چگونه از کیورد استافینگ جلوگیری کنیم؟

کیورد استافینگ

هنوز هم که هنوزه خیلی‌ها اعتقاد دارند اگه کیورد خوبه و استفاده از کیورد باعث می‌شه کلیک بیشتری بگیریم، چرا بیشتر ازش استفاده نکنیم؟ چرا مقاله رو پر نکنیم از کلمات کلیدی؟ این دقیقاً همون چیزیه که ما بهش می‌گیم منطقِ پشت کیورد استافینگ. در زمان گذشته، یعنی وقتی تازه جستجو کردن توی وب داشت پا می‌گرفت، وقتی هنوز سئو هویتی که امروز داره رو نداشت، این راهکار عملی بود؛ چون محتوا باید صرفاً یه سرنخ به مخاطب می‌داد که بیا اینجا. ما جوابی که دنبالش می‌گردی رو اینجا داریم.

این سیگنال‌ها چی بودند؟ بله. همون کیورد یا کلمات کلیدی که توی اون ایام مقالات رو پر می‌کردند از این‌ها. اما خب زمونه عوض شده و حالا گوگل یه جور دیگه با این موضوع برخورد می‌کنه. چطوری؟ با ما تو این مقاله از میزفا همراه باشید تا هم به سوال کیورد استافینگ چیست پاسخ بدیم و هم ببینیم گوگل چه نظری راجع بهش داره و هم مهم‌تر، چطور از کیورد استافینگ جلوگیری کنیم. البته گه در سئو مبتدی هستید و مفهوم کیورد رو نمی‌دونید، پیشنهاد می‌کنیم اول مقاله مفهوم کلمه کلیدی در سئو رو مطالعه کنید.

کیورد استافینگ چیست؟

کیورد استافینگ یا Keyword Stuffing یه جور تکنیک غیرحرفه‌ای، غیراخلاقی و سئوی کلاه سیاهه که هم اسپم در نظر گرفته می‌شه و هم جزو فاکتورهای رتبه بندی گوگله. با کیورد استافینگ، یه سایت می‌آد و حجم خیلی زیادی از کلمات کلیدی رو داخل محتوا یا متا تگ‌ها (مثلا متا دسکریپشن) جا می‌ده تا به صورت مصنوعی رتبه اون صفحه از سایت رو توی نتایج گوگل بالا ببره و ترافیک بگیره. این کار اشتباه همینطور می‌تونه وقتی رخ بده که سایتی کلمات کلیدی رو هم‌رنگ بک گراند کنه تا مخاطب نتونه اون کلمات رو ببینه.

البته نکته‌ای که باید بهش دقت کنید اینه که کیورد استافینگ دیگه امروز منقضی شده چون ارزشی برای کاربران نداره و در حقیقت کیفیت متن شما رو هم پایین می‌آره. شاید بشه گفت که این تکنیک تا اوایل سال‌های ۲۰۰۰ و تا مثلا ۱۰ یا ۱۵ سال پیش توی ایران خودمون کاربرد داشت، اما در حال حاضر خیر. و حتی بیشتر، گوگل به شدت شما رو جریمه می‌کنه اگه بخواید از این تکنیک استفاده کنید. اولیت سئوی امروز با تولید محتوای ارزشمند برای مخاطبان و توجه به اصول تجربه کاربری هست.

بیشنهاد میزفا برای مطالعه: ۱۶تا از مهم‌ترین فنونی که محتوای شما رو دگرگون می‌کنه

مثال عینی از کیورد استافینگ

برای درک بهتر مشکل کیورد استافینگ تصمیم گرفتیم خودمون یه مثال طراحی کنیم. فرض کنید شما یه سایت فروشگاهی فروش اسباب بازی دارید و کیورد اصلی شما برای یکی از صفحاتتون «اردک پلاستیکی» هست. در این صورت متن زیر یه مثال از کیورد استافینگ محسوب می‌شه:

برای کودکان خود یک اردک پلاستیکی از سایت ما بخرید. اردک پلاستیکی اسباب‌بازی جذابی است که می‌تواند ساعت‌ها کودک دلبند شما را سرگرم کند، پس اقدام به خرید اردک پلاستیکی کنید. با خرید فقط و فقط یک اردک پلاستیکی، قطعاً شما برای خرید ده‌ها اردک پلاستیکی دیگر به سایت ما سر خواهید زد. اردک پلاستیکی به شما کمک می‌کند تا فرزندتان را بدون دردسر به حمام ببرید و با داشتن اردک پلاستیکی حتما او را در حین حمام سرگرم نگه خواهید داشت. برای آگاهی از قیمت اردک پلاستیکی کلیک کنید.

