اصطلاحات سئو – لیست 50 واژه تخصصی سئو

اصطلاحات در سئو
اصطلاحات در سئو

مواجه شدن با اصطلاحات سئو هم مثل هر حیطه‌ی دیگه‌ای می‌تواند گاهی اوقلات گیج کننده باشد. ما در این جا لیستی از رایج‌ترین  اصطلاحات در سئو (SEO) فراهم کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم این موضوع را حل کنید.

مواردی که در این مقاله توسط میزفا معرفی می‌شود، در مقالات بعدی (مقالات مربوط به سئو) به طور مفصل شرح داده خواهند شد. بنابراین داشتن یک نگاه اجمالی به این اصطلاحات سئو به شما کمک کند تا مباحث مربوط به سئو را چه در منابع و دوره‌های آموزش سئو میزفا و چه در هر منبع دیگری بهتر درک کنید.

همچنین لازم به ذکر است که بعضی از اصطلاحات به دلیل گستردگی مفهوم، در اینجا تنها به شکل خلاصه وار توضیح داده می‌شوند.

پیشنهاد می‌شود این صفحه را Bookmark کنید.

سرفصل‌های پست

رایج‌ترین اصطلاحات در سئو کدامند؟

مثل هر رشته دیگری، بهینه سازی وبسایت یا سئو کلمات تخصصی، تعاریف و مفاهیم مخصوص خودش را دارد. ما در لیست واژگان زیر، 50 واژه تخصصی این حوزه را از حیث رایج بودن انتخاب و برای شما تعریف کرده‌ایم.

SEO – بهینه سازی سایت

SEO اولین اصطلاحی است که باید در سئو بدانیم. SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است هر چند ما در مقاله SEO چیست به شکل بسیار جامع درباره SEO پرداختیم ولی به شکل خلاصه بگویم که با این تکنیک شما می‌توانید رتبه سایت خودتان را در گوگل بهبود دهید.
بیایید یک مثال بزنیم. فرض کنید شما فروشنده گوشی هستید و صاحب یک سایت و کسب‌وکار آنلاین. کاربری گوگل می‌کند “خرید گوشی.” اینجا به نظر شما ما باید چه کاری انجام دهیم تا سایت شما برای او نمایش داده شود؟ (یا درواقع در صفحات جستجوی گوگل رتبه خوبی داشته باشد؟) جواب در SEO است.

نکته: سئو به دو دسته کلی (On-Page  و Off-Page) تقسیم بندی می‌شود که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

سئو داخلی (on page seo)  چیست؟

سئو داخلی یا بهینه سازی درون صفحه به کنترل مستقیم کدها و یا محتویات وب سایت شما اعم از متن، تصویر، پیوند و هر اطلاعات دیگری که در وب سایت خود بارگذاری می‌کنید گفته می‌شود. بهینه سازی درون صفحه یا همان سئوی داخلی،  بنیان و پایه‌ی تمام تلاش‌های بهینه سازی است. زیرا بر روی مواردی از قبیل عنوان مناسب برای صفحه، تگ ها و متاتگ ها، کلمات کلیدی، توضیحات مناسب برای وب سایت و در کل محتوای که برای موتورهای جستجو حائز اهمیت هستند کار می‌کند. تمامی این موارد در نتایج جستجو تأثیرگذار هستند. بنابراین خیلی مهم است که روش بهینه سازی درون صفحه (سئو داخلی) به درستی قبل از روش بهینه سازی بیرون صفحه (سئو خارجی) انجام شود. با خواندن مقاله سئو داخلی چیست حتما نکات جالب و مفیدی را درباره این مفهوم یاد خواهید گرفت.

اصطلاحات تخصصی سئو

سئو خارجی (off page seo) چیست؟

بر خلاف روش بهینه سازی درون صفحه (سئو داخلی) که توسعه وب سایت با کنترل مستقیم بالایی انجام می‌شد، روش بهینه سازی بیرون صفحه یا سئو خارجی شامل تمام ارتقاهایی است که در خارج از وب سایت شما انجام می شود و می تواند در به دست آوردن رتبه بالای وب سایت شما کمک نماید. بهینه سازی بیرون صفحه در درجه اول در به دست آوردن پیوند دهندگان یا لینک دهندگان (پیوند هایی که از وب سایت های دیگر به وب سایت شما اشاره می کنند ) است. بنابراین سئوی خارجی در واقع بر روی مواردی از قبیل شبکه های اجتماعی، لینک سازی، ویدئو، ساخت وبلاگ و غیره متمرکز می شود و سپس با استفاده از روش هایی که در خارج از وب سایت انجام می شود به بهینه سازی وب سایت برای موتور جستجو می‌پردازد.

