبت کنیم، باید بدونید که محتوای یونیک و منحصربه‌فرد ارزش بالایی داره. محتوای کپی شده از سایت‌های مختلف و یا بازنویسی اونا، برای سایت و شرکت شما ارزشی نمی‌سازه. جدا از این مسئله، گوگل به راحتی می‌تونه کپی بودن متن و یا عکس شما رو تشخیص بده. کمتر مقاله‌ای در میزفا وجود هست که توسط بقیه سایت‌ها کپی نشده باشه؛ ولی همه کپی‌کاران، نه اعتبار خوبی پیش کاربران دارن و نه رتبه خوبی پیش گوگل. در کل خودتون باشید و سعی نکنید جای دیگران باشید.

سعی کنید یک محتوای عالی که ترغیب‌کننده باشه و نیاز کاربران رو به خوبی رفع کنه رو بسازید. یک محتوای سئو شده که باعث ایجاد تعامل کاربران بشه رو بسازید. هر چقدر بیشتر برای کاربران ارزش بذارید، بیشتر سود می‌کنید.📈

✔️ مقاله

بخش مقالات، مجله، پایگاه دانش، بلاگ (Blog) و یا هر چیزی که اسمش هست توی سال‌های اخیر رشد زیادی داشته. وقتی که شما توی وبسایت خودتون یه بخشی به عنوان بلاگ دارید، تعامل کاربران بیشتر میشه. بخش مقاله‌ها یا بلاگ، جدا از اینکه برای فروشگاه‌ها خیلی خوبه، برای ارائه‌دهندگان خدمات و SaaS هم می‌تونه خیلی مفید باشه.

شما در مقالات وبلاگ سایت خودتون می‌تونید راهنمای کاملی از خدمات خودتون ارائه بدید؛ و یا یه سری آموزش‌ توی حوزه کاری خودتون ثبت کنید. بلاگ می‌تونه یه جایی برای روشن کردن ذهن کاربر و رفع مشکلات اون باشه.

📌 چند نکته آموزشی سئو محتوا:

  • برای ربات محتوا ننویسید. طبیعی باشید. انسان ربات نیست و این رفتار انسانه که روی سئو تاثیر قوی‌ای داره.
  • برای تولید محتوای کاربردی تحقیقات میدانی داشته باشید تا بتونید داده‌های مفید و منحصربه‌فرد ارائه کنید.
  • به طولانی بودن و یا نبودن محتوا فکر نکنید، همیشه به کیفیت اون فکر کنید.
  • در محتوا صداقت داشته باشید تا شما رو دوست داشته باشن.
آموزش کصفر تا صد سئو محتوا برای گوگل
نمونه‌ای از یه وبلاگ با محتوای سئو شده

✔️ صفحات محصول

صفحه محصولات اصولا جزء مهم‌ترین صفحات سایت هست و باید خیلی شفاف و صادقانه نوشته بشه و محتوای اون از کیفیت مطلوبی برخوردار باشه. اهمیت صفحات محصولات موقع کمپین تبلیغاتی دوچندان میشه و باید سعی کنید در کنار حفظ منافع کسب و کار اون سایت، به منافع کاربر هم خیلی خوب توجه داشته باشید. اینو بدونید که هر دوی این منافع به هم گره خوردن.

شاید بشه گفت هر محصول برای خودش یه لندینگ پیج یا صفحه فرود به حساب میاد. (لندینگ پیج به صفحه‌ای گفته میشه که ورودی هدفمند و خوبی داره و مناسب کسب و کار ماست.) مثلا وقتی شما قصد دارید گوشی آیفون 13 رو بفروشید و رنگ‌های مختلف اون گوشی رو هم داشته باشید؛ منطقی نیست که برای هر رنگ یک صفحه محصول طراحی کنید. یا چندین صفحه محصول برای فروش یه گوشی بسازید. برای همین شما یک صفحه محصول برای گوشی آیفون 13 ایجاد می‌کنید و اون صفحه یه لندینگ پیج برای اون کلمه حساب میشه. به همین شکل بقیه صفحات هم یه جور لندینگ پیج هستند.

📌 چند نکته آموزشی سئوی محتوا:

  • تبلیغات اغراق آمیز آسیب زیادی به برند و فروش اون محصول می‌زنه. احتمالا شما هم تبلیغ پراید ۱۳۱ رو دیدید. وقتی که این تبلیغ رو توی گوگل جستجو می‌کنید، بعضی از عنوان‌ها نوشتن “مسخره‌ترین تبلیغ پراید!!” صداقت و راستی قوی‌ترین تبلیغه.
  • توی صفحات محصول سعی کنید دکمه CTA (Call to Action) داشته باشید. این دکمه می‌تونه مسیر کاربر در سایت رو خیلی خوب روشن کنه.
  • سعی کنید برای محصولات خودتون از عکس‌های واقعی و اختصاصی استفاده کنید. محصول خوب به عکس خوب نیاز داره.
  • بالا بودن سرعت وبسایت و داشتن یه UX خوب، نقش خیلی مهمی توی بازخورد مثبت صفحات محصولات داره.
آموزش مقدماتی سئو محتوا برای صفحات محصول
نمونه روش سئو محتوای صفحات محصول با دیدگاه مارکتینگی

✔️ نقد و بررسی

کاربران عاشق نقد و بررسی توی هر موضوعی هستن. برای این موضوع دلیل دارم؛ اگه یه‌کم توی فضای اینستاگرام فعال باشید، اسم اقای مهدی شجاری رو شنیدید که توی صفحه اینستاگرامی معروف mobonews قعالیت می‌کنه. در واقع شغل این آدم بررسی و تحلیل ویژگی‌ها و کارکرد تکنولوژی‌های به روز هست. یکی از روش‌هایی که باعث به دست آوردن شهرت و ثروت این شخص شده، نقد و بررسی‌های دقیق و مفید بوده و با این کار بیشترین سطح تعامل رو با کاربران ایجاد کرده.

یه نمونه دیگه آقای مسعود فراستی، منتقد سینماست که یه آدم مشهور توی این زمینه هست و همیشه در حال نقد و بررسی فیلم‌ها و سریال‌های ایرانیه و با این کار سروصدای زیادی رو به پا کرده. و یا حتی آقای دکتر مجید حسینی که همیشه در حال نقد و بررسی نظام آموزشی کشوره و تعامل کاربران توی صفحات اینستاگرام ایشون به شدت بالاست.

به هر حال هر چقدر این نوع مقاله‌های تعاملی در سایت بیشتر باشه، مقاله ما اعتبار سئو بهتری می‌گیره.

📌 چند نکته آموزشی سئو محتوا:

  • نقد و بررسی باید منطقی انجام بشه. بعضیا برای خودنمایی و حاشیه درست کردن نقد می‌کنن که نتیجه‌ای در دراز مدت نداره.
  • برای نقد و بررسی باید دانش و تجربه زیادی داشت.
  • در مقالات نقد و بررسی استفاده از نظرات سایرین و کاربران به اعتبار اون مقاله کمک می‌کنه.
  • قرار نیست با نقد و بررسی، یه اینفلوئنسر بشیم؛ ولی باید سعی کنیم تاثیر مثبت داشته باشیم و اگه مشهور هستیم، باید بیشتر روی قدم‌هایی که برمی‌داریم دقت کنیم.
آموزش سئو و طراحی سایت با محتوای نقد و بررسی
یه نمونه از سئو محتوای نقد و بررسی وبسایت

✔️ مقالات پژوهشی

این نوع مقالات به شدت توی ذهن مخاطب جا می‌گیرن. منظور از مقالات پژوهشی همون تحقیقاتی هست که شما درباره یه موضوعی انجام می‌دید و اونو مطالعه می‌کنید. بعدش نتیجه اونو در قالب یک مقاله انتشار می‌دید. به این روش در زبان انگلیسی “Case study” میگن که معادل مطالعه موردی توی زبان فرسیه و مطالعه درباره یک مورد انجام میشه.

این نوع مقالات که به شکل داده‌های خیلی جالب هستن، بیشتر بین مردم به اشتراک گذاشته میشه و از همه مهم‌تر، چون اصولا این مقاله‌ها همراه با داده‌های عددی هست، بیشتر توی ذهن مخاطب جا می‌گیره.

مثلا تحقیق درباره اینکه چه فاکتورهایی در سئو یک سایت فروشگاهی بیشترین اثر رو داره؛ و یا تحقیق درباره تفاوت رفتار کاربران در دو سایت فروشگاهی. یا اگه از بخش ۲ یودتان باشه، درباره موتورهای جستجو داده‌های آماری و آزمایشی دادیم و گفتیم سهم هر موتور جستجو چقدره. حتی درباره نتیجه آزمایش نرخ کلیک، یه نمودار دادیم. بنابراین شمایی که می‌خواید سئو رو یاد بگیرید، باید الان حرکت کنید و سعی کنید آزمایش‌های مختلف رو انجام بدید و به فکر پیدا کردن داده‌های جالب تو حوزه کسب و کار خودتون باشید.

📌 چند نکته آموزشی سئو محتوا:

  • زمانی که دکتر سمیعی در برنامه دورهمی حضور داشت گفت که اکثر حرف‌هایی که از جانب بنده در زمینه پزشکی به اشتراک گذاشته میشه، دروغه و صحت نداره. نباید مقالات پژوهشی ما صرفا جنبه ظاهری داشته باشه و فقط به دنبال کاربر باشه. باید واقعیِ واقعی باشه.
  • همه‌ مقاله‌های پژوهشی نباید درباره آزمایش‌های موفقیت آمیز صحبت بکنن. خیلی جالب میشه که شما درباره شکست‌ها و راه‌هایی که رفتید، ولی نشد بنویسید. این نوع مقالات بیشتر از سمت کاربر مورد توجه قرار می‌گیره.
تدریس و آموزش سئو محتوایی با مقاله پژوهشی
شماتیک کلی یه مقاله پژوهشی سئو محتوایی شده

✔️ اینفوگرافیک

اینفوگرافیک به خاطر اینکه خیلی راحت قابل درکه، یه جور محتوای دوست داشتنی حساب میشه. علاوه بر این اشتراک‌گذاری اون هم ساده‌ست؛ هر چند تولیدش ساده نیست.🙃
اگه بخش ۱ این آموزش جامع سئوی سایت ما رو یادتون باشه، شاید نگاه کردن به یه اینفوگرافیک که در قالب سئو داخلی و سئو خارجی طراحی شده، خیلی سریع‌تر مفهوم رو به ما برسونه تا اینکه متن رو بخونیم.

توی این سال‌های اخیر، وب ایران رشد خیلی خوبی به سمت تولید اینفوگرافیک باکیفیت داشته و حتما توی شبکه اجتماعی تلگرام یا اینستاگرام اشتراک‌گذاری اینفوگرافیک رو خیلی دیده باشید.

📌 چند نکته آموزشی سئوی محتوا:

  • به کلمه اینفوگرافیک دقت کنید؛ اینفو یعنی داده در قالب یک گرافیک. پس در اینفوگرافیک‌های خودتون از متن خالی استفاده نکنید؛ چون که ماهیت اینفوگرافیک رو از دست میدن.
  • لازم نیست همه چیز رو توی اینفوگرافیک بگید. کافیه که نکات مهم و خلاصه متن گفته بشه.
  • از نمودارها، عکس‌ها، آمارها و چیزهای جذاب استفاده کنید. خشک و خالی نباشه.
  • ربات‌های جستجو نمی‌تونن داخل اینفوگرافیک رو بخونن. پس در بالا و پایین اینفوگرافیک از متن برای تشریح داخل اینفوگرافیک استفاده کنید. در واقع به شکل خلاصه اینفوگرافیک رو سئو کنید.
یادگیری سئوی محتوا با اینفوگرافیک سئو شده
نمونه جامع اینفوگرافیک سئو محتوایی شده

✔️ راهنما، چگونه و ترفندها

فرض کنید وسط یه مسیر ناشناخته هستید که نمی‌دونید قدم بعدی چه اتفاقی میفته، چی منتظرتونه و چه چیزی رو قراره دریافت کنید. ولی اگه تمام مسیر رو یکی قبلا به شما گفته بود چطور؟ وجود مقالات راهنما همین نقش رو بازی می‌کنن، مثل راهنمای خرید، راهنمای بهینه سازی سایت و از این موارد که خیلی به تجربه کاربری سایت شما کمک می‌کنه و وجود یک تجربه کاربری مناسب، یعنی سئوی خوب.

📌 چند نکته آموزشی سئو محتوا:

  • درج ویدیو راهنما و یا گفتن یه ترفند درون یه محتوای ویدیویی، اثربخشی بیشتری داره. طبق آمار و گزارش‌های سایت hubspot، درج ویدیو باعث افزایش ۸۰ درصدی تعامل کاربران میشه.
  • سعی کنید مقالات راهنما رو هدفمند ایجاد کنید؛ مثل سایت‌های خبری ایرانی نباشید که یه بار درباره در می‌نویسن و یه بار درباره دیوار. درباره محصولات و یا خدمات خودتون راهنما بنویسید تا آگاهی کاربران بالاتر بره.
آموزش بهینه سازی محتوای راهنما و ترفند وبسایت
نمونه یه محتوای بهینه سازی شده از راهنما و ترفند

✔️ بهترین‌ها رو لیست کنید

کاربران سایت شما همیشه یه سری محدودیت‌ها دارن؛ محدودیت زمانی، مالی و انرژی و … برای همین دیدن بهترین محصولات و یا مشاهده بهترین مقالات، کمک خیلی خوبی به اونا می‌کنه. مثلا ما توی میزفا در قسمت منوها <<برای‌شماست>> صفحه‌هایی با عنوان “نوشته‌های پربازدید” ، “نوشته‌های پرنظر” ، “نوشته‌های جدید” و “محصولات پرفروش” رو درج کردیم. و این جدا از دادن حس خوب به کاربران، تعامل اونا رو هم افزایش میده.

📌 چند نکته آموزشی سئو محتوا:

  • مجددا تاکید می‌کنم که صداقت فراموش نشه! نباید به خاطر منافع خودمون مثلا گران‌ترین محصولات رو به عنوان پرفروش‌ترین درج کنیم.
  • در هر کسب‌وکاری این موضوع قابل پیاده‌سازی هست. نوشته‌ها، محصولات، خدمات و …
آموزش سئو محتوایی بهترین مقالات و یا جدیدترین مقاله ها
لیست بهترین مطالب و محصولات برای سئو محتوای هدفمند

✔️ مصاحبه

چند وقت پیش یه گفتگو مصاحبه‌ای طور از سایت الوپیک دیدم. وقتی نظرات رو بررسی می‌کردم، دیدم که مصاحبه برای اونا جذاب بوده و تشکر کرده بودن. مصاحبه از برنامه‌نویس دیجیکالا برای برنامه‌نویس‌ها جذابه، مصاحبه با متخصص سئو دیجیکالا برای فعالان سئو جذابه. می‌خوام بگم که هر مصاحبه‌ای برای یه گروه خاصی جذابه. سعی کنید توی حیطه خودتون افراد ماهر رو پیدا کنید و از اونا مصاحبه بگیرید.

مثلا مصاحبه آقای لقمان آوند، موسس سون لرن، توی سایت سکان آکادمی شاید برای برنامه‌نویس‌ها و دانشجویان آی‌تی خیلی جذاب باشه و در صفحه این مصاحبه بیشتر از ۱۰۰ نظر وجود داره.

وجود این شکل از مقاله‌ها، تعامل رو بیشتر می‌کنه. حتی گاهی با خودتون مصاحبه کنید و دو طرف بحث پرسش و پاسخ خودتون باشید. با این ترفند دانش درونی و نگاه درونی شما در قالب قلم خارج میشه و این می‌تونه برای مخاطب جذاب باشه.

📌 چند نکته آموزشی سئو محتوا:

  • سعی کنید در مصاحبه با لیدرها گفتگو کنید؛ مثلا مدیر فنی الوپیک و یا مدیر سئو علی‌بابا و از این قبیل.
  • یک ساختار روشن و طراحی شده توی مصاحبه داشته باشید و بدونید در چند ساعت بعدی چه چیزی رو قراره بپرسید.
  • تحقیق درباره فردی که باهاش قصد مصاحبه دارید، به دانش شما و کیفیت اون مصاحبه خیلی کمک می‌کنه.
دوره آموزش جامع سئو و بهینه سازی محتوا به سبک مصاحبه
نمونه محتوای مصاحبه و گفتگو بهینه سازی شده

✔️ ویدیو

آیا دوست دارید بیشترین تعامل با کاربران رو داشته باشید؛ و یا بیشترین اشتراک‌گذاری از محتوای شما انجام بشه؟ می‌خواید لینک‌های اتوماتیک به سمت شما هدایت بشه؟ این حداقل مزیت‌های تولید محتوای ویدیویی هست. طبق گزارش‌های سایت hubspot، محتوای ویدیویی نرخ تبدیل رو ۸۰ درصد افزایش میده. نرخ تبدیل یعنی میزان کاربری که بعد از دیدن سایت شما به مشتری تبدیل میشه.

منظور از اسکریپت ویدیو همون متن و محتوایی هست که داخل ویدیو گفته میشه. حالا نکات زیر رو بخونید.

📌 چند نکته آموزشی سئو محتوا:

  • اسکریپت ویدیو رو در قالب متن زیر ویدیو درج کنید. برای سئو ویدیو خوبه.
  • همیشه اسکریپت رو آماده کنید، بعد ویدیو تولید کنید.
  • اگه بتونید برای ویدیو خودتون زیر نویس همون زبان ویدیو رو هم درج کنید، عالی میشه.
آموزش سئو ویدیو برای تولید محتوای سئو شده
نمونه سئو ویدیو برای افزایش نرخ تعامل با کاربران

✔️ کتاب الکترونیکی

کتاب‌های الکترونیکی توی سایت‌ها بیشتر برای جذب و دریافت اطلاعات کاربران هست. در اصل به این کار lead generation یا تولید سرنخ میگن و باید سعی کنید در کتاب الکترونیکی و یا PDF، چیزی برای گفتن داشته باشید تا کاربران رو ترغیب کنه که اطلاعات خودشون رو در اختیار شما قرار بدن. توجه کنید که این lead generation از جنبه‌های بازاریابی سایت، اهمیت زیادی داره.

با PDF می‌تونید باعث بهبود برند هم بشید و با تولید یه مینی‌بوک یا کتابچه خوب، سطح آگاهی از محصولات خودتون رو بالاتر ببرید. اگه در وبسایت‌های دانلود PDF به اشتراک بذارید و داخل PDF لینک داشته باشید، اثرات سئو خوبی می‌تونه داشته باشه.

📌 چند نکته آموزشی سئو محتوا:

  • با کتاب‌های الکترونیکی مثل کتاب چاپی برخورد کنید و سعی کنید اصول اولیه مثل فهرست مناسب، درباره نویسنده، مقدمه، ویراستاری کتاب و … رو داشته باشه. طراحی جلد و صفحات کتاب خیلی مهمه و همه این موارد تاثیرات غیرمستقیم روی سئو دارن.
  • انگیزه باعث حرکت میشه. برای دانلود PDF و یا دیدن اون، به کاربر خودتون انگیزه بدید. محتوای منحصربه‌فردی و یا ترفندهای خاص بنویسید که مخاطب را مُجاب به دانلود کردن کند.
کتاب الکترونیکی و آموزش بهینه سازی محتوای سایت
نمونه کتاب‌های الکترونیکی برای سئوی سایت

طول محتوا برای سئو باید چند کاراکتر باشه و چه اثری در سئو داره؟

چند سال پیش وقتی که محتوای طولانی نوشته می‌شد، خیلی راحت رتبه بالایی رو بین نتایج کسب می‌کرد. اما دیگه از این خبرها نیست. هدف اصلی سایت میزفا از این مقاله طولانی، جدا از دادن حس خوب و دانش مناسب، سنجش و تفاوت رفتار کاربران در مقایسه با مقالات غیرطولانی هست.

طول مقاله اولویت اصلی نیست و باید به فکر جذب کاربران به شکل هدفمند باشید. مثلا استفاده از رنگ‌بندی مناسب، بولد کردن متن‌های مهم، استفاده مناسب از H1 الی H6 و …

درباره طول مقاله آزمایش‌ها و نظرات مختلفی مطرح میشه که بعضی وقتا همین آزمایش‌ها و نظرات با هم اختلافات ۱۸۰ درجه‌ای دارن. ولی سایت مدیوم در این مقاله با آزمایش‌هایی که انجام داده، به این نتیجه رسیده که یه خوندن یه مقاله مناسب از نظر تجربه کاربری، به طور میانگین ۷ دقیقه طول می‌کشه. از طرف دیگه سایت backlinko با آزمایش‌هایی که در این مقاله انجام داده، به این نتیجه رسیده که محتواهای ۲ هزار کلمه‌ای جایگاه بهتری بین رتبه‌ها دارن.

📢 نتیجه‌گیری:
مقاله‌های ۲ هزار کلمه‌ای تقریبا ۷ الی ۹ دقیقه طول می‌کشه تا توسط مخاطب مطالعه بشه. پس این دو آزمایش یه نتیجه رو نشون میدن. ولی بدونید که طول محتوا از نظر من، پوریا آریافر، اولویت نداره و بهتره به مفید بودن مقاله توجه کنیم.

آزمایش تاثیر طول محتوا
آزمایش تاثیر طول محتوا

تاثیر محتوای کپی و تکراری در سئو سایت

متاسفانه بین یه سری از ایرانی‌ها کپی کردن تبدیل به یه فرهنگ شده. جدا از اینکه به برند آسیب می‌زنه، نتیجه خوبی هم از کپی کردن نمیشه گرفت. اگه بخوام بر اساس تجربه بگم، سایت‌های مختلف یا حتی بعضی از سئوکارها و هاستینگ‌های معروف، خیلی از مقالات میزفا رو بارها کپی یا بازنویسی کردن. اما به رتبه خوبی در اون مقاله نرسیدن. پس سعی کنید از سایر سایت‌ها کپی نکنید.

ولی محتوای تکراری در داخل سایت چی؟ بعضی وقتا به خاطر مسائل فنی و یا موضوعی، بعضی محتواها در سایت تکرار میشن. اگه محتوای اون صفحه درصد تکرار بالایی داره، و یا کلا تکراریه، پیشنهاد می‌کنم یا از عمل ریدایرکت 301 استفاده کنید، یا از تگ کنونیکال؛ تا بتونید محتواهای تکراری توی سایت خودتون رو به حداقل برسونید.

البته گوگل مقاله‌ای درباره محتواهای تکراری هم در این صفحه نوشته که باید چه کاری انجام بدید. پیشنهاد می‌کنم حتما یه بار چک کنید.

کپی محتوا و در نتیجه ایجاد محتوای تکراری، یه نوع دزدی ادبی محسوب میشه و شما که دارید این آموزش سئوی حرفه ای رو می‌خونید، باید حرفه‌ای هم کار کنید و کپی کردن رفتار حرفه‌ای حساب نمیشه. البته استفاده از باقی مقالات خیلی مفیده. مثلا ما توی این مقاله برای اینکه یه اموزش جامع و کامل در زمینه بالا بردن رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو داشته باشیم، به یه سری آزمایش‌ها، اطلاعات و داده‌های جذاب و البته کاربردی از برخی سایت‌های معتبر نیاز داشتیم و اونا رو در این مقاله درج کردیم؛ ولی با ذکر منبع.
.

برخورد گوگل با کپی کاران duplicate content
برخورد گوگل با کپی کاران

در پایان فصل ۴ دوره آموزش رایگان سئو سایت باید بدونید که:

  • محتوا چه جایگاهی در سئو دارد.
  • روند تولید محتوای سئو شده چگونه است.
  • روش های تولید محتوای اصولی چیست. (۱۰ مورد)
  • طول هر محتوا چقدر باید باشد.
  • تاثیر محتوای کپی در سئو چگونه است.

خب تا اینجا ۴ فصل از سرفصل های سئو و بهینه سازی سایت رو یاد گرفتید و میشه گفت که تقریبا نصف راه رو رفتید. یه‌کمی استراحت کنید و باز به این دوره آموزش سئو از ابتدا برگردید تا قدم به قدم به حرفه‌ای شدن توی سئوی سایت نزدیک بشید. ما توی بخش‌های بعدی منتظرتون هستیم. و مرسی که تا اینجا همراه ما بودید. 🙏🌷    

بخش پنجم آموزش سئو

آموزش صفر تا صد کلمه کلیدی

کلمه کلیدی

خب به یه مبحث جالب و مهم توی مراحل یادگیری سئو رایگان میزفا رسیدیم. توی بخش پنج از دوره جامع آموزش سئو سراغ موضوع مهم کلمه کلیدی می‌ریم. تحقیق کلمه کلیدی، انواع کلمات کلیدی، نحوه انتخاب و اولویت بندی کلمه‌های کلیدی و اینکه کلمات کلیدی چه تاثیری روی هدف نهایی کسب و کار شما داره. باید میزان سختی یک کلید واژه رو درک کنید و متوجه بشید که فرق بین کوئری یا کلید واژه چیه؟

این قسمت یکی از فصل‌های کوتاه این دوره غیر حضوری سئو محسوب میشه و اگه این بخش از مقاله رو با دقت نخونید، روند یادگیری سئوی شما شکست می‌خوره.

اول از هر چیزی بگم که تولید محتوای با کیفیت و سئو شده بدون تحقیق کلمه کلیدی تقریبا ممکن نیست. تحقیق و اولویت‌بندی نکردن کلمات کلیدی توی فرایند تولید محتوا، شبیه رها کردن یه تیر توی تاریکیه و شاید توی فضای بی‌کران به یه هدفی برخورد کنه. برای افزایش ترافیک و همینطور بهینه سازی سایت و محتواهای اون، باید بدونید چه کلیدواژه‌هایی مورد هدف شماست و کدوم، در کجا اولویت داره؛ تا بتونید یه ترافیک هدفمند به سمت سایت هدایت کنید.

دوره رایگان آموزش کامل سئو |کیورد یا کلمه کلیدی چیه؟

به همه کلمات و عباراتی که کاربر در موتورهای جستجو مثل گوگل جستجو می‌کنه، کوئری میگن؛ و اگه اون کوئری، مناسب کسب و کار ما باشه کلمه کلیدی محسوب می‌شود؛ در واقع هر عبارتی که توی گوگل جستجو میشه، صرفا نمی‌تونه کلمه کلیدی برای ما حساب بشه.

آموزش روش تحقیق کلمه کلیدی برای سئو سایت

  1. ابزار Google Keyword Planner

    ابزار گوگل کیورد پلنر که بهش GKP هم گفته میشه، قبل از سال ۲۰۱۶ یه ابزار خیلی کاربردی برای پیدا کردن کلمات کلیدی و همینطور میزان سرچ اونا توی گوگل بود؛ ولی بعد از ۲۰۱۶ یه سری تغییرات در این ابزار انجام شد و دیگه مثل سابق میزان سرچ دقیق کلمات رو نشون نداد. الان این ابزار صرفا یه بازه خیلی کلی رو نشون میده؛ اما به هر حال یک منبع نسبتا خوب برای تحقیق کلمات کلیدی هست.
    📢 اینجا جا داره که دوباره به ابزار محبوب خودمون اشاره کنم. قابلیت جستجو و تحقیق کلمات کلیدی توی یکی از بهترین ابزارهای سئو ایرانی، یعنی میزفا تولز، برای شما قرار داده شده تا به راحتی بتونید با این چالش کنار بیاید و به دقیق‌ترین شکل ممکن، روند سئوی سایت خودتون رو جلو ببرید.

  2. دقیق شدن روی کلام نزدیکان برای یافتن کلمه کلیدی

    خیلیا موقع تولید محتوا برای تحقیق کلمات کلیدی‌، صرفا به فکر کلیدواژه‌های پرجستجو و پرمخاطب هستن. در حالی که رتبه گرفتن در کلمات پرجستجو خیلی سخته. از طرف دیگه کلمات زیادی وجود دارن که مخاطب‌ها کم و بیش جستجو می‌کنن؛ ولی رقابتی بین اونا نیست. برای پیدا کردن کلید واژه‌های این مدلی، پیشنهاد می‌کنم از منبع قوی‌ای که اطرافتون هست استفاده کنید و سعی کنید از خانواده، دوستان و نزدیکان در فضای واقعی و مجازی استفاده کنید تا بتونید کلمه های کلیدی مختلف نسبت به اون کسب و کار رو پیدا کنید.
    هر چند این روش خیلی زمان‌گیره؛ ولی میزان موفقیت شما در این روش کاملا به نحوه پیاده‌سازی اون سناریو فرضی برای نزدیکانتون بستگی داره. هنر فهماندن مسئله رو باید تمرین کنید تا بتونید کلمات کلیدی رو از ذهن اطرافیانتون استخراج کنید.

  3. از نتایج و پیشنهادات گوگل برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید.

    گوگل برای اینکه بتونه نتایج حاصل از جستجو کاربران رو نمایش بده، به کمک الگوریتم‌های خودش پردازش‌های زیادی رو انجام میده و بعدش خروجی رو نمایش میده. در این خروجی که بهش SERP گفته میشه، درس‌ها و نکات زیادی وجود داره. یکی از مهم‌ترین نکات، ایده گرفتن برای کلمات کلیدی هست. شما در ۴ مکان مختلف می‌تونید از نتایج گوگل ایده بگیرید.

    • سمت پیشنهادات گوگل (کادر قرمز)
    • عنوان رقبای عزیز و دوست داشتنی (کادر سبز)
    • توضیحات رقبای عزیز و دوست داشتنی (کادر آبی)
    • کلمات مرتبط با جستجوی شما (کادر مشکی)
  •  
آموزش تحقیق و پیدا کردن کلمه کلیدی در نتایج گوگل برای سئو
تحقیق و پیدا کردن کلمه کلیدی در نتایج گوگل

۴ پارامتر مهم در جستجو کلمه کلیدی که باید بدونید:

  • حجم جستجو کلمات کلیدی
  • طول کلمات کلیدی
  • چگالی کلمه کلیدی
  • سختی کلمه کلیدی

کلمه کلیدی طولانی مرتبط، با میزان جستجوی بالا (حجم جستجوی بالا) و رقابت کم، یه ایده خیلی عالی برای وبسایت شما هست؛ ولی متاسفانه همیشه نمیشه یه کلمه کلیدی با همه‌ این ویژگی‌ها پیدا کرد و بعضی موقع‌ها باید ویژگی‌ها و فاکتورها رو بالا و پایین کرد. در ادامه بیشتر توضیح می‌دیم.

از طرفی باید بدونید که نباید روی یک سری کلمه کلیدی‌های خاص تمرکز کنید؛ مخصوصا اگه اول کار باشید. این عمل به رشد سئو سایت شما آسیب جدی وارد می‌کنه. هر چند توضیح این مورد به کارفرماهایی که از حوزه سئو دور هستند خیلی سخته و اصولا نگاه‌های خیلی غلطی دارن.

طول کلمه کلیدی برای سئو مهم‌تره یا حجم جستجو؟

به کلمه کلیدی طولانی، Long tail keywords میگن. باید قبول کنیم که هر چقدر کلمه کلیدی ما طولانی‌تر باشه؛ حجم جستجوی Search volumes اون کمتر میشه. ولی آیا این موضوع همیشه بده؟ به شما بگم که ما توی وبسایت میزفا یه سری کلمات طولانی رو انتخاب کردیم که کمترین رقابت رو داره؛ ولی مشتریان واقعی اونا رو جستجو می‌کنن و پروژه‌های میلیونی ما به لطف این کلمات طولانی، ولی هدفمند هست. البته اگه شما در حوزه سئو فعالیت می‌کنید، برای پیدا کردن این کلمات خیلی تلاش نکنید. چون که به دلیل کم جستجو شدن اونا نمی‌تونید با ابزار خاصی اونا رو پیدا کنید. ها ها 😉
هر چند ما اینجا هستیم تا به شما یاد بدیم بهترین رو برای خودتون انتخاب کنید و نگران پیدا کردن یه کلمه کلیدی خوب نباشید.

