کلمه کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی چیست

قبل از اینکه شروع به خوندن این مقاله کنید، لطفا به عبارت‌های زیر یه نگاهی بندازید:

  • کلمه کلیدی چیه؟
  • کلمه کلیدی چیست
  • کیورد چیست؟
  • تعریف کلمه کلیدی در سئو
  • مفهوم کلمه کلیدی در SEO

شما (اگه از گوگل وارد این صفحه شدید) کدوم یکی از عبارات بالا رو جستجو کردید؟ یا اینکه عبارتی متفاوت از موارد بالا رو جستجو کردید؟ سایت میزفا رو در کدوم یکی از صفحات موتور جستجو و در رتبه چندم گوگل پیدا کردید؟

در این مقاله می‌خوایم با مفهوم کلمه کلیدی آشنا بشیم و یاد بگیریم منظور از کلمه کلیدی در سئو چیست.
خبر خوب اینه که اگه قول بدید تا پایان مقاله همراه میزفا باشید و خوب به نکاتی که می‌گم و مثال‌هایی که می‌زنم توجه کنید، حتما با معنی کلمه کلیدی و اهمیتش در SEO آشنا می‌شید. خبر خوب‌تر اینه که اگه در انتها هنوز هم سوالی داشتید، می‌تونید در نظرات مطرح کنید تا پاسخ بدیم.

تعریف کلمه کلیدی در سئو چیست؟

کلمه کلیدی معادل فارسی Keyword (کیورد) هست که بهش کلیدواژه هم گفته میشه. هرچند بین متخصصین سئو اصطلاح کیورد رواج بیشتری داره. برای تعریف کلمه کلیدی به زبان ساده، میشه بگیم کلمه یا کلماتی هستند که مفهوم اساسی و بنیادی محتوای صفحه رو بیان می‌کنند.

مثلا در یک سایت فروش آنلاین عطر و ادکلن، اگه مقاله‌ای با موضوع «معرفی ۱۰ عطر مردانه برتر سال ۲۰۲۲» داشته باشیم، کلمه کلیدی این مقاله می‌تونه «بهترین عطر مردانه ۲۰۲۲» باشه. این عبارت داره موضوع اصلی مقاله رو بیان می‌کنه. حالا به نظر شما «بهترین عطرهای مردانه ۲۰۲۲» هم می‌تونه کیورد این مقاله باشه؟ پاسخ کاملا مثبته. «بهترین عطر مردانه سال ۲۰۲۲ میلادی چیست» چطور؟ می‌تونه کیورد این مقاله باشه؟ باز هم پاسخ مثبته.

پس همینجا یه نتیجه گیری مهم داشته باشیم: هر صفحه وبسایت (چه مقاله باشه و چه صفحه محصول و…) می‌تونه بیشتر از یک کلمه کلیدی داشته باشه. حتی بهتره بگیم که قطعاااا بیشتر از یک کلمه کلیدی داره. صفحات مختلف وبسایت ممکنه ۱۰ کلمه کلیدی یا حتی ۱۰۰ کلمه کلیدی داشته باشند. البته ما انواع مختلف کیورد رو داریم که در جلسات بعدی بیشتر درباره این موضوع صحبت می‌کنیم.

کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی؟

بیایید همین اول کار یه موضوعی رو مشخص کنیم. درسته که ما از لفظ کلمه کلیدی استفاده می‌کنیم، اما دقت داشته باشید که کیوردها اغلب اوقات شامل بیش از یک کلمه هستند. پس در حقیقت و در بیشتر مواقع ما با عبارت کلیدی سروکار داریم. مثلا عبارت بالا (بهترین عطر مردانه ۲۰۲۲) شامل ۴ کلمه‌ست و یه عبارت کلیدی برای صفحه مورد نظر به‌شمار میره. با این حال، لفظ «عبارت کلیدی» خیلی رایج نیست و ما در ادامه از «کلمه کلیدی» استفاده می‌کنیم (حتی اگه کیورد ما چند کلمه‌ای باشه).

