معرفی ۷ نوع محتوایی که بیشتر از بقیه به اشتراک گذاشته می‌شن

تولید محتوای وایرال

تا حالا از خودتون سوال کردید چرا یه سری محتواها رو کاربرها خودشون به اشتراک می‌ذارن و یه سری‌ها رو نه؟ این محتواها چیان به نظرتون؟ تو این مقاله از مجموعه آموزش تولید محتوای میزفا می‌خوایم راجع به این صحبت کنیم که چه محتواهایی بیشتر از بقیه به اشتراک گذاشته می‌شن. به این ترتیب شما در پایان این مقاله خواهید دونست که محتوای وایرال یا ویروسی چیست و چه جور محتوایی باید تولید کنید تا پیامتون رو به مخاطبان بیشتری برسونید. بنابراین با ما همراه باشید تا تکنیک های افزایش اشتراک گذاری محتوا رو یاد بگیرید.

مقدمه: اشتراک گذاری محتوا

برای فهمیدن مفهوم اشتراک گذاری محتوا باید از اول و با فضای مجازی شروع کنیم. فضای مجازی یه ابزار خیلی مهم برای همه کسانیه که با دیجیتال مارکتینگ سر و کار دارن. این فضا به شما کمک می‌کنه تا مستقیما با مخاطبان هدفتون ارتباط بگیرید و وارد دیالوگ بشید. این باعث می‌شه تا شما بتونید مستقیما حرفتون رو بهشون بزنید و به نیازهاشون بپردازید و مهم‌تر از این دو، بهشون توضیح بدید چرا شما بهترین پیشنهاد رو برای حل کردن نیازهاشون ارائه می‌دید.

برای اینکه شما به این مرحله آخر برسید، باید بدونید که قبل از هر چیز دیگه‌ای، چه نوع محتوایی توجه مخاطب رو جلب می‌کنه و باعث می‌شه باهاتون اینتراکشن داشته باشه.

روش های افزایش اشتراک گذاری محتوا

اینجا اون نقطه‌ایه که شما محتوایی می‌خواید که کاربران با هم دیگه به اشتراک می‌ذارن تا مخاطبان و کاربران جدید به شما اضافه بشن. بنابراین تولید محتوای ویروسی و اشتراک گذاری محتوا یه موضوع خیلی مهمه که شما باید باهاش آشنا باشید و بدونید چه راه‌ها و تکنیک‌هایی برای افزایش اشتراک گذاری مقالات وجود داره.

پیشنهاد میزفا برای مطالعه: چطور محتوای جذاب و ترغیب کننده بنویسیم؟

چند نکته مهم برای تولید محتوای ویروسی‌

اگه شما مثلا یه مگااینفلوئنسر معروف نیستید، برای اینکه محتواتون دیده بشه و کاربران با هم دیگه به اشتراکش بذارن، باید فنون تولید محتوا رو بدونید و چند پیش‌شرط رو توی نویسندگی‌تون رعایت کنید:

  • با کیفیت بودن: تولید محتوای با کیفیت نیازها، عقاید و احساسات کاربر رو از یه سمت و پیام، خدمات و پاسخ‌های شما رو از سمت دیگه به هم وصل کنه. در واقع محتوای با کیفیت خودش احتمال به اشتراک گذاشتن محتوا رو می‌بره بالا. حالا محتوای با کیفیت دیگه چه فوایدی برای شما داره؟ پیشنهاد می‌کنم یه سر به مقاله ما با موضوع فواید تولید محتوا بزنید.
  • مفید بودن: شما اگه محتوایی بنویسید که گرهی از کار کسی باز می‌کنه و بهش کمک می‌کنه، اون شخص این محتوا رو برای دوستان و آشنایان و خونواده‌اش هم می‌فرسته تا اون‌ها هم از این کمک بهره‌مند بشن. بنابراین اگه می‌خواید افزایش اشتراک گذاری مقالات رو تجربه کنید، مقالات مفید و کمک کننده بنویسید. تو مقاله تولید محتوای ارزشمند بهترین روش‌ها برای افزودن «ارزش» به محتوا رو مطرح کردیم.
  • سرگرم کننده بودن: کیه که بدش بیاد بخنده؟ فان بودن یکی از بهترین و آسون‌ترین تکنیک‌های برای بالابردن نرخ اشتراک گذاری محتواست.
  • یه داستان جذاب داشتن: کیه که دلش نخواد یه داستان جالب بشنوه؟ به این فکر کنید که داستان‌ها همون خاطراتی هستن که هم ما و هم پدرانمون و هم نسل‌های قبلی‌شون، همیشه بدون استثنا طرفداران پر و پا قرصشون بودیم. درواقع یه پاسخ به سوال محتوای وایرال چیست، از نظر ما اینه که محتوای وایرال یا ویروسی، محتواییه که داستان خوب و جذابی به مشتری و مخاطب گفته.
  • موضع شما رو واضح نشون دادن: هیچ کسی (خصوصاً توی این سال‌ها) وسط بازی بودن و میانه روی رو دوست نداره. بهتره مستقیم به مخاطب بگید موضعتون راجع به هر چیزی چیه. به قول جو پولیتزی: «شما گزارش تاریخی یا دایره‌المعارف نمی‌نویسید.» پس بهتره موضعی داشته باشید و اون رو بیان کنید.
  • از نظر بصری جذاب بودن: ما بیشتر با چشم‌هامون فکر می‌کنیم تا با مغزمون! موافق نیستید؟ یه سر به محتواهای پربازدید بزنید. احتمالا می‌تونید یه محتوای ویروسیِ پربازدید پیدا کنید که عکس داره اما متن نداره، درحالیکه پیدا کردن برعکسش اصلا کار راحتی نیست. بنابراین توجه به وجوه بصری محتوا هم یکی از روش‌های تولید محتوای ویروسی محسوب می‌شه که امتحانش رو هم خوب پس داده.
  • با فضا و زمان تناسب داشتن: چیزهای ترند همیشه طرفداران بیشتری رو سمت خودشون می‌کشونن و شما با حرف زدن و محتوانویسی راجع به موضوعات ترند، به مراتب ترافیک بیشتری می‌گیرید. بنابراین اگه می‌خواید طی یه بازه مشخصی (و معمولا کوتاه مدت و به صورت rush) افزایش اشتراک گذاری محتوا داشته باشید از سمت مخاطب، محتوای ترند تولید کنید.

خب حالا که از این حرف زدیم که چی محتوای شما رو بیشتر مستعد به اشتراک گذاشته شدن می‌کنه، وقتش رسیده که بریم ببینیم چه محتواهایی بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شن؟

پیشنهاد میزفا برای مطالعه: آموزش جامع سئو [رایگان و از صفر تا صد]

۷ نوع محتوایی که بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شن

از بین انواع محتواهایی که به نظر ما بیشتر از بقیه توی ایران به اشتراک گذاشته می‌شن، ۷ مورد بیشتر از بقیه دیده می‌شه و طی سالیان اخیر بیشترین واکنش‌های مثبت رو از کاربران گرفتن. این ۷ مورد محتوا عبارتند از:

۱. اینفوگرافیک‌ها؛ محتواهای بصری-اطلاعاتی دوست داشتنی

حدود ۴۰ درصد از دیجیتال مارکترها موافقن که اینفوگرافیک بیشتر از مابقی محتواها قابلیت به اشتراک گذاشته شدن توی فضای مجازی رو دارن و بهترین نوع محتوای بصری محسوب می‌شن. بنابراین اگه به دنبال افزایش اشتراک گذاری مقالات هستید، افزودن اینفوگرافیک به مقالاتتون رو لحاظ کنید حتماً.

البته این موضوع تا حدود زیادی به کانتکس و فرهنگ و کشوری که داریم توش فعالیت می‌کنیم هم بستگی داره و ما فکر می‌کنیم این مقیاس راجع به ایران شاید صدق نکنه. اما همچنان معتقدیم که اینفوگرافیک یکی از بهترین انواع محتواییه که می‌تونید تولید کنید.