باید بدونید که موقع شروع کسب و کار بهتره از کلمات کلیدی طولانی و یا از کلمات کلیدی متوسط استفاده کنید. مثلا برای سایت‌های دانلودی در زمینه نرم افزار “دانلود نرم افزار” یک کلمه کلیدی سخت و با حجم جستجو بالا هست و شاید مناسب وبسایت‌هایی که تازه شروع به فعالیت کردن نباشه. کلمه کلیدی‌هایی مثل “دانلود فتوشاپ ۲۰۱۹ نسخه جدید” از کلمات کلیدی نسبتا طولانی و ساده‌تر حساب میشه.

نمودار حجم جستجو براساس طول کلمات کلیدی و تعامل کاربران در آموزش کامل سئو سایت رایگان
نمودار حجم جستجو براساس طول کلمات کلیدی و تعامل کاربران

به شکل خلاصه، ما توی این قسمت از آموزش بهینه سازی سایت به شما توصیه می‌کنیم که از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید. مخصوصا اگه اول کارِتون هستید؛ به این دلیل که این نوع کلمات هدفمندتر هستن و نرخ تبدیل بهتری دارن و از طرفی ساده‌تر می‌تونید بینشون رتبه کسب کنید.

⚠️ توجه اورژانسی: همونطور که در بالا به شکل غیرمستقیم اشاره کردیم، ابزارهای آنلاین جستجوی کیورد یا کلمه کلیدی، ممکنه میزان جستجوی کلمه‌های کلیدی طولانی رو خیلی کم بزنه. مثلا ممکنه ماهی صفر تا ۱۰۰ نفر رو به شما نشون بده و داده‌ دقیقی نشان نده. در واقع اون چیزی که در واقعیت هست و جستجو خوبی داره رو نتونه دقیق به شما نشون بده. یادتون باشه که ذهن رو به ربات‌ها وابسته نکنید.

چگالی کلمه کلیدی در  سئوی محتوا

دقیق یادم نیست ولی حدود سال ۲۰۱۰ به قبل بود که هر مدیر سایتی در فضای سئو برای کسب رتبه بهتر، هر چقدر بیشتر یه کلمه کلیدی رو تکرار می‌کرد، تقریبا رتبه بهتری می‌گرفت. این روند باعث شده بود که مدیران برای بالاتر بردن رتبه خودشون به شکل غیرطبیعی (مثل عکس زیر) از یه سری کلمات کلیدی بیش از حد استفاده کنن. توی عکس پایین کلمه “چگالی کلمه کلیدی” بیش از اندازه استفاده شده. شما از این دوره آموزش جامع سئو و بهینه سازی سایت برای این استفاده می‌کنید که متوجه بشید این کار غلطه و خیلی باید حواستون به چگالی معقول و منطقی کلمات کلیدی سایت خودتون باشه.

توی سال‌های اخیر، زیاده‌روی توی استفاده از کلمات کلیدی، چندین آسیب جدی به سایت‌ها می‌رسونه که مهم‌ترین اون دادن حس بد به کاربران هست. یعنی کاربران با خوندن مثال پایین (متن داخل عکس) حس بدی دریافت می‌کنن و بعضی جملات معنای خوبی نمیده. از یه طرف دیگه سئو = چگالی کلمه کلیدی نیست. اگه شما بیش از اندازه و به شکل غیرطبیعی یه سری کلمات رو تکرار کنید، گوگل این برداشت رو می‌کنه که می‌خواید برای ربات بنویسید و نه برای کاربران. هر چند دیگه ربات مثل گذشته به نه تنها به این موارد اثر مثبت نمیده، بلکه ممکنه اثر منفی وارد کنه و سایت رو در شرایط پنالتی قرار بده.

برای کاربران بنویسید تا ربات‌ها شما رو دوست داشته باشن. به همین سادگی …

آموزش سئو سایت در گوگل با شناخت چگالی کلمه کلیدی
چگالی بیش از حد کلمه کلیدی و تاثیر منفی روی سایت

سختی کلمه کلیدی در keyword research برای سئو

وقتی که کلمه‌های کلیدی رو پیدا کردید، کار اصلی از این مرحله شروع میشه. در واقع قراره شما روی کلمات کلیدی خودتون یه نوع اولویت‌بندی ایجاد کنید. سختی کلمه کلیدی یا به انگلیسی Keyword difficulty به شما توی این اولویت‌بندی کمک بزرگی می‌کنه. گاهی برخی کلمات اونقدر سخت و زمان‌گیر هستن که با بودجه اولیه کسب و کار ما سازگاری ندارن و باید این سختی‌ها همون اول کار مشخص بشه.

همیشه توی تحقیق کلمه کلیدی باید به دنبال تحقیق سختی کلمات کلیدی هم باشید و به اون از ۰ تا ۱۰۰ سختی بدید و هر چقدر به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشه سخت‌تره. سخت‌تر به معنی نیاز به هزینه زمانی و مالی بیشتر، در کنار تخصص حرفه‌ای‌تر هست.

شاید بپرسید چطور می‌تونیم مقدار سختی رو تشخیص بدیم؟ مثلا کلمه “دانلود نرم افزار” و یا “دانلود نرم افزار فتوشاپ” چقدر سختی دارن؟ ابزارهای زیادی وجود دارن که سختی کلمه کلیدی رو مشخص می‌کنن و کافیه توی اینترنت جستجو کنید “tools keyword difficulty” و می‌تونید ابزارهای زیادی رو ببینید. ولی یه ابزار چشمی قوی هم وجود داره و اون چشم دقیق شماست. پیشنهاد می‌کنم در کنار دانشی که دارید، اون کلمات رو جستجو کنید و ببینید کدوم رقیب رتبه یک رو داره و اون سایت‌هایی که رتبه‌های بالاتری دارن رو ارزیابی کنید. هر چند این مورد کار راحتی نیست؛ ولی به نظر من قوی‌ترین ابزار می‌تونه همین ارزیابی چشمی یک متخصص سئو باشه.

📌 نکته مهم: باید دقت کنید که بعضی وقتا رقبای کم، ولی قدرتمندی داریم و بعضی وقتا تعداد رقبای زیادی داریم، هر چند قدرت بالایی ندارن.

اهمیت شناخت سختی کلمه کلیدی در یادگیری سئو مقدماتی تا حرفه ای
اهمیت سختی کلمه کلیدی در سئو

تحقیق کلمه کلیدی بین منابع دیگه

اگه دقت کرده باشید ما توی همین بخش ۵ از سرفصل های سئو، تو قالب آموزش جستجو کلمه کلیدی به بقیه فاکتورهای مهم موجود توی کلمات کلیدی هم اشاره کردیم. ولی تحقیق کلمه کلیدی خیلی دنیای بزرگی داره و شاید من بتونم ۱۶ ساعت فقط در کلاس‌های خصوصی سئو درباره این موضوع صحبت کنم. در مجموع من تلاش می‌کنم تا یه سری منابع دیگه که به شما توی پیدا کردن بهتر کلمات کلیدی کمک می‌کنه رو درج کنم.

  • اگه کلمات انگلیسی بیشتر مد نظر دارید، سایت‌های Quora و Reddit پیشنهاد میشن.
  • انجمن‌های فارسی منابع عالی برای پیدا کردن دغدغه‌ها و کلمات کاربران هستن.
  • بلاگ و نوشته‌های بقیه وبسایت‌ها هم می‌تونه به شما ایده خوبی بده.
  • اتوکامپلیت گوگل یا همان Google Autocomplete که توی عکس‌های بالا به عنوان کادر قرمز رنگ بود.
  • نظرات و بازخورد کاربران در سایت‌ها بسیار منبع قوی‌ای هست.
  • مکالمات تلفنی که با کاربران دارید رو با دقت گوش کنید. بین صحبت‌هاشون کلمات کلیدی خوبی میگن.
  • گروه‌های تلگرامی هم می‌تونه یه منبع خوب برای پیدا کردن کلمات کلیدی ناب و دست نخورده باشه.

اصلا منابع بهتر از اینا داریم؟ خوب بودن، نه؟ 😊 اگه استفاده کنید خوب میشه، وگرنه طلا هم باشه و استفاده نکنید که خوب بودن فایده نداره.

📢 نکته طلایی: باید بدونید که تحقیق کلمه کلیدی بدون یادداشت برداری، یعنی آب در هاون کوبیدن و عملا هیچ فایده‌ای نداره. پس سعی کنید توی هر تحقیق و جستجو و پیدا کردن کلمه کلیدی‌، اونو تحلیل ارزیابی کنید و توی گوگل اون کلمه رو جستجو کنید، سختی اونو پیدا کنید و کلمات مشابه اونو هم پیدا کنید. دوباره همین چرخه بی‌پایان رو برای کلمه کلیدی جدید انجام بدید تا به اندازه کافی کلمه کلیدی خوب پیدا کنید. درسته! وقت‌گیره و باید به اندازه کافی وقت بذارید. موفقیت یک شبه نیست. هر چقدر بیشتر تحلیل و تحقیق کنید کلمات کلیدی هدفمندتر و بهتری پیدا می‌کنید.

LSI چیه و چه اهمیتی داره؟

LSI مخفف عبارت Latent Semantic Indexing هست که قبلا به شکل‌های غیرمستقیم توی بخش ۵ بهش اشاره کردیم. به عکس زیر نگاه کنید؛ من یه کلمه کلیدی اصلی به نام “دانلود نرم افزار فتوشاپ” تایپ کردم. ولی زیر این کلمه، کلمه‌های کلیدی دیگه وجود داره که مرتبط هستن و دقیقا از کلمات “دانلود نرم افزار فتوشاپ” استفاده نکرده. پس LSI با مفهوم کلمه کلیدی کار داره و این عمل رو به کمک هوش مصنوعی‌ای که گوگل پیاده‌سازی کرده تشخیص میده.

اگه بخوام یه مثال دیگه بزنم، در LSI فرقی بین کلمات “سئو” ، “بهینه سازی سایت” و “افزایش رتبه سایت” وجود نداره و همه رو یه خانواده در نظر می‌گیره. ولی می‌دونه که “بهینه سازی آب” با “بهینه سازی سایت” فرق داره. یا حتی اگه کلمات کلیدی دیکته یکسانی مثل “شیر آب” با “شیر حیوان” داشته باشن، باز می‌تونه تفاوت بینشون رو تشخیص بده.

سایت lsigraph یه منبع خوب و رایگانه که می‌تونید کلی ایده و کلمات کلیدی در موضوع مورد نظر خودتون پیدا کنید.

سایت LSIGraph برای پیدا کردن LSI کلمات دانلود نرم افزار فتوشاپ
سایت LSIGraph برای پیدا کردن LSI کلمات دانلود نرم افزار فتوشاپ

در پایان فصل ۵ از دوره آموزش سئو به زبان ساده باید بدونید که:

  • کلمه کلیدی چیست و فرق آن با کوئری؟
  • روش‌های مختلف برای تحقیق کلمه کلیدی چه بود؟
  • حجم جستجو کلمات کلیدی هر چه بیشتر باشد خوب است؟
  • طول کلمات کلیدی چه تاثیری در سئو دارد؟
  • چگالی کلمات کلیدی باید چطور باشد؟
  • سختی کلمه های کلیدی را چطور متوجه شویم؟
  • LSI چیست و چه اهمیتی در کلیدواژه ها دارد؟

امیدوارم که مبحث جستجوی کلمات کلیدی، خیلی خوب براتون جا افتاده باشه. تا الان نصف بیشتر مسیر رو رفتیم و چیزی تا انتهای مسیر نمونده. در ضمن اگه وقت و حوصله خوندن متن رو ندارید، از آموزش رایگان سئو صوتی غافل نشید.
این رو هم بگم که اگه جایی رو متوجه نشدید و یا در کل، سوال، نظر یا پیشنهادی داشتید، حتما با ما در میون بذارید. ما مشتاقانه منتظر بازخورد شما هستیم و توی سریع‌ترین فرصت بهتون جواب می‌دیم. ممنون که تا اینجا پا به پای ما اومدید. 🌼😊
تو بخش‌های بعدی منتظرتونیم …

بخش ششم آموزش سئو

لینک سازی

لینک سازی

در بخش ۶ از آموزش تخصصی سئو به مبحث لینک سازی یا لینک بیلدینگ (link building) اشاره می‌کنیم. ما درباره اهمیت لینک، ساخت لینک با کیفیت و اصول ایجاد لینک در مکان‌های مختلف صحبت می‌کنیم. اما باید بگم که لینک سازی یعنی بازی با چاقو، خطرناک ولی مهم و ضروری. در واقع میشه گفت لینک‌سازی اصولی، پایه سایت شما رو سفت‌تر و محکم‌تر می‌کنه. بنابراین حتما این بخش رو با دقت بخونید تا بتونید سایت خودتون رو روی پایه محکمی سوار کنید.

هدف از لینک، ایجاد ارتباط در بین وبسایت‌ها هست. وقتی که ما یه لینکی رو می‌سازیم، در واقع لینک بیلدینگ (Link Building) یا لینک سازی کردیم. ربات‌های موتورهای جستجو به کمک همین لینک‌ها به خزیدن خودشون ادامه میدن و از نظر سئو لینک اهمیت خیلی زیادی داره و جزء فاکتورهای همیشه تاثیرگذار بوده.

اهمیت لینک سازی در سئو و بهینه سازی سایت

موتور جستجو با کمک لینک‌ها، سایت‌های جدید رو پیدا می‌کنه. همینطور برای رتبه‌دهی وبسایت‌ها در نتایج، از لینک‌ها استفاده می‌کنه. در واقع با لینک‌ها محتواهای جدید رو کشف می‌کنه و محاسبه یه بخشی از قدرت وب‌سایت‌ها رو، بر اساس لینک‌هایی که خارج از اون وبسایت هستن اندازه گیری می‌کنه.

دوره آموزشی سئو و بهینه سازی سایت با لینک سازی صحیح
اهمیت لینک سازی برای خزنده‌های موتور جستجو

بنابراین یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو، لینک سازی هست و براساس این لینک‌ها، نتایج تغییرات زیادی می‌کنه. یادتون باشه که وقتی می‌گیم تغییر، به معنی همیشه پیشرفت کردن نیست و ممکنه با همین لینک‌سازی، ولی به روش نامناسب، رتبه سایت بدتر بشه. پس نکته قابل توجه در اینجا، استفاده از لینک‌ساز صحیح و اصولیه.

در واقع هر لینکی، لینک نیست. ضرب المثل “هر گردی، گردو نیست” رو یادتون میاد؟ در لینک‌سازی هم به همین شکله و هر لینکی، لینک نیست و لینک‌هایی اثرگذاری مثبتی دارن که در مکان مناسب و به روش مناسب درج شده باشند. درواقع گوگل دوست داره که مدیر وبسایت B به شکل طبیعی و بدون هیچ گونه توافقی وبسایت A رو لینک بکنه و اینطور نباشه که مدیر وبسایت A به B یه پولی بده و یا توافقی بکنه و بعدش بر حسب سلیقه مدیر A، مدیر B اون سایت رو لینک یکنه.

⚠️ توجه توجه: به لینک هایی که توی وبسایت‌های دیگه برای سایت شما ایجاد میشه، بک لینک (Backlink) هم میگن. مثلا شمایی که در حال خوندن این مقاله هستید، یک وبسایت x دارید و من توی میزفا، یه لینکی رو برای وبسایت x می‌سازم. حالا می‌تونیم بگیم که وبسایت x یه بک‌لینک داره.

یادگیری انواع بک لینک برای سئو سایت

کلا دو نوع لینک میشه از بقیه وبسایت‌ها دریافت کرد:

  • بک‌لینک نوفالو (NoFollow)
  • بک‌لینک فالو (Follow)

بک لینک فالو یعنی مبدا، مقصد رو تایید می‌کنه و یه اعتباری بهش میده و اثر مستقیم روی سئو وبسایت مقصد داره. حالا این اثر می‌تونه مثبت و یا منفی باشه. به بک لینک فالو، بک لینک دوفالو (Dofollow) هم گفته میشه. ساختار یه بک لینک فالو به صورت زیر هست:

نمونه کد لینک فالو با دوره آموزش رایگان سئو وبسایت
نمونه کد لینک فالو

بک لینک نوفالو یعنی مبدا، مقصد رو لینک کرده، ولی اعتباری بهش نمیده و مقصد، مورد تایید مبدا نیست. (به ویرگول جمله قبل دقت کنید. “مقصد، مورد تایید مبدا نیست” با جمله “مقصد مورد تایید، مبدا نیست” فرق داره) دقت کنید که این نوع لینک، هیچ اثر منفی‌ای برای مقصد و همینطور مبدا نداره. اصولا اگه یه سایتی رو نمی‌شناسید و نمی‌دونید چه وضعیتی پیش گوگل داره؛ ولی می‌خواید اون رو لینک کنید، می‌تونید از این نوع لینک‌ها استفاده کنید.

نمونه کد لینک نوفالو با کورس آموزش سئو از پایه
نمونه کد لینک نوفالو

📌 چند دیدگاه شخصی از من، پوریا آریافر (یادتون باشه که نگاه شخصی همیشه درست نیست):

  • پیشنهاد می‌کنم لینک‌هایی که در کامنت (نظرات سایت) وجود دارن رو نوفالو کنید.
  • پیشنهاد می‌کنم لینک‌های شبکه‌های اجتماعی کسب و کار خودتون رو فالو کنید.
  • پیشنهاد می‌کنم لینک‌های تبلیغات داخل سایت خودتون رو نوفالو بذارید.
  • کمتر به ویکی‌پدیا لینک بدید. به خدا که توی همه جستجوها برای خودش شاخی شده. 😆 شوخی بود!!

اگه اطلاعات بیشتری از لینک‌ها خواستید، مقاله انواع لینک و همینطور لینک نوفالو رو مطالعه کنید.

انکر تکست (Anchor text) چه تاثیری در بهبود سئو داره؟

هر لینکی دو قسمت مهم داره، یکی آدرس لینک و اون یکی متن لینک (یا همون انکر تکست). هر دو این ویژگی‌ها توی سئو تاثیرگذار هستن و ترکیب اونا جدا از افزایش پیچیدگی، تنوع خوبی به لینک سازی میده. به نظر من متن لینک حتی مهم‌تر از بقیه اجزا یه لینک هست؛ چون که تنها قسمتی از لینک میشه که قابل رویته و می‌تونه کاربران رو به کلیک کردن ترغیب بکنه.

از طرفی توی بخش ۵ که درباره کلمه کلیدی صحبت کردیم، می‌تونیم از کلمات کلیدی در انکرتکست استفاده کنیم. ولی استفاده نادرست از این موضوع باعث حساس شدن الگوریتم‌های گوگل به سایت ما میشه و ممکنه اثرات منفی‌ای برای سایتمون داشته باشه.

آموزش قدم به قدم سئو و بهینه سازی سایت با شناخت ساختار یک تگ لینک
ساختار کامل یک تگ لینک

بنابراین هوشیار باشید که توی انکرتکست‌ها چه چیزی رو درج می‌کنید و شبیه به ربات عمل نکنید. سعی نکنید همیشه از یه انکرتکست برای لینک کردن یه صفحه خاص استفاده کنید. مثلا برای تنوع انکرتکست چطور عمل کنیم:

  • کلمه کلیدی و عبارت (مثلا دانلود فتوشاپ)
  • برند (اسم سایت و یا اسم شرکت)
  • کلمه کلیدی با برند (دانلود فتوشاپ در فلان سایت)
  • کلمات عمومی (این صفحه یا این نرم افزار)
  • آدرس به عنوان انکرتکست (example.com)
  • دعوت به اقدام CTA ها (کلیک کنید و یا بخوانید)

تاثیر کیفیت بک لینک روی SEO سایت

باید بگم که کیفیت هر بک لینک از نگاه من، خیلی به سازنده اون ربط داره. در واقع یه متخصص سئو می‌تونه به یه شکلی توی سایت‌های اسپم لینک بسازه که اثر منفی برای سایت نداشته باشه. و یک متخصص سئو دیگه می‌تونه به شکلی توی یه سایت ضعیف لینک بسازه که اثر مثبت برای سایت داشته باشه. حقیقتا اینکه همچین کارهایی چطور امکان پذیره رو نمیشه اینجا توضیح داد. چون که خیلی به اما و اگرها ربط داره و مبحث پیچیده‌ای هست که ما یا تو پروژه‌های خودمون پیاده سازی می‌کنیم؛ و یا در کلاس‌های خصوصی سئو به دانشجویان می‌گیم که چطور در هر جا بتونن لینک خوب بسازن. به شکل خلاصه، نحوه لینک سازی اهمیت بیشتری داره تا اینکه در کجا لینک بسازیم. البته این حرف به این معنی نیست که کجا ساختن لینک مهم نیست و در واقع نباید به این موضوع به شکل صفر و یک نگاه کنیم.

یه سری از وبسایت‌ها برای اندازه‌گیری کیفیت لینک‌ها فعالیت می‌کنن. هر چند خود گوگل قبل از سال ۲۰۰۰ به سایت‌ها نمره‌ای با نام PageRank می‌داد؛ ولی سال‌هاست که دیگه PageRank به‌روز نمیشه. اما سایت‌ MOZ، و همینطور سایت Majestic هر کدوم یه سری پارامترها برای لینک‌ها دارن که به صورت زیر هست:

  • Moz Page Authority – PA
  • Moz Domain Authority – DA
  • Majestic Trust Flow – TF
  • Majestic Citation Flow – CF

وقتی که یه دامنه رو با پارامترهای بالا بررسی می‌کنید، امتیاز بالا کیفیت خوب و ارزش مناسب دامنه یا اون صفحه رو نشون میده. مخصوصا اگه دامنه یه سری پسوند مثل edu و gov داشته باشه خیلی بهتره.
خب شاید الان بپرسید پسوند چیه؟ اگه بخوام خیلی خلاصه بگم، به انتهای دامنه پسوند میگن؛ مثلا پسوند دامنه میزفا com هست.

✔️ مثال عملی: اگه خواستید توی سایت x لینک سازی انجام بدید، می‌تونید اون سایت رو توی وبسایت Majestic بررسی کنید و اگه Trust Flow بالایی داشته باشه، نشون میده که اون سایت لینک‌های خوب و باکیفیتی داره و لینک سازی شما در اون سایت می‌تونه اثرات خوبی داشته باشه. هر چند همون‌طور که قبلا اشاره کردم، چگونه ساختن لینک هم خیلی مهمه.

و اگه سایت x میزان Citation Flow بالایی داشته باشه؛ یعنی تعداد لینک‌های بالایی داره. حالت بد اینه که Citation Flow خیلی بالا باشه؛ ولی Trust Flow کم باشه. یعنی اختلاف این دو پارامتر بالا باشه. با توجه به پارامترهای Majestic، لینک سازی با این مدل سایت‌ها اصلا پیشنهاد نمیشه؛ چون اون سایت تعداد لینک بالایی داره؛ ولی اکثرا باکیفیت نیستن. در واقع به کمیت توجه کرده و کیفیت خوبی نداره.

تاثیر مرتبط بودن بک لینک ها روی سئو

در بحث کیفیت، “شاخصه مرتبط بودن” نقش خیلی مهم داره. پیشنهاد می‌کنم در وبسایت‌هایی که با موضوعات شما مرتبط هستند لینک بسازید. مثلا اگه تو حوزه “گیربکس ماشین” فعالیت می‌کنید، دریافت کردن لینک از سایت ” آموزش سئو مقدماتی ” جالب نیست.

تاثیر مکان بک لینک ها روی سئو

یه بحثی رو قبلا توی همین بخش ۶ مطرح کردم که چطور و کجا لینک ساخته بشه اهمیت داره. در بحث کجا یه سوالی که مطرح میشه اینه که در کدوم سایت باید درج کنیم. بعدش مکان لینک توی اون سایت موضوع بعدی ماست. حالا می‌خوایم سراغ یکی از بخش‌های کوچیک لینک سازی که زیر مجموعه بحث کجا بودن لینک هست، بریم. یعنی مکان لینک کجا باید باشه و قبلا موضوع کلی کجا ساخته شدن لینک رو به شکل پراکنده بررسی کردیم. البته این نوع تقسیم‌بندی بر اساس سلیقه بنده، یعنی پوریا آریافر، هست و یه نظر کاملا شخصیه.

ساختار کلی یک سایت برای ساخت لینک برای بهینه سازی وبسایت
ساختار کلی یک سایت برای ساخت لینک

بعد از ابنکه یاد گرفتید چطوری و کجا لینک بسازید، باید به فکر مکان لینک باشید. یعنی مثلا متوجه شدید سایت x برای لینک سازی خوبه، حالا سایت x مکان‌های مختلفی داره؛ مثلا فوتر سایت (پایین سایت) و یا داخل محتوا و …

بهترین مکان‌ها برای لینک‌سازی و ساخت لینک در داخل مقاله‌هاست و یا در یه بخشی از سایت که البته اون بخش در همه صفحات لود نشه. قسمت‌هایی مثل فوتر و یا سایدبار گزینه‌های اخر برای لینک‌سازی هست. به نظر من این مکان‌ها به کیفیت مکان لینک داخل مقاله‌ها نمی‌رسه. به شکل خلاصه وجود لینک در یک بخشی از صفحه اثر بهتری دارند تا اینکه لینک‌ها در کل سایت باشند.

از طرفی ممکنه لینک‌های موجود در فوتر و یا هدر یک سایت، ترافیک خوبی رو به سایت ما ارسال بکنه و این هم یه مزیته.

چند تکنیک لینک سازی اصولی برای SEO

خیلی صادقانه بگم که ساخت لینک باکیفیت کار راحتی نیست.  یه سری تکنیک‌هایی قبلا وجود داشت که ساده بودن؛ ولی منسوخ شدن و دیگه غیرکاربردی هستن. مثل لینک‌سازی‌های دوطرفه، یا ثبت سایت در directory ها. اما خب باز یه سری روش‌ها وجود دارن که امروزه متداوله و ما اونا رو فقط لیست می‌کنیم؛ ولی به منظور تایید و یا عدم تایید نیست.

  • تولید محتوای سئو شده:
    شاید بشه گفت یه روش باکیفیت و طبیعی برای لینک سازی هست و وقتی که شما محتوای با کیفیت داشته باشید، کاربران هم شما رو لینک می‌کنن.
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی:
    وقتی که در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید و پست‌های خوبی ارسال کنید؛ می‌توانید ترافیک خوبی رو به سایت خودتون انتقال بدید و این فعالیت‌ها به ساخت لینک با کیفیت کمک خوبی می‌کنه.
  • رپُرتاژ نویسی:
    به نوشتن یه مقاله در بقیه سایت‌ها با درج چند لینک که احتمالا پولی هستن، رپرتاژ میگن. اگه رایگان بود، نباید رپُرتاژ دوطرفه و یا سه طرفه برای سایت‌ها پیاده سازی بشه؛ چون که گوگل به راحتی متوجه میشه.
  • خرید لینک و خرید بک لینک:
    یک روش پر استفاده و البته خطرناکه که توی سایت‌های ایرانی و خارجی وجود داره و اگه قصد دارید این روش رو انجام بدید، پیشنهاد می‌کنم حتما از یه متخصص سئو مشاوره بگیرید.
  • پیدا کردن لینک‌های رقبا:
    یک روش به ظاهر ساده، ولی زمان‌گیر و تحلیلی. شما می‌تونید به کمک یه سری ابزارهای آنلاین مثل ahrefs.com، لینک هایی که رقبای شما ساختن رو پیدا کنید و شما هم مثل اون و یا بهتر از اون رقیب کار کنید.
  • تکنیک‌های سئو سیاه و یا سئو خاکستری:
    روش‌هایی مثل PBN که تو سال‌ها قبل وجود داشت و خیلی جالب نیست؛ ولی در آموزش‌های خصوصی میزفا نسخه پیشرفته و کاملا طبیعی PBN رو به دوستان آموزش می‌دیم. و حتی روش‌های دیگه‌ای مثل لینک سازی در نظرات، انجمن‌ها و … به این علت می‌گیم سیاه و یا خاکستری؛ چون که همین PBN و یا باقی روش‌ها رو میشه به روش سئو سیاه، خاکستری  و حتی سئو خاکستری که خیلی شبیه به سئو سفیده پیاده سازی کرد و مرز بین این روش‌ها، خیلی به هم نزدیکه.
    اما خب شاید بشه گفت که بهترین و مطمئن‌ترین لینک‌ها، لینک‌هایی هستن که خود کاربران به شکل طبیعی و بدون دخالت شما ایجاد می‌کنن. این لینک‌‍سازی اثر خیلی خوبی داره؛ ولی خیلی زمان‌گیر هست
    •  

تکنیک‌های سئو سیاه و خاکستری و نقششون توی پنالتی سایت

ما نمی‌گیم لینک نخرید؛ ولی بدون مشاوره خریدی نکنید و قدمی برندارید. برای اجاره لینک و یا روش‌های PBN قدیمی با دقت بالا قدم بردارید. خرید بک‌لینک هیچ‌وقت مورد تایید گوگل نیست و گوگل لینک طبیعی رو دوست داره. برای همین سعی کنید توی خرید لینک طبیعی باشید. در واقع خودتون رو طبیعی جلوه بدید تا طبیعی دیده بشید.

روش PBN (غیر از روش PBN میزفا) خیلی پرهزینه و تکنیکی هست و هزینه‌های زیادی داره؛ مثلا هزینه انواع هاست و دامنه و نگه‌داری و مدیریت اونا در واقع کمرشکنه. جدا از اینکه معلوم نیست آیا اثر مثبت می‌ذاره و یا اثر منفی داره.

این روش‌ها ریسک هستن و اگه دقت لازم رو نداشته باشید و توجه کافی نکنید، گوگل متوجه این موارد میشه و شما کیش و مات شدید و وارد فاز خشم گوگل می‌شید.

آموزش سئو پیشرفته رایگان و آشنایی با پنالتی پنگوئن گوگل

آشنایی با پنالتی گوگل و فلج شدن سئو

گوگل الگوریتم‌های زیادی داره که هر کدوم وظیفه خاصی دارن. الگوریتم دوست داشتنی پنگوئن همیشه آماده‌ست تا لینک‌های بی‌کیفیت یا خریدنی رو پیدا بکنه. همیشه دنبال پیدا کردن روش‌های اسپم هست تا بتونه جلوی اونا رو بگیره و حتی جریمه سنگینی بکنه.

اگه لینک‌های بی‌کیفیت و اسپم وار بسازید، کم کم نگاه گوگل نسبت به وبسایت شما عوض میشه و ممکنه توی قدم‌های اول و به شکل موقت، مثلا ۱ تا ۷ روز توی بعضی از کلمات که سئو منفی انجام دادید، توی جایگاه اصلی خودتون نباشید و به صفحات پایین‌تر اُفت کنید. یا حتی کلا توی هیچ صفحه ای از نتایج نباشید. یا ممکنه خودتون هیچ لینک اسپمی نسازید، ولی رقبا و یه سری از سایت‌ها چنین کاری رو انجام بِدن. در این صورت باید اون لینک‌ها رو پیدا کنید و Disavow کنید.

در پایان فصل ۶ از دوره آموزش کامل سئو باید بدونید که:

  • گرفتن یه بک لینک باکیفیت بهتر از گرفتن ۱۰ ها بک لینک بی‌کیفیت هست.
  • سعی کنید در وبسایت‌های مرتبط لینک بسازید و یک بار ساختن کافی نیست.
  • پیشنهاد می‌شود انکرتکست توزیع شده داشته باشید و به نکاتی که گفتیم توجه کنید.
  • بدون متخصص سئو سراغ روش‌های خرید بک لینک و ساخت شبکه لینک سازی نروید.
  • به اینکه چطور و در کجا لینک بسازید دقت داشته باشید و از طرفی مکان لینک همیشه یکسان نباشد.
  • یک روش خوب با ریسک کمتر، پیدا کردن لینک‌های رقبا و تحلیل حرفه‌ای بک لینک های اوناست.

