نحوه محاسبه Bounce rate در گوگل آنالیتیکس

نحوه محاسبه بانس ریت در گوگل آنالیتیکس

در مقاله دوم قرار است بانس ریت (Bounce rate) از نگاه Google Analytics تعریف کنیم و همینطور نحوه محاسبه آن توسط گوگل به چه صورت است را مورد بحث قرار خواهیم داد به همین منظور باید مباحثی مانند interaction ، event ، pageviews و همینطور transaction تشریح کنیم.
اگر اطلاعاتی درباره بانس ریت یا همان نرخ پرش ندارد، پیشهاد میکنم ابتدا مقاله Bounce Rate چیست را مطالعه بفرمایید در غیر این صورت در ادامه این مقاله با میزفا همراه باشید.

بخش ۱ : Bounce Rate چیست
بخش ۲ : نحوه محاسبه Bounce rate در گوگل آنالیتیکس (همین مقاله)
بخش ۳ : مقدار مناسب Bounce rate و تاثیر آن در سئو
بخش ۴ : 10 عمل واجب برای کاهش Bounce rate سایت
بخش ۵ : 12 عمل مستحب برای بهبود Bounce rate سایت

نحوه محاسبه Bounce rate در گوگل آنالیتیکس

Bounce Rate چیست را به شکل کلی در مقاله اول تعریف کردیم ولی تعریف Bounce rate یا همان نرخ پرش از نگاه گوگل در ابزار Google Analytics کمی متفاوت و البته دقیق‌تر است، از نگاه گوگل:

اگر کاربری Interaction انجام ندهد یک بانس ریت (Bounce Rate) رخ داده است.

حال interaction چیست را در ادامه تعریف خواهیم کرد ولی بدانید که برای محاسبه نرخ پرش باید درباره interaction ها اطلاعات خوبی داشته باشید حتی اگر نیاز به محاسبه آن نداشته باشید ولی قطعا در زمان آنالیز صحیح نیاز به این مفاهیم خواهید داشت.

Interaction در Google Analytics چیست

معنی Interaction “تعامل” می‌باشد به زبان ساده آیا کاربر درگیر سایت شده است؟ آیا واکنشی نشان داده؟ نام پارامتر این تعامل را interaction گویند. و حال اینکه چه چیزی شامل Interaction می‌شود را در ادامه به شکل کامل توضیح خواهیم داد.

بانس ریت در گوگل آنالیتیکس
بانس ریت در گزارش Audience گوگل آنالیتیکس

انواع Interaction در گوگل آنالیتیکس

سه نوع interaction داریم که در ادامه معرفی خواهیم کرد:

  1. Pageviews

    Pageviews همان تعریف قدیمی بانس ریت را همراه دارد، اگر یک Pageviews توسط بازدیدکننده صورت بگیرد به این معنا است که آن بازدیدکننده یک صفحه از سایت را مشاهده کرده است.
    حال زمانی Pageviews باعث می‌شود Bounce rate رخ ندهد که دو Pageviews و یا بیشتر توسط کاربر صورت گیرد، یعنی اگر بازدید کننده دو صفحه و یا بیش از دو صفحه را در سایت مشاهده کند دیگر Bounce rate یا نرخ پرش رخ نمیدهد و طبیعتا بالا نمی‌رود. حتما میدانید که هر چقدر نرخ پرش بالاتر باشد بدتر است. (البته همیشه به این شکل نیست و این موضوع شرط دارد که بعدا اشاره خواهیم کرد)

    مثالفرض کنیم یک کاربر Page-A (منظور از Page-A یعنی یک صفحه فرضی که نام آن را A گذاشتیم) را مشاهده می‌کند و بعد از آن Page-B را مشاهده می‌کند در این حالت دو Pageviews توسط کاربر یک صورت گرفته است و Bounce rate این کاربر ۰ درصد است.
    کاربر دوم فقط Page-A را مشاهده کرده و فقط یک Pageviews داشته است در این صورت Bounce rate این کاربر ۱۰۰ درصد است.

