دلایل پنالتی شدن سایت و رفع پنالتی گوگل

پنالتی شدن سایت در گوگل
فاکتورهای جریمه شدن سایت در نتایج جستجوی گوگل

گوگل در سخت‌گیری‌های لازمه در رتبه دهی وب سایت‌ها تلاش می‌کند به کاربرانش اطلاعات دقیق، محتوای منحصربه‌فرد و از قلم بهترین نویسندگان را ارائه دهد. درنتیجه دائماً الگوریتم هایش را تغییر و بهبود می‌دهد به‌طوری‌که سعی می‌کند بهترین‌های وب نمایش داده شوند.

اما آن روی سکه هم وجود دارد: جریمه شدن توسط گوگل. اگر گوگل اشکالی از وبسایت‌تان بگیرد نتیجه آن جریمه شدن یا پنالتی شدن توسط گوگل است. جریمه کردن بعضی از سایت‌ها لازم است ولی اگر شما فکر می‌کنید به‌اشتباه جریمه‌شده‌اید باید برای رفع پنالتی شدن سایت خود اقدام کنید و به تجزیه‌وتحلیل سایت بپردازید و علت جریمه شدن آن توسط گوگل را بیابید.

ما در این مقاله از میزفا به بررسی دلایل مختلفی که ممکن است گوگل سایت شما را جریمه کرده باشد می‌پردازیم: بنابراین یاد خواهیم گرفت که دلیل و یا دلایل پنالتی شدن سایت در گوگل و علت حذف ناگهانی سایت از نتایج جستجوی از طرف گوگل چه می‌تواند باشد؟ چطور می‌توان به بررسی و رفع پنالتی سایت پرداخت؟ و باید چه اقداماتی برای جلوگیری از جریمه شدن سایت در گوگل انجام دهیم؟ با ما همراه باشید.

پنالتی گوگل چیست؟

گوگل هرساله هزاران تغییرات کوچک و بزرگ در الگوریتم‌های رتبه‌دهی خود اعمال می‌کند و این الگوریتم‌ها دائماً در حال تغییر هستند. و این تغییرات شروع صنعت سئو امروزی را ایجاد کرد. در حقیقت، رتبه دهی به صفحات به سمت معنادار و مفید پیش می‌روند و نیاز به متخصصین سئو روزبه‌روز بیشتر احساس می‌شود.

در طول دهه‌ها، گوگل دائماً به تصحیح کیفیت نتایج جستجو ادامه داده و باگذشت زمان، شروع به حذف محتوای بی‌کیفیت کرده است و به محتوای باکیفیت در نتایج جستجو بهاداده است. ازاینجا است که جریمه‌های گوگل برای بعضی از سایت‌ها آغاز می‌شود. و سایت آنها را در گوگل به کما می‌برد.

الگوریتم پاندا و پنگوئن
الگوریتم پاندا و پنگوئن گوگل آماده برای جریمه کردن سایت‌های متخلف

به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل در 2012 گسترش یافت. این به‌روزرسانی بیش از 1 مورد از هر 10 مورد در نتایج جستجو را تحت تأثیر قرارداد و بعضی از سایت‌ها را به‌طور کامل از جستجو حذف کرد. این الگوریتم با حذف محتواهای بی‌کیفیت مدیران سایت را مجبور کرد تا درباره استراتژی محتوای سایت خود تجدیدنظر کنند با دقت بیشتری بیندیشند. از آن زمان، بعضی از متخصصان سئو به دلیل ترس از به‌روزرسانی‌های آتی گوگل، طبق برنامه‌های این موتور جستجو پیش رفتند تا جریمه نشوند.

نحوه تشخیص جریمه شدن سایت

اصولاً دو نوع جریمه وجود دارد جریمه ها ممکن است خودکار یا دستی باشند. در جریمه های دستی، به شما اطلاع داده خواهند شد اما اگر منبع جریمه الگوریتم ها باشند، در اکثر مواقع نمی‌توانید بفهمید که مورد هدف آن‌ها قرارگرفته‌اید. این‌گونه جریمه‌ها حتی حرفه‌ای‌ترین متخصصان سئو را نیز غافلگیر می‌کنند. حال به یک سوال مهم کاربران در ادامه می‌پردازیم و اینکه اصلا از کجا بفهمیم سایت پنالتی شده است؟

  • به برخی از سرنخ‌های پنالتی شدن سایت از نوع الگوریتمی (خودکار) را در زیر می‌توانید مشاهده کنید:
  • سایت برای نام برندتان در رتبه‌بندی دیده نمی‌شود. اگر این حالت برای سایت پیش‌آمده باشد شکی نیست که سایت شما پنالتی شده است. حتی اگر وب‌سایتتان برای بسیاری از کلیدواژه‌های هدف رتبه ندارد، باید حداقل برای یک کلمه کلیدی مانند نام برند خود رتبه‌ای داشته باشید.
  • اگر در هنگام سرچ نام برند خود صرفا صفحات شبکه‌های اجتماعی (مانند پیج فیسبوک، کانال آپارات و دیگر شبکه‌های اجتماعی) خود را مشاهده می‌کنید این مورد هم می‌تواند جز عوامل پنالتی شدن سایت از طرف گوگل باشد.
  • هر صفحه‌ای از سایت شما که به‌عنوان صفحه اول نتایج جستجو قرار دارد، بدون هیچ‌گونه اقدامی از سمت شما به صفحه دوم یا سوم می‌رود و این عمل می‌تواند نشان‌دهنده جریمه شدن باشد.
    نکته: گاهی ممکن است این مورد به خاطر آپدیت‌های الگوریتم گوگل باشد و شما موقت به رتبه‌های پایین‌تر نزول می‌کنید و شاید گاهی به خاطر دنس یا رقص گوگل (Google Dance) باشد مثلا رتبه یک سایت قدیمی ممکن است خیلی پایین آورده و یک سایت جدید را جایگزین آن کند و یا بالعکس عمل کند و خیلی نگران این موضوع نباید باشید چرا که این تغییرات پایداری ندارد و صرفا گوگل براساس فاکتورهای خود در حال بررسی کیفیت سایت‌ها می‌باشد.
  • تمام صفحات سایت از نتایج جستجو در گوگل یک شبه حذف‌شده باشد.
  • جستجو به‌صورت site:example.com keyword هیچ نتیجه‌ای را ندهد. در قسمت example.com نام سایت را وارد کنید و در قسمت keyword نام کلمه کلیدی خود را درج کنید، البته اگر فقط در بعضی از کلمات سایت شما رتبه‌ای داشته و از دست داده‌اید نشان دهنده جریمه شدن در بعضی از کلمات کلیدی سایت است و کل سایت نیز پنالتی نشده است ولی این موضوع پتانسیل پنالتی شدن بالایی را برای کل سایت فراهم می‌کند.
    نکته: اگر وب سایت شما با آدرس example.com باز می‌شود همان را جلوی site: قرار دهید و از آدرس‌های دیگر همانند www.example.com پرهیز کنید چرا که ممکن است در بررسی پنالتی شدن سایت گم‌راه شوید.
  • هنگامی‌که در لیست نتایج گوگل ظاهر شدید، تمام نتایج مربوطه به صفحه‌ای غیر از home page می‌رود.
  • شما می‌توانید به کمک ابزار بسیار قدرتمند گوگل آنالیتیکس Google Analytics نحوه ترافیک سایت خود را به خوبی ارزیابی کنید و قطعا اگر با افت شدید یا نسبی کاربران برخورد بکنید، یکی از علت‌ها می‌تواند پنالتی باشد.
    نکته: شما باید در ابزار  گوگل آنالیتیکس ترافیکی که از سمت اورگانیک organic traffic دارید را مورد ارزیابی قرار دهید. درواقع ابزار گوگل آنالیتیکس ترافیک از همه سمت را به شما نشان می‌دهد ولی شما برای بررسی پنالتی صرفا باید ترافیک organic را رصد نمایید. جهت یادگیری این ابزار به شدت قوی و بی‌نظیر روی آموزش گوگل آنالیتیکس کلیک نمایید.
افت شدید بازدید سایت در گوگل آنالیتیکس
افت شدید بازدید سایت در گوگل آنالیتیکس
  • بررسی آمار سرچ کنسول Search Console هم می‌تواند یکی از راه‌کارهای تشخیص پنالی در موتور جستجوی گوگل Google باشد. به عنوان مثال اگر با آماری به شکل زیر که دارای افت شدید تعداد کلیک است روبه‌رو شدید، یکی از علت‌های آن می‌تواند جرمه توسط گوگل باشد.
نحوه فهمیدن پنالی گوگل از طریق وبمستر تولز - سرچ کنسول
نحوه فهمیدن پنالی گوگل از طریق سرچ کنسول (وبمسترتولز گوگل)

