جلسه ۱۸ – علت افت شدید رتبه الکسا

علت کاهش رتبه الکسا به صورت ناگهانی چی هست؟

علت افزایش رتبه الکسا

من سایتم رو تازه زدم، الان هیچ رتبه الکسا ای بهم نشون نمی ده یک خط تیره است میشه بهم بگید چجوری رتبه الکسا بگیره سایتم؟

قبلا من رتبه الکسا توی ایران داشتم الان چرا رتبه الکسا سایت من رو توی ایران هیچی نمی زنه؟

رتبه الکسا سایت من عالی بود الان هر روز داره رتبه الکسا ام افت می کنه! چیکار کنم؟ 

رتبه الکسا سایت من هر روز داره افت شدید می کنه ؟ چراااا؟

کدوم یک از اینها مشکل تو هست؟ به تک تک شون توی این مقاله می پردازم. 

پس با خیال راحت بشین پای این مقاله و به حرف هایی که قراره بزنم خوب گوش بده.

دلیل عدم نمایش رتبه الکسا

چرا سایت من در الکسا نیست؟!!! این سوال رو اغلب سایت های تازه تاسیس زیاد می پرسند.

عدم نمایش رتبه کشوری در الکسا
عدم نمایش رتبه کشوری در الکسا

هر کسی که وبسایت داره، و فعالیتی روی وبسایت نداشته، خیلی طبیعی هست که رتبه الکسا داخل ایران رو بهش نشون نده یا اینکه نشون بده ولی عدد بسیار بالایی رو نشون بده، به طور کلی

اگه رتبه الکسا جهانی ات بالای 1 میلیون هست یعنی هنوز توی بازی رقابت الکسا نیستی، و اصلا نه جوش افت رتبه الکسا ات رو بخور و نه هم نگران از دست رفتن اش باش خیلی سریع می تونی بهتر اش کنی، کافیه به اون روش هایی که در جلسه 15 روش های کاهش رتبه الکسا گفتم عمل کنی و تلاش کنی به آوردن ورودی ارگانیک از گوگل یا شبکه های اجتماعی ات.

طبق تجربه من به ورودی 100 -200 عدد بازدید کننده در روز که برسید شما به رتبه 1 میلیون جهانی و زیر 30 هزار ایران می رسید. ( البته این صرفا تجربه شخصی هست و شاید نشه به اون استناد کرد)

استثنا برای سایت های مخاطب موبایلی

فقط یک استثنا پیدا کردم و اون وبلاگ ای بود که روزانه 2000 بازدید کننده داشت، رتبه الکسا اش رو به شدت بالا نشون می داد، 22 هزار ایران رتبه الکسا بسیار بالایی بود برای یک وبسایت با 2000 بازدیدکننده ، و این باگ بسیار عجیبی الکسا بود که چنین وبسایتی رو داره بالای 20 هزار ایران می بینه.

قبلا فکر می کردم چون بالای 90 درصد مخاطب های اون وبسایت موبایلی هستن ، و الکسا داده های خودش رو از افزونه ها می گیره و امکان نصب افزونه روی موبایل نیست متوجه بازدیدکننده های موبایلی نمیشه.

ولی این تفکر من اشتباه بود، چرا که وبسایت خودم هم 92 درصد بازدیدکننده هاش موبایلی بودن اما به محض اینکه فعالیت شروع شد و ورودی از گوگل آومد به بازدید 110 -90 در روز که رسید رتبه الکسا رو زیر 20 هزار نشون می داد.

هنوز دلیل قانع کننده ای برای خودم و شما پیدا نکردم که چه دلیلی ممکن هست وجود داشته باشه، که سایتی که بالای 2000 بازدید کننده روزانه داره چرا باید رتبه 22 هزار رو داشته باشه، و سایتی که بازدید روزانه اش 120 عدد هست چرا رتبه 18 هزار الکسا رو داشته باشه؟ به جز این که بگم یک باگ الکسا است!؟

می تونه این بخش رو حذف هم بکنید، یا اینکه توضیح بدید دلیلی اش چی می تونه باشه ؟

افت رتبه شدید الکسا وب سایت اخیرا

این که دچار افت رتبه الکسا و نوسانی شدن رتبه تون خواهید شد هیچ شکی نکنید، مخصوصا زمانی که فعالیت تون روی وبسایت تون رو کم می کنید.

رتبه جهانی الکسا اگه به زیر 500 هزار جهانی برسه تقریبا به یک استیبلی رسیده و خیلی دیگه رتبه ات یهو بالا و پایین نمیشه. 

اما اگه بین 1 میلیون تا 500 هزارجهانی هستی، امکان تغییر رتبه ات خیلی زیاد هست. کافیه یک مدتی توی سایت ات محتوا نزاری، یا به سایت ات دست نزنی ، قبلا یکی پرسیده بود، تا یکی دو ماه پیش رتبه الکسام 17 هزار ایران بودم بعد همین طور افزایش رتبه داشتم الان رتبه الکسام شده بالای 100 هزار ایران. 

