معرفی و آشنایی با زبان محبوب جاوااسکریپت

آموزش javascript
آموزش جاوااسکریپ و طراحی وب

آموزش جاوااسکریپت – معرفی و آشنایی زبان جاوا اسکریپت (JavaScript)

به نام خالق علم وهنر

سلام خدمت دوستان و کاربران عزیز سایت میزفا ؛ با آموزش دوره شیرین و جذاب زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (JavaScript) و طراحی وب همراه شما هستیم. این دوره برای همه طراحان وب و حتی کسانی که  هیچ پیش نیاز و آشنایی قبلی با این زبان ندارند مناسب هست ، سعی شده به زبانی ساده و گیرا تدریس بشه با این حال اگر مشکلی ، انتقادی ، نکته ای هست به گرمی استقبال میکنیم که تا اول راه هستیم بتونیم کیفیت آموزش رو بهتر و درخور شما عزیزان کنیم.

 

جادویی به نام جاوااسکریپت

جاوا اسکریپت زبانی پرکاربرد و یک عنصر جدانشدنی از صفحات وب است.در واقع امروزه جاوا اسکریپت توسط قابل توجهی از برنامه های کاربردی با مشخصات بالا استفاده می‌شود و توجه به این موضوع نشان می‌دهد که یادگیری و استفاده از این تکنولوژی یک مهارت مهم برای هر توسعه دهنده وب و یا حتی تلفن همراه است! و به جرات می‌توان گفت که در حال حاضر کمتر وب سایتی (از ساده گرفته تا پیشرفته ) پیدا می‌شود که از زبان جاوااسکریپت استفاده نکرده باشد.

زبان جاوا اسکریپت می‌تواند درون کدهای html (آموزش html) قرار گیرد و توانایی عجیبی در طراحی سایت و تغییر در محتویات اجزای نمایش داده شده بر روی مرورگر کاربر دارد به گونه ای که امکان پویاسازی و دینامیک کردن صفحات وب را ایجاد می‌کند.

به عقیده‌ی بنده ؛ می‌توان از زبان جاوا اسکریپت به عنوان جادوی صفحات وب نام برد  و هم چنین به صراحت می‌گویم که زبان جاوا اسکریپت همراه با کتابخانه هایش در آینده بسیار نزدیک تمام دنیای وب به تصرف خود در می آورد.

آموزش جاوااسکریپت
جاوااسکریپت یعنی همه چیز!

 

خصوصات و ویژیگی های زبان جاوا اسکریپت

جاوااسکریپت زبان ساخت یافته (structual)  یا شئ گرا (object oriented)  ؟

در ابتدا برای درک بهتر موضوع لازم است توضیحاتی  هرچند کوتاه و اجمالی در مورد دو مفهوم ذکر شده دربالا عرض کنم :

برنامه نویسی شی گرا یا Object Oriented به صورت کلی از مجموعه‌ای از اشیا تعریف شده و کلاس‌ها تشکیل می‌شود که این اشیا به یکدیگر در ارتباط می‌باشند. و برنامه نویسی ساخت یافته یا Structural به صورت قسمت‌های جدا از هم و یک سری دستورالعمل یا Function نوشته می‌شود که این فانکشن‌ها در موارد مختلف بازخوانی می‌شوند.

که از جمله زبان ها شئ گرا می‌توان به زبان جاوااسکریپت اشاره کرد که داری مزایایی همچون امنیت بالا ،  انعطاف پذیر بسیار و امکان رفع خطای سریع‌تر نسبت به زبان ساخت یافته هستند.

نحوه ترجمه و اجرای جاوااسکریپت چگونه است؟

مطمئنا تا به حال برایتان پیش آمده است که از خودتان بپرسید زبان های برنامه نویسی چگونه اجرا می‌شوند یا حداقل این موضوع ذهنتان را به خودش مشغول کرده باشد حالا برای روشن شدن این سوال ها با ما همراه باشید.

غالبا زبان هایی که ما می‌شناسیم و بیشتر با آن ها سر و کار داریم ، اصطلاحا زبان های سطح بالا نام دارند . این زبان های سطح بالا که تا حدود زیادی هم به زبان انسان نزدیک هستند به  صورت یک سری کدهای قراردادی که از قبل تعریف شده‌اند می شناسیم ،این کدها باید برای نمایش ، به زبان کامپیوتر که همان صفر و یک هست ترجمه شوند ؛ مسئولیت این کار بر عهده ی کامپایلر (Compiler) و یا مفسر (Interpreter) است.

تفاوت بین کامپایلر و مفسر

مفسرها کد (زبان برنامه نویسی ) را به صورت خط به خط  ترجمه کرده و برای ما نمایش می‌دهند. جاوا اسکریپت ، پایتون، پی اچ پی (آموزش PHP) و روبی از زبان های مفسری هستند که کاربرد بیشتری دارند.

ولی کامپایلر کد (زبان برنامه نویسی ) را به صورت یکجا اجرا  نمی‌کند بلکه آن‌ها را برای روی حافظه سیستم شما قرار داده و به شما این امکان را می‌دهد که هر زمانی که تمایل داشتید آن را اجرا کنید . سی شارپ ، سی پلاس پلاس و ویژوال بیسیک از جمله زبان های کامپایلری هستند.

