12 عمل مستحب برای بهبود بانس ریت سایت

بهبود bounce rate سایت

در این مقاله قصد آموزش بهتر کردن (بهبود) بانس ریت سایت داریم. در ادامه به ۱۲ مورد از مواردی که باعث بهبود bounce rate یا همان نرخ پرش می‌شود اشاره خواهیم کرد.

بخش ۱ : Bounce Rate چیست
بخش ۲ : نحوه محاسبه Bounce rate در گوگل آنالیتیکس
بخش ۳ : مقدار مناسب Bounce rate و تاثیر آن در سئو
بخش ۴ : 10 عمل واجب برای کاهش Bounce rate سایت
بخش ۵ : 12 عمل مستحب برای بهبود Bounce rate سایت (همین مقاله)

بهبود فرم های سایت

اگر سایت شما عضویت دارد و کاربران برای استفاده از برخی خدمات باید عضو شوند پیشنهاد می‌شود از فرم‌های طولانی جهت عضویت اجتناب کنید.

فرم های طولانی باعث خستگی کاربران می‌شود و ممکن است صفحه عضویت و یا فرم دریافت اطلاعات سایت شما را پر نکنند و آن را ترک کنند.

از این نوع مشکلات در صفحات لندینگ پیج به وفور پیدا می‌شود که اجتناب از آن باعث بهتر شدن آمار بانس ریت سایت می‌شود.

بهبود مشکلات فنی

در بسیاری از موارد مشکلات فنی مثل خطاهای 5xx و خطاهای 4xx به‌شدت بر روی بانس ریت اثرگذار هستند و یا برخی مشکلات فنی دیگر مثل حجم بالای ویدیو قرار داده‌شده در سایت که اکثر کاربران امکان دانلود ندارد.

یا برخی سایت‌ها مشکل کد نویسی دارند و در برخی مرورگرها نمایش خوب و در برخی نمایش نامناسب را دارد.

همیشه در زمان آزمون سایت، از مرورگرهای مختلف استفاده کنید که این امر باعث می‌شود زودتر از کاربران از مشکلات فنی سایت در نسخه‌های مختلف اطلاع داشته باشید که حاصل آن بهبود نرخ پرش یا به ادبیات دیگر بهبود دفع کاربر می‌شود.

به روز رسانی محتواهای قدیمی

در سایت میزفا این مورد به شدت رعایت می‌شود و اکثر مقاله‌های قدیمی در سال جدید به روز رسانی می‌شوند. کمتر مقاله ۲۰۱۷ در میزفا پیدا می‌شود که در سال ۲۰۱۸ آپدیت نشده باشد.

به روز رسانی جدا از یادآوری از مطالب گذشته که کمک به لینک سازی می‌کند می‌تواند محتواهای قدیمی را در تاریخ جاری کاربردی کند. بنده به شخصه محتواهای قدیمی کمتری می‌خوانم مخصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات.

با به روز رسانی، جدا از بهبود تجربه کاربری می‌توانید bounce rate (بانس ریت) سایت خود را هم بهبود دهید.

بهبود خوانایی متن‌ها

فرض کنید ده‌ها خط بدون پاراگراف‌بندی در جلوی چشمان شما باشد، قطعاً حس بد و تصمیم به نخواندن دارید و این یعنی خارج شدن شما از آن سایت.

همه ما به همین شکل هستیم و کمتر امکان خواندن متن‌های طولانی را داریم. بهتر است پاراگراف‌های شما از ۳ خط بیشتر نشود.

پاراگراف‌های طولانی و بدون رعایت اصول متن نویسی و مقاله‌نویسی تجربه کاربری (UX) مناسبی را ندارد و راحتی کاربر تحت شعاع قرار می‌گیرد. به همین منظور در جهت بهبود نرخ پرش پیشنهاد می‌شود طول پاراگراف‌ها کوتاه شود تا متن خواناتر شود.