    با یک محاسبه ساده متوجه می‌شویم که حاصل بازدید این ۲ کاربر یک نرخ پرش با مقدار ۵۰ درصد است.

  2. Event

    Event به رفتارهایی گویند که توسط کاربر در سایت ثبت می‌شود و با Event های رویدادی که به شکل دورهمی، کلاس و یا همایش برگزار می‌شوند، متفاوت می‌باشد.
    Event ها اصولا باید توسط شما در سایت تعریف شوند و ابزار گوگل آنالیتیکس خود نیز به شکل پیش فرض Event ندارد و شما باید به کمک ابزار قدرتمند Google Tag Manager که به اختصار GTM گفته می‌شود، بتوانید Event های لازم را در سایت خود تعریف کنید.

    اگر تا به حال شما از GTM استفاده نکردید پس Eventها در Bounce rate شما تاثیری نخواهند داشت. ولی به شکل کلی بدانید که اگر Eventها به همراه Hit ارسال شوند می‌توانند روی بانس ریت تاثیرگذار باشند و آن را کمتر کنند. و اگر بدون Hit تنظیم شود تاثیری روی Bounce rate نخواهند داشت.

    شاید بپرسید Hit چیست؟ hit یک سری داده های کوچک متنی هستند که از سمت کد موجود گوگل آنالیتیکس در سایت ما به سرورهای اصلی گوگل آنالیتیکس ارسال می‌شوند .

    نکته مهم: بنابراین ما متوجه شدیم که خودمان می‌توانیم با Eventها باعث تغییر Bounce rate  شویم ولی تغییر Bounce rate در گوگل آنالیتیکس تاثیری در سئو و بهبود سایت در نتایج گوگل نخواهد داشت. آماری که در گوگل آنالیتیکس به شما نشان داده می‌شود صرفا برای آگاهی شما است، بنابراین سعی بر آن نداشته باشید که با تعریف Event دارای Hit آمار Bounce rate را کاهش دهید، چرا که این عمل صرفا شما را به مسیری نادرست هدایت می‌کند و باعث فریب شما در آنالیز کردن داده‌های سایتتان می‌شود.

    بعدا در مقاله های جداگانه درباره Eventها صحبت خواهیم کرد.

  3. Transaction

    Transaction هم یک نوع Pageviews است ولی در صفحات خرید یک محصول، به عبارتی وقتی کاربری قصد خرید یک محصول را داشته باشد به سبد خرید (cart) مراجعه می‌کند و سپس به صفحه پرداخت (checkout) می‌رود و بعد از آن پرداخت را صورت می‌دهد. به همین منظور برای طی کردن این مسیر (مسیر کاربر در گوگل آنالیتیکس را Flow گویند) نیاز هست به صفحات مختلف برود و این یعنی Pageviews یا همان transaction رخ دادن.
    طبیعتا عمل transaction باعث میشود که نرخ پرش رخ ندهد به عبارت دیگر باعث کاهش بانس ریت می‌شود.

جمع بندی حرف ها در نحوه محاسبه بانس ریت در گوگل آنالیتیکس

اگر هیچ کدام از انواع Interaction های بالا توسط یک کاربر رخ ندهد در گوگل آنالیتیکس نیز یک بانس ریت ایجاد می‌شود. و فرمول بانس ریت به صورت زیر است:

Bounce Rate = Bounces / Total Visitors (x100)

مثال: اگر تعداد bounce = 540 باشد و 1000 بازدید کننده داشته باشیم باید این دو عدد را بر هم تقسیم کنیم و سپس برای محاسبه نرخ پرش ضرب در ۱۰۰ کنیم. در این مثال bounce rate مساوی ۵۴٪ می‌شود.

