پروژه AMP چیست و نحوه فعالسازی آن در وردپرس

amp چیست
amp چیست

وب همواره در حال توسعه است و صاحبان کسب و کار برای ماندن در بالا‌ترین نتایج می‌بایست از جدید‌ترین تغییرات گوگل پیروی کنند و اگر هم پیروی نکنند باعث می‌شود که از قافله عقب بمانند. سرویس گوگل AMP ، به عنوان یک ابتکار عمل برای لود سریع صفحات وب در تلفن‌های همراه درحال حاضر نزدیک به یک‌سال است که توسط توسعه دهندگان درحال توسعه است. از آنجایی که درحال حاضر این متد با ارزش، ۶ ماهی است که با ثبات تر شده، بنابراین تصمیم گرفتیم که مقاله‌ای در این رابطه برایتان تهیه کنیم. در این مقاله با هم به نحوه فعالسازی AMP در وردپرس و همچنین مزایا و معایب AMP می‌پردازیم.

AMP چیست

AMP چیست سوالی هست که این روزها دوستان می‌پرسند، AMP مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages یعنی لود سریع صفحات در تلفن همراه است گوگل پروژه AMP را در اکتبر سال ۲۰۱۵ رونمایی شد. پروژه متکی بر HTML AMP می‌باشد که یک چارچوب باز جدید بر‌مبنای فناوری‌های موجود در وب می‌باشد که حجم وب سایت‌ها هنگام لود شدن در توسط تلفن‌های هوشمند کاهش یابد. به طور خیلی خلاصه، باعث کاهش حجم صفحات وب سایت شما در تلفن‌های همراه می‌شود.

 

 

David Besbris رهبر پروژه AMP گوگل می‌گوید:

From day one, a key focus for AMP has been speed.  It is arguably one of the most frustrating things about the mobile web — borne out by recent Google research that shows that 53% of people will leave a site that fails to load in three seconds or less. That’s the worst of all worlds for users, businesses, publishers, websites and the mobile web as a whole. — David Besbris, AMP project lead at Google

از روز اول، هدف ما از توسعه AMP افزایش سرعت سایت بوده است. مسلما یکی از بدترین چیز‌ها در موبایل سرعت پایین وب سایت ها می‌باشد – با توجه به تحقیق گوگل ۵۷ درصد کاربران اگر وب سایتی زیر ۳ ثانیه لود نشود، آن وب سایت را ترک می‌کنند. سرعت پایین در وب سایت‌ها هنگام لود در تلفن‌های هوشمند مشکلی جهانی برای تمامی کاربران، کسب و کار‌ها، ناشران و وب سایت‌ها درست کرده است.

با توجه به آخرین بررسی Akamai، مشخص می‌شود که هر دهم ثانیه هم مهم است. برای مثال اگر یک دهم ثانیه وب سایتی دیرتر لود شود برای مثال از ۲.۷ ثانیه به ۲.۸ ثانیه برسد، باعث می‌شود که نرخ تبدیل وب سایت ۲.۴ درصد کاهش یابد. (در وب سایت‌های بزرگ این رقم فاجعه است)

همبستگی نرخ تبدیل و سرعت سایت در تلفن‌های همراه
همبستگی نرخ تبدیل و سرعت سایت در تلفن‌های همراه

بسیاری از شرکت‌های بزرگ درطول این چند وقت از پروژه AMP گوگل حمایت کردند. از این شرکت‌ها می‌توانیم به اتوماتیک (توسعه دهنده وردپرس)، Reddit ، eBay ، Pinterest ، Washington Post ، Wired ، Gizmodo و غیره اشاره کرد. با توجه به گفته گوگل، فعالسازی این متد در وب سایت باعث می‌شود که ۴۴ درصد بازدید‌کنندگان منحصر به فرد ماهیانه و ۷۱ درصد بازدید‌های بازدیدکنندگان منحصر به فرد ماهیانه وب سایت شما افزایش یابد.

هنگامی که شما در وب سایت خود AMP را فعال می‌کنید، به صورت خودکار گوگل در کنار وب سایت شما نماد AMP  را نمایش می‌دهد که به معنای فعال بودن AMP در وب سایت می‌باشد، این را هم توجه کنید که برای تست باید از یک دستگاه تلفن همراه استفاده کنید. البته شما می‌توانید از شبیه‌ساز‌های ابزار توسعه دهنده گوگل کروم نیز استفاده کنید.

نشانه‌گذاری‌های ساختاری گوگل در نتایج جستجو باعث می‌شود که وب سایت شما برجسته تر نمایش یابد. برای مثال اسلاید‌های مقالات در نتایج جستجو بسیار زیبایی بخش می‌باشد.