تعریف تخصصی‌تر کلمه کلیدی در SEO

کلمه کلیدی از زاویه دید کاربر، همون عبارتیه که در موتور جستجویی مثل گوگل وارد کرده تا در نتایج بتونه اطلاعاتی به‌دست بیاره یا مشکلش رو حل کنه. مثلا من می‌خوام قیمت دلار رو بدونم. پس میام «قیمت روز دلار» رو گوگل می‌کنم. این میشه یه کلمه کلیدی.

نمایش کلمه کلیدی در گوگل

نمایش کلمه کلیدی در گوگل
مثال از چند کلمه کلیدی مرتبط در گوگل

همونطور که گفتم، هر صفحه سایت می‌تونه چندین کلمه کلیدی (Keyword) داشته باشه. در تصویر بالا می‌بینید که من عبارت قیمت روز دلار رو نوشتم و بعدش یه فاصله (Space) گذاشتم. خود گوگل میاد پرجستجوترین عبارت‌هایی که کامل‌کننده جستجوی من هستند رو نمایش میده و هر کدوم از این موارد هم می‌تونه یه کلمه کلیدی باشه.

اما بپردازیم به تعریف کلمه کلیدی از زاویه دید مدیر سایت یا نویسنده و متخصص سئو سایت؛ از زاویه دید این افراد، کلمه کلیدی همون عبارتیه که وقتی توسط کاربرها جستجو میشه این افراد بسیار مشتاق هستند که صفحه‌شون در رتبه‌های برتر گوگل قرار بگیره (گاها دیده شده که مدیر سایت بعد از کسب رتبه ۱ در کلمات کلیدی سخت اشک شوق ریخته 🙂 )

اگه برگردیم به مثال فروشگاه اینترنتی عطر، در صفحه‌ای که مربوط به عطرهای خنک زنانه ست، کیوردهایی که متخصص SEO سایت برای این صفحه در نظر گرفته می‌تونه شامل موارد زیر باشه:

  • عطر خنک زنانه
  • خرید عطر خنک زنانه
  • خرید اینترنتی عطر خنک زنانه
  • قیمت عطر خنک زنانه
  • لیست قیمت عطر خنک زنانه

این کیوردها، بخشی از کلمات کلیدی هستند که سایت مورد نظر دوست داره در صورت جستجوشدن‌شون توسط کاربر، رتبه خوبی در گوگل داشته باشه. بنابراین، عبارات بالا کلمات کلیدی صفحه عطر خنک زنانه محسوب میشن.

جمع بندی: طبق نکاتی که تا اینجا درباره مفهوم کلمه کلیدی گفتیم، ۳ رکن مهم تشکیل دهنده کلمه کلیدی، گوگل (موتور جستجو)، سایت و عبارات جستجو شده توسط کاربران هستند. بهترین متخصصین SEO (یا مدیران سایت) کسانی هستند که بتونند رابطه خوبی بین این ۳ رکن پیدا کنند. دلیل این موضوع برمی‌گرده به اهمیت کلمه کلیدی در سئو سایت که در ادامه در موردش توضیح خواهم داد.

اهمیت کلمه کلیدی در SEO

با فرض اینکه شما با تعریف اولیه SEO آشنایی دارید بحث رو ادامه می‌دیم (اگه هیچی از سئو نمی‌دونید، اول مقاله سئو چیست رو مطالعه کنید). حالا بریم سراغ این سوال که اگه شما مدیر سایت باشید، چرا باید به کلمه کلیدی اهمیت بدید؟

برای اینکه افراد زیادی روزانه از سایت شما بازدید کنند و با خدمات و محصولات یا با برند شما آشنا بشن، باید راهی برای افزایش رتبه سایت در گوگل پیدا کنید. همونطور که بالاتر توضیح دادم، برای بهتر شدن رتبه صفحات در گوگل، باید از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید. برای اینکه بتونید کلمات کلیدی درست رو انتخاب کنید، باید تحقیق کنید. در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی متوجه می‌شید که کلمه کلیدی مناسب برای هر صفحه شما چیه؟

استفاده از کلمات کلیدی مناسب در محتوا، باعث میشه سئو قوی‌تری داشته باشید. در نتیجه شانس شما برای کسب رتبه‌های برتر گوگل بیشتر میشه و کاربر بیشتری وارد صفحه شما میشه. در نهایت این موضوع باعث افزایش آگاهی از برند شما و فروش بیشتر برای شما خواهد شد.

