نحوه استفاده از کلمات کلیدی طولانی در سئو برای افزایش ترافیک و فروش

کلمه کلیدی طولانی چیست

سلام به شما همراهان عزیز میزفا. در پنجمین مطلب از سری مقالات آموزشی کلمه کلیدی می‌خوام درباره کلمات کلیدی طولانی یا اصطلاحا Long-Tail Keywords صحبت کنم. پس بحث رو با یه تجربه جالب از یه پروژه شروع کنیم.

حدود ۳ سال پیش در یکی از پروژه‌های سئو روی یه سایت مشاوره تحصیلی کار می‌کردم. مدیر سایت اصرار زیادی داشت که با کلمه کلیدی «مشاور تحصیلی» به صفحه اول گوگل برسیم. من در تلاش برای توضیح اینکه ما انواع کلمه کلیدی در سئو داریم و فقط نباید روی کیوردهای کوتاه و یک یا دو کلمه‌ای تمرکز کنیم. چرا که اصلا هدف کاربری که این عبارت کلی و نسبتا مبهم (مشاور تحصیلی) رو جستجو می‌کنه، دقیقا مشخص نیست. از طرف دیگه، برای یه دامنه نوپا که اعتبار سئو زیادی نداره، رتبه گرفتن در کلمات کلیدی کوتاه خیلی سخت‌تره.

در مقابلش کاربری که یه کلمه کلیدی طولانی تر مثل «مشاور تحصیلی خوب در تهران» رو جستجو می‌کنه، قصد و هدفش مشخص‌تره. پس احتمال بیشتری داره که این کاربر تبدیل به مشتری بشه و خرید کنه. ضمن اینکه رتبه گرفتن در چنین کیوردهای طولانی راحت‌تره.

درنهایت کارفرما رو متقاعد کردیم و استراتژی کلمات کلیدی رو طوری طراحی کردیم که روی کلمات کلیدی طولانی هم کار بشه و رتبه بگیریم. شما هم به‌عنوان مدیر سایت یا متخصص سئو باید در استراتژی سئو حتما به کلمات کلیدی دم بلند (معادل عبارت long-tail keywords) توجه ویژه داشته باشید.

تا انتهای مقاله همراه من باشید تا اول با چند مثال مختلف دلیل اهمیت کلمه کلیدی طولانی در سئو و دیجیتال مارکتینگ رو بهتون بگم. سپس روش پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی برای سئو رو با ابزار و بدون ابزار بررسی کنیم. در نهایت هم نحوه استفاده از این نوع کیوردها رو یاد بگیریم که در کدوم قسمت‌ها استفاده بشن بهتره.

حکایت مختصر کلمه کلیدی طولانی (Long-Tail Keyword) در سئو

دوستان عزیز! استفاده از کلمات کلیدی طولانی در سئو واجبه. اینکه ما تمام استراتژی SEO سایت رو روی کلمات کلیدی کوتاه بچینیم، هم اصولی و حرفه‌ای نیست، هم ممکنه در بسیاری از موارد منجر به نتیجه گرفتن نشه. چرا که در کلمات کلیدی کوتاه معمولا با رقبای سرسخت با اعتبار دامنه (DA) بالا مواجه هستیم. البته منظورم این نیست که اصلا نباید روی کیوردهای اصلی (Head Keywords) کار کنیم. یه استراتژی سئو خوب شامل برنامه مشخص برای هر ۲ دسته کلمات کلیدی طولانی (دم بلند) و کوتاه هست.

مراقب باشید که حجم جستجوی کلمات کلیدی کوتاه شما رو وسوسه نکنه. ? چون کیوردهای کوتاه در مقایسه با کلمات کلیدی طولانی بسیار بیشتر جستجو میشن و Search Volume بالاتری دارند. اتفاقا به همین دلیله که خیلی از مدیران سایت‌ها یا متخصصین سئو مجذوب این کلمات میشن و اصطلاحا میشه گفت برای رتبه گرفتن در این کلمات کلیدی طمع می‌کنند. اما در ادامه خواهیم دید که خیلی وقت‌ها کسایی که کلمات کوتاه رو جستجو می‌کنند هدف مشخصی ندارند و ممکنه اصلا مخاطب کسب‌وکار ما نباشند!!