نکات بسیار مهم

[box type=”warning” align=”” class=”” width=””]اگر یک مورد یا تعداد بیشتری از این موارد را مشاهده کردید، مطمئن باشید یک جریمه بر سایت شما اثر گذاشته است، حال ممکن است از شانس خوب شما جریمه موقت باشید و یا در پنالتی سایت شما غرق شود.

برای مطمئن شدن از پنالتی سعی کنید حداقل ۳ مورد از روش های تشخیص بالا را مورد بررسی قرار دهید.

دقت داشته باشد که در بسیاری موارد کاهش ناگهانی بازدید شما در سرچ کنسول Search Console و یا ابزار گوگل آنالیتیکس Google Analytics ممکن است به خاطر جستجوهای فصلی باشد، به عبارتی سرچ کلمه “بخاری” بیشتر در فصل زمستان است یا فصل تابستان، بنابراین ممکن است برای کسب‌و‌کاری که صرفا در این حوزه فعالیت می‌کند باعث کاهش بازدید در برخی فصل‌ها شود.
و یا علت ارتقای رقبای شما در نتایج باشد، یعنی رقبا افزایش رتبه در گوگل داشتند و این موضوع باعث شده وبسایت شما با افت رتبه در نتایج همراه شده باشد. که طبیعتا این موارد به معنای پنالی گوگل نیست.[/box]

بررسی علت پنالتی شدن سایت توسط گوگل

گوگل همواره نحوه index محتوا را تغییر و بهبود می‌دهد. سرنخ‌هایی درباره به‌روزرسانی الگوریتم هایش منتشر می‌کند، اما به ندرت درباره دلایل تغییرات اطلاعاتی می‌دهد.

به منظور قرار دادن شما در مسیر درست، به بخشی که منتظرش بودید میرسیم، دلایل رایجی که گوگل ممکن است از سایت شما اشکال بگیرید را سعی می‌کنیم به مرور زمان در این مقاله درج کنیم. توجه داشته باشید که نمی‌توان گفت تمام دلایل جریمه ها به این موارد خلاصه می‌شوند، اما این عوامل در جریمه ها دخیل هستند.

  1. خرید لینک

    خرید لینک ها قطعا از نظر گوگل به عنوان اقدامی برای دستکاری رتبه صفحه در نظر گرفته می‌شود. تقریبا تمام مهندسین سئو از تاثیر منفی خرید بک لینک بر روی بهینه سازی سایت، ایجاد لینک‌های نامناسب، انبوه و نامربوط، اطلاع دارند اگر گوگل متوجه این موضوع شود و یا اگر لینک های بد خرید شود، این اقدامات در نهایت باعث ایجاد گرفتاری برای سایت شما می‌شوند. چون اکثر فروشندگان لینک‌بیلدینگ منابعی (سایت‌هایی) از مزرعه‌های لینک دارند. هر چند ما توصیه به خرید لینک نمی‌کنیم ولی اگر قصد خرید لینک در سایتی را دارید قبل از خرید فاکتورهای لازمه را به دقت بررسی کنید.
    گوگل در مقاله‌ای اعلام کرده که خرید بک لینک برخلاف قوانین این موتور جستجو بوده و مشاهده این عمل در سایتی با برخورد گوگل همراه خواهد بود، ولی اکثر دوستان فکر می‌کنند با خرید بک لینک کیلویی و ترفندهای خود می‌توانند ربات‌های پیچیده و به‌روز گوگل را دور بزنند.

  2. تبادل لینک دو طرفه

    حتما اطلاع دارید که گوگل بارها درباره تبادل لینک دو طرفه و خرید بک لینک اخطار داده و در قوانین تعریف شده الگوریتم‌های گوگل حکم برخورد با این موضوعات تعیین شده، هر چند سیاست‌های گوگل در برخورد با سئو سیاه در درجه اول هشدار و در قالب یک اخطاریه در وبمستر تولز است و اگر مدیر آن سایت توجه‌ای به این اخطار نداشته باشد در واکنش‌های بعدی باید منتظر جریمه و پنالتی شدن سایت خطاکننده باشیم. تبادل بیش از حد و نامناسب الگوریتم پاندا را حساس کرده چرا که این عمل را اقدامی در جهت دستکاری در رتبه صفحه در نظر می‌گیرد.
    حال چه کنیم؟ نه بک لینک بخریم و نه تبادل انجام دهیم، و اگر این دو عمل انجام نشود پیشرفت سایت با سئو سفید بسیار کند خواهد بود، گوگل در این باره گفته است سعی کنید با تولید محتوای باکیفیت به ایجاد بک لینک به شکل طبیعی روی بیاورید چرا که پیشرفت باید پیوسته و آهسته باشد و اگر با روش‌های ناصحیح رتبه‌ای را کسب کرده باشید آن رتبه پایدار نخواهد بود.
    اگر قصد دارید لینک خریداری کنید یا تبادلی انجام دهید باید به تعداد محدود و با سایت‌های مناسب ارتباط برقرار کنید. تبادل و یا خرید بک لینک عمده‌ای عواقب جبران ناچیزی را دربرخواهد داشت. نمونه خطا:

    فروش و یا تبادل لینک
    فروش و یا تبادل لینک برای افزایش پیج رنک گوگل ممنوع است.
  3. محتوای تکراری و کپی کردن