همونطور که می‌بینید این پاراگراف هم قابل‌خوندن نیست و هم به شکل عجیبی غیرقابل باوره و اعتماد ما رو برای خرید جلب نمی‌کنه. درواقع، می‌شه صرف همین تجربه‌ای که داشتیم به این درک برسیم که چرا کیورد استافینگ به رتبه سایت ضربه می‌زنه. پس اگه براتون سواله که گوگل چه دیدگاهی نسبت به این مسئله داره، بی معطلی بهتون بگیم که یه دیدگاه منفی. خیلی منفی. ☠️ با کیورد استافینگ، هر سایتی رسماً گور خودش رو توی سئو کنده! تمام.

پیشنهاد میزفا برای مطالعه: طول محتوای سایت برای سئو چقدر باشه؟ + آمار

چطور از کیورد استافینگ جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از کیورد استافینگ چندتا کار می‌شه کرد که ما اون‌ها رو به ترتیب تو بخش‌های زیر می‌نویسیم:

  • تولید محتوای با کیفیت که برای مخاطبان اطلاعات ارزشمند به همراه داره و طبق قواعد نگارشی محتوانویسی نوشته شده و خوندنش راحته.
  • استفاده از کلمات کلیدی متنوع و طولانی به جای تکرار کلمات کلیدی کوتاه. برای این کار لازمه انواع کلمات کلیدی رو بشناسید و بتونید از کلمات کلیدی طولانی برای افزایش فروش سایت استفاده کنید.
  • استفاده طبیعی از کلمات کلیدی در محتوا، بدون اینکه اون‌ها رو مکانیکی پشت سر هم تکرار کنیم و روان‌بودن متن رو خراب. همینطور می‌تونیم به کمک ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی که قبلا معرفی کردیم، تعداد بیشتری کیورد پیدا کنیم و به جای تکرار یک کلمه کلیدی از انواع گوناگون کلمات کلیدی مترادف استفاده کنیم.
  • اجتناب از استفاده بیش از حد از لینک‌سازی داخلی که در اون‌ها از کلمات کلیدی به عنوان انکرتکست استفاده شده. داشتن لینک زیاد باعث می‌شه مقاله شما اسپم در نظر گرفته بشه. [اینجا بذارید یه شوخی هم کنیم که یه بار داشتیم روی یه سایتی کار می‌کردیم که توی یکی از محتواهاش که از ۱۰۰۰ کلمه تجاوز نمی‌کرد، بیشتر از ۴۰ لینک داخلی داشت به یک صفحه خرید لپ تاپ. حدس می‌زنید با چه انکرتکستی لینک داده بود؟ نقطه.  ۴۰تا نقطه رو لینک سازی کرده بود. اما خب برای این عزیز توضیح دادیم و بعد از اون دیگه این اشتباه تکرار نشد.]
  • اطلاع داشتن از الگوریتم‌های گوگل و مقصود کاربر و بهینه کردن محتوا بر اساس این اطلاعات. محتوا باید بهترین جواب رو برای کوئری مخاطب پیدا کنه. اصل در سئو همینه. در اینجا هم توصیه می‌کنیم مقاله الگوریتم EAT گوگل رو مطالعه کنید.
  • مانیتورینگ کلمات کلیدی و تحلیل عملکرد محتوا برای اینکه ببینیم چه رتبه‌ای داریم و اصلا چی کار کردیم. پیشنهاد ما برای این بخش اینه که از ابزار میزفا تولز استفاده کنید که منحصراً برای زبان فارسی طراحی شده و یه کیورد ترکینگ خیلی خوب می‌تونه برای شما انجام بده.

نتیجه گیری

تو این مقاله سعی کردیم خیلی خلاصه و بدون حاشیه رفتن بهتون توضیح بدیم که معنی کیورد استافینگ چیه، به چه تکنیکی اطلاق می‌شه و به طور عینی چطور انجام می‌شه. مثالش رو هم براتون زدیم و توضیح دادیم که طبق تجربه ما معمولاً توی ایران، سایت‌های فروشگاهی (به خصوص در حوزه محصولات دیجیتال) بیشتر درگیر این موضوع هستند و شاید علتش تحریص و تأکید زیاد بر افزایش فروش به عنوان هدف محتوا باشه. همینطور توضیح دادیم که گوگل چه نگرشی نسبت به کیورد استافینگ داره که درواقع نگرشی منفی هست و در جهت پایین آوردن رتبه شما عمل می‌کنه.

مورد آخر هم توضیح دادیم که برای جلوگیری از کیورد استافینگ می‌تونید چه کاری انجام بدید. امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید. اگه سوال یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، خوشحال می‌شیم در قسمت نظرات برامون بنویسید.

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=