اسلاید اخبار NewYorkTimes مربوط به AMP گوگل
اسلاید اخبار NewYorkTimes مربوط به AMP گوگل

برای مثال در تصویر بالا یک نوع صفحه بندی AMP را مشاهده می‌کنید که علاوه بر سادگی و زیبا‌سازی صفحه جستجو به کاربر تضمین می‌کند که صفحه وارد شده به سرعت بارگیری خواهد شد.

یک مثال از صفحه وب در AMP
یک مثال از صفحه وب در AMP

مانند تمامی پلتفرم‌های جدید برای فعال سازی AMP نیز شما باید مزایا و معایب آن را نسبت به کسب و کار خود بسنجید و نسبت به آن تصمیم بگیرید که آیا فعالسازی AMP برای کسب و کار شما مفید است یا مضر.

مزایای گوگل AMP

  • پروژه AMP گوگل کاملا رایگان و متن باز است.
  • پروژه AMP گوگل می‌تواند سرعت لود وب سایت شما در تلفن‌های همراه را افزایش دهد و توجه داشته باشید که سرعت لود یکی از فاکتور‌های رتبه بندی وب سایت می‌باشد. توضیحات بیشتر درباره این موضوع را می‌توانید در مقاله gtmetrix چیست بخوانید.
  • قرار گیری بهتر در SERP ها (نتایج صفحات موتور‌های جستجو ، Search engine results page) با فعال‌سازی اسلاید مقالات برای افزایش نرخ کلیک. پس از فعال سازی AMP در یکی از وب سایت‌های معروف ، AMP باعث افزایش۲۰۰ درصدی نرخ کلیک یک وب سایت شده است که نتیجه این رشد باعث افزایش بازدید سایت هم نیز می‌شود.
  • پروژه AMP گوگل به عملکرد وب سایت بسیار کمک می‌کند، برای مثال نیازی به لود شدن فریم‌ورک‌های حجیم CSS و JS ندارد.
  • می‌تواند باعث افزایش نرخ تبدیل وب سایت شما شود.
  • با‌ توجه به پیشرفت هر روزه AMP ، به تازگی امکان اضافه کردن تبلیغات نیز به آن اضافه شده است که با‌توجه به آن می‌توانید از طریق Adsense برای خود در‌آمد داشته باشید.
  • به صورت خودکار تصاویر را فشرده سازی می‌کند. (تصاویر برای نمایش به فرمت WebP تبدیل می‌شوند)
  • AMP Lite باعث افزایش سرعت در اتصالات ضعیف می‌شود. گوگل می‌گوید که این تکنیک تا ۴۵ درصد وب سایت را نسبت به قبل فشرده تر می‌کند.

معایب گوگل AMP

  • به طور کلی گوگل AMP از فاکتور‌های رتبه بندی وب سایت نیست ولی ممکن است که در آینده جزو این فاکتور‌ها باشد. با توجه به این موضوع از نظر تاثیر گذاری روی رتبه وب سایت هم جز‌و مزایا و هم جزو معایب به حساب می‌آید.
  • اگر شما یک توسعه دهنده وب نباشید فعالسازی AMP در وب سایتتان کمی سخت است ولی خوشبختانه با تشکر از وردپرس این کار کمی آسان تر شده است و آن‌هایی که توسعه دهنده وب نیستند نیز با فعالسازی افزونه‌ها می‌توانند از امکانات AMP استفاده کنند. در ادامه به نحوه فعالسازی AMP در وردپرس نیز می‌پردازیم.
  • ممکن است که به نرخ تبدیل شما آسیب بزند یا نتیجه‌ای منفی برایتان به وجود آورد.
  • ممکن است که شما را نگران کند که پس از بهینه سازی چه بر سر وب سایتتان می‌آید؟
  • گزارشات مشکلات برای مثال صفحات ۴۰۴ در گوگل آنالیز نیز ثبت می‌شود.
  • بعضی‌ها در میزان مشارکت و میزان نرخ دفع کاربری (Bounce rate) دچار مشکل شدند.
  • از اسکریپت‌های ثالث و برنامه‌هایی استفاده می‌کنند که شاید هنوز توسط بعضی از مرورگر‌ها پشتیبانی نشوند.
  • در بعضی از مرورگر‌های قدیمی مانند Internet Explorer 11 پشتیبانی نمی‌شود. گوگل گفته است که در ۲ ورژن آخر بیشتر مرورگر‌های معروف مانند گوگل کروم، مازیلا فایرفاکس، اوپرا، اج و سافاری AMP پشتیبانی می‌شود.

