سئو خارجی چیست و چرا سایت شما به آن نیاز دارد؟

سئو خارجی چیست و چقدر در رتبه سایت تاثیر دارد

با دیجیتال شدن بازار رقابتی، بیشتر برندها اهمیت سئو یا همون بهینه‌سازی وبسایت رو متوجه شدن. برندها امروزه می‌دونن که داشتن یه استراتژی سئوی خوب نه تنها برای تصویر برند خوبه بلکه کمک می‌کنه تا برند در طولانی زمان بتونه فعالیت پایدار و مسمر ثمری داشته باشه.

و خب اینجاست که وقتی اسم سئو به وسط می‌آد، همه راجع به سئو داخلی یا همون سئوی وبسایت خودشون حرف می‌زنن. محتوا چقدر خوانایی داره، نویگیشن سایت چوره، سرعت بارگزاری، کلمات کلیدی و … . و خب، البته که همه‌ی ما می‌دونیم سئوی داخلی چقدر مهمه و این موارد و خیلی موارد دیگه برای سایت ضروری اند. اما نکته اینه که سئوی داخلی 50 درصد ماجراست. 50 درصد مابقی سئوی خارجیه.

اما سئو خارجی چیه، چه اهمیتی داره و برای ما چیکار می‌کنه؟ تو این مقاله از سری مقالات آموزش سئوی میزفا می‌خوایم به این موضوع بپردازیم.

تعریف سئو خارجی

اگر بخوای خیلی ساده تعریف کنیم، سئو خارجی یا Off-Page SEO همه‌کارهای مربوط به سئوییه که شما بیرون از سایت یا دامنه انجام می‌دید. اینجا می‌دونیم که وقتی می‌گیم بیرون از سایت، اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسه بک لینک گرفتن و لینک خارجی در سئو هستش. اما باید توجه کنید نباید سئوی خارجی رو فقط لینک‌سازی در نظر گرفت (هرچند لینک سازی نقش محوری‌ای داره) چرا که سئو خارجی خیلی گسترده تر از بلک لینک گرفتنه. بک لینک گرفتن تنها راه جلب کردن توجه گوگل به یه سایت نیست!

سئوی خارجی چیست؟

در حقیقت، قید شدن اسم برندتون توی وبسایت‌های دیگه هم نقش کلیدی در اعتماد گوگل به شما داره. بنابراین تا اینجا می‌شه گفت که بک لینک گرفتن و قید شدن اسم برند بخشی از سئوی خارجی‌ان. اما دیگه چیزی؟ وقتی شما یه پست برای یه سایت دیگه بنویسید (یا مثلا رپرتاژ آگهی)، یا با اسم برند (و نه اکانت شخصی صاحب برند) توی صفحات، بلاگ‌ها یا ساتی‌های دیگه کامنت می‌ذارید هم سئوی خارجی محسوب می‌شه. باز هم تکنیک‌های بیشتری توی سئو خارجی هست که ضمن این مقاله به چندتایی‌شون خواهم پرداخت.

فعلا شاید بهتر باشه یه خرده مکث کنیم و از خودمون بپرسیم اصلا چرا سئو خارجی مهمه؟

سئو خارجی چه اهمیتی دارد؟

الگوریتم گوگل پیوسته در حال بروزرسانیه و همچنان در طی این بروزرسانی‌ها، سئوی خارجی نقش مهمی در رتبه گرفتن سایت ایفا می‌کنه. دلیل این اتفاق اینکه تکنیک‌های بهینه سازی خارجی سایت به ما اجازه می‌‌دن تا اقتدار، اعتماد و عملکرد سایت رو ارتقا بدیم. در نتیجه‌ی این ارتقای این سه عامل، شانس رتبه آوردن سایت ما در نتایج گوگل میره بالا.

البته وقتی از الگوریتم گوگل حر ف می‌زنیم خیلی آسون نیست که تعیین کنیم چقدر سئوی داخلی و چقدر سئوی خارجی در تعیین رتبه نقش ایفا می‌کنن. خیلی از متخصصین سئو فکر می‌کنن که این دو هر کدوم پنجاه درصد مهمن. ما هم تقریباً همچه نظری در میزفا داریم هرچند بیشتر تأکید رو خدمات سئو وبسایتمون روی سئوی داخلی می‌ذاریم.

دو مفهوم لینک فالو و لینک نوفالو در سئوی خارجی

وقتی از سئو خارجی حرف می‌زنیم، درواقع بیشتر صحبت ما راجع به لینک‌سازی و دو مفهوم لینک فالو و نوفالو هست. لینک فالو، همون لینک دیفالتی که به ربات‌های گوگل می‌گه که به این لینکی که اینجا گذاشته شده و این صفحه، اعتبار و ارزش بدید. این ارزش و اعتبار کمک می‌کنه تا رتبه بهتری توی SERP یا همون صفحه نتایج سایت به دست بیاریم. هرچی تعداد فالولینکایی که می‌گیریم بیشتر باشه، رتبه بهتری هم خواهیم داشت.