بهبود تعامل با کاربر

عوامل زیادی می‌تواند در بهبود تعامل شما با کاربر دخیل باشد. سعی کنید فرم تماس با ما را در دسترس قرار دهید.
نظرسنجی های مختلفی را صورت دهید.
فرم نظرات در زیر پست‌ها را فعال کنید و همین‌طور پاسخ کاربران را ارسال کنید.
دکمه‌های شبکه‌ اجتماعی را در دسترس قرار دهید تا در صورت نیاز کاربران بتوانند به راحتی متن‌ها را به اشتراک بگذارند.

اشتراک‌گذاری، ارسال نظر، پاسخ نظر، فیدبک گرفتن، نظرسنجی و … جدا از آنکه باعث بهبود Bounce rate (بانس ریت) سایت می‌شود می‌تواند ترافیک وب‌سایتتان بیشتر کند و این خود امکان افزایش رتبه سایت در گوگل را میسر می‌کند.

پیشنهادهای هوشمندانه

هر چیزی در یک مکان مناسب و متناسب می‌تواند یک پیشنهاد هوشمندانه تلقی شود.

زمانی که کاربران در سایت شما هستند حس و حال سایت شما به آن‌ها دست داده است و وقتی به‌عنوان‌مثال درباره موضوعی مطالعه می‌کنند اهمیت آن موضوع را حس می‌کنند، این لحظه می‌تواند بهترین مکان باشد تا شما خدماتتان را در رابطه با آن موضوع ارائه دهید.

طبیعتاً اگر کاربر فردا چنین پیشنهادی را مشاهده کنند شاید دیگر ترغیب نشود و از آن استفاده کند. اکثر تصمیماتی که انسان می‌گیرد احساسی است بنابراین سعی کنید با نشان دادن خدمات خود هم نیاز کاربران را به‌خوبی رفع کنید و هم کسب‌وکارتان را رونق دهید.

چنین پیشنهادهایی کاربران را درگیر می‌کند و باعث تعامل بیشتر می‌شود که در بهبود Bounce rate کمک شایانی می‌کند.

ریسپانسیو بودن سایت

ریسپانسیو (Responsive) یا واکنش گرا بودن یک سایت جدا از آنکه می‌تواند تجربه کاربری بسیار خوبی به بازدیدکنندگان سایت شما بدهد، می‌تواند از نظر سئو هم باعث بهبود سایت شما در نتایج شود.

گوگل هم جدیداً اعلام کرده (mobile-first indexing) برای نسخه موبایل ربات مخصوص دارد و ابتدا این ربات موبایل است که سایت را خزش می‌کند و بر اساس آن چیزی که در نسخه موبایل هست رتبه‌بندی‌ها را انجام می‌دهد.

هرروز اهمیت بهینه سازی بودن وب‌سایت‌ها در نسخه موبایل به دلیل فراگیر شدن دستگاه‌های هوشمند بالاتر می‌رود و هر روز تعداد سرچ‌های انجام‌شده درگوشی بیشتر می‌شود.

به همین علت گوگل هم هرسال تفکرات جدیدی برای نسخه موبایل دارد به‌عنوان مثال پروژه AMP را پیاده‌سازی کرده است.

بهترین‌ها، پر بحث‌ترین‌ها و یا جدیدترین‌ها

ترین‌ها در هرجایی از سایت می‌تواند به شما در بهبود بانس ریت یا همان نرخ پرش کمک زیادی کنند.

به عنوان مثال برای کاربران بسیار جذاب است که بهترین پست و یا بهترین محصول کدام است؟ ارزان‌ترین محصول و یا گران‌ترین محصول کدام هستند؟

کلیک بر روی چنین محصولاتی و یا پست‌هایی تعامل با کاربران را بیشتر می‌کند چرا که وجود چنین قسمت‌هایی در یک سایت حس کنجکاوی کاربران را افزایش می‌دهد.

نکته‌ای که در اینجا وجود دارد دقیقا همین حس کنجکاوی است، و باید راهکارهایی را در پیش بگیرید که باعث جوشش و فوران کردن این حس گردد.