تاثیر AMP در رتبه سایت گوگل

در فوریه ۲۰۱۷ ، گوگل پروژه AMP شروع به انتشار لینک مستقیم ناشران کرد که تا قبل از آن صفحات به صورت کش شده در گوگل بارگیری می‌شدند که برای سئو وب سایت کارآمد ولی برای رتبه بندی در وب سایت‌های رتبه‌بندی مانند Alexa مضر بود. همچنین برای شرکت‌ها برندینگ را با مشکل مواجه می‌کرد. خوشبختانه گوگل این را درک کرده و راه حلی برای آن ایجاد کرده است. در حال حاضر، وب سایت‌هایی که از AMP استفاده می‌کنند هنوز هم از لینک‌های گوگل برای نمایش محتویات وب سایت استفاده می‌کنند ولی در بالای صفحه AMP یک قسمت برای لینک وب سایت وجود دارد که هم به رتبه بندی کمک می‌کند و هم با کلیک بر روی آن وب سایت لود می‌شود. با‌ این حال، این کار گوگل روش عالی‌ برای افزایش رتبه وب سایت نیست ولی از هیچی بهتر است.

نمونه ای از amp نسل جدید
منبع تصویر : Google Developer Blog

این هم یک نمونه از مشکلاتی که AMP در برندینگ ایجاد می‌کند.

به گفته ارسال کننده :‌دلیل دیگری برای استفاده نکردن از AMP
به گفته ارسال کننده :‌دلیل دیگری برای استفاده نکردن از AMP

حتی اگر وب سایت شما از نسخه موبایل هم پشتیبانی نکند و تنها AMP را برای تلفن همراه پشتیبانی کند نیز گوگل لینک صفحه مخصوص دسکتاپ را نمایش می‌دهد و به صورت مستقیم لینک می‌کند. حتی اگر در جستجو‌های گوگل اولین وب سایت باشید.

نحوه فعالسازی AMP در وردپرس

خوشبختانه، در حال حاضر فعالسازی AMP در وردپرس خیلی راحت تر از ۶ ماه گذشته است. پیشرفت‌های بسیار‌ زیادی در وردپرس ایجاد شده است و پلتفرم AMP به طور کامل تغییر کرده است. با این حال، برای نمایش وب سایتتان به عنوان یک وب سایت پشتیبانی کننده از AMP کد‌هایتان باید توسط گوگل تایید شود. یک افزونه پست‌های شما را به AMP تبدیل می‌کند ولی این گوگل است که تصمیم می‌گیرد که مقالات شما را به صورت AMP نشان دهد یا خیر.

به شکل خیلی ساده برای تبدیل یک مقاله به AMP وردپرس یک ساختار AMP به مقالات شما اضافه می‌کند و برای دستیابی به این ساختار باید از /amp یا /?amp استفاده کنید. به عنوان مثال :

مقاله اصلی : https://domain.com/blog-post

مقاله AMP گوگل :  https://domain.com/blog-post/amp

افزونه‌های مخصوص گوگل AMP برای وردپرس :

درحال حاضر دو افزونه معروف برای فعالسازی AMP در مخزن وردپرس وجود دارد که یکی از آنها افزونه رایگان و رسمی AMP ساخته اتوماتیک سازنده وردپرس می‌باشد.

افزونه رسمی AMP وردپرس
افزونه رسمی AMP وردپرس

در‌حال حاضر که این مقاله را درحال نوشتن هستم این افزونه بیشتر از ۲۰۰ هزار نصب فعال می‌باشد و امتیاز ۳.۵ از ۵ را دریافت کرده است. شما می‌توانید این افزونه را از مخزن وردپرس و همچنین بخش افزودن افزونه در پیشخوان وردپرس دانلود و فعالسازی کنید. شما می‌توانید با این اپلیکیشن صفحه AMP خود را شخصی‌سازی کنید ولی این را بدانید که این شخصی‌سازی‌ها محدود است و شما برای اضافه کردن تبلیغات و دیگر امکانات باید اطلاعات کافی در رابطه با کد‌نویسی داشته باشید.

شخصی سازی AMP وردپرس
شخصی سازی AMP وردپرس

قابل توجه است که این افزونه تنها مقالات شما را پشتیبانی می‌کند و صفحات را پشتیبانی نمی‌کند. اگرچه شرکت اتوماتیک گفته است که درحال اضافه کردن امکان پشتیبانی از صفحات نیز می‌باشد.

اگر شما تصمیم دارید که امکانات اضافی را به صفحه AMP وب سایت خود اضافه کنید، اینجاست که افزونه رایگان AMP For WP پا به میدان رقابت می‌گذارد. این افزونه اساسا پیشرفته‌تر از افزونه AMP است و امکانات بیشتر را پشتیبانی می‌کند. این افزونه توسط دو توسعه دهنده هندی وردپرس احمد کالودی و محمد کالودی ساخته شده است.

