فاکتورهای مربوط به دامنه‌ای که گوگل برای رتبه‌بندی استفاده می‌کند کدامند؟

تاثیر اسم دامنه بر SEO

قطعا پیش اومده که بارها از متخصصین حوزه سئو بشنوید که گوگل ۲۰۰ فاکتور مختلف برای تعیین رتبه یه سایت توی صفحات جستجو داره. اما تا حالا به این فکر افتادید که این ۲۰۰ فاکتور چی هستند؟

ما به مرور سعی خواهیم کرد تا این ۲۰۰ فاکتور رتبه‌بندی گوگل رو در خلال مقالات میزفا در اختیار شما قرار بدیم. در همین راستا، و در بخش اول مقالات فاکتورهای رتبه‌بندی سئو، به سراغ فاکتورهای مربوط به دامنه رفتیم و به بررسی این موارد می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

فاکتورهای مربوط به دامنه که روی سئو تاثیر می‌گذارند

۱. عمر دامنه یا Domain Age:

خیلی از متخصصین سئو باور دارن که گوگل به دامنه‌های قدیمی‌تر، بیشتر اعتماد داره. البته خود گوگل اعلام کرده که سن یا عمر دامنه فاکتور تأثیرگذار بر سئو نیست. با این حال طبق تجربه ما، عمر دامنه تا حدی بر رتبه‌های سایت تاثیر داره. اما اینطور نیست که یه دامنه قدیمی‌تر الزاما نسبت به دامنه‌های جوان‌تر رتبه‌های بهتری داشته باشه. بلکه فعالیت‌های دو دامنه و فاکتورهای زیاد دیگه‌ای هم موثر هستند و عمر دامنه تنها یکی از معیارهای موثر بر سئو هست.

بنابراین، نیازی نیست که اگر به فکر افتاید که یه سایت تأسیس کنید، حتماً به دنبال دامنه‌ای به عمر بالا بگردید.

۲. اسم دامنه با کلمه کلیدی یا Keyword Appears in Top Level Domain:

یادمه یه بار یه متخصص سئو توی اینستاگرام داشت یه ترفند طلایی یاد می‌داد که با این ترفند توی کلمات کلیدی مهم به رتبه ۱ برسیم. با اشتیاق منتظر شنیدن این ترفند عجیب و سری بودم و ایشون گفتند که کاری نداره که، برید با کلمه کلیدی‌تون یه دامنه بخرید و به راحتی به رتبه ۱ برسید. 🙂

از این شوخی تلخ که بگذریم، واقعا اینطور نیست که اگه دامنه‌ای بخریم که شامل کلمه کلیدی‌مون باشه، باهاش یه رتبه خیلی خوب به‌دست بیاریم. بلکه داشتن یه کلمه کلیدی توی اسم دامنه، به گوگل سیگنال می‌ده که این دامنه با اون کلمه کلیدی مرتبطه. همین. استفاده از کلمه کلیدی تاثیر زیادی در رتبه‌ها نداره.

یعنی اینجوری نیست که الزاماً اگر شما اسم دامنه‌تون رو بذارید «Digishoes» از یه سایت دیگه که اونم در زمینه فروش کفش فعالیت داره اما تو اسم دامنه‌اش کلمه کلیدی نداره، رتبه بهتری بگیرید. کلی فاکتور دیگه توی رتبه تأثیر دارن. مثلاً با داشتن محتوای باکیفیت به راحتی این سایت دیگه می‌تونه رتبه بهتری از شما داشته باشه.

داخل پرانتز: اگر نمی‌دونید چطوری می‌شه محتوای باکیفیت نوشت یه سر به این مقاله بزنید.

۳. طول مدتِ ثبت دامنه یا Keyword Appears in Top Level Domain:

گوگل خودش رسماً اعلام کرده: «دامنه‌های ارزشمند معمولاً از قبل هزینه چندین سال رو می‌پردازند؛ درحالی که دامنه‌های الابختکی بعد از یه سال دیگه استفاده نمی‌شن. بنابراین، ما تاریخ انقضای یه دامنه رو یک فاکتور مهم در اعتبار دادن و ارزشمند دونستن اون دامنه می‌دونیم.»

پس اگه وب‌سایتتون براتون مهمه و برای چند سال آینده‌اش برنامه دارید، همین الآن برید و برای چند سال دیگه دامنه رو تمدید کنید. درواقع، به گوگل این نشونه و نوید رو بدید که ما همینجوری و از سر تفریح نیومدیم. می‌خوایم کار کنیم و درست کار کنیم و بمونیم. بنابراین، بهمون اعتماد کن.

