جلسه 9 – توضیح و تحلیل کامل امکانات پلن رایگان الکسا Site info

تحلیل سایتمان در بخش های رایگان الکسا

تحلیل سایت الکسا

قبلنا که تازه با سئو و دیجیتال مارکتینگ آشنا شده بودم، از سایت الکسا تنها استفاده ای که می کردم رتبه الکسا رو می دیدم، و از بقیه دیتا و اطلاعاتی که توی صفحه بهم نشون می‌داد سر در نمی‌یاوردم به همین دلیل اصلا بهشون نگاه هم نمی‌کردم.

اگه شمام مثل اون زمان من هستید، دوست دارید از بقیه اطلاعات و دیتای رایگانی که الکسا در اختیار تون می زاره، سر دربیارید؟!

دوست دارید بهتون بگم که از هر بخش پلن رایگان الکسا، میشه چه دیتا و اطلاعات رو درباره سایت خودتون یا سایت های رقیب تون دریافت کنید؟

اگه جوابتون بله هست، پس همراه من و میزفا تا آخر این مقاله باشید، تا با هم دیگه، تک تک بخش های رایگان الکسا رو آنالیز و تحلیل کنیم.

نکات مهم قبل از شروع تحلیل و بررسی

نکته مهم 1: این مقاله به صورت نوشته هست؛ برای اینکه بتونید بهتر از این مقاله استفاده کنید، شما هم همزمان با من وارد سایت الکسا بشید. من سایت میزفا خودمون رو زدم و می خوام براتون اطلاعاتی که الکسا درباره سایت میزفا میگه رو تحلیل و آنالیز کنم. شما هم سایت خودتون رو بزنید و همین طور که من دارم سایت میزفا رو تحلیل می کنم شما هم سایت خودتون رو همزمان با هر بخش که جلو می ریم با هم تحلیل کنیم، قبول؟!

نکته مهم 2: ممکنه شما گزارش رو به شکلی که الان دارید برای سایت میزفا می بینید نداشته باشید، و یکسری از گزارش های شما خالی باشه! چرا؟ چون سایت شما هنوز دیتای خیلی زیادی برای تحلیل اون بخش نداره و برای همین خالی هست. اما سایتی مثل میزفا که 5 سال داره روش به صورت حرفه ای کار میشه، دیتای خیلی جامع و کاملی داره برای همین تک تک گزارش های اون موجود هست.

نکته مهم 3: همزمان با سایت میزفا من یک سایت با رتبه 18 هزار الکسا رو هم دیتا اش رو بررسی می کردم، و متوجه شدم که دیتای سایت میزفا رو خیلی دقیق ارائه میده اما سایت با رتبه 18 هزار تقریبا می تونم بگم دیتاها و درصد هایی که برای اون سایت ارائه میداد دقیق نبودن، پس به رتبه سایت خودتون هم دقت کنید هر چی سایت شما بزرگ تر و ورودی بیشتری داشته باشه اطلاعات الکسا درباره اون صحیح تر هست.

نکته مهم 4: اغلب شما ها ممکنه سایت تون رو هنوز برای الکسا وریفای نکرده باشید، و الکسا هم با استفاده از ابزار هایی که داره تخمین می زنه و از همین ابتدا بدونید که دیتاش ممکنه خطا داشته باشه و واقعا همه چیز دقیق نیست اما حد و حدود خوبی رو بهمون میده و راهنمای کلی خوبی هست در برخی از بخش هاش، پس به دیتای الکسا مثل دیتای آنالتیکس و گوگل سرچ کنسول نگاه نکنید!

نکته مهم 5 : یکسری نکته مهم رو در درون مقاله میگم، لطفا با دقت اونها رو بخون!

در جلسه قبل درباره آموزش ثبت رایگان سایت در الکسا با هم مفصل صحبت کردیم، و در این جلسه هم طبق توضیحات بالا قراره قسمت های رایگان در الکسا رو با هم تجزیه و تحلیل کنیم، هر جایی رو احساس کردید مبهم و گنگ گفتم رو حتما در کامنت از من بپرسید.