Search Engine Marketing – SEM چیست؟

عبارت SEM به معنای بازاریابی با موتورهای جستجو است. SEM مفهوم گستری نسبت به SEO (سئو) دارد و درواقع SEO زیرمجموعه SEM تلقی می‌شود. SEM را می‌توان تمام فرایند  افزایش بینندگان سایت و بالا بردن فروش آن به کمک موتورهای جستجو تعریف کرد. هدف نهایی بازاریابی موتورهای جستجو افزایش فروش است، جنبه‌های تبلیغات در SEM بسیار فراتر از سئو است و تبلیغات یکی از شاخه‌های مهم این پروسه در نظر گرفته می‌شود.

درواقع SEO به قسمت‌هایی گفته می‌شود که به شکل طبیعی یا ارگانیک، در طی زمان و البته با هزینه کمتری ما را به مشتریان رسانده‌اند. در مقابل، SEM به قسمت‌هایی گفته می‌شود که موقت و صرف هزینه کردن ما را به نتیجه دلخواه رسانده‌اند (مانند تبلیغات در گوگل).

اگر شما با SEM سایت خود را بالا بیاورید ولی SEO خوبی نداشته باشید بازدید کننده‌های خوبی هم نخواهید داشت، پس اول SEO و سپس SEM بپردازید.

Social Media Optimization – SMO چیست؟

بهینه سازی سایت به واسطه رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی همانند فیسبوک و غیره. SMO یا همان بهینه سازی شبکه‌های اجتماعی بسیار شبیه بهینه سازی موتورهای جستجو است و هدفش افزایش ترافیک و آگاهی در مورد یک سایت مشخص است. معمولاً بهینه سازی شبکه های اجتماعی یعنی بهینه سازی یک سایت و محتوای آن در حیطه اشتراک گذاری در شبکه ‌های اجتماعی.

Social Media Marketing – SMM چیست؟

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی برای سایت. ما در مقاله جامع دیجیتال مارکتینگ چیست مفصل ذیل یک فصل به این مفهوم پرداخته‌ایم.

Human Experience Optimization – HEO چیست؟

به معنی بهینه سازی رابط کاربری و ظاهر طراحی سایت برای کاربر است. HEO (هِـ اُ) بیشتر در زمینه طراحی وب به کار برده می‌شود درحالیکه SEO (سئو) روی محتوا و ارتباط بین آنها بیشتر تمرکز دارد. ولی به شکل کلی می‌توان گفت HEO زیر مجموعه SEO است.

Pay per Click – PPC چیست؟

PPC مخفف عبارت pay per click به معنی پرداخت در ازای کلیک است و از زیرشاخه‌های بازاریابی اینترنتی است.در یک طرف این نوع تبلیغات، یک تبلیغ دهنده داریم که محیطی را فراهم می‌کند تا تبلیغ کننده محصول خودش را در آن محیط به نمایش عموم مردم قرار دهد. در تبلیغات PPC  هربار که روی یکی از تبلیغات تبلیغ کننده کلیک می‌شود، او مبلغی را پرداخت می‌کند. این نوع تبلیغات را می‌توان زیرمجموعه SEM دانست و اینطور نتیجه گرفت که اساسا PPC یک روش خرید بازدید کننده برای سایت شماست (بدون اینکه آن بازدیدها را به صورت طبیعی به دست بیاورید). تبلیغات در موتور جستجو یکی از رایج‌ترین تبلیغات PPC است و شرکت‌های بزرگی مانند گوگل (Google Ads) و مایکروسافت از این نوع تبلیغ مشتری می‌پذیرند.

کلمات تخصصی سئو

Keyword کلمات کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی یکی از مهم ترین قسمت‌ها در سئو هستند. به شکل خلاصه keywords ها عباراتی کوتاه یا بلندو پربسامدی هستند که کاربران برای رسیدن به هدفشان و رفع نیازهای خود در موتورهای جستجو به استفاده می‌کنند و ما از بین این عبارت‌ها مناسب‌ترین‌ها را (معمولا با استفاده از یک ابزار سئو) انتخاب میکنیم. این مناسب ترین‌ها همان کلمات کلیدی سایت ما هستند.

درواقع می‌توان اینگونه گفت که کلمات کلیدی سنگ بنای سئو هستند. ما در مقاله کلمه کلیدی چیست توضیح مفصلی از این مفهوم ارائه کرده‌ایم.