حجم جستجوی کلمات کلیدی طولانی
مقایسه حجم جستجوی کلمات کلیدی طولانی و کوتاه

همونطور که در تصویر بالا می‌بینید، کیورد چراغ خیابانی تخمین جستجو و SV (حجم جستجو) زیادی داره؛ اما سایر کلمات کلیدی طولانی تر مثل چراغ خیابانی led و قیمت چراغ خیابانی و خرید چراغ خیابانی کمتر جستجو میشن. با این حال، هدف از جستجوی long-tail keywords یا همون کلمات کلیدی طولانی مشخص‌تره. اما در نهایت باز هم تاکید می‌کنم که باید برای هر ۲ نوع کلمات کلیدی (کوتاه و بلند) برنامه و استراتژی داشته باشیم.

نتیجه گیری: میزان جستجوی کلمات کلیدی طولانی اگرچه کمتره، اما این کلمات ۲تا مزیت خوب دارند. اول اینکه رتبه گرفتن در اون‌ها راحت‌تره (نسبت به کیوردهای کوتاه). دوم اینکه هدف و قصد کاربری که کلمات long-tail رو جستجو می‌کنه مشخص‌تره و معمولا احتمال تبدیل شدنش به مشتری یا مخاطب ما بیشتره. تو بخش بعدی می‌خوایم درباره همین موضوع یعنی اثر کلمات کلیدی طولانی در دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم.

آیا کلمات کلیدی طولانی در دیجیتال مارکتینگ و فروش اثر داره؟

پاسخ این سوال رو با یه مثال بررسی می‌کنیم. چندتا کوئری زیر رو در نظر بگیرید که توسط کاربران جستجو میشن:

  • دکوراسیون داخلی
  • دکوراسیون داخلی منزل
  • شرکت طراح دکوراسیون داخلی
  • خدمات طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مغازه
  • جدیدترین متدهای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب

آیا می‌تونید با قاطعیت بگید هدف کاربرانی که کلمات کلیدی اول و دوم رو جستجو کردند چی بوده؟ آیا به‌‌عنوان افرادی مبتدی، دنبال این بودند که معنا و مفهوم دکوراسیون داخلی (منزل) رو بدونند؟ یا اینکه به دنبال نمونه تصاویر دکوراسیون داخلی هستند تا ایده بگیرند؟ شاید هم دنبال بهترین افراد متخصص این حوزه هستند تا کار طراحی دکوراسیون داخلی رو به اون‌ها بسپارند؟
همونطور که ملاحظه می‌کنید، در کلمات کلیدی کوتاه (short-tail keywords) نمی‌شه به راحتی از قصد و نیت کسی که اون رو جستجو کرده آگاه شد. به همین دلیل، جذب و تبدیل چنین مخاطبی به مشتری کار چندان ساده‌ای نیست.

بریم سراغ کیورد سوم، یعنی شرکت طراح دکوراسیون داخلی. مشخصه کسی که این کلمه کلیدی رو جستجو کرده، دنبال دریافت خدمات طراحی هست و می‌خواد یه شرکت خوب در این حیطه پیدا کنه. اما برای کجا؟ برای منزلش، محل کارش، یه ساختمان تجاری یا…؟ نمی‌شه دقیقا مشخص کرد. ?

اما کاربر چهارم که کلمه کلیدی طولانی تر «خدمات طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مغازه» رو جستجو کرده، مشخصه که این خدمات رو برای مغازه می‌خواد. پس یه متخصص دیجیتال مارکتینگ، خیلی راحت‌تر و حرفه‌ای تر برای این مخاطب برنامه ریزی می‌کنه تا جذبش کنه. پس اساسا احتمال تبدیل این دسته مخاطبان به مشتری و فروش بیشتر سایت برای کلمات کلیدی دم بلند یا long-tail بیشتره.

و اما عبارت آخر؛ کسی که این کلمه کلیدی طولانی رو جستجو کرده هم هدفش کاملا مشخصه. این شخص دنبال یه مقاله خوب برای آگاهی از متدهای جدید هست. پس می‌تونیم براش یه مقاله خوب آماده کنیم.

نتیجه گیری: صحبت کردن درباره هدف و نیتی که پشت کلمات کلیدی کوتاه و اصلی (Head Keywords) هست کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل برنامه ریزی و هدف گذاری برای این نوع کلمات کلیدی سخت‌تره. در نتیجه تبدیل این نوع مخاطبان به مشتری دشوارتره و نرخ تبدیل کلمات کلیدی کوتاه معمولا کمتره. اما کلمات کلیدی طولانی اگرچه کمتر جستجو میشن، اما اساسا کاربری که این نوع کیورد رو جستجو کرده هدفمندتره و احتمال اینکه خرید کنه یا عضو وبلاگمون بشه بیشتره.