الان آماده اید این جلسه از آشنایی با الکسا رو شروع کنیم؟

برای اینکار کافیه وارد بخش site info الکسا بشید، قبلا در جلسه ۴ “مشاهده رتبه سایت خودم در الکسا” در این بخش روش های ورود به site info الکسا رو گفتیم. بعد از ورود به صفحه site info الکسا و زدن آدرس سایت تون، صفجه ای مثل شکل زیر براتون نمایش داده میشه.

تحلیل و انالیز سایت با امکانات رایگان الکسا
تحلیل و انالیز سایت با امکانات رایگان الکسا

آدرس سایت تون رو مثل من در بخش کادر قرمز رنگ بزنید، و بعد دکمه Run Analysis رو بزنید.

 

تجزیه و تحلیل بخش OVERVIEW در الکسا

بعد از اینکه آدرس سایت رو وارد می‌کنید دقیقا شکلی مثل شکل زیر به شما نشون داده میشه، در بخش 1 آدرس سایتی هست که شما قصد تحلیل و بررسی اون رو با Site info دارید.

قسمت 2 ام چهار رقیب این سایت رو برای شما می یاره و میگه آنالیز این سایت در مقابل این 4 سایت رو قراره ببینید.

بهش overviwe site info الکسا
توضیح و تحلیل کامل امکانات پلن رایگان الکسا site info

در بخشOVERVIEW الکسا به طور کلی 5 نمونه گزارش مشاهده می کنید که این 5 گزارش در اصل از 4 بخش مهم
KEYWORD OPPORTUNITIES
COMPETITIVE ANALYSIS
AUDIENCE ANALYSIS
TRAFFIC STATISTICS و در نهایت یک دیتای کلی و آماری آماده کرده و در این بخش به شما در یک نگاه نشون می ده. که این 5 گزارش مهم ترین گزارش صفحه Site info الکسا است، که برای راحتی و در دسترس بودن اون رو همون ابتدا گذاشته، و درصورت علاقه مندی شما به اون گزارش می تونید روی اون کلیک کنید و به قسمت گزارش مربوطه که با اطلاعات بیشتری هست، برید.

بخش KEYWORD OPPORTUNITIES BREAKDOWN در الکسا

در شکل بالا با عدد 3 نشون داده شذه، و  با نمودار خلاصه گزارش بخش کیورد سایت رو بهتون میگه. اینجا میگه مثلا سایت میزفا:

26000 کیورد گپ داره یعنی چی ؟ یعنی این تعداد کلمات کلیدی هستند، که میزفا ازش ورودی نداره، اما سایت رقیب های میزفا از اون کلمات کلیدی دارند ورودی می‌گیرند.

حدودا 8100 کلمه کلیدی در میزفا هست، که  میزفا راحت می تونه توی اونها رتبه کسب کنه. اما در حال حاضر رتبه در اونها نداره.

2600 کیورد هم الکسا تشخیص داده که فرصت های بهینه سازی برای سایت میزفا هستند. یعنی چی؟ یعنی اینکه میزفا در این کلمات داره یک سری رتبه هست اما رتبه اش رو می تونه بهبود بده  و برای اینکه ترافیک اش رو ببره بالا الکسا بهش پیشنهاد می ده که بیا و روی همین کلماتی که رتبه داری کار کن و این ها رو بهینه تر کن.

239 کیورد هم برای میزفا تشخیص داده که این کیورد ها پولساز هستند، یعنی کیوردی هستند که آدم ها با زدن اونها اغلب قصد خرید دارند.

این آمارهای الکسا جذاب به نظر میاد نه؟

بخش COMPARISON METRICS در الکسا

عکس بالا رو نگاه کنید و این بخش با عدد ۴ مشخص شده، در این بخش الکسا با نمودار 2 تا پارامتر سرچ ارگانیک و بانس ریت سایت شما رو با میانگین 4 رقیب تون داره مقایسه می کنه.

الکسا بهمون میگه چند درصد ترافیک سایت شما از سرچ ارگانیک به دست می یاد؟ در میزفا 86.2 درصد کل ورودی ها از طریق سرچ ارگانیک هست و میانیگن 4 رقیب الکسا حدودا 73.7 درصد هست، یعنی میزفا نسبت به میانگین 4 رقیب اش سرچ ارگانیک بیشتری رو دریافت داره می کنه؛ و در بین کانال های ورودی سایت میزفا کانال سرچ ارگانیک اش نسبت به سایر کانال های سوشال و referral و مستقیم قوی تر کار میشه.

