جلسه ۲ – الکسا چیست – و تاریخچه آن

درباره سایت Alexa و معرفی رتبه بندی الکسا

الکسا چیست
الکسا چیست

در این مقاله ابتدا یک معرفی کلی درباره سایت الکسا (Alexa.com) ارائه میدم اینکه رتبه یا رنک الکسا چیست و بعد داستان و تاریخچه Alexa رو به شما میگم دنیا رو چه دیدی، شاید برای شما هم جذاب و جالب اومد. پیشاپیش ازتون تشکر می کنم درصورتیکه نکته جالبی رو درباره الکسا می دونستید بهم در بخش نظرات میزفا بگید؛ تا من و بقیه کاربر ها از اطلاعات شما استفاده کنیم.

شاید عجیب باشه اما من بعد از خوندن داستان و تاریخچه الکسا علاقه بیشتری به اون پیدا کردم؛ و طرفدار آرمان های الکسا شدم. تا قبل از این الکسا برام یک سایت و ابزار صرفا سئویی بود؛ که گاهی برای تحلیل رقبا در پروژه هام ازش استفاده می کردم.

الکسا سایت چیست؟

الکسا یک سایت مثل moz و ahrefs و semrush هست؛ که متخصصین سئو و صاحبین وبسایت ها از Alexa استفاده می‌کنند تا بتونند سایت خودشون یا سایت رقیب شون رو باهاش تحلیل کنند، که در مقاله بهترین ابزارها برای تحلیل رقبا به معرفی تک تک این وبسایت ها پرداختم.

که البته از این بین الکسا نسبت به بقیه سایت هایی مثل moz , semrush ,… از محبوبیت بیشتری در بین جامعه وبمستر های ایرانی و مدیران سایت ها برخوردار هست چرا؟!

چرا الکسا محبوبیت زیادی بین ما ایرانی ها پیدا کرده؟!
بنظرم به این خاطر که هیچ کدوم از سایت هایی که از اون ها در بالا اسم بردم، به رتبه بندی سایت ها نپرداختن. الکسا هر سایت رو بین همه سایت های جهان و ایران مقایسه می کنه و اعلام می کنه این سایت چندم در جهان و چندم در ایران هست.

اجازه بدید به زبان دیگه ای چرایی محبوبیت سایت الکسا رو بگم؛ از نظر روانشناسی ما آدم ها اغلب مون رقابت طلب ایم. برای همین سایتی رو که بهمون اعلام کنه الان در رقابت چندم ایم؟ چقدر نسبت به قبل پیشرفت کردیم؟ یا افت داشتیم؟ رقیب ما الان چندم هست و…  به اون بها می دهیم و برای ما اون سایت با اهمیت هست؛ و رنکینگ الکسا معیاری برامون شده که می توانیم قدرت سایتمون رو در مقایسه با رقبا بسنجیم.

بنظر شما چرا الکسا در بین ما ایرانی ها از اهمیت بیشتری برخوردار شده؟ شما با من موافق بودید؟ یا بنظرتون دلیل دیگه ای می تونه داشته باشه؟! (اگه دلیل دیگه ای بنظرتون وجود داره، مشتاق خوندن اش در بخش نظرات میزفا هستم.)

رتبه ی الکسا (Alexa Rank) چیست؟

رنک یا رتبه یا رنکینگ الکسا چیست که اکثرا میگن؟ الکسا همه سایت ها رو بر اساس پارامتر هایی مثل میزان ترافیک و بازدید رتبه بندی می کنه؛ و این رتبه بندی در 2 مقیاس جهانی ( Global Rank)  و کشوری (Country Rank) انجام می شه، Global Rank در واقع همه سایت های جهان را با هم مقایسه می کنه و به شما می گه که رتبه سایت شما در جهان چندم هست؟ و Country Rank نیز رتبه بندی را بر اساس هر کشور ارائه می ده و می تونید بفهمید رتبه سایت شما مثلا در ایران چندم هست؟

رتبه الکسا سایت ( alexa rank)
رتبه جهانی و کشوری الکسا

طبق گفته جنیفر (مدیر بازاریابی الکسا ) رتبه Alexa میزان محبوبیت یک سایت نسبت به سایر سایت ها است.

Jennifer Yesbeck :

رتبه الکسا شما تخمینی از میزان محبوبیت سایت شما  نسبت به سایر سایتها است. رتبه الکسا به این سوال پاسخ می دهد؛ در مقایسه با تمام سایت های دیگر، سایت من چگونه کار می کند؟

الان متوجه شدیم که رنک الکسا چیه؟ و رتبه Alexa چه معنی داره؟ اما اینکه نحوه رتبه بندی سایت الکسا چگونه هست؟ رو در مقاله جلسه 3ام به اون می پردازیم.