خب واقعا دست مریزاد. چیزی نمونده تا شما به یه سئوکار تبدیل بشید و وارد مسیر این حرفه بشید. فقط کافیه سه تابخش دیگه رو به خوبی رد کنید و به مهارت‌های لازم برای سئو کار شدن برسید. البته دوباره هر از گاهی به این دوره سر بزنید، چون که ما اطلاعات دقیق و به روز رو برای شما قرار می‌دیم تا دانش سئویی شما آپدیت و کافی باشه. اگه سوال، نظر یا پیشنهادی دارید، حتما با ما در اشتراگ بذارید و ما به تو سریع‌ترین فرصت بهتون جواب میدیم.
تو بخش بعدی منتظرتون هستیم …💎 

بخش هفتم آموزش سئو

تجربه کاربری

تجربه کاربری

خب رسیدیم به غول مرحله آخر. همین حد بگم که اگه همه این مباحث آموزش جامع سئو رو بخونید؛ ولی به "تجربه کاربری" توجه نکنی، عملا براتون هیچ فایده‌ای نداره. سئو به تجربه کاربری گره خورده و این دو پویایی خاصی دارن. تو این بخش یاد می‌گیریم چطور با تجربه کاربری یه جور هم‌افزایی توی وبسایت ایجاد کنیم تا شاهد رشد سئو سایتمون باشیم. پس تا آخر این بخش همراه من بیاید ...

اگه یادتون باشه، بارها تو بخش‌های مختلف این آموزش کامل و رایگان سئو درباره تعامل و میزان درگیری مثبت کاربر و اهمیتش در سئو صحبت کردیم؛ ولی باید بتونیم آنالیز لازم بر تعامل کاربران رو داشته باشیم و یه جوری اونا رو رصد کنیم. یادتون باشه که آنالیز مثل چشم‌های شما توی این مسیر پررمز و راز فضای وب هست. پاراگراف بعدی رو در واقعیت اجرا کنید تا درباره اهمیت آنالیز بیشتر بدونید:

✔️ کار عملی: بلند بشید و با چشم‌های بسته راه برید. موقع حرکت توی یه محیط که براتون آشنا هست چه حسی دارید؟ آیا نمی‌ترسید که یه لحظه ممکنه به اشیاء اطراف برخورد کنید؟ چشم بسته حرکت کردن بهتره یا چشم باز؟
شما این آزمایش رو توی یه محیط آشنا از یه دنیای محدود (کره زمین) انجام دادید. اما آیا فضای آنلاین محدوده؟ شما توی فضای آنلاین نامحدود و ناآشنا هستید و شدیدا به چشم هوشیار و دقیق نیاز دارید؛ نه یه چشم معمولی. نقش این چشم در فضای آنلاین رو ابزارهای آنلاین می‌تونن ایفا بکنن. از معروف‌ترین و قوی‌ترین ابزارهای رایگان میشه به گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) اشاره کرد.

تا یادم نرفته این رو بهتون بگم که میزفا، هم برای سرچ کنسول و هم برای گوگل آنالیتیکس دوره‌های آموزشی کاملی رو تهیه کرده. تسلط داشتن روی این ابزارها، تا حد خیلی خوبی می‌تونه به شما برای سئو سایت، بازاریابی دیجیتال و … کمک بکنه. از لینک‌های زیر استفاده کنید تا بتونید از بهترین دوره‌های آموزشی میزفا استفاده کنید:

بنابراین با آنالیز کردن می‌تونیم تجربه کاربری رو تا یه حدی بهبود بدیم. در سئو فقط کسب رتبه بالا کافی نیست و شاید نگه داشتن رتبه کار سخت‌تری باشه. یکی از قوی‌ترین فاکتورها برای نگه داشتن راحت‌تر سایت در رتبه های بالاتر همین تجربه کاربری یا UX هست.

ux اهمیت بیشتری با سئو داره - آموزش سئو کاربری و حرفه ای

آموزش جامع سئو | تجربه کاربری دقیقا چیه؟

بذارید با یه سری سوال تجربه کاربری رو براتون تعریف کنم. وقتی که وارد سایت میزفا شدید و در حال خوندن این مقاله هستید، نسبت به میزفا چه حسی دارید؟ حس خوب یا بد؟ آیا احساس کردید که ما برای نوشتن تک‌تک خط‌ها کلی زمان گذاشتیم؟ آیا محتوا براتون جذاب و کاربردی بود؟ آیا حس کردید که چقدر زمان برای تولید عکس‌های این صفحه گذاشته شده؟ آیا این به شما حس خوبی میده؟ یا نه حس خاصی نداشتید و حتی حس بدی هم دریافت کردید؟ به این حس شما از سایت میزفا تجربه کاربری میگن که شما نسبت به میزفا دارید.

رنگ فونت، اندازه فونت، چینش متن، کیفیت محتوا، ساختار سایت، رفتار و اکشن‌های سایت و … باعث میشه شما نسبت به سایت یه دیدگاه پیدا کنید و یه حسی کسب کنید. این حس همون تجربه کاربری هست.

تجربه کاربری به بزرگی جهان

تجربه کاربری خیلی قدیمی‌تر از مباحث دیگه فضای آنلاین هست. مثلا برای ساخت یه خودرو (البته خودروهای ایران رو در نظر نگیرید) چه امکانات و یا ویژگی‌هایی درج بشه، یا چه امکانی رو بهبود بدیم تا کاربران حس بهتری موقع رانندگی داشته باشن.

تجربه کاربری پایان‌ناپذیره و در همه مراحل وجود داره. از زمان قبل تولید محصول، تا زمان تولید محصول، و حتی بعدش که میشه خدمات پس از فروش هم وجود داره و باید همیشه در حال بهبود اون باشید.

در تجربه کاربری هم باید به مباحث بهبود محتوا فکر کرد، و هم باید به مباحث بهبود طراحی سایت و موارد تکنیکی فکر کرد. هر دو می‌تونن روی حس کاربر یه اثر مستقیم داشته باشن. بذارید خیلی ساده بگم تا خیالتون راحت باشه. تجربه کاربری در همه جا هست! حتی در غذا خوردن شما هم وجود داره. ولی مشکل اصلی اینه که نمیشه به همه چیز اهمیت داد. در این صورت دیگه کلمه  “اهمیت” معنا نداره. در واقع اگه همه چیز مهم باشه، پس دیگه هیچ چیز مهم نیست. موارد مهمی که می‌تونه توی بهبود تجربه کاربری نقش مهمی داشته باشه رو پایین آوردیم:

  • طراحی
  • ساختار سایت
  • ساختار محتوا
  • کیفیت محتوا
  • راحتی خرید
  • رفتار سایت
  • موارد تکنیکی سئو مثل سرعت سایت
  • پشتیبانی در لحظه سایت
  • توسعه وب و آپدیت‌ها

البته ما همه موارد رو ننوشتیم و ممکنه برای هر کسب و کاری فاکتورها تغییر بکنه و نحوه اولویت‌بندی عوض بشه.

دوره یادگیری کامل سئو - یوایکس در همه جا هست
تجربه کاربری در همه جا هست

چالش بهبود سئو با تجربه کاربری

تجربه کاربری همیشه تو جهت سئو قدم برنمی‌داره و بعضی وقتا برخلاف هم عمل می‌کنن. البته این مورد از قصد نیست. تجربه کاربری میگه مسیر A بهتره؛ ولی سئو میگه مسیر B بهتره و ممکنه هر کدوم از جنبه‌های خودش راست بگه. شاید بشه با یه تیر دو نشان زد و اینجاست که تجربه و دانش شما می‌تونه زمینه‌ساز خلاقیت و راه‌حل چالش‌ها باشه و کاری بکنه که هم برای سئو خوب باشه و هم برای تجربه کاربری.

بعضی از تکنیک‌ها توی طراحی سایت وجود داره که اگه خوب پیاده‌سازی بشه، باعث بهبود فوق‌العاده تجربه کاربری میشه؛ ولی از نظر سئو چی؟ طلا زیر خاک به چه دردی می‌خوره؟ پیاده‌سازی این قابلیت‌ها وقتی ارزشمنده که دیده بِشن و یکی از راه‌های خیلی مقرون به صرفه برای دیده شدن، سئو کردن سایته.

تکنیک‌هایی مثل infinite scroll که برای دیدن بیشتر موارد موجود توی یه صفحه، مثل سایت Pinterest.com، با یه‌کم اسکرول کردن مرورگر انجام میشه. یا تکنیک Ajax Pagination که برای دیدن بیشتر موارد موجود، باید صفحه دوم یا صفحات دیگه رو کلیک کرد. اما وقتی که وارد باقی صفحات می‌شیم، دیگه کل سایت بارگزاری نمیشه. هر چند این موارد رو میشه از نگاه سئو مدیریت کرد؛ ولی موارد خیلی پیشرفته سئو هست که باید با ترکیب دانش برنامه نویسی و تخصص سئو، یه راه‌حل پیدا کرد. برای همین پیشنهاد می‌کنم اگه متخصص سئو ندارید؛ یا نیازی به وارد شدن به چنین چالش‌هایی ندارید، از این موارد توی سایت خودتون استفاده نکنید.

سمت راست infinite scroll و سمت چپ Ajax Pagination

سمت راست infinite scroll و سمت چپ Ajax Pagination
سمت راست infinite scroll و سمت چپ Ajax Pagination – (منبع عکس)

استفاده از بعضی تکنیک‌های به روز توی کدنویسی مثل SPA در سایت، به کمک زبان‌های انگولار (Angular)، ویو جی اس (vueJS) و … هر چند خیلی خوب و دلنشین هستن و تجربه کاربری فوق‌العاده عالی دارن، ولی از نگاه سئو پیشنهاد میشه حداقل در خروجی که قراره کاربران عمومی و ربات‌ مشاهده کنند، استفاده نشه و بیشتر برای پنل مدیریت مناسبه.
البته به این معنی نیست که نمیشه وبسایت‌ها رو با این زبان‌ها سئو کرد؛ ولی فر‌ایند سئو سازی این مدل از سایت‌ها سخت‌تره. از طرفی بعضی از موتورهای جستجو از این زبان‌ها پشتیبانی نمی‌کنن.

با آنالیز سایت چطور به بهبود سئو کمک کنیم؟

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) بهترین و قوی‌ترین سایت برای آنالیز داده‌های وبسایت شماست و می‌تونید با استفاده از این سایت آنالیز، توی کسب و کار خودتون معجزه کنید. ولی بدونید که بهترین‌ها وقتی برای شما به بهترین شکل عمل می‌کنن که کار با اون ابزار رو به خوبی بدونید و نحوه آنالیز رو بلد باشید؛ در غیر این صورت استفاده نادرست می‌تونه به بهترین شکل شما رو نابود بکنه. به هر حال توی کارش بهترینه؛ چه در سمت خوب، چه در سمت بد.

اندازه گیری تعامل کاربران در گوگل آنالیتیکس

باید بتونید میزان تعامل یا مقدار درگیری کاربران توی سایت رو توی هر بازه زمانی بدونید تا امکان مقایسه داشته باشید. مثلا در این صفحه ” آموزش سئو ” کاربران به شکل میانگین در یک ماه چه مقدار زمان می‌ذارن و ماه قبل چقدر بوده؟ آیا شاهد پیشرفت هستیم یا پسرفت؟

یه سری مقادیر (Metrics) توی گوگل آنالیتیکس وجود داره که می‌تونید با اونا میزان تعامل کاربران (Engagement Rate) خودتون رو بسنجید. معیارهایی مثل “Bounce rate” ، “Pages/session” و “Avg. session duration” که اصولا در هر گزارش از گوگل آنالیتیکس می‌بینید.

معیارهای تعامل کاربران توسط آمارهای گوگل آنالیتیکس
معیارهای تعامل کاربران توسط آمارهای گوگل آنالیتیکس

در قسمت Exit Page شما می‌تونید صفحاتی که کاربران از اون طریق بیشترین خروج از سایت رو داشتن، ارزیابی کنید. برای رفتن به این قسمت، آدرس زیر رو توی گوگل آنالیتیکس دنبال کنید.

Behavior -> Site Content -> Exit Pages

گزارش Exit Pages در گوگل آنالیتیکس
گزارش Exit Pages در گوگل آنالیتیکس

در قسمت Behavior Flow شما می‌تونید مسیر کاربران رو توی سایت خودتون رصد کنید و متوجه بشید که آیا کاربران مسیر شما رو طی می‌کنن؛ یا در سایت شما هستن ولی مسیر خودشون رو میرن. این موارد رو میشه با Goal در گوگل آنالیتیکس تعریف کرد و با پارکتر Drop-off میشه متوجه شد که چه مقدار از کاربران دقیقا همون کاری رو انجام میدن که ما می‌گیم.

Behavior -> Behavior Flow

قسمت Behavior Flow در گوگل آنالیتیکس
قسمت Behavior Flow در گوگل آنالیتیکس

با Goal می‌تونید اهدافی رو که در نظرتون هست، در قالب یه مسیر توی گوگل آنالیتیکس تعریف کنید. بعدش توی قسمت Funnel Visualization در Goal می‌تونید میزان خروج کاربران از اون مسیر رو به خوبی متوجه بشید و برای بهبود تجربه کاربری اون صفحه رو بهینه سازی کنید.

Conversions -> Goals -> Funnel Visualization

قیمت Funnel Visualization در Goal
قیمت Funnel Visualization در Goal

شاید احساس کنید توضیحات قسمت گوگل آنالیتیکس براتون کافی نبوده. اینو در نظر بگیرید که خود این ابزار خیلی گسترده و یه‌کمی پیچیده‌ست و ما توی کلاس‌های خصوصی نزدیک به حداقل ۳۰ ساعت آموزش برای این ابزار تهیه کرده‌ایم. تا اینجا سعی کردیم یه سری سرنخ‌ به شما بدیم و امیدواریم براتون مفید بوده باشه. اگه به این ابزار قوی علاقه دارید، بهترین دوره آموزش گوگل آنالیتیکس رو دنبال کنید.

ضبط فیلم و نقشه حرارتی از رفتار کاربر برای بهبود سئو

Heatmap یا همون نقشه حرارتی (نقشه گرمایی) یه تصویرسازی از رفتارهای کاربران توی یه بازه زمانی براساس تُن رنگ‌ها هست. در واقع با استفاده از رنگ‌بندی، داده کاربران سایت شما رو در اون صفحه ارائه میده. اصولا قسمت‌هایی که کاربران تعامل بیشتری دارن، با رنگ‌های گرم مثل زرد و نارنجی و قرمز نشون می‌دهد و قسمت‌هایی که تعامل کمتری داره با رنگ‌های سرد مثل آبی و بنفش علامت‌گذاری میشه.

نقشه حرارتی یا هیت مپ برای بهبود سئو سایت
صفحه دوره آموزشی سرچ کنسول میزفا که توسط نقشه حرارتی ردیابی می‌شود

سایت‌هایی مثل Hotjar، Smartlook و microsoft clarity ابزارهای قوی برای استفاده کردن از نقشه حرارتی هست. همین ابزارها قابلیت ضبط رفتار کاربران (Recordings) توی سایت رو هم دارن. یه راه عالی و جذاب برای اینکه متوجه بشید کاربرانتون دقیقا چه کاری رو انجام میدن. نسخه رایگان سایت Hotjar از نظر تعداد ضبط شما رو محدود می‌کنه؛ ولی نسخه رایگان سایت Smartlook از نظر زمانی شما رو محدود می‌کنه و می‌تونه فعالیت بی‌نهایت کاربر شما رو رکورد بکنه.

نقشه حرارتی (Heatmap) و ضبط فیلم از کاربران (Recordings)، هر دو ابزارهای قوی‌ای هستن که می‌تونه به بهبود سئو و تجربه کاربری خیلی کمک بکنن. نقشه حرارتی همون چیزی رو نشان میده که کاربران اهمیت میدن؛ چه چیزی بهتر از این؟ و فیلم کاربران رفتاری رو نشان میده که دقیقا کاربران دارن؛ باز چه چیزی بهتر از این؟

البته نکته‌ای که باید در ضبط فیلم کاربران در نظر بگیرید اینه که اگه بازدید بالایی دارید، این قابلیت رو فقط در صفحات مهم خودتون فعال کنید؛ مثل صفحه محصول و یا لندینگ پیج‌های خودتون.

استفاده از داده‌های داخل سایت برای افزایش سئو

برای بهبود تجربه کاربری به نکات زیر دقت کنید تا کاربران سایت شما نهایت لذت رو توی وبسایت شما ببرن:

  • به نظرات کاربران توجه ویژه‌ای داشته باشید. هر چقدر به کاربران توجه کنید، این توجه به خود شما برمی‌گرده، در واقع هر چقدر به کاربران اهمیت بدید، به خودتون اهمیت دادید. به قولی از هر دست بدی از همون دست پس می‌گیری. مثلا ما توی میزفا به ۹۹ درصد نظرات، پاسخ دادیم. یا اگه نظرات کاربران نبود، هیچ‌وقت دوره 15 ساعت آموزش افزایش سرعت سایت رو برگزار نمی‌کردیم.
  • محتوای سایت از مهم‌ترین نکات برای  رضایت کاربران هست. می‌دونید هزینه تولید محتوای همین صفحه که مربوط به آموزش‌های سئو هست چقدر شده؟ نزدیک به ۸ میلیون تومان!! هزینه زمانی که من خودم گذاشتم که حدود ۸ هفته طول کشید؛ و همینطور هزینه ساخت عکس‌های اختصاصی در کنار ادیت فایل‌های صوتی موجود توی این صفحه. برای محتوای خودتون هزینه زمانی و مالی کنید تا بهترین رو به کاربران بدید.
  • زمانی که کاربران نظری رو ارسال کردن، موقع دریافت پاسخ به اونا ایمیل کنید.
  • توی سایت خودتون تماس با ما داشته باشید.
  • سرعت سایت خودتون رو بهبود بدید.
  • و …

در پایان فصل ۷ دوره آموزش رایگان سئو از پایه باید بدونید که:

  • نقشه حرارتی و فیلم کاربران خود را تهیه کنید تا متوجه شوید چه سایت پرمشکلی دارید.
  • تجربه کاربری پایان ناپذیر است و در همه مراحل وجود دارد.
  • چالش های سئو با تجربه کاربری را به متخصصین بسپارید.
  • با چشم باز حرکت کنید، آنالیز چشم‌های شما است.
  • بهترین ابزار برای آنالیز، گوگل آنالیتیکس است.
  • برای توجه کردن به خود، به کاربران توجه کنید.

خب تا اینجا تمام چیزی که لازم بود بدونید رو براتون توضیح دادم. ۷ فصل متفاوت و طولانی رو رد کردید و الان دانش سئویی خیلی خوبی دارید. بابت این مسئله به خودتون افتخار کنید. 💎🌹
الان وقت اینه که توی آزمون جامع سئو سایت شرکت کنید و نتیجه زحمتای خودتون رو ببینید و مدرک یادگیری سئو حرفه ای رو دریافت کنید. راستی اگه سوال، نظر یا پیشنهادی درباره محتوای این دوره، و همچنین آموزش رایگان سئو صوتی دارید، حتما با ما در میون بذارید. 😊❤️

بخش هشتم آموزش سئو

آزمون سئو و بهینه سازی سایت

آزمون سئو

خب امیدوارم از این دوره جامع سئو و البته کاملا رایگان لذت برده باشید. حالا وقتشه که دانش اندوخته خودتان رو ثبیت کنید و در آزمون سئو سایت میزفا شرکت کنید. تازه یه هدیه ویژه هم داریم. پس بزن که بریم ...

در این آزمون سئو ساده ولی مهم ۲۰ تا سوال نوشته شده که پیشنهاد میشه حتما خودتون رو ارزیابی کنید و بعد از پایان آزمون، اگه قبول شدید و نمره بالای ۸۰ درصد گرفتید، گواهی از سمت میزفا برای شما به شکل آنلاین صادر میشه.

مرحله اول: دادن آزمون
مرحله دوم: دادن نام و مشخصات
مرحله سوم: دیدن نتیجه آزمون
مرحله چهارم: ارائه مدرک به نمرات بالای ۸۰ درصد + جایزه

آزمون جامع سئو و بهینه سازی سایت
آزمون و جایزه

درباره جایزه:

-> اگر بالای ۸۰ درصد نمره بگیری ۳۰ هزارتومن کمک هزینه برای خرید دوره میدیم + گواهی

-> اگر نمره ۱۰۰ بگیری ۹۰ درصد (دیگه تقریبا رایگان میشه) هدیه برای خرید دوره بهت میدیم + گواهی طلایی

تمام این دوره ها که هدیه داده میشه در جهت یاد گرفتن بیشتر مطالب سئو است.

تا الان 829 نفر در آزمون آنلاین سئو شرکت کرده اند.

سوالات آزمون سئو و بهینه سازی سایت:

با قدرت برو جلو

بخش نهم آموزش سئو

منابع بیشتر یادگیری سئو سایت

منابع بیشتر

همیشه باید در حال یادگیری سئو باشید و هر مقاله در زمینه سئو را مشاهده می‌کنید، مطالعه کنید و همان مقاله را آنالیز کنید. در این بخش برخی لینک های تکمیلی مخصوصا کسانی که قصد دارند آموزش تخصصی سئو را دنبال کنند درج کردیم.

سعی کردیم این آموزش رایگان سئو برای افراد مبتدی تا حرفه ای قابل استفاده باشه تا بتونید بهینه سازی و سئو سایت از ابتدا رو یاد بگیرید. از طرفی هم بدونید که این آموزش سئو برای سایت وردپرس ، جوملا و هر نوع CMS عمومی و اختصاصی با هر زبان برنامه نویسی مثل PHP و یا ASP  کاربرد داره. هر چند این آموزش توی این صفحه کافی نیست. هیچ آموزشی در زمینه سئو توی هیچ سایتی کافی نیست و شما مدام باید تلاش کنید تا یاد بگیرید. یادگیری سئو و هر چیز دیگه‌ای نقطه پایان نداره؛ بلکه هر یادگیری یه نقطه شروع برای وارد شدن به یه اقیانوس پر از اطلاعات هست.

اگه تازه کار هستید و می‌خواید آموزش پایه سئو رو شروع کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقالات دسته آموزش سئو مبتدی رو بخونید. یا اگه اطلاعات کلی رو می‌دونید و برنامه‌نویس هستید؛ یا علاقه دارید مسائل فنی رو بدونید، آموزش سئو تکنیکال هم می‌تونه برای شما کاربردی باشه. به کسایی که اطلاعات خوبی توی سئو دارن و دنبال تکمیل کردن دانش خودشون هستن، آموزش سئو پیشرفته رو پیشنهاد می‌کنم.

اگه به دنبال آموزش‌های تکمیلی بیشتری هستین؛ یا آموزش های ویدیویی سئو رو بیشتر دوست دارین، دو تا دوره پایین رو حتما بررسی کنید. هر کدوم از دوره‌های زیر توی موضوعات خودشون خیلی جامع تدریس شدن و نمونه ایرانی به این صورت نداریم. 😉

مقالات رایگان سئویی که اشاره کردیم؛ یا دوره‌های ویدیو سئو؛ هر کدوم رو که انتخاب کنید به شما کمک خیلی زیادی می‌کنه و قدم‌های خوبی می‌تونید در مسیر سئو بردارید. اما صادقانه بگم هیچ‌کدوم مثل دوره‌های آموزش خصوصی سئو میزفا نیست. این ادعای من چند دلیل مختلف داره:

  1. در مقاله‌ها و فیلم‌های آموزشی عمومی طبیعتا باید یه سری مثال‌های کلی از بقیه سایت‌ها زد؛ ولی توی کلاس‌‎های خصوصی سئو میزفا، فقط از سایت شما، یا از پروژه سئویی که دارید مثال زده میشه.
  2. چینش سرفصل‌های آموزشی براساس دانش و مهارت شماست.
  3. اجرا و شروع کلاس به شکل فشرده و سریع انجام میشهو
  4. انتخاب ساعت و روز دلخواه توسط دانشجو
  5. ارائه مطالب کاملا به روز در سئو
  6. ضبط تصویری از کلاس
  7. و …

از مزیت‌هایی هستند که به شکل طبیعی توی این کلاس‌ها وجود داره. در واقع امکان اجرای این مزیت‌ها توی مقاله‌های رایگان و حتی پولی طبیعتا غیرممکنه. آموزش های خصوصی سئو صرفا به افرادی که می‌خوان توی سئو متخصص بِشن؛ یا عجله دارن ولی دنبال کیفیت بالا در آموزش هستن، پیشنهاد میشه.
ما از صمیم قلب دوست داریم که موفقیت‌ها و دستاوردهای شما رو ببینیم و توی مسیر موفقیت شما تاثیرگذار باشیم. اگه باز سوال، نظر یا پیشنهادی داشتید، خوشحال می‌شیم که با ما مطرح کنید و ما تو سریع‌ترین فرصت به بازخوردهای شما جواب می‌دیم. امیدوارم که بتونیم باز شما رو توی بخش‌ها و دوره‌های دیگه ببینیم. ❤️😊

سوالات متداول بعد از مشاهده آموزش سئو

برای یاد گرفتن سئو از کجا شروع کنیم؟

از همین صفحه میزفا میتوانید به یادگیری سئو بپردازید. مطالب گفته شده در این دوره آموزشی به مدت ۴ ماه طول کشیده و می‌تواند یک منبع خوب برای شما در زمینه سئو و افزایش رتبه باشد. یادگیری سئو را از همین امروز شروع کنید نه فردا.

بازار کار سئو در ایران چطور است؟

در یک جمله، عالی هر چند میزان عالی بودن به خود شما بستگی دارد.از طرفی تخصص اهمیت زیادی دارد، اینکه چقدر تخصصی سئو را بدانید و کار کرده باشید و همینطور چقدر در پروژه های خود صداقت و دلسوزی را در اولویت های ابتدایی قرار میدهید. بازار کار سئو در تهران و غیر تهران بسیار مناسب است.

قصد دارم سئو را به صورت حرفه ای آموزش ببینم، چه کنم؟

به عبارت دیگر من قصد دارم از سئو کسب درآمد داشته باشم و صرفا برای یک سایت نیاز ندارم، من میخواهم متخصص سئو شوم و این سوال را میپرسم.

در ابتدا پیشنهاد میکنیم بدون هزینه مالی و با هزینه زمانی کم، دوره رایگان سئو میزفا را پیش بگیرید مطالب گفته شده در این دوره بسیار مفید و کاربردی هستند، سپس اگر احساس کردید کافی نیست میتوانید در آموزش های خصوصی سئو شرکت کنید، در میزفا آموزش عمومی به دلیل عدم کاربردی بودن آن برگزار نمی‌شود. صرف نظر از ویژگی های شخصی دانشجو، سئوی هر سایتی متناوت می‌باشد. در آموزش های خصوصی ما براساس دانش شما، براساس نیاز شما آموزش میدهیم.

بهترین آموزش سئو برای وردپرس را نیاز دارم؟

سئو یک دانش است و این دانش صرفا برای وردپرس یا سایت غیر وردپرسی محدود نیست، اگر شما به دنبال آموزش سئو وردپرس هستید بهترین منبع رایگان، دوره صوتی سئو سایت میزفا است و شما میتوانید بدون هزینه مالی در زمان کم به شکل مفید و خلاصه وار اموزش ها را گوش کنید این اموزش ها هم در سایت وردپرسی و هم در سایت های غیروردپرسی کاربرد اساسی دارد.

درآمد یک متخصص سئو چقدر است؟

درآمد متخصص سئو بستگی به مهارت و دانش و تجربه او دارد، درآمد ماهانه ۲ میلیون الی ۵۰ میلیون هم می‌تواند باشد. آنچه که من در رشد درآمد خود تجربه کردم این است که هر چه بیشتر بر روی پروژه های خود دل بسوزانید بیشتر درآمد خواهید داشت.

سال ۹۷ به دلایلی از یکی از پروژه های خود قصد انصراف را داشتم، کارفرما روز بعد با خرید ۱۰ گیاه گران قیمت و شیرینی در دفتر ما حاضر شد و صرفا هدف اون بازگشت ما به پروژه بود، این را گفتم تا یک تلنگری بر شما باشد که دلسوزاندن چه تاثیری بر رفتار کارفرما دارد در غیر این صورت هدف از این تجربه بنده خودنمایی یا نمایش غرور نیست، هر چند نداریم ;-)

به دنبال یک دوره تخصصی سئو هستم، راهنمایی کنید.

بسیاری از دوستان این سوال را از بنده میپرسند. در ابتدای متخصص شدن شما نیاز به یک همت و صبر است، بدون تلاش و صبر امکان متخصص شدن در سئو دشوار است. اگر چنین پیش نیازهایی را در خود مشاهده می‌کنید به دنبال آموزشی باشید که خصوصی باشد تا کمترین زمان و بیشترین بهره را ببرید، به جای رفتن به ۵ کلاس عمومی و یا خریدن و یا دانلود کردن ده ها آموزش مختلف سئو، به فکر رفتن به یک کلاس خصوصی باشید تا دقیقا براساس دانش شما، براساس نیاز شما، آموزش لازم داده شود. اگر شما متخصص شوید بنده تضمین میدهم که برای شما همیشه پروژه سئو موجود است، چرا که این امر را ما برای برخی از دانشجوهای خصوصی که داشتیم تجربه کردیم.

مزیت کلاس خصوصی های میزفا این است که مهم نیست شما در تهران هستید یا غیر تهران و کلاس ها با کیفیت بالا برگزار می‌شود.

درباره نویسنده مطلب

پوریا آریافر
اولین کسب و کار آنلاین خودم رو در فیسبوک راه‌اندازی کردم، سال ۲۰۱۱ یکی از پرتعامل‌ترین صفحات فارسی با ۸۰ هزار فالور فعال رو داشتم. بعد اینکه فیسبوک خالی از کاربر ایرانی شد وارد دنیای شبکه شدم و در انتهای سال ۲۰۱۲ مدرک MCSE مایکروسافت رو دریافت کردم، در حالی که نمره بالا گرفتم ولی کسی به دلیل به خطر افتادن موقعیت شغلی خودش به عنوان کارآموز منو قبول نمی‌کرد، بعدش با شروع دوران خدمت سربازی، مسئول بهینه سازی یک سایت خبری معتبر شدم و سئو یاد گرفتم. در ابتدای سال ۲۰۱۴ تونستم از رتبه ۱۵۰۰۰ به ۴۰۰ الکسا نزدیک کنم، اون زمان الکسا خیلی مهم بود. وارد دانشگاه شدم، به دلیل عدم علاقه به دانشگاه سعی کردم زودتر تمومش کنم و سه ساله در مقطع کارشناسی IT فارغ التحصیل شدم، توی دانشگاه هر کسی منو میدید یاد سئو میوفتاد، در همون سال آخر دانشگاه بزرگ‌ترین کانال تلگرامی IT با ۴۰ هزار عضو رو داشتم، که به مجتمع فنی فروختم تا بتونم تمرکز رو فقط بر روی عشق خودم یعنی سئو بذارم، وقتی کانال تلگرام فروختم حس پرواز بهم دست داد، هرچند درآمد چندین میلیون ماهانه رو از دست دادم ولی دوباره باید مثل گذشته با پوستی نو یک فصلی نو رو میساختم. در این چندین سال فعالیت‌های سئو به شکل تخصصی بنده در قالب پروژه‌های مختلف و آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در دفتر میزفا و دانشگاه علامه طباطبایی تهران صورت ‌گرفته، تجربه بهینه سازی موفقی در بهبود UX و CRO پروژه‌های سئو کسب کردم. در اکثر ابزارهای کاربردی گوگل تسلط کاملی دارم. عاشق کسب تجربه های جدید هستم. راز پیشرفت در هر کاری رو یادگیری و یاددادن می‌دونم و میزفا که در اواخر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد تونست چنین بستر مناسبی رو برام فراهم کنه. همینطور در حال حاضر مدیریت یک تیم ۱۰ نفری از جوانان فعال و پرانگیزه رو در میزفا به عهده دارم. نقد و بازخوردهای سازنده شما، جوهر تلاش‌های مستمر ماست تا یک قدم خودمون بهبود بدیم. منتظریم …

حال نوبت شماست

در صورت مفید بودن مقاله برای شما خوشحال می‌شویم با سایرین به اشتراک بگذارید.