و قسمت نمودار دوم هم داره میگه بانس ریت سایت شما نسبت به رقبا تون در چه وضعیتی هست. ( بانس ریت چیه؟ تعداد افرادی که وارد سایت شما شده اند، اما بدون هیچ اقدامی در سایت؛ از همان صفجه ای که وارد شده اند، خارج شدن؛ نسبت این افراد به تعداد کل افرادی که وارد وبسایت شما شدند بانس ریت نامیده می شه. دوست دارید بیشتر درباره اش بدونید ؟ مقاله  بانس ریت چی هست؟ رو بخونید. )

سایت میزفا بانس ریت اش 67.6 درصد میگه هست و میانگین بانس ریت رقبا هم 59.4 درصد هست که این نشون می ده سایت میزفا بانس ریت اش از میانگین Bounce rate رقباش بیشتره  و این با یک تحلیل کلی خوب به نظر نمیرسه هر چند این نوع تحلیل اشتباه هست و علت این موضوع رو نمیشه اینجا باز کرد.

بخش SIMILAR SITES BY AUDIENCE OVERLAP در الکسا

مخاطب های سایت شما چند درصد با مخاطب های 4 سایت رقیب تون هم پوشانی دارند؟ یعنی چند درصد مخاطب های شما و سایت های رقیب تون مشترک اند؟

وب سیما حدود 54 درصد مخاطب هاش با میزفا مشترک هستند، و بعد از آن میزبان فا و رادزاد و در آخر هم میهن وردپرس.

دقت داشته باشید که ممکنه در زمانی که شما در حال مشاهده این آمار میزفا به صورت زنده در سایت الکسا هستید آماری متفاوت مشاهده کنید و این موضوع طبیعی هست.

بخش TOP KEYWORDS BY TRAFFIC در الکسا

در این بخش میگه چه کلماتی توی سایت شما هستن که بالاترین ترافیک رو به سایت شما می یارند؟ برای سایت میزفای ما کلماتی که داره بیشترین ورودی رو رقم می زنند میشه:

سرچ کنسول (3.05%)؛ آموزش سئو (2.47%)؛ gtmetrix با (1.19%)؛ تست سرعت سایت (1.03%)؛ نت افزار(0.97%)
به درصد که اعلام می کنه خیلی دقت نکنید، الکسا هم مثل خیلی از ابزار های دیگه دارای خطا هست!

بخش ALEXA RANK 90 DAY TREND در الکسا

رتبه الکسا جهانی سایت و مدت زمانی که هر کاربر به طور میانگین روی سایت شما در 90 روز گذشته مانده رو با نمودار بهمون نشون می ده. مثلا سایت میزفا رتبه جهانی اش 11221 هست، و حدودا 2 دقیقه و 38 ثانیه به طور میانگین هر کاربر روی سایت میزفا می مونه.

از نموداری که داره بهمون نشون می ده می تونیم روند پیشرفت بهبود رتبه الکسا سایت رو مشاهده کنیم. روی نمودار نگه دارید بهتون تاریخ اون روز و رتبه جهانی رو بهتون نشون میده، و با نگاه به نمودار الان می تونیم بفهمیم که رتبه الکسا میزفا با یک شیب ملایم در حال پیشرفت و بهتر شدن هست.

تجزیه و تحلیل بخش KEYWORD OPPORTUNITIES الکسا

 

بخش KEYWORD OPPORTUNITIES در الکسا
توضیح و تحلیل کامل امکانات پلن رایگان الکسا site info

Keyword Gaps

اینجا میگه کلمه هایی مثل “سئو وردپرس” و “مشاوره سئو”و “عنوان سئو در وردپرس” کلمه هایی هستند، که رقیب های میزفا دارند ازش ورودی می گیرند، اما سایت میزفا ورودی خاصی ازشون نمی گیره. من این کلمات رو برای میزفا چک کردم دیدم ما در این کلمات جایگاه صفحه 2 و 3 هستیم اما راست میگه ورودی ازشون نداریم و برخی از رقیب های ما جایگاه های بسیار خوب لینک 1 و 2 و 3 رو داشتند و صد در صد ازشون ورودی ارگانیک خوبی میگیرند.

