تکنیک های لینک داخلی سئو و نحوه بهینه سازی آن

لینک داخلی در وردپرس چطور باشد؟ چطور لینک سازی اصولی در سئو اثر دارد؟

لینک داخلی
لینک داخلی

لینک‌های داخلی سایت رو ‌می‌شه با درهای یک ساختمون بزرگ و پر از اتاق تشبیه کرد. وجه تشابه «لینک» و «در» اینه که هر دو، راه‌های ارتباطی به قسمت‌های مختلف هستند. لینک‌های داخلی کارشون اینه که راه ارتباطی بین صفحات مختلف سایت درست کنند و درهای ساختمون کارشون اینه که راه‌های ارتباطی بین اتاق‌ها درست کنند.

همونطور که برای طراحی اصولی یه ساختمون، نیاز به نقشه و برنامه و تخصص هست، لینک سازی داخلی صحیح هم نیاز به یادگیری نکاتی داره که موضوع اصلی همین مقاله ست. در این مقاله سعی می‌کنم مهم‌ترین نکاتی که حاصل دانش‌اندوزی و تجربه ما از پروژه‌های متعدد هست رو در اختیار شما عزیزان قرار بدم تا در سایتتون استفاده کنید. همچنین اشتباهات رایج در نحوه ساخت لینک داخلی رو خدمتتون می‌گم تا مطالعه کنید و از انجام چنین اشتباهاتی پرهیز کنید.

لینک سازی داخلی برای وردپرس یا سایت اختصاصی؟
فرقی نداره سایت شما وردپرسی هست یا اختصاصی. آموزش ساخت لینک داخلی برای وردپرس و همینطور برای همه نوع سایت اختصاصی و غیر اختصاصی توی این مقاله وجود داره.

نظرات کاربران:
حتما نظرات کاربران رو مطالعه کنید. بیش از ۲۰۰ نظر و سوال مختلف در انتهای این مقاله ثبت شده که می‌تونه برای یادگیری تکنیک های لینک سازی داخلی حرفه ای به شدت آموزنده باشه.

فرق لینک داخلی (Internal Link) و لینک خارجی (Backlink)

در ابتدا لازمه تفاوت لینک داخلی و خارجی رو بدونیم. این مقدمه برای دوستانی هست که مبتدی هستند و اگه شما فرقشون رو می‌دونید، برید سراغ تیتر بعدی.

اما خیلی خلاصه و ساده بگیم؛ وقتی ما از یک صفحه سایتمون (مثلا mizfa.com/article) به صفحه دیگه‌ای باز هم در سایت خودمون (مثلا mizfa.com/product) لینک بدیم، در اینجا یک لینک داخلی (Internal link) ساختیم. ولی اگه یه سایت دیگه (مثلا mizfa.ir)، سایت ما (mizfa.com) رو لینک کنه، به این نوع لینک‌ها اصولا بک لینک (Backlink) یا همون لینک خارجی می‌گن.

هر دو نوع لینک اهمیت زیادی در SEO دارند؛ ولی رعایت اصول لینک سازی داخلی در سئو مقدم بر بک لینک گرفتن از سایت‌های دیگه ست (پایین توضیح می‌دم چرا). تمرکز ما در این مقاله هم طبعاً روی آموزش لینک سازی داخلی هست.

اهمیت لینک سازی داخلی برای سئو

بهینه سازی لینک های داخلی به بازدیدکنندگان کمک می‌کنه تا شانس بازدید از سایر صفحات سایت شما رو به منظور رفع نیازهای خودشون داشته باشند. به عبارتی باعث می‌شه کاربران زمان بیشتری رو در سایتتون صرف کنند. در نتیجه بیشتر با برند مجموعه‌تون و همچنین محصولات و خدماتتون آشنا می‌شن که می‌تونه به مرور باعث افزایش فروش بشه.

یه اهمیت دیگه لینک سازی داخلی اینه که به پیکربندی بلاگ شما کمک می‌کنه تا محتواهایی که نوشتید از نظر ساختاری، منسجم و پیوسته باشن. این انسجام و پیوستگی به کاربران کمک می‌کنه تا تجربه بهتری داشته باشند و مشخص‌تر بتونند نیازشون رو برطرف کنند. همچنین، شما از این طریق محتواهای مرتبطی که دارید رو هم پروموت می‌کنید.

دیگر اهمیت یادگیری لینک سازی داخلی صحیح اینه که می‌تونه به چگونگی حرکت ربات گوگل در صفحات سایت شما کمک کنه. ربات گوگل هنگام خزش (Crawling) صفحه، از طریق لینک‌ها وارد صفحات بعدی می‌شه. اگه اصول لینک سازی داخلی رو رعایت کنید و لینک سازی منطقی و قوی‌ای داشته باشید، ربات گوگل بیشتر و سریع‌تر صفحات شما رو می‌بینه و اگه مثلا محتوای صفحه‌ای رو به‌روزرسانی کرده باشید، گوگل سریع‌تر متوجه تغییراتش می‌شه و ایندکس می‌کنه. پس به طور خلاصه، لینک داخلی باعث بهبود ایندکس شدن آدرس‌های وب‌سایت شما در نتایج می‌شه.

از طرفی، یکی از مهم‌ترین سنجش‌های تعامل کاربران “نرخ پرش یا Bounce rate” هست. هر چقدر شما بانس ریت کمتری داشته باشید، یعنی هر چقدر درصد کاربرانی که فقط یه صفحه از سایت شما رو مشاهده می‌کنن و بعد به هر دلیلی خارج می‌شن کمتر باشه، تقریبا میشه نتیجه گرفت که لینک سازی داخلی خوبی دارید. آیا با معیار مهم بانس ریت آشنایی دارید؟ مقاله بانس ریت چیست ما رو حتما مطالعه کنید.

حالا که با تاثیر لینک سازی داخلی بر سئو آشنا شدیم، نوبت به این می‌رسه که ترفندهای لینک سازی داخلی رو بدونیم تا بتونیم لینک‌های سالم، موثر و قدرتمند بسازیم. در ادامه به آموزش ۱۰ مورد از موثرترین راهکارها در این باره می‌پردازیم. با رعایت این قواعد، به مرور سئو داخلی و تجربه کاربری سایت شما بهبود پیدا می‌کنه.

  1. تاثیر تعداد مطلب در لینک سازی داخلی برای سئو

    اهمیت تعداد مطالب در لینک سازی داخلی

    یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها در ساخت لینک های داخلی و تدوین یک استراتژی مناسب، در وهله اول داشتن مطالب با کیفیت و متعدد هست. خیلی از کارشناسان SEO این مورد رو یکی از مهم‌ترین اصول لینک داخلی در سئو می‌دونند که خیلی ساده به شما امکان ساخت لینک‌های بیشتر رو می‌ده.
    قبل از اینکه شما برقرار کردن ارتباط بین مقالات رو شروع کنید، به مشخص کردن یک استراتژی محتوایی قوی احتیاج دارید. این استراتژی می‌تونه در بهبود کیفیت لینک‌های داخلی هم به‌کار برده بشه.
    حالا استراتژی در تولید محتوا و مطالب یعنی چی؟ یعنی داشتن یک برنامه هدفمند، قوی و منظم برای تولید محتوا و اینکه بدونید هفته بعد و ماه بعد، چه محتوایی قراره تولید بشه، قراره چه نوع استفاده‌ای بشه، توسط چه کسی تولید میشه و چه زمانی برای انتشارش مناسبه.

  2. لینک سازی داخلی به مهم‌ترین مطالب در صفحه اصلی

    لینک داخلی به مطالب مهم

    لینک دادن به مهم‌ترین و محبوب‌ترین مطالب در صفحه اصلی، یک مزیت برای نگه‌داشتن بازدیدکننده و سئو سایت هست که تاثیر مستقیمی در بهبود نرخ دفع کاربری داره. یه عامل خیلی مهم تو ترافیک سایت شما، بازدید از صفحه اصلی سایت هست. با داشتن لینک‌های مناسب در صفحه اصلی یا صفحات لندینگ پیج، می‌تونید کاربر رو تشویق به باز کردن اون لینک کنید.
    این صفحات محبوب و پربازدید رو میشه با ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس یا حتی سرچ کنسول مشخص کرد. صفحاتی که بیشترین بازدید و طولانی‌ترین مدت زمان متوسط رو دارند، بهترین انتخاب برای لینک سازی داخلی هستند و اغلب، امکان ایجاد لینک به شکل اصولی و کاربرپسند رو دارند.

  3. لینک سازی متنی

    اصول لینک سازی داخلی سئو

    در حال حاضر و از نگاه ربات گوگل، لینک‌هایی که درون متن وجود دارند نسبت به لینک‌هایی که به‌تنهایی (خارج از متن پاراگراف) قرار دارند، ارزش و اهمیت بیشتری دارند. یعنی تو تصویر بالا، لینک‌های شماره 1 و 2 که داخل پاراگراف هستند، ارزش سئویی بیشتری نسبت به لینک شماره 3 دارند. چرا؟
    به خاطر اینکه این لینک‌ها توسط محتوای متنی احاطه‌ شده‌اند. نمونه این نوع لینک‌ها رو می‌تونید توی همین مقاله میزفا ببینید. این موضوع به موتورهای جستجو مثل گوگل کمک می‌کنه تا متن قبل و بعد از لینک رو به‌ عنوان معیاری برای مرتبط بودن لینک به اون متن در نظر بگیرند. همچنین میشه انواع کلمات کلیدی (کوتاه، طولانی، برند و…) رو به این شکل داخل متن‌ها لینک‌دار کرد؛ البته به شکل اصولی، نه به شکل اسپم.
    با این ترفند، استفاده از کلمات کلیدی به لینک های داخلی کمک می‌کنه تا توی ذهن بازدیدکننده بهتر جا بگیره. گوگل این متن‌ها رو برای کاهش تعداد لینک‌های اسپم در نمایش جستجوها ردیابی می‌کنه.
    بنابراین اگه شما می‌خواید امتیاز خوبی در نتایج موتورهای جستجو بگیرید، باید به اصول لینک سازی داخلی در سئو مطالب سایتتون توجه ویژه داشته باشید و لینک‌های ایجاد شده در پست‌های شما باید مرتبط با موضوع و به شکل اصولی در متن‌ها درج بشه.
    البته منظورم این نیست که از لینک‌های بین پاراگراف‌ها استفاده نکنیم. اتفاقا برعکس، استفاده از این نوع لینک داخلی توصیه میشه. چرا که چنین موضوعاتی اگه جذاب باشند، توجه کاربر رو جلب می‌کنند و باعث میشن کاربر بیشتر در سایت ما بمونه و به‌طور کلی اثر مثبتی دارند. تنها نکته‌ای که درباره این لینک‌ها وجود داره و مورد بحث ما هست، اینه که ارزش سئو این نوع لینک‌ها نسبت به لینک‌های درون متنی کمتره.

  4. ساخت لینک داخلی در سایت به تعداد مناسب

    تعداد لینک سازی داخلیشما هر دفعه با ایجاد لینک داخلی، یه اعتباری به صفحه لینک شونده ارائه می‌کنید. و اگه مثلا من از صفحه اول به یک صفحه خاص و با یه موضوع خاص تعدادی لینک ثبت کنم، از نگاه موتورهای جستجو اعتبار کلی لینک صفحه اول رو به اون موضوع خاص دادم. البته توجه داشته باشید که اعتبار صفحه با اعتبار لینک‌های خارجی اون صفحه جداست، هر چند مقدار اون‌ها به هم وابسته هستن.
    پس از اونجایی که با هر لینک، میزانی اعتبار داده میشه، باید تعداد لینک‌ها رو در سطح مناسب نگه داشت و به‌ دور از روش‌های اسپم و سئوی سیاه کار کرد. این رو هم خوب می‌دونید زیاده‌روی در هر کاری بده.
    حالا اگه بخوایم از جنبه بصری و تصویری این موضوع رو بررسی کنیم، تعداد لینک داخلی زیاد طبیعتا می‌تونه باعث گیج کردن بازدیدکننده هم بشه. اکثر مردم به دنبال مطالب باکیفیت، در یک سایت با ساختار داخلی مناسب هستن. در یک صفحه با لینک سازی زیاد برای یک بازدیدکننده می‌تونه گیج‌کننده و یا خوندن اون مقاله رو سخت و طولانی کنه.
    بنابراین، هیچ‌وقت توی ساخت لینک داخلی سایت خودتون زیاده‌روی نکنید! مخصوصا دوستانی که وب‌سایت خودشون رو با وردپرس ساختن و در حال حاضر به کمک افزونه‌های اتومات لینک سازی داخلی، به صورت افراطی در حال ساخت و ایجاد لینک‌های داخلی هستند.

  5. افزایش اعتبار با بهترین روش لینک سازی داخلی

    افزایش اعتبار با بهترین روش لینک سازی داخلی

    بهتره از یک مجموعه صفحات کوچک‌تر برای ایجاد لینک به قسمت‌های مهم‌تر استفاده کنید. این کار به بهبود اعتبار صفحات موقع جستجو در نتایج کمک می‌کنه. ایجاد یک مسیر منطقی، با لینک سازی بین مطالب سایت هم به کاربران کمک می‌کنه؛ و هم روی بهتر شدن موتورهای جستجو جهت خزیدن و ایندکس کردن مطالب شما تاثیر می‌ذاره.
    مثلا شاید شما بخواید به یک صفحه اعتبار بیشتری بدید، می‌تونید یک قسمت جدید، حالا در قالب یه پست، یا صفحه، یا هر متنی در هرجایی از سایت، که مرتبط با صفحه موردنظر هست رو ایجاد کنید. وقتی که شما یک لینک داخلی از این مطلب جدید به صفحه موردنظر می‌دید؛ اعتبار اون صفحه شروع به افزایش می‌کنه.
    البته ممکنه همیشه هم این روند اجرا نشه اما در بیشتر مواقع جواب میده.

  6. به اشتراک گذاری اعتبار صفحات توسط ساخت لینک داخلی

    اشتراک گذاری اعتبار صفحات در ساخت لینک داخلی

    برخی از سئوکاران معتقدند لینک سازی از یک صفحه محبوب به یک مطلب پایین، یکی از بهترین راه‌ها برای اشتراک اعتبار و بهبود اون مقاله پایین هست.
    مثلا یک لینک داخلی از یک صفحه با ۱۰۰ بازدید در روز، به یک صفحه دیگه با یک یا دو بازدید در ماه باعث افزایش نمایش صفحه دوم میشه.
    این کار بسیار فوق‌العاده هست برای مطالبی که در سایت شما فراموش‌ یا ناپدید شده باشن. موتورهای جستجو فقط در صفحات وب سلسله مراتبی، کار خزیدن رو انجام میدن. ربات‌هایی که صفحات اعتبار پایین رو از طریق صفحات محبوب می‌خزن، احتمال ایندکس کردن اون صفحات رو بالا می‌برن و این مسئله می‌تونه برای بهبود صفحات با اعتبار پایین‌تر خیلی مفید باشه.