تعداد اشتراک تا این لحظه: 742

334 پاسخ

  1. سلام جناب آریافر وقتتون بخیر
    سوالی داشتم میخواستم راهنمایی بفرمایید
    من اولین باری هست که ویس های شما را گوش میدم و تا فایل ۷ را امروز گوش کردم، نکته ها و مطالبی که گفتید خیلی مفید و کاربردی هستند
    ممنون بابت زحمت ها و تلاشی که انجام دادید
    به شما و تیمتون خدا قوت و دست مریزاد میگم

    سوالی داشتم میخواستم راهنمایی بفرمایید

    شرکتی هست که در رابطه با سئو، افزایش مشتری و خدمات ادعاهای زیادی داره ( شاید شما هم با این نوع شرکت ها آشنا باشید)
    باتوجه به خدماتی که به مشتریان خودش میده در رابطه با طراحی سایت، تولید محتوا و ریپورتاژ و …
    یکی از خدماتشون محتوای وی آی پی هست
    با این شعار که این محتوا روی سایت شما قرار بگیره، گوگل هنگ می‌کنه و سایت شما را بیش از پیش ارتقا میده? و تمام محتواهای ایندکس نشده را ایندکس میکنه
    با برسی هایی که برای یکی از دوستانم انجام دادم محتواهایی که ایندکس نشده بودن را چک کردم،
    متوجه شدم ابتدا این محتوا را در سایت خودشون انتشار دادن و بعد از مدتی همین محتوا را در سایت دوستم دقیقا با عنوان و متن یکسان قرار دادند(درصورتی که دوست من از این موضوع اطلاعی نداشت)
    این مورد را به دوستم گفتم ( با توجه به ویس های شما که چندین بار گفتین محتوای با کیفیت داشته باشید کپی نباشه یونیک باشه)
    ولی متاسفانه با پیگیری که دوستم انجام داده گفتن این یک استراتژی جدید هست و قراره لینک سایت و ریپورتازی در خصوص اون محتوا روی سایتشون انجام بدن که باعث بشه سایت دوست من ارتقا پیدا کنه

    میخواستم بدونم آیا کار اون شرکت واقعا استراتژی هست یا کلاهبرداری؟
    امکان داره با قرار دادن لینک و ریپورتاژ در سایت خودشون اون محتوایی که به صورت کپی در سایت های دیگر،نه فقط دوست من، انجام میدن سایت قدرت بگیره و یا امکان این هست که گوگل سایت دوست من را به عنوان کپی کننده تشخیص بده ( و خب ایندکس نشدن این نوع محتواها نشان از اینه که گوگل این سایت را کپی کننده تشخیص داده) و به مرور سایت از لحاظ سئو صدمه ببینه؟
    ممنون میشم نظر و راهنمایی شما را در این زمینه بدونم

    1. سلام وقت بخیر
      کلاهبرداری هست. اصلا شما حرف من رو توجه نکن، لطفا خودت سرچ کن توی اینترنت و سایت های معتبر رو بخون (انگلیسی هم سرچ کن) ببین چی میگن.
      شما در تمام بخش ها درست صحبت میکنید و خودتون فهمیدید داستان چی هست.
      یک زمانی یک سری متخصص نماها اومده بودن و میگفتن سئو جادویی بلدن و حالا یک سری از خدا بی خبرها با اسم محتوای وی آی پی دارن سر مردم کلاه میذارن.
      متاسف هستم که چنین مجموعه هایی نفس میکشن.

      1. سلام
        ممنون از مطالبتون
        یک سوال برام پیش آمده
        آیا گذاشتن مطالب در پیج های که لینک مستقیم در سایت ندارن تاثیری در سئو داره؟
        چند تا مطلب جستجو میکردم تو سایتهای بی ربط آدرس میداد واقعا هم اون موضوع وجود داشت ولی تچاز طریقرهیچ کدام از لینکهای سایت نمیشد دسترسی پیدا کنیم.
        این موضوع چه تاثیری توی سئو داره؟

        1. سلام آقای شاهی
          اگه درست متوجه شده باشم، منظور شما صفحاتی هست که از هیچ جای سایت به اون صفحات لینک ندادیم. به این صفحات اصطلاحات orphan pages (صفحات یتیم) گفته می‌شه.
          وجود چنین صفحاتی به‌طور کلی خوب نیست و مخصوصا اگه اون صفحه از نظر سئو و مارکتینگ برامون مهمه، نباید اجازه بدیم چنین اتفاقی براش رخ بده.
          راه جلوگیری از این اتفاق، ایحاد لینک سازی داخلی اصولی و مناسب هست.
          موفق باشید

  2. سلام دارم مقاله رو میخونم ایراداتی رو مشاهده کردم:
    1.ایراد نگارشی
    ✔️ صفحات محصول
    صفحه محصولات اصولا جزء مهم‌ترین صفحات سایت هست و باید خیلی شفاف و صادقانه نوشته بشه و محتوای اون از کیفیت مطلوبی داشته باشه
    2
    مثلا وقتی شما قصد می‌خواید گوشی آیفون 13 رو بفروشید و

    1. سلام آقای خرمی عزیز.
      بسیار دقت بی‌نظیری دارید.
      ممنون که وقت گذاشتید و گفتید.

  3. سلام وقت بخیر من میخوام روی سایتم افزونه گوگل انالیستیک(monster insight) نصب کنم
    بعد نصب و کامل کردن ستاپ اولیه باز میخواد ازم ستاپ رو کامل انجام بدم … هاستمم پارس پک هست امکان داره مشکل از هاستم باشه؟؟

    1. سلام
      ما این افزونه رو پیشنهاد نمیکنیم و برای همین چون باهاش هم خیلی وقته کار نکردیم اطلاعاتی از تنظیماتش نداریم.

  4. سلام اقای اریافر ممنون از اموزش خوبتون
    چطور میتونم دوره های اموزشی شما با دیگر سایت ها رو مقایسه کنم مثلا اموزش سرچ کنسول شما هزینه خیلی کمتری داره نسبت به اموزش سرچ کنسول نو سئو

    من برای اموزش این دوره رایگان رو با گوشی مطالعه کردم وسط صحبت ها میخواستم ویس رو متوقف کنم تا یادداشت برداری کنم باید اسکرول میکردم بالای صفحه و خب برای من راحت نبود. پیشنهادم اینه برای نسخه موبایل نوار ویس بالای صفحه باشه تا راحت بشه متوقفش کرد.

    سوال اخر من در این مورد هست که شما به عنوان متخصص سئو اگر بخوایید راهنمایی کنید که چطور میشه به متخصص سئو تبدیل شد چه مراحلی رو پیشنهاد میدید؟

    در اخر بازم ممنون از اموزش خوبتون واقعا برام مفید بود و کلی نکته یاد گرفتم

    1. سلام وقت بخیر باشه
      نه نظر شما بهم ریخته نیومده و مشکلی نداره.
      ۱ – خیلی ساده هست میتونی سرفصل ها رو نگاه کنی، سرفصل های سرچ کنسول ما ۱۰ برابر بیشتر هست. اگر قیمت رو پایین نگه داشتیم و شک داری میتونیم قیمت رو بکنیم مثلا ۵ میلیون تا حس بهتری داشته باشید که دوره خیلی خفنی هست :)) راستی بعدش میتونیم خیلی ساده همه رو گول بزنیم تخفیف ۸۰ درصد بدیم و همه حس کنن چقدر زرنگ هستند دوره ۵ میلیون رو ۹۰۰ هزارتومن خریدن درحالی که قیمت اصلی دوره همون ۹۰۰ هزارتومن هست.
      ۲ – ممنون از پینشهاد شما. میتونید pdf کنید و کنترل p بزنید.
      ۳ – داخل دوره در انتها گفتم. این مقاله هم بخونید درباره همین موضوع هست.

      موفق باشید.

  5. سلام وقت بخیر
    من در آزمون قبول شدم و بالای 80 درصد رتبم شد. برای مدرک باید چیکار کنم؟
    تشکر

    1. اسم و ایمیل و شماره تلفن باید داشته باشیم تا گواهی صادر کنیم و بعد بهتون ایمیل کنیم.
      الان شما اسم و ایمیل رو درج کردید. شماره تلفن هم ارسال کنید تا صادر بشه.
      تلفن شما در نظرات همانند ایمیل قابل نمایش نخواهد بود.

  6. با سلام
    بنده به صورت کامل آموزش رو دیدم و در آزمون نمره کامل گرفتم. اما کوپن تخفیف رو که در سبد خرید وارد می کنم قبول نمی کنه…

  7. سلام
    باید برای هر کلمه کلیدی یک صفحه جداگانه داشته باشیم تا اون صفحه رو برای اون کلمه سئو کنیم؟
    اگر چند کلمه مترادف بود به ازای هر کلمه یک صفحه تشکیل و با محتوای مشابه پر کنیم بهتره یا صفحات رو به یک صفحه اصلی ریدایرکت یا canonical کنیم؟

    کلا بهترین راه حل برای سئو کلمات کلیدی مترادف و محتوای مشابه اونا چیه؟

    1. سلام
      باید ببینیم منظور شما از کلمات کلیدی مترادف چی هست.
      در کل بهتره برای کلمات کلیدی مترادف که یک هدف رو دارن یک صفحه تشکیل بشه و نه چندین صفحه جدا.
      ریدایرکت و کنونیکالی که اشاره کردید برای این موضوع کاملا بی معنی و نادرست هست.

  8. سلام.
    من یک سوالی داشتم.
    من تقریبا دو ماهه سایتی با وردپرس زدم.با سرچ عنوان سایت در جستجو گوگل صفحاتی از سایت رو توی نتایج میاره ولی صفحه اصلی یا همان صفحه فرود رو اصلا نمیاره.خود دامنه رو هم وقتی که در گوگل سرچ میکنم چیزی نمیاره.باید چیکار کنم؟

    1. سلام
      باید دید تا نظر درست داد.
      بهتره به یک متخصص سئو دسترسی بدی تا بررسی کنه.
      البته این موارد برای سایت های تازه تاسیس دور از انتظار نیست.

  9. سلام
    می خواستم بپرسم که شما در آموزش سرچ کنسول درس 15 درباره سرچ موبایل و دسکتاپ گفتید، آیا راه حلی برای بهبود آن در موبایل هست؟ و سوال دوم : CDN چیست و آیا برای هر سایتی ما باید CDN داشته باشیم و اگر جواب مثبت هست از کجا باید تهیه کرد که معتبر باشد؟
    ممنون

    1. سلام
      درس ۱۵ که نداریم در سرچ کنسول الان.
      اگر دوره ۱۵ ساعت فیلم اموزشی سرچ کنسول رو میگید که بهتره در صفحه محصول بپرسید.
      CDN چیست رو بخونید و همینطور نظراتش رو.

  10. سلاااام
    من یه سایت دارم که در مورد کسب و کار خودمونه و یکسری مطالب برای اعتماد سازی مشتریامون باید بزارم که کوتاهن مثلا یک فیلم و دوسه خط توضیح میخاستم بدونم اینا تاثیر منفی روی سئو سایتم میزاره؟
    به عبارت دیگه درست اینه ک فقط مطالب با کیفیت و طولانی اموزشی بزارم یا اگر از این دسته مطالب هم در کنار مطالب با کیفیتمون بزارم اشکال نداره؟

    1. سلام
      هر چیزی که باعث بشه اعتماد کاربر بیشتر جذب بشه ب نظر من روی سئو اثر مثبت داره چون باعث میشه کاربران بیشتر تو سایت بمونن.
      کیفیت مطلب هم همیشه مهم هست

  11. سلام خدا قوت
    ببخشید من چطوری میتونم با هزینه کم یک سایت برای خودم درست کنم(منظورم هاست و دامین و ..) تا بتونم سئو تمرین کنم؟

    1. سلام محمد
      از نت افراز هاست بخر اونم پنل های ارزان و اقتصادی.
      سالانه ۱۶۹ هزارتومن هست
      اینم کد تخفیف من ازش دارم:
      UC382UNO
      دامنه ir بهت رایگان میدن. تقریبا با این تخفیف میشه ۱۵۰ هزارتومن. هزینه اش برای یک سال فکر کنم خیلی کمه دیگه.

  12. سلام و عرض ادب
    خسته نباشید میگم به شما
    ممنون از آموزش خوبتون خیلی عالی بود
    میشه در مورد آزمون سئو کمی بیشتر توضیح بدید؟
    اینکه گفتید نمره 80 درصد به بالا جوایز و گواهی داره. درسته یا خیر؟

    1. سلام وقت بخیر
      سلامت باشید.
      اره تو همین صفحه نوشتیم و در بخش ازمون

  13. سلام وقت بخیر ، وقتی در یک سایت ما یک سری برگه داریم که اینارو به هیچ وجه در داخل سایت لینک ندادیم (مثلا دموی یک قالبو ریختیم و یک سری از صفحاتو کلا نیاز نداشتیم و از فهرست حذف کردیم )و هیچ لینکی هم از صفحات بهش ندادیم، آیا باز از سمت گوگل ایندکس میشه ، در صورتی که جواب بله هست ، صفحاتی که بسازیم و انتشار ندیم چی ، تشکر

    1. سلام
      حتما توی سایت مپ بوده و ربات به سایت مپ ها هم دسترسی داره.

  14. با سلام
    به سئو علاقه دارم و قبلا کار کردم(فقط روی سایتهای وردپرسی که خودم همه کارهاشو میکردم) ولی چون خیلی اماتور بودم تصمیم گرفتم اطلاعاتم رو تکمیل کنم و بعد وارد عمل بشم
    و الان تنها مشکلم اینه که به کدنویسی علاقه ای ندارم و فکر میکنم این نقطه ضعف نمیذاره تو سئو پیشرفت کنم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام فراهانی.
      قرار هست برنامه نویس حرفه ای باشی. باید بتونی حداقل ها رو بدونی مثلا html و css رو. این موارد هم ساده هستن. ما هم به صورت رایگان و جامع درباره اینا مقاله نوشتیم:
      آموزش htmlآموزش css

  15. سلام ممنون از جوابتون. تازه پیامتون رو دریافت کردم. سوالم رو یه طور دیگه مطرح می کنم:
    من یه سوالی در مورد استراتژی سئو صفحات منقضی شده دارم ازتون که در واقع میخوام یه مشورتی باهاتون داشته باشم و نظرتون رو بدونم،، ما یه شرکت هستیم که به کسب و کارها شعبه آنلاین میدیم تا کارشون و محصولاتشون رو اونجا بذارن و تبلیغ کنند،، سوال من درباره استراتژی درست از نظر سئو برای کسب و کارهای منقضی شده هست
    شیوه کار به این صورت هستش که ما به این کسب و کارها صفحه ای با اعتبار 1 ساله و یا 5 ساله میدیم… و بعد از این مدت اگر با ما تمدیدی انجام ندهند، صفحه و کسب و کارشون منقضی میشه. استراتژی ما برای این صفحات اینه که صفحه سیاهی نشون میدیم با همون آدرس کسب و کار، و در اونجا مینویسیم که این کسب و کار منقضی شده است.
    اما فکر می کنیم که این کار از نظر سئو خیلی درست نباشه! حالا دنبال استراتژی درستش هستیم… پیشنهاد اول اینه که توی همین صفحه سیاه یسری دسته بندی های مشابه با اون کسب و کار رو نشون بدیم تا کاربر به صفحه جدید هدایت بشه.
    حالا نکته دیگری که هست اینه که این کسب کارها شاید بخوان با تاخیر یکی دوماهه با ما تمدید کنند، تو این مدت چی نشون داده بشه توی این صفحه سیاه؟ آیا ریدایرکت کنیم به همون دسته بندی ها که گفتم یا خیر؟ اگه آره، 301 باشه یا 302؟ چون اگه 302 باشه، با تغییر URL به صفحه دسته بندی ها، بعد از اینکه تمدیدش رو انجام داد، دوباره باید ریدایرکت بشه به صفحه قبل، که صفحه خودِ کسب و کار بوده. این کار از نظر سئو درسته؟
    خیلی ممنونم از پاسخگوییتون

    1. سلام. باید دید طراحی اون صفحه سیاه به چه صورت هست و کدهاش رو دید تا بشه نظر درست داد.
      با این حال شاید نمایش دسته بندی براساس این اطلاعات کمی که از حرف شما فهمیدم گزینه بهتری باشه.
      گزینه بعدی هم میتونه کنونیکال کردن باشه به جای ریدایرکت کردن.

  16. سلام. مرسی از آموزش های خوب و عالیتون. من یه سوالی درباره لینک ریدایرکت 301 داشتم… اولین سوالم این هست که آیا از نظر سئو، انجام چند ریدایرکت روی یک صفحه کار درستی هست یا خیر؟ (مثلاً توی سایت فروشگاهی، کسب و کاری که شارژ سالانه اش رو انجام نداده، وقتی کلیک میشه روی صفحه اش، کاربر صفحه ای با عنوان این صفحه منقضی شده است رو ببینه) اما سوال دومم اینه که بخاطر استراتژی جدید سایت، میخوایم داخل اون صفحه یه سری پیشنهادات جدید مثل منو، کادر جستجو یا دسته بندی های مشابه اش رو پیشنهاد بدیم. این مرحله هم میشه ریدایرکت درسته؟ و اینکه لینک این صفحه چطور باید باشه؟ مثلاً دوباره تغییر کنه به صفحه دسته بندی ها یا صفحه اصلی سایت؟ این مورد از نظر سئو چطوره؟
    پیشاپیش از پاسخگویی شما ممنونم

    1. سلام مریم.
      متاسفانه من دقیق سوال شما رو متوجه نشدم و فکر کنم باید سایت رو دید و بررسی کرد تا بشه دقیق جواب داد. ریدایرکت ۳۰۱ هم میتونه خوب باشه و هم و بد و نحوه استفاده از اون مهمه.

  17. سلام
    خیلیییییی ممنونم بابت مطالب عالیتون
    یه سوال دارم
    برخی سایت ها هستن که به صورت رایگان لینک میدن و فقط کافیه داخل سایتشون ثبت نام کنیم و لینک خودمون رو ثبت کنیم
    نظرتون راجب اینجور لینک گرفتن چیه

    1. سلام رضا.
      بد نیست ولی بیشتر هدف از این نوع سایت ها (مثل دیوار) این هست که مشتری جذب کنیم و هدف سئویی زیاد نداره.

  18. سلام فقط خواستم بگم عین همین مطلب را توی سایت …. هم نوشته! برای کپی مقالات برنامه ای ندارید؟ در حقیقت اینجور مواقع چکار می کنید؟

    1. سلام آزاده. خوشحالم مقالات ما کپی میشن چون این معنی رو میده که حتما کیفیت خوبی داره که کپی میشه. ولی کسانی که کپی میکنن به جایگاهی در گوگل نمیرسن. وقتی کسی چیزی از خودش نداره قطعا خدماتش هم مثل مقالاتش هست.
      گوگل هم این روزها به خوبی هوشمند هست. این سایتی هم که فرستادی رو دیدم جایگاه خاصی هم نداشت و به خاطر همین کپی هاست.
      اورجینال یعنی وجود ۳۰۰ نظر داخل مقاله و کپی که دیدی یعنی ۰ صفر داخل مقاله. چیزی که خودت داری میبینی 🙂
      ما هم کاری نمیکنیم چون ارزشی نداره، از طرفی هم میگم نشون میده که کارمون خوب بوده که کپی کردن.
      موفق باشی.

  19. سلام وقتتون بخیر. دوره آموزشی بسیار مفید بود و ممنون از اینکه این آموزش رو در اختیارمون گذاشتید. سه تا سوال داشتم از خدمتتون ممنون میشم راهنمایی کنید: سوال اول اینکه برای کلمات کلیدی در محصولات فروشگاهی با نام یکسان و مدل نامبرهای متفاوت آیا درست هست که مدل نامبر اون محصول رو فقط وارد کنیم؟ چون اگر با نام اون محصول کامل وارد بشه کلمات کلیدی مشابه زیاد میشوند، هم اینکه طولانی می شوند.
    سوال دوم اینکه میشه از گوگل ترند برای مقایسه کلمات کلیدی و حجم استفاده آنها استفاده کرد؟ چون هیچ منبع رایگان و معتبری که میزان حجم استفاده از کلمات کلیدی را بدهد پیدا نکردم
    سوال سوم اینکه من بسیار به گذراندن دوره گوگل آنالیتیک و گوگل کنسول شما علاقه دارم، و نیاز شغلمم هست. اما از نظر مالی شرایط تهیه این دوره هارو ندارم. امکانش هست از روش دیگه ای بتونم تخفیف این دوره ها رو بگیرم و آنهارو تهیه کنم؟
    با سپاس از محبتتون

    1. سلام دلیله.
      پوزش به خاطر تاخیر در پاسخ. نظر شما داخل اسپم رفته بود و مشاهده نکردم.
      ۱ – طبیعتا هر محصول یک ویژگی منحصر به فرد داره نسبت به سایر محصولات حتی هم برند خودش پس بهتره روی این ویژگی شاخص کار کنید چون احتمال سرچ داره.
      ۲ – ما کلا منبع رایگان و معتبر کم داریم چون این دو تا عبارت بهم نمیخورن. منابع زمانی معتبر میشن که به شدت هزینه های سنگین کنن و شرکت ها وقتی این هزینه سنگین رو میکنن نمیتونن رایگان بدن. عملا رایگان بدن ورشکست میشن. با این حال برای مقاله بله خوبه ولی حجم نه.
      ۳ – میتونید به پشتیبان پیغام بدید و اگر دوره انالیتیکس رو تهیه کنید کنسول رایگان داده میشه.
      موفق باشی.

  20. سلام .
    سوالی داشتم .
    بنده یکماه پیش چترومی رو ساختم
    در قالب از تگ های اچ یک تا اچ سه استفاده کردم
    متا تگ هارو هم تقریبا کامل گذاشتم
    فایل ربات رو هم به شکل زیر به صورت خودکار بود دست نزدم .
    User-agent: *

    Disallow: /vote

    Disallow: /User/

    Disallow: /user/

    Disallow: /Polls/

    Disallow: /rating/

    Disallow: /Forum/User/

    Disallow: /Forum/Add/

    Disallow: /Forum/Tanks/

    Disallow: /Forum/Thanks/

    Disallow: /Forum/New_Post/

    Disallow: /Forum/New/Answer/

    Disallow: /Quote/

    Disallow: /include/captcha/

    Crawl-delay: 1

    و در سرچ کنسول نیز ثبت کردم
    وبگاه چتروم فقط یه صفحه داره
    اما هنوز در گوگل نمایش داده نمیشه
    با ابزار هایی مثل جی تی متریکس هم چک کردم مشکلی نبود
    در سرچ کنسول از قسمت کادر سرچ آدرس و رو سرچ کردم و لایو تست رو زدم سپس عبارت زیر رو دیدم :

    URL is available to Google, but has issues
    If it gets indexed and selected as canonical, it could appear in Google Search results. However, some issues prevent it from being eligible for all enhancements. Learn more
    به نظرتون ایراد از کجاست؟

    1. سلام
      تک صفحه ها این مشکلات رو دارن مخصوصا سایت تو که پاپ آپ داره و همینطور موبایل فرندی هم نیست.

  21. سلام خدا قوت..
    ممنونم بابت آموزش خوبتون، واقعا مفید بود و عالی

    یک سوال داشتم، اینکه وقتی سایت های مشهور اسمشون رو سرچ میکنیم علاوه بر اینکه داخل نتیجه اول یک سری از لینک های پر بازدید سایت رو برای ما لیست میکنه، سمت دیگر نتایج یک باکس ظاهر میشه و یک بیوگرافی از سایت و مکانش روی نقشه رو به ما نشون میده. مانند تصویر پیوست…
    میخواستم ببینم چطوری میتونم همچین چیزی رو برای سایت خودم داشته باشم. با گذر زمان خود گوگل برامون اینکار میکنه یا باید یک روند رو طی کنیم؟

  22. سلام. خیلی لذت بردم. واقعا عالی بود. من دچار سردرگمی بودم که با این مطالب سازماندهی شده واقعا مطالب توی ذهنم طبقه بندی شد. خیلی ممنون. خیلی دوسدارم جدولی باشه که مثلا مواردی که زیرمجموعه سئو داخلی یا سئو خارجی هستن رو بصورت لیستی بیاره. بدون توضیح. (مثلا سئو خارجی شامل: ….. و ….. و…….و….. هست. )
    سوال: توی ویس ها سئوداخلی، سئو محتوا، سئو تکنیکال رو گفتین. اما عنوان و چک لیست سئو خارجی بصورت مستقل نبود. آیا سئو خارجی فقط شامل لینک سازی هست؟
    ممنون بخاطر همه چیز و حتی آزمون پایان دوره که من موفق شدم روی دوره سرعت سایت کد تخفیف بگیرم> مطمئنم اون دوره هم عاااالی خواهد بود.

    1. سلام شراره.
      خوشحالم برات مفید بوده.
      سئو خارجی فقط لینک سازی نیست. توی فصل اول یعنی بخش مقدماتی یک اینفوگرافیک هست که داخل اون عکس گفتیم سئو خارجی چه چیزهایی هست.
      سلامت و موفق باشی.

  23. سلام
    ممنون بابت آموزش مفیدتون.
    سئوی سایت چند زبانه به چه صورت هست.
    سایت من وردپرس هست و از wpml استفاده کردم و زبان پیش فرض فارسی هست.
    برای شروع کار روی سئو، به دلیل اهمیت ، قراره از سئوی سایت عربی شروع کنم. منتها یخورده سردرگم شدم. و یک سوالاتی برام پیش اومده:
    1- برای لینک سازی (بک لینک) به سایت عربی، حتما باید در سایت های عربی زبان اینکار انجام بشه؟
    2- اگر بخوام برای سایت رپورتاژ برم، رپورتاژ در رسانه های فارسی(مثلا تابناک، خبرآنلاین و …)، تاثیری روی ارتقا رتبه سایت زبان عربی داره؟
    3- در کل آیا اگر همزمان روی سئوی دو زبان سایت کار کنم، با بالااومدن رتبه عبارات در سایت فارسی، تاثیری در سایت زبان عربی داره؟
    ممنون از شما

    1. سلام سمانه
      ۱ – طبیعتا بهتره عربی باشه.
      ۲ – من این کار نمیکنم ولی ممکنه اثر داشته باشه هر چند کم
      ۳ – نه نداره.
      موفق باشی.

  24. سلام . سوالم این هست که اگر ما سئو در زبان فارسی رو یاد بگیریم یک سایت زبان انگلیسی هم با همین روش ها میتونیم سئو کنیم و بالا بیاریم؟ یه سری موارد که قطعا یکی هست و تفاوتی نمیکنه اما نحوه انجام بعضی هاش فکر کنم فرق کنه درسته؟

    1. سلام پژمان
      من که فرقی ندیدم. پروژه به زبان آلمانی و انگلیسی داشتیم و هیچ فرقی هم نداشته. فقط ابتدای راه کمی برامون سخت بود که کلمات مثلا المانی در فلان حوزه رو متوجه بشیم، به عبارت دیگه پیدا کردن و شناخت کلمات در ابتدای راه سخته اگر اون زبان رو بلد نباشی ولی این مورد هم کم کم در روند پروژه اوکی میشه.
      نکته بعدی اینکه در زمان سئوی یک سایت باید به فرهنگ اون کشور هم توجه ویژه کنم

      1. سلام.
        در مورد زبان های دیگه سایت (مثلا انگلیسی)، ساخت لینک خارجی و بک لینک به چه صورت هست؟ حتما باید از سایت هایی به همون زبان، بک لینگ بگیریم؟

        1. سلام. همون جواب یک بنده میشه.
          بهتره انگلیسی باشه و طبیعتا اگر انگلیسی باشه بهتر جواب میگیرید ولی بایدی در کار نیست

  25. سلام خسته نباشید ببخشید کپی ممنوعه شنیدم ولی من متن هام همش خودم نوشتم و عکس ی اپلیکشن و یا ماشین رو از قسمت جستجو تصاویر گوگل برداشتم و تو سایت قرار دادم خوب خودم عکس نمیتونستم بسازم ک این مشکلی در سئو بوجود میاره ؟ راه حلی داره اگه مشکلی بوجود میاره رفعش کنم

    1. سلام سیدرسول.
      داشتن عکس های اختصاصی کمک زیادی میتونه برای سئو سایت مخصوصا سئو عکس شما بکنه. ولی اگر کپی باشه اثر منفی نداره و اثر مثبت هم نداره. بیشتر خنثی هست.

  26. سلام. ممنونم از آموزش خوبتون خیلی مفید بود
    من تصمیم دارم وارد کار پشتیبانی سایت و تولید محتوا بشم
    برای همین مقاله میخونم و مدام توی اینترنت سرچ میکنم تا چیزای بیشتری یاد بگیرم.
    ممنون میشم اگه بهم راه های دیگه هم نشون بدید اینکه مثلا برای پشتیبانی و تولید محتوا بجز سئو و کمی وردپرس دیگه به چه چیزی نیازه؟
    و اینکه در ماه پشتیبان چند سایت میتونم باشم؟ یعنی از نظر زمانی هر سایت در روز چقدر وقتم رو میگیره میتونم مثلا سه تا سایت رو باهم هندل کنم؟

    1. سلام غزل.
      پیشنهاد میکنم کم کم پروژه بگیر. اگر ابتدای راه هستی یک پروژه کافی هست و سعی کن بیشتر یاد بگیری. کم کم که تجربه کسب کردی متوجه میشی چند تا میتونی بگیری. من الان خودم بعد ۱۰ سال دارم رو زمینه سئو کار میکنم نهایتا ۴ تا پروژه میگیرم و بیشتر نمیگیرم.
      همین چیزهایی که نام بردی رو یاد بگیری در ابتدای مسیر کافی هست. نمیتونی الان همه چیو یاد بگیری.

  27. مقاله خوبی بود
    ممنون
    منتها موقع خوندن کلافه شدم
    از لپ تاپ میخوندم عادت دارم با کرسر حرکت کنم
    دائما موقع خوندن به جای رفتن به صفحه قبل و بعد به فصل قبل و بعد میپرید
    به نظرم این خلاف تجربه کاربریه
    اینطور نیست؟

    1. درود
      تست کردیم مشکلی نداشت. شاید برای شما بد لود شده. همینطور گزارشی تا حالا از کاربران ارسال نشده.
      همینطور وقتی با ابزارها بررسی میکنیم این مشکلی که اشاره کردید رو برای کاربری ندیدیم.
      با این حال سعی میکنیم بیشتر بررسی کنیم و اگر مشکلی بود حل کنیم

  28. سلام
    خیلی ممنون.واقعا مقاله خوب و مفیدی بودوفقط من توی بحث کلمات کلیدی به یه مشکلی خوردم که ممنون میشم راهنماییم کنید.
    فعالیت سایت من در زمینه فروش آنتی ویروسه و برای انتخاب کلمه کلیدی برای صفحه اصلی طبق آموزش شما جلو رفتم ولی نتونستم کلمات خوبی پیدا کنم.مثلا من کلمه “خرید آنتی ویروس” رو در گوگل سرچ کردم(چون بنظرم برای صفحه اصلی کلمه خوبیه و موضوع سایتم رو به طور کامل پوشش میده ) تا بتونم از پیشنهادات خود گوگل استفاده کنم اما پیشنهادات گوگل اینها بودند:

    خرید آنتی ویروس نود 32
    خرید آنتی ویروس kaspersky
    خرید آنتی ویروس bitdefender
    لایسنس آنتی ویروس نود 32
    خرید آنتی ویروس eset internet security
    لایسنس eset

    این کلمات اگرچه کلمات خوب و پرجستجویی هستند امافکر میکنم برای صفحه دسته بندی محصولات مناسب باشند و نه صفحه اصلی و من غیر از کلماتی که خودم حدس میزنم، هیچ کلمه کلیدی مناسبی برای صفحه اصلی سایتم نتونستم پیدا کنم از این روش.
    خیلی ممنون میشم اگر راهنماییم کنید که چطور میتونم به کلمات مناسبی برای صفحه اصلیم برسم.آیا باید از همین کلماتی که گوگل پیشنهاد داده استفاده کنم؟

    1. سلام سینا.
      خب از خرید آنتی ویروس برای موبایل یا کامپیوتر استفاده کن یا خرید آنتی ویروس جدید و قوی (اورجینال) …

      1. کاش یکم بیشتر توضیح میدادید که چطور به این کلمات رسیدید.

