جلسه ۱۹ – مشابه و جایگزین ابزار الکسا

جایگزین سایت الکسا

چه سایت هایی هستند که مثل الکسا به رتبه بندی وبسایت های جهان می پردازه؟ 

چه سایت هایی مشابه و جایگزین الکسا هستند؟

باید بهتون بگم که ابزار ها و سایت های دیگه ای هستن که مثل الکسا به رتبه بندی وبسایت های می پردازند، ولی هیچ کدوم شون به اندازه الکسا معروف نشده.

برای همین اگر دقت کرده باشید تنها وبسایتی که زیاد به گوشتون خورده خود الکسا بوده. و کلا هر وب سایتی به یک چیز معروف میشه، مخصوصا اگر بخواد بیزینس پایداری در فضای آنلاین داشته باشه، یک مزیت رقابتی برای خودش ایجاد می کنه و برای همین مزیت رقابتی اش هست که می تونه دوام داشته باشه و بمونه.

الکسا هم برای رتبه بندی و اینکه این رتبه بندی رو فارغ از تحریم ها و بدون خرید پنل پولی به همگی اعلام می کنه مورد توجه قرار گرفته، هستند وب سایت هایی که برای دادن رتبه و آنالیز سایت باید پنل پولی شون رو حتما بگیرید و کدی رو در وبسایت تون قرار بدید مثل Quantcast که شاید حتی به گوش شما هم نخورده باشه.

حالا بریم ببینیم که این وبسایت ها که مشابه الکسا هستند کدوم وب سایت ها هستن و شیوه کارشون به چه شکل هست؟

سمیلار وب 

بهترین ابزار بعد از الکسا، سمیلار وب هست.

می تونید همین الان اکستنشن اون رو از اینجا دانلود کنید و با کلیک روی اکستنشن روی هر وبسایتی که باشید اطلاعات اون رو ببنید، البته سمیلار وب هم مانند الکسا و خیلی دیگه از ابزار های تحلیل سایت پولی هست ولی بخش بسیار خوبی از اطلاعات رو میشه بدون گرفتن اکانت پولی هم مشاهده کرد.

وقتی که اکستنشن رو نصب کنید، دقیقا مشابه تصویر زیر در سمت راست صفحه براتون اطلاعات اون وبسایت رو می یاره و کافیه روی دکمه آبی رنگ بزنید.

( در ویدیو جلسه 17 کاهش تضمینی رتبه الکسا، سمیلار وب رو معرفی کردم.)

اکستنشن سمیلار وبتحلیل و آنالیز سایت

بعد از اینکه دکمه آبی رنگ more insights رو بزنید، می بینید که وبسایت رو بر اساس رتبه جهانی و رتبه در کشوری و حتی رتبه بندی در اون دسته بندی که وبسایت شما قرار داره بهتون می ده.

یک ذره اسکرول کنید در همین صفحه، نمودار تعداد بازدید های 6 ماهه گذشته وبسایت تون رو هم نمایش می ده

الان برای سایت میزفا میگه در ماه 125 هزار بازدید داشته، و نمودار آبی رنگ هم اگر دقت کنید و موس رو بر روی اون ببرید عدد که هر ماه بازدید داشته رو بهتون نشون می ده.

بعد از این قسمت، ترافیک وبسایت تون که از چه کشوری هستن رو بهتون نشون می ده، اگه دقت کنید هم با درصد بهتون نشون می ده و هم یک علامت سبز رنگ با درصد یا قرمز رنگ هست که نشون می ده میزان ترافیک شما در این این کشور افت داشته یا رشد داشته؟

که البته حواستون به VPN باشه لزوما فکر نکنید که چون داره میگه از آمریکا یا آلمان یعنی واقعا مخاطب شما از آلمان یا آمریکا هستند، شاید باشند ولی ممکنه هم ایران باشند که از VPN استفاده می کنند.

و بعد بهتون میگه که این میزان که سایت شما ترافیک داره، از چه کانال هایی دارن وارد وبسایت شما میشن؟

از گوگل چند درصد؟ از شبکه های احتماعی ؟ از سایت هایی که به شما لینک دادن و از direct یعنی مستفیم ادرس وبسایت تون رو زدن. هر کدام چند درصد ترافیک سایت شما رو تامین می کنند؟

  • بعد برای بعضی از وبسایت ها یکسری از این نمودار ها رو نشون نمی ده، برای بعضی دیگر از وبسایت ها ممکن هست با جزئیات بیشتری نشون بده.  ولی قسمت های مهم اش که برای همه وبسایت ها قابل نمایش هست رو بهتون گفتم. 
  • راستی اگه وبسایت شما ورودی کمی داشته باشه اصلا ممکن هست هیچ کدام از این نمودار ها و عکس هایی که بهتون نشون دادم رو نمایش نده. بستگی به میزان ترافیک وب سایت تون داره که اون نمودار ها رو نشون بده یا نه؟ 

وب سایت بعدی که نمی شه جایگزین سایت الکسا کرد، ولی چون یک مدل رتبه بندی ارائه می ده می تونم جز سایت های مشابه سایت الکسا اون رو در این قسمت معرفی کنم.

سایت moz

فکر می کنم این سایت رو برای تحلیل سایت خیلی ها بشناسند، و اکادمی آموزشی که داره. وقتی وارد این وبسایت بشید می تونید به شکل رایگان از بخش ابزار رایگان سئو اش آدرس وب سایت تون رو وارد کنید و مثل شکل زیر یک تحلیل کلی رو بهتون بده.