  7. ارزش افزوده لینک داخلی با لینک سازی داخلی حرفه ای

    ارزش افزوده لینک داخلی با لینک سازی داخلی حرفه ای

    نحوه لینک سازی داخلی که شما در سایتتون انجام می‌دید، باید بر اساس ارزشی که برای خواننده داره باشه.
    مثلا یه لینک سازی داخلی به یه مطلب با توضیحات و جزییات بیشتر درباره یه موضوع، نسبت به یه مطلب با توضیحات مختصر بهتره. در واقع بهتره شما به کاربرانتون چیزهایی رو بدید که به دنبال اون هستن.
    موتورهای جست‌وجو مثل گوگل تمرکز خودشون رو به‌ جای کمیت، روی کیفیت گذاشتن. خیلی از الگوریتم‌های مورد استفاده در موتورهای جستجو مثل الگوریتم پاندا، یادآور اینه که چگونه کاربر، سایت رو بازدید می‌کنه. به جای تمرکز روی اینکه موتور جست‌وجو رو به صفحات خاصی هدایت کنیم، بهتره این رو در نظر بگیریم که اگه ربات گوگل یه انسان بود، چگونه صفحات رو بازدید می‌کرد.

  8. ساخت لینک داخلی اصولی برای ایجاد چرخه طبیعی در سایت

    ساخت لینک داخلی اصولی برای ایجاد چرخه طبیعی در سایت

    ? چگونه یک استراژی مناسب در ساخت لینک سازی داخلی داشته باشیم؟
    شاید داشتن یک چرخه مناسب یکم بتونه به این سوال جواب بده. بهینه سازی لینک های داخلی وب‌سایت که شما انجام می‌دید، می‌تونه یه چرخه توی سایت از یه صفحه به باقی صفحات باشه. توی بهینه سازی اصولی لینک های داخلی سایت، داشتن یه جور انتقال یکپارچه از صفحه اصلی به سایر صفحات به شکل اصولی کاملا مورد نیازه.
    به فهرست کتاب‌ها توجه کنید؛ ارتباطات بین فصل‌های یک کتاب مثل یه چرخه‌ طبیعی توی اون کتابه. اگه شما خواننده رو از فصل اول به فصل ده لینک کنید، خواننده شما قسمت بزرگی از موضوع اصلی رو گم می‌کنه. هر لینک متوالی باید بازدیدکننده رو از یک تفکر گمراه و گنگ به یک تفکر هدایت‌کننده و منطقی راهنمایی کنه.
    رعایت چرخه طبیعی و ساخت لینک داخلی مناسب می‌تونه فردی که توی مرور صفحات گیج شده رو برای بازدیدهای بعدی نگه داره؛ که این موضوع کمک خیلی زیادی به بهبود نرخ پرش کاربر می‌کنه و خب قطعاً شما نمی‌خواید لینک‌های سایتتون متفرق یا پراکنده به نظر برسه.

  9. متن صحیح اَنکر برای لینک سازی داخلی (Anchor Text)

    متن صحیح اَنکر برای لینک سازی داخلی

    انکرتست (Anchor Text) یک متنه که توی یه لینک به شکل “عنوان” استفاده میشه. بعضی وقتا یه سری از افراد با سئوی سیاه یا حتی گاهی نداشتن دانش کافی و صحیح، یه سری انکرتکست‌هایی گول زننده می‌سازن. روش‌های مختلفی برای ساخت انکر تست، با توجه به توسعه و نوع فعالیت سایت شما، می‌تونه استفاده بشه.
    خیلی از مردم به انکرتکست‌های کلی و معروف مثل ”اینجا کلیک کنید“ یا ”بیشتر بخوانید“ اعتماد می‌کنن. یه چیزی که شما باید نسبت به اون محتاط باشید، تطبیق لینک داخلی با کلمات کلیدی هست. خیلی جاها گوگل سایت‌ها رو به خاطر این کار جریمه می‌کنه. مثلا شما نمی‌تونید لینک سازی های خودتون رو با کلمه ”طراحی سایت“ به‌ عنوان ادامه مطلب قرار بدید، در صورتی‌ که همین کلمه توی کلمات کلیدی در اون مقاله هم استفاده‌ شده باشه.
    البته این موارد خیلی پیچیده و سخت تر از اونیه که بشه اینجا خلاصه‌اش کرد و ما توی کلاس‌های خصوصی سئو آکادمی میزفا، حدود ۳ ساعت دربار‌اش صحبت می‌کنیم.

  10. اهمیت رنگ لینک در ساخت لینک داخلی

    رنگ در لینک سازی داخلی

    یه سری از کارشناس‌های سئو، انتخاب رنگ رو روی کلیک و یا عدم کلیک بازدیدکننده روی لینک داخلی تاثیرگذار می‌دونن. لینک‌ها احتیاج دارن که واضح و آشکار و برای کاربران الهام‌بخش باشن. شما نمی‌خواید که لینک‌ها به متن عادی شما شباهت داشته باشن، چون که این موضوع می‌تونه حتی روی تجربه کاربری اثر منفی ایجاد کنه.
    از نظر موتورهای جست‌وجو، رنگ لینک‌ها اصلا مهم نیست. از دیدگاه خزنده‌های وب؛ هر رنگی خوبه. چیزی که موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ دنبال اون هستن، میزان مربوط بودن لینک به متنه.
    این رو هم بدونید که هر روش غیرمنطقی‌ای مثل تطبیق کردن رنگِ متنِ لینک با بک‌گراند، یا مخفی کردن لینک‌ها به هر شکلی، باعث بالا بردن خطر پنالتی شدن سایت در گوگل میشه. روش‌های گفته‌شده ترفند نیستن، بلکه به‌ سئو سیاه حساب میشن و جزو فاکتورهای اسپم (سئو غیراخلاقی) در بهینه سازی سایت هستن.

سوالات متداول در نحوه لنیک سازی داخلی سایت (مهم)

  • در لینک سازی داخلی یک مقاله، چند بار به یک صفحه دیگه لینک بدیم؟

    تعداد لینک داخلی باید منطقی باشه، شما فرض کن یک صفحه A داری و یک صفحه B و قصد داری داخل صفحه A به صفحه B لینک داخلی بدی.
    فکر نکنید اگه به جای یه بار لینک کردن صفحه B، دو بار لینک کنید اثر مثبت بیشتری می‌بینید. و همینطور فکر نکنید که اگه به صفحه B بیشتر از یک بار لینک بدید اثر منفی می‌بینید.
    اگه با هدف سئو قصد دارید تعداد لینک بیشتری به صفحه B بدید، من باشم انجام نمیدم (نظر شخصیمه.)
    ولی اگه به خاطر راحتی کاربر قصد داری لینک بیشتری بدید تا بهتر و سریع‌تر اون صفحه رو پیدا کنه، من باشم حتما لینک میدم حتی اگه تعدادش بیشتر باشه.
    وقتی میگم تعدادش بیشتر باشه باز منطق میاد وسط و منظورم این نیست که هر چقدر دلت خواست لینک بدی.

  • آریافر موضوع پیچیده شد! یه عدد دقیق برای لینک سازی داخلی مقالات بگو!

    این موارد صرفا عدده برای کسایی که خیلی انعطاف پذیر نیستن و ترجیحشون اینه یه مقدار مکانیکی‌تر کار کنن. هر چند پیشنهاد من نیست، با این حال:
    به نظر من به ازای هر ۳۰۰ کلمه میشه یک لینک داخلی ساخت. همینطور هر صفحه‌ای که لازم هست رو بهتره بین ۱ الی ۳ بار لینک بدیم. پیشنهاد من استفاده از انکرتکست‌های مختلف در بحث لینک سازی داخلی هست.

  • رابطه دسته محصول با خود محصول در ساخت لینک داخلی سایت چطوریه؟

    با کلمه کلیدی‌های دسته‌بندی، اگه داخل محصولات به خود دسته لینک بدید، از نظر سئو درسته؛ ولی از نظر فروش شاید باعث عدم تمرکز کاربر در صفحه محصول بشه.
    پیشنهاد میشه بحث لینک سازی داخلی رو بیشتر از سمت مقالات سایت به دسته‌بندی محصولات و خود محصولات صورت بدید.

  • با کلمه کلیدی صفحه A به خود صفحه A لینک داخلی بدیم؟

    من خودم باشم انجام نمیدم. قبلا چند باری این کار رو کردم ولی به نظر خودم جالب نیست. نتیجه منفی نداره ولی دلیلی برای لینک از نظر تجربه کاربری وجود نداره.

  • برچسب‌های داخلی، پدر لینک سازی داخلی سایت من رو درآورده! چه کار کنم؟

    اگه برچسب‌ها رتبه‌ای نداره و تکراریه پیشنهاد میشه اول ریدایرکت به صفحه مرتبط و بعد حذف بشه.
    با یه سری از ابزارهای سئویی می‌تونید متوجه بشید که برچسب رتبه داره یا نه؟ مثل ابزار میزفا تولز که کار شما رو فوق‌العاده توی این زمینه ساده می‌کنه.

    ابزار میزفا تولز برای آنالیز لینک های داخلی
    نمایی از ابزار آنالیز سایت میزفا تولز

    با این حال چون مبحث برچسب‌ها برای هر سایتی فرق داره و پیچیدگی داره، پیشنهاد می‌کنم اول مشاوره سئو ساعتی بگیرید و بعد اقدام کنید.

  • برای لینک سازی داخلی به بخش جستجوی سایتم لینک بدم؟

    این کار پیشنهاد نمیشه؛ مخصوصا اگه سایت وردپرسیه. صفحات جستجو داخل سایت وردپرس کلا تگ نوایندکس رو دارن و اعتبار سئویی ندارن. جدا از اینکه این صفحات داینامیک هستند و یک صفحه پایدار نیستن.
    اگرم لینک کردید، به نظر من اثر منفی نداره.

  • سایتم ووکامرس هست. به فیلتر محصولاتم در فروشگاه لینک داخلی بدم؟

    به احتمال ۹۰ درصد فیلترهای ووکامرس کنونیکال که به صفحه اصلی خودشون هستن، لینک بدید مشکلی نداره. ولی این رو بدونید که صفحات سایت در بخش لینک سازی داخلی اولویت نداشته باشن؛ یعنی گزینه بهتری دارید. مثل دسته بندی محصولات و …
    اگه مجبور باشید، مثلا بخواین یک سری محصولات با یک سری فیلترهای خاص نمایش بدید.

  • ۵ تا سایت دارم. همه رو بهم لینک بدم؟

    این موضوع مربوط به سئو خارجی میشه و به ساخت لینک داخلی ربطی نداره. اما اگه قصد دارید بین سایت‌های خودتون لینک سازی خارجی یا همون بک لینک ایجاد کنید، پیشنهاد میشه هم‌زمان این کار رو نکنید و طبیعی کار کنید و به مرور زمان و با تعداد کم شروع کنید.

  • با یک کلمه در مقالات مختلف میشه به چندین صفحه لینک سازی داخلی انجام داد؟

    نه اشتباهه. سایت باید در هر کلمه کلیدی، یا بهتر هست بگم در هر خانواده از کلمات کلیدی یک صدا باشه. فقط به یک صفحه اشاره کنه.

  • آیا لینکی که داخل یک مطلب قرار می‌دیم، باید حتما عنوانش مرتبط با همون مطلب باشه؟

    هر چقدر لینک‌های داخلی ارتباط موضوعی بیشتری داشته باشند بهتره. همینطور عنوان لینک‌ها.

جمع‌بندی آموزش لینک سازی داخلی در سایت

روش صحیح لینک سازی داخلی یکی از آسون‌ترین و جزو مهم‌ترین روش‌ها برای بهبود سئو داخلی و همچنین سئو خارجی هست.

هر چند که ممکنه خسته‌کننده به نظر برسه؛ اما یه جور سرمایه‌گذاری در سایته. اضافه کردن هر قسمت جدید در سایت، پست‌ها و صفحات مهمتون رو به خاطر داشته باشید، ممکنه مرتبط به موضوعی که در حال نوشتن هستید باشن. شما می‌تونید با سرعت بیشتری با اضافه کردن لینک به هدف‌های خودتون توی سایت برسید و ساختمون سایت خودتون رو محکم‌تر بنا کنید.

فقط مطمئن بشید که این کار رو بیش‌ از حد انجام ندید؛ چون که می‌تونه به‌جای داشتن تأثیر مثبت، تأثیر منفی توی سئوی سایت داشته باشه. از این موضوع مطمئن باشید که انجام دادن این کار به شکل اصولی، کمک بزرگی به بازدیدکننده، و هم به موتورهای جستجو در پیمایش راحت‌تر صفحات سایت می‌کنه.

کاربرانی هم که سایت خودشون رو با وردپرس طراحی کردن، یک سری قابلیت‌ها دارن که می‌تونه به کمک لینک داخلی در وردپرس بیاد. مثلا افزونه یوست پیشنهاد لینک داخلی میده؛ و یا یک سری افزونه برای وردپرس وجود داره که کمک می‌کنه تا شما به صورت اتوماتیک لینک سازی داخلی رو انجام بدید.

حالا شما باید بتونید به سوال ” چگونه لینک سازی داخلی را انجام دهیم ” جواب بدید. اگه سوالی درباره نحوه ساخت و ایجاد لینک های داخلی در سایت خودتون دارید، می‌تونید در قسمت نظرات مطرح کنید. تو سریع‌ترین فرصت پاسخگو خواهیم بود. 🙂

مرسی که تا اینجای مقاله با ما همراه بودید. موفق و پایدار باشید. ?

پوریا آریافر
اولین کسب و کار آنلاین خودم رو در فیسبوک راه‌اندازی کردم، سال ۲۰۱۱ یکی از پرتعامل‌ترین صفحات فارسی با ۸۰ هزار فالور فعال رو داشتم. بعد اینکه فیسبوک خالی از کاربر ایرانی شد وارد دنیای شبکه شدم و در انتهای سال ۲۰۱۲ مدرک MCSE مایکروسافت رو دریافت کردم، در حالی که نمره بالا گرفتم ولی کسی به دلیل به خطر افتادن موقعیت شغلی خودش به عنوان کارآموز منو قبول نمی‌کرد، بعدش با شروع دوران خدمت سربازی، مسئول بهینه سازی یک سایت خبری معتبر شدم و سئو یاد گرفتم. در ابتدای سال ۲۰۱۴ تونستم از رتبه ۱۵۰۰۰ به ۴۰۰ الکسا نزدیک کنم، اون زمان الکسا خیلی مهم بود. وارد دانشگاه شدم، به دلیل عدم علاقه به دانشگاه سعی کردم زودتر تمومش کنم و سه ساله در مقطع کارشناسی IT فارغ التحصیل شدم، توی دانشگاه هر کسی منو میدید یاد سئو میوفتاد، در همون سال آخر دانشگاه بزرگ‌ترین کانال تلگرامی IT با ۴۰ هزار عضو رو داشتم، که به مجتمع فنی فروختم تا بتونم تمرکز رو فقط بر روی عشق خودم یعنی سئو بذارم، وقتی کانال تلگرام فروختم حس پرواز بهم دست داد، هرچند درآمد چندین میلیون ماهانه رو از دست دادم ولی دوباره باید مثل گذشته با پوستی نو یک فصلی نو رو میساختم. در این چندین سال فعالیت‌های سئو به شکل تخصصی بنده در قالب پروژه‌های مختلف و آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در دفتر میزفا و دانشگاه علامه طباطبایی تهران صورت ‌گرفته، تجربه بهینه سازی موفقی در بهبود UX و CRO پروژه‌های سئو کسب کردم. در اکثر ابزارهای کاربردی گوگل تسلط کاملی دارم. عاشق کسب تجربه های جدید هستم. راز پیشرفت در هر کاری رو یادگیری و یاددادن می‌دونم و میزفا که در اواخر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد تونست چنین بستر مناسبی رو برام فراهم کنه. همینطور در حال حاضر مدیریت یک تیم ۱۰ نفری از جوانان فعال و پرانگیزه رو در میزفا به عهده دارم. نقد و بازخوردهای سازنده شما، جوهر تلاش‌های مستمر ماست تا یک قدم خودمون بهبود بدیم. منتظریم …

217 نظر

217 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    ممنون میشم اگر سوال من رو جواب بدین
    من یک وب سایت خبری دارم
    در کنار اخباری که منتشر می کنم یکسری مقالات جامع تر متناسب با زمینه کاری ام و خبرهایی که منتشر میکنم منتشر میکنم
    مثال: من یک مقاله جامع نوشتم در مورد هوش مصنوعی و در انتهای این مطلب به خبرهای حوزه هوش مصنوعی لینک میدهم، هر خبری که منتشر کنم یک لینک داخلی در این صفحه به آن خبر میدهم
    میخاستم نظر شما را در مورد این لینک دهی بدونم

    1. سلام وقت بخیر
      نظر خاصی ندارم چون باید دید که اصلا کسب و کار هدفش چیه و چه انتظاری از سئو داره. نظرات کلی رو هم داخل مقاله به صورت دقیق گفتم.
      من باشم سعی میکنیم از خبرها به مقالات جامع و خوبم لینک بدم و برعکسش رو شاید زیاد کار نکنم چون خبر همیشه داغ نمیمونه و تاریخ مصرفی داره ولی مقاله جامع و اموزشی اینطوری نیست.

