جلسه ۳ – معیار رتبه بندی الکسا چیست؟ و چگونه کار میکند؟

الکسا چگونه رتبه سایتها را محاسبه می‌کند؟ نحوه رتبه بندی Alexa.com

الکسا چگونه کار میکند

اینکه الکسا چطور کار میکنه و چه معیاری Alexa.com داره یک سوال بسیار جذاب و پرتکراری هست که خیلی‌ها در ذهن خودشون مطرح میکنن.
بخوام باهاتون صادق باشم، اطلاعات و دیتایی که تا حالا منتشر شده به طور دقیق به این موضوع نپرداخته که الکسا چگونه کار می کنه؟ طبیعی هم هست! چرا که اگه نحوه کار دقیق یک ابزار و معیارهای اون اعلام بشه، از طریق همین باگ ها؛ راه های دور زدن و فریب اون ابزار در دسترس افراد قرار می گیره، و بنظرم برای همین صاحبین این ابزارها مثل گوگل و بینگ و… یک کلیات و نقشه راه فقط اعلام می‌کنند و چگونگی کار رو شبیه یک جعبه سیاه نگه می‌دارند تا کمتر مورد آسیب پذیری قرار بگیرند. ولی خیلی از فعالین وب و متخصص های سئو تونستن یک سری اطلاعات از معیارهای وبسایت الکسا پیدا کنن.

در مورد الکسا و معیارهای رتبه الکسا؛ شایعات بسیار زیادی وجود داره، و بنظرم بخش قابل توجهی از این شایعات به خاطر کمبود آگاهی و اطلاعات از الکسا به وجود آمده، زمانی که در حال نگارش این مقاله بودم، اغلب محتواهای سایت‌ها به جز 2-3 مورد همگی آغشته به این شایعات بود. من در میزفا تمام تلاشم رو می‌کنم چیزی رو در این مقاله بهتون بگم که منبع درستی داشته باشه؛ و اگر چیزی رو نفهمیدم به صراحت اعلام می کنم یا حداقل درباره‌اش چیزی نمیگم.

در مقاله قبلی به این پرداختیم که منظور از رتبه الکسا چیست؟ و درباره الکسا و تاریخچه اون با هم حرف زدیم. در این مقاله ابتدا درباره این حرف می زنیم که الکسا داده های خودش رو از کجا دریافت می کنه؟ و بعد به این می پردازیم الکسا چطور کار می کنه؟ و معیار رتبه بندی الکسا چیه؟

حتما براتون جالب هست خواهد بود که بدونید الکسا چطوری رتبه یک سایتی رو کاهش میده، توی مقاله ۱۵ ما ۱۳ تا روش خوووووب معرفی کردیم حتما مقاله پایین آوردن رتبه سایت در الکسا رو بخونید.

الکسا چگونه داده های خود را دریافت می‌کند؟

ابتدا وقتی که با رتبه الکسا و مفاهیم اون آشنا شدم، همه جا این رو می‌شنیدم و می خوندم که نحوه محاسبه رتبه الکسا بر اساس اطلاعاتی هست که از تولبار خودش دریافت می‌کنه؛ و برای همین همه کارمند ها رو مجبور می‌کردیم که همگی تولبار الکسا رو نصب کنند.

تولبار الکسا
تولبار الکسا

اما همیشه برای من یک سوال و ابهام بود که مگه میشه الکسا که یکی از بهترین ابزارهای انالیز رقبا هست بر اساس اطلاعات یک تولبار شما بتونه تخمینی از رتبه بندی ارائه بده؟ درصد خطای چنین کاری خیلی بالا بود و به اون 3 ایراد رو وارد می دونستم.

