Bounce Rate چیست

bounce rate
bounce rate چیست

Bounce Rate یعنی چه و در گوگل آنالیتیکس تعریف Bounce Rate چیست و چه معنایی از نظر گوگل و یا سایت‌های آنالیز دیگر همانند الکسا دارد؟
در بخش ۱ از مقاله قصد داریم درباره معنی Bounce Rate (بانس ریت یا به قول بعضی دوستان بونس ریت) صحبت کنیم، با میزفا همراه باشید.

بخش ۱ : Bounce Rate چیست (همین مقاله)
بخش ۲ : نحوه محاسبه Bounce rate در گوگل آنالیتیکس
بخش ۳ : مقدار مناسب Bounce rate و تاثیر آن در سئو
بخش ۴ : 10 عمل واجب برای کاهش Bounce rate سایت
بخش ۵ : 12 عمل مستحب برای بهبود Bounce rate سایت

Bounce Rate چیست و تعریف کلی آن

Bounce یعنی “پرش” یا “جُست”، هر چند معنی “گزاف گویی” هم می‌دهد و از طرفی Rate نیز معنای “نرخ” یا “میزان” است.

بنابراین در جواب سوال Bounce Rate چیست می‌توان به راحتی گفت معنای لغوی آن نرخ پرش است و تعریف آن به صورت کلی چنین است:
به درصدی از کاربرانی اشاره دارد که فقط یک صفحه از سایت را مشاهده می‌کنند و سپس از آن سایت به هر دلیلی خارج می‌شوند و هر چه درصد آن کمتر باشد اصولا بهتر است و به معیار حضور زمانی بازدید کننده در سایت بستگی ندارد.

نرخ پرش یکی از فاکتورهای مهم در سئو و همینطور تجربه کاربری است.

البته این تعریف بالا کامل نیست و تعریف کامل و صحیح Bounce rate در ادامه گفته خواهد شد.

دیگر معانی درست و غلط Bounce rate

البته به فارسی معناهای دیگر هم ترجمه شده که برخی از آن‌ها به درستی و برخی هم اشتباه است. (البته این نظر بنده پوریا آریافر است)

دیگر معنای Bounce Rate به شکل صحیح می‌توان به نرخ گریز ، نرخ خروج ، نرخ دفع کاربر و یا نرخ فرار کاربر  اشاره کرد هر چند به جای نرخ از میزان هم می‌توان استفاده کرد.
ولی ضریب بازگشت و یا نرخ بازگشت به نظر بنده یک معنای اشتباه است که حتی در برخی مقاله های معروف سایت‌های فارسی نیز این تعاریف اشتباه مشاهده می‌شود.

Bounce rate در گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

Bounce Rate چیست را به شکل کلی در اول مقاله تعریف کردیم ولی تعریف Bounce rate از نگاه Google Analytics کمی متفاوت و دقیق‌تر است، از نگاه گوگل اگر کاربری فقط یک Interaction رخ دهد، بانس ریت (Bounce Rate) برای آن کاربر ایجاد می‌شود.

Interaction معنی تعامل را دارد و حال اینکه چه چیزی شامل Interaction می‌شود را به شکل خلاصه اشاره خواهیم کرد:

  • Pageviews
  • Event
  • Transaction

اگر سه عنصر بالا فقط یکی از آن‌ها توسط کاربر رخ دهد در گوگل آنالیتیکس نیز یک Bounce rate ایجاد می‌شود. اصولا هر کاربری با دیدن یک صفحه حداقل یک Pageviews دارد.

البته اینجا شرطی دارد که Event ها از چه نوعی باشد و نحوه محاسبه Bounce rate را کمی پیچیده‌تر میکند که در پست‌های آتی به آن بیشتر اشاره خواهیم کرد.

حتما پیشنهاد میکنم جهت درک بهتر این قسمت مقاله Bounce rate در گوگل آنالیتیکس را مطالعه بفرمایید.