(آپدیت: البته میزفا در کلمه های بالا صفحه اول آومد، چند ماه دیگه رتبه های برتر هستیم :دی )

اما در پلن رایگان ما می تونیم در همین حد از این کیورد گپ ها رو ببینیم برای مشاهده بیشتر باید پلن پولی الکسا رو بخریم.

خوب حالا اون اعداد که در کنار کلمات الکسا ارائه می ده یعنی چی و به چه درد ما می تونه بخوره؟

کلمات گپ تخمین ترافیک  رقیب تخمین میزان جستوجو
سئو وردپرس 38 34
عنوان سئو در وردپرس 38 15
مشاوره سئو 36 34

همون طور که در جدول می بینید، الکسا داره به ما میگه کلمه “مشاوره سئو “و “سئو وردپرس” کلمات با اهمیت تری هستند نسبت به کلمه “عنوان سئو در وردپرس” حالا چجوری؟

1: بر اساس تخمین میزان جستوجو هر چی عددش بالاتر باشه نشون می ده این کلمه داره بیشتر سرچ میشه.

2: بهم میگه رقیب های تو حدودا چقدر از این کلمه ورودی می گیرند که تقریبا هر 3 تا کلمه در یک رنج هستند.

 

Easy-to-Rank Keywords

اینجا الکسا کلماتی رو بهمون میگه که سایت ما در اکثر اون کلمات جایگاهی نداریم، و بهمون پیشنهاد می ده که این کلمات برای سایت شما راحت هست و می تونی در این کلمات هم جایگاه کسب کنی.

برای میزفا “هاست وردپرس”، “صفحه سفید وردپرس”، “سئو وردپرس”، “نصب وردپرس روی دایرکت ادمین” رو پیشنهاد داده بود که به جز کلمه “سئو وردپرس” در بقیه کلمات ما هیچ جایگاهی نداشتیم.

شاید برای شما هم مثل من سوال به وجود بیاد که چطوری الکسا فکر می کنه کلمه “هاست وردپرس” آسون هست؟ برای جواب به این سوال باید بگم درسته کلمه “هاست وردپرس” برای سئو کردن کلمه راحتی نیست! اما الکسا اون رو برای سایت میزفا که قدرت دامنه خیلی خوبی داره و کلی از محتواهایی که در سایت میزفا تا به حال ارائه شده درباره وردپرس و خطا ها و … اون هست داره پیشنهاد می ده، در واقع میگه با توجه به سایت میزفا کلمه “هاست وردپرس” براش راحت هست که بیاد بالا، اما اگه سایت دیگه ای باشه شاید این کلمه خیلی هم سخت باشه و اصلا پیشنهادش نده. پس آسون بودن و سخت بودن یک کلمه رو با توجه به اون سایت و قدرت اون سایت داره می سنجه.

اون دو عدد کنار هر کلمه کلیدی به ما چی رو می رسونه؟ و از اون ها می تونیم چی بفهمیم؟

کلمات کلیدی آسون تخمین میزان ارتباط این کلمه با سایر کلمات سایت شما
که بیشترین ترافیک رو براتون داره رقم می زنه
تخمین میزان سرچ این کلمه درموتور های جستوجو
هاست وردپرس 56 46
صفحه سفید وردپرس 62 25
سئو وردپرس 58 34
نصب وردپرس روی دایرکت ادمین 62 26

کلا این دو عدد یک تخمین بین 1-100 هستند، هر چی به 100 عدد نزدیک تر باشه خوب بهتره. حالا بزارید باز ترش کنم.

از بین 4 کلمه کلیدی کلمه “صفحه سفید ورپرس” و “نصب وردپرس روی دایرکت ادمین” بیشترین امتیاز رو از نظر نزدیکی و ارتباط با کلمات کلیدی سایت ما رو دارند، و از نظر تخمین میزان جستوجو هم کلمه “هاست وردپرس” بالاترین نمره رو داره که نشون میده کلمه “هاست وردپرس” خیلی سرچ میشه اما نسبت به 2 کلمه “صفحه سفید وردپرس” و “نصب وردپرس روی دایرکت ادمین” ارتباط اش با کلماتی که توی سایت میزفا هستند و بیشترین ورودی رو ما از اونها می گیریم کمتر هست.