که من در این بخش از مقاله با Domain Autority و page Autority اون کار دارم. این دو معیاری هست که موز وبسایت ها رو دارهاز نظر قدرت دامنه و قدرت صفحه با هم مقایسه می کنه.

البته برای اینکه هر صفحه page Autority اون رو ببینید باید اکستنشن moz رو نصب کنید، که می تونید اون رو ا زاینجا دانلود و نصب کنید.

با فعال سازی اکستنشن موز روی هر صفحه ای که باشید، دامین اتوریتی آون وبسایت و پیج اتوریتی اون صفحه رو به شما نشون می ده. مثلا برای همین صفحه از آکادمی میزفا DA=12 , PA=20 در نظر گرفته.

یک بخش جالب اش هم این هست وقتی که کلمه ای رو در گگوگل سرچ می کنید، برای تک تک وبسایت ها به صورت یک نوار مجزا DA,PA رو نشون می ده و می تونید اعتبار های هر دامنه و صفحه رو ببینید.

و این روش اعتباری که به هر دامنه و هر صفحه وب سایت می دهد بیشتر اش اعتبار لینک هست، هر چه شما لینک های معتبر تری داشته باشید، اعتبار شما نزد گوگل بیشتر میشه.

گنجی به اسم گوگل آنالتیکس و گوگل سرچ کنسول

هر جا، دقت کنید هر جا اسمی از تحلیل و آنالیز سایت شد، بدونید که بهترین ابزار ها و سایت ها مال خود گوگل هستند، هیچ کدام از کمپانی های الکسا، موز، سمراش و سمیلار وب و… به اندازه گوگل قوی نیستند، و شما هر چیزی رو که بخواید درباره وضعیت سایت خودتون بدونید و آنالیز بکنید رو سرچ کنسول و گوگل آنالتیکس در اختیار شما قرار می ده.

پس جای هیچ نگرانی به خودتون راه ندید، بهترین ابزار ها رو شما به رایگان در اختیار دارید، کافیه نگاهی به سرچ کنسول و گوگل آنالتیکس سایت تون بندازید و ببینید چه دیتای فوق العاده رایگان و دقیقی رو داره بهتون می ده که هیچ ابزاری هیچ ابزاری توان مشابه اش رو نداره.

قبلا اگه خاطرتون باشه بهترین سایت های تحلیل رقبا رو معرفی کردم، و اگر کار با آنالتیکس و سرچ کنسول رو نمی دونید توصیه اکید دارم که حتما مقالات 0-100 رایگان آموزش سرچ کنسول میزفا و مقالات رایگان آموزش گوگل آنالتیکس میزفا رو با دقت بخونید.

و اگر وقت کم دارید یا اینکه مثل من بیشتر به دنبال ویدیو دیدن هستید تا خوندن مقاله، دو دوره فوق العاده کاربردی و عملی میزفا که بهترین دوره هایی هستند، که شما می تونید توی فضای اینترنت پیدا کنید رو حتما تهییه کنید و آموزش شون رو شروع کنید.

دوره آموزش گوگل آنالتیکس میزفا

دوره جامع سرچ کنسول جدید میزفا

سایت های مشابه الکسا که منسوخ شدن

چندین وب سایت قدیمی هم وجود دارند که چون بروز رسانی نشدن اصلا توصیه نمی کنم که بخواهید از آن ها استفاده کنید. مثل وب سایت های Ranking.com ، CustomRank و Quantcast .

قبلا شاید مورد استفاده قرار می گرفتند اما الان به نسبت الکسا و سمیلار وب و موز به نظرم اصلا قابلیت استفاده هم ندارند و اگر سری به وبسایت هاشون بزنید متوجه حرف من خواهید شد. و حتی پیج رنگ خود گوگل هم خیلی وقت هست که از کار افتاده و دیگه گوگل اون رو پشتیبانی نمی کنه.

شما چه ابزار های دیگه ای رو می شناسید که به رتبه بندی وبسایت ها بپردازه؟ و بشه اون رو جایگزین الکسا کرد ؟ اگر سایتی بود که می شناختید ولی من در این مقاله بهش اشاره ای نکرده بودم رو حتما توی کامنت ها بنویسید.

فاطمه درویشی
کی هستم؟ باید بگم هنوز هم خودم نمی دونم. اما میدونم؛ یک سئوکار که عاشق کوهنوردی و کوله گردی و شناس، جدیدا هم دوچرخه سواری. دارای تیپ شخصیتی ENTJ و IFC3 . تمایلاتم:  رهبری و مدیریت  مخفی کردن عدم امنیت  بهره وری  تجربه های چالشی . دغدغه هام؟ کشف خود واقعی ام؛ ثروتمند تر شدن کشاورز ها؛ که سایت زعفروش از دل همین دغدغه ام متولد شد. اگه دوست داری بیشتر درباره من و زندگی کاری من بدونی برو سایت شخصیم؛ این پایین دکمه خونه رو بزنی می ری داخل سایتم!

2 نظر

2 پاسخ

  1. با سلام و درود. در یکی از جلسات گفته شده بود(دقیق خاطرم نیست) که کاربرانی که با موبایل وارد سایت میشن الکسا اونها رو جزو رو شناسایی نمیکنه، چون در موبایل افزونه ای نصب نیست. حالا دنبال اون مقاله هستم!!!
    باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=