جاوا یا جاوا اسکریپت ؛ تفاوت چیست؟

یکی از اشتباهات رایجی که پیرامون برنامه نویسی سطح وب رخ می‌دهد یکی دانستن زبان‌های جاوا و جاوا اسکریپت به دلیل تشابه نامی است در صورتی که می‌توان گفت تفاوت این دو زبان از زمین تا آسمان است.

زبان برنامه نویسی جاوا توسط شرکت sun microsystem  طراحی شده و هدف اصلی آن تولید نرم افزارهای قابل استفاده بر روی سیستم عامل های متفاوت هست ولی زبان جاوااسکریپت توسط شرکت netscape  طراحی و معرفی شد و هدف اصلی آن طراحی سایت و ایجاد صفحات وب پویا با رابط کاربری زیبا و جذاب هست اصطلاحا به این گونه زبان ها زبان های سمت کاربر (client side)  نیز می گویند.

برخی از مزایا و معایب زبان جاوااسکریپت

مزایای Javascript

[list icon=”momizat-icon-checkmark” icon_color=”#62c462″ icon_color_hover=”#9e9e9e” ]برای ایجاد پویایی بیشتر در صفحات وب استفاده می شود,برای مدیریت بیشتر روی عناصر صفخه بسیار میتواند کاربردی باشد,میتواند برای ساخت اشیا متحرک مثل اسلایدر ، بنر و… مفید باشد,برای ساخت اپلیکیشن های,موبایلی نیز میتواند مورد استفاده واقع شود,میتواند به کمک تکنولوژی AJXA موجب کاهش ریلود های صفحه شود,میتواند برای ساخت منو های کشویی ، آبشاری ، متحرک و… مفید باشد,دارای کتابخانه های بسیار زیاد,دارای منابع آموزشی زیاد به تمامی زبان های دنیا,تمامی مرورگر های وب در حال حاظر از آن پشتیابنی میکنند,جاوا اسکریپت یک زبان زبان امری و ساخت یافته می باشد,و هزاران مزیت وفایده دیگر….[/list]

معایب Javascript

[list icon=”momizat-icon-close” icon_color=”#e74c3c” icon_color_hover=”#9e9e9e” ]در صورت استفاده زیاد میتواند باعث کند شدن صفحه شود.,کمی دیباگ و عیب یابی آن سخت می باشد.,مرورگر های خیلی قدیمی از آن پشتیبانی نمی کنند[/list]

که اگر انصاف به خرج دهیم می بینیم که معایب این زبان محبوب در برابر مزیت هایش تقریبا فاقد ارزش و توجه هستند.

امیداوارم این مقاله آموزشی جاوا اسکریپت برای شما مفید بوده باشه، سوالی داشتید حتما در انجمن سایت میزفا مطرح کنید.

فیلم آموزشی asp.net core 2

امین عزیزی‌پور
دانشجوی مهندسی نرم افزار هستم. مدتی است پیرامون طراحی وب فعالیت می کنم و خوشحال هستم از این که بستری مهیا شده تا بتونم دانسته هام رو بروز نگه دارم، امیدوارم مطالبی که به اشتراک گذاشته میشه مفید باشن. “لطف کنید پیشنهادات و انتقادات خودتون رو با ما مطرح کنید.”

فیلم آموزشی asp.net core 2

10 نظر

10 پاسخ

  1. با سلام و عرض ادب فراوان
    بنده برطبق معارفه ای که داشتم اسی هستم
    لطفا به من بگید برای کشویی کردن منو در اچ تی ام ال چیکار باید بکنم .
    آیا آموزشی تو این زمینه با اچ تی ام ال تو سایت خودتون هست؟ لطفا” لینک بدید؟

      1. با عرض سلام
        ممنون واقعا” زحمت کشیدید
        میخواستم توی کدها نگاه کنیدرو بهم بگید منظور همونهست که تو خود کدهای خودم هم هست؟یا خیر

        1. متوجه سوالت نشدم متاسفانه.
          در لینک بالا کدها هست و میتونید استفاده کنید.

  2. سلام خسته نباشید
    اگر ممکن بود که مطالب اموزشی مربوط به جاوااسکریپت مثل html دسته بندی بشه و مقالات از سطح مبتدی به پیشرفته دسته بندی بشه عالی میشد

    1. سلام مهرشاد.
      ممنونم از پیشنهاد شما. چشم حتما، به دنبال یک متخصص خوب هستیم تا بتونه خوب هم تدریس کنه.

  3. سلام آقا امین …
    با آرزوی موفقیت برای شما 🙂 . ان شالله که این دوره به بهترین شکل ممکن برگزار بشه و بتونیم از دانش شما استفاده کنیم .

    1. سلام خانم ابراهیمی
      خیلی ممنون ، هم چنین امیدوارم و انشالله شما هم تو این زمینه موفق باشید.

  4. سلام امین جان
    بسیار ممنونم برای شروع این دوره، ان شالله با قدرت ادامه داشته باشه تا بتونیم از دانش و تجربه شما در این حوزه استفاده کنیم، و این باعث افتخار ماست 🙂

    1. خیلی ممنون آقا پوریا
      البته بیشتر از تجربه شما استفاده می کنیم تا تجربه خودمون.(:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=