Query کوئری چیست؟

کلمه کلیدی (keyword) با کوئری (Query) فرق دارد. هر آنچه که کاربران در گوگل و یا در موتورهای جستجو سرچ می‌کنند را کوئری می‌گویند و هر کوئری مناسب کسب و کار ما نیست و ما از بین کوئری‌های مختلف یکی را انتخاب می‌کنیم. این انتخاب ما همان کلمه کلیدی است. گاهی هم از بین کوئری هایی که داریم یک کلمه کلیدی مناسب برای سایت خود میسازیم.

Keyword Research تحقیق کلمه کلیدی

روند کار بالا که از بین کوئری‌ها کلمات کلیدی مناسب انتخاب می‌کنیم را میتوان تحقیق درباره کلمه کلیدی دانست. البته تحقیق درباره یک کلمه کلیدی مبحثی بسیار گسترده است و باید بعدا درباره آن صحبت خواهیم کرد. فعلا همین را بدایند که ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مختلفی وجود دارند و ما معمولا برای برگزیدن کلمات کلیدی از این ابزارها کمک می‌گیریم.

Long tail Keywords کلمات کلیدی طولانی

به کلمات کلیدی طولانی، Long tail keywords می‌گویند. کلمات کلیدی طولانی عبارات مفصل‌تری (توصیفی‌تری) هستند که معمولا رتبه آوردن در آن‌ها نسبت به کلمات کلیدی اصلی یا کوتاه‌تر راحت تر است.

نکته: طولانی بودن کلمات کلیدی را جدی بگیرید.

Backlink بک لینک چیست؟

به لینک سایت به سایت دیگر بک لینک گویند و یکی از موارد تعیین‌کننده میزان بهینه سازی موتور جستجو می‌باشد. بک لینک ها را با عبارت های مختلفی همانند پیوندها، لینک‌ها، دوستان، و غیره در سایت ها و وبلاگ ها میخوانند.

لینک داخلی یا Internal Links چیست؟

به لینک های داخل سایت به که صفحات دیگر سایت داده میشود لینک داخلی گویند.

لینک خارجی Outbound Links چیست؟

لینک هایی که اشاره به دامنه ای خارجی دارند از یک وب به وب دیگر لینک میشود.

Out Bound Link – OBL چیست؟

به تعداد لینک های خارجی در یک صفحه از سایت به صفحات دیگر سایت ها OBL یا نرخ لینک خروجی گویند. لینک های داخلی در OBL حساب نمیشود و صرفا لینک های خروجی به دامنه دیگر هستند که در OBL محاسبه میشود.

اصطلاحات در سئو

لینک سازی Link Building چیست؟

به فرایند ایجاد لینک در سایت‌های دیگر به شکل طبیعی یا دستی لینک سازی گویند. لینک سازی یکی از مجموعه اقداماتی است که ما در بهینه سازی خارجی (Off Page SEO) انجام می‌دهیم.

User Interface  – UI چیست؟

بخش دیدنی یک سایت یا نرم افزار است. رابط کاربری یا User Interface قسمتی از سایت است که کاربر با آن سروکار دارد.

User Experience – UX چیست؟

رفتار، واکنش‌ها و احساساتی که کاربر در هنگام استفاده از ابزار یا نرم افزار است را تجربه کاربری می‌گویند. این موضوع بسیار اهمیت دارد که کاربر در هنگام گشت و گذار در وب سایت شما چه حسی دارد و آیا به راحتی می‌تواند نیاز خود را برطرف کند؟ در UX طراحان به راحت سازی و ایجاد رضایت کاربر در هنگام استفاده از نرم افزار یا گشت و گذار در سایت شما می‌پردازند. درواقع تجربه کاربری به معنای انطباق سایت ما با نیاز کاربر است.

ما در مقاله تجربه کاربری به شکل بسیار جامع و کاملی درباره اینکه تجربه کاربری به چه معناست صحبت و تعارف مختلفی را درج و بررسی کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنم این مقاله حتما مطالعه کنید و اگر علاقه به آموزش در این زمینه داشتید، به دسته آموزش تجربه کاربری هم سر بزنید.