تا به اینجای مقاله یک آشناییت کلی از الکسا پیدا کردید، دوست دارید با هم درباره تاریخچه الکسا و داستان فراز و نشیب های اون بدونیم؟

تاریخچه الکسا

حدود 24 سال پیش دو آدم پر تلاش و خود ساخته و کارآفرین به اسم بروستر کیل(Brewster Kahle) و بروس گلیت (Bruce Gilliat) استارت اپ الکسا اینترنت رو راه اندازی می کنند.

به نظر اینطور می یاد که اسم استارپ اپ رو از نام کتابخانه سلطنتی اسکندریه مصر الهام گرفتند یعنی الکسا رو  از Royal Library of Alexandria برداشتند؛ چرا که اعتقاد داشتن در دنیای اینترنت و وب، الکسا دقیقا مثل همین کتابخانه که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کتابخانه جهان باستان بوده، می تونه به یکی از بزرگ ترین مراجع دانش در دنیای وب تبدیل بشه.  وب جهانی در سال 1989 به وجود آمده بوده؛ و عملا دنیای وب در سال 1996 یک دنیای 7 ساله تازه شکل گرفته بود. این رویا و آرمان در ابتدای شروع استارت آپ الکسا چیزی بود که من رو لمس کرد و حس خوبی از الکسا به من منتقل کرد.

پروژه Archive.org

از همون ابتدا پروژه آرشیو سازی محتوا وب شروع میشه، که بعدها این پروژه رو به صورت یک پروژه جدا تعریف می کنند؛ و بروستر که یکی از طرفدارهای دسترسی جهانی به تمام دانش و محتواها هست، سرپرستی این پروژه آرشیو سازی رو برعهده میگیره.

از سال 2001 هر محتوایی در وب منتشر شده بود، توسط سرورهای الکسا در مکان های مختلف آرشیو می شد؛ و نه تنها محتوای وب بلکه 20 میلیون کتاب هم تا به حال به شکل الکترونیکی در اومدن که 1 میلیون اونها به رایگان در اختیار همه قرار گرفته. نتایج پروژه آرشیو سازی همین الان در سایت Archive.org در دسترس هست، و به عنوان ویژگی Wayback در الکسا نیز وجود داره.

پروژه Archive.org الکسا
نمای محیط سایت Archive.org

خریداری سهام توسط آمازون

بعد از 3 سال از شروع استارت اپ الکسا یعنی در سال 1999 آمازون کل سهام الکسا اینترنت رو خرید؛ و نکته ای که برای من خیلی جالب بود این بود که چه چیزی باعث میشه بعد از 3 سال شرکتی مثل آمازون بخواد این استارت اپ رو به مبلغ 250 میلیون دلار بخره؟!

جوابی که بهش رسیدم این بود که تا قبل از الکسا موتور جستوجوی قوی وجود نداشته و گوگل 2 سال بعد از الکسا یعنی در سال 1998 شکل می گیره. و شاید بهتر باشه بگم که یکی از رویکرد هایی که برای خرید سهام الکسا وجود داشته این بوده که الکسا به یک موتور جستوجوی هوشمند تبدیل بشه و اتفاقا بعد از خریداری سهام توسط آمازون این کار صورت می‌گیره اما با شکست مواجه میشه،  و بعد در سال 2002 یک پروژه مشترک رو با گوگل جلو می‌برند که اون هم در سال 2008 با شکست مواجهه میشه و از اون به بعد الکسا به طور تخصصی به رتبه بندی سایت ها و تحلیل و آنالیز سایت ها می پردازه و تبدیل شدن به موتور جستوجوی هوشمند رو به فراموشی می سپره. (دقیقا میشه همین الکسای کنونی)

ورود الکسا به IOT

چیز هایی که ابزار الکسا برای سئو ارائه میده فقط یک بخشی از فعالیت های  این مجموعه است، و پروژه های بزرگ ای که الکسا در بخش IOT شروع کرده، نتایج اونها در چند سال آینده و حتی همین الان جهان رو متحول خواهد کرد.

