مفهوم E-A-T در سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

الگوریتم eat گوگل

چرا لینک بیشتر بسازیم؟ چرای محتوای با کیفیت و به روز تهیه کنیم؟ اصلا چرا ما باید برای کسب‌وکارمون نیروی متخصص سئو داشته باشیم؟ این‌ها همه سوالاتیه که یه تحلیل‌گر متخصص دیجیتال مارکتینگ و سئو، به چندین شکل مختلف می‌تونه چندین پاسخ مشترک بهشون بده.
اما به احتمال خیلی زیاد یه چیزی تو همه جواب‌هایی که می‌ده ثابته: اشاره به مفهومی به اسم الگوریتم E-A-T گوگل.

ما تو این مقاله از میزفا می‌‎خوایم به زبان ساده و خیلی دقیق اما کاملا خلاصه بهتون بگیم دقیقا منظور از E-A-T در سئو چیه و اساساً چه کاربردی در بهینه سازی سایت و رتبه گرفتن صفحاتمون داره.

با ما همراه باشید.

E-A-T مخفف چیست؟

سال ۲۰۱۳ گوگل یه راهنمای سئو منتشر کرد به نام راهنمای رتبه بندی کیفیتی جستجوی گوگل. کار این کتابچه راهنما این بود که به وبسمترها و متخصصین سئو کمک کنه تا بفهمن ربات گوگل دقیقا تو صفحات وب دنبال چیه. توی آپدیت‌های همین راهنما بود که برای اولین بار تو سال ۲۰۱۸ مفهوم E-A-T مطرح شد. E-A-T یه مفهوم نسبتاً جدید در دنیای سئو هست و به ترتیب به معنای تخصص (Expertise)، اقتدار (Authoritativeness) و اعتماده (Trustworthiness). اگه حروف اول این سه واژه رو بذاریم کنار هم می‌شه E-A-T.

E-A-T مخفف چیست

اگه بخوایم یه مثال براتون بزنیم که الگوریتم E-A-T گوگل دقیقاً کجا به کار می‌آد و برامون مهم می‌شه، می‌تونیم با بررسی مثالی شروع کنیم که احتمالا بیشترمون تجربه‌اش کردیم: درد دندون!

فرض کنید شما رفتید پیش دندون پزشک برای جراحی و حالا برگشتید خونه. یه مقدار درد دارید هنوز و از اونجا که دوباره نمی‌خواید به این زودی برگردید به دندون پزشکی، می‌گید چرا یه سرچ نکنم ببینم چی برای تسکین دندان درد بعد از جراحی خوبه. پس سرچ می‌کنید و اولین نتیجه گوگل یه صفحه ست به اسم: «مراقبت‌های لازم پس از درمان جراحی دندان». اینجا دقیقا همون جاییه که E-A-T وارد عمل می‌شه.

پرواضحه که اینجا دیگه فقط بحث این نیست که شما نیاز به یه سری اطلاعات دارید. سایتی که باز می‌کنید رو گوگل هرگز اجازه نمی‌ده بهش که، مثلا، اگه بدون «تخصص» چیزی نوشته، اون چیز بیاد و سریع برسه شمای مخاطب. یه دلیل ساده اینه که این مسئله خطرناکه و می‌تونه سلامت شما رو به خطر بندازه.

اما اینجا باید یه خرده صبر کنیم. این ۳ مفهوم اقتدار، تخصص و اعتماد یه مقدار شبیه همن. چه فرقی بینشون هست و اساساً ما وقتی از این ۳تا حرف می‌زنیم منظورمون چیه؟ به بیان دیگه، چه شکلی گوگل E-A-T رو بررسی می‌کنه؟

E-A-T با چه معیارهایی ارزیابی می‌شود

برای بررسی معنی E-A-T در سئو به ترتیب پیش می‌ریم.

الگوریتم E-A-T چیست

۱. تخصص (Expertise)

تخصص یعنی اینکه شما توی حوزه کاری‌تون، دانش یا مهارت سطح بالا داشته باشید. تخصص رو گوگل تنها و تنها از طریق محتوای با کیفیتی که تولید می‌کنید ارزیابی می‌کنه و کاری به سطح سازمان یا سابقه شما نداره. مثلا اگه شما تو حیطه پزشکی (یا مشاوره قانونی و…) تولید محتوا ‌کنید، باید نویسنده‌تون متخصص این حوزه باشه؛ وگرنه امکان جریمه شدن زیاده.