Bounce rate در سایت الکسا (Alexa)

معنی Bounce rate از نگاه الکسا فرقی با معنایی که در پاراگراف اول کردیم ندارد. از نگاه الکسا هم اگر کاربری بعد از ورود به یک سایت فقط یک صفحه را مشاهده کند و بعد از آن خارج شود یک بانس ریت (Bounce rate) رخ می‌دهد.
ولی سوال مهم اینجا هست که سایت الکسا (Alexa.com) چطور متوجه این رفتار کاربر (خروج کاربر از صفحه) می‌شود؟
طبق گفته الکسا به کمک یک سری پارتنرها و همینطور تولبار الکسا و روش‌های دیگر که به آن اشاره نکرده بانس ریت را محاسبه می‌کند.

از نگاه بنده میزان Bounce rate که الکسا نشان می‌دهد به شدت تخمینی بوده و با درصد خطای بالا است، به این دلیل که ترافیک از سمت گوشی هر روز بیشتر می‌شود و سایت Alexa امکان تشخیص این ترافیک عظیم را ندارد.

معنی Bounce در ایمیل مارکتینگ

حتما شما از ابزارهای ایمیل مارکتینگ همانند میلرلایت (mailerlite) ، میل چیمپ (mailchimp) و … استفاده می‌کنید و مشاهده کردید که چند نوع Bounce را در این سرویس ها به ما نشان می‌دهند که تعریف آن‌ها با Bounce rate که در بالا داشتیم متفاوت است.

Bounce در ایمیل مارکتینگ به معنای این است که چه تعداد از ایمیل‌های ارسالی شما به دلیل مشکلات فنی سرور دریافتی، نامعتبربودن ایمیل مقصد به شکل موقت یا دائمی و … به مخاطب مدنظر نرسیده است.

  • Hard Bounce : به تعداد ایمیل‌هایی اشاره می‌کند که دارای مشکلات دائمی بوده و ایمیل به مقصد نخواهد رسید. مثلا ممکن است مخاطب آدرس ایمیلی وارد کند که اصلا وجود ندارد و یا دامنه آن سرویس دهنده ایمیل دیگر خدماتی ارائه نمی‌دهد.
  • Soft Bounce : به تعداد ایمیل‌هایی اشاره می‌کند که دارای مشکلات موقت بوده و ایمیل به مقصد در حال حاضر نرسیده، مثلا ممکن است سرور ایمیل گیرنده به شکل موقت از کار افتاده باشد و یا حجم اینباکس ایمیل مقصد پر شده باشد.

به نظر شخصی بنده باید نرخ پرش این ۲ معیار بالا را زیر ۲ درصد نگه داشت.

امیدوار هستم از این مقاله که در زیرمجموعه آموزش گوگل آنالیتیکس است نهایت استفاده کرده باشید. انتظار می‌رود بعد از مطالعه مقاله بانس ریت چیست بتوانید معنی آن در مکان‌های مختلف را به خوبی درک کنید.
راستی یک سوال، بانس ریت سایت شما چه مقدار است؟ نظر شما درباره این فاکتور چیست؟ خوشحال میشویم در نظرات سایت میزفا تجربه های خودتان را برای ما و سایر بازدیدکنندگان ارسال کنید.