        1. بعدا درباره کلمات کلیدی مقاله مینویسیم. در کامنت ها نمیگنجه.
          موضوع کلمات کلیدی شاید کم کم ۱۰ مقاله طولانی بشه

  29. سلام آقای آریافر
    ممنونم از مقاله خوبتون
    آیا داشتن مدرک سئو در رزومه لازمه و تاثیر داره؟
    کسی که تازه اموزش دیده و رزومه قوی نداره چگونه پروژه بگیره؟

    1. سلام رضا.
      مدرک سئو ضروری نیست ولی اثر داره.
      پروژه از فامیل، دوست و آشنا، برای خودش سایت بزنه و کلی کار میتونه بکنه.

  30. بدرود میزفا
    قصد داشتم بعضی دوره هاتونو بخرم ولی دیدم پشتیبانی ندارید.
    چند روزه پیام دادم ولی …

    1. نظر شما قبلا به صورت جامع پاسخ داده شده. هر چند ناراحت هستیم از تصمیم شما ولی با این حال شما هر جور که تمایل دارید میتونید قضاوت کنید.
      ی وقت رد شدی به ما هم سر بزن خوشحال میشیم 😉
      هر جا هستی موفق باشی. بدرود عزیزم

  31. سلام و خسته نباشید
    شما در مبحث لینک سازی عرض کردید که برای رتبه گرفتن یکی از مقاله هاتون به سایت رقبا که در کلمه کلیدی مورد نظر شما صفحه یک بودند لینک دادید و رتبه یک شدید. برای استفاده از این روش اگه رتبه الکسا و دامین آتورتی سایت رقبا پایین تر از سایت ما باشه هم میشه نتیجه مثبت گرفت؟ حتما باید در استفاده از این روش رتبه الکسا و دامین آتوریتی سایت رقبا باید بالاتر از سایت ما باشه؟

    1. سلام
      شاید یکی از پارامترهای کلی و تقریبا غیر دقیق رتبه الکسا و دامین آتوریتی باشه ولی سایر پارامترها هم هست. کیفیت محتوا و یا هم موضوع بودن و …

  32. با سلام و خسته نباشید
    چند تا سوال داشتم اولش خواستم اینجا در بین نظرات ببینم که یک موقع سوالم تکراری نباشه دیدم نظرات خیلی زیاده
    1- افزونه yoast علاوه بر سئو قسمت خوانایی هم داره که اصلا معلوم نیست چطوری سبز میکنه یا قرمز ، شایدم با فارسی مشکل داره. آیا خوانایی هم تاثیر داره روی سئو و چطوری؟
    2- من یک نوشته خودم رو هر از چندگاهی آپدیت کنم آیا اینکار تاثیری روی سئو دارد؟ مثلا همین آموزش سئو که شما نوشتید مثلا مطلب جدید بهش اضافه بشه آیا اینکار روی سئو تاثیرگذار است؟
    3- چرا درمورد برچسب ها هیچ چیزی نگفتید و چطور برچسب ها رو انتخاب کنم؟
    4- ایکاش یک متن مثلا 500 کلمه ای رو بصورت فیلم آموزشی تمام نقاط سئو را روی اون انجام بدین (بصورت کاملا عملی)
    5- در ساخت اکانت رايگان موز دات کام شماره کارت معتبر مثل ویزاکارت ميخاد. من که ميخام رايگان رو ايجاد کنم چيکار کنم؟
    6 – یک سوال عجیب خواهم پرسید که تو مرحله بعدی میپرسم ?
    پیشاپیش از جواب سوالات ممنونم

    1. سلام وقتت بخیر و شادی باشه.
      ۱ – روی تجربه کاربری میتونه اثر بذاره و نتیجه تجربه کاربری طبیعتا روی سئو اثر داره.
      ۲ – اگر صوت ها رو گوش میکردی درباره این موضوع صحبت کرده بودم. بله اثر خیلی خوبی میتونه بذاره.
      ۳ – چون یک مبحث پیچیده و طولانی هست که نمیشد دقیق حرف زد. بعدا باید در مقالات دیگر صحبت کنیم.
      ۴ – در آکادمی میزفا به زودی دوره سئوی محتوا رو تولید میکنیم. درباره محتوا و افزونه یوست نزدیک ۱۰ ساعتی حرف خواهیم زد.
      ۵ – خیر راهی نیست، کارت معتبر هم میگیره ولی بهت یک مدت رایگان میده که دوباره سوءاستفاده از ابزار به سرت نزنه که بیای از رایگانش صد بار استفاده کنی.

      نکته: به نظرم کمی صبرت رو تقویت کن، فکر میکنم خیلی بی صبر هستی که نمیتونی صبر کنی پاسخ نظرت بیاد. نزدیک ۱۲ شب پنج شنبه نظر ارسال کردی و الان صبح شنبه هست ۴ تا نظر ارسال کردی که چرا جواب من داده نشده. نتونستی ۳۰ ساعت صبر کنی. تازه از این ۳۰ ساعت نصفش خواب بودی باید فقط ۱۵ ساعت صبر میکردی!! با این وضع فکر نکنم بتونی سئو رو هم خوب پیاده سازی کنی چون سئو کلا یعنی صبر. همنطور اگر عجله داشتی میتونستی نظرات رو مطالعه کنی. نظرات همانند متن مقاله آموزنده هستن.

      موفق باشی.

  33. سلام و خسته نباشید خدمت شما و همههههههههههه همکار های خوب و گلتون. من هنوز آموزش رو کامل نکردم ولی نتونستم بیشتر از این صبر کنم. من هم مثل خیلی های دیگه در زمینه سایت و سئو بسیار بسیار و باز هم بسیار مبتدی هستم ولی نکتش اینکه برای آموزش دیدن انگیزه داشتم و اولین آموزش در زمینه سئو رو اینجا دیدم و شروع کردم به جرات میتونم بگم که تا حالا با هیچ آموزشی به این شکل رو به رو نشده بودم اینقدر که کامل، ساده، و خلاصه عالیه. حتی تصمیم گرفتم در اولین فرصت که بشه بیام تهران و از نزدیک هم آشنا بشیم. یعنی اینقدر تاثیر گذار هست مطالبتون. بیش از این وقتتون رو نمیگیرم و فقط خواستم تشکر کنم.
    خودمم برم بقیه آموزش رو کامل کنم.( الان تا اخر مبحث “متن لینک” یا همون “انکر تکست” رسیدم)

    1. سلام رامین عزیز.
      وقتی نظرت رو خوندم خستگی امروزم رفع شد و بهم انرژی دادی. حضورت باعث افتخاره و خوشحالیم میزبان شما دوست عزیز و پرانگیزه هستیم. امیدواریم مباحث سئو و آموزش های موجود در سایت به شما کمک زیادی کنه و سوالی بود حتما در نظرات مطرح کن.
      موفق باشی.

  34. سلام و عرض ادب
    آیا ایندکس کردن صفحه سایت توسط گوگل ارتباطی به الکسا دارد؟
    یعنی اگر دو تا سایت الکسای متفاوت دارند ارتباطی با زودتر ایندکس شدن صفحه سایت دارند؟

  35. سلام ووقت بخیر ـممنونم به خاطر اموزشهاتون. ما یه سایت ارایشی داریم که یه سری مخصولات توش تکراری هست اونم به خاطر رنگبندی که دارن و توضیحات این محصولات هم خوب طبیعتا یکی هست میخاستم بدونم به نظرتون باید چیکار کنیم؟

    1. سلام.
      امیدوارم خوب باشید.
      محصولات اینطوری باید در قالب یک محصول تعریف بشن و متغیر داشته باشن و بشه همون جا رنگ رو انتخاب کرد و خرید.

  36. سلام
    من تا الان 5 تا از پادکست های اموزشتون رو گوش کردم واقعا عالی بود ممنون.من چند تا سوال داشتم:
    یکی اینکه این ابزار سرچ کنسول من میخام وارد بشم نیاز به verify domain داره من تازه کارم سردر نمیارم چجوریاست؟
    دوم اینکه من یه سایت دارم تا الان براساس کلمات کلیدی که خود کارفرما از من میخواسته داشتم کار میکردم با ابزار yoast سئو همه رو اوکی کردم.سه ماه اول رشد خوبی داشتیم حتی در بعضی کلمات که حالا سختیشون کم بوده صفحه اولیم ولی الان سه ماهه با اینکه هر هفته نوشته میزارم ولی تغییر چندانی نکردیم نمیدونم مشکل از کجاست کلمات کلیدی مناسبی انتخاب نکردیم یا …
    الان یسری کلمات اساسی و مهم برای کارفرمام سختی کلمه بالاست( مثلا نزدیک به یک میلیون 500 نتیجه خود گوگل پیدا کرده)ولی با این حال ایندکس شدیم اما صفحه 7 چیکار کنم که بتونیم بیایم بالا؟؟
    بنظرتون اگر من بیام از اول با این روشهایی ک شما گفتین کلمات کلیدی مناسبتری پیدا کنم و روی مقالاتم و محتوام کلماتو عوض یا اصلاح کنم به همین سئویی ک هم تا الان به این سطح رسیدم ضربه میخوره؟ یا نه باز صبر کنم

    1. سلام samin
      ۱ – مقاله ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل بخون.
      ۲ – به معنای سئو توجه کنید، وقتی میگی سئو میکنم یعنی داری بهینه سازی میکنی و داری بهبود میدی پس اگر به سایتت ضربه بزنی سئو نیست. با این حال سوال شما رو نمیشه جواب داد چون اطلاعات دقیق از پروژه نداریم. با این حال گوش دادن و اجرای صحیح کارها حتما به پروژه شما کمک میکنه. همینطور موردی هم که اشاره کردی طبیعی هست و باید استراتژی اصولی چید. مثلا وقتی شما باشگاه بدن سازی میری اول وزنه ۵ کیلو میزنی، حالا سوال اینه ایا بعد از ۲ سال کار کردن بازم وزنه ۵ کیلو میزنی به امید اینکه رشد کنی؟ نه و وزنه بالاتر میره تمرین ها سخت تر و تقریبا برنامه کاری شما خیلی با ابتدا فرق خواهد کرد. سئو هم همینطور هست.
      موفق باشی

      1. ممنون از پاسختون
        من یه سوال دیگه داشتم اگر روی کلمات کلیدی expand شده از یک کلمه خاص یا کلماتی که خود google sugestion نشون میده کار کنیم ایا در بالا اومدن اون کلمه کلیدی تاثیری میزاه یا نه؟
        به طور مثال: کلمه کلیدی درب ضد سرقت
        کلمات کلیدی google sugestio:
        درب ضد سرقت ونوس- درب ضد سرقت تبریز…..نصب درب ضد سرقت(رو اینا کار کنیم تاثیری رو بالا اومدن روی کلمه کلیدی درب ضد سرقت داره؟)

        .
        .

        1. بله حتما میتونه تاثیر بذاره اگر اصولی کار بشه.

          1. یه سوال درباره استفاده تگ و برچسب در نوشته ها دارم.ایا استفاده از تگ رو شما توصیه میکنید؟
            چه کلماتی رو به عنوان تگ در نظر بگیریم بهتره؟

          2. بله بله. خیلی هم مهمه ولی اصولا ۹۰ درصد سایت ها درست استفاده نمیکنن. بعدا یک مقاله جامع درباره این موضوع مینویسیم.

  37. سلام ببخشید خواست بپرسم سایت هایه وردپرسی ارزش کمتری دارن در سئو؟

    1. سلام علی.
      اصلا سئو کاری نداره شما وردپرس هستید یا اختصاصی یا php هست یا asp. خروجی کار مهم هست. الان از هر سه سایت دنیا یکی وردپرس هست.
      خلاصه سئو ربطی به این موارد نداره.

  38. با عرض سلام و خسته نباشید
    میخواستم بدونم امکانش هست چند بار ازمون بدیم؟؟؟

  39. سلام و تشکر از مطالب مفیدتان
    استفاده از پوسته‌های پولی نال شده Null مانند پوسته جنت وردپرس، آیا برای سئو سایت مشکلی ایجاد می‌کند؟ چون این پوسته سرعت و امکانات سئو بی‌نظیری داشت میخواستم استفاده کنم.

    1. سلام مجتبی.
      نال شده یعنی راه رفتن روی آب.
      وقتی قالب خوبه برید بخرید خب. مسیر مطمئن انتخاب کنید.

      1. تشکر از استاد پوریا
        کاملا درست فرمودید اما چون سایت داخلی مطمئنی برای فروش قالب اورجینال خارجی نمی شناختم مجبور به دانلود نال قالب شدم. میدانم که سوالم ربط مستقیمی به سئو ندارد اما همین عدم اطلاع ما از شرکتهای مطمئن طراحی و فروش باعث خیلی مشکلات سئو می‌شود خوشبختانه شما شرکت هاست و دامین خوبی را معرفی کردید اگر راهنمایی کنید و سایت مطمئنی برای فروش تم اورجینال معرفی کنید ممنون میشوم.

        1. سلام مجتبی.
          سایت خارجی تم فارست بهترین گزینه هست.

  40. سلام خسته نباشید خواستم همونطور که محتوای این دوره به من حس خوبی داد و بسیار مفید بود من هم این حس خوب رو منتقل کنم و تشکر کنم ازتون بابت وقتی که گذاشتین و مطالب مفیدی که در اختیار ما گذاشتین.من که همه رو نت برداری کردم و بسیار لذت بردم.
    یک نقد و پیشنهاد هم دارم اینکه در قسمت نتایج آزمون کاش سوالاتی که غلط جواب دادیم و جواب درستش قابل نمایش بود.
    امیدوارم همیشه موفق باشید

    1. سلام الهه
      خیلی خوشحالم از اینکه تونستی از دوره استفاده کنی.
      قبلا درباره این نقد در نظرات صحبت شده و علت کامل توضیح داده شده و اتفاقا خودمون چنین کاری میکنیم، در آزمون های بین المللی که در سطح حرفه ای برگزار میشه این کار درست تره که پاسخ صحیح نمایش داده نشه.
      موفق باشید.

  41. سلام
    وقت شما بخیر

    من در مجموع ۷ تا سایت دارم و یکی از این سایت ها در حال حاضر فورشگاهیه و اون ۶ سایت حالت اموزشی دارن در موضوعات مختلف مثل تکنولوژی / برنامه اندروید
    من قصد دارم توی ساید بار این ۶ تا سایت محصولات اون یک سایت فروشگاهی رو بزارم که کاربرایی که وارد اون ۶ سایت میشن اون محصولات رو ببینن. حالا سوال اینجاست این لینک گذاشتن در ساید بار رو باید به چه صورت بزارم ؟ نوفالو باشه یا اسپانسر؟ منظورم اینه نمیخوام اون سایت فورشگاهیم جریمه شه
    ممنون میشم بهترین راه حال رو پیشنهاد بدین

    1. سلام رضا جان
      من باشم نوفالو و اسپانسر میذارم.
      البته در نظر بگیر که جریمه شدن در گوگل به همین سادگی نیست که ۶ تا لینک بذاری و جریمه بشی ولی خب احتیاط خوبه.

  42. سلام.
    این کلمات کلیدی منظورتون اینه توی اون 5 تا باکس مثلا yoast وارد کنیم یا این کلمات کلیدی مثلا “دانلود فتوشاپ 2020 جدید” باید توی متن بکار ببریم به عنوان کلمه کلیدی؟

    این کلمات کلیدی حالا مثلا 15 تا پیدا کردیم، کجا اینارو پیاده کنیم؟

    1. سلام مستر.
      خودت همین صفحه ما رو بررسی کن و فکر میکنم پاسخ سوالت رو بگیری.
      داخل متن تقریبا دستت بازه برای اینکه بتونی از اون ۱۵ تا استفاده کنی. همینطور باید یک بخش مهمی از کلمات رو در عنوان و توضیحات صفحه هم استفاده کنی.

  43. سلام
    اگر من 20 عکس در یک صفحه داشته باشم و اسامی همه را با کلمه هدف یکسان انتخاب کنم در سئو سایتم چه تاثیری دارد؟
    اگر سایت من استاتیک باشه و روی یه سری جمله های هدف بهینش کنم و بعد از مدتی تصمیم بگیرم با وردپرس داینامیکش کنم چه اتفاقی برای جمله های هدف بهینه شده میفته؟
    اگر شرکت من اسمش تعمیرات موبایل شیراز باشه و جمله هدف من هم (تعمیرات موبایل شیراز) باشه و تو سرچ این جمله رتبه یک رو کسب کنم آیا رتبه سایتم تو سرچ جمله (تعمیرات موبایل) هم میشه رتبه اول؟
    بهتره بین این دو عبارت رو کدوم کار کنم؟چرا؟

    1. سلام افشین.
      ۱ – من که پیشنهاد نمیکنم. آیا تو میای یک عکس رو ۲۰ بار توی یک صفحه لود کنی؟ پس همین کار رو با کلمه نکن. هر عکس طبیعتا یک موضوع خاصی رو داره اشاره میکنه و میتونه alt اون یا متن جایگزین اون فرق کنه.
      ۲ – بستگی به کسی داره که میخواد سایت شما رو از استاتیک به داینامیک انتقال بده. باید دید چه مهارتی داره. همینطوری کیلویی کار نکنه. میتونه انتقال طوری باشه که به مشکل نخوری. هر چند درک نمیکنم چرا باید یک سایت استاتیک باشه ولی میشه به راحتی داینامیک زد.
      ۳ – نه. در کل اینا ربطی بهم ندارن. شاید اثر بذاره ولی نه زیاد.
      ۴ – خیلی ساده هست، شما اگر شیراز هستی مگه تعمیر موبایل کسی که ارومیه هست رو انجام میدی؟ اگر نه پس کیورد شیراز رو اولویت قرار بده. اگر میگی اره بازم میگم کیورد تعمیرات موبایل شیراز رو فعلا اولویت قرار بده، چون ساده تره بهتر و سریع تر رتبه میگیری.
      موفق باشی.

  44. سلام خسته نباشید عزیز من به تازگی یک سایت فروشگاهی تحت عنوان چند فروشندگی راه اندازی کردم.
    از برنامه linkedin سعی کردم بهتون پیام بدن ولی نتونستم،یک راه ارتباطی میخواستم که چنتا سوال و راهنمایی هم در مورد سرعت سایت هم در مورد SEO داشتم و میخواستم در کلاس های پیشرفتتون شرکت کنم ممنون میشم اگر راه ارتباطی تونو برام بزارین یا ایمیل کنید.
    با تشکر از تاپیک های جامع و پیشرفتتون.

    1. سلام محمد.
      لطفا سوالات خودتون رو در مقاله های مرتبط به خودش بپرسید تا ما پاسخ بدیم. اگر توجه کردی باشی نظرات در میزفا سعی میشه به صورت کامل پاسخ داده بشه.
      اگر منظورتون از کلاس پیشرفته همون کلاس خصوصی هست باید بگم تا اخر سال ظرفیت کلاس تکمیل شده و پیشنهاد میکنیم از مقالات رایگان ما استفاده کنید.
      موفق باشی.

      1. سلام و عرض خسته نباشید جناب آریافر
        1-میخواستم بدونم کلاس های خصوصیتون به صورت حضوری هستش یا میشه که غیر حضوری هم شرکت کنیم ایشالا سال بعد رو.
        2-در رابطه با لینک سازی فرموده بودین اگر اعلام آمادگی کنیم سایت هارو به هم معرفی میکنید در رابطه با بک لینک ها.
        3-برداشت من از صحبتای کامل شما این بود بهترین متن ها متن هایین که توسط خود شخص بدون کپی نوشته بشن و فرمودین که نباید به ربات های یوهاست زیاد توجه کنیم بهتره که تو مسیر ربات ها کارها انجام بشه ولی اگر جایی لازم بود که غیر اون انجام بده متنمونو فدایه تایید کردن ربات نکنیم میخواستم بدونم این قسمت رو درست متوجه شدم یا نه.
        4-فرموده بودین که بک لینک ها نو فالو باشن آیا میشه تو سایت برای مقایسه قیمت از بک لینک های نوفالو استفده کنیم یا این که از نظر شما اصلا برایه مقایسه از سایت های دیگه استفاده نکنیم
        ممنون از جواب های کامل و راه نماییاتون.
        با تشکر

        1. درود
          ۱ – توضیحات بیشتر در لینک روبه رو https://mizfa.com/?p=2179
          ۲ – بله ولی الان چون تعداد درخواست ها به شدت بالا رفته الان متوقف کردیم تا بتونیم کیفیت رو نگه داریم تعداد بالا بره کمی کنترل خارج میشه.
          ۳ – کاملا. به ابزارها توجه میکنیم ولی ذهن رو به اونا نمیدیم. قوی ترین ابزار سئو چشم انسانه (این نظر شخصی من هست و میتونه اشتباه باشه)
          ۴ – نفهمیدم منظورتون رو. بیشتر لطفا توضیح بدید

          1. درود بر شما جناب آریافر
            منظورم از گزینه 4 این بود که من میخواستم از لینک های خروجی در سایتم برایه مقایسه قیمت ها با سایت های دیگه بزارم (مثلا کالایی مثل گوشی موبایل گذاشتم در دیجی کالا هم اون کالا موجوده ولی بنا به دلایلی قیمت من پایین تره و برایه مقایسه میخواستم یه لینک خارجی به دی جی کالا بدم.)
            نظرتون درباره این کار چیه یا این که اصلا این کار بازتاب خوبی داره و این که ایا میتونه مثلا سایت دیجی کالا از من شاکی بشه بابت این کار.
            باز هم خیلی ممنونم از بابت راهنمایی های بسیار خوب و مفیدتون.
            پپیروز و موفق باشد.

          2. درود درود
            شاکی نه نمیتونه بشه.
            میتونید بذارید و یا حتی عکس از اون صفحه محصول بگیرید و مقایسه کنید.

          3. سلام مجدد خسته نباشید
            عزیز میخواستم بدونم آیا مقاله ای برای بهترین ساعات انتشار پست در گوگل دارین
            اگر نه ممنون میشم که بگید تو چه ساعات و روز هایی انتشار بدیم پستامونو که بازتاب بهتری داشته باشه.
            ممنون از سایت بسیار بسیار آموزندتون.

          4. درود بر شما
            نظم مهمه. داشتن یک نظم مشخص برای انتشار پست ها کاری سخت و البته عالی هست که میتونه به مرور زمان اثر مثبت بذاره. با این حال سئوی سایت مثل اینستاگرام زیاد به ساعت انتشار اهمیت نمیده و واکنش نشون نمیده ولی انتشار با نظم پست ها میتونه روش اثر بذاره.

  45. سلام با تشکر از مطالب عالی سایتتون
    ما در حال طراحی مجدد یک سایت فروشگاهی هستیم حالا بخش طراحی وب اون شرکت پیشنهاد داده که سایت جدید را با دامنه جدید طراحی کرده و سایت قبلی رو هم نگه داریم و بعد از 6 ماه دامنه خود را یکی کنیم نظر شما در این مورد چیست و به نظرتون می تونه مفید باشه یا نه؟

    1. سلام علیرضا
      خب این کار رو کردم ته این کار چی میشه؟ روش به درد نخوری هست و غیراصولی.
      البته این نظر من هست.
      در زمان طراحی دقت داشته باشید آدرس های سایتتون عوض نشه.
      موفق باشید.

  46. سلام.
    ممنون ازمقاله خوب تون
    من یک قالب وردپرسی دارم که بعضی از قسمت های سایت از تگ h1استفاده شده و تم این قابلیت نداره که من بتونم تگ های این موارد اصلاح کنم.این موضوع روی سئو سایت تاثیر گذاشته.با چه روشی میتونم نوع این تگ ها رو تغییر بدم؟
    با تشکر

    1. سلام سمانه. به کمک کدنویسی و یا کمک کردن از پشتیبان قالب.

  47. سلام/من ميخواستم يک سايت مجله اي پزشکي راه اندازي کنم…در مرحله اول ميخواستم خودم در سايت محتواي سئو شده منتشر کنم.و در کنار اين کار هم ميخواستم پزشکان رو به سايتم جذب کنم و امکان ايجاد پروفايل شبيه اينستاگرام را برايشان ايجاد کنم تا آنها هم عکس با محتوا زيرش منشر کنند…پزشکان با انتشار محتواي کپي در سايتم ممکن است به سئو سايتم آسيب بزنند..من چطوري ميتونم بخش پروفايل و صفحات باز شده توسط پزشکان را جدا از بخش محتواهاي خودم بکنم؟تا سايتم فقط با محتواي سئو شده خودم بالا بياد…و در کنارش اگر با کلمه کليدي مثلا=دکتر زيبايي در تهران- بتونم با دسته بندي پزشکان هر شهر، در گوگل بالا باشم بهتر است…مثل سايت آگهي ديوار که با زدن کلمه کليدي خريدساعت در تهران بالا مياد>>ممنون ميشم راهنماييم کنيد/////

    1. سلام سهراب. دیوار یا سایت های مثل این اصولا اگهی هایی که دست مردم هست و انتشار میدن رو نواندیکس میکنه درواقع از متا تگ نوایندکس استفاده میکنن.

  48. باسلام
    قبل از هر چیزی تشکر می کنم از مطالب فوق العاده خوب سایتتون
    بنده چندتا سئوال داشتم در زمینه سئو دسته بندی و برچسب ها
    ۱-به نظر شما باید برچسب ها و دسته ها در گوگل ایندکس گردد یا خیر؟
    ۲-جایی خواندم که نوشته بود که نام دسته و برچسب نباید نام کلید واژه باشد. آیا این مطلب صحیح هست یا خیر؟
    ۳-اگر نام دسته نمی تواند نام کلیدواژه باشد آیا می توان ترکیبی از کلیدواژه و یک کلمه دیگر می تواند نام دسته باشد یا خیر؟
    ۴-زمانی که برچسب ها در گوگل ایندکس می گردد در چه صورت مطالب تکراری یا Duplicate content از نظر گوگل ایجاد می گردد
    باتشکر از شما و تیم خوبتون

    1. سلام سید مهدی.
      ۱ – بستگی به کسب و کار داره و همینطور چی میسازیم
      ۲ – بله، البته بازم بستگی داره کلید واژه برای کدوم صفحه انتخاب کردیم
      ۳ – بستگی داره عزیزم. کلا کلمه کلیدی رو باید دقیق دید و تحلیل کرد و متاسفانه این کار بسیار وقت گیر هست. وگرنه جواب شما هم بله هست و هم خیر
      ۴ – زمانی محتوای تکراری هست که من اومده باشم یک مقاله نوشته باشیم به نام دوره سئو و بعدش اومده باشیم یک برچسب به نام دوره سئو ساخته باشم.

  49. سلام علیکم
    ممنونم بابت دوره و مقاله خوبتون
    جناب آریافر میخواستم بدونم که آیا ما مثلا در سایتمون یک سایت دیگه رو لینک بکنیم ( مثلا همین سایت میزفا ) ، تاثیری در رتبه سایت ما هم داره ؟؟؟ اگر تاثیر داره این تاثیر به چه صورت هستش ؟؟ یعنی چه جوری تاثیر میزاره در حالی که ما سایت دیگه رو لینک کردیم ؟!!
    و سوال بعدیم هم اینه که آیا وقتی ما یک سایتی رو لینک میکنیم اون سایت متوجه میشه که توسط ما لینک شده ؟؟؟
    اگه لطف کنید و زود جواب بدید ممنون میشم….

    1. درود بر شما
      سوالات کلی هستند و طبیعتا پاسخ ها هم کلی خواهند بود.
      ۱ – میتونه داشته باشه میتونه نداشته باشه. میتونه اثر مثبت بذاره میتونه اثر منفی بذاره. خیلی بستگی داره. ولی اگر دقیقا همین مثال باشه یعنی میزفا رو لینک کنید اتفاقا اثر مثبت داره، سایت هایی که در گوگل پسند هستند رو وقتی لینک میکنیم اثر خوبی میتونه برای ما هم داشته باشه. مخصوصا اگر اول راه باشیم باید لینک داشته باشیم.
      ۲ – بستگی به مدیرش داره میتونه متوجه بشه به کمک ابزارها. ابزارها رو هم در ویس ها من معرفی کردم.
      موفق و پیروز باشید.

  50. سلام و درود خدمت تیم خوب میزفا
    بخصوص آقای آریافر
    ممنون بابت آموزش خیلی خوبتون.
    یک سوال داشتم؛ ایا با کلماتی مثل “اینجا”، “کلیک کنید” یا “این صفحه” بعنوان انکور تکست به کلمه کلیدی تارگت شده ضربه ای وارد نمیشه؟
    آخه در پادکستتون فرموده بودین این کارو کنیم ولی من از ی جای دیگه شنیدم ک به هیچ وجه نباید این کار کرد و خطرناک هست.
    میشه توضیح بدید که چطور و چقد موثره این کار؟
    نمیشه بجای این کلمات از کلمات ترکیبی و با کانسپت یکسان برای اون کلمه کلیدی انکور بدیم ؟

    1. سلام اقای احمدی.
      بستگی داره منظور اون شخص چی باشه، مثلا اگر توی همه صفحات و حتی بین متن ها و لابه لای مقاله ها همش از کلمات اینجا و این صفحه استفاده کنیم بله میتونه اثر مثبت رو سئو نذاره ولی هر چیزی سر جای خودش.
      من در دسته بندی مقالاتم ترجیح میدم از همین کلمات روتین استفاده کنم. کلمه کلیدی رو هم تمایل دارم در جای خوب مثل بین متن های داخل مقالاتم استفاده کنم.
      یک پزشکی داد میزنه میگه نمک نخورید ضرر داره و کلا ممکنه بمیرید. یک پزشک دیگه میگه نمک خوبه و مشکلی نداره.
      هر دو راست میگن ولی چیزی که در حرف های بالا اشاره مستقیم نشده مقدار هست. حالا حرف های بالا رو شفاف کنیم:
      یک پزشکی داد میزنه میگه نمک زیادی نخورید ضرر داره و کلا ممکنه بمیرید. یک پزشک دیگه میگه نمک به مقدار کافی خوبه و مشکلی نداره.
      موفق باشی.

      1. سلام بنده یک سوال خیلی مهم دارم که برام بسیار حیاتی هستش ممنون میشم پاسخ بدید.
        بنده یک سایت در زمینه تعمیرات آیفون های تصویری دارم که البته توی کلمات کلیدی که میخواستم اول هستم مانند تعمیرات آیفون تصویری تکنما و …
        من بابت این کلمات کلیدی هرکدوم یک محتوای کامل نوشتم به طوری که مدت زمان حضور متوسط شخص در سایتم حدود ۵ دقیقه هست اما سایتهای رقیب بابت همین کلمات کلیدی فقط یک صفحه ساختند که هیچ محتوای مهمی هم نداره اما گوگل تازگی برخی از اونهارو بالاتر از من قرار میده. به طوری که فقط یک صفحه ساختند مثلا تعمیرات آیفون تصویری سیماران…
        در ضمن بنده جدیدا اومدم یک صفحه دیگه ساختم با عنوان خدمات آیفون های تصویری و اومدم تعمیرات آیفون تصویری و نصبش رو با تگ h2 گذاشتم و همینطور برای هر آیفون یک صفحه به نام خدمات آیفون فلان.
        سوال اولم که پرسیدم چرا اونها با این که هیچ محتوایی ندارند در برخی کلمات اول هستند؟ آیا گوگل زمانی که کسی تعمیرات آیفون تصویری رو سرچ میکنه به دنبال محتوای آموزشی مثل من میگرده یا نه به دنبال سایت هایی که خدمات ارائه میدن؟
        آیا این کار من درست بود که بابت هر آیفون نیز یک صفحه خدمات ساختم تا اگر دید گوگل اینچنین است صفحات رتبه بگیرند؟
        آیا با این کار به مطالب آسیب میرسه؟
        حتما صفحات باید زیر مجموعه هم باشند؟
        خواستم مطالب تعمیرات آیفون تصویری … رو تغییر بدم به آموزش تعمیرات آیفون… اما ترسیدم رتبه هامو از دست بدم.
        درضمن اگر توی توضیحاتم مثلا گروه مهندسی سریر تصویر که برند ما هست زیاد تکرار بشه مشکل ساز هست؟ چون توی خدمات اینطوری نوشتم.
        ببخشید به هیچ سایتی نتونستم اعتماد کنم بابت همین تمام سوالات خودم رو از شما پرسیدم.