اگر مثل سابق دارید فعالیت می کنید، علت پایین آمدن رتبه الکسا شما می تونه از تغییر سایر رقبا و سایر وبسایت ها هم ناشی بشه. چرا که نه تنها تعداد بازدید کننده های شما بر روی رتبه الکسا اثرگذار هست بلکه فعالیت سایر رقبا و سایر وبسایت ها هم در اون دخیل هست.

دلایل افزایش رتبه الکسا چیست؟

علت افزایش رنک الکسا چی می تونه باشه؟ قانون کلی اش این هست

بد تر شدن رتبه الکسا = کاهش تعداد بازدید کننده های سایت و بازدید های صفحه

بعد همین قانون بلعکس هم هست،

هر چه تعداد بازدیدکننده بیشتر = رتبه الکسا شما بهتر یعنی افزایش رتبه الکسا

پس دلیل افت رتبه های الکسا اغلب بر می گرده به ریزش بازدیدکننده های وبسایت شما.

1: تبلیغات رو قطع کردی؟ 

ممکنه قبلا تبلیغ می رفتی ، چه گوگل ادز چه CPC چه کمپین های شبکه های اجتماعی ات، اگر اون ها رو قطع کرده باشی و اون تبلبغات بازدید کننده زیادی رو وارد سایت ات می کردن الان اون همه بازدیدکننده دیگه وجود نداره و همین عامل علت بالا رفتن رتبه الکسا شما شده.

2: استمرار نداشتن در خرید بازدید های فیک

اگر از کسایی هستی که مخاطب جلسه 16-17 من بودی و رفتی سراغ روش های دور زدن الکسا و از بازدید ها و ترافیک های فیک استفاده کردی و به دنبال روش بسیار سریع برای کاهش رتبه الکسا سایت ات بودی، و می گفتی وقت ندارم.

حالا طبیعی هست که همان طور که سریع رشد کردی همون طور هم تغییر ناگهانی رتبه الکسا داشته باشی، چون اون افزایش و رشد سریع به خاطر بازدید ها و ترافیک های فیکی بود که به سایت شما می یومدن و حالا اگه اون بازدید ها رو قطع کنید، و روی سئو سایت تون هم کار نکرده باشید و ورودی ارگانیک از گوگل دریافت نکرده باشید که جایگزین اون بازدید های فیک بشن.

طبیعی هست که افت شدید رتبه الکسا رو شاهد باشی، الان هم غصه نخور، برو سراع روش هایی که در جلسه 15 گفتم اینجوری حداقل بعد از مدتی تلاش به یک پایداری می رسی و دیگه بازدید از خود گوگل میگیرید و جایگزین این بازدیدها و ترافیک های فیک می کنی. 

جمع بندی و سخن آخرم 

ببینید، دلیل افت رتبه الکسا شما بعد از این عامل که به خاطر کاهش بازدیدکننده ها و ترافیک سایت شما بوده علت بعدی اش این هست که در میدان رقابت با بقیه سایت ها شاید چندین سایت بهتر از شما عمل کردن و برای همین باعث شده که رتبه شما افت کنه. 

ولی از من می شنوید، الکسا رو معیار مناسبی برای کیفیت و شاخص عملکرد تون نزارید. به جاش روی فروش و میزان تعامل کاربر با وبسایت تون تمرکز کنید.

و بهترین ابزار های تحلیل سایت خودتون سرچ کنسول گوگل و گوگل آنالتیکس هستن، این دو ابزار همه چیز رو به طور دقیق درباره وضعیت وبسایت تون بهتون میدن، سعی کنید روی شاخص های خود گوگل و همین دو ابزار اش تمرکز کنید و وضع خودتون رو روز به روز در دو ابزار سرچ کنسول گوگل و گوگل آنالتیکس بهتر کنید.

فاطمه درویشی
کی هستم؟ باید بگم هنوز هم خودم نمی دونم. اما میدونم؛ یک سئوکار که عاشق کوهنوردی و کوله گردی و شناس، جدیدا هم دوچرخه سواری. دارای تیپ شخصیتی ENTJ و IFC3 . تمایلاتم:  رهبری و مدیریت  مخفی کردن عدم امنیت  بهره وری  تجربه های چالشی . دغدغه هام؟ کشف خود واقعی ام؛ ثروتمند تر شدن کشاورز ها؛ که سایت زعفروش از دل همین دغدغه ام متولد شد. اگه دوست داری بیشتر درباره من و زندگی کاری من بدونی برو سایت شخصیم؛ این پایین دکمه خونه رو بزنی می ری داخل سایتم!