فرق UI و UX چیست؟

UI و UX تفاوت بسیاری با هم دارند: UX بسیار گسترده‌تر از UI است. در UI صرفا به ظاهر آن سایت یا نرم افزار توجه ویژه‌ای می‌شود ولی در UX  به نحوه واکنش‌های کاربر در هنگام استفاده از آن سایت یا نرم افزار. مثلا آیا مراحل محصول خریداری شده برای کاربر راحت بود یا خیر؟ آیا محصول سریع به دست کاربر ارسال شد یا خیر؟ و …

طراحی واکنشگرا یا Responsive web design چیست؟

به نمایش مطلوب صفحه سایت در طیف وسیعی از دستگاه‌ها اعم از تلفن‌ها ، تبلت‌ها و نمایشگرهای رومیزی (پی سی، لپ تاپ و …) گفته می‌شود. زمانی که طراحی سایت بر اساس اصول طراحی واکنشگرا باشد همانند آبی است که در هر ظرفی آن را بریزیم با توجه به قالب آن ظرف تغییر میکند، حال وب سایت با اصول طراحی واکنشگرا وقتی همراه باشد در صفحه نمایش‌های مختلف برای بهتر نمایش دادن اطلاعات موجود در سایت واکنش نشان میدهد. و المان‌های وب سایت تغییر میکند.

اصطلاحات سئو
طراحی واکنشگرا

Domain دامنه چیست؟

هر آدرسی از سایت یک دامنه دارد. به عنوان مثال شما در حال حاضر در میزفا هستید و دامنه سایت میزفا mizfa.com است که در بالای مرورگر خود می‌توانید مشاهده کنید. ۹۹ درصد دامنه‌ها خریدنی هستند و صاحب یک دامنه می‌تواند فرد و یا یک شرکت باشد.
البته توجه داشته باشید که منظور از خرید دامنه، اجاره دامنه هست و شما نمی‌توانید یک دامنه را برای همیشه بخرید، هر چند میتوانید برای همیشه اجازه آن را بگیرید و تا زمانی که اجاره کرده باشید دامنه برای شما خواهد بود.

Reffering Domain چیست؟

به لینکی می‌گویند که وب سایت A به وب سایت B داده باشد و کاربر بتواند از طریق آن از سایت A به سایت B برود. به ازای هر لینکی که از یک دامنه به وب سایتی داده می‌شود، به اختصار یک Ref Domain می‌گویند.

CDN – سیستم توزیع محتوا چیست؟

مخفف Content Delivery Network است، سیستم توزیع محتوا درواقع نوعی شبکه توزیع محتوا است که در مکان‌های مختلف سرور دارد و سایت شما را در سرورهای خود نگهداری می‌کند. به این ترتیب، اگر برای مثال کاربری از کشور سوئد قصد داشته باشد وارد سایت شما شود، سرور نزدیک سوئد در CDN فعال می‌شود و اگر کاربری در کشور هند بخواهد به سایت شما وارد شود، سرور نزدیک به هند در CDN فعال می‌شود.
توضیحات بیشتر درباره اینکه CDN چیست و چه کاربردی دارد را می‌توانید در مقاله لینک شده مطالعه کنید.

انکر تکست Anchor Text چیست؟

انکر تکست که با عنوان های متن لینک، لیبل لینک یا عنوان لینک هم شناخته می‌شود، کلمات یا کاراکترهایی موجود در یک لینک هستند که کاربران سایت می‌توانند آن را مشاهده و بر رویش کلیک کنند. مثلا کلمه طراحی لوگو در اینجا یک انکر تکست است.

متاتگ Meta Tag چیست؟

متاتگ‌ها، تگ هایی هستند که باعث می‌شوند موتورهای جستجو شناخت بهتری از سایت و صفحات شما داشته باشند. متاتگ‌ها انواع مختلف دارند و در صفحات سایت قرار می‌گیرند و همچنین توسط کاربر قابل مشاهده نیستند. البته این تگ‌ها فقط خاصیت سئو ندارند و کاربردهای گوناگونی دارند.

متاتگ
نمونه‌ای از متاتگ ها

تگ‌های عنوان Heading Tag چیست؟

تگ های هدینگ از h1 تا h6 و بر اساس درجه اهمیت در شش سایز (h1 , h2 , h3 , h4 , h5 , h6) دسته بندی می‌شوند و درجه اهمیت از h1 به h6 کاهش می‌یابد. یعنی تگ h1 دارای بیشترین اهمیت و تگ h6 دارای کم اهمیت از دید گوگل است.

تگ های هدینگ
تگ های هدینگ

Alt tags یا تگ‌های الت چیست؟

تگ الت، متنی توصیفی است كه يك عكس را توضيح می‌دهد. موتورهای جستجو با خواندن این تگ متوجه می‌شوند که عکس درباره چه موضوعی است و اگر زمانی به دلایلی عکس‌ها در سایت لود نشود، این متن نمایان می‌شود و می‌تواند به کاربر بگوید که عکس درباره چه چیزی بوده است.