Buyer Keywords

الکسا اینجا کلماتی رو به ما میگه که درد کاربر هاست، و در واقع میگه این کلماتی هست که پولسازه واسه اون بیزینس، من گزارش این بخش، چند سایت فروشگاهی بزرگ ایرانی و خارجی رو که نگاه کردم دیدم اطلاعات این بخش شون دقیق نیست و نمی تونه کیورد های اصلی رو تشخیص بده!

و برای سایت میزفا گزارشی که اارئه داده، به جز 1 مورد؛ میزفا در بقیه کلمات دیگه اش رتبه 1 رو به خودش اختصاص داده و در واقع این کلماتی هستند که ممکنه سایت شما در اون ها رتبه داشته باشه ممکنه هم نداشته باشه، اما به عنوان کلمات کلیدی خوبی برای مانور دادن می تونید روشون حساب کنید.

نکته مهم : نکته جالب قضیه اینجاست که برای تک تک رقیب ها و هم حوزه ای های شما این گزارش یکی هست، که خوب اگه به این نگاه کنیم که در حوزه وردپرس و سئو واقعا این 4 کلمه اصلی ترین کلمات برای خرید هستند می تونم بگم کاملا داره اشتباه تشخیص می ده و کلماتی مثل آموزش سئو و وردپرس، دوره سئو یا طراحی سایت، آموزش سرچ کنسول و گوگل آنالتیکس و … خیلی پولساز تر هستند و کاربر به دنبال خرید هست تا رفع ارور های جی تی متریکس!

کلمه کلیدی های مهم برای فروش تخمینی از ترافیکی که رقبا در این کلمه به دست می آورند تخمین میزان سختی برای کسب رتبه در این کلید واژه
رفع خطای use cookie-free domains 35 60
use cookie-free domains 33 70
حل مشکل use cookie-free domains 33 27
رفع مشکل use cookie-free domains 32 27

کلمه کلیدی use cookie-free domains که صریب سختی 70 به اون داده شده، وقتی که توی گوگل اون رو سرچ می زنید همگی سایت های انگلیسی می یاد، و خوب طبیعتا در این کلمه کلیدی رقابت با سایت های انگلیسی به شدت سخت خواهد بود، برای همین میزان سختی برای کسب رتبه در این کلمه بالا هست، اما کلید واژه “رفع خطای use cookie-free domains “به نظر من ضریب سختی اش رو خیلی زیاد در نظر گرفته چرا که یک بخش فارسی این کلمه داره و به نظر من به خاطر همین بخش اش رقابت در اون خیلی سخت نیست، و تازه این یک کلمه کلیدی 5 سیلابی است و تعداد سیلاب بیشتر در کلمه کلیدی رقابت رو آسون تر می کنه. 

Optimization Opportunities

این اصل رو نمی دونم بگم روانشناسی هست یا پند بزرگان!

ولی تا جایی که منم می دونم، این اصل و قانون صادق هست که روی اون چیز هایی که داری تمرکز کن، نه روی چیز هایی که نداری و می خوای به دست شون بیاری!

Optimization Opportunities درواقع همین هست، که شما برای افزایش ترافیک سایت تون، روی ارتقای جایگاه کلمه کلیدی هایی که الان در اون ها رتبه دارید تمرکز کنید، به جای اینکه بخواید روی یکسری کلیدواژه های جدید کار کنید.

همان طور که گفتم شما در تک تک این کلمات کلیدی جایگاه خوبی دارید، اما الکسا به شما پیشنهاد می ده که روی این کلمات کلیدی کار کنید و رتبه سایت خودتون رو بر روی این کلمات ارتقا بدید تا بتونید، میزان سرچ بیشتری رو دریافت کنید.

سایت میزفای ما در تک تک این کلیدواژه ها صفحه 1 بود و حتی رتبه ۳ یا ۲ رو داشت، اما رتبه 1 رو نداشت برای همین الکسا داره بهش پیشنهاد می ده روی این کیورد ها کار کن!

کلمات کلیدی پیشنهادی برای بهینه سازی تخمین میزان سرچ این کلمه در سرچ موتور های جستوجو درصد ورودی ارگانیک به دست آمده از این کلمه برای سایت شما
entity framework چیست 15 3.72%
503 error 48 0.04%
تبدیل https به http 18 3.81%
رفع خطای 500 در وردپرس 16 4.11%

عددی که به عنوان درصد ترافیک دریافتی سایت شما از این کلمه کلیدی رو داره اعلام می کنه حدودی درست هست اما باز هم تاکید دارم دقیق نیست!