    پس از ظهور الگوریتم گوگل پاندا یکی از عوامل مهم در کاهش رتبه سایت و پنالتی شدن وب سایت‌ها محتوای تکراری (Duplicate content) بود. کپی کردن محتوا از سایت‌های دیگر خوشبختانه کاملا برای الگوریتم‌های گوگل قابل تشخیص است هر محتوای تکراری از سایت‌های دیگر از نظر گوگل غیر مفید است. و اگر این روند را ادامه داشته باشد باعث جریمه شدن سایت می‌شود. مطمئن شوید که محتوایتان منحصر به فرد است و به خوبی نوشته شده باشد. سایت‌های مانند Copyscape و CopyGator به شما نشان می‌دهد که کدام سایت و یا وبلاگ، مطالب شما را کپی کرده‌اند. آدرس مطلب را وارد کنید درصورتی که قسمتی از سایت شما در جای دیگری پیدا شود، آدرس آن را نمایش می‌دهد، البته اگر مطلب خودتان کپی نباشد!
    گاهی ممکن است خودمان هم همین کار بر روی سایتمان انجام دهیم، به این منظور که که شما یک مقاله یا مطلب را منتشر می‌کنید ولی در خروجی آن مقاله با چند آدرس مختلف در دسترس است و این موضوع از نظر گوگل محتوای تکراری (Duplicate Content) در سایت است. این اتفاق بدلیل اشتباه در کدنویسی اولیه و یا عدم رعایت اصول سئو پیش می‌آید و نتیجه‌ای جز جریمه سایت توسط الگوریتم گوگل پاندا و حذف صفحات سایت شما از گوگل نخواهد داشت. یکی از مشکلات رایج در ایجاد محتوای تکراری باز شدن آدرس ما با چند پروتکل مختلف است، توجه داشته باشید گه تمام آدرس‌های زیر با هم فرق دارند:

    http://www.site.com
    https://www.site.com
    http://site.com
    https://site.com

    و اگر یک محتوا از سایت شما هم با www و هم بدون www باز می‌شود نشان دهنده ایجاد محتوای تکراری در کل سایت شما است. برای جلوگیری از کاهش افت سایت در نتایج گوگل و پیشگیری از پنالی شدن وب سایت خود بهتر است عمل ریدایرکت ۳۰۱ را به خوبی انجام دهید. مثلا اگر وب سایت شما با www باز می‌شود و کاربری ادرس سایت شما را بدون www وارد کرد به آدرس با www برود، برای درک بهتر می‌توانید بر روی آدرس میزفا تست کنید، سایت میزفا بدون www و همیشه با پروتکل https باز می‌شود. (بعدا درباره ریدایرکت ۳۰۱ بیشتر صحبت می‌کنیم)

  4. استفاده نادرست از  تگ canonical

    یکی از اشتباهات معروف در بین مدیران سایت‌ها و سئوکاران، استفاده نادرست از تگ کنونیکال یا به انگلیسی canonical tag است که باعث می‌شود گوگل به اشتباه مطالب ما را ایندکس کند و برخی از صفحات را اشتباهی به عنوان محتوای تکراری در نظر بگیرد. کاربرد اصلی تگ canonical در تعیین آدرس اصلی محتوا برای ایندکس گوگل است. استفاده نادرست از این تگ باعث می‌شود که رتبه صفحات ما در نتایج گوگل با دیگر صفحات تکراری تقسیم شده و نهایتا رتبه خوبی نصیب صفحه اصلی محتوا نشود.

    فرض کنید آدرس URL اصلی سایت شما به همانند میزفا به شکل https://example.com باشد. برای تعیین این آدرس URL به عنوان تگ canonical ، این کد را در HEAD سایر ورژن ها قرار می‌دهید:

    <link rel=”canonical” href=”https://example.com” />

    راه حل ساده‌ برای حل این مشکل استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ است. ولی شاید برای شما سوالی پیش بیایید که فرق ریدایرکت با تگ canonical چیست؟ با یک مثال به شما توضیح خواهم داد.
    اگر صفحه A را ریدایرکت ۳۰۱ به صفحه B کنیم، دیگر صفحه A برای کاربر و موتورهای جستجو نمایش داده نمی‌شود و مستقیم وارد صفحه B می‌شوند و از طرفی این نوع ریدایرکت اعتبار صفحه A را تا حدود زیادی به صفحه B منتقل می‌کند. حال اگر در صفحه A از تگ canonical استفاده کنیم و در آن تگ آدرس B را درج کنیم همانند ریدایرکت انتقال اعتبار از A به B صورت می‌گیرد و موتور جستجو متوجه خواهد شد که صفحه B مرجع است ولی وقتی از این تگ استفاده کنیم هم صفحه A و هم صفحه B برای کاربران و موتورهای جستجو باز خواهد شد. هر چند استفاده از تگ canonical موردی ندارد ولی پیشنهاد ما برای جلوگیری از پنالتی شدن سایت استفاده از ریدایرکت است چرا که اصولی‌تر تغییرات لازم را اعمال می‌کند.

  5. استفاده بیش از حد از تگ h1 و هدینگ ها

    محتوایی که به درستی ساختار بندی شود به سئو سایت کمک می‌کند. تگ h1 به گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بفهمند محتوای صفحه درباره چیست. افراط در تگ h1 به عنوان اقدامی در جهت به زور وارد شدن به لیست نتایج جستجوی گوگل تلقی می شود و خطر احتمال پنالنی شدن سایت شما را دارد. حال شاید برای شما خیلی جالب باید که چرا بعضی از سایت‌های معتبر بیش از یک بار از تگ h1 استفاده کرده‌اند؟
    این مورد به تنهایی باعث پنالتی نمی‌شود و حتی آسیب جدی به سایت نمی‌زند ولی باید دقت داشت که باید به شکل منطقی از تگ های هدینگ نظیر h1 و h2 و سایر استفاده کرد.

  6. خطا داخلی 404

    گوگل می‌خواهد بداند که به محتوایتان اهمیت می‌دهید و هر خطا و مشکلی را برطرف می‌کنید یا نه. اگر در سایت خطای 404 داشته باشید، این پیام را می‌رساند که کاربران نمی‌توانند به اطلاعاتی که درخواست کرده‌اند دست یابند و این خلاف معیارهای گوگل و همینطور تجربه کاربری (تجربه کاربری چیست) نیز است. امروزه یکی از فاکتورهای مهم الگوریتم‌های گوگل برای سئو سایت، طراحی صفحه 404 می‌باشد. توجه داشته باشید که بازدیدکنندگان در سایت شما اصلا نباید با خطای 404 روبرو شوند. اگر صفحاتی را حذف می‌کنید بهتر است به صفحات دیگر ریدایرکت کنید، ولی اگر تعداد ارور 404 بیش از حد شود، ممکن است سایت شما مشمول جریمه گوگل شود، و در نتیجه تاثیر منفی می‌تواند برروی سئو سایتتان داشته باشد. به این نکته دقت کنید که خطا 404 در اکثر مواقع به شکل مستقیم در پنالی شدن سایت شما نقشی ندارد بلکه مجموعه‌ای از مشکلات و تاثیر منفی این خطا در فاکتورهای دیگر سئو، می‌تواند سایت شما را دچار مشکل کنند.