درج دکمه CTA

دکمه CTA یعنی شلیک به سمت هدف. البته این تعریف من بود ولی تعریف CTA یعنی “دعوت به اقدام” کاربران برای کلیک کردن بر روی دکمه تا یک عمل خاص را انجام دهند. توضیحات بیشتر درباره این دکمه در پست صفحه فرود قسمت CTA چیست بخوانید.

کاربر وارد سایت می‌شود و مشغول خواندن است سپس فکر می‌کند درباره آنچه که خوانده و یا آنچه که قرار هست انجام دهد حال در این بین او را دعوت به کاری کنیم او به احتمال زیاد دعوت را پذیرفته و اقدام ما را انجام می‌دهد.

به این روش به زبان انگلیسی می‌گویند “Read, Think, Do! ”

به عبارت دیگر “تا تنور داغ است نان را بچسبان” و این کار با دکمه CTA امکان‌پذیر است.

فونت وبسایت

چند وقت پیش بود وارد یک وبسایتی شدم که فونت مناسبی نداشت و این موضوع برای بنده آن‌قدر مهم بود که با استفاده از افزونه‌های کروم فونت وبسایت را به یک فونت استاندارد تغییر دادم تا برای من که نقش کاربر در آن سایت را داشتم قابل خوانا و همین‌طور منظم‌تر باشد.

حال آیا همه کاربران چنین کاری همانند بنده انجام می‌دهند؟ طبیعتاً اگر یک وبسایت مشابه دیگر با فونت بهتر پیدا می‌کردم دیگر زحمت تغییر فونت وبسایت اشاره شده را انجام نمی‌دادم و تا خروجم از آن سایت باعث افزایش بانس ریت می‌شدم.

فونت وبسایت اهمیت بسیاری دارد و شما اگر با CSS آشنایی دارید کافی هست به شکل موقت در سمت مرورگر خود فونت میزفا را غیرفعال کنید. با غیرفعال کردن فونت وبسایت عملاً ظاهر کل سایت بسیار بد می‌شود.

فونت‌هایی همانند ایران سنس و یا بی یکان و بی کودک می‌تواند فونت مناسبی برای یک وبسایت باشد.

داشتن گواهی SSL

ما قبلا درباره تاثیر SSL بر سئو و دلایل استفاده از پروتکل HTTPS به شکل جامع صحبت کردیم و حتی آموزش تبدیل http به https در سایت را هم ارائه دادیم.

جدا از آنکه فعال سازی SSL تاثیر بسیار خوبی در رتبه سایت شما در گوگل دارد می‌تواند بر روی نگاه کاربران هم تاثیرگذار باشد. حداقل بسیاری از کاربران فنی و یا فعالان وبگردی به این نکته توجه می‌کنند که ایا این سایت از پروتکل امن https استفاده میکند یا استفاده نمی‌کند.

گاهی همان رنگ سبز تاثیر روانشناسی دارد و حس خوب را در کاربر ایجاد می‌کند.

گوگل هم همیشه به تجربه کاربری اهمیت داده و اهمیت می‌دهد ولی بی‌دلیل نیست که اس ال ال را در سئو تاثیرگذار کرده است. اینکه کاربران احساس کنند داده‌های آن‌ها رمزگذاری شده است و امنیت سایت خوب است، آرامش درونی پیدا می‌کنند و این آرامش باعث تعامل بیشتر می‌شود.

طبیعتا حاصل تعامل بیشتر نیز بهبود در نرخ پرش (Bounce rate) است.

همچنین در نظرسنجی سایت globalsign به این نتیجه رسیده‌اند که ۸۴ درصد سبدهای خرید رها شده در دامنه‌های غیرامن بوده است.

تاثیر sll در بهبود بانس ریت

استفاده از new tab در لینک‌ها

آیا دقت کرده‌اید که برخی لینک‌ها کلیک می‌کنیم در یک تب جدید از مرورگر باز می‌شود و برخی لینک‌ها در همان تب (tab) باز می‌شود؟

استفاده نادرست از این ویژگی لینک ممکن است در بهبود نرخ پرش، کاربران سایت ما را دچار مشکل کند.