ورود الکسا به اینترنت اشیا (IOT)
دستیار صوتی الکسا

IOT یا همان اینترنت اشیاء، هر چیزی که نیاز داشته باشیم برای یک زندگی هوشمند و دیجیتال رو فراهم می کنه. مثلا فرض کنید قبل از اینکه وارد خونه بشید، کولر تون یا شوفاژ ها روی دمای مناسب تنظیم بشن، تلویزیون روی کانالی که دوست دارید روشن بشه، کتری آب جوش بشه، چراغ های خونه روشن بشن، در خونه به محض نزدیک شدن ماشین تون باز بشه؛ باغچه خونتون و گل های داخل خونه خودشون هوشمند با توجه به نیاز هر گل آبیاری بشن و فقط یک نوتیفیکیشن به گوشی تون ارسال میشه یا یه دستیار صوتی در گوشی تون به شما خبر میده که داره همه چیز به خوبی جلو میره.

فکر کردن به این مدل زندگی هوشمند خیلی لذت بخشه! درسته؟!

امیدوارم این مقاله به شما درباره سایت Alexa کمک کرده باشه و الان خوب بدونید که سایت alexa الکسا چیست و رتبه بندی یا رنک اون چی هست. این مقاله از سری مقالات آنالیز سایت در الکسا منتشر شده و ادامه آموزش های ما رو دنبال کنید.

اگر سوالی داشتید حتما در نظرات مطرح کنید.

 

متفحص و نویسنده: فاطمه درویشی
ویرایش و سئوی محتوا: پوریا آریافر

فاطمه درویشی
کی هستم؟ باید بگم هنوز هم خودم نمی دونم. اما میدونم؛ یک سئوکار که عاشق کوهنوردی و کوله گردی و شناس، جدیدا هم دوچرخه سواری. دارای تیپ شخصیتی ENTJ و IFC3 . تمایلاتم:  رهبری و مدیریت  مخفی کردن عدم امنیت  بهره وری  تجربه های چالشی . دغدغه هام؟ کشف خود واقعی ام؛ ثروتمند تر شدن کشاورز ها؛ که سایت زعفروش از دل همین دغدغه ام متولد شد. اگه دوست داری بیشتر درباره من و زندگی کاری من بدونی برو سایت شخصیم؛ این پایین دکمه خونه رو بزنی می ری داخل سایتم!

6 نظر

6 پاسخ

  1. سلام روزتون بخیر
    میخواستم بدونم سایت الکسا ایران هم زیرمجموعه سایت الکسا هستش یا نه ؟ نموداری که اونجا نشون میده درسته؟
    و اینکه چطوری سایتمونو توی الکسای اصلی ثبت کنیم ؟
    خیلی ممنون

  2. سلام. من با توجه به اینکه بیش از 80 درصد بازدید سایتم در ایران هستش اما الکسا دو روزه رتبه در بحرین میده و نوشته 47 درصد ترافیک از بحرین در صورتی که در واقعیت اینجوری نیست. خواستم بدونم علتش چیه؟ ممنون

    1. سلام زهرا
      اول از همه : به طور کلی
      رتبه محلی یا همون رتبه کشوری الکسا بر اساس موقعیت بازدید کننده های سایت هستن از هر کشوری که بازدید کننده بیشتری بگیری رتبه محلی شما اونجاست
      دوم : وقتی سایت هنوز بازدید کننده قابل توجهی نداره و بالای ۳۰ هزار هست رتبه اش خیلی به این مسائل دقت نکن
      اطلاعات الکسا درباره اش کمه و اشتباه رخ می ده
      یک مثال : یک نفر هاست اش رو تغییر داده بود هاست اش قبلا ایران بود بعد هاست خارج از ایران گرفت رتبه محلی الکسا ا‌ش قبلا توی ایران نشون می داده و بر اساس سایت های ایرانی سورت اش می کرد اما بعد از تغییر هاست رتبه رو آمریکا نشون می داد.

      سوم که نکته خیلی مهمی هست
      تو روی بازدید کننده سایت ات و سئو سایت ات کار بکن اون رتبه کشوری تو درست میشه و الکسا که انالتیکس نیست تک تک کاربر های سایت رو با کدش ترک کنه و بگه ۸۰ درصد ایرانی ان
      بر اساس اطلاعاتی که از اکستنشن خودش و سایر اکستنشن های دیگه می گیره داره دیتا جمع می کنه پس وقتی اطلاعات کم باشه خطا داره
      جواب ام کافی بود ؟

    1. سلام. ممنون از حضور شما هر چند به خاطر لینک سازی بوده ولی من لینک شما رو حذف کردم و اطلاع بدم که این نوع لینک سازی بیشتر به ضرر شما هست. پیشنهاد میشه درباره لینک سازی مباحث به روز مطالعه کنید. روش اجرا شده مربوط به حداقل ۵ سال پیشه.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=