چهار مرحله موفقیت بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی موفق

یه حقیقتی که باید همه‌مون بپذیریم اینه که بخش زیادی از محتوایی که هر روزه توی بستر وب یا فضای مجازی می‌بینیم یه هدفِ مشخص داره: ما رو ترغیب کنه به خریدن. یا مثلاً ثبت نام کردن تو یه سایتی. یا مثلاً بیشتر یاد گرفتن. حتی مثلا یه محتوایی مثل «10 هتل لوکس ایران که باید در آنها اقامت کرد» یه جوری طراحی شده که یه پاسخ مشخص از ما بگیره. هر محتوایی یه هدف مشخص داره.

چرا؟ چون بخش زیادی از محتوایی که ما می‌بینیم، از طریق بازاریابی محتوایی طراحی شده. اما بازاریابی محتوایی چیه؟

بازاریابی محتوایی چیست؟

ما قبلا تو مقاله بازاریابی محتوایی چیست؟ مفصل با این شاخه از دیجیتال مارکتینگ آشنا شدیم. اینجا قرار نیست دوباره تکرار کنیم. فقط همین نکته رو به خاطر داشته باشید که هدف اصلی بازاریابی محتوایی سوق دادن مشتریان به سمت اقدام های سودآوره. این هدف از طریق طی کردن یه مسیر مشخص رخ می‌‌ده به وقوع می‌پیونده که به ترتیب شامل مراحل آگاهی، ارزیابی و تبدیل و رضایتمندی می‌شه. مراحل بازاریابی محتوایی موفق رو می‌شه به صورت یه قیف هم تصور کرد  که ما تو عکس پایین براتون نمایش دادیم.

تو این مقاله از سری مقالات آموزش بازاریابی محتوایی میزفا می‌خوایم به ترتیب 4 قدم مهم در بازاریابی محتوا یا درواقع چهار مرحله از یه بازاریابی محتوایی موفق رو براتون توضیح بدیم. با ما همراه باشید.

مرحله اول مراحل بازاریابی محتوا – آگاهی

وقتی مشتریان بالقوه برای اولین بار وارد قیف بازاریابی محتوایی ما می‌شن، مهمه که ما فرض بگیریم چیزی نمی‌دونن. فرضا ما باید این باشه که اونا راجع به کمپانی ما چیزی نمی‌دونن و حتی با راهکاری که داریم  هم آشنا نیستن. بنابراین در مرحله اول بازاریابی محتوایی موفق ما وظیفه‌مون اینه که به او اونا بگیم کی هستیم و چیکار بلدیم. وظیفه ما آگاهی دادنه.

بنابراین قسمت بالایی قیف بازاریابی محتوایی تأکیدش بر انواع محتوا است:

می‌شه هر کدوم از این فرمت‌ها رو امتحان کرد. اینکه کدوم یکی از این موارد بیشتر به کار شما بیاد بستگی به موارد مختلفی داره. اگر پرسونای مخاطب دقیقی ندارید هنوز می‌تونید چندتا سوال از خودتون بپرسید و بعد تصمیم بگیرید:

  • آیا مخاطبان با این محتوایی که دارید تولید می‌کنید ارتباط گرفتن و باهاتون تعامل دارن؟
  • آیا بعد از تعامل به اون مسیری که شما تعیین کردید کشیده می‌شن؟

می‌تونید از معیارهایی مثل زمان ماندگاری در صفحه، تعداد ریویوها و نرخ پرش استفاده کنید تا جواب بهتری به این سوالات بدید. ابزاری مثل گوگل آنالیتیکس و میزفا تولز و ابزارهای تحلیل‌گر شبکه‌های اجتماعی می‌تونن حسابی تو این موقعیت بهتون کمک کنن.

[برای آموزش رایگان میزفا تولز و همچنین دوره جامع گوگل آنالیتیکس کلیک کنید]

خب بریم سراغ مرحله دوم بازاریابی محتوایی موفق.

مرحله دوم مراحل بازاریابی محتوا: ارزیابی

تو مرحله بعدی از مراحل بازاریابی محتوا، مشتریان تصمیم می‌گیرن که می‌خوان از خدمات یا محصولات شما استفاده کنن یا نه. تو این مرحله شما هم باید همینطور تلاش کنید تا اعتمادشون رو به دست بیارید. هیچکس از کسب و کار یا سایتی که بهش اعتماد نداره خرید نمی‌کنه. بنابراین تو این مرحله باید دنبال راه‌های برای برقراری ارتباط با مشتری و جلب اعتمادش باشید.