  1. در حوزه های مثل کشاورزی، صنایع، سایت های مختص بچه مدرسه ای ها که اغلب مخاطبین این مدل سایت ها افراد آشنا به وب و وبمستری نیستند و اطلاعاتی از الکسا و تولبار ندارند، حق شون در رتبه بندی ضایع میشه؛ و سایت های حوزه آی‌تی و وب به خصوص سئو که اغلب کاربران شون آشنا به این مسائل هستند و احتمال زیاد داره که تولبار رو نصب داشته باشند رتبه بهتری خواهند گرفت.
  2. چند نفر در جهان تولبار الکسا رو حدودا نصب دارند؟ چیزی حدود 20-15 میلیون نفر! بنظر شما، 20-15 میلیون نفر نسبت به همه کاربران جهانی اینترنت نمونه آماری خوبی هست؟! تا بر اساس اون بخوایم برای همه نوع سایتی با هر نوع مخاطبی رتبه بندی کنیم؟!
  3. سایتی مثل الکسا که به یک سایت جهانی تبدیل شده، و در بین جامعه وبمستر ها نام و نشان خوبی داره. چگونه می تونه چنین معیار ضعیفی رو برای رتبه بندی سایت ها ارائه بده؟ اگه اینطور باشه تا به حال 1000 نفر به چنین سایتی خرده می گرفتند و اصلا سایت الکسا به این نام و نشان و جایگاه فعلی اش نمی رسید.

آنچه که در بالا بیان کردم، تفکرات ذهنی من بود. اما جوابی که گرگ مدیر ارشد محصولات در الکسا به این سوال میده؛

 این باور که الکسا دیتای رتبه بندی خود را صرفا از تولبار خود دریافت می‌کند صحیح نیست بلکه از 25000 افزونه ای که در مرورگر های  مختلف مردم نصب کرده اند این دیتا دریافت می‌شود، و تولبار خود الکسا یکی از این افزونه ها است.

و جدای از این 25000 افزونه ها خیلی از افراد هم هستند که سایت خود را در الکسا سرتیفیکیت کرده اند و در واقع آمار بازدید آن سایت به صورت دقیق در اختیار الکسا قرار می گیرد.

نحوه رتبه بندی سایت الکسا

رتبه الکسا چگونه محاسبه میشه؟ بیاید این قسمت را با یک مثال فرضی جلو ببریم.

در یک روز نگین و محمد و فاطمه وارد سایت میزفا میشن.
نگین به 4 صفحه از سایت میزفا سر میزنه.
محمد 2 صفحه میزفا رو بازدید می کنه.
فاطمه هم در همان روز 1 صفحه سایت میزفا رو 5 بار در زمان های مختلف باز می کنه؛ و فقط هم در همون یک صفحه می‌چرخه.

می خوایم ببینیم سایت الکسا چطوری می خواد رتبه سایت میزفا رو محاسبه بکنه؟

طبق گفته الکسا؛ رتبه الکسا بر اساس ترکیب بازدید کنندگان روزانه و تعداد بازدید های صفحه یکتا در طی 3 ماه گذشته محاسبه میشن. سایتی که بالاترین ترکیب از بازدیدکنندگان و بازدیدهای یونیک صفحه رو داشته باشه رتبه بالاتری کسب میکنه.

حالا با این توضیحات بیاید ببینیم بازدیدکنندگان یونیک (Unique Visitors) و تعداد بازدید های صفحه (Pageviews) یعنی چی؟

از دید الکسا سایت میزفا 3 بازدید کننده منحصر به فرد در این روز داشته (فاطمه و محمد و نگین) و تعداد بازدید صفحات سایت میزفا در این روز 4+2+1=7 عدد بوده؛ بزارید دقیق تر بگم

(تعداد کل بازدید صفحه سایت میزفا) 7 =  1 (بازدید فاطمه) + 2 (بازدید محمد) + 4 (بازدید نگین)

در واقع فاطمه که 5 بار به سایت سر زد، 1 بازدید کننده به حساب اومد و یک صفحه سایت رو 5 بار دیده بود تعداد بازدید صفحه 1 بار محاسبه میشه براش.

و این اعداد روزانه به همراه آمار هایی از 3 ماه گذشته کنار هم در فرمول آماری قرار می گیرن و رتبه الکسا سایت میزفا رو به ما ارائه میدن.

خوب بنظر شما چرا باید دیتای 3 ماه گذشته اهمیت داشته باشه؟ چرا رتبه الکسا بر اساس آمار همون روز نباشه؟ یا آمار یک هفته ای اون؟ چرا باید دیتای 3 ماه اثرگذار باشه؟

چرا الکسا دیتای 3 ماه قبل را در رتبه بندی سهیم می‌کند؟

فرض کنیم الکسا بگه رتبه رو بر اساس دیتای همون روز فقط محاسبه می کنم و دیتای 3 ماه رو در نظر نگیره.