 

تلاش کردیم در این مقاله که از سری مقالات آموزش گوگل آنالیتیکس است به زبان ساده و شفاف درباره چگونه محاسبه کردن مقدار بانس ریت صحبت کنیم.
امیدوار هستیم توانسته باشید نهایت استفاده از این اموزش را ببرید. اگر سوالی داشتید در قسمت نظرات میزفا میتونید سوالاتتان را مطرح کنید.

پوریا آریافر
اولین کسب و کار آنلاین خودم رو در فیسبوک راه‌اندازی کردم، سال ۲۰۱۱ یکی از پرتعامل‌ترین صفحات فارسی با ۸۰ هزار فالور فعال رو داشتم. بعد اینکه فیسبوک خالی از کاربر ایرانی شد وارد دنیای شبکه شدم و در انتهای سال ۲۰۱۲ مدرک MCSE مایکروسافت رو دریافت کردم، در حالی که نمره بالا گرفتم ولی کسی به دلیل به خطر افتادن موقعیت شغلی خودش به عنوان کارآموز منو قبول نمی‌کرد، بعدش با شروع دوران خدمت سربازی، مسئول بهینه سازی یک سایت خبری معتبر شدم و سئو یاد گرفتم. در ابتدای سال ۲۰۱۴ تونستم از رتبه ۱۵۰۰۰ به ۴۰۰ الکسا نزدیک کنم، اون زمان الکسا خیلی مهم بود. وارد دانشگاه شدم، به دلیل عدم علاقه به دانشگاه سعی کردم زودتر تمومش کنم و سه ساله در مقطع کارشناسی IT فارغ التحصیل شدم، توی دانشگاه هر کسی منو میدید یاد سئو میوفتاد، در همون سال آخر دانشگاه بزرگ‌ترین کانال تلگرامی IT با ۴۰ هزار عضو رو داشتم، که به مجتمع فنی فروختم تا بتونم تمرکز رو فقط بر روی عشق خودم یعنی سئو بذارم، وقتی کانال تلگرام فروختم حس پرواز بهم دست داد، هرچند درآمد چندین میلیون ماهانه رو از دست دادم ولی دوباره باید مثل گذشته با پوستی نو یک فصلی نو رو میساختم. در این چندین سال فعالیت‌های سئو به شکل تخصصی بنده در قالب پروژه‌های مختلف و آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در دفتر میزفا و دانشگاه علامه طباطبایی تهران صورت ‌گرفته، تجربه بهینه سازی موفقی در بهبود UX و CRO پروژه‌های سئو کسب کردم. در اکثر ابزارهای کاربردی گوگل تسلط کاملی دارم. عاشق کسب تجربه های جدید هستم. راز پیشرفت در هر کاری رو یادگیری و یاددادن می‌دونم و میزفا که در اواخر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد تونست چنین بستر مناسبی رو برام فراهم کنه. همینطور در حال حاضر مدیریت یک تیم ۱۰ نفری از جوانان فعال و پرانگیزه رو در میزفا به عهده دارم. نقد و بازخوردهای سازنده شما، جوهر تلاش‌های مستمر ماست تا یک قدم خودمون بهبود بدیم. منتظریم …

5 نظر

5 پاسخ

    1. سلام امین. سوالی خوبی هست و پاسخ اون راحت نیست. برای هر سایتی علت میتونه فرق داشته باشه. باید با ابزار GTM داده های بیشتری رو از کاربرها بگیریم تا بتونیم با تحلیل داده ها یک سری اطلاعات به دست بیاریم و همینطور خودمون رو در مسیر کاربر قرار بدیم تا بعدش احتمالات رو بررسی کنیم. از اطلاعات و احتمالات یک دانش نسبتا خوب میشه فهمید. حالا اینجا ترک یوزر هست.
      با این حال میشه پیشگیری هم کرد. یعنی شما مواردی که حس میکنید یوزر ممکنه ترک کنه رو رعایت کن. من دو مقاله جامع درباره این موارد نوشتم و بخش های ۴ و ۵ این سری از مقالات بانس ریت هست. پیشنهاد میشه مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=