  2. ممنونم از مطالب مفید ارائه شده
    برای لینک سازی بین عبارت های متنی در یک صفحه یا متنهای در صفحات مختلف ، برای مثال (مثل لینک سازی شما در همین متن بین سرفصل ابتدایی و توضیحات بعدی ) چطور باید عمل کنم ؟ آیا از افزونه خاصی باید استفاده کنم ؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید ?

    1. سلام
      من که سوال شما رو متوجه نشدم.
      درباره لینک سازی من داخل این مقاله و همینطور نظرات هر چی بوده گفتم.
      لینک سازی طبیعی هم بهتره دستی صورت بگیره هر چند افزونه خوبه ولی دستی طبیعی تره.

    2. سلام این سوال من هم هست داخل کادر در ابتدای مقاله سر فصل های کل این مقاله رو قرار دادین و وقتی روی هر قسمت کلیک میشه مستقیم همون مطلب در این مقاله برامون میاد میشه توضیح بدین به چه صورت میشه این کارو کرد؟
      که هم یک دید کلی برای مقاله به کاربر داده میشه هم مستقیم می تونه مطلبی که در سر فصل ذکر شده که بهش نیاز داره رو بخونه.

      1. سلام
        اسم تخصصی این مورد هست Bookmarks Link
        سرچ کنید در نت.

  3. با سلام و خسته نباشید تیتر زنی برای محصولات یک سایت هم بهتره به همین روش باشه یا اینمه صرفا اسم محصول رو تو تایتل بیاریم؟ و سوالاتی که تو ذهن مشتری هستش در باره محصول رو در محتوای توضیحات محصول بیان کنیم

    1. سلام
      نفهمیدم عرفان این سوال شما چه ربطی به روش های این صفحه داره؟ این صفحه درباره لینک سازی داخلی هست و ربطی به عنوان نداره
      پیشنهاد میشه مقاله زیر درباره تگ تایتل در سئو هست رو بخون:
      https://mizfa.com/blog/course-title-title-tag-optimization
      همینطور مقاله عنوان های جذاب:
      https://mizfa.com/blog/course-title-how-to-write-catchy-titles/

  4. این مطالب برای سایت ما که با جملا هست هم مفیده و مورد بعدی اینکه در مورد سئو سایت با جملا هم مطالب میزارید ؟

    1. اموزش سئو ربطی به وردپرس یا جوملا نداره هر چند وردپرس طبیعتا ابزارهای بهتری داره ولی میتونید مقالات ما رو بخونید و در جوملا پیدا سازی کنید.

  5. سلام
    به نظرم جواب این سوال ۵۰ درصد سئوی داخلی سایت منو حل میکنه
    سوالم این هست که به نظر شما (و ن گوگل) لینک سازی داخلی چطوری انجام میشه؟!

    برای مثال بگین گوگل میاد صفحه اول و بعدش میره به لینک های منو و از داخل اون لینک ها ….

    1. سلام
      سوالی که پرسیدی یا مثالی که خودت زدی خیلی فرق داره.
      لینک سازی داخلی چطوری انجام میشه رو تو مقاله کامل توضیح دادم.
      بر اساس مثال سوال اینکه ربات گوگل چطوری لنیک های یک صفحه رو خزش میکنه:
      گوگل اول وارد صفحه اول میشه و بعد کل صفحه رو مشاهده میکنه و یک سری لینک داخلی هم پیدا میکنه و به احتمال زیاد ربات های گوگل موازی کار میکنن و همزمان چندین صفحه رو خزش میکنن، پس ممکنه همزمان هم صفحه اول بررسی کنه و هم بره لینک اول داخلی که صفحه اول بود بررسی کنه ولی اگر همون لینک اولی دوباره در صفحه اول تکرار بشه بررسی نمیکنه. همینطور براساس بودجه خزش هم پیش میره و ممکنه براین اساس همه لینک های داخلی رو هم بررسی نمیکنه.
      این نظر من بود و چون گوگل من ننوشتم ممکنه اشتباه باشه صرفا الان براساس رفتاری که داره نظر میدم.

  6. مقاله رو خوندم کیف کردم، بعد کامل قسمت نظرات و سوال های کاربران و پاسخ های شمارو خوندم بیشتر کیف کردم، خسته نباشید واقعا

    1. سلام علیرضا
      امیدوارم خوب باشی.
      منم با خوندن نظر شما اول هفته کلی کیف کردم ممنونم از حضورت.?

  7. سلام
    سوال: آیا ایرادی دارد اگر صفحه ای داریم و روی کلمات خرید و قیمت محصول هر دو بالا باشد و ما در مقاله با هر دو کلمه بهش لینک بدهیم؟؟؟
    راحت تر بگم آیا در لینکسازی داخلی در یک مقاله، دو بار به یک صفحه لینک بدهیم کار درستی هست یا خیر؟؟؟؟

    1. سلام
      من باشم انجام نمیدم و یک بار کافی میدونم.

  8. سلام اینکه از یک مقاله دو لینک داخلی مشابه به مقاله ی دیگری از سایت خودمون بدیم ایا برای سئو تاثیر منفی میذاره؟ یا اصلا خوبه ؟

    1. سلام
      اثر منفی نه
      ولی اثر مثبت هم نداره
      مگر شما زیاده روی کنید
      در کل من پیشنهاد نمیکنم مگر لینک دوم رو حس کنیم کاربر نیاز داره.

  9. سلام
    وقت بخیر
    یک سوال داشتم.
    به عنوان مثال فکر کنید ما یک سایت فروشگاهی داریم در مورد موبایل و یک دسته داریم به نام گوشی سامسونگ
    حالا اگر بیایم در محتوای محصولاتمون ( مثلا در محتوای مربوط به گوشی a51) با انکرتکست گوشی سامسونگ به صفحه دستمون ( ینی دسته گوشی ساموسنگ) لینک بدیم کار درستی کردیم؟

  10. سلام آقای آریافر. ممنونم مثل همیشه مطالبتون عالی هستند. یه سوالی داشتم… ما اگه صفحه ای توی سایتمون داشته باشیم که نخواییم خیلی از لینک داخلی در اونجا استفاده کنیم بنا به سیاست های کاری، اگر بخواییم که گوگل فقط اون لینک هارو ببینه و کاربران نبینند، بنظرتون استفاده از تگ Hidden اینجا درسته؟ اینجوری گوگل اون رو کراول میکنه؟ چون میخواییم خاصیت لینک داخلی برقرار باشه ولی فقط از دید کاربر مخفی باشه. ممنون میشم راهنماییم کنید 🙂

    1. سلام مریم
      خب موضوع رو پیچیده نکنیم و میتونیم به راحتی لینک ها رو با رنگ مخفی کنیم و کاربران فرق متن و لینک متوجه نشن و مثل هم باشن.
      با این حال این موضوع از نظر من جالب نیست و اعتقاد دارم لینکی به درد گوگل میخوره که به درد کاربر بخوره.

    2. عالی بود..مرسی چندتا سوال داشتم
      تو سایت های فروشگاهی ..
      از همه‌محصولات فرزند تلویزیون سامسونگ به والد اصلی یعنی حودتلویزیون سامسونگ لینک بدیم خوبه.؟ یا فقط از محصولاتی که رتبه دارن و بازدید زیادی دارن لینک بدیم؟ (اثرشون بیشتر)
      بعد واس تلویزیون سامسونگ ۵ تا مقاله نوشتیم یکیش تونسته بازدید خوب و رتبه یک بگیره…تو این موردهم از همه مقالات به تلویزیون سامسونگ لینک بدیم یا فقط از مقاله ای که بازدیدو رتبه بالای داره بهش لینک بدیم؟ بعد تو مقاله های تلویزیون سامسونگ میش به تلویزیون ال جی لینک داد یا این لینک چون موضوع فرق داره ممکنه بی ربط بشه و بی اثر؟
      تو دسته بندی ها(لیستینگ ها) خوبه لینک سازی کنیم؟ مثلا از تلوزیوون سامسونگ به تلویزیون ال جی بدیم.(بی ربط نمیش؟).یا واس هر دسته بندی فقط توضیح بنویسیم و قدرت صفحاتو انتقال ندیم؟

      1. سلام
        بستگی به نیاز کاربر داره، هم موضوعات بهم لینک بشن بهتره.
        هر جا حس کردیم این لینک می‌تونه به کاربر کمک کنه بهتره ساخته بشه.
        توی دسته بندی بهتره تمرکز روی همون محصولات دسته باشه و زیاد شلوغ کاری نکنیم.

  11. با عرض سلام و خسته نباشید، ببخشید یه سوال داشتم اونم اینه که به نظر شما خوبه که کلمه ی کلیدی رو همون کلمه ی اول متن بزاریم و اونو لینک کنیم به همون صفحه 🙂

    1. سلام رضای عزیز.
      من خودم باشم انجام نمیدم. قبلا چند باری این کار کردم ولی به نظر خودم جالب نیست. نتیجه منفی نداره ولی دلیلی برای لینک از نظر تجربه کاربری وجود نداره.

      1. خیلی ممنون از پاسخ گویی ها و مطالب فوق العادتون، همیشه موفق و پیروز باشید انشالله

  12. توی لینک سازی داخلی ما میتونیم از دو شاخه مرتبط با هم تبادل لینک داشته بشیم مثلا از شاخه جک پارکینگ سیماران
    با کلمه کلیدی ( جک پارکینگ تابا) به شاخه جک پارکینگ تابا لینک بدیم و دقیقا برعکس روند از شاخه جک پارکینگ تابا به شاخه جک پارکینگ سیماران لینک بدیم
    ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام
      میتونیم. همه چی بستگی به استراتژی کلمات کلیدی داره. باید دید هر کلمه برای کدوم صفحه هست.

  13. سلام ممنون بابت این پست عالی و همه مطالب سایت…
    میشه محبت کنید و نظرتونو درمورد سئو و لینک های داخلی و خارجی اش بگید؟ ممنون میشم.
    و اینکه میزفا کار سئو انجام میده؟با هزینه
    پیشاپیش ممنونم

    1. سلام سیامک
      نظرم رو درباره سئو داخلی در همین مقاله به صورت جامع گفتم.
      سئو خارجی به خاطر شدت پیچیدگی که داره کمی سخته دربارش مقاله بنویسم ولی در آینده اضافه خواهیم کرد. مقالات لینک سازی رو میتونی یک بررسی کنی.
      درباره خدمات هم کلا خدمات مختلفی داریم که قیمت های مختلف دارن. پیشنهاد میشه خدمات سئو رو نگاه کن و براساس نیاز خودت انتخاب کن.

  14. سلام وقتتون بخیر
    من واسه پروژه کارشناسیم یه وب سایت دارم و میخوام لینک هایی که بیشتر استفاده شدن اول نمایش داده بشن واسه انجام این کار باید چی کار کنم لطفا راهنماییم کنین با تشکر

    1. سلام امیر
      توی سرچ کنسول بخش link میشه به این مورد رسید.

  15. سلام برای لینک گرفتن از وبلاگ. از این هر پست جدید یه دونه لینک بدیم کافیه؟

    یا کلا ی لینک بدیم

    1. سلام. متاسفانه متوجه نشدم دقیقا چی پرسیدید. سوال گنگ هست.

  16. با سلام و تشکر از مقاله مفیدتون

    بنده یه سایت فروشگاهی دارم که برای ارتقای آن از بخش بلاگ سایت استفاده می کنیم
    چند تا سوال دارم ممنون میشم پاسخگو باشید

    1- در مقالاتی که منتشر می کنیم سعی می کنیم هر جا که نیاز به عکس است از عکس محصولات داخل فروشگاه سایت استفاده کنیم و آن عکس را با همان عنوانی که در فروشگاه است لینک بدهیم ، آیا این لینک سازی درست است ؟ و اینکه برای یک مقاله 1000کلمه ای حداکثر به چند محصول جداگانه میتونیم لینک بدیم؟
    2- ما صفحه ای با عنوان ” سفارش ساخت ” داریم که به عنوان یکی از صفحات اصلی و هدف ما هست. در مقالات و محصولات متفاوت سایت با عناوین مختلف مرتبط به این صفحه لینک سازی شده است. آیا این لینک سازی درست است؟
    3- آیا حذف برچسب های اضافی ساخته شده ، بر رنکینگ و جایگاه سایت در گوگل تاثیری هم دارد این سوال را با این فرض پاسخگو باشید که اون برچسب در گوگل رتبه نگرفته باشد ؟

    تشکر

    1. سلام محسن.
      ۱ – تقریبا درسته. باید سایت رو دقیق بررسی کرد و بعد نظر داد – درباره تعداد لینک نمیشه نظر دقیق داد و بارها در نظرات همین صفحه صحبت شده. نباید زیاده روی کرد و هر جا لازمه لینک سازی کرد.
      ۲ – اگر متن لینک هدفمند باشه و مرتبط با صفحه باشه میتونیم بگیم درسته.
      ۳ – اگر رتبه ای نداره و تکراری هست پیشنهاد میشه اول ریدایرکت به صفحه مرتبط بشه و بعد حذف بشه.