  7. چگالی کلمات

    چگالی کلمات یا همان Keyword stuffed موضوع داغ سئو همیشه بوده است. فاکتورهای گوگل هر روز به سمت طبیعی شدن پیش می‌رود، وقتی شما کلمه کلیدی هدف خود را در سایت بیش از حد تکرار می‌کنید توجه ربات های ضد اسم را بیش از پیش به خود جلب می‌کنید، هر چند دیگر مثل گذشته گوگل کل سایت را پنالتی نمی‌کند ولی ممکن است شما را در آن کلمه کلیدی که بیش از حد در بین متن‌های خود تکرار کرده‌اید را مورد هدف قرار دهد و از نتایج جتسجوی کاربران صفحه شما را حذف نماید. بنابراین برای رفع این مورد کافی است به شکل طبیعی مقاله ها را انتشار دهید.

  8. لینک‌های فوتر

    در بسیاری از سایت‌ها لینک‌های فوتر (Footer) برای هدایت و راهنمای کاربر همانند منو سایت ایجاد می‌شود، ولی گاهی دیده می‌شود که برخی از طراحان سایت و سئوکارها از این قسمت از سایت پیش از حد و غیرطبییعی استفاده کرده و هر آنچه که می‌توانند لینک در پایین صفحه ایجاد میکنند که قطعا یک متخصص سئو با چنین عملی موافق نیست چرا که جدا از داشتن تجربه کاربری بد، می‌تواند حساسیت گوگل در پی داشت. اگر تمایل دارید درباره این موضوع اطلاعات بیشتری از افراد با تجربه بدانید این لینک هم می‌تواند برای شما مفید باشد.

  9. لینک‌های مخفی

    یک ترفند قدیمی ولی منسوخ شده که گاهی برخی وبمستران و مدیران سایت‌ها از آن استفاده میکنند. تمام لینک ها در سایت شما باید قابل مشاهده و مفید باشند. هر چیزی که پنهان است، مشکوک است، و این مشکوک بودن اثرات منفی برای ربات‌های گوگل دارد. نباید رنگ لینک یک دکمه در سایت را با رنگ پیش زمینه یکی کرد، و یا حتی برخی‌ها رنگ‌های بسیار شبیه به هم قرار می‌دهند به طوری که با چشم دیده نمی‌شود، این موارد را گوگل به راحتی می‌تواند تشخیص دهد.

  10. لینک‌های شکسته

    منظور از لینک‌های شکسته (Broken links) این است که وقتی کاربر بعد از دیدن لینک و کلیک بر روی آن با ارور 404 روبه‌رو شود. این موضوع جدا از داشتن تجربه کاربری بسیار بد، باعث نارضایتی گوگل هم می‌شود، هر چند به تنهایی فاکتور برای پنالی سایت نیست ولی این مورد می‌تواند تاثیر گذار باشد، شما باید هر از گاهی لینک‌های سایت خود را توسط ابزار سرچ کنسول مورد ارزیابی قرار دهید، و باید لینک های شکسته داخل سایت را بهبود دهید و همینطور سعی کنید لینک هایی که به خارج از سایت میدهید را هم گاهی بررسی کرده و اگر مشاهده کردید به هر دلیلی دیگر آن لینک خارجی وجود ندارد و 404 می‌دهد، آن لینک را آپدیت کنید. این موضوع هم باعث میشود مقاله شما آپدیت شود و هم لینک های شکسته خارجی در سایت شما کمتر می‌شود. این عمل تاثیر خوبی در نگاه گوگل دارد. آموزش وبمسترتولز سایت میزفا را از دست ندهید.

  11. محتوای کپی

    هیچ گاه محتوای کپی به تنهایی دلیل بر  پنالی شدن وب سایت شما نمی‌شود ولی ارزش آن را بسیار پایین می‌آورد. محتوایی که کپی شده است ولی کمی بازنویسی می‌شود و مثلا از کلمات هم مترادف استفاده می‌کنند تا از محتوای اصلی تفاوت داشته باشد ولی غافل از اینکه گوگل میتواند به راحتی تشخیص دهد که این محتوا کپی است و یا سایت هایی که محتوای بی کیفیت صرفا جهت ترافیک بیشتر را انتشار می‌دهند، سایت‌هایی که فقط ویدیو و عکس در سایت خود به شکل اسپم وار اضافه می‌کنند، رسانه‌هایی که مطابق میل کاربران نیست. این موارد می‌تواند رفع پنالتی یک سایت را سخت‌تر کند. گوگل به این محتواها Scraped content می‌گوید.

  12. محتوای مخفی

    درج هیچ چیز  به شکل مخفی در یک صفحه اثری مثبت نخواهد داشت و حتی شاید تاثیر منفی هم داشته باشد. ولی در درجه اول گوگل سعی دارد اثری خنثی داشته باشد مگر فاکتورهای پنالی گوگل در یک سایت زیاد مشاهده شود. یکی از تکنیک های سئو سیاه در قدیم مخفی کردن متن ها بود و سعی داشتند با مخفی کردن یا هم رنگ کردن متن یا پیش زمینه سعی در تغییر چگالی کلمات داشته باشند و از حالت غیرطبیعی تکرار کلمات را به طبیعی نشان دهند. درحالی که اگر ما همین الان ۱۰۰۰ بار هم کلمه پنالی گوگل را درج کنیم در این صفحه به معنی این نیست که ما در این کلمه رتبه کسب خواهیم کرد. چند ممکن است بدتر هم شود. گوگل در مقاله Hidden text and links به این موضوع اشاره کرده است.

  13. استفاده بی‌رویه از متن لینک

    از وقتی الگوریتم گوگل پاندا در سال ۲۰۱۲ آپدیت شد برخورد جدی با سایت‌هایی که از Anchor text های بی‌رویه استفاده میکردد، صورت گرفت. سعی کنید متن لینک ها و نحوه لینک سازی طبیعی باشد، همانند ربات عمل نکنید چرا که ربات های گوگل، انسان‌های ربات‌نما را به خوبی تشخیص می‌دهند 🙂 ، طبیعی کار کنید.

سخن پایانی: نحوه رفع پنالتی گوگل

رعایت هر آنچه که در قسمت بررسی علت پنالتی شدن سایت توسط گوگل گفته شد، اگر مطمئن هستید موارد بالا را به خوبی رعایت کردید و یا مشکلات را حل کردید، می‌توانید به شکل دستی به گوگل اعلام کنید که سایت شما مشکلات پنالی را رفع کرده، به این منظور وارد لینک Check your site for manual actions شوید، باید در ابتدا با اکانت گوگل لاگین بوده باشید و شاید خاطی را در سرچ کسنول ثبت کرده باشید. سپس آن سایت را انتخاب کرده و گزینه Check manual actions را انتخاب کنید، سپس وارد قسمت Manual Actions در سرچ کنسول می‌شوید و در این قسمت می‌توانید درباره اقداماتی که در جهت رفع پنالی گوگل بوده را به شکل رسمی و انگلیسی و البته دقیق به گوگل اعلام کنید و بدانید که این پیغام شما را کارشناسان گوگل مشاهده خواهند کرد و ربات‌ها در این مورد تخیل نیستند.
شما باید دقیق مشخص کنید که علت پنالی چی بوده و چه کارها صورت گرفته تا این مشکل را حل کنید و اعلام کنید که دیگر چنین مشکلاتی را در آینده نخواهید داشت. بعد از بررسی توسط گوگل، نتیجه به شما اعلام خواهد شد.