تجزیه و تحلیل COMPETITIVE ANALYSIS الکسا

تجزیه و تحلیل COMPETITIVE ANALYSIS الکسا
توضیح و تحلیل کامل امکانات پلن رایگان الکسا site info

Traffic Sources

در اینجا الکسا در 4 فیلد و کانال مختلف درصد ورودی از 4کانال (سرچ ارگانیک، سوشال، پیشنهاد شده،مستقیم) سایت شما و رقیب تون رو با هم مقایسه می کنه که به صورت رایگان فقط می تونید بخش سرچ ارگانیک اون رو شما ببیند. البته ابزار گوگل آنالیتیکس خیلی بهتر کار کرده و کانال های زیادی داره و حتی میشه کانال اضافه کرد.

نکته خیلی مهم: شما اشتباه من رو مرتکب نشید! من قبلا فکر می کردم الکسا در این بخش می‌یاد و میگه مثلا اونی که درصد ترافیک سرچ ارگانیک اش بالاتر هست پس میزان سرچ ارکانیگ اش نسبت به رقبا بالاتر هست!

یعنی الان در شکل بالا رادزاد که 93 درصد هست یعنی میزان سرچ اش از همه بالاتر هست!! که این اشتباه هست، چون درصدی که داره اعلام می کنه نسبت به سایت خودتون و کانال های خودتون هست، یعنی چی؟ یعنی رادزاد رقیب میزفا کلا شاید در روز 500 تا ورودی داشته باشه که 90 درصد اون از سرچ ارگانیک باشه و بقیه اش از 3 کانال دیگه اش، که تعداد سرچ ارگانیک اش کلا میشه 450 تا!

و مثلا میزفا اگه در روز 14000سرچ کلا داره 80 درصد اون مربوط به سرچ ارگانیک هست و بقیه اش مربوط به 3 کانال دیگه، یعنی 11200 تا از بازدید ها از طریق سرچ ارگانیک در میزفا انجام میشه.

و اگه بخوایم میزفا رو با رادزاد براساس آمارهای الکسا مقایسه کنیم، میزفا 11200 تا سرچ ارگانیک داشت و رادزاد 450 تا، الان متوجه شدید؟

Referral Sites

توی این بخش الکسا می یاد سایت شما رو با 4 سایت رقیب تون در تعداد سایت هایی که به شما یا رقیب تون لینک دادند، مقایسه می کنه.

که این نشون دهنده این هست کدوم یک از شما در لینک سازی خارجی تونستید بهتر عمل کنید؟! و تعداد لینک های بیشتری رو از سایت های مختلف بگیرید! اما در نظر بگیرید که کیفیت رو اینجا ملاک قرار نداده فقط تعداد رو داره می سنجه.

Top Keywords

کلمات کلیدی که بیشترین ورودی سرچ ارگانیک رو داره برای سایت تون رقم می زنه رو در این قسمت مشاهده می کنید. درصد اش رو دقیق نمی گه اما کلمات رو حدودا دقیق میگه! و برای سایت 18 هزار که من رصد کردم فقط کلمه اول رو درست گفت یکسری کلمات رو  جا انداخته بود، و شاید اون کلماتی که به عنوان کلمه 2 و 3 و4 در سرچ ارگانیک گفته بود در واقعیت سایت (یعنی سرچ کنسول) جز کلمات 7 ام به بعد بود که اون سایت داشت ورودی می گرفت.

پس حواستون باشه که جای اشتباه داره!

تجزیه و تحلیل AUDIENCE ANALYSIS الکسا

تجزیه و تحلیل AUDIENCE ANALYSIS الکسا
توضیح و تحلیل کامل امکانات پلن رایگان الکسا site info

Audience Overlap

این بخش همان طور که در قسمت اول هم گفتم، داره میگه چند درصد از مخاطب های سایت شما با سایت های رقیب تون  اورلب دارن یا بهتره بگم همپوشانی دارند؟

و در کنار این درصد به شما میگه رتبه الکسا جهانی سایت های رقیب شما چند هست؟

Site’s Audience Interests

این بخش گزارش اش برای سایت میزفا تکمیل نشده، و در خیلی از سایت ها من تست کردم حتی سایت های با رتبه زیر 10 باز هم این قسمت نمایش داده نشده بود.

