جلسه 7 – اصطلاحات ابزار الکسا

آشنایی با اصطلاحات و عبارات تخصصی الکسا

اصطلاحات ابزار الکسا
اصطلاحات ابزار الکسا

بنظرم افراد در عمل بهتر مفاهیم رو یاد می گیرند، و آموزش و یادگیری در حین انجام کار، تاثیر بیشتری داره؛ حداقل برای شخص من تا به حال این صدق کرده.

در این جلسه از آنالیز سایت در الکسا قرار هست درباره اصطلاحات تخصصی الکسا با هم صحبت کنیم، و قصدمون در این مقاله صرفا آشنایی با اصطلاحات و عبارت های الکسا هست، همین ابتدا ازتون می‌خوام این انتظار رو از خودتون نداشته باشید که بخواید در این جلسه اصطلاحات رو خیلی خوب یاد بگیرید، در جلسات بعدی این موارد رو با هم باز می‌کنیم؛ و خیلی عمیق‌تر از آنچه که در این جلسه بیان کردیم به اون ها می‌پردازیم؛ و قول میدم به تک تک تون درصورتی که با من همراه باشید، و مثل من، شما هم سایت تون رو با توجه به آموزش های هر جلسه تحلیل و آنالیز کنید، به همه این اصطلاحات مسلط خواهید شد، و نگرانی از بابت این موضوع نداشته باشید.

اصطلاحات ابزار الکسا رو بر اساس هر بخش جدا کردم. که شما بدونید که هر کدوم از این اصطلاحات در چه بخشی از ابزار الکسا وجود داره؟ هرگونه ابهام یا سوالی هم بود حتما بپرسید؛ هر چی تعامل مون با هم بیشتر باشه میزان یادگیری و عمق فهمیدن من و شما هم بیشتر میشه.

قبل از اینکه ادامه مقاله رو مطالعه کنید حتما حتما سایت خودتون رو به کمک مقاله مشاهده رتبه سایت در الکسا بررسی کنید و یک تب در مرورگر از سایت خودتون در الکسا داشته باشید تا بتونید یک درک خوبی از سایت خودتان به کمک این ابزار داشته باشید هر چند ما از بخش های مختلف الکسا که مربوط به میزفا هست اوردیم.

بخش KEYWORD OPPORTUNITIES در الکسا

اصطلاحات KEYWORD OPPORTUNITIES پنل الکسا
اصطلاحات KEYWORD OPPORTUNITIES پنل الکسا – روی عکس بزنید بزرگ تر میشه.

Keyword Gaps

چه کیوردها و کلمات کلیدی هستند، که شما در سایت تون ندارید، اما رقیب هاتون از اون کلمات کلیدی دارند ورودی می‌گیرند؟ نه اینکه این کلمات کلیدی در سایت شما نباشند، بلکه سایت شما روی این کلمات رتبه ای کسب نکرده.  الکسا بهتون میگه که رقیب های شما حدودا چه میزان از این کیورد ها ورودی کسب می کنند.

Avg Traffic to Competitors

تخمینی از ترافیکی که رقبا برای این کلمه کلیدی بدست می یارند(نمره ای بین 1-100).

Search Popularity

تخمینی از میزان جستجوی این کلمه کلیدی در تمام موتورهای جستجو (نمره ای بین 1-100).

Easy-to-Rank Keywords

کلمه هایی که در حال حاضر سایت شما در اون ها رتبه ای کسب نکرده، اما کسب رتبه در این کلیدواژه ها برای وبسایت شما راحت هست. (البته زیاد باور نکنید چون خیلی وقت‌ها کلمات سخت رو پیشنهاد میشه ولی درکل بد نیست)

Relevance to this Site

تخمینی از ارتباط کلمه کلیدی با سایت شما؛ که امتیازی بین 1-100 هست، و این تخمین بر اساس ارتباط کلمه کلیدی با سایر کلمات کلیدی که الان ترافیک وبسایت شما رو داره تامین می کنه به دست می یاد؛ هر چی این امتیاز به 100 نزدیک تر یعنی ارتباط این کلمه کلیدی با سایت شما بالاتر هست.

Buyer Keywords

کلمات کلیدی هایی که کاربر با سرچ اونها قصد خرید پیدا می کنه، در واقع این کلمات در سایت شما هستند، و ممکنه در خیلی از این عبارت های کلیدی سایت شما رتبه هم داشته باشه.

Organic Competition

تخمینی از میزان سختی برای کسب رتبه در این کلیدواژه هر چی عدد به 100 نزدیک تر یعنی سخت تر.

Optimization Opportunities

نمی دونم تا به حال به این مفهوم در زندگی برخورده اید یا نه! آنچه که تا به حال به دست آورده ای و الان داری رو بهینه بکن، بهتر از اینه که یه چیز جدید رو از صفر بسازی یا  کاری رو شروع کنی.