AllTheWeb چیست؟

نوعی موتور جستجو است که توسط شرکت یاهو خریداری گردیده و زمانی که کاربر وارد این صفحه شود، به صفحه سرچ یاهو ریدایرکت می‌شود.

Redirect چیست؟

ریدایرکت (Redirect) به معنای راهنمایی بازدیدکننده یا موتور جستجو از یک آدرس به آدرسی جدید است. درواقع طی انواع ریدایرکت، کاربر از مکانی به مکان دیگر در سایت منتقل می‌شود. به عبارت دیگر هر زمان کاربری یا ربات‌ها به آدرسی وارد شوند که ما نمی‌خواهیم، آن کاربری یا ربات‌ها را به آدرس جدید منتقل می‌کنیم. عمل ریدایرکت در بین مدیران سایت‌ها و مهندسین سئو مرسوم است.

Algorithm چیست؟

الگوریتم به مجموعه‌ای از قوانین برنامه نویسی که دارای هدفی مشخص هستند گفته می‌شود. مثلا الگوریتم‌ها در موتورهای جستجو فرمان می‌دهند که چگونه صفحه‌های سایت‌ها را آنالیز نمایند و آنان را به کاربران نمایش دهند. به عنوان مثال گوگل از الگوریتم های مختلفی مانند: پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار و … جهت رتبه بندی سایت ها در صفحه نتایج جستجوی خود (SERP) استفاده می‌کند.

Agent Name چیست؟

Agent Name نام crawler و یا spider است که به دنبال صفحات اینترنت است. Spider یا crawler یک ربات هوشمند است که از جانب موتور جستجو برای خزیدن در سایت‌ها در راستای اهداف خود بکار می‌روند. البته ربات‌ها صرفا برای اهداف مفید طراح نمی‌شوند.

AJAX چیست؟

AJAX مخفف عبارت Asynchronous JavaScript And XML است، AJAX این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا نرم افزارها و سایت‌های تحت وب کاربرپسندتری (User Experience) را طراحی نمایید. در واقع با استفاده از تکنولوژی AJAX به جاوا اسکریپت‌ها این امکان داده می‌شود که اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت و ارسال نمایند بدون آنکه صفحه دوباره بارگذاری (Reload) شود.

بازاریابی محتوا Content Marketing چیست؟

به فرایند بازاریابی از طریق محتوا گفته می‌شود و ما در مقله «بازاریابی محتوایی چیست؟» تعریف جامعی از آن در میزفا ارائه کرده‌ایم.

SERP چیست؟

کلمه SERP مخفف عبارت Search Engine Results Page می‌باشد. همان‌طور که از نامش پیداست، سرپ به معنای نتایج جستجوی یک کلمه خاص در رابطه با سایت‌ها است. مقاله‌های مربوط به SERP چیست را می‌توانید در لینک اشاره شده مطالعه بفرمایید.

SERP
به صفحه‌ای از گوگل که نتایج را نشان می‌دهد SERP می‌گویند

structured data چیست؟

Structured data به اطلاعاتی می‌گویند که به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می‌کند تا دید بهتری نسبت محتوای یک صفحه از سایت داشته باشند. ما در مقاله‌ جامع استراکچرد دیتا چیست این مفهوم را شرح و بسط داده‌ایم. استراکچرد دیتا دارای چهار استاندارد می‌باشد که با آن اطلاعات موجود در صفحات یک سایت را برای موتور جستجو بهینه سازی می‌کنند.

  • RDFa
  • Microformats
  • Microdata
  • JSON-LD

Rich Answers چیست؟

Rich Answers یا به فارسی پاسخ غنی (پاسخ‌های غنی)  اطلاعات درج شده به شکل استراکچرد دیتا استفاده می‌کند و آنها را در SERP نیز به کاربران نشان می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر راجع به این مفهوم می‌توانید به مقاله پاسخ غنی چیست؟ مراجعه نمایید.

rich snippets چیست؟

یک نوع Rich Answers است که خود انواع بسیاری دارد. نمونه‌های معروف rich snippets پست‌های ستاره‌دار در نتایج گوگل است. ولی برای درک بهتر این موضوع بهتر است مقاله جامع rich snippets چیست را بخوانید تا با نحوه ستاره دار کردن پست‌ها و همچنین انواع آن و پیاده سازی rich snippets‌ها در سایت آشنا شوید.