و مدیر میزفا در سایت دیگه ای تبلیغات بره. یا حتی یک کمپین تبلیغاتی برای فروش محصولات اش بزاره مثلا به 100 هزار نفر ایمیل بزنه.

و بازدید کننده اش از حالت عادی 3 نفر به روزی 1000 نفر برسه، چه اتفاقی برای رتبه الکسا میزفا رخ میده؟ درجا چند صد برابر رتبه الکسا اون پیشرفت میکنه و روزی که میزفا تبلیغات نداشته باشه و همه چیز در حالت عادی باشه، رتبه الکسا سایت دچار افت شدید (افزایش رتبه الکسا)می شه.

در حقیقت برای کاهش خطای فرمول محاسبه رتبه؛ میانگین داده رو در مدت 3 ماه محاسبه می‌کنند. که این فراز و نشیب بازدید های یک سایت به یک حالت تعادل دست پیدا کنه.

اما هر روز رتبه الکسا به روز میشه، و رتبه الکسا یک تخمین از ترافیک سایت در مقایسه با سایر سایت ها هست؛ که تخمین نسبتا خوبی هم میشه گفت هست.

اما اگه موافق باشید یه نکته مهم دیگه ای هم وجود داره که خوبه در همین جلسه به اون بپردازیم.

فکر می کنید چه رابطه ای بین بازدیدکننده های یک سایت و رتبه الکسا وجود داره؟ یعنی اگه بازدید کننده های یک سایت افزایش پیدا کنه،  لزوماً رتبه الکسا اون سایت هم افزایش پیدا می کنه؟

رابطه تعداد بازدید کنندگان سایت و رتبه الکسا چیست؟

قبلا اگه این سوال رو از من می پرسیدید میگفتم رابطه مستقیمی وجود داره؛ اما متوجه شدم یک رابطه نمایی وجود داره نه رابطه مستقیم. کمی نموداری درباره معیار رتبه بندی الکسا صحبت کنیم.

اگه بازدید کننده های یک سایت خط عمودی باشه و رتبه الکسا خط افقی رابطه ای که بین تعداد بازدید کنندگان سایت با رنک الکسا وجود داره چیزی شبیه شکل زیر هست.

نمودار رابطه بازدید کننده های سایت با رتبه الکسا
نمودار تعداد بازدید سایت و رتبه الکسا

که در واقع وقتی رتبه الکسا سایتی زیاد باشه مثلا رتبه 30 میلیون داشته باشه، درصورتی که فقط یک مقدار کمی بازدید کننده پیدا کنه نوسان زیادی در رتبه الکسا اش به وجود می یاد و پیشرفت زیادی رو می کنه. شکل زیر رو ببینید.

تاثیر جذب بازدید کننده بر جهش بزرگ رتبه الکسا در سایت های تازه
جهش رتبه با جذب بازدید کننده در رتبه های بالای الکسا

و اما عکس اون وقتی یک سایت رتبه الکسا پایین تری داره  مثلا 500 باشه برای اینکه به رتبه زیر 100 برسه باید تعداد بسیار زیادی بازدیدکننده به دست بیاره، چند ده برابر فاصله بین رتبه که داره تا رتبه ای که می‌خواد به دست بیاره رو  باید بازدید کننده جذب کنه تا بتونه این کاهش رتبه رو داشته باشه. تقریبا در شکل موضوع روشن تر بیان شده.

رابطه تعداد بازدید کننده و رتبه الکسا در سایت های با رتبه الکسا خوب
جذب تعداد زیاد بازدید کننده برای کاهش رتبه در سایت نزدیک به رتبه 1

امیدوارم تونسته باشم، با مثال هایی که زدم و شکل هایی که در مقاله بود رابطه بازدید کنندگان سایت رو با رتبه الکسا سایت که یک رابطه نمایی بود رو توضیح داده باشم.