        1. سلام مصطفی.
          شما یک سری سوال ها پرسیدی که ما خودمون چندین ماه تو برخی پروژه ها طول میکشه انجام بدیم و به نتیجه برسیم. بنده چطوری تو کامنت ها توضیح بدم؟
          برای پاسخ دادن به این نوع سوال ها یک نیاز اساسی داره و باید بررسی دقیق صورت بگیره و ازطرفی شما سوال میکنی برای پاسخ دادن باید ما ۱۰ ها سوال از شما بپرسیم تا بفهمیم شرایط چطوری هست جدا از تحلیل های خودمون. سوال شما شبیه به سوال معروف “چطوری سئو کنم” هست که من اومدم پاسخ این سوال رو در قالب ۱۶۰ صفحه یعنی همین صفحه که داری مشاهده میکنی پاسخ دادم.
          پیشنهاد میکنم پیش یک مشاوره برید و سوال بپرسید خیلی بهتره.
          با این حال پوزش اگر بنده توان پاسخ به این سوال های کلی رو در نظرات ندارم. موفق باشید.

  51. واقعا ممنون بابت اطلاعات عالی که در اختیار ما گذاشتید. من الان چند روز دارم تحقیق میکنم ولی اولین سایتی هستید که اطلاعاتش برام مفید و تا اخر دنبال کردم و تصمیم دارم از تمام راهنمایی هاتون استفاده کنم. ممنون بابت انرژی مثبتتون.من هیچ اطلاعاتی از سئو نداشتم و میخواستم از ی جا شروع کنم اطلاعات بدست بیارم ولی فقط شما تونستید تا حدودی کمکم کنید.از نوشته هاتون مشخصه در کارتون هم دلسوز هستید و تلاش میکنید کامل باشید و این موضوع باعث موفقیت شما میشود.براتون ارزوی موفقیت دارم و بازم ممنون

    1. سلام مائده. خیلی خوشحالم که آموزش ها برای شما مفید بوده و ممنونم از نظر پرانرژی شما. امیدوارم بتونیم این مسیر رو با حمایت شما دوستان گرامی با قدرت چند برابری ادامه بدیم.
      ممنونم از حضورتون.

  52. سلام خیلی سپاسگذار از اموزش خوبتون
    با توجه به اینکه گوگل به ssl اهمیت زیادی میده اون را برای سایتم فعال کردم،قبلا در گوگول کنسول و گوگل انتالیتیس سایتم را با ادرس http ثبت کردم،ایا حالا که ادرسم با https میشه،باید دوباره اون را در گوگل کنسول و گوگل انالیتیکس ثبت کنم؟!

  53. سلام
    نمره آزمون سئو من 100 شده و گفته شده که از 90 درصد تخفیف میتونم برای دوره <> استفاده کنم.
    در صورتیکه من میخوام واسه خرید دوره دیگه ای ازش استتفاده کنم. میتونم استفاده کنم؟؟؟

    1. سلام محمدرضا.
      نه امکانش نیست اگر بود که حتما مینوشتیم تا همه استفاده کنن.
      روز خوبی داشته باشه.

  54. سلام.
    یک سوالی برام پیش اومده و میخام شما به این سوال جواب بدید لطفا.
    من سایتمو به یک سئو کار دادم که روی افزایش ترافیک و آوردن کلمه کلیدی به صفحه اول گوگل که در صفحه اول بود انجام بده.
    حالا ما دعوامون گرفته و من میخوام از ایشون شکایت کنم.
    حالا میخوام بدونم آیا با استفاده از سئوی منفی میشه رتبه و سئوی سایتمو کاهش داد(خراب کرد سئورو)؟
    ممنونم

    1. سلام بله میتونه.
      مگر یک متخصص سئو حرفه ای تر بیارید و خنثی کنه و حتی اثر مثبت بذاره.
      هر چند من شما رو به صلح دعوت میکنم 🙂
      موفق باشید.

        1. زمانی متوجه میشید که چطوری میشه این کار رو کرد که خودتون متخصص سئو بشید. پلیس تقریبا همه ترفندهای یک دزد حرفه ای رو میدونه که میتونه دزد رو بگیره، درواقع پلیس حرفه ای و دزد حرفه ای یک مهارت دارن ولی یکی خوب یکی بد.
          راهنمایی که من ۴ ماه وقت گذاشتم این صفحه رو نوشتم. لطفا بشینید و خوب مطالعه کنید و کلی زمان بذارید تا بعد ۶ ماه تقریبا بتونید کار سئو رو یاد بگیرید.

  55. سلام
    ممنون از دورهی خوبتون
    من یه سایت انگلیسی دارم، ولی بعضی وقتا تغییرات متن رو سئو قبول نمیکنه مثلا لینک داخلی میدم اونم 3 تا ولی باز تو توضیحات سئو زده که لینک داخلی باشه ! یا یه متن 447 کلمه ای رو میگه 80 کلمه هست واقعا کلافم کرده نمیدونم چیکار کنم ! میتونید کمکم کنید ؟
    ممنون

    1. سلام طناز.
      وقتی این سوال میپرسی سه مورد به ذهنم میرسه.
      ۱ – شما دارید درباره افزونه یوآست یا Yoast SEO صحبت میکنید.
      ۲ – همینطور شما به این افزونه سئو میگید درحالی که سئو یک متخصص هست و ابزار نیست.
      ۳ – من درباره این افزونه صحبت کردم، گفتم یک سری مشکلات داره، پیشنهاد میکنم اگر این دوره رو گوش دادی، دوباره گوش بده ولی نوت بردار.
      موفق باشی.

  56. سلام سلام
    وقت به خیر جناب آریافر عزیز
    اول از همه یه تشکر کنم بابت بازنشر علمتون و لطفی که دارید
    یکی دو سالی هست گه گداری این مقالرو چک میکنم و نگاهی بهش میندازم
    اگر امکانش بود یه چنج لاگ طور اضافه میکردید که متوجه بشیم چه مطالبی اضافه یا بروز شدند خیلی کمک میکرد
    باز هم سپاس، مانا باشید

    1. سلام عرفان جان. این مورد رو توی اکثر مقالات سئو ما انجام میدیم مثلا مقاله سئو داخلی دقیقا تاریخ زدیم که این متن اضافه کردیم یا مقالاتی مثل کنونیکال و …
      برای این دوره سئو اپدیت داریم ولی صوتی. حدود ۲ روز دیگه در صفحه صوت دوره چندین پادکست جدید اضافه میشه از یکی از همکاران متخصص ضبط کرده که به زودی کسانی که عضو باشن اس ام اس زده میشه.
      موفق و سلامت باشی.

  57. سلام وقت بخیر
    سال نو رو تبریک میگم و تشکر میکنم از تیم بسیار خوبتون و آموزش‌های عالی و بی‌نقصتون.
    جناب آریافر سایت شرکت ما در زمینه تایپ و ترجمه و برنامه‌نویسی هست. با توجه به اینکه اکثرا تاکید میشه که محتوا خیلی مهم و تاثیرگذاره و محتوای خوب در واقع پادشاهه! اما تو حوزه کاری ما سایتهایی هستند که توی صفحات اول گوگل هستن ولی هیچ محتوایی تولید نمیکنن! و سایت‌های ارائه خدمات هستند. میشه توضیح بفرمایید بدون استفاده از فاکتور محتوا چطور میشه به چنین رتبه‌هایی رسید؟

    1. درود اقا مهدی. همچنین بر شما.
      در ابتدا این نگاه شما هست و جسارتا میتونه نگاه شما اشتباه باشه (نگاه منظورم تحلیلی که روی محتوای سایت های رتبه یک در نتایج گوگل داشتید)
      دوم اینکه سئو فقط محتوا نیست و ۱۰۰ ها فاکتور دیگه داره، شما فکر میکنید یک پادشاه بدون دولتش میتونه کاری کنه؟ نه نمیتونه پس درسته که پادشاه هست ولی همه کاره نیست. هر چند تمام این تاج رو هم سئو به محتوا میده و به تنهایی هیچی نیست.
      موفق باشید.

  58. دوره بسیار کامل و جامعی بود و واقعا برام کاربردی بود.
    حتما این دوره رو با بقیه دوستانم به اشتراک میزارم
    به امید موفقیت و پیشرفت روز افزون

    1. سلام اقا رضای عزیز.
      خوشحالم از اینکه براتون مفید بوده.

  59. سلام وقت بخیر ، خسته نباشید ، استاد پوریا چند مرتبه از علم شما استفاده کردم بار دیگر زحمت دارم براتون
    من توی کار تبلیغات و چاپ هستم و مثلا میخوام درباره چاپ کارت ویزیت مقالات زیادی بنویسم و هدف این است که در کلمه کلیدی چاپ کارت ویزیت بیام صفحه اول گوگل
    حالا سوالم اینه تا الان کلی مقاله نوشتم که در تیتر مقاله از کلمه چاپ کارت ویزیت استفاده کردم و در خود مقاله هم همون نسبت حدود 2 درصد در متن مقاله رو اوردم ، اما هر مقاله با مقالات قبل متفاوته و متن تکراری نیست اما کلمه کلیدی چاپ کارت ویزیت هم در تیتر و هم در متن به نسبت لازم تکرار شده ، آیا اینکه این کلمه کلیدی این همه در تیتر مقالات سایت من و داخل خود مقالات مختلف بارها تکرار شده و در قمست کلمات کلیدی مقالات مختلف بارها اومده ایراد داره ؟

    لطفا یک توضیح کامل به من لطف کنین ببینیم بعد نوشتن این همه مقاله و تکرار این کلمه اشتباره بزرگی مرتکب شدم ؟ اگر بله چاره چیه و چه باید بکنم

    سپاس بی نهایت

    1. سلام رضای عزیز.
      ما اینجا متاسفانه استادی نداریم که اسمش پوریا باشه 😉 ولی یک نفر هست اسمش پوریاس کمی از سئو میدونه و مقاله مینویسه.
      گفتید که “ما در تیتر مقاله از کلمه چاپ کارت ویزیت زیاد استفاده میکنیم”
      نظرمن: خب شما فکر نکنید تا تیترهای زیاد چاپ کارت ویزیت رتبه خوبی میگیری. از طرفی ب نظر من حرف شما تناقض داره، شما میگید حدود ۲ درصد از متن کلمه کلیدی بوده ولی از طرفی میگی کلمه کلیدی به نسبت لازم تکرار شده. اگر فرض کنیم این نسبت لازم براساس نیاز کار هست خب ۲ درصد یا ۱ درصد یا ۳ درصد مهم نیست. مهم درواقع کاربر هست. توی همین صفحه که داری مقاله من رو میخونی و جضور داری تو کلمه اموزش جامع سئو (البته در این تاریخ) رتبه ۱ یا ۲ هست. ولی شاید ۲ بار کلا از این کلمه استفاده شده. ۲ بار در ۲۰ هزار کلمه موجود در این صفحه.
      با این مثال فکر کنم متوجه بشید که کار شما چندان ایده ‌آل تو سئو نیست. اینکه چی ایده ‌ال هست رو هم نمیشه خیلی دقیق تو زمینه کلمه کلیدی گفت و برای هر کسب و کاری فرق داره، متاسفانه فرمول خاصی نداره. هر جا فرمولی باشه به راحتی همه استفاده میکنن و بر روی ربات ها بی اثر میشه. ربات ها به راحتی فرمول ها رو پیدا میکنن.
      شاید فرمول قشنگ انعطاف پذیری باشه.
      پیشنهاد میکنم صوت های من رو گوش کنید و اگر یک بار گوش کردید دوباره گوش کنید. من تجربه نگاه کردن یک فیلم اونم ۳۸ بار رو داشتم و وقتی هر بار اون فیلم (جنگجوی صلح‌طلب) نگاه میکنم نکات جدیدی یاد میگیرم. تکرار اثر خوب داره و باعث میشه وارد عمق بشیم و از سطحی رد بشیم.
      موفق باشی.

    2. اقا پوریای گل شما نه تنها استاد سئو هستی ( اگر نبودی چنین سایتی با چنین رتبه ای نداشتی)
      بلکه استاد نوشتن هم هستید ( بسیار عالی مینویسید و من لحن نوشته های شما رو که کاملا عامیانه است بسیار دوست دارم و تا حالا از این نظر به زیبایی شما نوشته ندیدم ، چاپلوسی نکردم ، اگر سایر کاربران نگاهی به مقالات کتابی نوشته شده سایر سایتها بندازن ، زیبایی قلم شما رو در نوشتن درک میکنن )

      استاد فکر کنم سوالم رو بد مطرح کردم ، ببینین من خدمت شما عرض کردم یک سایت دارم تو کار چاپ کارت ویزیت ، درباره کارت ویزیت مقالات زیادی نوشتم ، توی تیر همه مقالات کلمه چاپ کارت ویزیت رو اوردم ، در متن همه مقالات هم حدود 2-3 درصد چاپ کارت ویزیت رو تکرار کردم
      چند روز پیش مقاله ای دیدم که گفته بود برای هر کلمه کلیدی نباید بیشتر از یک صفحه مقاله داشته باشین و حتی اگر دو مقاله درباره یک کلمه کلیدی داشته باشیم اشتباهه
      حالا من که اومدم این همه برای چاپ کارت ویزیت مقاله نوشتم و چاپ کارت ویزیت رو در تیتر و متن این هم مقاله تکرار کردم ،تکلیفم چیه ؟
      1- آیا واقعا برای هر کلمه کلیدی فقط باید یک صفحه در سایت خودم داشته باشم ؟ اگر این طوریه چجوری با یک صفحه مقاله در یک کلمه کلیدی در این رقابت سخت موفق بشیم ؟
      2- آیا من اشتباه کردم ؟
      3- اگر اشتباه کردم ، حالا چیکار کنم و ببخشید چه گلی به سرم بگیرم ؟

      یک دلیل دیکه که کارتون درسته اینه که هر سوالی که کاربران میپرسن نه تنها پاسخ میدین بلکه واقعا در کمتر از 24 ساعت که گفتین پاسخ میدین ، خدا خیرتون بده
      سپاس فراوان

      1. سلامت باشی.
        ۰ – این کار اشتباه هست، هر کلمه کلیدی یا بهتر است بگم هر خانواده از کلمات کلیدی و یا عبارات کلیدی باید به یک صفحه اشاره کنن. هر صفحه هم باید برای خودش خانواده ای از کلمات کلیدی داشته باشه.
        ۱ – شما فکر میکنید مگه همه سرچ میکنن چاپ کارت ویزیت؟ کم کم در حوزه شما به نظر من بالای ۵ هزار کلمه کلیدی وجود داره، من تو زمینه گیربکس ماشین نزدیک به ۷ هزار کلمه کلیدی پیدا کردم. باید تحقیق بر روی کلمات کلیدی خودتون رو بیشتر کنید و بعد سازماندهی کنید. ممکنه من سرچ کنم نمونه کار قشنگ از کارت ویزیت. شما برای این صفحه دارید؟
        ۲ – با عرض پوزش و با اجازه بزرگ ترها بله 🙂
        ۳ – خب خلاصه راه حل گفتم. برای تحقیق کلمه کلیدی باید خیلی زمان گذاشت تا زیاد پیدا کنی، بعدش سازماندهی کرد یعنی اومد کلمه های کلیدی هم معنی رو کنار هم گذاشت و برای اونا استراتژی چید، مثلا مشخص بشه این ۱۰ کلمه کلیدی برای فلان صفحه هست و هر صفحه دیگر اگر از اون ۱۰ کلمه کلیدی استفاده کردن باید به صفحه مورد نظر لینک بدن. امیدوارم متوجه شده باشید ولی باید یک حقیقت رو بگم و این هست که تقریبا این کار جزء سخت ترین کارهایی هست که خود من میکنم و خیلی فشار ذهنی وارد میکنه چون با صدها کلمه کار داریم و باید درست بچینیم. پایه های سئو و قدم اول و حتی قدم های پایانی همش به این موضوع وصل هست.
        سوالی داشتی بپرس. فدای شما. سلامت باشید و شاد.

        1. خیلی از شما ممنونم که بی منت و رایگان این همه برای پاسخ به من تایپ کردین واقعا قدردان هستم
          استاد فرمایشات شما کاملا متین ، اما من هنوز دقیق متوجه نشدم ، شمادرست میفرمایید همه چاپ کارت ویزیت رو جستجو نمیکنن، اما چاپ کارت ویزیت جز کلمات کلیدی بسیار مهم کار منه
          حالا من نفهمیمدم اگر قرار باشه برای هر کلمه کلیدی مثل چاپ کارت ویزیت فقط یک صفحه داشته باشیم ، چطور با این یک صفحه در این رقابت سنگنین بیایم صفحه اول گوگل ؟
          شرمنده و سپاسگزارم از وقتی که میزارین

          1. خواهش میشه.
            من باشم کلمات کلیدی دیگه رو انتخاب میکنم.
            جواب دقیق برای سوال شما این میشه، باید سئو کنی. لطفا فاکتورهای سئو رو مطالعه کنید.
            درباره کلمات کلیدی هم باید سعی کنم یک مقاله بنویسم چون تو کامنت ها نمیشه کامل دربارش صحبت کرد.

          2. سلام و عذرخواهی مجدد از زحمات
            استاد پوریا کار من برای اینکه پاسخ این سوال رو متوجه نشدم متوقف مونده و نمیدونم باید چه کنم سوالم اینه :
            1- حالا من نفهمیمدم اگر قرار باشه برای هر کلمه کلیدی مثل چاپ کارت ویزیت فقط یک صفحه داشته باشیم ، چطور با این یک صفحه در این رقابت سنگنین بیایم صفحه اول گوگل ؟
            2- کلی مقاله با کلمه کلیدی چاپ کارت ویزیت نوشتم رو باید حذف کنم از سایتم ؟
            میشه لطفا در حد خلاصه بگین چه کنم اگر هزینه ای هم لازمه امربفرمایید پرداخت کنم
            تشکر

          3. سلام رضا.
            ۱ – اخه این سوال که خیلی کلی هست. برای پاسخ دادن به این سوال من نزدیک به ۱۰۰ مقاله در میزفا نوشتم. مثل این میمونه رفته باشید زیر پست یک پزشک قلب بگید خب من الان قلبم درد میکنه چطوری باید عمل کنم قلبم رو. اون باید چطوری پاسخ شما رو بده؟ من در توانم تونستم نزدیک به ۱۰۰ مقاله بنویسم. باید اونا رو بخونید تا بتونید بیارید صفحه اول.
            ۲ – نه. حذف کردن یعنی یک خراب کاری دیگه.
            ما برای عید یک برنامه ویژه رایگان گذاشتیم و به داشنجوهای اکادمی ایمیل زدیم. پیشنهاد میکنم اکادمی میزفا سرچ کنید، اونجا یک لینک واتس آپ هست مربوط به پشتیبان میزفا، بهش پیغام بدید و بگید میخوام در دوره خصوصی سئو آنلاین که مربوط به عید هست شرکت کنم.
            ما این برنامه رو به مدت ۱۰ روز عید قرار دادیم. میتونید از این فرصت رایگان استفاده کنید و اونجا سوالاتتون رو بپرسید و کمی دقیق تر بیان کنید چون سوال کلی پاسخ کلی داره.
            پیروز باشی.

          4. سلام پیشاپیش سال نو بر شما مبارک
            طبق لطفا شما ، در سایت اکادمی میزفا ثبت نام کردم برای دوره خصوصی عید.

            استاد به فرمایش شما سوالم رو ازحالت کلی به حالت محدودتر مطرح میکنم .

            شما فرمودین برای رسیدن به صفحه اول گوگل باید 100 مقاله ای که نوشتین رو مطالعه کنم و حتما هم منظور شما اینه برای رسیدن به صفحه اول گوگل خیلی کارهای زیادی باید انجام بشه .

            استاد با فرض اینکه من همه موارد رو رعایت کردم ، سوال من فقط در بخش نوشتن مقاله است ، با فرض اینکه همه موارد رو رعایت کردم برای رسیدن به صفحه اول گوگل ، فقط با نوشتن یک مقاله برای یک کلمه کلیدی و کلمه های هم خانواده آن کلمه کلیدی ، به صفحه اول گوگل میشه رسید فقط با یک مقاله برای یک کلمه خاص؟

            من فکر میکردم برای هر کلمه کلیدی باید ده ها مقاله بنویسیم تا بیاد صفحه اول و اون کلمه کلیدی رو در تیر و لینک و داخل متن ده ها مقاله به کار ببرم ( با فرض رعایت بقیه موارد سئو )

            حالا همچنان با فرض رعایت بقیه موارد سئو ، چطور میشه فقط با نوشتن یک مقاله به صفحه اول گوگل رسید؟ ( چون نمیشه از یک کلمه کلیدی در چند مقاله استفاده کرد) چطور؟

            سپاس از پاسخگویی شما استاد گرامی .

          5. سلام اقا رضا.
            عید شما هم مبارک باشه و سلامت باشی.
            بستگی به پروژه داره و همینطور استراتژی اون کسب و کار، بله میشه و نه نمیشه. مثلا در فروشگاهی امکان پذیر نیست ولی ممکنه در خرید شارژ امکان پذیر باشه بدون مقاله بیاد بالا. مهم اینکه اون کسی که داره این کار رو میکنه قبلا تجربه انجام داشته یا نه و فرق این دو تا پروژه رو میدونه یا نه.
            میزان استفاده از مقاله ها و بک لینک ها و سایر موارد روی این مورد دخیل هستند. گاهی مقاله زیاده و بک لینک کمه. گاهی برعکس و گاهی مساوی، گاهی هم جزیره ای کار میشه یعنی هر بخش از سایت فرق داره.
            موفق باشید.

          6. استاد عاشق سئو ، که روز اول عید پاسخ کامنت ها رو میدین ، عید بر شما مبارک ،انشاالله سال پرروزی و پرنشاطی داشته باشین
            استاد پوریا این طوری نمیشه و من نفهمیدم چه کنم اخرش و چطوری عمل کنم
            لطفا هزینه بگین و منو کامل روشن کنین چه باید انجام بدم

          7. میخواین هزینه کنید پس دو سال فقط رو سئو وقت بذارید و هزینه زمانی کنید، مقاله ها رو بخونید (منابع انگیسی مخصوصا) و چند سایت سئو کنید و دندون رو جیگر بذارید تا متوجه بشید چی کار کنید. مگر انتظار زیاد داشته باشید و بخواین با خوردن کپسول سئو (اونم تو نظرات) همه چی روشن بشه.
            البته انتظار داشتم در همون دوره سئو عید (رایگان هم هست) این سوالات رو بپرسید تا بگم بهتون ولی خب حس میکنم صبر ندارید شما و از طرفی مُصر هستید برای پرسیدن سوالات کلی که راه حل های کلی داره 🙂
            سوال وقتی دقیق و زیر هست جواب ریز هم داره. ولی وقتی میپرسی چطوری قلبم رو عمل کنم چه انتظاری برای پاسخ داری؟
            لطفا پس صبر داشته باشید برای دوره و اونجا بپرسید تا وارد جزئیات بشیم. موفق باشید.

          8. از اول بهتر بود عنوان سایتت رو چاپ کارت ویزیت انتخاب میکردی. الانم میتونی تغییرش بدی. اینطوری بهتر نیست؟

    3. سلام آقای نکوئی
      ببخشید که من در مقابل استاد آریافر پاسخ میدم
      ولی یک چیزی به ذهنم رسید که در پاسخ به سوالی که پرسیدین طبق تجربه بسیار کم خودم در سئو بگم:
      بنظرم من شما باید کانسپت کلمات رو پیدا کنید به این ترتیب که خواسته کاربر رو از هر عبارت سرچ شده متوجه بشید.
      بطور مثال، چاپ کارت ویزیت ونمونه های چاپ کارت ویزیت هر دو دارای دو کانسپت متفاوت هستند که کاربر با سرچ اولی، دنبال جایی میگرده کارت ویزیت براش چاپ کنن و دومی دنبال جایی میگرده که فقط نمونه های طراحی شده رو ببینه در نتیجه ما باید با توجه نیاز کاربر صفحات وب سایتمونو درست هدف گذاری یا به اصطلاح تارگت کنیم که برای همون کلمه کلیدی بیاد بالا.

  60. ممنون واقعا از مقاله خوب و کاربدی و رایگانتون
    سوال من اینه
    این که بعدا بیایم و به مقالاتی که ماکزیمم 10 روز پیش منتر شدن و ایندکس نشدن تصویر داخلشون اضافه کنیم، مشکلی پیش میاد؟

    1. سلام محمدهادی. نه مشکلی نداره ولی مشکل این هست که شما مقاله انتشار دادی ۱۰ روز گذشته و هنوز ایندکس نشده؟ این خودش مشکل هست. ما در میزفا وقتی مقاله انتشار میدیم تقریبا کمتر از ۲ دقیقه گوگل مقاله رو متوجه میشه در نتایج میاره.

      1. سلام خیلی ممنون
        چون هنوز موفق به دسترسی سرچ کنسول برای سایتم نشدم و دارم سعی می کنم با استفاده از اموزش های فوق العاده شما تا جایی که می تونم کار های سایت رو خودم انجام بدم.
        من یک دانشجوی تازه فارق التحصیل هستم و علاقه مند به یادگیری سئو
        متاسفانه از پس هزینه های دوره شما بر نمیام. شما برنامه ای برای جذب کاراموز ندارید؟

        1. سلامی دوباره محمدهادی عزیز.
          من دو تا نظرت رو با اجازه یکی کردم.
          محمدهادی برای شروع کار چرا اصلا به فکر هزینه مالی هستی؟ شما برای شروع کار باید به فکر هزینه زمانی باشی، زمان بذار مطالعه کن و اگر یک الی دو سال پیوسته و آهسته این کار رو بکنی میتونی به اون چیزی که مد نظر داری در دنیای سئو برسی.
          مقاله های آموزشی میزفا هم اگر دقت کرده باشی باکیفیت هست و من خودم خیلی تلاش کردم مقاله ها تو زمینه سئو عالی باشن، سعی کن مقاله ها رو بخونی و سوالی داشتی نظر ارسال کنی و خودت رو توی چالش بندازی.
          پیشنهاد من اینکه هزینه نکنی هر چند به خاطر عید این روزها تخفیف گذاشتیم ولی برای شروع میتونی مقاله ها رو بخونی و اگر مقاله ها رو خوندی برو دنبال اموزش های دیگه.
          بهترین ها رو برات ارزو میکنم.

  61. سلام. همه چی عالی. همانطور که قبلا گفته بودم تمام فایل ها رو توی مسیر رفت و برگشت به خانه گوش کردم، اما به سایتتون متاسفانه بدبین شدم و آنهم به خاطر سر کار گذاشتن مخاطب هست.
    در آزمون سئو شرکت کردیم و امتیاز بالای 80 گرفتیم، داره یک ماه از این قضیه می گذره و حتی دو بار در ایمیل پی گیر این قضیه شدم.
    اما متاسفانه جوابی نشد.
    موفقیت فقط رتبه بهتر داشتن و بالا اومدن توی نتایج گوگل نیست، صادقت شما در بلند مدت اعتبار اصلی شماست.

    1. سلام اقا بهزاد
      به نظر من شما خودتون رو متاسفانه سرکار گذاشتید چون ما چنین قصدی رو نداریم. شما ایمیل زدید و خود بنده پاسخ شما رو کمتر از ۴ ساعت دادم و گفتم باید سیستم گواهی رو پیاده سازی کنیم و اگر اماده شد ارسال میشه. در این مسیر نه به شما قولی دادم که بخوام زیرش بزنم و یا پولی گرفته شده که بخوایم نادیده بگیریم.
      ین پیغام خیلی شفاف هست، حالا شما میتونید ده بار دوباره همون سوال قدیمی رو بپرسید بدون اینکه به پاسخ اولیه دقت کنید و این باعث میشه خودتون اذیت بشید و دست به قضاوت بزنید. و این بسیار بی انصافی هست که بگید ایمیل زدید ولی جواب نگرفتید. همین الانم کمتر از ۱ ساعت جواب شما داده شد.
      موفقیت یعنی کسب رضایت اکثر کاربرها، نه همه کاربرها و این طبیعی هست. کاربری که دقت نمیکنه و خودش رو اذیت میکنه رو ما نمیتونیم کاری کنیم جز ارزوی موفقیت. چون نظری همانند نظر شما شاید ۱ در هزار داشته باشیم.
      موفق و پیروز باشید.

  62. سلام خسته نیاشید .
    میخواستم بپرسم اگه من سرچ کنسول گوگلمو پاک کنم و دوباره اجراش کنم به مشکل میخورم چون حس میکنم ی مشکلاتی پیش اومده موقع اجراش
    اگه راهنماییم کنید ممنون میشم

    1. سلام. سرچ کنسول مشکلی نداره، مشکلی هم داشته باسه سراسری میشه و برای همه سایت ها رخ میده. اصولا مشکلات سرچ کنسول خیلی کم و شاید مثلا سالی یک بار باشه و موقت هست. اگر شما مشکلی دارید مربوط به نت و یا سیستم خودتون هست و یا سایتتون.

  63. سلام خدمت اقای اریا فر . ممنون از مطالب مفید و باارزشتون
    یه سوال ک فکرمو درگیر کرده بود اینه ک اگ ما هروز بخواییم سه الی چهار ساعت برای یادگیری سئو بزاریم
    چه زمانی به اون حد میرسیم ک خودمون به تونیم یه سایتی رو سئو کنیم
    یعنی چقد طول میکشه ک کامل یادش بگیریم
    منظورم از سه الی چهارساعت اینه که تو اون چهار ساعت با بهترین روش ها مثل نوشتن نکات مهم یا خلاصه نویسی مطالب است نه اینکه فقط گوش بدیم و بریم پادکست بعدی . من در عین حال هم میخوام سئو رو خوب اموزش ببینم و هم میخوام متحوا نویسی رو خوب اموزش ببینم واسه همین هر روز وقت میزارم روی این مطالب ها ک هر روز بیشتر بدونم در موردشون چون کارم ساخت تیزر و تبلیغات حضوری و غیرحضوری هستش میخوام این مواردم یاد بگیرم که یه پکیج کامل تبلیغات برای شرکت ها و حالا هر کسی ک تبلیغ خواست باشم…و اینکه اگ از همین سایت شما برم جلو و مطالب رو یادبگیرم کافیه ؟ خودتون گفتید ک کافی نیست ولی منم به قول شما نمیخوام از این سایت به اون سایت بپرم و شاخه شاخه باشه چون مطالب رو قاطی میکنم و میخوام با سایت شما برم جلو تا اشتباه نکنم …..بازم ممنونم ازتون

    1. سلام سجاد عزیز.
      ۳ ساعت شما کاملا بستگی به بازدهی شما داره. ممکنه توی ۳ ساعت من ۵ نکته یاد بگیرم و شما در ۳ ساعت ۲۰ نکته یادبگیری.
      منبع ما کامل نیست و هیچ سایتی منبع کامل اصلا نمیتونه داشته باشه ولی همین نکاتی که در سایت میزفا نوشتیم رو بلد باشی بسیار جلو هستی.
      باید خلاصه نویسی کنی و جزوه داشته باشی بدون جزوه فایده نداره.
      موفق باشی.