URL چیست؟

URL مخفف uniform resource locator است که آدرس یک صفحه اینترنتی را تشکیل می دهد. url همان کاراکترهایی است که در قسمت بالای address bar مرورگر خود مشاهده می‌کنید. به url اصولا آدرس هم گفته می‌شود و در وردپرس نیز نامک صدا زده می‌شود. یک url از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که در عکس مربوطه مشاهده می‌کنید. (مقاله مفید url فارسی یا url انگلیسی را بخوانید)

url
قسمت های مختلف یک url

LSI چیست؟

LSI مخفف عبارت Latent Semantic Indexing به معنی فهرست بندی معنایی نهفته کلمات و معنی آن به فارسی روان می‌شود: تشخیص درست کلمات و معنای آنها با موضوع یک صفحه از سایت. مثلا، وقتی عبارت سئو جستجو می شود، با استفاده از سیستم LSI تشخیص داده می‌شود، که سئو با عبارت بهینه سازی یکی است. در حالی که، این دو عبارت ذکر شده، در ظاهر هیچ شباهت و کلمه مشترکی ندارند.

پیشنهاد مطالعه: مقاله کلمات کلیدی LSI چیست را بخوانید.

Accelerated Mobile Pages چیست؟

AMP نوعی فریم‌ورک و مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages است. با توجه به استفاده روز افزون استفاده از موبایل، سال ۲۰۱۶ گوگل فریم‌ورکی را در جهت افزایش سرعت سریع لود صفحات در موبایل معرفی کرد. AMP یک فریم ورک متن باز است که موجب بهینه سازی کدهای HTML می‌شود. کدهای AMP سرعت لود بسیار بالایی دارند و باعث بارگذاری سریع صفحات وب می‌شوند و خواندن صفحات وب را برای کاربران تسهیل می‌بخشند. در مقاله پروژه AMP نحوه فعال سازی و تاثیر آن در سرعت سایت و همچنین سئو را به شکل کامل تشریح کرده‌ایم.

Conversion Rate چیست؟

conversion rate یا نرخ تبدیل کاربر به مشتری درصد نسبتِ بازدیدکننده به مشتری است. درواقع نرخ تبدیل را می‌توان پاسخ به این سوال دانست که چه تعداد از بازدیدکنندگان سایت شما تبدیل به مشتری می‌شوند؟

برخی از فاکتورهای نرخ کاربر به مشتری در یک سایت

  • موضوع سایت و موارد کلی
  • مبالغی که مشتریان در سایت پرداخت می کنند
  • معتبر، مشهور یا قدیمی بودن سایت
  • ظاهر وب سایت
  • راحتی کار با وب سایت
  • نوع کالا یا خدمات سایت
  • نزدیک بودن محل فیزیکی کاربر با محل فیزیکی شما
  • جایگاه رتبه شما در موتورهای جستجو
  • تبلیغات در سایت های دیگر
  • و ده‌ها مورد دیگر

Bounce rate چیست؟

Bounce rate یا به فارسی نرخ پرش (بانس ریت) به تعداد خروج کاربران بدون بررسی صفحات دیگر یک سایت Bounce می‌گویند و به درصد این مقدار Bounce rate. البته این تعریف دقیق بانس ریت نیست و پیشنهاد می‌شود برای فهم دقیق‌تر این موضوع از مقاله بانس ریت چیست دیدن کنید.

spam چیست؟

اسپم یا spam به روش‌های غیرمعمولی که با هدف دور زدن موتورهای جستجو برای کسب رتبه بالا انجام می‌شود می‌گویند: مانند کپی کردن مطالب، استفاده از کلمات کلیدی به شکل انبوه، ایجاد لینک در سایت‌های بی‌اعتبار، رار دادن کامنت بی‌مفهوم با هدف ایجاد لینک و … .
به کسانی که این روش‌های اسپم یا روش‌های سئو کلاه سیاه را انجام می‌دهند اسپمر یا spammer می‌گویند.

مفاهیم مهم سئو

فایل Robots.txt چیست؟

فایل robots.txt یک فایل متنی است که به‌وسیله آن خط‌مشی برای ربات موتورهای جستجو تعیین می‌کنیم که چه آدرس‌هایی را خزش و ایندکس کند و چه آدرس‌هایی را خزش و ایندکس نکند. اگر قصد دارید درباره فایل robots.txt به شکل جامع و کامل بدانید، اینکه این فایل دقیقاً چیست و چه کارایی دارد، حتما مقاله فایل robots.txt چیست را بخوانید. در این مقاله نکاتی را یاد خواهید گرفت که در کمتر سایتی مشابه آن آموزش داده شده است.