گذشته از این، ما داشتیم موردهایی از بین مشتریان که مثلاً دامنه رو از قبل تمدید نکرده و مهلت استفاده‌اش که تموم شده، اومده و دیده که دامنه‌اش رو یکی دیگه خریده. حالا چی؟ طرفی که دامنه رو خریده در ازای واگزاری مبلغ خیلی هنگفتی درخواست داشت که اصلاً برای یه کسب و کار نوپا رقم قابل پرداختی نبود. خلاصه اینکه حواستون به تمدید دامنه باشه.

۴. کلمه کلیدی در زیردامنه یا Keyword in Subdomain:

اول بگیم زیر دامنه اصلاً چیه، موافقید؟
منظور از زیردامنه یا ساب دامین، یه عبارته که قبل از اسم دامنه استفاده می‌شه. مثلا اگر فرض کنیم دامنه شما domain.com باشه، اونوقت زیردامنه‌اش می‌شه shop.domain.com و می‌‎بینید که در حقیقت هم ما این کلمه shop رو اضافه کردیم به دامنه اصلی تا یه زیردامنه بسازیم و توش مثلاً بخش فروشگاهی‌مون رو اداره کنیم.

استفاده از کلمات کلیدی در زیردامنه هم تا حدی شبیه به مورد 3 هست که بالا توضیح دادیم و نمی‌شه توقع داشته باشیم صرفا با قرار دادن نام کلمه کلیدی توآدرس زیر دامنه، در اون کلمه کلیدی رتبه بگیریم. با این حال این کار بی‌تاثیر هم نیست و می‌تونه تأثیر خوبی توی کمک به ربات‌های گوگل برای تعیین موضوع سایت شما و شناخت ساختارش باشه.

سایت Moz هم معتقده اگه کیوردی توی زیردامنه استفاده بشه، می‌تونه یه فاکتور در رتبه بندی گوگل حساب بشه و رتبه بهتری به صفحه بده. بنابراین، توصیه ما اینه که

۵. تاریخچه دامنه یا Domain History:

دامنه‌ها ممکنه بیشتر از یه بار مورد استفاده قرار گرفته باشن.

دامنه‌ای که چند بار استفاده شده ممکنه این پیام رو به گوگل بده که باید تاریخچه من رو پاک و «ریسِت» کنی. حالا این موضوع چرا باید برای شما مهم باشه؟ برای اینکه مثلا پاک شدن تاریخچه یه دامنه یعنی بی‌اعتبار کردن همه بک‌لینک‌هایی که به این دامنه داده شده.
یا در مواردی ممکنه یه دامنه‌ای که شما خریدید و تاریخچه‌اش رو بررسی نکردید، پنالتی شده باشه. وقتی شما این دامنه رو می‌خرید، این پنالتی (راستی دلایل پنالتی شدن سایت رو می‌دونید؟) به شما که صاحب جدید دامنه هستید هم منتقل می‌شه. بنابراین، حتماً افت رتبه رو توی گوگل تجربه خواهید کرد.

پس اگه قصد خرید دامنه دارید، قبلش حتما از تاریخچه دامنه مطمئن بشید.

۶. مطابقت نام دامنه با کلمه کلیدی یا Exact Match Domain:

مطابقت نام دامنه با کلمه کلیدی خیلی ارتباط مستقیمی با بهبود سئو نداره؛ اما خب اگه شما این معیار رو رعایت نکنید، ممکنه الگوریتم EMD گوگل یه مقدار شما رو اذیت کنه.
الگوریتم EMD گوگل چیه؟ منظور الگوریتمیه که مطابقت دقیق نام دامنه رو بررسی می‌کنه. این الگوریتم تو سال 2012 رونمایی شد و هدفش بیشتر این بود که اسپم‌‌ها رو شناسایی و افراد سودجو رو محدود کنه. چطوری؟ توضیح می‌دیم خدمتتون. فرض کنید شما مثلا می‌خواید یه دوره آنلاین شرکت کنید برای تقویت زبان انگلیسی. تو این شرایط چی سرچ می‌کنید: «دوره آنلاین آموزش زبان ارزان». حالا اون سایتی که محتوای ارزشمندی نداره و می‌خواد کلک بزنه و شما رو بکشونه سمت خودش اسم دامنه‌اش رو چی گذاشته؟ بله cheapenglishcourseonline.com. کار الگوریتم EMD گوگل دقیقاً همینه که اینطور دامنه‌هایی رو شناسایی و بی‌اعتبار کنه.
اگر شما خیلی زیاد نام دامنه سایتتون رو منطبق بر کلمه کلیدی و به خصوص کلمه کلیدی طولانی بنویسید، یعنی دقیقا یه کلمه کلیدی بذارید، این الگوریتم رو عین آهنربا کشیدید سمت خودتون.