به همین خاطر اهمیت کلمه کلیدی در SEO خیلی زیاده و یه پیش نیاز خیلی مهم و ضروری برای گرفتن ترافیک بیشتر محسوب میشه.

یه مثال دیگه می‌زنم تا موضوع بهتر جا بیفته. مخاطبان سایت شما (که مشتریان احتمالی شما هم محسوب میشن) عبارت‌های متفاوتی رو در گوگل جستجو می‌کنند. مثلا از میان افرادی که قصد خرید ادکلن خنک زنانه رو دارند، یکی سرچ می‌کنه خرید ادکلن خنک زنانه، دیگری عبارت خرید اینترنتی عطر خنک زنانه رو جستجو می‌کنه، نفر بعدی بهترین عطر زنانه خنک رو جستجو می‌کنه و الی آخر.

حالا هنر ما به‌عنوان مدیر سایت (یا مدیر سئو سایت) اینه که کلمات کلیدی بیشتر و بیشتری رو پیدا کنیم و از اون‌ها در صفحات مربوطه استفاده کنیم. هرچقدر ما جستجوهای کاربران رو بهتر پیش بینی کنیم، شانسمون برای کسب رتبه بهتر در اون کلمه کلیدی افزایش پیدا می‌کنه (البته به شرطی که بتونیم از اون کیوردها در صفحه استفاده کنیم که در جلسات آینده درباره این موضوع هم مفصل صحبت خواهیم کرد.)

کلمه کلیدی چند بار باید در مقاله تکرار بشه؟

برای دونستن این موضوع که کلمه کلیدی چند بار در محتوای صفحه تکرار بشه باید با مفهوم چگالی کلمات کلیدی آشنا بشیم. چگالی یک کیورد تعداد تکرار اون کلمه کلیدی نسبت به کل کلمات به کار رفته در مقاله هست. میزان استاندارد چگالی کلمه کلیدی رو معمولا بین ۱ تا ۳ درصد در نظر می‌گیرند. اما این عدد وحی منزل نیست و قرار نیست و همیشه و در هر شرایطی استفاده بشه. در ادامه و در سایر مقالات کلمات کلیدی در مورد اینکه چگالی کلمه کلیدی یعنی چی کامل توضیح خواهیم داد.

فعلا حواستون باشه موقع استفاده از کلمه کلیدی در مقاله باید به این نکته خیلی مهم توجه کنیم که استفاده بیش از اندازه از کیوردها، ممکنه به‌جای بهینه ‌سازی نتیجه معکوس داشته باشه و رتبه سایت شما رو در گوگل حتی پایین هم بیاره.

آمارهای جذاب از جستجوی کلمات کلیدی کاربران ایرانی در گوگل

چنانچه می‌دونیم برترین و محبوب‌ترین موتور جستجوی دنیا گوگل هست. گوگل در هر ثانیه می‌تونه ۶۹ هزار عبارت رو که توسط کاربران جستجو شده بررسی کنه و پاسخ بده. در ماه ۱۸۰ میلیارد جستجو در گوگل انجام میشه که این رقم در یک سال به حدود ۲ تریلیون می‌رسه.

سهم ما ایرانی‌ها از این ۲ تریلیون جستجوی سالانه، ۵۰ میلیارده که اگه بخوایم دقیق‌تر بگیم، ۵ میلیون و هشتصد هزار جستجو در ساعت، ۱۳۸ میلیون در روز و بیشتر از ۴ میلیارد جستجو در یک ماه توسط کاربران ایرانی در گوگل انجام میشه.