تگ کنونیکال Canonical چیست؟

کنونیکال یک نوع تگ سئویی محسوب می‌شود. به کمک تگ کنونیکال ما می‌توانیم جلوی تکراری شدن محتواهای سایت خودمان را بگیریم. درواقع تکرار محتوا اثر خوبی بر روی سایت ما ندارد و در جهت رفع آن از تگ کنونیکال استفاده می‌شود. البته اگر اطلاعات بیشتری نیاز دارید مقاله  تگ کنونیکال میزفا را مطالعه کنید به صورت بسیار جامعی با کلی مثال درباره این تگ صحبت کردیم.

ابزار سرچ کنسول Search Console چیست؟

سرچ کنسول نام جدید یک ابزار بسیار قدیمی گوگل است.چندین سال پیش ابزاری بسیار کاربردی و عالی به نام وبمسترتولز توسط گوگل ارائه شد. سپس نام این ابزار از وبمستر تولز به سرچ کنسول تغییر پیدا کرد و در سال ۲۰۱۹ ظاهر و ساختار کلی آن هم عوض شود.

سرچ کنسول ابزاری است تا شما بتوانید سایت خود را در نتایج گوگل مورد بررسی قرار دهید: مثلا کدام از صفحات شما در نتایج گوگل احتمال دیده شدن را دارند و یا کاربران با چه عباراتی وارد سایت شما می‌شوند. همینطور گوگل چه پیغام هایی برای سایت شما ارسال می‌کند؟ همه این موارد در سرچ کنسول و حتی بیشتر موجود است. سرچ کنسول یک ابزار سئو قوی است که ما در میزفا آموزش سرچ کنسول را به صورت کامل و جامع و البته رایگان تشریح کردیم و برای اولین بار در سطح وب نزدیک به ۱۵ ساعت آموزش این ابزار قوی را انتشار دادیم.

ابزار گوگل آنالیتیکس Google Analytics چیست؟

ابزار گوگل آنالیتیکس ابزار مورد علاقه من یعنی پوریا آریافر هست. به نظر بنده این ابزار یکی از قوی ترین ابزارهای موجود در زمینه تحلیل و بررسی وبسایت است. هر هفته به سراغ این ابزار میرم و با استفاده از آن سایت‌هایی که داریم را تحلیل می‌کنم. به شکل خلاصه به کمک این ابزار شما متوجه می‌شوید که کاربران شما چه اطلاعاتی دارند؟ چه رفتاری را از خودشان در وبسایت شما نمایش می‌دهند؟ مثلا کاربری که روی دکمه U کلیک میکند بیشتر به هدف‌های شما نزدیک است یا کاربری که روی دکمه O کلیک می‌کند؟ چه مسیری را کاربران طی می‌کنند تا به خرید شما تبدیل شوند؟ کجای سایت مشکلاتی دارد؟ و ۱۰۰ ها مورد و برداشت های مختلف که می‌شود به کمک این ابزار قوی داشت.
البته همانند سایر ابزارهای گوگل، ما در میزفا نزدیک به ۳۰ ساعت آموزش گوگل آنالیتیکس را شروع کردیم و تقریبا بدون رقیب در این زمینه فعالیت میکنیم.

میزفا تولز چیست؟

میزفا تولز جامع ترین ابزار سئو ایرانی با کیفیت جهانی (8 ابزار در 1 ابزار) است و برای رصد کلمات کلیدی، تحقیق کلمات، نظارت بر رقبا، بررسی ۱۵۰ نوع خطای سئویی، بررسی سرعت، پیدا کردن عنوان مقاله و … به شما کمک می‌کند.

سخن پایانی

امیدوارم این اطلاعات سئو برای شما کارآمد باشد. مرور این مطالب می‌تواند ذهینت شما را برای پرداختن به مقالات و مباحث متنوع سئو آماده کند و به درک هرچه بهتر شما منجر شود. بنابراین حتما پیشنهاد می‌شود این مقاله را چند بار مرور کنید و بعد به سراغ موارد لینک شده بروید تا فهم منسجم تری از سئو پیدا کنید.