  17. سلام
    سوال من اینه که آیا صفحه ای که موضوعش رو با کلمات مختلفی میشه توصیف کرد اشکال نداره با چند کلمه مختلف لینک داد.
    مثلا چهار تا کلمه رو به یک صفحه خاص لینک بدیم. توی سئو تاثیر منفی داره؟

    1. سلام
      اگه این کار اصولی انجام بشه (یعنی از کلمات کلیدی مناسب صفحه مقصد استفاده بشه و با کلمات کلیدی سایر صفحات تداخل نداشته باشه)، اشکالی نداره.
      اصولا بهتره برای لینک سازی فقط از یک کلمه خاص استفاده نکنیم و تنوع داشته باشیم. البته به شرط رعایت اصول بالا.
      موفق باشید

  18. سلام ممنون از آموزش مفیدتون، یه سوالی داشتم؟ حداقل و حداکثر تعداد لینک های داخلی در سایت چه تعداد است؟

    1. سلام مریم
      تو پاسخ کامنت های قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم که بهتره دنبال اعداد خاصی نباشیم و به جاش، به نیاز کاربر توجه کنیم.
      هرجایی که احساس می‌کنی با لینک دادن به مطالب مرتبط می‌تونی کاربران رو به سمت مطالب بهتر هدایت کنی، خوبه که از لینک استفاده کنی.
      از طرفی هم نباید اینقدر زیاد از لینک ها استفاده کنیم که باعث سردرگمی کاربر بشه.
      در واقع باید به جای کمیت، روی کیفیت لینک سازی تمرکز کنیم.
      موفق باشید

  19. سلام میزفای عزیز
    خسته نباشید، مطلبتون بسیار آموزنده و مفید بود. من چند تا سوال داشتم در رابطه با لینک سازی داخلی. من توی سایت فروشگاهی یا بهتره بگم توی سایت تولید کننده محصولات فروشگاهی کار می‌کنم. آیا درسته که کلمه بخارپز را به شاخه بخارپز لینک بدم؟
    آیا در هر معرفی محصول که تقریباً 1000 کلمه است، یک لینک به شاخه کافی است؟
    آیا درسته از صفحه محصولات مثلا ( نام برند یا تولید کننده ) به صفحه اول لینک بدم؟ چون سایت برندینگ است.

    1. سلام سمیه.
      همه مواردی که گفتید بله هست و میتونه درست باشه.

  20. سلام خسته نباشید
    من سایت موزیک دارم و نمیدونم لینک سازی من درست هست یا نه.
    مثلا توی ی پست مثلا علی یاسینی رو لینک میدم به /tag/علی-یاسینی/ و اسم آهنگش رو هم به تگ اسم اهنگ. همینطور مینویسم از آهنگ تاپ که اسم سایته و اسم سایت رو هم لینک میدم به صفحه اصلی
    اینم بگم در نوشته انگلیسیش هم همینطور عمل میکنم یعنی در مجموع حداقل 6 لینک داخلی در هر پست آهنگ من ایجاد میشه
    ایا روش من درسته؟؟
    اگه میشه سایت رو بررسی کنید و نظر بدید در این باره و بگید یه سایت موزیک چجوری باید لیک سازی داخلی بشه
    ممنون.

    1. سلام
      چرا باید اسم اهنگ رو به تگ اهنگ لینک بدی؟ مگه خود پست داخلش اسم اهنگ نیست؟ این یک جور داپلیکیت هست. البته کلا سایت های دانلودی مثل فیلم موزیک و نرم افزار مشکلات زیادی در سئو دارن.
      توی همین صفحه بالای ۱۵۰ نظر هست که چند سال طول کشیده و الان یک منبع طلاس برای همه که استفاده کنن. پس لطفا مقاله + نظرات مطالعه کن و براساس نظرات سایتت رو بررسی کن.

      1. سلام مجدد و خسته نباشید
        من کل این پست رو دو سه بار خوندم نظرات رو هم تا اخر خوندم ولی چیزی نفهمیدم درباره لینک سازی و مخصوصم سایت موزیک
        اگه میشه لطف کنید بگید مثلا من توی ی پست چجوری لینک سازی کنم؟

        1. پاسخ شما رو اگر بخوام کامل بدم میشه همین مقاله ای که بالا نوشتم، روش کار هم ربطی به سایت موزیک یا غیر موزیک نداره.
          اگر متوجه نشدید پیشنهاد میشه درباره مفاهیم سئو بیشتر تحقیق کنید و یا کلاس شرکت کنید.
          همینطور میتونید از دوره رایگان صوتی ما هم استفاده کنید.

          1. با سلام مجدد
            شاید فرمایش شما درست باشه که سایت های دانلودی سئو و لینک سازی مشکل دارن ولی سایت های تاپی که برسی کردم مثل نکس وان موزیک هم اسم آهنگ هم اسم خواننده رو به همون تگ لینک میدن
            حالا اینا به کنار من اگه بیام دانلود آهنگ جدید رو به آدرس اصلی سایت لینک بدم و اسم خواننده رو به تگ اسم خواننده لینک بدم و بقیه متن رو مثل اسم آهنگ رو لینک ندم از نظرتون بهتر میشه؟
            ممنون میشم راهنمایی کنید

          2. سلام
            همین سایتی که معرفی کردید زمین تا اسمون مشکل سئو داره. حتی اسم خودش رو سرچ میکنیم تگ اسم خودش بالاس تا صفحه اصلی (در این تاریخی که من سرچ کردم). وقتی هم میگم اکثر سایت های دانلودی مشکل سئو دارن یعنی همین الگو کردن از سایت هایی که بالا هستن. مثلا من سایت دانلود میزنم بعد میرم ببینم بقیه چه کردن مثل اونا رفتار میکنم.
            نتیجه چی میشه؟ همه مثل هم میشن.
            یکی این وسط بیاد سئو رو اصولی پیاده سازی کنه میتونه بعد چند سال (با برنامه کار کنه بین ۲ الی ۳ سال) از اینا بالاتر بیاد. (مثل این میمونه که شما در زندگی شخصی امیر تتلو رو الگو قرار میدید چون صرفا ادم معروفی هست، درحالی که به نظر من اصلا الگوی خوبی نیست و تعادل فکری نداره ولی خب معروف هست، اینجا نکس وان موزیک شبیه تتلو هست 🙂 )
            از طرفی هم چون اهنگ ها دانلود میشن و خریداری نمیشن و مثل خارج از ایران نیست، مدیر سایت بودجه کافی برای گرفتن چند متخصص نداره. این موضوع توی سایت های فیلم آنلاین خیلی کم هست چون بودجه کلان دارن، چرا کلان دارن چون حق اشتراک دارن و دانلودی نیست و بودجه دارن متخصص بگیرن، برای همین وقتی سایت مثل نماوا یا فیلیمو نگاه میکنیم مشکلات اینطوری ندارن. یا سایت soft98 که بسیار اصولی داره کار میکنه (از نظر سئو).

            سوال شما:
            باید دید صفحه اصلی شما روی چه کلماتی داره نمایش داده میشه و چه عنوانی داره بعدش میشه گفت کارتون درسته یا نه.
            درباره اسم خواننده هم طبیعتا باید به یک تگ یا دسته که برای خود خواننده هست لینک سازی داخلی بشه تا من کاربر بتونیم همه اهنگ های اون خواننده رو راحت پیدا کنم. اسم خود خواننده هم نباید چند تا تگ یا دسته بندی داشته باشه (ربات هم اینطوری بهتر کار میکنه)

  21. با سلام و احترام خدمت گروه پشتیبانی میزفا
    بنده 2 سوال داشتم خدمتتون اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشم .
    من در حال تولید محتوا برای وب سایتم هستم و روال کار من به این شکل هستش که از سایت های معتبر خارجی مقاله پیدا می کنم و به وسیله گوگل ترنسلیت ترجمه می کنم و 95 درصد از محتوا را بدون کپی کردن و از زبان خودن انتشار می دهم …
    1- خواستم بدونم ترجمه با گوگل ترنسلیت در حالی که اصلاً کپی نمی کنم و کاملاً متن رو تغییر می دم ، از نظر گوگل کپی محسوب می شود ؟
    2- من به یک نکته در سایت خودم پی بردم ، اینکه زمانی که 2 الی 3 روز محتوا تولید نمی کنم ، رتبه الکسای من بهتر می شود ، ولی زمانی که مرتب محتوا تولید می کنم ، رتبه الکسای من بدتر !! آیا دلیلی وجود داره ؟!
    و اینکه آدرس سایت رو برای شما میذارم ، در قسمت ” بلاگ ” ، خوشحال می شم یکی از مطالب رو نگاهی بندازید و اگه مشکلی از نظر شما وجود داشت ، به بنده تذکر دهید .
    ممنون از پاسخگویی شما

    1. سلام سعید.
      ۱ – کپی به کمک ترنسلیت گوگل میتونه آسیب بزنه ولی ترجمه کردن توسط انسان نه
      ۲ – بهتره مقالات مربوط به انالیز سایت در الکسا مطالعه کنید توضیح داده شده.

  22. سلام وقت تون بخیر
    اول نوشتم لینک دانلود بعد لینک گذاشتم یکنفر بهم گفتن لینک دانلود کارنمیکنه فقط نوشته نشون میده لطفا برام راهنمایی کنید.
    این سایتم

  23. سلام وقت بخیر ممنون بابت مقالت
    بنده یک سایت فروشگاهی دارم و یک مطلب نوشتم و موبایل هایم رو نقد کردم
    مثلا موبایل “سامسونگ مدل S7” و “موبایل سامسونگ مدل S8” حالا اگر بنده این “موبایل سامسونگ مدل S7” رو از این متن وبلاگ به صفحه ای با دقیقا عنوان خودش یعنی “موبایل سامسونگ مدل S7” لینک کنم کار اشتباهیست؟
    اگر اشتباهه پس محصول رو از وبلاگ فروشگاه با چه انکرتکستی لینک بدم به صفحه فروشگاه؟

    1. سلام امیر.
      اصولا باید لینک ها از سمت وبلاگ به محصولات باشه. اگر اون صفحه ای که میگی عنوان خودش یک صفحه محصول مدل S7 هست که کار درستی کردی.

  24. سلام. بسیار مفید بود مطالبی که ارائه دادین. جناب اریا فر من سایتی دارم که لینکش رو پیوست کردم. قبلا تو کلمات زیادی رتبه های خیلی خوبی داشتم اما الان متاسفانه با توجه به رقابت زیاد روی کلمات کلیدیم شاهد افت رتبه بودم. چه پیشنهادی دارید برای اینکه سایتم را بتوانم در رتبه بالا نگه دارم.

    1. سلام.
      سوال کلی پاسخ کلی داره.
      متخصص سئو بگیرید. یا آموزش حرفه ای ببینید.

  25. فرص کنید بنده چندتا کلمه هدف دارم مثلا یکیش لنت ترمز هست
    یه مقاله درمورد لنت ترمز می نویسم و به دسته لنت ترمز لینک میدم درسته؟
    بعدش اگر مثلا غیر از لینک دادن به دسته ، مثلا کلمات لنت ترمز رو هم به لینک دسته ی لنت ترمز لینک بدم کار خوبیه؟ یا اضافه گاریه و باعث اسپم میشه ؟

    به نظر شما بهتره برای کلمه های هدف یک یا دوحرفی دسته درست کنم ؟ و مطالب رو به همون روشی که گفتم بهشون لینک بدم؟
    امیدوارم سوالام واضح بوده باشه

    1. سلام آرش.
      سوالت رو چند بار خوندم ولی متاسفانه متوجه نشدم. با این حال یک سری نکات کلی میگم امیدوارم مفید باشه.
      به هر صفحه (حالا چه دسته چه برچسب چه محصولات) بهتره یک بار لینک کنیم، ولی با چه کلمه کلیدی؟ با کلمه کلیدی که مرتبط با اون دسته بندی باشه.
      چند بار لینک کنیم چی میشه؟ چیز خاصی نمیشه ولی پیشنهاد میکنم نکنید چون زمینه ساز یک سایت اسپم، لینک سازی داخلی زیاد هست.

  26. با درود و عرض ادب. ببخشید سوالی که برای من پیش اومده همه دوستان سایت هایی دارن که غیر خبری هست. سایت ما خبری هست و با اسم دامنه خبر روز. من توی همه خبر ها کلمه خبر روز رو لینک میدم به صفحه اول. این کار اشتباه هست یا خیر؟ و اینکه برای لینک سازی داخلی مثلاً کلمه استان اصفهان رو به تگ tag/اصفهان و یا مثلاً فرمانده انتظامی رو به تگ tag/پلیس لینک بدم. منظورم برچسبی که به اون کلمه مربوط هست آیا اشتباهه یا لینک سازی داخلی حساب میشه؟
    و سوال بعدی اینه که بعضی اخبار بین المللی رو من از روئیترز یا سی ان ان یا بی بی سی یا هر سایت خارجی دیگه ای ترجمه میکنم و به صورت اختصاصی میزنم که کپی از سایت های ایرانی نباشه. زیر اون سایت اشکال نداره که بنویسم منبع: روئیترز و مثلاً روئیترز رو لینک بدم به همون سایت خارجی زبان انگلیسی؟ هر 20 – 30 تا خبری یه دونه اینجوری داریم. ممنون بابت سایت خوبتون.

    1. سلام امیر.
      مبحث برچسب یک چیز کاملا جدا هست و بعدا باید درباره برچسب ها چند مقاله جامع بنویسیم تا باز کنیم.
      نمیشه دقیق و با اطمینان گفت کار شما درست یا اشتباه هست ولی به نظر میاد برچسب هایی که مثال زدی مشکلی ندارن هر چند میشه برچسب های دیگه و بهتری رو هم انتخاب کرد.
      بله میتونه به عنوان لینک داخلی حساب بشه.
      نه مشکلی نداره و درج منبع خوب هم هست.
      ممنونم از حضورت.

      1. تشکر از پاسخ سریعتون. اون برچسب ها رو مثال زدم چیز خاصی مد نظرم نبود. فکر میکردم لینک به منبع خارجی مشکل داره کهخیالم راحت شد. ممنون از سایت عالیتون.

  27. سلام وقت بخیر
    ببخشید برا لینک سازی داخلی میتونیم به قسمت جستوجوی موضوعات اون لینک بدیم؟
    مثلا من میخوام به کلمه ( علی ) لینک بدم توی سایت سرچ کنم علی و ادرس سرچ رو لینک بدم به خود علی
    اینجوری میشه

    1. سلام رضا.
      این کار اصلا پیشنهاد نمیشه مخصوصا سایت شما که وردپرسی هست. صفحات جستجو داخل سایت شما کلا تگ نوایندکس رو دارن و اعتبار سئویی ندارن جدا از اینکه این صفحات داینامیک هستند و یک صفحه پایدار نیستن.

      1. برای صفحات فیلتر فروشگاهی چی؟باز هم no index هستند و نباید لینک بدیم؟
        مثلا در دسته بندی محصولات به فیلتر محبوبترین دوربین
        یا فیلتر گوشی قرمز لینک بدیم اونم با آدرس فیلتر شدشون

  28. سلام و عرض ادب،
    1) من تو توضیحات سایتم بعضی از کلمات رو bold کردم، میخوام بدونم این کار خوبه یا تاثیری تو سئو نداره و اگه خوبه تا چه میزان میشه تو یه صفحه کلمات رو پررنگترش کرد؟
    2) من 4 تا سایت دارم که همشون برای یه کار هستش، سوالم اینه که میتونم همه رو به هم لینک بدم؟
    3) آیا میشه از سایت اصلی ام که بیشترین تمرکزم روی اونه مطالب و مقالات رو به سایتهای دیگه لینک داد و یا یک کپی از اون مقالات رو تو سایت های دیگه ام بذارم؟

    1. سلام مقصودی.
      ۱ – هر جا نیاز هست باید گذاشت. اثر تو سئو داره ولی بیشتر در تجربه کاربری اثر داره.
      ۲ – میتونید ولی همزمان این کار نکنید. طبیعی کار کنید.
      ۳ – کپی پیشنهاد نمیشه. لینک زیاد هم پیشنهاد نمیشه.