افزونه AMP For WP
افزونه AMP For WP

الان که در حال نوشتن این مقاله هستم، این افزونه بیشتر از ۸۰ هزار بار نصب شده و امتیاز ۴.۶ را از ۵ دریافت کرده است. شما می‌توانید این افزونه را از مخزن وردپرس و همچنین بخش افزودن افزونه در پیشخوان وردپرس دانلود و فعالسازی کنید. این افزونه به شما اجازه می‌دهد تا بسیاری از اطلاعات درون صفحه AMP وب سایت خود را شخصی‌سازی کنید. در زیر ما به نحوه شخصی سازی AMP می‌پردازیم. توجه داشته باشید افزونه AMP for WP با پیش‌‌نیاز نصب بودن افزونه AMP که در بالا معرفی کردیم کار می‌کند.

نمونه نمایش AMP در گوگل
نمونه نمایش AMP در گوگل

آموزش تنظیمات افزونه AMP For WP

بخش General

در صفحه General شما می‌توانید لوگو خود را اضافه کنید، سایز لوگو را تغییر دهید و AMP را برای صفحات نیز فعال کنید. بسته به نوع وب سایت و مصرف ترافیک شاید شما بخواهید فقط AMP بر روی وبلاگ شما فعال باشد (مقالات).

بخش General افزونه AMP for WP
بخش General افزونه AMP for WP

Homepage

در بخش Homepage شما می‌توانید AMP را برای صفحه اصلی وب سایتتان فعال/غیرفعال کنید. می‌توانید سایز تصاویر درون صفحه اصلی را کنترل کنید و با فعال کردن گزینه Non-AMP Home page link…. می‌توانید در هدر و لوگو لینکی ایجاد کنید که وقتی کاربر آنها را لمس کرد از صفحه اصلی AMP به صفحه اصلی پیش‌فرض (غیر AMP) متصل شود.

بخش Homepage افزونه AMP for WP
بخش Homepage افزونه AMP for WP

بخش Page Builder

در این قسمت شما با فعال‌ کردن گزینه می‌توانید در صفحه خود از ابزارک‌های وردپرس استفاده کنید.

بخش Page Builder افزونه AMP for WP
بخش Page Builder افزونه AMP for WP

بخش Design

در بخش Design ، شما می‌توانید برای صفحه AMP خود از طریق Post Builder یک پوسته شخصی بسازید یا از طریق Design selector یک پوسته آماده انتخاب کنید.

شما می‌توانید جستجو را در صفحه اضافه کنید که برای فعالسازی آن باید گواهینامه HTTPS داشته باشید و همچنین کلید Call Now را به صفحه اضافه کنید. همچنین می‌توانید از طریق Custom CSS تغییرات در CSS ایجاد کنید.

 

.amp-wp-header {background-color:#5CC0C0;}
بخش Design افزونه AMP for WP
بخش Design افزونه AMP for WP

بخش Single

در بخش Single نیز می‌توانید آیکون‌‌های شبکه اجتماعی ، لینک‌ها را غیر فعال کنید، لینک مقاله بعدی/قبلی را اضافه کنید، زمان نوشته شدن مقاله را اضافه کنید و تغییراتی در مقالات محبوب ایجاد کنید.

بخش Single افزونه AMP for WP
بخش Single افزونه AMP for WP

بخش Advertisement

در این بخش شما می‌توانید تبلیغات AdSense  را به وب سایتتان اضافه کنید و از آن درآمد کسب کنید. این تبلیغات می‌تواند در چندین مکان مختلف قرار گیرد. گوگل از وب سایت‌هایی که از تبلیغات AdSense استفاده می‌کنند قدردانی می‌کند. (AdSense  سرویس تبلیغاتی گوگل است و گوگل از طریق نمایش تبلیغات درآمد کسب می‌کند)

بخش Advertisement افزونه AMP for WP
بخش Advertisement افزونه AMP for WP

بخش AMP Menu

در این بخش شما می‌توانید کاری کنید که کاربران برای ورود به هر بخش از منو نیز از AMP استفاده کنند و سرعت بالا را همانطور که هست احساس کنند.

بخش AMP Menu افزونه AMP for WP
بخش AMP Menu افزونه AMP for WP

بخش Social

در این بخش شما می‌توانید شبکه‌های اجتماعی را برای خودتان فعال کنید. برای فیس‌بوک شما نیازمند APP ID هستید که باید در فیس‌بوک بسازید.

بخش Social افزونه AMP for WP
بخش Social افزونه AMP for WP

بخش SEO

بخش سئو این افزونه یکی از مهمترین بخش‌ها است، زیرا گوگل از این طریق می‌تواند تشخصی دهد که شما از AMP استفاده می‌کنید و تصمیم بگیرد که از AMP شما استفاده کند یا خیر. ما پیشنهاد می‌کنیم که برای برندینگ از Meta Description استفاده کنید. همچنین اگر از افزونه Yoast برای سئو استفاده می‌کنید بهتر است که از Meta Tags from Yoast و Yoast Description in ld+jason استفاده کنید.