پوریا آریافر
اولین کسب و کار آنلاین خودم رو در فیسبوک راه‌اندازی کردم، سال ۲۰۱۱ یکی از پرتعامل‌ترین صفحات فارسی با ۸۰ هزار فالور فعال رو داشتم. بعد اینکه فیسبوک خالی از کاربر ایرانی شد وارد دنیای شبکه شدم و در انتهای سال ۲۰۱۲ مدرک MCSE مایکروسافت رو دریافت کردم، در حالی که نمره بالا گرفتم ولی کسی به دلیل به خطر افتادن موقعیت شغلی خودش به عنوان کارآموز منو قبول نمی‌کرد، بعدش با شروع دوران خدمت سربازی، مسئول بهینه سازی یک سایت خبری معتبر شدم و سئو یاد گرفتم. در ابتدای سال ۲۰۱۴ تونستم از رتبه ۱۵۰۰۰ به ۴۰۰ الکسا نزدیک کنم، اون زمان الکسا خیلی مهم بود. وارد دانشگاه شدم، به دلیل عدم علاقه به دانشگاه سعی کردم زودتر تمومش کنم و سه ساله در مقطع کارشناسی IT فارغ التحصیل شدم، توی دانشگاه هر کسی منو میدید یاد سئو میوفتاد، در همون سال آخر دانشگاه بزرگ‌ترین کانال تلگرامی IT با ۴۰ هزار عضو رو داشتم، که به مجتمع فنی فروختم تا بتونم تمرکز رو فقط بر روی عشق خودم یعنی سئو بذارم، وقتی کانال تلگرام فروختم حس پرواز بهم دست داد، هرچند درآمد چندین میلیون ماهانه رو از دست دادم ولی دوباره باید مثل گذشته با پوستی نو یک فصلی نو رو میساختم. در این چندین سال فعالیت‌های سئو به شکل تخصصی بنده در قالب پروژه‌های مختلف و آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در دفتر میزفا و دانشگاه علامه طباطبایی تهران صورت ‌گرفته، تجربه بهینه سازی موفقی در بهبود UX و CRO پروژه‌های سئو کسب کردم. در اکثر ابزارهای کاربردی گوگل تسلط کاملی دارم. عاشق کسب تجربه های جدید هستم. راز پیشرفت در هر کاری رو یادگیری و یاددادن می‌دونم و میزفا که در اواخر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد تونست چنین بستر مناسبی رو برام فراهم کنه. همینطور در حال حاضر مدیریت یک تیم ۱۰ نفری از جوانان فعال و پرانگیزه رو در میزفا به عهده دارم. نقد و بازخوردهای سازنده شما، جوهر تلاش‌های مستمر ماست تا یک قدم خودمون بهبود بدیم. منتظریم …

8 نظر

8 پاسخ

  1. با سلام و درود
    من با جستجوی معنی کلمات گذار در سئو
    وارد این صفحه شدم و کلی اطعات مفید به دست اوردم
    اگر امکانش باشه مفهوم کلمات گذار در سئو رو بیشتر توضیح بدین

    1. سلام
      والا کلمات گذار در سئو رو اولین بار دارم از شما میشنوم.
      بیشتر توضیح بدید

  2. دورد مهندس جان
    یک قسمت از محتواتون را فکر میکنم اشتباه نوشتید و به جای تگh1 قرار دادید تگ h6
    در این قسمت:«یعنی تگ h6 دارای بیشترین اهمیت و تگ h6 دارای کم اهمیت از دید موتورهای جست و جو است.»

    1. سلام علیرضا عزیز.
      بله کاملا درسته. ممنون از دقت شما. ویرایش شد.
      تشکر از حضورت. موفق باشی.

  3. راستی این لینک اشتراک گذاری سمت راست (فیسبوک و …) توی گوشی خیلی اذیت میکنه ، با گوشی که میدیدم سایت رو ، میوفته روی مطلب ، آدم هی انگشتش میخوره به اونا صفحه منتقل میشه

    1. جدی؟
      من خیلی تست کردم با گوشی و مرورگرهای مختلف
      مشکلی توش ندیدم
      حالا هر موقع وقت کردی و سر زدی یک اسکرین شات بده
      ممنونم برای توجه 🙂

  4. سلام آقا پوریا ، خوشحال شدم از اینکه دیدم چنین بخشی رو راه انداختین با این شناختی که من دارم مطمئنم این سایت خیلی پیشرفت خواهد کرد. بی صبرانه منتظر ادامه ی مطالب دوره ی سئو هستم.
    در لیست آموزش ها، یه جایی برای آموزش های رابط کاربری هم بزار:)

    1. سلام مهران جان 🙂
      ممنونم لطف دارید
      اره قصد دارم چنین کاری کنم اصلا اولین کاری که بهش فکر میکردم قبل انتشار اولین پست بحث همین رابط کاربری بود
      فعلا صبر میکنم تعداد پست ها بیشتر شه بعدا ی طرح خوب میزنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=