  29. سلام ممنون از مطلب خوبتون
    شوالی که دارم اینه که برای یه محتوای حدودا 2000 کلمه ای حداکثر چه تعداد لینک داخلی میشه قرار داد؟

    1. سلام زهره.
      هر چقدر که نیاز کاربر باشه و میتونه مفید باشه.
      همین مقاله نزدیک ۲ هزار کلمه هست و میتونید بررسی کنید.
      با این حال میگم نیاز کاربر هست که مشخص میکنه چقدر باید باشه.

  30. سلام . خیلی ممنون بابت این آموزش . یه سوال داشتم . برای سایت موزیک لینک سازی داخلی تاثیر داره اصلا. من هر چقدر لینک سازی می کنم هیچ نتیجه ای نمی گیرم . شما تجربه ای برای سایت های موزیک داشتید

  31. با سلام. ممنون از مقاله خوبتون
    آیا لینک دادن محصولات به خودشون درسته؟ مثلا در صفحه محصول، محصول مورد نطر را دوباره به همین صفحه لینک بدهیم؟

    1. سلام سپیده.
      در مقاله و همینطور ده ها بار در نظرات درباره این صحبت کردیم. لطفا نظرات رو مطالعه کن.
      موفق باشی.

  32. سلام.
    من پشتیبان و محتوا نویس یه سایت تازه راه اندازی شده فروشگاهی هستم.
    محصولات سایت همه محتوا داره. نصف محصولات و با در نظر گرفتن خوانایی اما بدون بهینه کردن : لینک دهی و دیگر اپشن هایی ک یواست هشدار میده منتشر کردم.
    و بعد اون محصولات و با راهنمایی یواست اما با احتیاط که خطایی نکنم منتشر کردم.
    با توجه به ایندکس شدن: وقتی عنوان محصول و توی گوگل سرچ می کنم هم قسمت تصاویر و هم قسمت “همه” صفحه دسته بندی اون محصول و میاره. حتی قسمت تصاویر عکس تصویر محصول و میاره اما در صفحه دسته بندی و به هیچ عنوان صفحه محصول و تو هیچ کدوم از جستجو های گوگل نمیاره.
    از اون طرف محصولاتی که صرفا خوانایی شون مدنظر گرفته شده هیچ کدوم از ایتم های بهینه سازی که یواست هم هشدار میده روش انجام نشده، صفحه خود محصول با عنوانش تو سرچ گوگل میاد

    1. سلام وقت بخیر
      ایندکس شدن یا نشدن هیچ ربطی به خوانایی نداره.
      میتونید از طریق مقالات سرچ کنسول وضعیت ایندکس شدن رو مشاهده کنید، اینکه من سرچ میکنم و نیست و پس ایندکس نیست، خب این روش اشتباه هست. همینطور میتونید به کمک سرچ کنسول به ربات گوگل درخواست ایندیکس بدید.

  33. سلام ممنون از مطالب خوبتون
    به نظر شما استفاده از مطالب مرتبط زیر مطلبی برای سئو مفیدتر هست یا تگ هایی که زیر مطلب نوشته می شه؟ یا استفاده از هر دو؟ اگه هر دوش باشه امتیاز منفی نداره با توجه به اینکه بعضی لینک ها یکسان میشه
    مشکل مطالب مرتبط اینه که ممکنه تعداد لینک ها زیاد بشه اما تگ ها کمتر هستن

    1. سلام پویا.
      سوالت برای من گنگ هست چون باید دید تا بشه نظر داد.
      من خودم اگر ببینم لینک برای کاربر مفید هست میذارم. کارکرد تگ ها اصلا ربطی به مقاله های مرتبط ندارن و دو تا چیز جدا هستند، و همین کارکرد تعیین میکنه بذارم لینک رو یا نه.
      البته در هیچ کاری از سئو هم زیاده روی نمیکنم

  34. سلام
    وقت بخیر
    ممنون از مقاله خوبتون
    ببخشید یک سوال داشتم
    آیا لینک دادن به همون مطلب توی خود مطلب درسته ؟ منظورم اینه که مثلا شما توی همین مقاله ای که نوشتید به یک کلمه ای از همین مقاله ، لینک همین مقاله رو بدید ؟
    درسته ؟
    متشکرم

  35. سلام ممنون بابت مقاله خوبتون
    بنظرتون بهتره چند درصد از لینک سازی های داخلی روی کلمه کلیدی اصلی باشه ؟ یا توازن خاصی باید برقرار بشه براش ؟

    بعنوان مثال یک لندینگ درباره آموزش سئو داریم
    و بالای 20 مقاله هم در بلاگ داریم که کلمه آموزش سئو داخلش وجود داره
    حالا داخل این 20 مطلب وبلاگ چند درصدش با کلمه آموزش سئو لینک بشه بهتره و چند درصد با کلمات lsi

    1. سلام امیرحسین.
      اگر دنبال عدد و قانون خاص باشی سخت به نتیجه میرسی.
      کلا هر جا حس کنیم لینک باید باشه، لینک میسازیم + زیاده روی هم نمیکنیم.
      همین دو موضوع رو رعایت کنی کافی هست و پاسخ همه سوال ها رو میده. وقتی میگیم زیاده روی نکنیم میتونه روش LSI کمک کنه و وقتی میگیم هر جا لازم بود لینک میسازیم میتونه پاسخ شما رو در اینکه چه تعداد لینک بسازی بده.
      موفق باشی.

      1. بله درسته حرفتون….
        ولی این احساس باید چند درصد باشه حداقل روی کیورد های اصلی؟

        1. پاسخ شما رو من در نظر قبلی دادم.
          احساس چند درصد؟؟‌ هر چند وقتی ما دنبال حداقل و حداکثر و درصد باشیم یک جورهایی داریم منطقی به موضوع فکر میکنیم و من نمیدونم چرا پاسخ احساس رو در منطق میگردید!!

  36. سلام الان من مطلبی نوشتم در مورد گناه بعد به سایتی لینک خارجی بدم که اون هم از این کلمه کلیدی استفاده کرده اشتباه است یا نه مشکلی نداره چون افزونه یاست ایراد میگیره که لینک به کلمه کلیدی : شما لینکی را برای یکی از کلمات کلیدی این صفحه به صفحه دیگری ایجاد کرده اید که آن صفحه نیز داری همین کلمه کلیدی می باشد . این کار را انجام ندهید !
    این سوالها برام خیلی مهم است لطفا زود پاسخ بدید ممنون میشم
    2- ببخشید یک سوال دیگه اگه من در مورد آموزش نماز صبح مطلب نوشته باشم بعد به سایتی لینک بدهم که در مورد نماز و روایت هایی آن گفته و تاریخ آن باز این مطلب مرتبط است ؟

    3- در لینک سازی داخلی اگر من در مورد چهل گناه در هر مطلب صحبت کردم مثل گناه دروغ و گناه گران فروشی آیا اینها هم مرتبط هستند و میشه لینک داخلی داد؟

    1. سلام شاهین.
      ۱ – بله نباید این کار بکنید.
      ۲ – مرتبط هست ولی طبیعتا شما در مقاله تخصصی درباره اموزش صحبت میکنید ولی ممکنه اون سایت لینک شده صرفا روایت بگه و اموزشی نداشته باشه. با این حال الکی لینک ساختن به خاطر یوست کار اشتباهی هست. لینک رو باید زمانی ساخت که حس کنیم برای کاربر مفیده.
      ۳ – بله میشه لینک داخلی داد ولی نباید زیاده روی کرد. یک بار در هر صفحه یک صفحه دیگر رو لینک کنیم کافی هست.
      موفق باشید.

  37. سلام. اولین بار هست از سایت شما بازدید میکنم. عالی بودیددد. خسته نباشید.

    1. سلام مهدی. خوشحالیم.
      حتما در دوره رایگان سئوی ما هم شرکت کنید.
      موفق باشید.

  38. سلام در رابطه با متن انکر تکست یه متن از سایتی خوندم
    بهترین انکر تکست، انکری است که متن آن کلمه کلیدی صفحه مورد نظر باشد

    این درسته؟ متن انکر باید کلمه کلیدی باشه یا نباشه؟
    ممنونم

    1. سلام دوستی.
      برای لینک سازی های داخلی میتونیم بگیم بله.
      البته در هر کاری نباید زیاده روی بشه.

  39. سلام ممنون از مطالب مفید و منحصر به فردتون
    فقط ی سوال
    این تکنیک لینک سازی داخلی اگر با لینک سازی داخلی ادغام بشه بهتر است یا فقط لینک سازی داخلی ؟؟؟

    1. سلام پژمان
      من که متوجه سوال شما نشدم. فکر کنم منظورت ادغام این تکنیک ها با لینک سازی خارجی هست. تقریبا بله میشه ولی باید کمی برخی هاشون متفاوت بشه.

  40. سلام ممنون بابت این مقاله فوق العاده عالیتون ، من سایت موزیک دارم . برای مثال عبارت کلیدی کانونی ( آموزش سئو ) هستش من نمیتونم به همین کلمه داخل متن لینک تگ بدم ( mizfa/tag/amozesh-seo ) یوآست میگه این کارو نکن اگر جدا جدا تگ کنم ( آموزش mizfa/tag/amozesh ) و ( سئو mizfa/tag/seo ) مشکل حل میشه اما حتما باید در برچسب ها ( آموزش ) و ( سئو ) رو درج کنم وگرنه صفحه رو پیدا نمیکنه .
    میخواستم یه راهنمایی بکنید که گزینه اول اصولا درست هست یا نه ؟ یا همون گزینه دوم بهتره ؟ یا اصلا هیچکدوم !
    سپاس از شما

    1. سلام افشار.
      به نظر من که کار بسیار بسیار اشتباهی هست که جداگانه لینک بشه. مثلا من اصلا هدفم این نیست تو اموزش رتبه کسب کنم و همینطور اصلا هدفم این نیست که توی سئو رتبه کسب کنم. هدفم اموزش سئو هست.
      هر صفحه (حالا صفحه میتونه برچسب باشه یا دسته باشه یا مقاله باشه خلاصه هر url) یک سری کلمات کلیدی داره که باید با همون کلمات کلیدی از سایر صفحات لینک بگیره. و نباید دو صفحه مثلا با یک کلمه کلیدی سئو بشه و لینک سازی انجام بشه.
      موفق باشی.

  41. سلام وقت بخیر ممنون از مطالب عالی سایت واقعا استفاده کردم سوالم اینه که اگه وبلاگی داشته باشیم بعنوان پشتیبان سایتم مثلا بیان یا …. که از طریق وبلاگمون لینک بدم به سایت شخصی خودم اگر احیانا بخوام لینکی رو که توی وبلاگ که لینک هاش لینک سایت اولم هست رو تغییر بدم به سایت دومم ایا این تغییر لینک موجب میشه که رتبه ای رو که وبلاگم(نه سایتم) در گوگل گرفته رو از دست بدم؟در واقع چون سایت با کیفیت تری زدم از طرفی هم وبلاگ رتبه گرفته میخوام سایت دوم رو جایگزین سایت اول کنم

    1. سلام طاها
      همه چی احتمال داره. صورت مسئله تعریف شده کافی نیست تا با اطمینان نظر بدم ولی بله میتونه یا نه. به نظرم سایت ها رو به یک متخصص بدید و اون بیاد دقیق بررسی کنه تا بتونه نظر درست رو به شما بده.

  42. با سلام و وقت بخیر : با تشکر از مطالب خوبتون
    اگه میشد تمام مطالب در مورد لینک دادن داخلی رو با یک چارت و به صورت تصویری هم نمایش داد در ، درک مطلب بسیار کمک کننده بود.

  43. سلام ببخشید من میخوام به شکل زیر بین مطالبم توی ویرایشگر وردپرس لینک بدم
    pasteboard.co/J4owb5R.jpg
    شما میدونید با چه افزونه ای این کار رو میشه کرد؟

  44. سلام ممنون از مطالب مفید این صفحه
    اگر ممکن هست در مورد مشکلی من را راهنمایی فرمائید
    در حاشیه کناری سایت وردپرسی ابزارک تازه ها قرار داده ام در کلیک بر روی عنوان نوشته بجای آن صفحه اول باز می شود چطور میتوانم درستش کنم
    ممنون

    1. سلام وقت شما بخیر باشه. این مشکل وردپرسی شما مربوط به این مقاله ما نیست. با این حال پیشنهاد میشه با یک متخصص وردپرس در تماس باشید.

  45. سلام
    ممنون از اموزش خوبتون
    سوال:
    برای لینک داخلی بهتره که لینک در همون صفحه جاری باز بشه یا در یک سربرگ جدید باز بشه؟
    یا اینطور بگم:
    اگه Target=”_blank” به لینک اضافه بشه، تاثیر مثبت یا منفی در سئو داره؟

    1. سلام وقت بخیر
      بستگی به ادامه متن داره. ایا هنوز ما حرف برای گفتن داریم یا نه حرف هامون تموم شده و انتهای مقاله هست.
      بیشتر جنبه تجربه کاربری داره یا سئو.

  46. با سلام و خسته نباشید
    به نظر شما وقتی که یک مقاله جدید ایجاد میکنیم همون لحظه لینک های داخلی به بقیه مقاله های قدیمی تر رو درش قرار بدیم یا بهتره بزاریم ایندکس بشه و چند روزی بگذره بازدید بخوره بعد لینک داخلیشو بزاریم ؟

    1. سلام نرگس.
      نه من باشم حتما همون اول لینک سازی داخلی انجام بدم. بعدا هم اگر چیزی به ذهنم رسید دوباره میام اپدیت میکنم لینک سازی داخلی انجام میدم و مشکلی توش نیست.
      سوالی بود بپرس. موفق باشی

  47. سلام وقت بخیر.
    یه سایت آگهی هست که میخام درون محتوای آگهی به تگ های مرتبط با اون آگهی لینک بدم.
    از طرفی هم همون تگ به آگهی اضافه میشه.
    به عنوان مثال محتوای آگهی : (فروش بهترین لوازم گوشی در استان x) و تگ: لوازم گوشی
    این کار درسته ؟ یا همون برچسب باشه بشه بهتره.؟
    چون میگن لینک داخل محتوا اعتبار بیشتری رو انتقال میده.
    سپاس

      1. سلام ممنونم.
        اما منظورم این بود که دو لینکی که از صفحه مطلب داده میشه با عبارت کلیدی یکسان یکی از داخل محتوا و دیگری که برچسب هست و هردو به صفحه برچسب لینک شدن مشکلی ایجاد نمیکنه از نظر عبارت کلیدی یکسان و هردو به یک مقصد؟
        یا اینکه برچسب اعتباری رو انتقال نمیده و گوگل کاری با برچسب نداره و استفاده نکنم؟
        به نظر شما این رویه درسته؟
        استراتژی من به این شکل هست چون تعداد آگهی بیشمار و مشابه زیاد هست عبارات کلیدی در آگهی مفهومی نداره و باید صفحات دسته بندی یا صفحات برچسب های مربوط به آگهی برای کلمات کلیدی آگهی سئو بشن.
        حالا من نمیدونم از ترکیب برچسب با لینک داخل محتوا با عبارت کلیدی یکسان استفاده کنم یا فقط لینک داخل محتوا و برچسب رو استفاده نکنم یا فقط برچسب استفاده کنم.
        خیلی ممنون سوالم زیاد شد.