11 نظر

11 پاسخ

  1. سلام. وب‌سایت من قبلاً با میانگین ۵۰ بازدید در روز رتبه جهانی یک میلیون و چهارصد هزار داشت و رتبه ملی ۴۵ هزار. من مدتی روی وب سایتی کار کردم و آن را بهبود بخشیدم و بازدید سایتم به میانگین روزانه ۱۰۰ رسید و رتبه جهانی من به ششصد هزار رسید و رتبه ملی ۲۳ هزار. اما ناگهان رتبه من در الکسا شروع به بالا رفتن کرد و به یک میلیون و هشتصد هزار جهانی و هفتاد هزار ملی رسید بدون اینکه تعداد بازدید کنندگان من کاهش یابد. علت چه می‌تواند باشد؟

    1. سلام
      مقاله رو مطالعه کردید؟ چون پاسخ شما داخل مقاله هست.
      از طرف دیگه الکسا تموم شد و رفت و دیگه رتبه هاش رو اپدیت نمیشه

    2. سلام
      مقاله رو مطالعه کردید؟ چون پاسخ شما داخل مقاله هست.
      از طرف دیگه الکسا تموم شد و رفت و دیگه رتبه هاش رو اپدیت نمیکنه

    3. سلام این باگه انگار برامنم بازدید همینطور بالا داشت میرفت از 3 میلیون یهو رفت 10 میلیون بااینکه ورودی یونیک بهتر شد

  2. درود و احترام جناب آریافر
    واقعا همانطور که فرمودید رتبه الکسا اصلا معیار خوبی نیست و در سابق چیزی داشته و در حال.
    حال اینکه 11 اردی‌بهشت هم از کار خود کنار کشید!
    عارضم خدمتتان که حدودا 4 ماه گذشته سایت بنده رتبه 420هزار جهانی و 11هزار ملی داشت
    به طور کاملا ناگهانی به 1.300 میلیون کاهش پیدا کرد
    هرچند که بازدید ماهیانه 2000 نفر و با 5% درصد خرید قطعی آنها، بهتر از بازدید ماهیانه 200 هزار ربات (فیک) و با خرید 1% هست!
    جالب اینجاست که ما از هیچ ربات افزایش بازدید استفاده نمیکردیم و نمیکنیم، از هیچ نوع بک لینک خریدنی استفاده نکردیم و حتی‌الامکان سعی کردیم طبق استانداردهای سئو و الگوریتم‌ها قدم برداریم.
    کماکان این مورد برای ما مبهم بود تا اینکه با اعلان الکسا مبنی بر بازنشستگی خود روبرو شدیم. هرچند که اهمیتی به رتبه الکسا نمیدیم اما برای دریافت پاسخ به این سوال، آیا امکان دارد که این اتفاق مبنی بر تعطیلی الکسا بوده یا احتمال دخالت رقبا بوده؟ نظر احتمالی شما چیست؟
    پیشاپیش از نظر شما سپاسگزارم

    1. سلام امیدوارم خوب باشید.
      الکسا کلا مبهم هست و با همین مبهم بودن ها به دنیا اومد و از دنیا داره میره.
      ولش کنید این معیار شکننده رو.
      سعی کنید معیار بهتری پیدا کنید، رتبه سایت در گوگل در حدود ۵۰۰ کوئری (کلمه کلیدی) برای هر سایتی بهترین معیار برای ارزیابی درست هست. هر چی تعداد کلمات بالاتر باشه ارزیابی و نتیجه کار میتونه دقیق تر باشه، ما برای این کار از ابزارهای بررسی کلمه کلیدی استفاده میکنیم مثل mizfa.tools حالا شما میتونید از هر ابزاری که دلتون میخواد استفاده کنید یا حداقل در اکسل بنویسید.
      وقتی معیار ما یک ابزار اشتباه هست چرا باید الکی وقت بذاریم دنبال نظرات احتمالی باشیم که بعد مبهم در مبهم رو به وجود بیاریم؟ یک معیار درست و حسابی آدم پیدا میکنه و دنبال نظرات دقیق میگرده.
      ممنونم از حضورت.

  3. به نظرم رتبه الکسا دیگه مثل سابق معیار خوبی نیست! مثلا یکی از سایت های من با هزار بازدید رتبش چهل هزاره و یکی دیگه با چهار هزار ای پی رتبش هفتاد هزار! اصلا عادلانه نیست و قبلا خیلی کمتر بود

    1. سلام
      مگه سابق چی داشته که الان نداره؟ سابق هم خوب نبود.
      درباره معیار الکسا و اهمیت اون این مقاله به صورت صوتی توضیح دادیم حتما بخونید.

  4. ممنون سایت من رتبه زیر 20هزار داشت عرض 4روز نوشته الکسای کشوری ندارید اصلا کاری هم نکردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=