حال چه زمانی؟ زمانی که ما در مقاله یا متن‌هایمان یک وبسایت خارج از سایتمان را لینک کردیم و وقتی کاربر بر روی آن لینک کلیک می‌کند از سایت ما توسط خودمان خارج می‌شود.

این عمل bounce rate را افزایش می‌دهد و برای بهبود بانس ریت پیشنهاد می‌شود لینک‌های خارج از سایتمان را به شکل new tab درج کنیم.

نمونه کد لینکی که در new tab باز می‌شود:

<a href="https://mizfa.com" target="_blank">text</a>

 

هر چند بقیه عوامل مثل پادکست، ویدیو، چت آنلاین و بازی‌های آنلاین یا آزمون‌های آنلاین همه می‌توانند در بهبود نرخ پرش به شما کمک کنند به شرط آنکه با کیفیت و در جای مناسب ارائه شوند.

در پایان خوشحال می‌شویم تجربیات خود را در زمینه بهبود bounce rate بیان کنید.

پوریا آریافر
اولین کسب و کار آنلاین خودم رو در فیسبوک راه‌اندازی کردم، سال ۲۰۱۱ یکی از پرتعامل‌ترین صفحات فارسی با ۸۰ هزار فالور فعال رو داشتم. بعد اینکه فیسبوک خالی از کاربر ایرانی شد وارد دنیای شبکه شدم و در انتهای سال ۲۰۱۲ مدرک MCSE مایکروسافت رو دریافت کردم، در حالی که نمره بالا گرفتم ولی کسی به دلیل به خطر افتادن موقعیت شغلی خودش به عنوان کارآموز منو قبول نمی‌کرد، بعدش با شروع دوران خدمت سربازی، مسئول بهینه سازی یک سایت خبری معتبر شدم و سئو یاد گرفتم. در ابتدای سال ۲۰۱۴ تونستم از رتبه ۱۵۰۰۰ به ۴۰۰ الکسا نزدیک کنم، اون زمان الکسا خیلی مهم بود. وارد دانشگاه شدم، به دلیل عدم علاقه به دانشگاه سعی کردم زودتر تمومش کنم و سه ساله در مقطع کارشناسی IT فارغ التحصیل شدم، توی دانشگاه هر کسی منو میدید یاد سئو میوفتاد، در همون سال آخر دانشگاه بزرگ‌ترین کانال تلگرامی IT با ۴۰ هزار عضو رو داشتم، که به مجتمع فنی فروختم تا بتونم تمرکز رو فقط بر روی عشق خودم یعنی سئو بذارم، وقتی کانال تلگرام فروختم حس پرواز بهم دست داد، هرچند درآمد چندین میلیون ماهانه رو از دست دادم ولی دوباره باید مثل گذشته با پوستی نو یک فصلی نو رو میساختم. در این چندین سال فعالیت‌های سئو به شکل تخصصی بنده در قالب پروژه‌های مختلف و آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در دفتر میزفا و دانشگاه علامه طباطبایی تهران صورت ‌گرفته، تجربه بهینه سازی موفقی در بهبود UX و CRO پروژه‌های سئو کسب کردم. در اکثر ابزارهای کاربردی گوگل تسلط کاملی دارم. عاشق کسب تجربه های جدید هستم. راز پیشرفت در هر کاری رو یادگیری و یاددادن می‌دونم و میزفا که در اواخر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد تونست چنین بستر مناسبی رو برام فراهم کنه. همینطور در حال حاضر مدیریت یک تیم ۱۰ نفری از جوانان فعال و پرانگیزه رو در میزفا به عهده دارم. نقد و بازخوردهای سازنده شما، جوهر تلاش‌های مستمر ماست تا یک قدم خودمون بهبود بدیم. منتظریم …