بخش SEO افزونه AMP for WP
بخش SEO افزونه AMP for WP

بخش Analytics

در این بخش شما می‌توانید نوع آنالیز وب سایت خود را انتخاب کنید و همچنین از گوگل Tag Manager استفاده کنید.

بخش Analytics افزونه AMP for WP
بخش Analytics افزونه AMP for WP

این بخش از آنالیزور های زیر پشتیبانی می‌کند :

  • Google Analytics
  • Segment Analytics
  • Piwik Analytics
  • Quantcast Measurement
  • comScore
  • StatCounter
  • Effective Measure
  • HitStats Analytics
  • Yandex Metrika
  • Chartbeat Analytics

بخش Structured Data

بخش The structured data به شما اجازه می‌دهد که در صفحه The structured data لوگو و سایز تصاویر شخصی سازی شده داشته باشید. توضیحات بیشتر درباره structured data را می‌توانید در مقاله structured data چیست بخوانید

بخش Structured Data افزونه AMP for WP
بخش Structured Data افزونه AMP for WP

بخش Contact Form

یک فرم تماس با افزونه Contact form 7 می‌توانید اینجا اضافه کنید.

بخش Contact Form افزونه AMP for WP
بخش Contact Form افزونه AMP for WP

بخش Notifications

شما می‌توانید با فعالسازی این بخش هنگامی که کاربران وارد وب سایت AMP شما می‌شوند با پیغامی مواجه شوند که باید آن را بپذیرند.

بخش Notifications افزونه AMP for WP
بخش Notifications افزونه AMP for WP

بخش Comments

در این بخش شما تعداد نظراتی که در یک صفحه AMP می‌توانید استفاده کنید را شخصی سازی می‌کنید و می‌توانید از افزونه‌های Disqus و Facebook Comments نیز برای نظر‌دهی استفاده کنید.

بخش Comments افزونه AMP for WP
بخش Comments افزونه AMP for WP

بخش Advanced Settings

این بخش مخصوص تنظیمات پیشرفته‌تری مانند انتقال مستقیم کاربران موبایل به AMP ، همگام سازی صفحات آرشیو با AMP ، فعالسازی RTL که مخصوص وب سایت‌های فارسی زبان و عربی زبان است، اضافه کردن کد‌های HTML مخصوص سربرگ (هدر) و پانوشت (فوتر) و غیره می‌باشد.

بخش Advanced Settings افزونه AMP for WP
بخش Advanced Settings افزونه AMP for WP

بخش Extensions

در این بخش شما‌ می‌توانید افزونه‌های اضافه‌تر مخصوص AMP for WP را مشاهده کنید و درصورت نیاز آن‌ها را خریداری کنید.

بخش Extensions افزونه AMP for WP
بخش Extensions افزونه AMP for WP

افزونه AMP مخصوص ووکامرس

توسعه دهندگان AMP for WP یک افزونه دیگر را نیز مخصوص AMP گوگل منتشر کردند که آن مخصوص ووکامرس می‌باشد و با آن می‌توانید فروشگاه ووکامرس خود را نیز پر سرعت‌تر کنید.

ووکامرس AMP
ووکامرس AMP

سئو گوگل AMP

یکی از مهم‌ترین چیز‌هایی که شاید تا الان به آن توجه نکرده باشید جنبه سئو AMP می‌باشد چرا که در‌حال حاضر شما با فعالسازی آن دو صفحه مشابه از یک مقاله را ساخته‌اید که این به نظر مضر می‌رسد، ولی نگران نباشید هر‌دو افزونه‌ای که در بالا به شما معرفی‌ کردیم، سئو گوگل را پشتیبانی می‌کند و از تگ‌های canonical استفاده می‌کند. تگ‌های canonical گوگل می‌گویند که نسخه اصلی مقاله نسخه دسکتاپ شماست.

و یک خوبی که این نوع تگ‌ها دارند، این است که گوگل به صورت خودکار متوجه می‌شود که مقاله‌ شما از AMP‌ پشتیبانی می‌کند.

مثال در نسخه اصلی :

<link rel="amphtml" href="https://domain.com/amp/">

مثال در نسخه AMP :

<link rel="canonical" href="https://domain.com/">

افزونه AMP for WP که در بالا معرفی کردیم، با Yoast ادغام می‌شود و به صورت خودکار تگ‌های OG و meta را AMP وارد می‌کند.