اما همان طور که از اسم اون پیدا است درباره علاقه مندی های مخاطبین سایت شما قراره گزارشی رو الکسا ارائه بده، که هنوز تکمیل نشده است.

تجزیه و تحلیل TRAFFIC STATISTICS الکسا

تجزیه و تحلیل TRAFFIC STATISTICS الکسا
توضیح و تحلیل کامل امکانات پلن رایگان الکسا site info

Alexa Rank

این بخش ما 3 دیتای خوب رو داریم به دست می یاریم.

بخش اول رتبه جهانی سایت شما

بخش دوم نمودار و روند پیشرفت یا پسرفت رتبه جهانی شما در طی 90 روز گذشته

بخش سوم رتبه الکسا شما در داخل ایران( یا کشوری که سایت در اونجا هست)

اما ما از نمودار چی رو می تونیم بفهمیم؟ دلیل پیشرفت هایی خیلی یهویی و یا افت های خیلی شدید در رتبه الکسا چیست؟

گاهی این افت شدید یا پیشرفت شدید به خاطر فیلتر شدن یک سایت هست مثلا زمانی که تلگرام فیلتر شد و همگی به پیام رسان های داخلی مقل سروش و بله و … روی آوردن یهویی نمودار دو سایت تلگرام و بله افت و پیشرفت شدیدی رو داشت.

پیشرفت شدید در رتبه الکسا پیام رسان بله
پیشرفت شدید در رتبه الکسا پیام رسان بله
افت شدید در رتبه الکسا تلگرام
افت شدید در رتبه الکسا تلگرام

گاهی این پیشرفت ها یا افت ها به خاطر این هست که پاپ اپ خریداری شده، یا اینکه بودجه پاپ اپ به اتمام رسیده! 

یکی از روش های که در جلسه 15 روش های کاهش رتبه الکسا خواهیم گفت، دقیقا خرید پاپ اپ است، وقتی شما به صورت فیک و مصنوعی بازدید های سایت تون رو افزایش می دید خوب طبیعی هست که رشد خواهید داشت اما به محض اینکه بودجه پاپ اپ خودتون رو قطع کنید افت شدیدی در نمودار و رتبه الکسا مشاهده خواهید کرد.

قبلا سایت هایی مثل نت برگ و تخفیفان رو من دیده بودم که این رشد و افت چشمگیر رو در نمودارشون میشد دید اما در حال حاضر این افت خیلی زیاد نبود برای همین عکسی از این بخش ندارم که براتون بزارم.

Audience Geography

مخاطبان سایت شما از کدوم منطقه جغرافیایی هستند؟  در اینجا الکسا درصد مخاطب های سایت شما رو که از کدوم کشور ها هستند رو براتون می یاره. مثلا سایت میزفای ما، 90 درصد کاربرهاش ایرانی هستند.

نکته مهم: به خاطر وجود فیلترینگ در ایران و بحث تحریم ها، اغلب کاربرهای اینترنت داخل ایران از فیلترشکن استفاده می کنند، برای همین ممکنه الکسا به شما نشون بده که از کشور های مختلفی دارید ورودی می گیرید، که به خاطر فیلترشکن این تصور به وجود می یاد که از سایر کشور های خارجی هم شما بازدید کننده دارید، اما در واقعیت اینطور نیست!

 

Site Metrics الکسا

آموزش بخش site metrix الکسا
توضیح و تحلیل کامل امکانات پلن رایگان الکسا site info

رسیدیم به آخرین بخش، site metrics  الکسا؛ این بخش شامل 4 قسمت دیگر است.

Engagement الکسا

تعداد بازدید های روزانه به ازای هر بازدید کننده در سایت در بخش daily pageviews per visitor  بهتون میگه. الان در سایت میزفا میانگین 1.93 بازدید به ازای هر مخاطب در روز هست. یعنی یک بازدید کننده سایت میزفا حدودا 2 تا بازدید یونیک از صفحات داره.

Daily time in site: زمان میانگینی که بازدید کننده ها بر روی سایت شما می مونند، برای سایت میزفا حدودا هر بازدید کننده 2 دقیقه و 38 ثانیه می مونه. ( اینکه الان 1% قرمز داره نشون می ده یعنی اینکه نسبت به 90 روز قبل تر ما 1 درصد در زمان موندن مخاطب روی سایت افت داشتیم.) و اگه سبز باشه یعنی شما افزایش داشتید.