جمع بندی آخر: ممکنه شما افزایش ترافیک سایت داشته باشید، اما لزوما باعث افزایش رتبه الکسا شما نشه. که این به خاطر نمایی بودن رابطه بازدید کننده با رتبه الکسا هست. و موضوع دوم هم به خاطر این هست که درسته شما افزایش بازدید کننده داشته اید اما شاید بقیه سایت های دیگه هم افزایش بازدید داشته اند و این موضوع رتبه بندی یک چیز نسبی است. ترافیک وبسایت شما و تغییرات سایر سایت های دیگه در رتبه شما اثرگذار هستند.

سوال و ابهامی از مباحثی که در این جلسه بیان کردم دارید؟

آیا خوندن این مقاله براتون مفید بود؟ الان باید بدونید که الکسا چگونه کار میکند و نحوه رتبه بندی الکسا چطوری هست، در جلسات بعدی بیشتر درباره بهبود رتبه الکسا صحبت می‌کنیم. آموزش الکسا ما رو دنبال کنید.

خوشحال میشم اگه براتون مفید بود اون رو در شبکه های اجتماعی تون به اشتراک بگذارید، یا اینکه نظر مثبت تون رو برام کامنت کنید.

متفحص و نویسنده: فاطمه درویشی
عکس مقاله و سئوی محتوا: پوریا آریافر

فاطمه درویشی
کی هستم؟ باید بگم هنوز هم خودم نمی دونم. اما میدونم؛ یک سئوکار که عاشق کوهنوردی و کوله گردی و شناس، جدیدا هم دوچرخه سواری. دارای تیپ شخصیتی ENTJ و IFC3 . تمایلاتم:  رهبری و مدیریت  مخفی کردن عدم امنیت  بهره وری  تجربه های چالشی . دغدغه هام؟ کشف خود واقعی ام؛ ثروتمند تر شدن کشاورز ها؛ که سایت زعفروش از دل همین دغدغه ام متولد شد. اگه دوست داری بیشتر درباره من و زندگی کاری من بدونی برو سایت شخصیم؛ این پایین دکمه خونه رو بزنی می ری داخل سایتم!

19 نظر

19 پاسخ

  1. با سلام سایت هایی که کاربرانشون با موبایل وارد میشن چجوری میشه؟ اونا که افزونه ای نصب ندارن!!

    1. سلام محمد
      متاسفانه اونا دقیق حساب نمیشن، مگر مدیر سایت در الکسا یک پنل خریداری کرده باشه و کد الکسا رو در سایتش گذاشته باشه در این صورت الکسا کاربران موبایلی رو حساب میکنه. مثلا دیجی کالا اومده همین کار رو کرده.
      همینطور به کمک آمار و احتمالات هم الکسا کاربران موبایلی رو حدس میزنه که خب این خطا زیاد داره.
      پیشنهاد میکنم جلسه ۶ که درباره آیا رتبه الکسا مهم است؟ حتما بررسی کن اونجا چند تا صوت گذاشتیم و همینطور خانم درویشی یک سری موارد مهم گفتن میتونه بهت خیلی کمک کنه.

  2. با سلام و عرض خسته نباشید من یه سوال داشتم از خدمتتونست اونم اینه که یک سایت وجود دارد که ادعا دارد رتبه الکسا را بالا میبرد با گذاشتن یک فایل در هاست اصلی سایت من میخواستم از شما بپرسم اینکار باعث رتبه منفی از گوگل نمیشه آیا؟ سئو black hat seo ایا نیست میگن که ترافیک سایت را بالا میبرن گفتم شما که در این زمینه اطلاع دارید بپرسم شاید بتونید کمکم کنید بهم گفتن فایل هم noindex است گوگل ان را نمیبیند خیلی سپاسگزار میشم راهنمایی کنید

    1. سلام آزاده جان
      جلسه 16 و 17 آنالیز سایت در الکسا رو خوندی ؟ اگه نه
      همین الان بزن روی مقاله خرید ترافیک فیک در الکسا و کاهش تضمینی رتبه الکسا سایت شما این دو مقاله رو با دقت لیرزی بخون.
      من دقیقا روی همین مدل سایتی که تو گفتی ولی با این تفاوت که فایلی که بهت می دن noindex هست خود من هم فایل رو دانلود کردم و در ویدیوی جلسه 17 برات توضیح دادم داستان شون از چه قراره .