        1. سلام جواد عزیز. من متاسفانه سوال رو نفهمیدم هر چند سعی کردم چند بار بخونم. سوال برام گنگ بود.
          اینکه گفتی “استراتژی من به این شکل هست چون تعداد آگهی بیشمار و مشابه زیاد هست عبارات کلیدی در آگهی مفهومی نداره ” رو موافق هستم. بله درسته باید دسته بندی ها و یا برچسب ها رتبه بگیرن.
          اگر میتونی ساده تر توضیح بده تا بتونم کمکی کنم. ممنون

  48. سلام و خدا قوت. مقاله خیلی خوب و جامعی بود. یه سوال داشتم. من تو سرچ کنسولم حدود 100 ارور در مورد Blocked by robots.txt دریافت میکنم که وقتی بررسی شون میکنم میگه یه سری لینک ها مثل لینک زیر تو سایت من هستند

    https://example com/wp-admin/post.php?post=7832&action=edit

    منتها من چندتا نویسنده تو سایت دارم و حدود 1800 تا مطلب. چطور میتونم بفهمم این لینک های اشتباه تو کدوم مطالب درج شدن. تو سرچ کنسول Referring page خالی هست و نمیشه از اونجا پیدا کرد

    1. سلام حامد عزیز.
      تقریبا همه ابزارهای پولی سئو (ابزارهای خارجی) خزش کامل روی سایت انجام میدن و این موارد میگن ولی خب پولی هستند مثل moz

      1. مرسی پوریا جان – بین ابزار های سئو مثل semrush.moz,ahref,kwfinder و … شما کدوم رو پیشنهاد میدین؟ میشه از یکی که از همه کاملتره استفاده کرد یا باید چند تا ابزار رو داشته باشیم؟ تیم خودتون کدوم رو استفاده میکنه؟

        1. کامل نداریم. همه رو استفاده میکنم.
          نحوه استفاده مهم تره. کسی که راننده خوبی هست میتونه با هر ماشینی خوب برونه. پس سعی کنید اول راننده خوبی باشید.
          استفاده صحیح از ابزار اهمیت بالایی داره.
          موفق باشید.

  49. سلام خسته نباشید یک سوال آیا در لینک دهی داخلی میشه با استفاده از کلمه کلیدی خود مقاله اون مقاله رو به خودش لینک داد به طوری که روی مقاله کلیک شده دوباره همون صفحه باز شه و این که این روش تاثیر منفی روی رنک سایت داره یا نه؟

    1. سلام علیرضا
      اثر منفی نداره. بله میشه. باید بگم اثر خنثی داره، گوگل لوس نیست که با یک لینک سازی داخلی اینجوری که شما گفتید بخواد اثر منفی بذاره.

  50. سلام وقت بخیر
    1.من قبلا (اوایل محتواگذاری در سایت) برای هر مقاله به شکلی اشتباه برچسب گذاری میکردم. وقتی توجه اشتباهم شدم همه انها که شاید نزدیک به 20- 30 تا بودن حذف کردم. مجدد متوجه شدم که کار اشتباهی کردم و نباید پاکشون می کردم. الان باید چکار کنم؟
    2.اگر لینکهای داخلی که در مقاله یا هر قسمت از سایت هست پاکشون کنیم یا تغییر بدیم تاثیر منفی داره؟ مثلا لینک از روی یک کلمه برداریم و یا روی یه انکرتکست دیگه بزارم یا لینکی که روی یک کلمه گذاشتیم تغییر بدیم( صفحه هدف تغییر بدیم)
    3. با یک کلمه در مقالات مختلف میشه به چندین صفحه لینک داد؟ مثلا کلمه موبایل در یک مقاله به صفحه اصلی لینک داده بشه و در مقاله بعدی در دسته ها و در یک مقاله دیگه به یه لندینگ پیچ دیگ
    4.صفحه اصلی سایت من فقط حدودا 10 تا محصوله که با ووکامرس بارگزاریشون کردم. مشکلی نداره؟ چون با ووکامرس هم ایجاد شده فقط میتونم محصول بارگذازی کنم و چون سایتم فقط درباره یک دستگاه صنعتیه تعداد محصولاتم از این بیشتر نمیشه. ممکنه راهنمایی کنید که اولا وجود همچین صفحه ای با این محتوا در صفحه اصلی مناسبه یا خیر و سوال دیگه اینکه میشه به این صفحه در مقالاتم لینک بدم؟ سوال بعدی اینکه از داخل توضیحات محصول خوبه به مقالات لینک بدم؟
    5.انتخاب کلمه کلیدی اصلی برای سایت یعنی چی؟ مگر ما در هر مقاله ای یک کلمه کلیدی مجزا نداریم؟ کلمه کلیدی اصلی سایت منظوز چیه؟ ضمنا در حوزه هایی که سرچ محصول پاییینه طوریکه حتی در گوگل ترند یا کیورد پلنر هم امار نمیده و یا اینکه امارش پایینه باید چکار کرد؟ یعنی چطور میشه گفت مهمترین کلمه و پرسرچ ترین کلمه کلیدی پیدا کرد؟ نمونه : یک دستگاه صنعتی خاص که فقط برای تولید خوراک دام وطیور استفاده میشه

    خیلی خیلی ممنون از اینکه به سوالاتمون پاسخ میدین. سپاسگزارم

    1. سلامی دوباره.
      ۱ – دیگه وقتی آدمی رو به قتل میرسونی نمیشه کاری کرد (اشاره به حذف برچسب ها). کار رو تموم کردی و رفته. دیگه انجام نده.
      ۲ – در کل لینک سازی داخلی اثر منفی نمیتونه داشته باشه ولی باید دید ایا با این کارتون کار رو بهتر میکنید یا بدتر. تغییرات میتونه بسیار مثبت باشه و میتونه بسیار بد باشه. این بد بودن به معنی پنالتی در گوگل نیست، بد یعنی از جایگاهی که الان هستی ممکنه پایین تر بری. پنالتی یعنی کلا دیده نشی. لینک سازی داخلی یا اثر خنثی داره و یا مثبت داره ولی خب اگر اثر مثبت داشته باشه و بعدش لینک سازی داخلی رو خراب کنی اون مثبت میشه خنثی و این یعنی اثر منفی.
      ۳ – نه اشتباه هست. سایت باید در هر کلمه کلیدی یا بهتر هست بگم در هر خانواده از کلمات کلیدی یک صدا باشه. به یک صفحه اشاره کنه.
      ۴ – از محصول به مقاله لینک ندی بهتره (به خاطر جنبه فروش) از مقاله به محصول لینک بدید. محصول تو صفحه اصلی باشه مشکلی نداره. چرا باید مشکل داشته باشه؟ خوبه که باشه.
      ۵ – پاسخ این رو نمیتونم بدم چون کم کم ۳ ساعت وقت میخواد تا حرف بزنم درباره این موضوع. ولی در دوره آموزشی صوتی رایگان درباره کلمه کلیدی و محتوا صحبت کردم و گفتم چرا کیورد پلنر اینا مشکل ساز هستند و امار اشتباه میدن و باعث میشه شما اینطوری اشتباه فکر کنی. دوره رایگان ما رو شرکت کنید و گوش بدید حتما. اونجا نزدیک ۶ ساعت صحبت کردم.
      خواهش میکنم موفق باشی

  51. سلام خدا قوت من سایتم در زمینه سفارش طراحی لوگو فعالیت داره، توی تموم مقالاتم یه قسمت ثابت هست که لینک میشه به صفحه سفارش طراحی لوگو.
    آیا این کار به بهبود اون صفحه سفارش کمک میکنه ؟

    1. سلام سپهر. پیشنهاد میشه با یک کلمه کلیدی تکراری در همه مقاله ها لینک نده و همینطور سعی کن فقط روی یک صفحه کار نکنی. مثلا یک صفحه درست کنی نمونه لوگوی قشنگ و اونجا نمونه کارهات رو بذاری و به اونم لینک بدی. شبیه ربات کار کنی اثر سئو از بین میره.

  52. سلام .مهندس ی سوال آیا لینک دادن به دسته ی همان محتوای در حال نوشتن به صورت مدام در نوشته ها برای سئو مفیده است؟

    1. سلام. نباید شبیه ربات کار کنیم، هر جا حس کنیم لینک میتونه برای کاربر مفید باشه حتما اثر خوبی اون لینک در سئو هم داره. در کل لینک سازی داخلی منطقی اثر منفی اصلا نداره.

  53. سلام وقت بخیر.

    لطفا راهنمایی بفرمایید که آیا لینک دادن از صفحات مهم و اصلی یا همان (Cornerstone) به صفحات اصلی دیگر یا صفحات رده پایین تر ضرری برای صفحه مبدا یا همان صفحه اصلی دارد؟ و در کل این کار را توصیه میکنید؟ به صورت کلی، آیا صفحات اصلی هم باید به صفحات دیگه لینک بدن و یا اینکه باید فقط لینک بگیرن.

    با تشکر.

    1. سلام شهرام.
      بله و هیچ مشکلی نداره ولی به اندازه.
      هر چیزی به اندازه باید استفاده بشه. بهترین لینک سازی داخلی، لینک سازی هست که مورد پسند کاربران واقعی باشه و براساس نیاز اونا چیدمان بشه.
      موفق باشی.

  54. سلام،
    وقت بخیر.
    ممنون از مقاله خوبتون. 2 تا سوال داشتم ممنوم میشم راهنمایی کنید.

    1-من در اکثر وبسایت هایی که رتبه خوبی هم داشتن دیدم که به صفحه جاری به صورت کلمه کلیدی انکر تکست لینک داده شده. میشه دلیلش رو بگین چیه و اینکه واقعآ چقدر تاثیر داره؟
    2-کلمه کلیدی اصلی که با اون صفحه اصلی سایت در گوگل بالا میاد در اکثر مقاله ها و صفحات وجود داره. آیا واقعا نیازی هست که از همه مقالات کلمه کلیدی داخل متن به صورت انکرتکست به صفحه اصلی لینک داده بشه؟

    با تشکر

    1. سلام شهرام عزیز.
      ۱ – این مورد فاکتور خاصی نیست که بگیم با این کار اثر زیادی داره، قدیم از این کارها زیاد میشد. ما هم توی برخی صفحات این کار رو کردیم ولی از نظر تجربه کاربری جالب نیست. همینطور وقتی گوگل داخل اون صفحه هست باز لینک همون صفحه رو میبینه اینم جالب نیست.
      ۲ – توی لینک سازی باید به نیاز کاربر بیشتر توجه کنی. اگر نیاز هست انجام بده، ولی زیاده روی خوب نیست.

  55. سلام
    می‌خواستم بدونم از اینکه گفتید “اگه کلمه طراحی سایت جزء کلمات کلیدی مقاله‌ای باشه که به اون لینک میدیم، نمی‌تونیم لینک سازی رو با این کلمه (طراحی سایت) انجام بدیم” منظورتون چی‌ بوده؟؟
    مگه نباید در anchor text از کلمات کلیدی مقاله هدف استفاده کنیم؟؟?

    1. سلام محمد جان. من اصلا چنین حرفی درباره انکر نزدم. این برداشت شما کلا اشتباه هست. پیشنهاد میکنم نکته شماره ۹ لینک داخلی رو دوباره با دقت بیشتر مطالعه کن.

      1. سلام وقت بخیر
        من هم دقیقا همین مطلب متوجه نشدم ممکنه بیشتر توضیح بدین.
        متن انکر تکست چی باید باشه؟ آیا باید کلمه کلیدی صفحه هدف ما باشه؟ آیا میشه با چندین انکر تکست به یک صفحه لینک داد؟
        سوال دوم : سایت من درباره یک دستگاه صنعتی خاص هست. لینک دهی باید چگونه باشه؟
        سوال سوم: موضوع و کلمه کلیدی مقالاتی که درباره دستگاه مینویسم تقریبا تمام شده چطور میتونم تولید محتوا کنم و مقاله بنویسم ؟
        با سپاس فراوان

        1. سلام وقتت بخیر باشه.
          پاسخ به این سوال ها به صورت کامل شاید ساعت ها طول بکشه. از طرفی بستگی به نوع کسب و کارها هم داره.
          اینکه متن انکرتکست چی باید باشه رو نمیشه گفت، فرمول نداره، از طرفی بستگی داره کجای متن باشه و کاربرهای ما چه کسانی هستند.
          انکرتکست میتونه کلمه کلیدی هم باشه ولی جاش هم مهمه. میتونه چند انکرتکست داشته باشیم ولی نباید زیاده روی کنیم و همینطور همه رو نباید در یک صفحه استفاده کنیم. این موارد هیچ کدوم فرمول خاصی نداره و متناسب با کسب وکار چیده میشه. و البته زمانی میشه چید که اون شخص به شناخت کامل از اون کسب و کار برسه و این شناخت طبیعتا زمان بر هست.
          سوال دوم شما هم بسیار گنگ هست و اگر بخوام پاسخ بدم دوباره باید از اول کل مقاله رو براتون کامنت کنم. پس پیشنهاد میکنم مقاله رو ۱۰ بار حداقل بخونید. درواقع هر کسی باید چند بار مقاله رو بخونه. دفعه اول خوندن خیلی فرق میکنه با دفعه ۱۰
          برای سوال سوم باید یک مقاله جداگانه بنویسم. هر چند در هر کسب و کاری وقتی کلی کلمه کلیدی پیدا کنی، میتونه کلی ایده بگیری برای نوشتن مقاله ها. با این حال چون به زودی چنین مقاله ای نمینویسم ولی پیشنهاد میکنم در گوگل درباره ایده عنوان نویسی مقاله تحقیق کنید.

  56. سلام خسته نباشید استاد . من یک صفحه لندینگ و اصلی دارم و هر روز 1 مقاله برای سایت مینویسم و در اون یک لینک داخلی جدا از مابقی لینک ها به لندیگم میدم , آیا دادن لینک داخلی به اضای هر مقاله له صفحه هدف میتونه مضر باشه ؟
    لطفا اگر ممکنه جواب رو به جیمیل بنده هم ارسال کنید .

    1. سلام عزیزم.
      لینک داخلی هیچ توع ضرری برای سایت نداره. مهم اینکه اون لینک داخلی برای کاربرهای سایت شما مفید باشه و روش کلیک بکنن.
      درضمن هر کسی سوالی میکنه موقع پاسخ دادن به شکل اتوماتیک بهش ایمیل میشه 🙂
      موفق باشی.

  57. سلام خسته نباسید
    اگر من یک عکس را در سایت بار تمام صفحات سایت قرار بدم و از آن عکس لینک بدم به یک مقاله داخل سایت آیا مشکل داره؟ چون تعداد مقالات بیشتر میشه پس لینک داخلی ب اون مقاله هم زیاد میشه ؟ آیا انجام بدم یا نه؟
    با تشکر

    1. سلام. اگر فکر میکنید اون لینک میتونه به کاربر کمک کنه هیچ مشکلی نداره. گوگل هر روز تلاش میکنه تا بتونه رفتار کاربرها رو بفهمه. پس شما هم ببینید ایا برای کاربرهاتون مفیده یا نه. اگر مفید باشه مطمئن باشید نظر گوگل هم مثبت هست.