همگام سازی AMP و Yoast
همگام سازی AMP و Yoast

نحوه پیدا کردن و رفع ارور AMP

پس از فعالسازی AMP در وب سایت وردپرسی خود حالا باید کد‌های خود را در گوگل تایید کنید وگرنه گوگل وب سایت‌ شما را به عنوان استفاده کننده از AMP نمی‌شناسد. برای تایید وب سایت خود با یک نرم افزار عبور از تحریم وارد وب سایت Google AMP Validator شوید و دونه به دونه مقالات خود را اعتبارسنجی و تایید کنید.

تایید مقالات AMP
تایید مقالات AMP

شما می‌توانید Chrome AMP extension را نیز دانلود و در کروم نصب کنید تا مشکلات و خطاهای صفحات AMP را مشاهده کنید.

Chrome AMP extension
Chrome AMP extension

خطای Not a valid AMP page در AMP

اگر اعتبارسنجی AMP با مشکل رو به رو شود شما با پیغام زیر رو به رو می‌شوید : Not a valid AMP page

برای مثال در تصویر زیر مشکل AMP در تگ‌های <deltime> و <instime> می‌باشد. گوگل صفحه‌ی AMP supported HTML tags را برای نمایش تگ‌های قابل پشتیبانی در AMP قرار داده است تا توسعه‌ دهندگان صفحات AMP بدون مشکلی تهیه کنند. توجه داشته باشید که صفحاتی که در اعتبارسنجی AMP با خطا و مشکل رو به رو می‌شوند، توسط گوگل تایید نمی‌شوند.

باید بررسی کنید که در قسمت Fix the following issue چه مواردی را گوگل اشاره می‌کند ممکن است به خاطر استفاده از ویژگی !important در CSS باشد چرا که استفاده از این ویژگی در صفحات AMP ممنوع است و باید حذف شود.

تایید نشدن AMP
تایید نشدن AMP

شما همچنین می‌توانید مشکلات موجود در AMP خود را از طریق Google Search Console نیز در بخش Search Appearance  و قسمت Accelerated Mobile Pages بررسی کنید.

فقط توجه داشته باشید که بیشتر‌ کاربران گزارش داده‌اند که گوگل در قرار دادن مشکلات AMP کند عمل می‌کند که دلیل آن نیز جدید بودن پلتفرم amp می‌باشد که در حال حاضر با crawling به طور کامل همگام‌سازی نشده است.

مشکلات AMP در GCM
مشکلات AMP در GCM

در بعضی مواقع نیز شما ممکن است ایمیلی برای اضافه کردن متد‌های structured data در صفحه AMP خود دریافت کنید که این ایمیل‌ها در ایندکس صفحات AMP شما پر اهمیت است و باید حتما انجام بپذیرد. ما در مقاله استراکچرد دیتا چیست به اهمیت این ساختارداده پرداخته‌ایم.

AMP errors – GSC
AMP errors – GSC

 

مانیتورینگ گوگل AMP با New Relic

عزیزانی که از مانیتورینگ New Relic برای بررسی وب سایت خود استفاده می‌کنند نیز ممکن است با خطای زیر مواجه شوند:

The tag 'script' is disallowed except in specific forms.

این به این دلیل است که صفحات AMP اجازه استفاده از فایل‌های جاوا اسکریپت خارجی را نمی‌دهند. افزونه AMP for WP که در بالا معرفی شده است این مشکل را حل کرده و کاربران می‌توانند از مانیتورینگ این وب سایت استفاده کنند. اما اگر امکان هزینه برای افزونه AMP for WP را ندارید می‌توانید از افزونه رایگان  Disabled NewRelic For AMP برای غیرفعال کردن NewRelic در صفحات amp خود استفاده کنید.

فعالسازی AMP برای فایل‌های خارجی با کلودفلر

کلودفلر به تازگی امکان جدیدی را به امکانات خود اضافه کرده است که شما می‌توانید لینک‌های خارجی وب سایت خود را در amp نیز به نمایش بگذارید و در صفحات AMP لود کنید. یکی از مزایای این امکان لود شدن لینک‌ها به صورت مستقیم از سرور سایت می‌باشد که این برای سئو شما بسیار مفید می‌باشد. بنابراین ، این امکان کلودفلر به این معناست که نرخ دفع کاربران (bounce rate) را کاهش می‌دهد. شما این امکان را می‌توانید در بخش performance اضافه کنید، مقاله فعال سازی کلود فلر می‌تواند به شما در استفاده بهتر این سی دی ان معروف کمک شایانی بکند.

بخش performance کلودفلر
بخش performance کلودفلر

AMP در موتور جستجوی Bing بینگ

در ماه Sep سال 2018 موتور جستجوی بینگ مایکروسافت (bing.com) طبق گزارشی اعلام کرد که از این به بعد صفحاتی که AMP آن‌ها فعال باشد در سرچ کاربران موبایلی امکان دسترسی وجود دارد. هر چند در ابتدا فقط برای بخشی از مناطق فعال می‌کنند تا بازخوردها را دریابند و سپس در کل دنیا این تغییرات را اعمال میکنند. با این رویکرد بینگ، اهمیت داشتن صفحات AMP دوچندان می‌شود هر چند در کشور ما ایران کمترین استفاده را از این موتور جستجپ صورت میگیرد.