اگر به دنبال منابع معتبر دیگر هم هستید، آدرس‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

  • سایت راهنمایی گوگل که درباره Manual Actions report صحبت های خوبی را کرده است.
  • سایت searchengineland که دسته خوبی با موضوع google penalties دارد.

جهت بهبود و ارتقا وب سایت خود می‌توانید مقاله یادگیری سئو را مطالعه نمایید، همچنین این پست هر هفته آپدیت می‌شود و علل‌های دیگر پنالتی شدن سایت در گوگل ذکر خواهد شد .و همین‌طور رفع آنها و نحوه جلوگیری از پنالتی گوگل را سعی خواهیم کرد به شکل جامع و کامل درج کنیم. منتظر بازخوردهای شما دوستان عزیز هستیم.

پوریا آریافر
اولین کسب و کار آنلاین خودم رو در فیسبوک راه‌اندازی کردم، سال ۲۰۱۱ یکی از پرتعامل‌ترین صفحات فارسی با ۸۰ هزار فالور فعال رو داشتم. بعد اینکه فیسبوک خالی از کاربر ایرانی شد وارد دنیای شبکه شدم و در انتهای سال ۲۰۱۲ مدرک MCSE مایکروسافت رو دریافت کردم، در حالی که نمره بالا گرفتم ولی کسی به دلیل به خطر افتادن موقعیت شغلی خودش به عنوان کارآموز منو قبول نمی‌کرد، بعدش با شروع دوران خدمت سربازی، مسئول بهینه سازی یک سایت خبری معتبر شدم و سئو یاد گرفتم. در ابتدای سال ۲۰۱۴ تونستم از رتبه ۱۵۰۰۰ به ۴۰۰ الکسا نزدیک کنم، اون زمان الکسا خیلی مهم بود. وارد دانشگاه شدم، به دلیل عدم علاقه به دانشگاه سعی کردم زودتر تمومش کنم و سه ساله در مقطع کارشناسی IT فارغ التحصیل شدم، توی دانشگاه هر کسی منو میدید یاد سئو میوفتاد، در همون سال آخر دانشگاه بزرگ‌ترین کانال تلگرامی IT با ۴۰ هزار عضو رو داشتم، که به مجتمع فنی فروختم تا بتونم تمرکز رو فقط بر روی عشق خودم یعنی سئو بذارم، وقتی کانال تلگرام فروختم حس پرواز بهم دست داد، هرچند درآمد چندین میلیون ماهانه رو از دست دادم ولی دوباره باید مثل گذشته با پوستی نو یک فصلی نو رو میساختم. در این چندین سال فعالیت‌های سئو به شکل تخصصی بنده در قالب پروژه‌های مختلف و آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در دفتر میزفا و دانشگاه علامه طباطبایی تهران صورت ‌گرفته، تجربه بهینه سازی موفقی در بهبود UX و CRO پروژه‌های سئو کسب کردم. در اکثر ابزارهای کاربردی گوگل تسلط کاملی دارم. عاشق کسب تجربه های جدید هستم. راز پیشرفت در هر کاری رو یادگیری و یاددادن می‌دونم و میزفا که در اواخر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد تونست چنین بستر مناسبی رو برام فراهم کنه. همینطور در حال حاضر مدیریت یک تیم ۱۰ نفری از جوانان فعال و پرانگیزه رو در میزفا به عهده دارم. نقد و بازخوردهای سازنده شما، جوهر تلاش‌های مستمر ماست تا یک قدم خودمون بهبود بدیم. منتظریم …

50 نظر

50 پاسخ

  1. سلام جناب آریافر وقتتون بخیر????
    ما سایت دانلود فیلم و سریال هستیم که حدودا ۵ماهی میشه بصورت مداوم مشغول به کاریم و رشد خوبی داشتیم، از دو روز پیش آمار ورودی های سرچ کنسولمون به شدت ریزش داشته و این امار از آنالیتیکس بخش اورگانیک سرچ هم همینو میگه
    امروز تقریبا به صفر رسیده تو سرچ کنسول و یک ششم شده در آنالیتیکس!
    چند روزی هم بود که صفحه اصلی سایتمون با اسم برند از نتایج گوگل رفته بود و بجاش یک دسته بندی رو بالا میاورد! از سمت سئو ما کار جدیدی نکردیم که بهش شک کنیم! اما خب سایتمون از نظر بک اندی در حال تغییر بوده و هرچند وقت یکبار آپدیت میدن که یسری امکانات اضافه میشه. بنظرتون گوگل مارو جریمه یا پنالتی کرده؟! چون هیچ ایمیلی ازش نداریم????

    1. سلام سارا
      وقت به خیر
      موضوعی که مطرح کردی نیاز به بررسی دقیق توسط متخصص سئو داره؛ ممکنه مشکل فنی باشه یا موارد دیگه…
      می‌تونی به شماره ۰۹۲۱۱۶۸۲۲۰۹ توی تلگرام پیام بدی و آدرس سایتت رو بگی تا بررسی کنیم.
      موفق باشی

  2. باسلام. من یه سایت که مربوط به لیفتراک هست رو نوشتم و دارم روی سئوش کار میکنم و می خوام توی تایتل سایت کلمات کلیدی چون “خرید و فروش لیفتراک”،”تعمیرات انواع لیفتراک”،”اورهال کردن انواع لیفتراک “و غیره رو وارد کردم درحالی که سایت های مشابه هم همین کلمات رو در تایتلشون دارن و من هم نمیتونم کلمات کلیدی دیگری وارد کنم چون هرچی هم که توی تایتل بزارم بازم سایت های مشابه همین کلمات رو در تایتلشون دارن حالا میخوام ببینم وجود کلمات کلیدی مشابه در سایت من باسایر سایت ها من رو شامل پنالتی میکنه؟
    ممنون
    اسی

    1. سلام اسی، نه اینطور نیست و تایتل ها باعث پنالتی شدنت نمیشه ولی باید داخل محتوات از محتوای یونیک و جدیدی استفاده کنی. میتونی تایتل ها رو بلند تر کنی تا توی اون تایتل های بلند تر رتبه‌ی اول رو کسب کنی و آروم آروم روی کلمات با طول کمتر هم رتبه رو بیاری بالا.

  3. سلام
    من یه سایتی داشتم حدود 2 سال فعال بود و تقریبا یکی دو هفته پیش نام دامنه سایتو عوض کردم- تو خیلی از کلمات کلیدی رتبه یک بودم – ولی امروز بطور ناگهانی سایتم کلا از گوگل حذف شد و موقع سرچ تو گوگل حتی اسم سایتو هم نمیاره ؟
    تمام ریدایرکت ها رو هم انجام دادم به دامنه جدید
    مشکلش چیه؟؟؟ 🙁

    1. سلام میلاد.
      متاسفانه بدون بررسی دقیق نمیشه گفت مشکل شما چی هست. پیشنهاد میشه سایت رو به یک متخصص سئو بدید تا دقیق بررسی کنه و به شما بگه مشکل چی هست.