  64. سلام آقای آریایی فر عزیز . . اول از همه میخواستم تشکر کنم بابت این دوره صوتی و مقاله بسیار پربار و خوبتون . . واقعا لذت بردم و به اطلاعاتم اضافه شد . . فقط یه سوال داشتم . . میخواستم بدونم که این تخفیف 90 درصدی در صورت جواب دادن همه سوال های آزمون این دوره شامل دوره جامع و حرفه سئو شما هم که به صورت حضوری هست میشه یا خیر ؟ البته من به احتمال زیاد اگه بخوام شرکت کنم به صورت غیر حضوری و آنلاین شرکت میکنم ولی فقط میخواستم ببینم جزوش هست یا نه ، امیدوارم که باشه . . چون خودتون گفتین تخفیف برای هر دوره ای در سایت . . من خیلی دوست دارم این دوره رو شرکت کنم (:

    1. سلام حسین عزیز. خواهش میکنم.
      فقط برای دوره gtmetrix هست.
      ممنونم از حضورت. امیدوارم موفق باشی.

  65. سلام استاد خسته نباشید ممنون بابت مقاله کامل و خوبتون
    یک سوال داشتم از خدمتتون بنده مشکلم اینه که میتونم مقالات و سئو کنم ولی نمیدونم صفحاتی مثل تماس با ما و دیگر صفحات که مطلب آنچنانی توش نیست و چطوری سئو کنم که به رتبه سایت کمک کنه
    یک سوال که ذهن بند خیلی درگیرشه میخواستم بدونم اگر سایتی یک مطلب و از سایت ما کپی کنه و در سایت خودش بزاره بدون عکس ها و غیره و صرفا متن باشه و سئو خوبی هم انجام بده از اون مطلب میتونه رتبه بگیره ؟؟ و گوگل متوجه این موضوع که متن کپی هست میشه یا خیر؟

    1. سلام مبین عزیز.
      خواش میکنم.
      صفحات تماس با ما و این نوع صفحات که نیاز به سئو کردن ندارن. این صفحات صرفا جهت ارتباط هستند از طرفی سئو کردن این صفحات هم فایده ای نداره. باید این صفحات فقط جلوی کاربرها باشن تا به راحتی بتونن با شما ارتباط برقرار کنن.
      گوگل متوجه متن کپی میشه ولی به شرطی که متن شما رو زودتر دیده باشه. به عبارتی قانون جنگل رو ما داریم و گوگل متن تازه رو توی هر سایتی میبینه میگه واس اونه (اگر بدون لینک منبع باشه). احتمال رتبه گرفتن سایت کپی کار هم وجود داره ولی این موارد خیلی بعید هست ولی تجربه این موارد داشتم و شده.
      درضمن من استاد نیستم 😉
      موفق باشی.

      1. ممنون از اینکه جواب دادین
        اگر اشکال نداره ینده یک سوال خارج از این درس دارم بنده سایتم وقتی پیوند یکتا و تغییر میدم ارور 404 میزنه تمام راه کار های توی سایت های مختلف و انجام دادم اما هیچ اتفاقی نیفتاد از نصب یوآست تا ریدایرکت ها تا غیر فعال سازی افزونه ها و غیره و غیره میخواستم ببینم شما نظری در این باره میتونین به بنده ارائه کنید؟ ممنون از شما و تیم خوبتون

        1. مبین عزیز درباره 404 ما یک مقاله داریم و هر چیزی که میدونستیم گفتم. مقاله خطای 404 بررسی کن و همینطور نظرات رو هم بخون.

  66. سلام
    آموزشتون عالی بود
    خدا خیرتون بده
    همه دنبال پول هستن ولی شما رایگان یاد دادید
    من هیچ چیز از سئو نمیدونستم ولی با این آموزش خیلی چیزها یاد گرفتم
    ممنونم که تجربه چندسالتون را به رایگان در اختیار ما گذاشتین

    بار اول که وارد سایت شدم صوتی ها برام اومد
    الان برام نمیاد چرا؟؟؟???
    من میخوام دانلود کنم و گوش کنم

    1. سلام حدیث.
      خیلی خوشحالم که تونستید از این اموزش استفاده کنید. نظرتون به ما هم انرژی میده.
      برای دانلود فایل های صوتی دوره سئو میتونید اینجا کلیک کنید.

  67. با سلام و تشکر از مطلب کامل و مفیدتون
    برای آدرس بلاگ سایت blog.sitename.ir با sitename.ir/blog تفاوتی تو سئو داره یا نه
    پیشاپیش از کمکتون متشکرم

    1. سلام علی جان.
      باید به موضوع بلاگ دقت کنیم که در چه راستایی هست، اگر به دامنه ما و خدمات ما ربط داره پس حالت دومی برای سئو به نظر من بهتره. اگر ربط نداره حالت اولی بهتره.
      امیدوارم دوره سئو ما رو شرکت کردی باشی. موفق باشی.

  68. سلام ممنون از شما بابت مطالب جامع درباره سئو من از این مطالب برای سایتم خیلی استفاده کردم خواستم تشکر لازم رو انجام دهم.

  69. سلام مقاله خوبی بود
    اون کد تخفیف 90 درصدی که فرمودین میشه بدین ؟
    من آزمون 80 درصد نمره گرفتم

    1. سلام جلال جان.
      متاسفانه امکانش نیست. باید نمره قبولی مد نظر برای این کد تخفیف بگیرید. پیشنهاد میکنم تلاش کنید، بخونید و این نمره رو بگیرید اینطوری براتون جذاب تر و لذت بخش تر خواهد بود.
      موفق باشی

  70. سلام و خسته نباشید میخواستم بپرسم تفاوت محتوای مهم (دائمی) با محتوای شاخص چی هستش و عایا در خصوص محتوای اصلی از مطلب اصلی به سایر مطالب هم لینک داده بشه یا از سایر مطالب مرتبط و زیر مجموعه مطلب اصلی به اون مطلب لینک داخلی داده بشه ممنون از شما

    1. سلام محسن. این تعریف ها ممکنه برای هر ابزاری متفاوت باشه و یا نه فقط ممکنه با اصطلاحات بازی کنن و صرفا هدف یکی باشه. به محتوای شاخص شاید یک لندینگ پیج هم گفته بشه.
      خلاصه هر صفحه از سایت باید یک هدف داشته باشه و همه صفحات هم باید در راستای هدف اصلی اون شرکت باشن و این هدف ها هم باید در جهت رضایت کاربر قدم برداره تا سایت بتونه زنده بمونه.
      موفق باشی.

  71. محتوا های ایجاد شده بسیار مناسب و خوب هستند اما باید توجه داشت که دنیای سئو بسیار بزرگ هست .
    در محتوای صفحه زیر شما به سادگی می توانید مقدار سئو سایت خود رو افزایش بدید و به صورت کاربردی و عملی پایه و اساس سئو رو انجام بدید .

  72. با سلام آریافر
    ایا امکان انتشار و میکس(فایل های تبلیغاتی اوش اضافه بشه ) فایل های اموزشی شما امکان پذیر هست خودمون میتونم این کار رو انجام بدیم

    1. سلام اقای زارع.
      به هیچ وجه و اصلا کار مناسبی نیست.

  73. سلام‌ آقای آریا فر.ممنونم بابت مطالب خوبتون. من فارغ التحصیل رشته حسابداری هستم. من از دنیای برنامه نویسی و کد نویسی و طراحی سایت کلا دورم. من اگه بخوام وارد این حوزه بشم آیا لازمه از قبلش یک پیش زمینه داشته باشم یا میتونم از صفر شروع کنم ؟
    من فقط یک مدرک icdl دارم. لطفا منو راهنمایی میکنید. آیا میتونم از صفر صفر
    شروع کنم و حرفه ای بشم؟

    1. سلام اشکان. امیدوارم خوب باشی.
      من صبح صفحه نظرات باز کردم میخواستم جوابت رو بدم که فراموش کردم. پوزش برای تاخیر.
      چرا که نه. میتونید شروع کنید. بهترین شروع همین دوره رایگان من هست. میدونی بدون هزینه مالی و بدون ریسک شروع کنی. فقط باید زیاد گوش بدی و زیاد سرچ کنی و زیاد کنجکاو باشی.
      شروع کن و حرفه ای شو. امیدوارم بهترین خودت در این حوزه بشی.

  74. سلام
    کاش بعد از اتمام آزمون سوالاتی که اشتباه داشیتم را نمایش بدید تا رفع کنیم و بفهمیم مشکمون کدام قسمت بوده

    1. سلام الیاس عزیز.
      علت این کار قبلا در نظرات گذشته چندین بار گفته شده. میتونید به پاسخ های قبلی مراجعه کنید.
      به نظر من انقدر تلاش کن تا به ۱۰۰ برسه. این جذاب تره.

  75. آقا سلام ، فوق العاده کامل و جذاب و کاربردی بود ممنون از زحماتتون

  76. سلام. خیلی ممنونم بابت این دوره رایگان و بسیار مفید؛ من با بقیه دوستانم هم به اشتراک گذاشتم.
    خودم بسیار استفاده کردم.
    در آزمون شرکت کردم و فکر میکردم همه سوالات رو درست جواب دادم! اما 4 غلط داشتم میشه بدونم کدوم سوالات رو اشتباه جواب دادم.
    ممنونم

    1. سلام فرشته.
      خوشحالم برات مفید بوده و ممنون برای اشتراک گذاری و زمانی که در میزفا سپری کردی.
      اصولا تو آزمون های آنلاین پاسخ سوالات رو نمیدن و اینطوری باعث میشه شخص بیشتر یاد بگیره. با این حال برات ایمیل کردم ولی پیشنهاد میکنم نگاه نکن و دوباره بخون و تلاش کن. اینطوری نتیجه بهتری میگیری.
      بازم به ما سر بزن. موفق باشی.

  77. سپاس فراوان دارم از آموزش بینظیرتان
    مهرتان مانا

    1. سلام. خواهش میکنم. خوشحالیم میزبان شما بودیم.
      موفق باشید و شاد 🙂

  78. سلام خسته نباشین ببخشید یه سوال داشتم ممنون میشم کمکم کنید .
    یک کلمه کلیدی توی دو صفحه سایتمون سئو شده

    *****
    و
    ****
    در صورتی که نباید اصلا صفحه سرچ ایندکس میشده ولی اشتباه رو انجام دادن و این اتفاق افتاده .
    حالا میخوام تمامی صفحاتی که اینطور هستن رو اعتبار صفحشون رو از صفحه سرچ به صفحه محصولات بدم و صفحه سرچ رو کلان از حالت ایندکس خارج کنم.
    میشه راهنمایی کنید چطور میشه این کار رو درست انجام داد که اعتبار صفحه سرچ از دست نره و منتقل بشه به صفحه محصولات و همچنین خود صفحه سرچ هم نمایش داده بشه (البته به صورت نو ایندکس )

    1. سلام وقتتون بخیر باشه اقای احمدوند عزیز
      بنده متاسفانه نمیتونم راهنمایی لازم رو انجام بدم چون سایت کدنویسی اختصاصی داره و طبیعتا شما باید این مورد رو به برنامه نویس و یا اون شرکتی که پشتیبان طراحی سایت شما رو انجام میدن، بگید تا این شرایط فراهم بکنه و بتونید از تگ کنونیکال در جهت رفع این مشکلات استفاده کنید.

  79. سلام مهندس
    مقاله تون بسیار عالی بود و بسیار لذت بردم از خوندنش
    به نکات ریز و جالبی اشاره کرده بودید ولی به نظرم میتونستید (و البته میتونید) به نکات بیشتری اشاره کنید
    با ارزوی موفقیت

    1. سلام مجید جان. خوشحالم دوره سئو مورد پسند شما واقع شده. البته نکات سئو که تمومی نداره، هر چقدر بیشتر بگیم تازه متوجه میشیم که چقدر بیشتر کم گفتیم 🙂
      حدودا ۱۰۰ نکته در این ویس ها بود. بیشتر باید روی پیاده سازی عملی این نکات تمرکز کنیم تا دریافت نکات بیشتر. پیاده سازی همین نکات برای من سال ها وقت گرفته.
      موفق باشی عزیز.

  80. سلام خسته نباشید میگم خدمتتون
    جناب مهندس آریافر آیا امکانش هست یک دوره آموزشی کامل در مورد بک لینک (نحوه ساخت) ارائه بدین . ممنون.

    1. سلام حسام جان.
      قدیم به فکر این بودم که یک دوره بک لینک بذارم ولی دیدم نمیشه چرا که ما برای هر پروژه نحوه لینک سازی متفاوتی داریم. درواقع برای هر کسب و کاری فرق داره. اصول بسیار مهمی که توی همه این پروژه ها اجرا میشه و گاهی برخی همکارانم میلیونی میفروشن رو من به راحتی در این دوره رایگان سئو گفتم ولی عملی نشون دادن و ساختن اون کار اصلا راحتی نیست و خیلی وقت ها به دلیل گستردگی و وابستگی ها غیرممکنه بتونیم یک دوره کاملی که مفید باشه برگزار کنیم.
      با این حال ممنونم از پیشنهادت و اگر روزی درباره سرفصل هاش و نحوه ارائه این موضوع به نتیجه خوبی رسیدم حتما برگزار میکنم

      1. ممنون از پاسختون
        درست میفرماین مبحث بک لینک واقعا دشواره و من فکر میکنم کار بسیار خطرناکی باشه
        عرض بنده این بود من چون تا به حال این کارو انجام ندادم و بلد هم نیستم , فقط میخواستم بصورت عملی این کارو ببینم و یاد بگیرم
        باز هم از شما و تیمتون تشکر میکنم و خسته نباشید میگم خدمتتون

  81. سلام . کل فایل های صوتی شمارا شنیدم اطلاعات خوبی دریافت کردم ممنون فقط ای کاش تخصصی تر و ریز تر بود.
    سوال مهمی که از شما دارم و تقریبا در هیچ منبعی پیدا نکردم :
    من سایت وردپرسی خبری/فروشگاهی با 26 مقاله دارم که در مورد 2 محصول خاص فعالیت می کنم.
    اشتباهی که انجام دادم در تگ گذاری مطالب هستش. متاسفانه تگ های زیادی برای هر مطلب اختصاص دادم (چه در افزونه all in one و چه وردپرس) که حس می کنم باعت گیج شدن گوگل در مورد مطالب سایت من شده است .
    از طرفی امکان ویرایش ندارم که آدرس تگ site.ir/tag/sample حذف و 404 نشه و صفحات ایندکسمون در گوگل به شدت کاهش خواهد داشت .
    همچنین قدرت و فرصت نوشتن مقالات بیشتر با tag های فعلی رو در حال حاضر نداریم. ممنون میشم راهنمایی کنید .

    1. سلام امیرحسین عزیز. خوشحالم که افتخار دادی و صوت ها رو گوش دادی.
      همین نکاتی که در صوت ها گفتم ما در پروژه ها انجام میدیم و نتیجه میگیریم. سعی کردم به زبان ساده مفاهیم تخصصی و پیچیده رو ارائه بدم. داخل صوت ها و متن ها نکات بسیار تخصصی و خوبی وجود داره ولی در قالب بیان های ساده، مطمئن هستم هر بار ویس رو گوش بدی نکته جدیدی یاد میگیری.
      من که خودم این ویس هام رو گوش میکنم چیز جدید پیدا میکنم چون فقط گوش نمیدم بلکه تحلیل میکنم، تحقیق میکنم و بعد عمل میکنم و در نهایت ارزیابی میکنم عملی که انجام دادم رو، حالا دیگه مونده به شما و تکرارهایی که باید بکنید.
      درباره سوالی که پرسیدی باید زمان زیادی گذاشته بشه تا بررسی بشه و بعد بتونیم پاسخ بسیار صحیح بدیم با این حال باید دونه دونه تگ ها رو نگاه کنی و ببینی کدوم بازدید داره و کدوم نداره، اونی که نداره رو ۴۰۴ کن و ریدایرکت بکن به صفحه مشابه. اونی که بازدید داره بستگی به مقاله و محصولات داره. و نمیشه در قالب کامنت بگم چون به شدت طولانی میشه و باید با عکس و … نشون بدم. سعی میکنم یک مقاله درباره این موضوع بنویسم.
      ممنونم از حضورت.

      1. خیلی ممنون از پاسختون.
        من خیلی تو منابع فارسی و انگلسی به دنبال این پرسش بودم متاسفانه پاسخی پیدا نکردم. میتونم شنبه چند دقیقه ای تلفنی مزاحمتون بشم از راهنماییتون استفاده کنم؟ ممنون

        1. ان شالله مقاله نوشته میشه و از مقاله استفاده کنید. تلفنی امکان تشریح این موضوعات نیست. مقاله مینویسیم تا همه دوستان بتونن استفاده کنن. موفق باشید.

  82. سلام .. وقت بخیر …سایت تازه تاسیسی دارم البته دامنه اون حدود یک سال و اندی پیش خریداری شده و با یه قالب اماده وردپرس بالا بوده اما الان یک ماهو نیمه که روش کار شده و باز طراحی شده ، حدود ۲۰ ۲۵ تا محتوا (پست و صفحه ) توی این بازه روی سایت قرار دادم و خیلی دارم روی محتواش کار میکنم که بهینه باشه
    حدود ۵۰ بک لینک از منابع مختلف ساختم (تو سایتای مختلف ، با روش های مختلف ) این کار به نظرتون در ادامه باعث نمیشه گوگل منو جریمه بکنه؟
    کلا لینک سازی رو ادامه بدم یا فعلا متوقفش کنم؟

    1. سلام شهاب جان.
      ۲۰ الی ۲۵ میگی یا ۲ هزار ۵۲۰ تا ؟؟؟ اگر دومی باشه خب مشخص هست کپی شده و به درد نمیخوره اگر منظورتون ۲۰ الی ۲۵ تا محتوا هست باید بررسی کنی ببینی نیاز کاربرهات رو این مقاله ها رفع میکنه؟ مثلا الان شما اینجا بودی چه حسی به این مقاله ما داشتی؟ خوب بود یا بد بود؟ حالا برو تو سایتت به عنوان کاربر به مقاله های خودت نگاه کن و فکر کن هیچ دانشی نداری. ایا مقاله رو متوجه میشی؟ اگر اره پس مقاله خوبه، پس کاربر تو سایت به احتمال زیاد میمونه. این خودش اثر داره توی پنالتی.
      با این حال کارهای غیرطبیعی از نظر گوگل مشخص هست، من در صوت ها به این موضوع اشاره کردم که ۵۰ تا لینک یا ۱۰ تا لینک یا هر چند تا، نمیشه قضاوت کرد. درباره نحوه لینک سازی صحبت شد. پیشنهاد میکنم یک بار دیگه اون قسمت گوش کنید. بخش لینک سازی هست.
      سعی کنید نرمال و طبیعی و در طول زمان سودی پیش برید و این روند رو پیوسته کار کنید. این بهترین جمله ای بود که به ذهنم رسید بهتون بگم. امیدوارم پاسخم براتون مفید بوده باشه. سوالی داشتی بازم بپرس.
      موفق باشی.

  83. سلام و تشکر ویژه.
    یه سوال برام پیش اومده.
    از لحاظ سئو آدرسِ پست ها به چه شکلی باشه بهتره؟
    بین این دو گزینه:
    1- آدرس سایت/ اسم پست
    2- آدرس سایت/ دسته بندی/ اسم پست

    1. سلام پوریا جان.
      توی بحث سئو اثر ناچیزی داره و قابل مشخص نیست ولی توی بحث های انالیز مورد دومی کمک زیادی میتونه بکنه.
      ممنونم از حضورت

  84. سلام و خسته نباشید
    ممنونم از شما بابت این همه مطالب خوب
    میزفا و پوریا آریافر و سایر عوامل خدا قوت

    1. سلام. وقت شما به شادی.
      ممنونم از بازخورد شما و حضورتون 🙂

  85. با تشکر از شما بابت مطالب خوبتون.
    در زمینه لینک سازی ها بسیار تاکید داشتید که حتما از یک متخصص کمک بگیریم.
    آیا شما خودتان این کار را انجام میدهید ؟و اینکه شرایط همکاری به چه صورته؟

    1. سلام وقت شما بخیر باشه. خواهش میکنم.
      خیر ما پروژه فقط لینک سازی انجام نمیدیم. کیفیت لینک سازی در این صورت پایین میاد. پروژه کلا ۰ تا ۱۰۰ میگیریم.
      موفق باشید.

  86. سلام و وقت بخیر
    بنده دوتا سوال داشتم
    1)نابراین هوشیار باشید که در انکرتکست‌ها چه چیزی درج می‌کنید و شبیه به ربات عمل نکنید و سعی نکنید همیشه از یک انکرتکست برای لینک کردن یک صفحه خاص استفاده کنید. مثلا برای تنوع انکرتکست چطور عمل کنیم:

    کلمه کلیدی و عبارت (دانلود فتوشاپ)
    برند (اسم سایت و یا اسم شرکت)
    کلمه کلیدی با برند (دانلود فتوشاپ در فلان سایت)
    کلمات عمومی (این صفحه یا این نرم افزار)
    آدرس به عنوان انکرتکست (example.com)
    دعوت به اقدام CTA ها (کلیک کنید و یا بخوانید)

    اینو میشه بیشتر بازش کنید، مثلا در پست‌های سایت عیبی ندارد اسم خود سایت به صفحه اصلی لینک بشه و پست‌های دیگر با همان نام چندین بار در پست‌های دیگر لینک داده بشه ؟ ارگ امکانش هست بیشتر توضیح دهید
    و سوال دوم اینکه فایل صوتی این مقاله مطالب اضافه‌ای رو بیان می‌کنه؟ (چون من نمی‌تونم گوش بدم)

    1. سلام محمدرضا. سوال اول رو من هر چقدر بیشتر باز کنم بیشتر گنگ میشه. یک دره ای هست که انتها نداره. مثلا برند شما میزفا هست و من اینطور برداشت کردم که میگید اشکال نداره من میزفا رو به صفحه اصلی لینک بدم و همین کلمه رو به سایر صفحات؟ خب اگر سوال شما این هست من میگم چرا مشکل داره، البته بازم موضوع کمی پیچیده میشه چون این کلمه برند است ولی تمرکز اصلی این کلمه در لینک سازی داخلی باید صفحه اصلی باشه.
      سوال دوم هم چون ویسی است و گاهی فعل بداهه نکاتی گفتم که شاید در متن این دوره سئو نباشه از طرفی در ویس نحوه ارائه مطلب فرق داره و احساس و نحوه گویش میتونه در بهتر درک کردن این مطالب اموزشی به شما کمک کنه. من پیشنهاد میکنم ویس گوش بدید و در کنارش متن ها رو دنبا کنید. موفق باشی عزیز

      1. بله، صفحه اصلی رو مد نظرم بود.
        متشکرم از شما، موفق و پیروز باشی

  87. سلام.
    ابتدا تشکر میکنم از تیم میزفا وآقای اریا فر بابت تهیه این مقاله خوب و جامع
    ودر ادامه چندتا سوال داشتم از آقای اریا فر در رابطه با مهارت هایی که یک سئو کار باید کسب کنه تا بتواند وارد بازار کار شود.ممنون میشم اگه به صورت قدم به قدم بیان کنید.
    واینکه وضعیت بازار کار برای متخصص سئو به چه صورت است؟(غیر از تهران، مثل مشهد).
    در آگهی استخدامی که برای سمت سئو کار در سایت های مختلف درج شده علاوه بر تخصص در سئو سایت مهارت تولید محتوا خیلی بیان شده(حداقل من زیاد برخوردم)ایا این مهارت برای سئو کار ضروریه؟حتما باید به تولید محتوا تسلط داشته باشد؟یا حداقل برای افرادی مثل من که ابتدای راه هستیم و تخصص زیادی در سئو نداریم برای ورود به این بازار کار باید برای یادگیری این مورد زمان بگذاریم یاخیر؟
    باتشکر

    1. سلام وقت شما بخیر باشه. خوشحالم براتون مفید بوده. درباره پاسخ سوال شما رو میشه ساعت ها صحبت کرد و من یک مقاله در سایت شخصیم نوشتم که بازار کار سئو در ایران چطوری هست
      ariafar.name/2018/07/09/440/
      کسی که تولید محتوا میکنه باید حداقل های سئوی محتوا رو بدونه. توی کلاس هایی که ما داریم شاید ۲۰ درصد از کل آموزش رو درگیر همین موضوع باشیم. سئوی محتوا اهمیت زیادی داره. ولی اینکه بگیم باید حتما بیان عالی داشته باشیم و نویسنده فوق العاده ای باشیم، نه.
      این مهارت کم کم میتونه به دست بیاد و اکتسابی است.

  88. من معمولا عادت ندارم مطالب طولانی را بخونم آنقدر مطالب شما خوب و عالی بود که گفتم بیام بابت مطالب خوبتون که براش زحمت کشیدن و به خوبی توضیح دادین تشکر کنم و بهتون خسته نباشید بگم واقعا خسته نباشید و براتون آرزوی بهترین ها را دارم

    1. سلام حامد جان. خوشحالم دوره سئوی ما برات مفید بوده.
      آرزوی موفقیت برای شما دارم و ممنونم از حضورتون.

    2. دقیقا من هم همینطور. توی 3 ساعت در دو روز وقت گذاشتم و استفاده کردم. دوره صوتی رو هم ثبت نام کردم و شروع می کنم به گوش دادن. تمام متن بالا مثل کتابهای معتبر، با کمترین اشکالات املایی و انشایی و با بهترین ویرایش نوشته شده. معلومه که خیلی روش کار کردید. خدا قوت خدمت جناب آریافر و تیم پرتوانش.

      1. سلام سعید جان.
        نظر شما به من انرژی زیادی داد و ممنونم از وقتی که گذاشتی و بازخوردت رو ارسال کردی. امیدوارم بتونیم بیشتر این نوع مقالات رو در سایت انتشار بدیم.
        ممنونم از حضورت.

        1. ان شاءالله.
          آرزوی موفقیت بیشتر دارم براتون.

  89. سوال: چطوری میشه فهمید که رقبای مهم از چه کیوردایی استفاده میکنن؟ منظورم کیوردایی که توی گوگل کنسول رقبا زیاد impression داره و کلیک میخوره؟ دنبال راهی میگردم که بگه فلا رقیبت از این کیوردا زیاد بازدید داره

    1. راه مستقیمی برای این مورد نیست. این بحث کمی پیچیده هست و نمیشه در قالب متن پاسخ داد و ساعت ها میشه دربارش صحبت کرد و حتی در پروژه های سئویی که ما داریم گاهی کیوردهای خوب رو بعد از چند ماه کار روی پروژه به دست میاریم. سعی میکنیم در ماه های آتی مقاله هایی در این زمینه بیشتر انتشار بدیم.

  90. سایت خیلی خوبی دارید.ممنون بابت زحماتتون.فقط من نتایج این تست رو ندیدم.کجا باید پیداش میکردم.

    1. سلام دوستم. نتیجه آزمون بعد از پایان ازمون مشخص میشه و میگه ایا قبول شدید یا نه ولی تشریح سوال ها که مثلا کدوم اشتباه نوشتید یا کدوم صحیح گفتید بعد از پایان ازمون مشخص نیست. دلیلش رو هم در نظرات پایین تر قبلا اشاره کردیم.

  91. یه سوال مهم:

    من دوتا سایت دارم A و B (دوتا دومین متفاوت) که هر دوشون یه دیزاین, یه کانتنت و روی یه سرور با آِی پی مشابه هستن…سایت A سایت اصلی منه ولی سایت B رو فقط برای حسابرسی مالیاتی گذاشتم…میخام بدونم آیا این وضعیت روی سایت A که سایت اصلی هس تاثیر منفی داره؟ اگه آره راحل چیه؟ اینکه منتقلش کنم رو یه سرور دیگه؟ ولی دیزاین و کانتنتو نمیتونم عوض کنم به دلایلی

    1. سلام امین. شما بدترین کاری که ممکن است تو سئو تاثیر منفی بذاره رو دارید انجام میدید. شما یا باید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید و یا از کنونیکال استفاده کنید و یا بهترین کار اینکه کلا اون سایت رو maintenance کنید یعنی هر کسی میبینه پیغام بده که این سایت در دسترس نیست و فقط برای کسی نشون بده که لاگین میشه.
      البته میشه از متا تگ noindex هم استفاده کرد.

      1. اینکه میگی ریدایرکت خب من نمیخام این دوتا به هم ریدایرکت بشن چون دوتا دومین جدا هستن.
        maintenance هم نمیشه چون برای اداره مالیات لازمه که سایت آپ باشه.

        1. راه های دیگه رو تست کنید، اشاره کردم در نظر قبلی.

  92. با سلام بعد از این ازمون مدرک بذامون صادر میکنین ؟؟؟؟ میشه در موردش توضیح بدین

    1. سلام امیرحسین. مدرک درواقع نیست. تو ایران کسی صلاحیت دادن مدرک سئو نداره. بلکه گواهی داده میشه. چون تعداد شرکت کننده ها بسیار بالا بوده با تاخیر گواهی ها اماده میشه. گواهی سئو به صورت آنلاین هست

  93. سلام و با تشکر از سایت خوبتون
    من چند وقتی هست که آموزش سئو را در سایت شما دنبال می کنم.
    چند بار هم آزمون دادم و متاسفانه قبول نشدم.
    کاش می شد بعد از آزمون موارد دارای نقطه ضعف را بگید که با تمرکز بیش تری اون مطالب را دنبال کنیم.
    ضمن اینکه بعضی از سوالا به نظرم از متن آموزش سئوی شما نیومده (فکر می کنم)
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام عباس جان. خواهش میکنم.
      این مورد بحث های رواشناسی داره. به همین خاطر در دوران دبستان، راهنمایی، دبیرستان، دانشگاه و حتی ازمون های آنلاین خود گوگل نتیجه ریز و دقیق که مثلا کدوم رو اشتباه زدی و … رو نمیگن. خیلی خوبه که جواب سوالی رو در متن ما پیدا نکردی چون اینطوری باید مسیر تحقیق رو پیش ببری. در گوگل جستجو میکنی و بیشتر از گذشته سئو رو یاد میگیری. موفق باشی

  94. با تشکر ویژه از مدیریت و نویسندگان سایت بابت ارائه مطالب کاربردی و مفید،
    من چندتا سئوکار فوق العاده توی سایت خدمات یاب دیدم که کارشون حرف نداره…
    *****

  95. سلام جناب آریافر وقت بخیر. ممنون از درس‌های عالیتون
    ببخشید یه سوال داشتم. من برای صفحه تماس با ما و صفحه ثبت سفارشم از تگ canonical استفاده کردم تا ترافیک رو بفرستم سمت صفحه اصلی. همچنین ابزار گوگل آنالیتیکس هم نصب کردم و تگ گوگل منیجر مربوطه رو در صفحاتم قرار دادم. از روزی که این کارها رو کردم رتبه الکسای سایتم هی داره بیشتر میشه. حدودا ۴ روز میشه اینکار رو کردم رتبه الکسام حدود ۵۰۰۰ تا بیشتر شده!!! ممنون میشم اگه کمکم کنید.

    1. سلام عزیزم. خواهش میکنم.
      اول از اینکه به نظرم شما اشتباه کردید تگ کنونیکال تماس با ما رو به صفحه اصلی دادید چون این صفحات به شکل کلی ربطی به هم ندارن و همینطور صفحه سفارش رو. درواقع صفحه سفارش ازش محتوایی اگر نداره بهتره نوایندکس بشه.
      از طرفی در فرآیند سئو، شما نباید الکسا رو ملاک قرار بدید. الان برای خود میزفا الکسا گاهی بالا میره گاهی پایین میره و اصلا ارتباط مستقیمی با سئو نداره. درحالی که سئو میزفا هر روز داره بهتر میشه ولی الکسا این موارد نشون نمیده. در بحث پیشرفت سئو، خیلی با الکسا نسنجید.
      نصب آنالیتیکس هم هیچ ارتباطی با الکسا نداره
      ممنونم از حضورت.