Bounce rate : از 100 نفر مخاطب چه تعداد شون بدون اینکه هیچ عکس العملی بر روی سایت شما نشون بدند سایت تون رو ترک می کنند؟ همون طور که می بینید میزفا از هر 100 نفر 67 نفر حدودا بدون اینکه action ای داشته باشند سایت رو ترک می کنند، که به نظر من این عدد بالاتر از میزان واقعی اون هست، در گوگل آنالتیکس بانس ریت دقیق سایت شما نشون داده میشه، و به نظر من الکسا یک مقدار بیشتر از حد ممکن این عدد رو داره اعلام می کنه.

که همه این دیتاهایی که در این بخش داره میگه رو در حقیقت در 90 روز گذشته داره محاسبه می کنه.

Traffic Sources الکسا

الکسا در این بخش درصد میزان ورودی سایت شما رو طی 30 روز گذشته از طریق کانال های مختلف، اعلام می کنه که تنها در پلن رایگان شما می تونید میزان سرچ ارگانیک تون رو ببیند، و برای دیدن بقیه بخش ها باید پلن پولی الکسا رو خریداری کنید.

و طبق شکل برای سایت میزفا حدودا در طی 30 روز گذشته 87 درصد کل ورودی های این سایت از طریق سرچ ارگانیک بوده است.

Traffic Sources الکسا

الکسا طی 60 روز گذشته که کاربر های سایت شما رو ترک کرده می یاد میگه چند درصد از کاربر ها قبل و بعد از سایت شما در چه سایت های دیگه ای بودن؟

Visited just before : در این بخش به شما میگه قبل از اینکه بازدید کننده ها وارد سایت شما بشوند در چه سایت های دیگه ای بودن؟

Visited right after: و بعد از اینکه سایت شما رو دیدن بازدید کننده ها وارد چه سایت های دیگه ای شدن؟ و چند در صد از کاربرهای سایت شما وارد هر کدوم از این سایت ها شدن؟

Total Sites Linking In

و در آخرین بخش هم به ما تعداد کل لینک های سایت مون رو نشون می ده، که برای مشاهده اینکه این لینک ها از چه سایت هایی هستند و… باید پلن پولی الکسا خریداری شود و در جلسه 10 درباره خرید اکانت پولی الکسا و حتی خرید اکانت اشتراکی الکسا که هزینه خیلی کمتری دارد با هم صحبت خواهیم کرد.

سخن پایانی

جلسه 9 از سری جلسات آنالیز سایت در الکسا به اتمام رسید، هر گونه سوال و پرسشی در این جلسه داربد رو در بخش نظرات بپرسید، من یا آقای آریافر با حوصله به تک تک شون پاسخ می دیم.

حالا نوبت شماست!!

من هر آنچه نیاز بود رو بهتون گفتم، دیگه الان نوبت شماست تا لینک این مقاله رو برای یکی از دوست های خوبتون بفرستید یا لینک این مقاله رو در یکی از شبکه های اجتماعی( توییتر، لینکدین، فیسبوک)  به اشتراک بزارید.

ما رو از خوندن بازخورد های خوبتون در بخش نظرات هم محروم نکنید!

 

فاطمه درویشی
کی هستم؟ باید بگم هنوز هم خودم نمی دونم. اما میدونم؛ یک سئوکار که عاشق کوهنوردی و کوله گردی و شناس، جدیدا هم دوچرخه سواری. دارای تیپ شخصیتی ENTJ و IFC3 . تمایلاتم:  رهبری و مدیریت  مخفی کردن عدم امنیت  بهره وری  تجربه های چالشی . دغدغه هام؟ کشف خود واقعی ام؛ ثروتمند تر شدن کشاورز ها؛ که سایت زعفروش از دل همین دغدغه ام متولد شد. اگه دوست داری بیشتر درباره من و زندگی کاری من بدونی برو سایت شخصیم؛ این پایین دکمه خونه رو بزنی می ری داخل سایتم!

2 نظر

2 پاسخ

    1. سلام ایمان
      ممنونم از حضورت.
      در دوره رایگان سئو ما هم دوست داشتی شرکت کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=