  4. سلام
    وقتتون بخیر

    اگه یه نفر دو تا دامنه (دامنه آی آر) به نامش ثبت شده باشه
    و در حالیکه موضوع فعالیت هر دو دامنه یکی هست.
    احتمال پنالتی شدن این دو سایت توسط گوگل هست؟

    دامنه اول تقریبا 9 ماه پیش ثبت شده
    و دامنه دوم تقریبا 5 ماه پیش

    و چند ماهی هست که کار تولید محتوا و سئو روی این دامنه ها شروع شده.

    با تشکر

    1. سلام علی
      اینکه موضوع خیلی هست مهم نیست چون اکثر سایت ها روی موضوعات یکسان دارن فعالیت میکنن.
      زمانی مشکل ساز میشه که سایت دوم کپی سایت اول باشه.

      1. سلام
        خیلی ممنونم از پاسخ و توضیحاتتون

        خاطرم نیست قبلا کدوم سایت مطلبی در این مورد خوندم با این مضمون:
        “گوگل هوایز سایت ها رو هم چک میکنه و اگه متوجه بشه یه فردی داره تلاش میکنه در یه موضوع خاصی دو تا و یا بیشتر سایت بالا بیاره (یعنی در کلمات کلیدی یکسان و مشابه)، که جایگاه بیشتری توی SERP داشته باشه، گوگل اون رو جریمه میکنه. (و اگه هوایز سایت رو ببندیم، گوگل بهمون مشکوک میشه.)”
        مثلا من 3 تا سایت مختلف در زمینه خدمات جوشکاری داشته باشم به اسم خودم و تلاش کنم با این سه سایت در کلمه کلیدی “خدمات جوشکاری” و عبارتهای مشابه 3 رتبه اول SERP گوگل رو بگیرم.

        1. سلام علی.
          چیزی که خوندی کاملا چرت هست. یعنی نهایت چرت و پرت هست 🙂
          اصلا اینطوری نیست و مطمئن باش.

  5. سلام خسته نباشید.
    من سایت موزیک دارم
    قبلا آهنگی ک میزاشتم پست رو توی کنسول گوگل ثبت میکردم و همون موقع هم توی نتایج گوگل میومد
    ولی جدیدا گوگل این امکانو غیر فعال کرده
    حالا من هر پستی ک میزارم حدود 4 و 5 ساعت بلکه بیشتر طول میکشه تا توی نتایج جست و جو بیاد ک دیگ اون موقع فایده نداره ولی قبلا اگ حتی توی کنسول گوگل ثبت هم نمیکردم بعد چهار پنج دیقه کامل ثبت میشد
    چ مشکلی پیدا کرده؟ نزدیک دو هفتس این مشکلو دارم

    1. سلام عزیز.
      این مشکل نیست. گوگل به همه مدیران هم پیغام داده که این گزینه غیرفعال شده. الان شما و همه سایت ها گزینه request indexing رو ندارن.

  6. سلام وقتتون بخیر
    فرض کنید قراره شخص A قراره وبمستر یه سایت بشه ولی قبلش یه آقای B مسئول سایت و سئو بوده.حالا شخص A چطوری بفهمه که این سایتی که دستشه قبلا پنالتی نشده یا مشکلات دیگه توسط شخص B براش بوجود اومده؟کلا چطور میشه از گذشته خوب و بد سایتی که قراره روی سئوش کار کنیم اطلاعات کسب کنیم
    ممنونم اگه راهنماییم کنید

    1. سلام مریم.
      یک سری روش ها بالا اشاره کردم.
      اینکه یک مشکل قبلا داشته الان نداره یا هنوزم هم مشکل داره یک سوال خیلی کلی هست. من میتونم درباره این ۱۰ ساعت حرف بزنم. سوال کلی هست.

  7. سلام
    یه سوال دیگه
    برای تبلیغاتی که سایتمون بهتر دیده بشه چه پیشنهادی میدید؟

    1. سلام
      هر چند این سوال شما ربطی به مقاله نداره ولی پاسخ داده میشه.
      پیشنهاد من سئو کردن اصولی و پایدار یک سایت هست. بهترین تبلیغات ماندگار با هزینه کم نسبت به سایر روش های تبلیغاتی.

  8. سلام
    در خصوص بک لینک این همه سایتی که بک لینک میخرن چرا پنالتی نمیشن و رتبه های خوبی هم دارند؟

    1. سلام مسعود.
      خب مشخصه چرا، چون دادن به یک کاردان و براشون لینک سازی کردن.
      کسی که تجربه خوبی در زمینه سئو داشته باشه میدونه چه زمانی، با چه کلمه ای، در چه سایتی و به چه صورتی لینک رو بسازه تا آسیب نبینه.
      از طرفی حرف شما هم کاملا کلی و دقیق نیست. این همه سایت که میگید واقعا این همه سایت نیست، به این علت که شما فقط دارید رتبه های برتر نگاه میکنید، چرا سایت هایی که رتبه ۱۱ تا ۱۰۰ گوگل دارن رو نمیگید؟ اگر ۱۰ تای اول رو فقط نگاه کنیم و اکثریتی که بالا نمیان رو نگاه نکنیم یک جور گول زدن خودمون هست. همین ۹۰ درصدی که رتبه کسب نمیکنن همین کار میکنن و میگن این ۱۰ درصد چی کار میکنن بریم همون کار کنیم در حالی که نمیدونن که نمیتونن دقیق تشخیص بدن ۱۰ درصد چی کار کردن و برای همین خیلی هاشون شکست میخورن ولی تو ایا شکست بقیه رو میبینی؟ نه و شکست ها دیده نمیشه. برای همین حس میکنی همه لینک میخرن خیلی هم اوکی هست.
      به عبارت دیگه اتفاقا خیلی سایت ها هستند که تعدادشون هم بسیار بسیار بیشتر هست که اومدن لینک خریدن و موفق نشدن، حالا ممکنه پنالتی نشدن ولی لینک یا اثر نداشته و یا اثر منفی داشته و یا اثرش بسیار ناچیز بوده. درعوض برخی سایت ها که تعداد کمی هستند یعنی ۱۰ درصد تقریبا میشن، ممکنه با لینک سازی اومده باشن بالا و اگر با لینک سازی اومده باشن بالا طبیعتا کسی که براشون لینک سازی کرده، بلد بوده چه کار کنه. کمتر از ۱ درصد هم داریم که بدون دانش و شانسی ممکنه لینک میخرن و بالا بیان ولی همیشه نتیجه نمیده.
      همینطور دقت داشته باش که شما نمیتونید دقیق بگید که کدوم سایت با لینک سازی اومده بالا چون هیچ ابزار قوی نداریم که بتونه تمام لینک های یک سایت بده و نمیشه نظر داد. بهترین همین ahrefs هست که ناقصه.
      دو حالت هست که ما متوجه بشیم یک سایت دقیقا چی کار کرده و اومده بالا، یکی اینکه خودمون اون پروژه رو داریم انجام میدیم و طبیعتا میدونیم چی کار کردیم و یا انقدر حرفه ای و پیرهن پاره کردیم تو زمینه سئو که براساس تجربه و دانشی که داریم تشخیص میدیم فلان سایت چی کار کرده و اومده بالا.
      موفق باشی.