  58. سلام وقت بخیر…من یه سوالی داشتم که فکر میکنم شما دانش پاسخ دادنش رو داشته باشید…من میخوام روی یک کلمه کلیدی به عنوان مثال “روغن” بیام توی صفحه اول…
    حالا سوالم اینه که من کلا باید یک محتوا با این کلمه اختصاصی داشته باشم(“روغن”) و یا اینکه باید اون پیج هایی هم که به این صفحه لینک میدم (لینک های داخلی)همین کلمه کلیدی رو داشته باشن ؟

    1. سلام ایمان. طبیعتا باید یک صفحه مناسب این کلمه داشته باشید. اگر سایر صفحات هم هر جا نیاز کاربر بود و مناسب بود لینک میدید به سایر صفحات دیگه. حالا موقع لینک دادن خوب هست که با کلمه کلیدی به شکل طبیعی لینک بشه.

  59. سلام وقت بخیر
    یه سوالی داشتم اینه که لینکدهی داخلی مهمه که از تگ target=’_blank’ استفاده بشه یا نه (در صفحه جدید مرورگر باز بشه یا نه)
    صفحات سایت من از این تگ استفاده میشه. برای مثال وقتی از روی صفحه اصلی به روی عنوان مطالب یا ادامه مطلب کلیک میکیم در پنجره جدیدی باز شده. راهنمایی کنید با تشکر
    یاحق

    1. سلام پوریا جان.
      در جاهایی که حس میکنی بعد اون لینک داخلی ممکنه محتوای موجود مورد نیاز کاربر باشه بهتره اون لینک در تب جدید باز بشه، این برای من یک قانون هست.
      مثلا در ما در دسته بندی گوشی انواع گوشی داریم بهتره نیوتب باشه چون کاربر حتما مقایسه میکنه. حالا بررسی کن ببین از این نوع دسته بندی ها دارید یا نه. با این حال قانون خط اول باید رعایت بشه.

    2. استاد چیکار کنم این تبدیل به لینک بشه و در صفحه جدید باز بشه ؟

      1. اینجا استاد نداریم.
        وقتی داری لینک میکنی یک چرخ دنده ایکون هست که باید روی اون بزنی. اگر سایتت اختصاصی هست باید به برنامه نویس بگی.

  60. سلام و ممنون از مقاله خوبتون
    روی هاستم برای سئو از پلاگین یوهاست استفاده می کنم
    و در یکی از صفحاتم (page)
    7 تا لینک داخلی دارم که دوتاش به صفحه اصلی و بقیه به صفحات دیگر راه دارند. برای لینک ها هم از تگ a استفاده کردم نه از پلاگین
    اما همچنان در یوهاست بهم خطای لینک داخلی میده:
    لینک های داخلی : هیچ لینک داخلی در این صفحه وجود ندارد , چند مورد لینک داخلی اضافه کنید !

    من علتش رو جدا نمی فهمم
    میشه لطفا راهنماییم بفرمایید
    ممنون میشم

    1. سلام، شما دو بار کامنت گذاشتید. در کامنت قبلی پاسخ شما رو دادم. تمرکز روی این افزونه نداشته باشید ولی نیم نگاهی بکنید. اگر لینک داخلی دارید پس خطای افزونه مهم نیست

  61. سلام و روز بخیر
    من در یکی از صفحات (page) سایتم تقریبا بین 7 تا لینک استفاده کردم که سه تاش به صفحه اصلی و چهارتای دیگه به چهارتا صفحه مختلف سایتم لینک داده شده است.
    لینک ها رو دستی و با تگ a اضافه کردم و بدون دخالت پلاگین
    اما یوهاست همچنان بهم خطا میده :
    لینک های داخلی : هیچ لینک داخلی در این صفحه وجود ندارد , چند مورد لینک داخلی اضافه کنید !
    امکانش هست راهنماییم بفرمایید
    ممنون میشم

    1. سلام وقت شما بخیر باشه. یوست یا یوآست خودش پر از باگ هست. جدا از این موارد هوشمند نیست و خلاقیت انسان رو نداره. ما خودمون اصلا به فاکتورهای این افزونه خیلی اهمیت نمیدیم صرفا نگاه میکنیم ولی تصمیم ما میگیریم حتی اگر قرمز بشه یوآست. مخصوصا در زبان فارسی بیشتر مشکل داره.

  62. سلام.
    در وردپرس از پلاگین Settings – SEO Booster v.3.5.22 استفاده کردم. ولی تاثیر ظاهری نداشت. یعنی کلمات کلیدی را تغییر رنگ نداد و لینک دار نکرد. آیا تنظیماتش را درست انجام نداده ام؟
    از Inline Related Posts هم استفاده کردم. خیلی مصنوعی به نظر می آید.
    کلا شما با استفاده از پلاگین موافق هستید؟

    1. سلام وقتتون بخیر باشه
      افزونه ای که اشاره کردید من باهاش کار نکردم و نمیدونم چطوری هست.
      درباره سوال دوم هم موافق هستم و بیشتر شبیه ربات میشه.

  63. سلام، من زمانی که لینک دهی سایتم را انجام می دهم کلمات مربوطه خیلی بزرگتر از متن می شوند چجوری می توانم اندازشون رو درستش کنم؟ نرم افزار سایتم ckeditor است. ممنون.

    1. سلام. من متوجه منظور شما نشدم، اینکه کلمه کلیدی چطور بزرگ تر از متن میشه. اگر مطمئن هستید به درستی دارید از ckeditor استفاده میکنید، به برنامه نویس سایتتون اطلاع بدید. یا بگید ckeditor رو به اخرین نسخه اپدیت کنه. ممکنه اصلا تداخل داشته باشه.

  64. سلام وقتی یک برگه داریم که تو سرچ گوگل بالا است نباید از اون برگه به صفحه داخلی سایت لینک داد؟؟ ایا از اعتبار این برگه کم میشه با لینک دادن؟؟
    اگر مجبور بودیم لینک بدیم به اون صفحه و اون صفحه هم برای ما مهم هست باید چیکار کرد که هم اعتبار اون برگه کم نشه با لینک دادن و هم اون صفحه ایندکس بشه لطفا جواب بدید
    ادرس سایت و برگه ای که تو سرچ گول بالا هستم میفرستم خودتون یه چک کنید
    لینک زیر هست:
    ****

    1. سلام دوستم. چرا نباید لینک داد؟ خیر این حرف درست نیست.
      لینک به اندازه و مفید خوبه.

  65. سلام
    سایتم بالای 10 هزار محصول داره
    برای هر پستی کلی برچسب tag استفاده شده
    به نظرتون تگ ها رو از ایندکس گوگل و نقشه سایت غیر فعال کنم؟
    البته ایندکس شده هستند
    به نظرتون سایت آسیب نمیبینه؟؟

    چون سایتم تو آپدیت اخیر گوگل افت کرده
    احتمال میدم بخاطر همین تگ ها باشه کلی از ارزش هر مطلب رو نابود می کنند
    اکثرا هم برچسب های هستند که یکتا می باشند
    ممنون میشم اینو بررسی و اینجا جواب بدین

    1. سلام عزیز. اگر منظورتون نوفالو کردن برچسب ها هست هست که من در کل پیشنهاد نمیکنم مگر براساس آنالیز دقیق. بررسی این موارد و دادن پاسخ صحیح برای هر سایتی و برای هر کسب و کاری متفاوت هست و نمیشه یک نسخه کلی برای همه پیچید. حذف، ادغام، نوفالو و ریدایرکت و کلی کار دیگه همه بستگی به سایت داره. با یک متخصص سئو که میتونه دسترسی به سایت شما داشته باشه مشورت بگیرید.

    1. سلام. وبلاگت بیشتر شبیه سایت‌های اسپم هست. پیشنهاد میشه در روند کار تغییراتی بدید. موفق باشی دوستم.

  66. درود . ایا لینکی که داخل یک مطلب قرار میدیم باید حتما عنوانش مرتبط با همون مطلب باشه ؟ و یا اینکه فرقی نمیکنه و میشه به مطلب های غیر مرتبط هم لینک داد؟

    1. هر چه لینک های داخلی ارتباط موضوعی بیشتری داشته باشند بهتر هست. همینطور عنوان لینک ها. عبارات “باید” و یا “حتما” در کار نیست ولی پیشنهاد میشه مرتبط باشه.

  67. با سلام و تشکر از مطلب خوب شما
    لطفا در مقالات لینک داخلی به موضوع تطبیق لینک با کلمه کلیدی بیشتر توضیح دهید . ظاهرا سئو کارها در مقالات خود به این موضوع کمتر می پردازند .
    موفق و کامیاب باشید .

    1. سلام دوست عزیز. موضوعی که شما درباره لینک سازی اشاره میکنید کمی پیچیده و البته بستگی به نوع کسب و کارها هست که گاهی نمیشه به راحتی در قالب متن، محتوایی تولید کرد. با این حال پیشنهاد شما مورد توجه قرار میگیره.
      ممنونم از حضورتون و نظرتون. پایدار باشید.

  68. سلام و تشکر از مقاله خوبتون.
    این سوال برام پیش اومده که اگه استفاده از لینک داخلی خیلی مهم هست پس چرا سایتهای با رتبه الکسای خیلی خوب توی مقالاتشون چندان از لینک داخلی استفاده نمیکنن! بطور مثال چند مقاله از سایت خبرگزاری فارس رو بررسی کردم ولی برای هر مقاله حدودا 1-2 لینک داخلی داشتند! تازه لینکها رو توی مطالب مقاله ایجاد نمیکنن بلکه در ذیل یا سطر اول مقاله که مطالب این بخش ها چندان ارتباطی با مطالب مقاله نداره!

    1. سلام، بله لینک سازی داخلی بسیار مهم هست و البته نحوه ساخت لینکهای داخلی مهم تر از اون هست که باید آموزش دیده بشه.
      خیلی چیزها در سئو مهم هست که خیلی از سایت‌های بزرگ رعایت نمیکنن، و این امر طبیعی هست. شما نباید سایت خبرگزاری فارس رو با سایت های دیگه که در این سطح بودجه و امکانات ندارن مقایسه کنید. سایت های خبری ماهانه بالای ۳۰ میلیون فقط هزینه محتوا میدن و این خودش به تنهایی میتونه سئو کنه. ولی اگر موارد سئو رعایت کنن قطعا نتیجه بهتری میگیرن.
      شما کلا به اطرافتون نگاه کنید، متوجه میشید که حتی خارج از فضای آنلاین کلی شرکت هستند که اگر بعضی چیزها رو رعایت کنن نتیجه بهتری میگیرن ولی چرا انجام نمیدن؟

      1. اطلاع دقیقی ندارم از لینک سازی. ولی قطعا این سایتها هم بصورت حرفه ای کار میکنن و پیشرفتشون صرفا بخاطر هزینه کردن نیست(هزینه رو به همراه تخصص مصرف میکنن). ولی به نظرم استفاده نکردن از لینکهای خارجی مزیتهای بیشتری داره که این سایتها از لینک استفاده نمیکنن. همینطور استفاده نکردن از لینکهای داخلی به تعداد زیاد. نمیدونم برداشتم از این تجربه درست باشه یا اشتباه ولی بشخصه هر وقت از لینکهای خارجی یا داخلی بیش از 2-1 لینک استفاده کردم اون مقاله در نتایج سرچ گوگل رتبه مناسبی نداشت.

        1. بنده نگفتم پیشرفت فقط به خاطر فقط هزینه هست.
          بله به تعداد زیاد جالب نیست و درسته ولی این تعداد زیاد به حجم محتوا بستگی داره و اصلا نمیشه گفت اگر بیشتر از ۱ یا ۲ تا لینک استفاده کنی رتبه مقاله کم میشه از طرفی نحوه لینک سازی و اینکه چه سایتی لینک میکنی مهم هست. انقدر شرط این وسط وجود داره و پیچیده میکنه موضوع رو که نمیشه براش عدد تعیین کرد.

  69. با سلام
    من مداوم به دسته بندی ها لینک میدم، بنظرتون خوبه؟

    1. سلام، اگر انعطاف داشته باشید و مثل ربات کار نکنید بله خوب هست.

  70. سلام وقت بخیر جناب آریافر
    من تو مطالبم کلمه دانلود فیلم که یه کلمه کلیدی حساس حساب میشه به صفحه اصلی سایتم لینک میدم همیشه، بازیگران هم به برچسبشون ، فقط میخاستم بدونم که همیشه تو همه پست هایی میزنم با کلمه دانلود فیلم به صفحه اصلی سایت لینک میدم مشکلی بوجود میاره؟

    1. سلام، مشکل که به وجود نمیاره ولی با این کارها رتبه توی اون کلمه بالا نمیره و یا اگرم بالا بره موقت هست.

  71. با سلام یک سوال
    من یه سایت زدم برای معرفی محصولات یک شرکت ، و روی سئو سایت کار کردم و تمرکزم روی کلمات کلیدی بوده و اون ها رو در نظر گرفتم . حالا فرض کنید که کلمه ی کلیدی رو سرچ میکنم و توی نتایج گوگل به جای اینکه ادرس صفحه اصلی سایت بالا بیاد یکی از صفحات سایت بالا میاد! با اینکه تمرکزم روی صفحه ی اصلی بوده .
    دلیل این موضوع چی می تونه باشه و چطوری می تونم رفعش کنم.
    ممنون

    1. سلام، این یعنی سئو به شکل اصولی صورت نگرفته و مشکل داره. همین مقاله که درباره نحوه لینک سازی داخلی رو با دقت بخونید چند بار و در عمل مقایسه کنید، شاید بتونید مشکل رفع کنید البته با صبر و دانش کافی.

  72. سلام ممنون بابت مقاله خوبتون خواستم بدونم اگر لینک نامربوط بزاریم چی یعنی به صفحه ای که میخواهیم بالا بیاد لینک بدیم ولی ارتباط موضوعی با صفحه ای که میخواهیم ازش لینک بدیم نداره ممنون بازم

    1. سلام، طبیعتا اثر لینک زمانی بیشتر میشه که در پست‌های مربوطه باشه حالا اگر شما غیرطبیعی لینک ایجاد کنید شاید اثر منفی نداشته باشه ولی اثر مثبت چندانی هم نخواهد داشت.

  73. سلام
    بهتره یه صفحه چند لینک داخلی داشته باشه؟
    یه سایت شرکتی دارم که در صفحه “خدمات ما” اسم 15 استانی که در اونجا پروژه انجام دادم وجود داره، یه صفحه “گالری” هم دارم که عکس هر کدوم از پروژه های انجام شده در این 15 استان وجود داره (بالای 50 تا عکس)؛ به نظر شما اشکالی نداره از صفحه خدمات ما هر کدوم از استان هارو لینک بدم به عکس ها؟ میشه 15 تا لینک داخلی در صفحه خدمات

    1. سلام، شما باید بیشتر از تگاه تجربه کاربری به این موضوع نگاه کنید، اگر خودتون سوال بپرسید که ایا برای کاربران این لینک ها مفید خواهد بود یا نه. اگر جواب مثبت هست مطمئن باشید برای سئو هم مشکلی نخواهد داشت.