از بین این آمار، فقط  ۰٫۷۸ افراد وارد صفحه دوم SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) میشن؛ یعنی کمتر از یک درصد. این نکته باز هم اهمیت کلمه کلیدی در سئو رو به ما نشون میده.

جمع بندی

کلمه کلیدی عبارتی هست که توسط کاربران جستجو میشه و سایت‌ها براساس استراتژی‌ها و اهدافی که دارند، تمایل دارند در کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارشون رتبه‌های برتر گوگل رو به چنگ بیارند. در نهایت هدف استفاده از کیورد در سئو، کمک به سایت شما برای کسب رتبه برتر گوگل و افزایش ورودی از گوگل هست. درباره روش های پیداکردن کلمات کلیدی در مقالات آینده بیشتر صحبت خواهیم کرد.

امیدوارم در این مقاله میزفا با مفهوم کیورد در SEO به خوبی آشنا شده باشید. اگه نظر و یا سوالی در مورد این مقاله دارید، می‌تونید در بخش نظرات (پایین صفحه) مطرح کنید.

پوریا آریافر
اولین کسب و کار آنلاین خودم رو در فیسبوک راه‌اندازی کردم، سال ۲۰۱۱ یکی از پرتعامل‌ترین صفحات فارسی با ۸۰ هزار فالور فعال رو داشتم. بعد اینکه فیسبوک خالی از کاربر ایرانی شد وارد دنیای شبکه شدم و در انتهای سال ۲۰۱۲ مدرک MCSE مایکروسافت رو دریافت کردم، در حالی که نمره بالا گرفتم ولی کسی به دلیل به خطر افتادن موقعیت شغلی خودش به عنوان کارآموز منو قبول نمی‌کرد، بعدش با شروع دوران خدمت سربازی، مسئول بهینه سازی یک سایت خبری معتبر شدم و سئو یاد گرفتم. در ابتدای سال ۲۰۱۴ تونستم از رتبه ۱۵۰۰۰ به ۴۰۰ الکسا نزدیک کنم، اون زمان الکسا خیلی مهم بود. وارد دانشگاه شدم، به دلیل عدم علاقه به دانشگاه سعی کردم زودتر تمومش کنم و سه ساله در مقطع کارشناسی IT فارغ التحصیل شدم، توی دانشگاه هر کسی منو میدید یاد سئو میوفتاد، در همون سال آخر دانشگاه بزرگ‌ترین کانال تلگرامی IT با ۴۰ هزار عضو رو داشتم، که به مجتمع فنی فروختم تا بتونم تمرکز رو فقط بر روی عشق خودم یعنی سئو بذارم، وقتی کانال تلگرام فروختم حس پرواز بهم دست داد، هرچند درآمد چندین میلیون ماهانه رو از دست دادم ولی دوباره باید مثل گذشته با پوستی نو یک فصلی نو رو میساختم. در این چندین سال فعالیت‌های سئو به شکل تخصصی بنده در قالب پروژه‌های مختلف و آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در دفتر میزفا و دانشگاه علامه طباطبایی تهران صورت ‌گرفته، تجربه بهینه سازی موفقی در بهبود UX و CRO پروژه‌های سئو کسب کردم. در اکثر ابزارهای کاربردی گوگل تسلط کاملی دارم. عاشق کسب تجربه های جدید هستم. راز پیشرفت در هر کاری رو یادگیری و یاددادن می‌دونم و میزفا که در اواخر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد تونست چنین بستر مناسبی رو برام فراهم کنه. همینطور در حال حاضر مدیریت یک تیم ۱۰ نفری از جوانان فعال و پرانگیزه رو در میزفا به عهده دارم. نقد و بازخوردهای سازنده شما، جوهر تلاش‌های مستمر ماست تا یک قدم خودمون بهبود بدیم. منتظریم …

2 نظر

2 پاسخ

    1. ممنون از حضور شما میلاد عزیز
      باعث خوشحالیه که برات مفید بوده
      موفق باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=