12 نظر

12 پاسخ

  1. سایت تون عالیه، ممنون از مقاله خوبتون، خیلی برام مفید بود، ولی یه مشکلی برام پیش اومده که نتونستم راه حلش رو پیدا کنم، ممنون میشم بهم پاسخ بدین
    اخیراً توی بخش real time – overview تعداد افراد واقعی که توی سایتم هستن مثلاً اگر 4 نفر باشه، عددی که این قسمت right now بهم نشون میده میزنه مثلا 40 تا یا 50 تا مشابه عکسی که ضمیمه کردم، بعد از چند دقیقه خوب میشه ولی بعضی وقت ها این مشکل پیش میاد، دلیل خاصی داره؟ کاری می تونم براش بکنم؟
    پیشاپیش ممنون از راهنمایی تون

    1. سلام امیدوارم خوب باشید.
      حتما باگ هست و یا اتکی هست از سمت ربات ها. با این حال مهم اینکه این داده های اشتباه در سایر گزارش ها ثبت نمیشه و صرفا در realtime میاد.

    1. سلام سجاد.
      گوگل آنالیتیکس به ما کلی آمار دقیق و حرفه ای به صورت رایگان میده، درواقع پولی از ما نمیگیره و این خودش یعنی صرفه جویی در هزینه هامون.
      گوگل ادسنس هست که میتونه به سایت ها پول بده ولی شرایط سختی داره مخصوصا برای سایت های ایرانی.

  2. سلام
    خسته نباشید و سپاس از مطالب عالی و پاسخگویی بی نظیر
    من تا حدود دو ماه پیش گوگل آنالیتکسم تقریبا بدرستی کار میکرد اما تو این مدت متاسفانه دیگه هیچ اطلاعاتی رو نشون نمیده البته یه آپدیت کوچیک رو سایت در حد چنتا اسکریپت داشتیم و مجددا کد آنالیتیک رو تو homepage وارد کردم . اما دیگه نشون نداد من مجددا یه پراپرتی جدید ساختم و کد جدید اضافه کردم اما همچنان نشون نمیده نکته عجیب اینکه همین اکانت رو وبمستر متصل کردم و تو بخش Acquisition اطلاعات وبمستر رو داره درست نشون می ده اما کاربرای آنلاین رو نه. دیگه جدا کلافه شدم و نمیدونم باید چکار کنم . میخواستم اگه مقدور باشه راهنمایی کنید . ضمنا سایت وردپرسی نیست.
    خیلی خیلی ممنون

    1. سلام. خواهش میشه.
      باید دسترسی داشت تا دید و بررسی کرد. پیشنهاد میشه به کسی که دسترسی به سایت شما داره و در این زمینه تخصص داره در ارتباط باشید. با صورت مسئله ای که تعریف کردید چیزی رو نمیشه برداشت کرد و ممکنه مشکل از هر جایی باشه.

    1. سلام مهربان، بی‌نظیر میبینید. پایدار باشید.

  3. سلام مهندس.
    به نکات کلیدی اشاره کردید ولی میخام تجربه خودمم با دوستان به اشتراک بگذارم.
    همه ما در سایت دارای مطالب سبزی هستم که روزانه تعدادی ورودی از گوگل دارن. روی این محتواها باید تمرکز کنید و اونا را به بهترین شکل بروزرسانی کنید.
    این مطالب کلیدی را در گوگل وبمستر می توانید پیدا کنید.
    در این مطالب حتما از عکس ها, ویدیوها و موضوعات مرتبط (لینک به سایر موضوعات مشابه) استفاده کنید.
    تاثیر ویدوها و لینک های مرتبط با موضوع فوق العاده تاثیر گذار هستند.
    موفق باشید

    1. سلام اقای شیخی عزیز. خیلی ممنونم که تجربه بسیار با ارزش خودتون به اشتراک گذاشتید و کاملا درست هست و ویدیو و کلا تولید محتوا به شکل های مختلف تاثیر خوبی خواهد گذاشت. البته نیروی این کار هم باید باشه چرا که تولید محتوا به هر شکلی اگر قرار باشه با کیفیت باشه بسیار زمان گیر هست.
      موفق و شاد باشید.

    1. سلام، ممنون از حضورتون. متوجه نشدم کدوم کد رو میگید. ممنون میشم دقیق‌تر راهنمایی کنید. کد داخل پست بررسی شد و مشکلی نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=