Optimization Opportunities درواقع همین هست، که شما برای افزایش ترافیک سایت تون، روی ارتقای جایگاه کلمه کلیدی هایی که الان در اون ها رتبه دارید تمرکز کنید، به جای اینکه بخواید روی یکسری کلیدواژه های جدید کار کنید.

بخش COMPETITIVE ANALYSIS در الکسا

اصطلاحات بخش COMPETITIVE ANALYSIS پنل الکسا
اصطلاحات COMPETITIVE ANALYSIS پنل الکسا – روی عکس بزنید بزرگ تر میشه.

Referral Sites

وبسایت شما و سایت های رقیب تون هر کدوم چند لینک از سایر سایت ها تونستید بگیرید؟ تعداد سایت هایی که به شما لینک دادند و تونسته الکسا پیدا کنه، رو بهتون نشون میده.

Traffic Sources

سایت شما و سایت رقیب هاتون هر کدوم در 30 روز گذشته میزان ترافیک وبسایتون از چه کانال هایی بوده ؟  هر کانال چند درصد میزان ترافیک کل وبسایت رو پوشش داده ؟ شبیه مواردی هست که در آموزش گوگل آنالیتیکس اشاره میشه ولی کمی کمتر. ( Social، Search، Referral، Direct )

Top Keywords

بیشترین ورودی سایت شما و سایت رقیباتون از چه کلیدواژه ها و کلمه کلیدی هایی هست؟  اون عبارت های کلیدی که بیشترین ترافیک رو برای شما و سایت رقیبتون به همراه داشتند رو می تونید در این بخش ببینید.

Search Traffic

چند درصد ترافیک از این کلمه کلیدی رقم خورده؟ هر کلیدواژه برای شما چند درصد داره ترافیک به سایت تون می یاره؟ (هم پولی هم ارگانیک یعنی هر ترافیکی که چه از راه سئو و طبیعی باشه و چه از راه مثلا تبلیغات در گوگل باشه رو میگن)

Organic Share of Voice

درصد ترافیکی که به شکل ارگانیک این کلمه کلیدی تونسته برای وبسایت شما ایجاد کنه (ترافیک فقط از سئو و طبیعی)

بخش AUDIENCE ANALYSIS در الکسا

بخش AUDIENCE ANALYSIS الکسا
اصطلاحات AUDIENCE ANALYSIS پنل الکسا

Audience Overlap

سایت های مشابه سایت شما، که مخاطب هاتون و کلید واژه هایی که با اون ها وارد سایت شما شدن با هم همپوشانی داشته، رو الکسا نشون میده. مثلا mizfa.com با mizfa.academy کلی همپوشانی داره و کاربران و کیوردهای یکسانی گاهی داره، البته در نسخه رایگان الکسا (عکس بالا) فقط ۵ تای اول نشون میده.

Site’s Overlap Score

چند درصد مخاطب ها و بازدید کننده های سایت شما با سایر سایت ها مشابهت و هم پوشانی داره؟ و در واقع این نمره بر این اساس هست  هم بر اساس مخاطب هست هم بر اساس کلمه کلیدی، هر چی این نمره بالاتر یعنی درصد همپوشانی بالاتر هست.

Similar Sites to This Site

سایت های مشابه سایت شما چه سایت هایی هستند؟ که این بر اساس نمره Site’s Overlap Score به ترتیب مرتب شده اند.

بخش TRAFFIC STATISTICS در الکسا

بخش TRAFFIC STATISTICS الکسا جدید
اصطلاحات TRAFFIC STATISTICS الکسا جدید – کلیک کنید تا عکس بزرگ تر بشه

Alexa Rank

میزان محبوبیت سایت شما نسبت به سایر سایت ها، یک عدد که رتبه شما در بین سایر سایت ها را اعلام می کند. قبلا درباره رتبه الکسا چیست؟ با هم مفصل صحبت کردیم.

Country Alexa Rank

رتبه الکسا سایت شما در کشوری که هستید چندم هست؟

global Alexa Rank

رتبه الکسا سایت شما در جهان چندم هست؟

Audience Geography

در 30 روز گذشته بازدید کننده های سایت شما از چه کشور ها و شهر هایی بودن؟ مخاطب های سایت شما از چه نقظه جغرافیایی وارد سایت شما شدن؟

Site Metrics

بخش Site Metrics الکسا
اصطلاحات بخش Site Metrics الکسا جدید – کلیک کنید تا عکس بزرگ تر بشه

Engagement در الکسا

میزان تعامل کاربران با سایت شما

Daily Pageviews per Visitor الکسا

تعداد بازدید صفحه به ازای هر بازدیدکننده وبسایت شما

Daily Time on Site در الکسا

میانگین زمان که بازدید کننده ها هر روز در سایت شما می گذرانند. البته زمان دقیق رو ابزار بسیار قوی آنالیتیکس میتونه به خوبی بده و خیلی خیلی بهتر از الکسا کار میکنه.