      1. ممنون از جوابی که دادین و از گمراهی بیرونم آوردین 🙂

  96. سلام، خدا قوت، ممنون از صوت‌های عالی و خلاصه نویسی شما
    سوالی داشتم: من به تازگی سایتی نوشته‌ام در خصوص ارائه خدمات طراحی سایت. حدود یک ماه است که سایت را روی وب قرار داده‌ام. موارد مربوط به سئوی داخلی را سعی کرده‌ام تا آنجا که می‌دانم و می‌توانم رعایت کنم. در تست gtmetrix درصد خوبی دارم. در سایتم وبلاگ هم قرار داده‌ام اما هنوز انتشار مقاله نداشته‌ام. لینک‌سازی هم نداشته‌ام. به عنوان یک فرد با تجربه در حوزه سئو، آیا توصیه خاصی برای من دارید؟؟ ممنون

    1. درود بر شما محمد عزیز. خوشحالم صوت ها مورد استفاده شما قرار گرفته.
      تولید محتوای با کیفیت اونم به شکل پیوسته و با نظم. این بهترین چیزی بود که به ذهنم رسید.

  97. سلام، ارادت
    سپاس بيكران از مطالب بي نهايت مفيد و set to point شما
    اميدوارم كسب و كارتون روز به روز موفق تر و در مسير رشد و تعالي باشد.
    من به بخش چهارم رسيدم و بسياري از سوالاتم رو در اينجا پاسخ گرفتم، در مدت هفته گذشته كه كاربر سايتتون شدم، مطالب انقدر جذاب بوده كه به اجبار از كارم مي زنم و مطالب شما رو مطالعه مي كنم
    واقعاً دمتون گرم

    1. سلام نیما جان. بسیار خوشحالم دوره سئو ما براتون کاربردی بوده. و از بازخوردی که ارسال کردی هم بسیار خوشحال شدم و بهم انرژی داد.
      امیدوارم همیشه میزبان خوبی برای شما باشیم 🙂

  98. سلام و عرض ادب استاد آریافر عزیز
    در دوره و آزمون شرکت کردم و بسیار بهره بردم. حقیقتا سپاسگذارم. لطفا راهنمایی بفرمایید با چه ابزار یا راهکاری میشه رقبایی که در serp بالاتر از ما هستند رو آنالیز کنیم. آیا راهی هست که به تشخیص نقاط قوت اونها کمک کنه و از منظر فاکتورهای مختلف سئو بشه مقایسه ای بین سایت خودمون با آنها انجام داد؟

    1. سلام علی جان وقت بخیر. صرفا اگر نیاز به ابزار سئو دارید کافی هست سرچ کنید seo tools در گوگل و کلی ابزار هست حداقل فکر کنم بالای ۵۰ ابزار خوب در سئو داریم. ولی بدونید نحوه استفاده از ابزارها مهمه که باعث میشه از رقبا جلو بزنیم. میتونید طوری آنالیز کنید که باعث پسرفت شما بشه و مسیر اشتباه به شما بگه و میتونید برعکس، به شکلی آنالیز کنید که بیشترین استفاده رو ببرید. الان خیلی ها حتی ابزارهای رایگان خود گوگل استفاده نمیکنن و یا به خوبی نمیتونن آنالیز کنن. ما فقط ۳۰ ساعت درباره گوگل آنالیتیکس و ۱۵ ساعت درباره سرچ کنسول کلاس داریم. هر کسی بتونه همین ۲ ابزار رو عالی یاد بگیره دیگه وقت نمیکنه به سایر ابزارها بپردازه چون همین دو تا کلی ایده و راه کار به شما میده که پیاده سازی اونا نیاز به عمری بی انتها داره.
      با این حال پیشنهاد میشه در اینترنت seo tools جستجو کن و بررسی کن چون تمایل داری از جنبه های مختلف رقبا رو بررسی کنی پس نیاز به انواع ابزارهای مختلف داری. البته نحوه یادگیری این ابزارها مهم تره.
      موفق و پایدار باشید.

  99. سلام. ممنون بابت این دوره سئو. برای من که پراکنده در مورد سئو مطالعه داشتم، این دوره یک جمع بندی خیلی عالی بود و مهم ترین چیز اینکه به جای توجه به ابزارها به کاربر و تجربش توجه کنم. شاید بد نبود که توی نتیجه آزمون میشد دید کدوم یک از سوالات رو اشتباه پاسخ دادیم. باز هم ممنون ازتون.

    1. سلام وقت شما دوست عزیز گرامی.
      ممنونم از حضورتون و فیدبکی که ارسال کردید.
      شما سوال “لینک بیلدینگ چیست” و سوال مربوط به محتوای ضعیف و الگوریتم ها رو اشتباه پاسخ دادید و بقیه سوال ها همون طور که میدونید درست بوده و ۹۰ درصد گرفتید. افرین به شما 🙂

      1. ممنونم از لطفتون. البته منظورم این بود که خود سایت در آخر آزمون اعلام کنه خطاها رو نه اینکه شما واسه شخص من این زحمت رو بکشید. باز هم متشکر

        1. خواهش. به خاطر مباحث روانشناسی درج نشده.کسانی که از جنبه های روانشناسی و همینطور آموزش تحقیقات گسترده کردن به این نتیجه رسیدن که پاسخ سوال ها نباشه بهتره.

  100. سلام و عرض ادب خدمت شما
    یسوال کوچیک , من یک صفحه رزومه دارم که میخوام ایندکس بشه
    کلا یه سایت با یه صفحه رزومه
    از ابزار گوگل وبمستر هم استفاده کردم
    اما سایتم تو گوگل حتی ادرس رو هم میزنی بالا نمیاد
    رفتم داخل گوگل وبمستر این اخطار رو بهم داده که ایندکس شده صفحه ولی
    URL is on Google, but has issues
    It can appear in Google Search results (if not subject to a manual action or removal request). However, some issues prevent it from being eligible for all enhancements.
    نمیدونم چکار کنم حالا,امید من تو سئو یه صفحه نابود شد چبرسه سایت بزرگ:)

    1. سلام محسن جان. خوشحال باش که به چالش خوردی. همین چالش های کوچیک و مشکلات اینجوری هستند که شما رو میتونه رشد بده و باعث بشه بتونی سایت های بزرگ رو مدیریت کنی. هر کسی الان سئوی سایت بزرگ دستش هست مدیون این جور تک صفحه ها و مشکلات سئویی است.
      اما درباره مشکلی که مطرح کردی. گوگل توی این پیغام مشخص نکرده که دقیقا مشکل شما چه چیزی هست و به شکل خلاصه میگه شاید شما یک سری مشکلاتی داره که مانع پیشرفت اون میشه. حالا این مشکلات میتونه هر چیزی باشه و باید بررسی کنی. مثلا فایل robots بررسی کن و یا متاتگ robots بررسی کن، سرعت سایت و یا هاست و …
      خواستی ویس های این دوره منو گوش بده شاید بتونه بهت کمک کنه.
      موفق باشی عزیز.

  101. محتوای با کیفیت و استفاده از اینفوگرافیک های خلاقانه باعث شد که من مقاله را تا انتها بخونم
    همچنین قراردادن یک ازمون در انتها باعث شد تا خودمونو محک بزنیم
    واقعا علی بود.!!!!!!!

    1. سلام میلاد جان. خوشحالیم که مقاله ما براتون مفید بوده. راستی میتونید عضو خبرنامه بشید و از اخرین مقاله های رایگان در زمینه سئو اطلاع پیدا کنید.

  102. سلام جناب آریافر ضمن تشکر بابت آموزش، سه تا سوال دارم خدمتتون. یکی از مشکلات من اینه که نمیدونم چقدر و به چه میزان باید به کلمه کلیدی اصلی و کلمه های کلیدی مرتبط با کلمه اصلیم در مطلب بپردازم. در واقع گاهی میترسم غذا رو زیادی شور کنم و گاهی هم از کم نمک بودنش (استفاده کم از کلمات کلیدی) نگران میشم. در واقع همیشه در مرز بین توجه به کاربر و ربات گیر میکنم. به خصوص در سایتهای تجاری خدماتی. مثلا داخل یک صفحه با عنوان قیمت بیل مکانیکی، خب چند بار باید از قیمت بیل مکانیکی صحبت کرد که هم ربات راضی بشه و هم کاربر! خب عنوان صفحه قیمت بیل مکانیکی، محدوده محتوا رو خیلی محدود میکنه و حرف خیلی خاصی جز قیمت نمیشه زد اما خب محتوای یک پاراگرافی در مورد قیمت رو نتونستم در رتبه های بالا بیارم.
    جمع بندی میکنم سه تا سوال دارم
    اول اینکه یک مثال عددی لطفا بزنید برام کلمه کلیدی اگه “خرید گوشی” باشه، منطقیه چقدر مثلا در محتوایی به اندازه همین صفحه آموزش سئو، خرید گوشی تگرار بشه؟ چون شاید پاسختون اینه که بستگی به حجم مطلب داره لااقل بر اساس معیار کلمه ای بگید. شایدم همه این معیارا نادرسته!
    دوم اینکه آیا علاوه بر کلمه کلیدی اصلی، کلمات کلیدی فرعی هم داریم؟ و اگر داریم فراوانی آنها چطور باید باشه؟
    و سوال آخر چون من محتوای خوب خیلی کم دیدم که ازش یاد بگیرم، میشه مثلا بگید کلمه کلیدی اصلی این صفحه آموزش سئو چی بوده تا فراوانی هاشو ببینم و یاد بگیرم؟

    1. سلام شهریار جان، ممنونم از حضورتون در سایت.
      درباره کلمه کلیدی هر چی بگیم کم گفتیم، به ظاهر ساده میاد ولی به نظر من پیچیده و بسیار گسترده هست. از طرفی نحوه استفاده این کلمات در هر کسب و کاری میتونه فرق داشته باشه. حتی وقتی استراتژی میاد وسط به تنهایی کلی فرق در روند کار ایجاد میکنه.
      ۱) خوب نیست که دنبال عدد باشی ولی تکرار کلمه کلیدی و یا به عبارت دیگه چگالی کلمه کلیدی ۲ الی ۳ درصد از کل محتوا خوبه. هر چند من خودم خیلی به این مورد توجه زیادی نمیکنم.
      ۲) فرعی هم داریم، فراوانی اونا به شکل منطقی باید باشه.
      ۳) ما اصلا توجه به چگالی کلمه کلیدی این دوره متنی سئو نکردیم. بیشتر برامون مفهوم کلمه کلیدی مهم بود تا کلمه کلیدی و پیشنهاد میشه خودتون این مورد رو به عنوان یک مورد مطالعاتی بررسی کنید و قطعا جذاب خواهد بود. از طرفی قرار نیست هر محتوایی به شکل مستقیم به شما آموزش بده و هر محتوایی مستقیم و غیرمستقیم بسیار میتونه آموزنده باشه. بیشتر آموزش هایی که در همین صفحه مشاهده میکنی رو باید کشف کنی و غیرمستقیم هستند. هر چند ما خیلی تلاش کردیم همه چی رو بگیم.
      پایدار باشید.

      1. خیلی ممنون از وقتی که گذاشتید برای پاسخگویی.
        سوال 1: منظورتون اینه که برای نوشتن این پست اصلا کلمه کلیدی خاصی رو مبنای عمل قرار ندادید؟
        با توجه به توضیحاتتون در ویس ها فرمودید تجربه کاربری رو ارجح تر قرار بدیم تا ربات ها.
        به این شکل اگر عمل کنیم شاید فراوانی کلمات کلیدی اونی نشه که برای گوگل جذابه.
        البته بیشتر دارم سوال میپرسم.
        میدونید چرا برام گیج کننده شده؟ یه سری سایتها رو میبینم سایت رو بمبارون کلمه کلیدی کردن و اومدن بالا ولی من کاربر وقتی سایت رو میبینم بنظرم خیلی محتوای بدی داره. آخر متوجه نمیشم کلمه کلیدی رو بچسبم یا دلو بزنم به دریا محتوا بنویسم بدون تمرکز روی کلمه کلیدی.
        سوال 2. اون سوالم در مورد صفحاتی مثل قیمت بیل مکانیکی رو هم ممنون میشم پاسخ بدید. در یک صفحه ای با این عنوان قاعدتا نمیشه مطلب زیاد و عجیب غریبی نوشت نهایتا یکی دو پاراگراف بعد نمیشه این صفحه رو با محتوای کم اورد جزو رتبه های بالا اما خب میبینم بعضیا اینکارو کردن. البته نمونه هایی که دیدم واسه ترک دیوار هم صفحه ساختن ولو با یک جمله!!! مثلا اومدن واسه “قیمت بیل مکانیکی ” صفحه ساختن واسه “بیل مکانیکی” هم صفحه ساختن خب محتواها هم تقریباً تو مایه های همه آخه مگه چقدر میشه متفاوت نوشت اما بازم جفت صفحاتشون بالاست.

        1. شما چرا میخواین یا ۰ باشید و یا ۱۰۰؟ نظرتون رو ی نگاه بکنید.
          به هر دو توجه کنید. نه سیخ بسوزه و نه کباب، هر چند برای رسیدن به این مرحله نیاز به کسب تجربه بالایی دارید و باید هزینه زمانی زیادی هم بکنید. اگر سایتی فاکتوری از سئو رو رعایت نکرده و یا زیاده روی کرده به این معنی نیست که سئو ضعیفی داره و نباید بالا باشه. سئو فاکتورهای زیادی داره.
          درباره همه چی میشه زیاد مطلب نوشت. درباره بیل مکانیکی و یا هر چیز هم باید به کسی مراجعه کرد که موهاش توی این راه سفید شده. یک پروژه ما داشتیم درباره یک موضوع خاص و نادری که تقریبا هیچ چیزی درباره این موضوع در نت ننوشته شده بود و ما فقط ۱۵۰۰ عنوان پیدا کردیم برای نوشتن مقاله و هر مقاله تقریبا بالای هزار کلمه مفید و کاربردی هست.
          بله میشه با محتوای کم هم سایت بالا اورد و نباید سر این موضوع تعجب کنید.

          1. درست میفرمایید حتما در موارد دیگری قوی بودن
            بله از بس از گذشته فکر میکردیم هرچه کلمه کلیدی قوی تر و بیشتر باشه، بهتره، دیگه انگار ملکه ذهن شده.
            بله درسته که در مورد هر عنوانی میشه سرفصلهای زیادی پیدا کرد.
            عرضم این بود که مثلا کسی که میخواد بیل مکانیکی بفروشه آیا منطقیه که یک صفحه در مورد بیل مکانیکیش توضیح بده و یک صفحه در مورد قیمتش؟ نباید آیا اینهارو ادغام کرد؟ چون در مورد قیمت خیلی نمیشه ویژگی حرف خاص و ویژه ای رو گفت چون با توضیحات خود محصول همپوشانی داره. کلا یکم در مورد سایتهای تجارت الکترونیک یکم هدف گذاری کلمات کلیدی برام گنگ هست. یعنی میترسم صفحات مثل هم بشن. حالا اگر فرصتی شد و خودتون صلاح دیدید به سئو در بستر تجارت الکترونیک هم بپردازید.
            بازم ممنون از توضیحاتتون

  103. با سلام و درود فراوان خدمت شما
    صحبت های شما، در ارتباط با لینکسازی، خیلی خیلی کلی بود! من تازه دارم لینکسازی شبکه ای را شروع می کنم، اگه امکانش هست، نکات بسیار مهمی که باید رعایت کنیم، تا جریمه نشویم را بگوئید
    من حقیقتش 20 تا وبلاگ انتخاب کردم و از تمام فروم های فارسی زبان، بهش لینک دادم، بنظرتون کار درستی کردم؟ جریمه میشم یا نه؟ لطفا توضیح دهید
    سپاس

    1. سلام محمد جان. ابتدا تشکر میکنم از حضورتون. درباره لینک سازی هر چقدر حرف بزنیم باز کلی به نظر میاد دوستم. هر چند رعایت همین نکات به نظر کلی برای ما سخت هست و پیچیدگی خودش رو داره. اگر شما به دنبال رازهای لینک سازی و نکات مهمی که فکر میکنید گفته نشده هستید باید به شما بگم سخت در اشتباه هستید. رعایت همین نکات کلی بسیار زمان گیر و مهم هست. البته همین نکات در برخی سایت‌ها پولی فروخته میشن.
      با این حال ما هر چقدر هم درباره لینک سازی صحبت کنیم کم گفتیم. پیشنهاد میشه درباره چیزهایی که گفته شده تحقیق بیشتری کنید. سوالتون درباره فروم ها هم تنها زمانی میشه بررسی کرد که کل کسب و کارتون و کل لینک هایی که ساختید رو دونه دونه بررسی کنیم.
      موفق باشید.

  104. ممنون از اشتراک اطلاعات تون. به ندرت چنین چیزی در اینترنت ایران دیده میشه. فوق العاده بود. ممنون
    ولی یک سوال. آيا سایت‌هایی که با AngularJS کار شدند امکان SEO کردن دارند؟
    آيا می‌توانید سئو کردن این طور سایت ها مثل سایت shaghayegh2 com رو توضیح بدهید؟
    لطفا توضیح بدهید برای SEO‌ یک سایت چه طور باید به مشتری قیمت داد؟ فاکتور های تعیین قیمت برای SEO‌ کردن یک سایت چیست؟ مثلا برای SEO کردن این سایت شما چه قدر هزینه دریافت می‌کنید؟

    1. سلام آرمین جان. خوشحالم مورد پسند واقع شده. سوال‌های شما رو ما توی دوره هامون نزدیک به ۶ ساعت طول میکشه تا پاسخ بدیم. به عبارت دیگه پاسخ سوال‌های شما بسیار طولانی هست و در قالب کامنت جا نمیگیره و پوزش برای این موضوع. ولی ما در این تاریخی که دارم کامنت میزنم در پروژه سئو ماهانه کارفرما باید بتونه ۵ میلیونی هزینه کنه. زمان پروژه هم به شکل میانگین برای ما ۸ ماه بوده و زیر ۳ ماه پروژه نمیبندیم.
      توی این دوره سئو رایگان که خوندی اشاره کردم که امکان سئو کردن انگولار وجود داره ولی … (پیشنهاد میشه مقاله رو دوباره یک نگاهی بکن). البته فکر کنم سایت شما در قسمت پنل انگولار باشه.
      امیدوارم پاسخم برات مفید بوده باشه.

  105. سلام با تشکر از مطلب بسیار مفید شما و زحمتهایی که بطور واضح برای نوشتن این پست کشیدید. در صورت امکان در مورد سئو سایت های چند زبانه و نکات مهمی که در ایم مورد وجور داره هم توضیح بدید ممنون میشم. و در زمینه تامین محتوای آموزشی زمانی که برند تازه شروع بکار کرده آیا ودیو گذاشتن در یوتیوب و سایر سایتهای اشتراک ویدیو امر مثبتی هست یا منفی؟ یا اینکه بهتره در سایت خودمون بذاریم؟
    قسمتس که در مورد بک لینک طبیعی صحبت کردید رو میشه مثال بزنید؟
    مثلا : من به مدیر یک وبسایت پیام بدم و بگم من هم مقاله مشابهی دارم خوشحال میشم که اینو هم به اشتراک بذارید؟ آیا این روش خوبیه؟

    1. سلام خواهش میکنم.
      سئو سایت چند زبانه مبحث پیچیده و فنی هست که کاملا بستگی به طراحی سایت داره.
      طبیعتا اثر منفی که نمیتونه داشته باشه ولی اثر مثبت داره، حالا ممکنه کم باشه و یا زیاد که این موضوع بستگی به محتوای داخل ویدیو داره.
      مثال شما اشتباه بوده. طبیعی از نظر گوگل یعنی اینکه مدیر یک وبسایت بدون پیغام شما و بدون دخالت شما، سایتتون رو لینک میکنه.
      موفق باشید.

  106. سلام با تشکر از سایت خوبتون
    میخواستم ببینم شما پستاتونو مثل همین پست زیبا و گرافیکی میزارید

    یه دوره برای اموزش قرار دادن پست مثل این پست ندارید؟

    1. سلام مهدی جان. ممنونم از حضورتون. سعی شده در تولید عکس و محتوا در سایر مقاله‌ها این موارد رعایت بشه. ولی نحوه چیدمان همه پست‌ها به این صورت نیست. با این حال پیشنهاد میکنیم بیشتر به کیفیت محتوا اهمیت بدید و در این صورت همه مقاله های میزفا در زمینه سئو میتونه براتون بسیار مفید و کاربردی باشه.
      نه متاسفانه چنین دوره ای نداریم. شاید در دوره گوگل آنالیتیکس که چند روز دیگه شروع میشه بخوایم برای کمپین های تبلیغاتی یک سری آموزش‌ها بدیم.
      راستی پیشنهاد میکنم ویس این مقاله رو هم به شکل رایگان دریافت کن، نکاتی در ویس هست که در اینجا گفته نشده.
      تشکر از اینکه نظر ارسال کردی.

      1. با تشکر

        دنبال یه اموزش هستم که پست های محصولات سایتمو زیبا بزارم مثل همین پست یا پست های دیگتون

        چندتا دورتونم خریدم قبلا
        این اموزش آموزش ویدیویی ساخت لندینگ پیج (صفحه فرود) به درد این کار نمیخوره؟

        1. مهدی جان خروجی دوره لندینگ پیج دقیقا مشخص هست. میتونید خروجی چیزی که طراحی کردیم رو نگاه کنید و اگر مناسب دیدید ازش استفاده کنید. از طرفی یک جستجویی هم در افزونه های وردپرس بکنید. شاید یک چیز مناسب پیدا کردید.
          راستی در آزمون سئو ما هم شرکت بکن. توی همین بخش ۸ هست.

  107. سلام ، کارگاه های آموزشی سئو با ارائه مدرک معتبر در شیراز یا تهران کجا به صورت حضوری برگزار میشن ؟

    1. سلام. هیچ سازمان و یا شرکتی در ایران صلاحیت این رو نداره که بخواد مدرک معتبر در زمینه سئو بده، بلکه برخی ها فقط گواهی میدن که شما این دوره رو رفتید. کارگاه سئو خوب که جامع باشه نمیشناسم و اگر دوستان و سایران کاربران تجربه داره در قسمت نظرات لطفا بگه. البته دوره های خصوصی در زمینه سئو در میزفا هم داریم که برگزار میشه.

    1. خواهش میکنم علی جان. خوشحالیم براتون مفید بوده.

  108. سلام
    چطوری میتونم فایل pdf مقاله سئو دسترسی و دانلود کنم؟

    1. سلام، میتونید Ctrl + P در مرورگر خود بزنید و نسخه پیرینت شده مقالات سئو مشاهده کنید و بعد نسخه PDF انتخاب کنید.

  109. با سلام
    سرفصل های خیلی جامع هستن، فقط اینکه دوره ویدیویی برای سئو ارائه ندادین
    وب سایت تون هم خیلی محتوایی عالی داره و بخصوص در جی تی متریکس که همه موارد رو پوشش دادین
    سپاس از مدیران میزفا

    1. سلام علی جان
      خواهش میکنم. خوشحالیم اموزشهای سئو برایتون مفید بوده. دوره های ویدیویی رو شما میتونید در این لینک مشاهده کنید.
      موفق و پایدار باشید 🙂

  110. سلام و ممنون برای این اموزش کاملی که ارائه دادید. یک سوال درباره تلفظ سیو داشتم. دقیقا سیو خونده میشه یا جدا جدا خونده میشه؟

    1. سلام روزتون بخیر.
      البته “سیو” نوشته نمیشه، شاید کیبورد شما ” ئـ ” رو نداره ولی “سئو” اینطوری نوشته میشه، درباره تلفظ هم در ایران همون طوری که نوشته میشه، خونده هم میشه ولی در زبان‌های دیگر S-E-O یعنی ” اِس عی اُ ” خونده میشه.
      موفق و پیروز باشید.

  111. سلام جناب آریافر عزیز
    از آموزش های ارزشمندی که قرار دادید تشکر میکنم. میخواستم با شما مشورت کنم.
    من قبلا در دوره جامع سئو آکادمی **** شرکت کردم و چیزهای خیلی خوب و زیادی یاد گرفتم. میخواستم بدونم با توجه به آموزشی که دیدم و تسلط خوبی که به مباحث سئو دارم دوره های غیرحضوری شما برای من مناسب هست؟ توصیه میکنید که تهیه کنم یا ممکنه که برای من تکراری باشه؟

    از پاسخ گویی شما ممنونم

    1. درود بر شما. من اگر خودم بدونم فقط یک نکته قرار هست در یک دوره یاد بگیرم، اون دوره رو مفید توصیف خواهم کرد. اگر تشنه یادگیری سئو هستید پیشنهاد میشه استفاده کنید چرا که حداقل بالای ۱۰ ها نکته جدید گفته شده که حاصل تجربیات شخصی بوده.
      اگر فکر میکنید تسلط دارید وارد عمل بشید، خواندن و مطالعه در زمینه سئو تسلط نمیاره بلکه عمل مشخص میکنه شما چقدر در زمینه سئو و افزایش رتبه تسلط دارید.
      ممنون برای تبلیغات غیرمستقیم شما و البته موفق و پایدار باشید 🙂

    1. درود.
      گوگل یکی از بهترین راه‌ها برای پیدا کردن کلمه های کلیدی مناسب است.

  112. سلام. چطوری بدونیم کلمات کلیدی که استفاده میکنیم کلمات درست و کارآمدی هستند ؟

    1. سلام، سوال شما درباره کلمات کلیدی در سئو بسیار کلی هست و این خودش میتونه یک دوره حداقل ۱۰ ساعته باشه. پیشنهاد میشه سرچ کنید، در قالب کامنت نمیشه پاسخ این سوال داد از طرفی برای هر کسب و کاری متفاوت است.
      هر چند ممکنه این سوال شما صرفا جنبه لینک سازی داشته باشه.
      موفق باشید.

  113. سلام
    یه سوال داشتم:
    تگ یا همون برچسب در وردپرس را باید برای موتور های جستجو، در حالت ایندکس قرار بدیم یا نو ایندکس؟
    اگه در حالت ایندکس باشن محتوای تکراری ایجاد نمیشه؟
    خیلی ممنون

    1. سلام، این موضوع کاملا بستگی به سایت و نوع برچسب ها داره و نمیشه همینطوری درباره این موضوع یک نسخه کلی پیچید. بعدا شاید درباره این موضوع یک مقاله جامع نوشتیم.

    1. سلام، بله آموزش آنلاین در زمینه سئو و یا طراحی سایت رو در این لینک میتونید مشاهده کنید.

  114. سلام.

    بنده وبلاگی دارم در بیان میخواستم بدون ایا میشه سئو داخلی کرد وبلاگم رو بازدکننده اون زیاد تر شه الان وبلاگم نزدیک 10 هزار مطلب داره..میشه جواب رو به ایمیل ارسال کنید منتظر جواب تون هستم

    1. سلام، پیشنهاد نمیشه، بیان و هر سرویس دیگر وبلاگی بسیار محدودیت‌ها داره. این محدودیت ها توان رقابت رو از شما میگیره.

  115. باسلام
    سرفصل های 3و4و8و11 کی به این مطلب اظافه میشن؟
    خیلی ممنون

    1. سلام دوستم
      انتشار مقاله ها زمان بسیاری میگیره ولی تلاشمون این هست که هر چه سریع‌تر انتشار بدیم، ان شالله تا اخر این ماه درباره کلمات کلیدی صحبت خواهیم کرد.
      درباره آموزش سرچ کنسول هم یک دوره آموزشی بسیار کامل که فکر کنم بالای ۱۰ ساعت آموزش ویدیویی باشه ضبط کردیم و در حال گرفتن خروجی و انتشار در قسمت دوره های مجازی سایت میزفا تا اخر هفته بعد هستیم.

      1. با درودی مجدد
        ببخشین قیمت این دوره (آموزش سرچ کنسول) چقدر میباشد؟

        1. درود، حدودا بین 120 الی 200 هزارتومن این دوره جامع میشه، البته برای ۱۰ نفر اول ۵۰ درصد تخفیف درنظر میگیریم.

  116. سلام من در زمینه سئو تازه کارم میخواستم ببینم سئو برای سایت هایی که با php نوشته شده با سایر سایت ها فرق میکنه؟و اینکه من چجوری به صورت حرفه ای میتونم یاد بگیرم آیا کلاس آموزشی تو این زمینه هست؟

    1. سلام، کلاس آموزشی که در این زمینه زیاد هست، مهم این هست که کدوم انتخاب بشه و شما چه میزان پشت کار و تلاش دارید در این راستا.
      زبان های سمت وب مثل PHP و ASP تاثیری در سئو ندارن. درواقع مهم نحوه نوشتن کدها هست نه نوع زبان برنامه نویسی کدها. برای آموزش حرفه ای سئو پیشنهاد میکنم زبان HTML مسلط بشید.

    1. درود بر شما، خوشحالیم براتون مفید واقع شده، موفق و پایدار باشید.

  117. سلام من از سایتتون خیلی استفاده می کنم ممنون میشم اگر بگید اون قسمت زیر “سرفصل های دوره آموزش سئو” رو چطور ایجاد کرده اید همین قسمت که شماره داره 1 تا 18

  118. سلام
    درباره ی سیر تا پیاز کلمات کلیدی در سئو و بهینه سازی خارجی سایت و گوگل وبمستر تولز کی مطالبشون رو تو سایت قرار میدین؟

    1. سلام. اولی تا اخر سال و دومی رو بعد از عید به شکل یک دوره جامع ویدویی انتشار میدیم.

  119. سلام
    این آموزش به صورت 0 تا 100 سئو هست یا بعد از گذراندن این آموزش نباز به آموزش های دیگه ای هست؟
    خیلی ممنون.

    1. سلام، توجه داشته باشید که شما نباید از یک منبع برای آموزش یک موضوع انتخاب کنید. شما باید همیشه در هر زمان و مکان در حال یاد گرفتن باشید. در میزفا سعی شده مقاله ها جامع و به روز باشه و میتونید با خواندن مقالات سئو به شکل دقیق باعث رونق کسب و کار آنلاین خود بشید. و اگر سوالی داشتید از قسمت نظرات مطرح کنید.
      در کل اگر بخوام پاسخ شما رو بدم باید بگم خیر، نیاز به منابع دیگه هم دارید. شما آموزش سئو رو از هر سایتی شروع کنید چه فارسی و چه انگلیسی، بازم نیاز به منابع دیگه هست چرا که ساختار سئو به شکلی هست که باید همیشه جستجو کرد. هر چند پیشنهاد میکنم منبع یک سایت باشه ولی جستجو همیشه باید ادامه داشته باشه.

    1. خوبی از خودتونه آقا/خانم مبدل حرارتی صفحه ای

  120. سلام . از مقالات آموزشی مفید که به صورت رایگان در اختیار میگذارید سپاسگذارم
    آموزش وبمستر گوگل را تو سایتتون پیدا نکردم . ممنون میشم آموزش این مورد رو هم قرار بدین

    1. سلام
      با داشتن پاپ‌آپ های مزاحم خیلی موفقیت چندانی در فضای سایت نخواهید داشت، بالاخره باید برخی منافع کوتاه رو نادیده گرفت تا به منافع بزرگ تر و بهتری (با چاشنی صبر و زمان) رسید، به هر حال موفق و موید باشید

  121. با سلام
    سیر تا پیاز کلمات کلیدی در سئو
    درک و شناخت محتوا و ساخت محتوای مناسب در مدیریت محتوای وردپرس
    آموزش بهینه سازی داخلی سایت (On Page Seo) و عوامل تاثیرگذار

    این موارد که در این صفحه لینک ندارن یعنی مطلبش درج نشده ؟

      1. سلام.آقای آریا فر وقتتون بخیر. آیا راهی هست با شما صحبت کنم؟ یا شرکتتون زنگ بزنم؟

        1. سلام وقت بخیر.
          سوالی دارید و یا موردی هست میتونید در همینجا مطرح کنید.
          ممنونم از حضورت.

    1. به نظرم اول به فکر کمی محتوا باشید بعدش لینک سازی کنید 🙂
      اگر دوره آموزشی پولی بود حتما قیمتش درج میشد

    2. سلام
      چطور میتونم در کلاس هاتون شرکت کنم؟کلاس ها بطور حضوری هستند؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=