البته هنوز بینگ نگفته است که آیا داشتن صفحات AMP یک مزیت در رتبه بندی محسوب می‌شود یا نه.

در پایان

همانطور که مشاهده کردید فعالسازی AMP در وردپرس راحت تر از آنچیزی است که فکرش را می‌کنید. آیا واقعا با فعالسازی گوگل AMP پیشرفت خواهید کرد؟ این دیگر به وب سایت وردپرسی شما بستگی دارد. اگر یک مجله خبری دارید، خب بله منطقی است که شما از چنین پلتفرم‌های جدیدی استفاده کنید و احتمال پیشرفت شما در این نوع عملکرد‌ها بالاست. اگر شما تجارت Saas (نرم‌افزار به عنوان یک سرویس یا Software as a service) انجام می‌دهید، ممکن است که فعالسازی AMP به ضرر وب سایت شما باشد. گوگل AMP‌ قطعا یک تغییر عمده در وب سایت شما ایجاد می‌کند، مخصوصا اگر ترافیک بالایی از موبایل دریافت کنید. در کل پیشنهاد می‌شود که به راحتی از فعالسازی AMP در وب سایتتان گذر نکنید و حداقل یکبار آن را تست کنید و نتیجه را بررسی کنید.

همچنین اگر آموزش و افزونه‌ی دیگری در نظر دارید با ما در میان بگذارید. ما علاقمند دریافت دیدگاه‌های شما عزیزان هستیم.

 

تهیه شده در سایت میزفا
بخشی از محتوا و تصاویر این مقاله از وب سایت Kinsta جمع‌آوری شده است.

علی اسماعیلی
درباره خودم گفتن یا نوشتن کار آسونی نیست. باید تو کم‌ترین حجم مهم‌ترین اطلاعات رو بنویسی. وقتی که اولین بار دستم به کیبورد خورد، ۶ سالم بود. حس جالبی بود؛ زندگیم شده بود ۴ تا کلید WASD روی کیبورد کامپیوتر برای کنترل ماشین. از ۱۰ سالگی که مادرم با فوتوشاپ کار می‌کرد کنارش نشستم و یاد گرفتم. ۱۳ سالم بود که اولین وب‌سایتم رو با پی اچ پی نیوک ایجاد کردم. تا الان وب سایت‌های زیادی رو شروع کردم و شاید به خاطر اینکه هدف تجربه کردن رو داشتم شکست خوردند. موفق‌ترین پروژه شکست خوردم رو می‌تونم اوکسو معرفی کنم که شاید اسمش رو شنیده باشید. الانم دارم کار‌هایی رو شروع می‌کنم چون با خودم عهد کرده بودم که تا بیست سالگی جاهای مختلفی کار کنم و تجربه کنم و بعد از تجربیاتم استفاده کنم. بعد از رسیدن به بیست سالگی خوشحالم که یکی از تجربیات خوبم همکاری با میزفاست و دارم ادامش میدم…

27 نظر

27 پاسخ

  1. با سلام و وقت بخیر
    کد های Embed که از آپارات و نماشا در متن مقالات قرار میگیرد توسط بعضی از افزونه های AMP نمایش داده نمیشود . آیا این افزونه این قابلیت را دارد که در عین بهینه سازی ویدیو های آپارات را که به صوررت کد Embed قرار گرفته است را نمایش دهد .
    با سپاس فراوان

    1. سلام
      اپارات و نماشا یک کد مخصوص برای amp دارن و باید همون کد مخصوص رو بذاری.

  2. سلام
    در پروژه بهینه سازی سرعت سایت آیا Amp هم برامون به صورت کامل راه اندازی میکنید؟ یا به صورت جداگانه ولی همزمان؟

    با تشکر

    1. سلام
      خیر ربطی به پروژه سرعت نداره. جداگانه هم کاملا بستگی داره ممکنه کدنویسی نیاز داشته باشه و که میشه یک پروژه طراحی سایت و یا ممکنه به دلیل عدم تداخل با کانفیگ حل بشه.

  3. سلام وقت بخیر
    برای سایتی که از لحاظ ساختار گرید 80 جی تی متریکس رو داره نیاز هست amp فعال کنه
    طبق جواب دوستان وب مستر، amp باعث میشه اسلایدر سایت لود نشه و مشکل ساز میشه
    نظر شما در این موضوع برای سایت های وردپرسی چیه؟
    در ضمن این رو بگم که مشکل ما نمره پایین سایت در لود هست که باعث شده نمره f رو در جی تی متریکس جدید داشته باشیم.