  9. سلام
    یک سوال داشتم اما نمیدونم کجا بپرسم انشالاه که مشکلی نیست اینجا بپرسم.
    میخواستم بدونم اگر ما 1 مقاله 100 کاراکتری بنویسیم و 100 کاراکتر از یک سایت کپی کنیم و روی یک کلیمه مثلا سئو لینک بدیم به اون مقاله گوگل فکر میکنه کل مقاله کپی از سایت هست ؟ و یا کلا برای اینکار چه پیشنهادی دارید ؟

    تشکر

    1. سلام علیرضا.
      من که نفهمیدم شما چی میگید ولی کپی کردن اصلا پیشنهاد نمیشه.

      1. سلام
        ببخشید میخواستم بنویسم 1000 کاراکتر نوشتم 100 کاراکتر
        من یک مقاله دارم که 1000 کاراکتر هست ودر مورد سئو هست و میخوام 100 کاراکترش از مقاله سئو سایت میزفا کپی کنم و در آخر مقاله بنویسیم منبع این 100 کاراکتر سایت میزفا هست و به مقاله شما لینک بدم حالا گوگل فکر میکنه که کلا مقاله از سایت شما کپی شده یا همون 100 کاراکتری که کپی شده در نظر میگیره ؟!

        بازم تشکر از پاسخ دهیتون

        1. سلام.
          گوگل میفهمه فقط یک قسمتی کپی هست. گوگل دیگه گاگول نیست که 🙂
          قشنگ متوجه میشه کپی اون قسمت رو. و وقتی شما لینک میکنی اثر منفی میتونه نداشته باشه و حتی گاهی وقت ها میتونه اون مقاله شما اعتبار پیدا کنه. اصلا تگ برای این کار داریم، تگ های نقل قول به درد این موارد میخورن.
          ما خودمون زیاد از خود داکیومنت های گوگل کپی کردیم و در قالب نقل و قول درج کردیم.

  10. سلام وقت بخیر
    من برای سایت بازدید کلیکی خریداری کردم و توسط گوگل جریمه شدم. حالا مشکلی که پیش اومده اینه که عنوان متا و لینک من توی نتایج سرچ به اون کلمه ای که برایش بازدید خریداری کردم تغییر کرده! این مشکل چجوری باید حل بشه؟

    1. سلام وقت بخیر
      باید ببینید یک متخصص سئو یک بررسی کلی روی سایت شما انجام بده. میتونه از هر جا باشه.
      گاهی هم میتونه از افزونه هایی باشه که نال هستند و کپی.
      وقتی یک کار غیرطبیعی انجام بشه هر چیزی احتمال داره. شایدم صرفا با صبر کردن خودش درست بشه.

  11. سلام
    وقت بخیر
    من دو تا مشکل اساسی روی سایتم دارم
    یکیش اینه که وقتی کلید واژه رو سرچ میکنم و توی لیست گوگل روی لینک مربوط به برگه خودم کلیک میکنم چند ثانیه طول میکشه تا وارد صفحه بشم درصورتی که بقیه سایت ها اینجوری نیست

    دومی اینه که بعضی برگه ها ناگهانی از نتایج حذف میشن در صورتی که وقتی site: رو اول یو آر ال میارم توی لیست گوگل میبینمش

    لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. سلام.
      سئوی سایتتون ضعیف باشه اینطوری میشه.
      آموزش های gtmetrix ما رو مطالعه کنید تا بتونید سرعت سایت بهبود بدید.
      دومی سوال بسیار گنگی هست و برای فهمیدن اون باید سایت رو به دقت بررسی کرد. پیشنهاد میشه اگر خودتون دلیلش رو پیدا نکردید به یک متخصص سئو بدید تا براتون پیدا کنه. گاهی علت ها برای هر برگه از یک سایت هم میتونه فرق داشته باشه. هر چند میتونید مواردی که در این صفحه نوشته شده رو هم نگاهی کنید ممکن هست ناخوداگاه روش های اسپم رفته باشید.
      گاهی حتی میتونه تشخیص خود شما هم اشتباه باشه و سایت مشکل خاصی هم نداشته باشه
      پس همه چی میتونه باشه.
      موفق باشید.

  12. سلام
    وقت بخیر
    ممنون از مطلب خوب و مفیدتون
    یه سوالی داشتم: من تمامی URL های سایتم رو بازنویسی کردم. چیزی حدود 500 محصول داشتم. حدود 3 هفته بعد افت رتبه دیدم. در طول این مدت هم یکی دو تا مقاله و در کل (با احتساب صفحات محصولاتم) حدود 60-70 تا لینک داخلی ساختم.
    اما داخل سرچ کنسولم avg position من از حدود 7 اومده روی 15 و avg CTR من از 10 درصد اومده روی 5 درصد.
    من باید چیکار کنم؟ باید صبرکنم تا گوگل url ها رو بشناسه؟
    البته سایت مپ جدید هم دادم به گوگل

    1. سلام یاشار.
      وقتی شما ادرس ها رو بازنویسی کردی ایا ریدایرکت ۳۰۱ هم کردی؟ طبق مواردی که اشاره کردی حس میکنم شما عمل ریدایرکت رو انجام ندادی.

  13. سلام یه سوال داشتم. اگه سایت های با رتبه الکسای 1 تا 100 رو ببینیم بالای 60% از انها مطالب کپی میزارن. حتی بزرگترین خبرگزاریها و وقتی امار بازدید رو چک میکنم میبینم که 90 95% از ترافیکشون از گوگل هست و بازدیدشون بالای 4 5 میلیون در ماه هست. چرا گوگل این سایت هارو کاری نداره. و توی نتایج ردیف اول تا پنجمن؟
    ممنون از پاسخ دهی

    1. سلام معین. این مورد شما رو میشه ۱۰ ها ساعت صحبت کرد. ولی بدونید که تحلیل شما صرفا از روی ظاهر هست و درون این سایت ها نیستید و دقیق نمیدونید چه کاری میکنن. این مورد رو میگم چون قبلا پروژه بزرگ خبری داشتم. فاکتورهای سئو بسیار زیاد است. سه مورد در نظر بگیر: رفتار گوگل با سایت های خبری فرق داره و خوب سایت های خبری معتبر میشناسه. قدیمی بودن یک سایت بسیار اهمیت داره. و لینک سازی اتوماتیکی که برای این سایت ها ساخته میشه این سایت ها رو بسیار قوی تر میکنه. ۱۰ ها مورد دیگه هم هست که از موارد مثبت این سایت هاس و به این علت ها رتبه دارن.

      1. خواهش میکنم عزیزم.
        سوالی داشتید میتونید همیشه در نظرات میزفا مطرح کنید.
        موفق باشی.

  14. سلام. سایت ما حدود ۲ ماه هستش که راه اندازی شده. از دیروز صفحه اصلی سایت از نتایج حذف شده. اما سایر صفحات وجود دارند هنوز. توی سرچ کنسول هم هیچ اخطاری نداده. وقتی که بصورت site:yoursite.com میزنم تمام صفحات هستند. حتی صفحه اصلی. ولی در حالتی که نام فارسی برند خودمو سرچ میکنم در نتایج نیستیم. ناگفته نماند که یک برند دیگه هم دقیقا با همین نام برند ما وجود داره و توی رتبه یک هم قرار داره. چرا این اتفاق افتاده؟ ممنون

    1. سلام مهدی.
      ب نظرم فعالیت با نام مشابه یک برند دیگر کلا دردسر داره، چه در سئو و چه در سایر موارد. از طرفی سایت شما تازه تاسیس هست و تغییرات ناگهانی براش طبیعی هست.