از طرف دیگه لینک نوفالو یعنی اینکه به ربات گوگل یا همون اسپایدرها گفته بشه که این لینک رو نباید بهش ارزش یا اعتبار داد. بنابراین، لینک نوفالو کاربردی در رنکینگ نداره و صرفا یه تلاشه که یه سایت دچار وب اسپم نشه.  

برای آشنایی با خدمات سئوی میزفا کلیک کنید

چرا سایت شما به سئو خارجی نیاز داره؟

سئو خارجی کمک می‌کنه تا برای سایتتون اعتبار و اقتدار بسازید. بدون سئوی خارجی، ستین شما تا همیشه رتبه کمتری نسبت به اون سایت‌هایی خواهد داشت که از قبل لید خوبی دارن. هرچند ما لینک‌ها تنها سیگنال‌هایی نیستن که الگوریتم گوگل بهشون بها می‌ده و ما تکنیک‌های سئو خارجی دیگه‌ای هم داریم.

این فاکتورها عبارتند از:

1. اقتدار دامنه یا Domain Authority

2. ارتباط موضوعی یا Relevance

3. ترافیک سایت یا Site Traffic

4. نوع لینک یا Link Type

در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

اهمیت سئو خارجی

اقتدار دامنه

اقتدار دامنه یه معیار اندازه گیری یا نوعی امتیازه که سایت Moz ساخته و به ما یه تصویر کلی از عملکرد سایت می‌ده. وقتی داریم فعالیت‌‎های مرتبط با سئو خارجی انجام می‌دیم، مهمه که اقتدار دامنه رو در نظر بگیریم. درواقع اقتدار دامنه که بعضا بهش DA هم می‌گن، کیفیت سایت رو به ما نشون می‌ده.

اگر بک لینکایی که از یه سایت با اقتدار دامنه‌ی بالا به یه سایت با دامنه اقتدار پایین می‌رن از نوع فالولینک باشن، این موضوع به اون سایت با دامنه اقتدار پایین کمک می‌کنه تا رنک بهتری توی صفحات جستجو پیدا کنه.

ارتباط موضوعی

اینکه از سایت‌های با اقتدار دامنه بالا لینک بگیریم مهمه، اما مهم‌تر اینه که این سایت‌ها با سایت ما ارتباط موضوعی داشته باشن. برای مثال، اگر یه سایت با اقتدار بالا اما تو حوزه فروش کفش زنانه بیاد و به یه سایت با اقتدار پایین تو حوزه فروش ماشین بک لینک بده، این کار منطقی نخواهد بود (درواقع ما مشمول لینک اسپم شدیم که بعدتر توضیح می‌دیم یعنی چی). اصلا ممکنه باعث پنالتی شدن سایت هم بشه.

ترافیک سایت

وقتی سئو خارجی انجام می‌دیم، برای مثال بریم و توی انجمن‌ها پست بذاریم، مهمه که یه تخمین واضح داشته باشیم از اینکه این سایت‌ها چه ترافیکی می‌تونن برای سایت ما بیارن. اینکار رو می‌تونید با افزونه‌ کرومی شبیه SEO META in 1 CLICK انجام بدید.

نوع لینک

ما دو نوع لینک داریم که در سئوی خارجی کاربرد دارن: لینک فالو و نوفالو که بالا توضیح دادیم.

اهمیت بک‌لینک مرتبط در سئو خارجی

روزانه بیش از 100 بیلیون جستجو توی گوگل می‌شه. اکثر نتایجی که این جستجوها روشون کلیک می‌کنن، تحت تأثیر 200 فاکتور گوگل تعیین می‌شن و بک‌لینک یکی از این موارده. درواقع یه لینک طبیعی از یه وبسایت با اقتدار دامنه بالا مثل یه جور ضمانت کردن برای سایت شما و درواقع یه جور رای مثبت به اعتبار سایت شماست. گوگل این شکلی به محتوای شما اعتماد می‌کنه.

و همین جاست که سئوی خارجی پا در میون می‌ذاره. سئوی خارجی به ما این اطمینان رو می‌ده که بک لینکایی که گرفتیم هم خوب و پرقدرتند و هم موتور جستجوی گوگل می‌تونه اونا رو ببینه.

نتیجه گیری

وقتی بخوایم سئو خارجی رو با سئو فنی یا سئو داخلی مقایسه کنیم، به احتمال زیاد خیلی ساده‌تر به نظر می‌رسه. اما همونطور که توی این مقاله از میزفا توضیح دادیم، سئو خارجی به فاکتورهای زیادی بستگی داره که خیلی‌هاشون ممکنه چندان تحت کنترل شما نباشن. اما به هر ترتیب، وقتی که روی روال بیفته و شما به شکل اصولی آموزش سئو خارجی ببینید و انجامش بدید، شاهد تفاوت‌های خیلی زیادی در افزایش رتبه‌ی سایتتون خواهید بود!

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=