    1. ببینید AMP بیشتر برای لود سریع تر در تلفن همراه مورد استفاده قرار میگیره و توی SEO خیلی تاثیر داره. اگر استایل خاصی صفحتون داره که با AMP بهم میریزه خب بهتره فعال نکنید!

  4. سلام
    تو صفحات amp ویدییو از نماشا و تماشا و … هم میشه embed کرد؟

    1. سلام
      باید کد مخصوص amp رو بدن. برای اپارات میشه چون کد مخصوصش رو میده.

  5. سلام. خیلی خوب بود. باز هم از این اموزش ها بذارید.. ویدئویی باشه ک عالی تره

  6. سلام. من افزونه amp را بروی سایت خودم نصب کردم و صفحات را با توجه به امکاناتی که amp بهم می داد مرتب کردم و هیچ مشکلی در ظاهر با amp ندارم. اما نیازی که دارم این است که لینک های داخلی در زمانی که با amp باز می شود نیز با amp باز شوند.
    در کدهای function.php تغییراتی ایجاد کرده اما متاسفانه خواسته ام عملی نشد.
    حالا سوال اینجانب:
    شما برای لینک های داخلی در حالت amp چه پیشنهادی می دهید و مورد دوم اگر همه لینک های داخلی را بصورت دستی به صفحات amp هدایت کنیم ایا برای سئو داخلی مشکلی پیش می آید.
    مثلا لینک داخلی را اینگونه بگذاریم:
    www.mysite.com/learn/?amp

    پیشاپیش از راهنماییتون کمال تشگر را دارم

    1. سلام هما.
      باید به صورت اتومات و به کمک برنامه نویسی این مورد انجام بشه. یعنی در صفحات amp باید لینک های داخلی به مقالات هم amp باشه و در صفحات غیر amp هم لینک های داخلی باید غیر amp باشه. حالا اگر این امکانش نبود من ترجیح میدم لینک های داخلی خودم چه در صفحات amp و چه در صفحات غیرamp به صورت غیر amp باشن.

  7. باسلام
    موقع نصب amp ساختار سایت کمی تغییر میکنه، امکانش هس بدون تغییر ساختار سایت نسخه ampفعال بشه؟

    1. سلام، خیر نیست مگر برنامه نویس داشته باشید و براتون کدنویسی کنه و بیاد با کدهای بسیار سبک تر شبیه ظاهر اصلی سایت طراحی لازم رو انجام بده

  8. سلام به شما. ببخشید میگم که بعد از validate کردن چقدر طول میکشه که توی نمایش گوگل نسخه ی AMP نمایش داده بشه؟ من Validate کردم یه 12 ساعته اما هنوز چیزی نمایش داده نشده.

    1. سلام پارسا. ۱۲ ساعت زمان کمی هست. پیشنهاد میکنم ۳ روز دیگه تست کنید.

  9. سلام.وبسایت من توی پیج اسپید گوگل نمره ۹۵ رو داره‌.به نظرتون به amp نیاز داره؟

        1. هر چند به سرعت AMP نمیرسه ولی نیاز ندارید مگر اینکه یک برنامه نویس حرفه ای داشته باشید تا براتون بتونه استایل AMP به خوبی پیاده سازی کنه. اگر داشته باشید AMP پیشنهاد میشه.

  10. سلام
    برای قرار دادن بنر دلخواه در مطالب نیاز به راهنمایی دارم.

    1. سلام، وارد آدرس اصلی سایت ما بشید و به شماره همراهی که در سایت درج کنیم تلگرام کنید تا درخواست شما رو بررسی کنن.

      1. منظورم درج بنر های تبلیغاتی در مطالب و صفحاتی هستش که به صورت amp درآمده اند!
        با افزونه amp to wp
        طبق اطلاعاتم نیاز به افزونه جداگانه هستش که باید خریداری بشه…
        راه دیگه ای نداره؟؟؟

        1. من راهی نمیشناسم که رایگان باشه مگر کدنویسی خودتون تسلط داشته باشید.

  11. سلام وقتی ای ام پی رو روی صفحات و برگه ها فعال میکنم (صفحه اصلی من با صفحه ساز ساخته شده (برگه)) ، صفحه اصلی سایتم ای ام پی میشه و مثل قالب اصلی نیست چیکار کنم که ای ام پی فقط روی موبایل فعال باشه؟

    1. سلام، من که تا حالا به این شکل بخورد نکردم، ای ام پی اصولا در گوشی فعال است، حتما در بررسی خطا داشتید.

  12. سلام
    میشه لینک دانلود این افزونه رو قرار بدین هرچی گشتم پیداش نکردم

    1. سلام، مقاله رو اگر با دقت بخونید لینک ها رو مشاهده میکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=