  3. سلام و خداقوت
    بازم مثل همیشه محتوایی عالی و درجه اول ارائه دادید. با توجه به اینکه به صورت نمایی رتبه الکسا رشد می کنه برای رتبه های داخل ایران می توان گفت تا حداقل 5 یا 6 هزار رسیدن عادی و راحت باشد و در واقع بعد از اون نیاز بع بازدید بیشتر باشه. بنظرتون این تحلیل درست هست؟

    1. سلام محمد رضا
      من که گفته بودم میزفا جای خاصی هست، هر نوشته ای توش منتشر نمیشه?
      تجربه من میگه تا 9 هزار 10 هزار خیلی راحته
      بعدش تا رسیدن به 5 هزار دچار نوسانات میشی نمی تونی راحت جایگاه رو حفظ کنی، باید بازدید خیلی خوبی داشته باشی تا بتونی جایگاهت رو حفظ کنی و حتی بهتر هم بشی

  4. سلام
    بعضیا هستن که یک ربات تعریف میکنن و این ربات میره داخل سایت و روی تک تک مطالب سایت کلیک میکنه و هر بار هم برای ورود دوباره به سایت با وی پی ان وارد میشه تا آیپی تغییر کنه و کلییر کش انجام میده. میخواستم ببینم آیا این روش ها برای بهبود رتبه الکسا کارساز هست یا نه؟!

    1. سلام امیر
      می خوام جوابت رو صادقانه و غیر معمول بدم
      درسته یکی از وظایف من به عنوان یک نویسنده این هست که اصول درست رو ترویج بدم ولی به نظرم گفتن واقعیت ها هر چند به مزاق( مزاغ با کدوم ق هست؟!!) من خوش نیاد ولی باید بگم
      ببین من توی الکسا چیز هایی دیدم که منطقی و عقلی درست نمی یاد ولی هست مثلا طی دو هفته گذشته من رتبه الکسا یکی از سایت هام 120 هزار بود دو روز پیش چک کردم دیدم 17 هزار شده چرا؟ این قدر تغییر ؟؟؟
      چوون من 7 عدد متن منتشر کردم بدون اینکه هیچ ورودی رو اون 7 متن من از گوگل اورده باشه و تعداد 10-15 عدد هم ورودی من از گوگل در طی این دو هفته تغییر کرده بود این منطقی می یاد؟؟ با توجه به صحبت هایی که من درباره معیار رتبه بندی الکسا در همین جلسه گفتم؟ نه ! ولی شده
      و نظرم در مورد سوالت این هست که بعید نیست که باعث بهبودرتبه الکسا بشه این روشی که تو گفتی ولی من تست نکردم الان دارم جلسه 15 که روش های کاهش رتبه الکسا هست، می نویسم دوست دارم این روش که تو گفتی رو تست کنم و نتیجه اش رو د رجلسه 15 شیر کنم.
      اما اما اما اما
      من عاشق چرایی ها هستم. چرا آدم باید همچین کاری کنه؟ ارزش همچین ریسکی رو داره که سایت رو بدی دم یک ربات؟ ریسک چی؟ این کاری که ربات روی سایت ات انجام می ده روی سئو سایت تو و فریب گوگل موثره. شاید الکسا نفهمه(مطمئن نیستم ) اما مطمئنم گوگل به شدت قوی هست و به این راحتی نمیشه دورش زد. و ممکنه سایت تو توسط گوگل جریمه بشه که دیگه هم سیخ می سوزه هم کباب اینجوری وقتی سایت تو توی گوگل نباشه رتبه الکسا ات هم می پره.

  5. سلام وقت بخیر
    سپاسگزارم بخاطر مقالات عالی سایت
    سوالم اینه شما این مقالات را به صورت پی دی اف به کابر نمیدید ؟ من نیاز دارم

    1. سلام فاطمه.
      میتونید کنترل P کنید. PDF این موارد در حال حاضر نیست.