پوریا آریافر
اولین کسب و کار آنلاین خودم رو در فیسبوک راه‌اندازی کردم، سال ۲۰۱۱ یکی از پرتعامل‌ترین صفحات فارسی با ۸۰ هزار فالور فعال رو داشتم. بعد اینکه فیسبوک خالی از کاربر ایرانی شد وارد دنیای شبکه شدم و در انتهای سال ۲۰۱۲ مدرک MCSE مایکروسافت رو دریافت کردم، در حالی که نمره بالا گرفتم ولی کسی به دلیل به خطر افتادن موقعیت شغلی خودش به عنوان کارآموز منو قبول نمی‌کرد، بعدش با شروع دوران خدمت سربازی، مسئول بهینه سازی یک سایت خبری معتبر شدم و سئو یاد گرفتم. در ابتدای سال ۲۰۱۴ تونستم از رتبه ۱۵۰۰۰ به ۴۰۰ الکسا نزدیک کنم، اون زمان الکسا خیلی مهم بود. وارد دانشگاه شدم، به دلیل عدم علاقه به دانشگاه سعی کردم زودتر تمومش کنم و سه ساله در مقطع کارشناسی IT فارغ التحصیل شدم، توی دانشگاه هر کسی منو میدید یاد سئو میوفتاد، در همون سال آخر دانشگاه بزرگ‌ترین کانال تلگرامی IT با ۴۰ هزار عضو رو داشتم، که به مجتمع فنی فروختم تا بتونم تمرکز رو فقط بر روی عشق خودم یعنی سئو بذارم، وقتی کانال تلگرام فروختم حس پرواز بهم دست داد، هرچند درآمد چندین میلیون ماهانه رو از دست دادم ولی دوباره باید مثل گذشته با پوستی نو یک فصلی نو رو میساختم. در این چندین سال فعالیت‌های سئو به شکل تخصصی بنده در قالب پروژه‌های مختلف و آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در دفتر میزفا و دانشگاه علامه طباطبایی تهران صورت ‌گرفته، تجربه بهینه سازی موفقی در بهبود UX و CRO پروژه‌های سئو کسب کردم. در اکثر ابزارهای کاربردی گوگل تسلط کاملی دارم. عاشق کسب تجربه های جدید هستم. راز پیشرفت در هر کاری رو یادگیری و یاددادن می‌دونم و میزفا که در اواخر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد تونست چنین بستر مناسبی رو برام فراهم کنه. همینطور در حال حاضر مدیریت یک تیم ۱۰ نفری از جوانان فعال و پرانگیزه رو در میزفا به عهده دارم. نقد و بازخوردهای سازنده شما، جوهر تلاش‌های مستمر ماست تا یک قدم خودمون بهبود بدیم. منتظریم …

10 نظر

10 پاسخ

  1. سلام
    ممنون از مقالات و آموزش های عاااالی
    تقریبا تمام مقالات مربوط به سئو رو مطالعه کردم و برای درک بهتر فکر میکنم باید به صورت عملی کار کنم..پیشنهاد شما چیه و از کجا باید شروع کنم؟؟؟

    1. سلام ، وب سایتت رو بساز و با چالش هاش رو به رو شو.

  2. سلام و خسته نباشید
    سپاس فراوان بابت این همه مطالب جامع و کاربردی
    من برای مشاهده آمار بازدید یک صفحه توی گوگل آنالیتیکس یه ویو تستی ساختم و یک گل برای مشاهده یکی از صفحات سایتم ایجاد کردم . متاسفانه هیچ رکوردی علیرغم مشاهده صفحات نشون نمیده. همچنین goal ها رو توی صفحه اصلی نمایش میده اما complete نمیشن.
    مشکل دوم هم ایمیل مارکتینگ هست که اونو هم دقیقا مطابق راهنما ایجاد کردم و ارسال هم کردم ایمیل ها باز هم شدن اما اونو هم نشون نمیده میخواستم ببینم بخاطر مشکل تحریم یا یه همچین چیزیه یا واقعا مشکل هست.
    بسیار سپاسگزارم

    1. سلام دوست گرامی. خواهش میشه.
      مشکل از تنظیمات شما هست. به درستی set نکردید و ربطی به تحریم نداره.

  3. سلام چجوری می تونیم از طریق گوگل آنالیتیکس ترافیک تولیدی هر دسته بندی از سایت رو بفهمیم؟
    (فرض کنید دسته بندی فیلم موسیقی عکس و… با عناوین مختلف وجود داره)

    1. سلام دوستم. یک قسمت در گوگل آنالیتیکس هست به نام Content Drilldown از این طریق میتونید باید قسمت behavior و بعد site content برید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=