  74. سلام خسته نباشین
    فوق العاده کاربردی و جذاب بود ولقعا ممنون

  75. سلام
    مطلب شما را مطالعه کردم خیلی خوب بود ممنون از شما

    میشه اگر امکان داره میشه نظرتون در مورد لینک سازی مطالب سایت منم بگید
    با تشکر

    1. سلام، خواهش، هر آنچه که درباره لینک سازی داخلی و نحوه صحیح درج لینک لازم بوده در مقاله اشاره شده و میتونید خودتون بررسی لازمه رو انجام بدید.

  76. با سلام و عرض ادب و احترام لطفا لینکسازی این سایت رو هم بررسی کنید
    با تشکر

    1. عرض ادب، فکر کنم با شما دوست بزرگوار تلفنی صحبت شد.

  77. سلام ممنون از مطالب خوبتون میخواستم بپرسم چقدر زمان میبره که موتور های جستجوگر لینک را بخونند

    1. سلام اقا/خانم خرید کفش، بستگی به خیلی از موارد داره. تعداد محتوا، لینک های داخلی و خارجی، سرعت سایت، فعال بودن شبکه های اجتماعی و …

  78. سلام خسته نباشید
    نکات خیلی خوبی اشاره کردید ممنون
    یک سوال تو مورد ده تو یکی از مطالبم ادرسش اینه goo.gl/jKPJ4C خط اول مطلب یک لینک دادم ولی تو قالب سایتم بعد از اینکه متنی لینک داره میشه رنگش تغییر نمیکنه اینو گوگل ایراد میگیره یا نه ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام
      از نظر سئو موردی نداره ولی از نگاه تجربه کاربری اصلا جالب نیست و از طرفی تجربه کاربری اهمیت بیشتری داره تا سئو. پس بهتره رفع کنید.

  79. سلام وقت بخیر.
    واقعا سایت شما مطالب رو خیلی ساده آموزش میده. بنده خیلی استفاده میکنم و در بهینه سازی سایتم استفاده میکنم.
    الان سوالی که با خوندن این مقاله واسم ایجاد شده اینه که برای سایت آگهی لینک سازی داخلی باید به چه شکلی صورت بگیره. بنده راهی که به ذهنم رسید ایجاد وبلاگ برای سایت بود.
    میشه یه نگاهی به سایت بنده بکنید و راهنمایی کنید.
    دوم اینکه برای افزایش بازدید سایت چه راههایی رو پیشنهاد میکنید.
    سپاس.

    1. سلام، خوشحالم مفید بوده.
      سوال شما خیلی خیلی کلی هست، کلی مقاله ما داریم در زمینه افزایش بازدید سایت که میتونید مطالعه کنید. در حد چند خط نیست که بخوام به شما بگم.
      درباره آگهی هم همینطور. پیشنهاد میکنم سایت های مشابه رو بررسی کنید و ببینید چه کاری کردن و کارهای که کردن رو با ایده های خودتون تلفیق و شخصی سازی کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

  80. سلام
    ایا نیاز هست در تمام مقالات کلمات کلیدی مورد نظر رو بنویسیم و لینک کنیم به صفحه اصلی ما روی سایتمون بر روی 3-4 کلمه داریم کار میکنیم که بیاریمش بالا و تقریبا در هر مقاله که مینویسیم این کلمات رو لینک میکنیم به صفحه اصلی سایت آیا این کار درست است ؟

    1. سلام
      پاسخ کلی به سوال شما خیر است. به خیلی از عوامل این موضوع بستگی داره، مثل میزان سختی کلمات و همینطور صفحه لینک شده و حتی صفحات لینک نشده ولی مرتبط در سایت.
      بارها دیدیم دوستان کلی تلاش کردن تا یک صفحه از سایت خودشون رو سئو کنن و بالا بیارن ولی موفق نشدن و جالب اینجاس خیلی وقت ها صفحه ای که سئو نکردن رتبه کسب کرده. باید ارزیابی کرد تا بر اساس نتایج کسب شده، یک استراتژی مناسب و اصولی که دارای کمترین ریسک باشه طراحی بشه و بعد با ابزارهای لازم انسانی و غیر انسانی پلن پیاده سازی بشه.
      موفق باشید.

  81. خیلی خیلی ممنونم بابت پست های خوبتون. انشاءلله که موفق و مؤید باشید:))))))))))

  82. ممنونم استفاده کردم.
    ایا لیستی دارین واسه گذاشتن کامنت
    ؟

  83. مطمئنا تعداد بک لینک چه فالو چه نوفالو روی سئو سایتها تاثیر گذاره، البته طبق تجربه خودم، بک لینکها بعد از یکماه ثبت میشه اما تاثیرش رو معمولا بین 3 تا 4 ماه بعد میگذاره،
    چیزی که بیشترین تاثیر رو در سئو سایتها میزاره ، وبلاگ نویسی و بروزرسانی مطالب و انتشار لینک مطالب در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و گوگل پلاس هست که تاثیرش بسیار بیشتر از لینک سازیه. من سایتی رو میشناسم که بدون لینک سازی روزی 500 تا بازدید داره. پس مهمتر از اینکه لینکهای با کیفیت داشته باشیم بنظرم باید مطالب باکیفیت و عکسهای یونیک برای درج در مطلب ایجاد کنیم و مطلب گذاریمون رو در بازه های منظم یک روزه یا یک روز در میون انجام بدیم و در هر سایتی متناسب با نوع اون سایت مطلب گذاری کنیم تا جوابش رو سریع ببینیم.
    البته این به این منظور نیست که لینک سازی نکنیم. لینک سازی کنیم، اما مهمتر از لینک سازی مطلب گذاری و بروزرسانی اطلاعات سایت و لینک سازی داخلی سایت هست.
    برخی از دوستان پرسیدن از مطلب گذاری مهمتر هم داریم، من میگم بله، کاربرپسند بودن سایت و سرعت لود سایت از اون هم مهمتره. امیدوارم همگی تو سئو سایتشون موفق باشند.

  84. واقعا کمال تشکر را ازتون دارم آقای آریافر .

    بنده از تعداد زیادی حدود 500 تا برچسب دانلود فیلم و دانلود رایگان فیلم استفاده کرده ام ، در حالی که میخواستم صفحه ی اصلی سایتم برای این کلمات بالا بیاد ، حذف کردنشون میدونم تاثیر خیلی بدی داره ، ولی به نظرتون لینک این دو برچسب رو ریدایرکت 301 بزنم به صفحه اصلی میتونه مفید باشه ؟ از الان به بعد که استفاده نمیکنم از این 2 برچسب و داخل مطالبم این کلمات رو لینک میدم به صفحه ی اصلیم ولی میخوام اگه بشه صفحه ی اصلیم رو قوی تر کنه با ریدایرکت کردن .

    خیلی ممنونم ازتون ، همیشه موفق و سربلند باشید و تشکر میکنم از زمانی که میذارید .

    1. خواهش میکنم، بله میتونید ریدایرکت انجام بدید ولی تضمین دهنده انتقال رتبه نیست.
      موفق باشید.

  85. واقعا سپاس گزارم از جنابعالی

    در یک صفحه از یک سایت ، اگر دو بار دانلود فیلم تکرار شده باشد و هر بار به سایتی لینک داده شده باشد ، گوگل هر دو لینک رو بدون کم کردن ارزش حساب میکند درسته ؟ الان مثلا در فوتر سایت 1 ابزار تعداد لینک زیادی به کلمه طراحی سایت است ، گوگل هر کدوم رو جداگانه کامل حساب میکند درسته ؟
    و
    اگر برعکسش باشد یعنی دانلود آهنگ و دانلود آهنگ جدید که دو انکرتکست متفاوت هستند در یک صفحه به یک سایت لینک داده شده باشند ، گوگل باز هر دو انکرتکست رو کامل حساب میکنه ؟ یا فقط انکرتکستی که بالاتر باشد در صفحه رو حساب میکنه ؟ اون یکی رو اصلا حساب نمیکنه یا ارزشش رو نصف میکنه ؟
    و
    لازم است برچسب های پر استفاده در فوتر سایت در همه ی صفحات قرار بگیرند ؟ یا فقط داخل مطالب باشن کافیه ؟

    خیلی ممنونم ازتون

    1. سلام، سوال اول طبیعتا بله است.
      سوال دو بستگی داره و باید بررسی بشه.
      اصولا گوگل فقط یک بار یک آدرس در یک صفحه رو دنبال میکنه و تکرار آدرس با انکرتکست های تکراری یا متفاوت خیلی توفیق نداره، البته کم و زیادش در تجربه کاربری تاثیر داره این موضوع.
      سعی کنید در راهبرد برچسب‌ها، اول متناسب با نیاز کاربر باشه تا ربات، بهتره برای کاربران سایتتون فعالیت کنید و بررسی کنید ببینید کدوم حالت برچسب‌ها تجربه کاربری مناسب تری داره و هر کدوم بهتر بود یعنی برای ربات هم بهتره.
      موفق و پایدار باشید.

  86. با عرض سلام و احترام
    اگر بنده سایتی داشته باشم در حوزه دانلود فیلم که خیلی پر رقابت است ، مسئله ای که وجود داره هم خود دانلود فیلم سرچ بسیار زیادی داره و از اون مهمتر هر کدوم از پست ها هم میتونن بازدید خیلی زیادی رو کسب کنن / صفحه ی اصلی سایت که پرچگالی ترین صفحه ی سایته میخوام برای انکرتکست های : دانلود فیلم ، دانلود فیلم جدید ، دانلود رایگان فیلم بهینه شود و بیاد بالا در گوگل ، حالا سوال بنده اینجاست بنده باید این 3 انکرتکست رو در برچسب مطلب سایت بزنم ؟ آیا وقتی که میخوام صفحه ی اصلی با کلمه ای بالا بیاد نیاز هست برچسب اون روهم ایجاد کنم ؟، یا فقط داخل مطالب این 3 انکرتکست رو بنویسم و لینک بدم به صفحه ی اصلی ؟ هر انکرتکست رو داخل یه مطلب ایجاد کنم ؟ یا میتوانم هر 3 تا رو داخل یه مطلب ایجاد کنم و لینک بدم به صفحه اصلی ؟
    با تشکر فراوان

    1. درود بر شما
      برای پاسخ سوال شما باید حداقل یک ساعتی تایپ کنم، ولی به شکل خلاصه بنده پیشنهاد میکنم که برچسب برای این ۳ کلمه ایجاد نکنید و سعی کنید تمرکز بر روی صفحه ای هدایت کنید که قصد دارید رتبه کسب کنید. ولی اگر برچسب هم ایجاد کردید باید داخل برچسب ایجاد شده به صفحه اصلی با انکرتکست مدنظر لینک کنید تا گوگل و ربات ها متوجه این موضوع بشن که تمرکز اصلی بر روی کدام URL هست.
      درباره بخش دوم سوالتون بهتر هست به شکل رندوم کار کنید و انعطاف داشته باشید و مثل ربات عمل نکنید.
      امیدوارم موفق و پایدار باشید.

  87. سلام
    ممنون از مطالبتون
    چطور می تونم به انتهای آدرس url سایت اسلش اضافه کنم و اصلا اینکار خوب هست یا نه برنامه ا ی که باهاش سایت نوشته شده php هست

    1. سلام
      اینکه این کار خوب هست یا نه خیلی فرقی نداره، برخی میگن برای ربات‌ها خوبه چون انتهای آدرس رو بهتر پیدا میکنن، ولی به نظر من این نظریه اعتباری نداره. تازه اعتباری هم داشته باشه روی سئو تاثیری نخواهد داشت.
      هر برنامه ای کدنویسی متفاوتی داره و اگر تمایل دارید چنین قابلیتی اضافه بشه باید به برنامه نویسی که برنامه شما رو نوشته رجوع کنید.
      موفق باشید

  88. مهندس کارت درسته >ممنونم بابت راهنماییات
    آموزش حضوری به چه صورت میتونیم بیایم

    1. درود بر شما، خواهش میکنم و خوشحالیم مفید بوده
      آموزش حضوری فقط به شکل خصوصی در تهران هست و اونم فقط جمعه ها فرصت میشه.
      موفق باشید.

  89. با سلام خدمت شما خیلی خوشحالم که با سایتتون آشنا شدم. اگر صفحه ای با یک کلمه کلیدی خاص که رقابت زیادی هم نداره درست کنیم چطور میشه اون صفحه رو بالا برد البته صفحه مذکور با افزونه Yoast SEO هم بررسی شده و از لحاظ سئو مشکلی نداره. حالا باید این مقاله رو مقاله اصلی یا بنیادی تعیین کرد و سپس چندین مقاله جدید نوشت و به مقاله بنیادی لینک بدیم؟ مثلا 10 مقاله جدید بنویسم و به یک مقاله اصلی که مورد نظر من هست لینک بدم.

    و یک سوال دیگه آیا همه مقالاتی که برای اون مقاله نوشتم باید یک کلمه کلیدی مشابه داشته باشند یا نه مشکلی نیست؟
    ببخشید زیاد سوال پرسیدم لینک دادن از مقاله بنیادی به مقاله های دیگه هم مشکلی نداره درسته؟

    خیلی ازتون ممنونم.

    1. سلام دوستم
      شما گفتید سئو مشکلی نداره چرا که افزونه Yoast بررسی شده، یعنی سئو مساوی این افزونه است؟ اگر بخوام از اعداد و ارقام استفاده کنم باید بگم شاید این افزونه فقط ۲۰ درصد سئو داخلی رو مدنظر داره، توجه داشته باشید که بنده فقط سئو داخلی رو گفتم نه خوده سئو رو، چرا که خوده سئو بسیار بزرگه، و اگر بخوام بگم Yoast چقدر مقدار فاکتورهای کلی سئو رو محیا میکنه شاید ۱ درصد بشه
      از طرفی این افزونه اصلا سئو نمیکنه، بلکه یک یاداور برای رعایت برخی نکات سئو داخلی هست، همه هم از این افزونه یا شبیه این دارن در CMSهای مختلف استفاده میکنن همانند رقبای شما
      لینک سازی داخلی در هر شرایطی نه تنها مشکل نداره، بلکه مشکل گشاست، ولی نحوی لینک سازی مهم است و باید طوری عمل کرد که ربات‌ها به راحتی بتونن بین مقاله هدف شما و مقاله‌های عادی سایت تشخیص بدن
      درباره تکرار کلمه کلیدی در مقالات مختلف هم مشکلی وجود نداره فقط اون کلمه اگر در مقالات مختلف استفاده میشه، بهتره با همون کلمه کلیدی به صفحه هدف لینک سازی کنید
      موفق باشید

  90. سلام
    اگر ممکنه نظرتون رو درباره لینک های سایت رمان خانه (***) بگید.
    سپاس

    1. سلام
      سلایت شما بررسی شد، لینک‌های داخلی اصلا به خوبی بهینه سازی نشده
      موفق باشید

        1. ما تمام تلاشمون رو کردیم تا مقاله‌های کاربردی رو انتشار بدیم
          شما اگر تمایل دارید سئو داخلی مناسبی داشته باشید این مقاله به طور کامل مطالعه و در سایتتون اجرا کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=