  6. یه سوال داشتم
    به عنوان مثال من یه سایتی دارم که ای پی کشور A را روی اون بستم
    اما خیلی ها از کشور A آدرس سایت من را با مرورگر چک میکنند
    آیا این ریکوست ها تاثیری بر نمایش اون کشور در لیست کشورهای پر بازدید داره یا نه ؟
    یعنی اون کشور توی رتبه بندی من ظاهر میشه یا نه ؟
    ممنون

    1. ای پی سایت شما توی این مورد مهم نیست.
      ای پی بازدید کننده (ریکوئست) مهم هست.
      فرض کنید بیشترین بازدید از وب سایت میزفا رو کاربران هندی دارن. پس رتبه بندی وبسایت من براساس سایت های هندی خواهد بود. درواقع یک رتبه جهانی دارم و یک رتبه داخل هند. حتی اگر سرور داخل ایران باشه.
      سایر کشورهای برتر از نظر بازدید کننده بر روی وبسایت من رو هم الکسا نمایش میده.

      1. با سلام خدمت شما
        من میخوام در صفحه اول وبلاگم tejaratclicki.rozblog.com نوار نمایش رتبه سایت رو قرار بدم تا کاربرا بعد از ورود به وبلاگم بتوانند رتبه سایت خودشون رو اونجا ببینند سوالم از شما این هست آیا امکان داره کد نمایش رتبه الکسا رو تو وبلاگم قرار بدم و این کد رو از کجا میتونم تهیه کنم اگر هزینه باید پرداخت کنم لطفا راهنمایی کنید.
        با تشکر از شما

        1. سلام سعید
          رتبه سایت خودشون رو ببینن؟ اگر قصد دارن رتبه سایت اونا رو نمایش بدی اره باید برنامه نویسی بشه. تو مقاله مشاهده رتبه الکسا ابزارها رو معرفی کردیم ولی اینطوری نیست که بتونی تو سایت خودت از این ابزارها استفاده کنی.

  7. خواندن این مقاله بسیار عالی و لذتبخش بود، چون سالهاست که همه‌ی مطالب در مورد الکسا کپی و غلط بود حتی در بلاگ های انگلیسی زبان
    ممنون از شما بابت تولید محتوای منحصربفرد و مفید

    1. سلام دوست عزیز.
      خوشحالم از مقاله ها استفاده کردید.
      بازم به ما سر بزنید و حضورتون باعث افتخاره.

  8. سلام علی، من توی مقاله جواب به این سوال تو رو دادم ها، کجاش؟ قسمت نحوه رتبه بندی سایت الکسا تازه با مثال هم توضیح دادم که بیشتر براتون جا بیفته: به مثال من دقت کن.
    در واقع شما اگه با یک ای پی 1000بار در روز به سایت سر بزنی، 1 بازدید کننده یونیک به حساب می یاد و یک صفحه سایت رو 1000 بار در همون 24 ساعت ببینی باز هم تعداد بازدید صفحه یونیک سایت تو1 بار محاسبه میشه. چرا اینجوری هست؟
    چون همون طور که در مقاله توضیح دادم
    رتبه الکسا بر اساس ترکیب بازدید کنندگان روزانه و تعداد بازدید های صفحه یکتا محاسبه میشن.
    حالا سوال من از تو
    آیا در هر رفرش ip تو داره تغییر می کنه یا نه؟

  9. درود
    مرسی از مقاله ی خوبتون
    سوال مهمی برام پیش اومده
    آیا با نصب مثلا 5 سرور مجازی ویندوز و نصب مرورگر روی اونها و تولبار الکسا و ایجاد مثلن 50 صفحه تستی در یک سایت با رفرش خودکار با تگ meta reftesh به طور شبانه روز روی این سرور مجازی ها از اون 50 صفحه اتوماتیک بازدید زده بشه ، آیا تاثیری در رتبه الکسا داره یا اینکه الکسا هوشمند هست و اون بازدید ها رو در دیتای خودش قرار نمیده ؟

    1. سلام علی.
      اکثر ربات هایی که مینویسن همین کارها رو میکنن. ولی چ فایده این همه هزینه کنم که چی بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=