کاربران و مشرتیان به دنبال محتوایی هستن که بهشون بگه چرا باید یه محصول یا خدمات رو بخرن. مثلاً تو این مرحله می‌تونید محتواهایی این شکلی تولید کنید؟

  • تجربه مشتریان
  • ایمیل
  • معرفی منابع مفید
  • فایل‌های دانلودی
  • وبینار
  • رویدادهای مختلف

تو هر کدوم از این موارد شما این شانس رو دارید تا مشتری بالقوه یا همون لید رو ترغیب کنید بهتون اعتماد کنه. بعد، دوباره، باید از خودتون سوال کنید:

  • آیا نرخ تبدیل خوبی دارم از این محتوایی که تولید کردم می‌گیرم؟
  • آیا دارم با این محتوای که تو مرحله ارزیابی تولید می‌‌کنم، لید می‌گیرم یا نه؟
  • آیا این محتوا به نفع هدف نهایی برند منه یا برعکس؟

تو تمام این مراحل بازاریابی محتوا شما باید یادتون باشه که تولید محتوای باکیفیت به شما کمک می‌کنه مشتری رو به سمت خریدن سوق بدید. البته همیشه شما قرار نیست محتوای درجه یک تولید کنید که یه باره کسب و کارتون رو زیر و رو کنه. یه محتوا درواقع نمی‌تونه اینکارها رو برای شما انجام بده و این خودش همون دلیلیه که ما به انواع بازاریابی محتوا نیاز داریم.

پیشنهاد مطالعه: فرق بازاریابی محتوایی با بازاریابی دیجیتال چیست؟

مرحله سوم از مراحل بازاریابی محتوا – تبدیل

هر کسی میل داره وقتی داره خریدی انجام می‌ده، از خریدش مطمئن بشه. شما باید تو این مرحله از مراحل بازاریابی محتوا به مشتریانتون دلایلی واضح بدید که دقیقا چرا اینکه چیزی از شما بخره یه کار هوشمندانه ست.

درواقع تو دو تا مرحله قبلی تأکید ما روی این بود که شما به یه شکلی بتونید توجه مشتریان رو به خدمات و محصولاتتون جذب کنید. تو این مرحله، یعنی درواقع مرحله وسم و آخر بازاریابی محتوایی، انتهای قیف، شما باید بهشون یه دلیل برای خرید بدید. می‌تونید مثلاً از مقایسه محصولات حرف بزنید و بگید چرا محصول و خدمات شما بهتره.

بازم برای مطمئن شدن از اینکه بازاریابی محتوایی موفق دارید انجام می‌دید، یه سری سوال مشخص باید از خودتون بپرسید:

  • آیا محتوای برند من یه دکمه فراخوان مشخص داره؟ (اگر نمی‌دونید دکمه فراخوان یا همون کال تو اکشن دقیقاً چیه یه سر به مقاله اصطلاحات مهم سئو بزنید.)
  • آیا فرایند خرید سادۀ ساده است و تجربه کاربری خوبی به خریدار می‎‌ده؟

مثلا اگر خدماتی شبیه خدمات آموزش یه نرم افزار دارید، خوبه که یه بخش‌هایی ازش رو رایگان برای امتحان بذارید. البته فراموش نکنید که هیچ وقت نباید همه‌اش رو رایگان کنید. تنها کافیه بذارید یه مقدار مشتری مزه کنه محصولی که دارید رو و تو این وضعیت که بیشتر ازش می‌خواد بمونه. چرا؟ خیلی ساده. هدف شما اینه که مشتری تبدیل بشه. خرید کنه.

پیشنهاد مطالعه: عوامل مهم در تدوین استراتژی محتوایی کدامند؟

مرحله چهارم – رضایت‌مندی

خیلی‌ها این مورد رو جزو مراحل بازاریابی محتوا در نظر نمی‌آرن. ما اما به پیروی از وبسایت lucidchart.com که برای نوشتن این مقاله حسابی ازشون کمک گرفتیم، تصمیم داریم از این مرحله هم حرف بزنیم. این مرحله ساده است: بعد از طی مراحل بازاریابی محتوایی که تا اینجا توضیح دادیم، محتوای شما باید بتونه مشتریان رو نگه داره و ازشون فیدبک بگیره و همچنان باهاشون در تعامل باشه. درواقع محتوای شما باید برای مخاطبان و مشتریانی که از شما خرید کردن، رضایتمندی به ارمغان بیاره.

پس بازم می‌شه چند تا سوال پرسید:

  • آیا محتوای من مشتریان رو ترغیب می‌کنه تا برام فیدبک بذارن؟
  • آیا محتوای من به مشتری دلیلی می‌ده تا اونو با دوستاش به اشتراک بذاره؟ آیا مقاله من اصلاً جزو اون دسته از مقالاتی که به اشتراک گذاشته می‌شن هست؟
  • یا محتوای شما واقعاً به مشتری نشون می‌ده که با خرید از شما برد کرده؟

سخن پایانی

هدف اصلی هر تولید محتوایی در آخر اینه که نرخ تبدیل رو ببره بالا. شما با یه استراتژی محتوایی مشخص که طبق این چهار مرحله‌ای که توضیح دادیم می‌تونید از طریق بالابردن نرخ تعامل با مشتری به این هدف برسید. تنها نکته اینه که چه شکلی مراحل بازاریابی محتوا رو بچینید که با هم دیگه در یک مسیر باشن و بعد با چه معیارهایی بسنجید که دارید درست پیش می‌رید. ما سعی کردیم این معیارها رو در قالب چند سوال ساده در این مقاله بهتون بدیم.

امیدوارم که از خوندن میزفا لذت برده باشید. با ما همراه باشید.

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=