      1. سپاسگزارم. برند ما قدیمی هستش ولی سایت جدیدا راه اندازی شده. سایت برند مشابه ما هم بیشتر از چند ماه نیست که راه اندازی شده. حیطه کاری ما متفاوت هستش. اونها سایت فروش کالا هستن و سایت ما آموزشی. ما محتوا بسیاری تولید میکنیم. اما اونها ماهاست که روی ۱۰ تا صفحه تولید شده ثابت موندن. آیا هنوز نظرتون در مورد فعالیت با همین نام برند دردسر داره؟

        1. البته تولید محتوا باکیفیت اثر بیشتری داره تا تولید محتوای زیاد. یعنی شما هفته ای یک محتوای خوب و عالی انتشار بدی اثر بیشتری داره تا اینکه هر روز محتوا متوسط انتشار بدی. اگر حس میکنی فعالیت چندانی ندارند میتونید کم کم به مرور زمان رتبه بگیرید. لینک سازی هم اهمیت بالایی داره. درواقع برند مشابه تقریبا هیچ فعالیتی انجام نده مشکلی نداره مگر یک تجربه بد مثل زیر بیاد سراغت.دردسر هم از الان مشخص نمیکنه.
          روی یک برندی چند وقت پیش کار میکردم، نظرات لوکال اون برند بسیار منفی و تند بود، هر روز کاربرها تماس میگرفتن و ناراحت بودن، درحالی که برندی که توی دست من بود مشکلی نداشت، بلکه یک برند هم نام دیگری بود که کلاه بردار از آب در اومده بود و کلا برند پروژه من رو هم خراب کرد. کاربرها هم کاری ندارند فیلد کاری شما با اون کلاه بردار فرق داره، بلکه به اسم کار دارن.
          البته باید خیلی بدشناس باشیم که چنین مشکلاتی بیاد سراغمون.

  15. این “اخطاریه در وبمستر تولز” که میگین دقیقا کجاس کنسول هس؟ صفحه خاصی؟ چجوری بفهمیم که برامون اخطار اومده؟

    1. سلام امین. اصولا ایمیل میشه. در سرچ کنسول این خطاهای امنیتی هست. به زودی یک مقاله از سری مقالات سرچ کنسول، درباره این موضوع مینویسیم.

  16. ببخشید،آیا رقبای سایت من می تونن بدون دلیل باعث ریپورت و بسته شدن سایت من بشن؟اگه جواب مثبته برای جلوگیری کردن از این اتفاق چه کاری باید انجام بدم،ممنون

    1. بله وجود داره. البته ریپورت نمیتونن بکنن ولی میتونن با لینک سازی اسپم وار خرابکاری کنن. پیشنهاد میشه لینک سازی اصولی انجام بدید تا تاثیر لینک سازی رقبا کمتر بشه یا نادیده گرفته بشه.

  17. سلام
    بنده نتایج سایت را داشتم در گوگل نگاه می کردم دیدم که برای برخی مطالب دو مطلب موجوده که مطلب دومی فقط عکسش هست و
    عنوان مقاله هم در url دوبار تکرار شده. رتبه سایت هم بالا رفته
    چه کاری باید برای اصلاحش بکنم

    1. سلام، خب این مربوط به مشکلات ساختاری سایت شما هست و مربوط به پنالی شدن نیست. باید دید مشکل از کجا هست و طبیعتا بدون بررسی دقیق و کسب اطلاعات از پیشینه سایت نمیشه گفت مشکل از کجا هست و چطور باید حل بشه.

  18. با سلام . سایت من اصلا پنالتی نیست و اسپم هم نیست .
    اما وقتی با کلمه کلیدی سرچ میکنم، اصلا تو نتایج نشون نمیده .
    اما با کلمات هم ردیف که سرچ میکنم، تو نتایج نشون میده .
    لینک سازی خارجی از طریق شبکه های اجتماعی و سایتهایی با DA بالای 90 هم انجام میده . البته روزی فقط 2 لینک میسازم تا طبیعی باشه .

    نمایش ندادن سایت با کلمهه کلیدی اصلی چی میتونه باشه ؟

    در صورت نیاز جواب رو ایمیل کنید . با تشکر
    با تشکر

    1. سلام، لطفا مقاله رو با دقت بخونید. پنالتی ممکنه در یک کلمه خاص باشه. از طرفی نمایش ندادن هم میتونه ۱۰۰ ها دلیل دیگه داشته باشه که باید پیشینه سایت رو مورد ارزیابی قرار داد و باید دید علت ایا به خاطر ضعف سئو سایت هست یا حساسیت گوگل به سئو بیش از حد یا غیرطبیعی.

  19. سلام . خسته نباشید
    یک سوال در مورد زمان کش گوگل که داخل نتایج جستجو برای هر مطالب میده داشتم

    برای یک سری از صفحات سایتم وقتی که یو آر ال آن صفحه یا عنوان آن را در گوگل سرچ می کنم مطالب ایندکس شدند، اما زمانی که روی فلش کنار یو آر ال گزینه مربوط به cache رو میزنم برای برخی از صفحات ارور 404 میده و برای برخی دیگر اصلا فلش وجود نداره و به جای آن خط تیره هست، به نظر شما چه علتی میتونه داشته باشه ؟؟؟
    لازم به ذکر است که از تگ noarchive در سایتم استفاده نشده. و یک سری از صفحات بعد از ایندکس شدند زمان کش هم برای آنها داده میشه ولی بعد از یک مدت که مجدا بررسی می شوند زمان کش داده نمیشه یا ارور 404 میده

    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام، خیلی مهم نیست، حتی برخی از صفحات رو در کش بهم ریخته نشون میده و استایل ها رو لود نمیکنه درحالی که نباید اینطوری باشه. برای مدیریت خطاهای ۴۰۴ از گوگل وبمسترتولز (سرچ کنسول) استفاده کنید.

  20. ممنون از اینکه سرع پاسخ میدهید.
    از طرف گوگل پیغامی مبتنی بر کپی یک مطلب رو دریافت کردم از اون روز به بعد هر 2 و3 روز مطالبم ایندکس میشن به مرور درست میشه؟ یا باید کاری کنم؟ راهنمایی کنید.

    1. سلام، مطالب رو یا باید پاک کنید و یا اگر صاحب اثر اجازه میده ازش استفاده کنید به شرطی که لینک منبع به شکل دقیق ذکر بشه.
      مطالب اگر کپی نباشن و این روند کپی نبودن رو ادامه بدید در کنار کیفیت مناسب محتوا، قطعا تاثیر مثبت هم روی کاربر میذاره و هم گوگل
      حتی محتوای بازنویسی رو هم گوگل میتونه تشخیص بده چرا هم معنی ها رو به خوبی میفهمه. هر چند در زبان فارسی ضعیف تر از بقیه زبان ها هست ولی در این زبان هم داره کم کم قوی میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=