روش پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی؛ چطور این گنجینه ارزشمند رو پیدا کنیم؟

تا اینجا درباره اهمیت کلمه کلیدی طولانی در سئو و دیجیتال مارکتینگ صحبت کردیم. حالا که با ارزش این نوع کیورد بیشتر آشنا شدیم، بریم سراغ اینکه چطور این کلمات ارزشمند رو پیدا کنیم؟ ۳تا روش رو در ادامه مطرح می‌کنم.

توجه به Autocomplete گوگل عزیز

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی اینه که به Autocomplete گوگل دقت کنیم. یعنی همون سرچ‌باکس گوگل که وقتی عبارتی رو می‌نویسیم و یه فاصله جلوش می‌ذاریم، کلمات کلیدی طولانی تر (نسبت به عبارتی که خودمون نوشتیم) رو نمایش میده. ویژگی خوب این کلمات کلیدی دم بلند اینه که توسط تعداد زیادی از کاربران جستجو شدند و برای همینه که گوگل داره پیشنهادشون می‌کنه.

پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی در گوگل
پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی در گوگل

میشه با این پیشنهادات کمی بازی کرد. مثلا یکی از همین کلمات پیشنهاد شده توسط گوگل رو انتخاب کنیم و ببینیم برای اون کیورد چه پیشنهاداتی وجود داره و به این ترتیب میشه تعداد بیشتری کلمه کلیدی طولانی پیدا کنیم.

نگاهی به انتهای نتایج جستجو (Related Searches)

بعد از اینکه عبارتی رو گوگل می‌کنیم، در انتهای صفحه نتایج (یا همون SERP)، عبارات مرتبطی که توسط کاربران زیاد جستجو شده نمایش داده میشه که به این قسمت Related Searches گفته میشه. مثلا من از لیست کلمات کلیدی تصویر بالا، «خرید گوشی موبایل سامسونگ» رو جستجو کردم و Related Searches به‌صورت زیر نمایش داده شده:

پیدا کردن long-tail keywords در گوگل
پیدا کردن long-tail keywords در جستجوهای مرتبط گوگل

اینجا ممکنه کلمات کلیدی کوتاه (short-tail) یا بلند (long-tail) ببینید. پیشنهاد می‌کنم به هر دوی اون‌ها توجه داشته باشید. قبل از اینکه فراموششون کنید، توی اکسل یا گوگل شیت کلمات کلیدی ثبتشون کنید تا بعدا در صفحات مرتبط ازشون استفاده کنید.

یافتن کلمات کلیدی طولانی در ابزارهای سئو

روش سوم که مکمل روش‌های بالاست و باعث تمایز شما نسبت به رقباتون میشه، اینه که از ابزارهای سئو استفاده کنید. ابزار کلمات کلیدی سئو کمک می‌کنه کلمات کلیدی طولانی پیدا کنید که رقبای شما هیچ‌وقت به ذهنشون خطور نمی‌کنه از چنین کیوردهایی استفاده کنند. اگه سایتتون فارسیه، حتما از ابزار سئو ایرانی استفاده کنید. چون این ابزارها هماهنگی فوق العاده بیشتری با زبان فارسی و کلمات کلیدی فارسی دارند.

ما برای سایت خودمون و پروژه های سئو که داریم، از میزفا تولز استفاده می‌کنیم. در بخش تحقیق کلمات کلیدی ابزار سئو میزفا، چند بخش مجزا (با الگوریتم‌‌های مختلف) برای پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی و کوتاه وجود داره. اتفاقا یکی از این بخش‌ها دقیقا برای پیدا کردن کلمات کلیدی دم بلند ساخته شده. مثلا برای این سایت که ما فقط ۳۶ کلمه کلیدی‌اش رو وارد ابزار کردیم، تا حالا ۴۰۹ کلمه کلیدی طولانی پیدا شده.

کلمه کلیدی طولانی در میزفا تولز
میزفا تولز ۴۰۹ کلمه کلیدی طولانی پیدا کرده

کیورد Long-Tail رو کجا استفاده کنیم؟

کلمات کلیدی طولانی رو علاوه بر داخل متن و محتوای صفحات، خوبه که چندجای دیگه هم استفاده کنیم. اول لازمه اشاره کنم از long-tail keywords به دلیل طولانی بودنش نمیشه همیشه به سادگی در تگ تایتل سئو استفاده کنیم؛ چون محدودیت کاراکتر داریم. برای همین من معمولا از مهم‌ترین کیوردهای long-tail در متا دسکریپشن استفاده می‌کنم.