Bounce rate در الکسا

تعداد افرادی که وارد سایت شما شده اند، اما بدون هیچ اقدامی در سایت؛ از همان صفجه ای که وارد شده اند، خارج شدن؛ نسبت این افراد به تعداد کل افرادی که وارد وبسایت شما شدند بانس ریت نامیده می شود. ولی میدونید دقیقا بانس ریت چی هست؟

Site Flow الکسا

درواقع به شما می خواهد بگوید، که مخاطبین سایت شما قبل از اینکه وارد سایت شما شوند در چه سایت های دیگری بودند؟ و بعد از اینکه وارد سایت شما شدند بعد از آن وارد چه سایت های دیگری شدن؟ و این آمار و درصد ها را در 60 روز گذشته به شما نشان می دهد.

Visited just before

چند درصد از مخاطبین شما قبل از اینکه وارد سایت شما بشند در سایت دیگه ای بودند؟

Visited right after

چند درصد بازدید کننده های شما بعد از اینکه وارد سایت شما شدند، به سایت دیگه ای سر زدند؟

Total Sites Linking In

سایت شما چه تعداد لینک تونسته از سایر وب سایت ها جذب کنه؟ چه تعداد سایت به وبسایت شما لینک داده اند؟

سخن آخر این جلسه

 

مباحثی که تا این جلسه با هم درباره آشنایی با سایت الکسا داشتیم، چطور بود؟ جلسه 4 ام که درباره اهمیت رتبه الکسا و تاثیرش بر سئو صحبت کردیم؛ کلی جایزه داشت. می دونم خیلی از شما ها برنده اون جایزه می شید، اگه هنوز نظرتون رو ارسال نکردید ازتون می خوام همین الان برید و در بحث اون جلسه شرکت کنید، هیچ بعید نیست که شما هم برنده بشید!

راستی چیزی هست براتون گنگ باشه؟ تو نظرات همین صفحه حتما بگید من پاسخگو خواهم بود.

 

متفحص و نویسنده: فاطمه درویشی
ادیت و سئوی محتوا: پوریا آریافر

فاطمه درویشی
کی هستم؟ باید بگم هنوز هم خودم نمی دونم. اما میدونم؛ یک سئوکار که عاشق کوهنوردی و کوله گردی و شناس، جدیدا هم دوچرخه سواری. دارای تیپ شخصیتی ENTJ و IFC3 . تمایلاتم:  رهبری و مدیریت  مخفی کردن عدم امنیت  بهره وری  تجربه های چالشی . دغدغه هام؟ کشف خود واقعی ام؛ ثروتمند تر شدن کشاورز ها؛ که سایت زعفروش از دل همین دغدغه ام متولد شد. اگه دوست داری بیشتر درباره من و زندگی کاری من بدونی برو سایت شخصیم؛ این پایین دکمه خونه رو بزنی می ری داخل سایتم!

9 نظر

9 پاسخ

  1. سلام ممنون بابت سایت خوبتون
    داخل مطالب یک مقاله رو اشاره کردید در رابطه با (اضافه کردن تلگرام به شبکه های اجتماعی در گوگل آنالتیکس)اما مطلب رو پیدا نکردم

    1. سلام حسین
      ما اصلا تو سایتمون درباره تلگرام و شبکه های اجتماعی حرفی نزدیم. حتما یک جا دیگه خوندی. در نت سرچ کن.
      سایت ما در زمینه سئو مطلب مینویسه و نه شبکه اجتماعی.

  2. سلام
    در قسمت rank زیر estimate یک کادر سبز رنگ است. آن عدد چیست؟

    1. سلام مهدی
      اگر منظورت این گادر سبز رنگ کنار رتبه هست باید بگم نشون دهنده پیشرفت رتبه الکسا سایت هست. و اگر این کادر قرمز بود نشان دهنده افت رنک الکسا وبسایت شما هست.
      اینم عکس

  3. چرا چند ماهه با اینکه من بک لینک میسازم و مقالات خوبی در سایتم قرار میدم و کلا رسیدگیم به سایت نسبت به چند ماه قبل بیشتر شده اما رتبه الکسا من داره سقوط میکنه

    1. سلام میترا
      این سوال شما نشون میده که مقاله های الکسای ما رو خوب مطالعه نکردید.
      لطفا به ادرس زیر برسید و درباره الکسا اطلاعات بیشتر کسب کنید. به صورت خلاصه کارهایی که کردید ربطی به الکسا نداره. مثل این میمونه که بگید من هر روز دارم به خودم میرسم و ورزش میکنم ولی ماشینم پنچر شده. خب چه ربطی بهم داشتن؟
      لینک مقالات:
      https://mizfa.com/blog/category/seo/alexa-training-site-analysis-in-alexa/

  4. خیلی از این گزینه ها برای سایت من وجود نداره. علتش چیه؟

    1. سلام نغمه.
      چون داده هاتون کمه. به عبارت دیگر بازدید کننده کمی دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=