۷. هویز عمومی در مقابل هویز خصوصی یا Public vs. Private WhoIs:

اول بگیم اصلاً منظور از هویز چیه؟
هویز همون اطلاعات صاحب دامنه است و شامل مواردی می‌شه مثل:

  • نام کسی که دامنه رو رجیستر کرده
  • DNS های دامنه
  • تاریخ انقضای دامنه
  • تاریخ ثبت دامنه
  • وضعیت دامنه

اطلاعات هویز دو نوعن: خصوصی (کسی نمی‌تونه ببینه) و عمومی (بقیه می‌تون ببین). هویز خصوصی ممکنه به گوگل این پیام رو بدن که ما می‌خوایم یه چیزی رو مخفی کنیم.

خود گوگل می‌گه «وقتی ما هویز یه سری سایت‌ها رو بررسی کردیم، دیدیم که همه‌شون «یه سری محافظ‌های حریم خصوصی‌» دارند. این خیلی چیز نامعمولیه. داشتن هویز خصوصی به خودی خود بد نیست، اما وقتی که یه سری چیزهای این شکلی رو هم‌زمان فعال کنید، به ما این پیام رو می‌دید که یه آدم معمولی نیستید که یه سایت داره.»

۸. صاحبان هویزی که پنالتی شدن یا Penalized WhoIs Owner:

اگه گوگل تشخیص بده که یه شخص خاصی اسپمر هست، ممکنه این باور رو داشته باشه که اگه این شخص سراغ یه سایت دیگه هم بره، باز هم قراره همین کار رو تکرار کنه. یعنی اگر که شما مثلاً رفتید و خدای ناکرده رو یه دامنه سئوی کلاه سیاه (رتبه گرفتن از طریق تکنیک‌های غیرقانونی گوگل) پیاده کردید و گوگل فهمید، دیگه خودتون نرید دامنه بعدی رو دوباره با همون مشخصات خودتون خریداری کنید. شما دیگه رفتید تو لیست افراد تحت نظر. با اسم و اطلاعات یه نفر دیگه باید رجیستر کنید.

۹. کشورِ پسوند دامنه یا Country TLD Extension:

داشتن پسوند دامنه یه کشور ممکنه بهتون کمک کنه توی اون کشور رتبه بهتری بگیرید. البته این تأثیر رو هم می‌ذاره که رنک شما تو مناطق دیگه دنیا خیلی بالا نباشه. اما به هر حال اگر هدف شما سئوی محلی باشه که یکی از ترندهای 2024 سئو توی دنیا هم هست، می‌تونید از اسم کشور استفاده کنید. مشتریان نزدیک رو نباید از دست داد.

همینطور اگر در حوزه انتشارات یا اخبار و غیره کار می‌کنید هم می‌تونه گزینه مفیدی باشه.

نتیجه گیری

تو این مقاله کوتاه سعی کردیم به ۹ فاکتور مهم گوگل که مربوط به دامنه هستند و روی رتبه بندی شما در صفحه نتایج گوگل تأثیر می‌ذارند، بپردازیم. نکته‌ای که باید بهش دقت کنید اینه که بعضی از این موارد توسط گوگل تأیید رسمی شدند و بعضی‌هاشون فقط حدس و گمان‌هایی هستند که گاهی براشون دلایل کافی وجود داره و گاهی هم نه.

پس پیشنهاد ما در میزفا و در همین مقاله اول از سری مقالات ۲۰۰ فاکتور رتبه بندی گوگل، اینه که این موارد رو بخونید تا راجع بهشون اطلاعات داشته باشید اما یه جوری پیش نرید که دیگه فکر کنید ۲۰۰تا قانون براتون هست که باید مو به مو اجراشون کنید. خیر، از این خبرها نیست.

با ما همراه باشید.

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=