از طرفی اگ راجع به موارد کمتر تهدید کننده (به این موارد در اصطلاح تخصصی non-YMYL می‌گیم که تو یه مقاله دیگه مفصل توضیح خواهیم داد یعنی چی) بنویسید، باز هم بهتره که فرد متخصص بنویسه؛ چرا که حتماً شما هم با گوگل موافقید که بهتره بحث مالیات رو مثلا یه حسابدار راجع بهش بنویسه تا یه فرد معمولی.

راجع به مباحث تجربی و یا کم‌خطر و بیشتر بیزنس‌محور، خب خبری از جریمه نیست؛ اما همچنان تخصص و کارامدی بالا و میزان تخصص و دانش نویسنده مهمه.

به طور کلی باید در راستای تولید محتوای ارزشمند قدم بردارید و برای این کار، مقالات آموزش تولید محتوای میزفا می‌تونه به شما کمک زیادی کنه.

۲. اقتدار (Authoritativeness)

اقتدار یعنی شهرتی که شما و سایت و برند شما بین متخصصین و افراد و سایت‌های تأثیرگذار دیگه تو حوزه کاری‌تون دارید. باز ساده‌تر بگیم. اگه شما یه سایت سئو مثل میزفا داشته باشید و وقتی افراد می‌خوان راجع به مثلا بهبود لینک سازی داخلی بخونن و یا به دوستشون پیشنهاد بدن کجا بره برای آموزش سئو، به خودشون می‌گن بذار یه سر به میزفا بزنم حتماً یه چیز خوب در این مورد داره، این یعنی اقتدار.

برای ارزیابی اقتدار وب‌سایت، گوگل اول به بینشی که توی محتوا هست نگاه می‌کنه (و نه صرفاً اینفو و اطلاعاتی که همه جا فت و فراوون ریخته!) نکته مهم دیگه اینه که این بینش رو فقط نه باید خود وب‌سایت، بلکه باید منابع دیگه مثل سایت‌های دیگه (بک لینک رو که خاطرتون هست چیه؟) یا مثلا کاربرانی که نظرات نوشتن نشون بدن.

و خب، فکر می‌کنم خیلی‌هامون اینجا متوجه شدیم که چرا صرفا ترجمه مقالات از ویکی پدیا باعث نمی‌شه گوگل کسی رو بیاره صفحه اول جستجو. 🙂

۳. اعتماد (Trustworthiness)

اعتماد یعنی اینکه محتوای شما چقدر دقت داره، چقدر شفافیت داره و چقدر نزدیک به نیاز کاربر نوشته شده. الگوریتم E-A-T گوگل برای بررسی اعتمادپذیری سایت، فاکتورهای مختلفی رو در نظر می‌گیره که یکی‌اش برای مثال منبع داشتنه. یکی دیگه اینه که مثلا توی همون موضوعات پزشکی و… شما اطلاعات تماس داشته باشید.

نکته مهم اینه که حین صحبت از اعتماد ما داریم از یه مفهوم انسانی حرف می‌زنیم. بنابراین، مهمه که هر چیزی که موجب افزایش اعتماد در کاربران می‌‌شه رو اینجا دخیل کنیم توی کارمون و این دقیقاً همون چیزیه که E-A-T گوگل می‌خواد.

بنابراین، اگر فروشنده‌اید و اون پایین آدرستون نیست، یا اگه سایت بورس راه انداختید و اسمتون رو گذاشتید دکتر فلانی، اما نه تصویرتون هست و نه رزومه‌تون یا اگه محتوایی نوشتید راجع به اینکه افراد چطوری توی این وضع اقتصادی با بیست میلیون لپ تاپ همه‌کاره بگیرن، اما توش سی چهل بار به لپ تاپ‌های گرون قیمت و گیمینگ لینک دادید و هزار مثال دیگه… برگردید و یه مقدار تجدید نظر کنید. این‌ها با مفهوم E-A-T و اصل اعتمادپذیری گوگل همخوانی نداره.

نتیجه گیری

تو این مقاله از سری مقالات آموزش سئوی میزفا سعی کردیم به زبان ساده شما رو با معنی E-A-T در سئو و کاربردی که در سئو داره آشنا کنیم. تجربه متخصصین سئوی ما می‌گه که برای استفاده بهتر از الگوریتم E-A-T شما باید لینک سازی داخلی سایتتون رو بهتر کنید، تولید محتوای با کیفیت و به روز داشته باشید، سعی کنید همیشه براساس واقعیت و فکت کار کنید، نظرات و ریویوهای بیشتری از مخاطبان بگیرید و با افراد متخصص کار کنید.

امیدوارم که از خوندن این مقاله لذت برده باشید. می‌تونید سوالاتتون درباره E-A-T رو در قسمت نظرات پایین صفحه مطرح کنید تا متخصصین میزفا شما رو بیشتر راهنمایی کنن.

تا بعد!

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=