همچنین اگه یه کلمه کلیدی طولانی داشته باشم که خیلی مهمه و نتونستم تو عنوان سئو ازش استفاده کنم، موقع نوشتن تگ H1 به‌کار می‌گیرمش. تگ‌های H2 و H3 هم گزینه‌های خوبی برای استفاده از long-tail keywords در سئو هستند. پس به‌جای اینکه Over SEO کنیم و مدام یه کیورد تکراری رو در تگ های هدینگ بیاریم، بهتره از انواع کلمات کلیدی متنوع استفاده کنیم.

جایگاه بعدی که برای کلمات کلیدی دم دراز خوبه، متن جایگزین تصاویر (Alt تصاویر) هست. در اینجا هم خوبه انواع کلمات کلیدی رو استعمال کنیم.

جمع بندی

در این مقاله میزفا درباره کیوردهای دم بلند یا long-tail صحبت کردیم و متوجه اهمیت و اثرگذاری‌شون در SEO و بازاریابی شدیم. همچنین یادگرفتیم که اگرچه کلمات کلیدی طولانی حجم جستجوی کمتری نسبت به کلمات کلیدی اصلی و کوتاه دارند، اما رتبه گرفتن در اون‌ها ساده‌تره و احتمال اینکه کاربری که کلمه طولانی رو جستجو کرده به مشتری تبدیل بشه بیشتره.

۳تا روش برای تحقیق کلمات کلیدی طولانی معرفی کردیم و در نهایت توصیه‌هایی رو داشتیم برای اینکه کجا از long-tail keywords برای سئو بهتر محتوا استفاده کنیم.

ممنون که تا انتهای مقاله همراه میزفا بودید و چقدر خوبه که برای یادگیری وقت می‌ذارید و روی خودتون سرمایه گذاری می‌کنید. اگه سوالی دارید در قسمت نظرات (پایین صفحه) مطرح کنید تا با کمال میل پاسخ بدیم.

نویسنده: پوریا آریافر
ویرایش و تصاویر: محمدعرفان صدری

پوریا آریافر
اولین کسب و کار آنلاین خودم رو در فیسبوک راه‌اندازی کردم، سال ۲۰۱۱ یکی از پرتعامل‌ترین صفحات فارسی با ۸۰ هزار فالور فعال رو داشتم. بعد اینکه فیسبوک خالی از کاربر ایرانی شد وارد دنیای شبکه شدم و در انتهای سال ۲۰۱۲ مدرک MCSE مایکروسافت رو دریافت کردم، در حالی که نمره بالا گرفتم ولی کسی به دلیل به خطر افتادن موقعیت شغلی خودش به عنوان کارآموز منو قبول نمی‌کرد، بعدش با شروع دوران خدمت سربازی، مسئول بهینه سازی یک سایت خبری معتبر شدم و سئو یاد گرفتم. در ابتدای سال ۲۰۱۴ تونستم از رتبه ۱۵۰۰۰ به ۴۰۰ الکسا نزدیک کنم، اون زمان الکسا خیلی مهم بود. وارد دانشگاه شدم، به دلیل عدم علاقه به دانشگاه سعی کردم زودتر تمومش کنم و سه ساله در مقطع کارشناسی IT فارغ التحصیل شدم، توی دانشگاه هر کسی منو میدید یاد سئو میوفتاد، در همون سال آخر دانشگاه بزرگ‌ترین کانال تلگرامی IT با ۴۰ هزار عضو رو داشتم، که به مجتمع فنی فروختم تا بتونم تمرکز رو فقط بر روی عشق خودم یعنی سئو بذارم، وقتی کانال تلگرام فروختم حس پرواز بهم دست داد، هرچند درآمد چندین میلیون ماهانه رو از دست دادم ولی دوباره باید مثل گذشته با پوستی نو یک فصلی نو رو میساختم. در این چندین سال فعالیت‌های سئو به شکل تخصصی بنده در قالب پروژه‌های مختلف و آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در دفتر میزفا و دانشگاه علامه طباطبایی تهران صورت ‌گرفته، تجربه بهینه سازی موفقی در بهبود UX و CRO پروژه‌های سئو کسب کردم. در اکثر ابزارهای کاربردی گوگل تسلط کاملی دارم. عاشق کسب تجربه های جدید هستم. راز پیشرفت در هر کاری رو یادگیری و یاددادن می‌دونم و میزفا که در اواخر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد تونست چنین بستر مناسبی رو برام فراهم کنه. همینطور در حال حاضر مدیریت یک تیم ۱۰ نفری از جوانان فعال و پرانگیزه رو در میزفا به عهده دارم. نقد و بازخوردهای سازنده شما، جوهر تلاش‌های مستمر ماست تا یک قدم خودمون بهبود بدیم. منتظریم …

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=