۲. راهنماها؛ اشتراک گذاری در نتیجه دریافت آموزش کاربردی

منظورمون از راهنماها هر محتواییه که شما توش به کاربران توضیح می‌دید چطور یه کاری رو انجام بدن. این نوع محتواها معمولا تا حد زیادی به مخاطبان شما حس قدرشناسی می‌دن و باعث می‌شن اون‌ها داوطلبانه بخوان راهنماهای شما رو با دیگران به اشتراک بذارن. چرا؟ چون معتقدن این محتواها مستقیم روی کیفیت زندگی خودشون و دوستانشون تأثیر می‌ذارن. بنابراین اگه می‌خواید در دراز مدت و با کمیت زیادی به اشتراک گذاشتن محتواتون رو بالا ببرید، به فرمت راهنما فکر کنید.

پیشنهاد میزفا برای افزایش مهارت شما: افزایش کیفیت مقالات با ۳ قدم ساده

۳. لیست‌ها؛ کوتاه، ساده و دوست داشتنی

لیست‌ها مهم‌ترین مزیتی که دارن اینه که کاربر می‌تونه روزنامه‌وار یه نگاهی بهشون بندازه و رد بشه. این یعنی شما تا حد زیادی می‌تونید با تولید محتوا به شکل لیست، به نیاز اکثر مخاطبان پاسخ بدید. حالا چرا می‌گیم اکثر مخاطبان؟ یه پژوهش تو سال ۲۰۰۸ نشون داد که کاربران اکثرا فقط ۲۸% از محتوای یه بلاگ رو می‌خونن و از بقیه‌اش رد می‌شن. این یعنی اون‌ها فقط تیترها و نکات اصلی رو می‌خونن و یه محتوا از نوع لیست، دقیقا همین رو بهشون می‌ده. پس اضافه کردن لیست رو یکی از بهترین تکنیک‌های افزایش اشتراک گذاری محتوا در نظر بگیرید.

۴. ویدئوها؛ محتوایی که به سختی تولیدش می‌ارزه

نیاز به توضیح هست؟ ویدئوها به شدت کاربر رو اینگیج می‌کنن، سرگرمش می‌کنن و بهش اطلاعات می‌دن. یه نکته جالب هم اینه که به شدت موبایل فرندلی هستن و شما با تولید محتوای ویدئویی می‌تونید همه جا همراه مخاطبانتون باشید. کافیه خودتون به این فکر کنید که امروز چندتا ویدئو توی اینستاگرام دیدید. درواقع اینطور بگیم که

استفاده از ویدئو = افزایش اشتراک گذاری محتوا

۵. میم‌ها؛ سبک جدید محتواهای وایرال

میم رو می‌شه بخش جدایی ناپذیر فرهنگِ آنلاین دونست. همین طور باید دقت کنید که بخش جوون جمعیت اینترنت عاشق میم هستن. یعنی چی؟ یعنی طبق آمار سایت ypulse.com پنجاه و پنج درصد از افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنن بین ۱۳ تا ۳۵ سال دارن و هر هفته یه میم به اشتراک می‌ذارن و ۳۰% این افراد، هر روز این کار رو انجام می‌دن. درواقع می‌شه گفت که در حال حاضر بسیاری از محتواهای وایرال فضای مجازی، همین میم‌های اینترنتی هستن.

۶. مسائل روز؛ برای مخاطبانی که عاشق پیگیری اخبار هستند

به این فکر کنید که تو یک سال اخیر، از تمام افرادی که دیدید اخبار روز اجتماعی، فرهنگی، سیاسی یا علمی یا حتی ورزشی رو دنبال می‌کردن، چند نفرشون داشتن توی اینستاگرام، تلگرام، گوگل یا توئیتر این کار رو انجام می‌دادن؟ خود شما چطور؟

همچنین پرداختن به مسائل روز امکان دیده شدن مابقی محتواهای شما و در نتیجه اشتراک گذاری محتوای شما رو می‌بره بالا. چرا که مشخصا روی اعتبار و تخصص شما تأثیر می‌ذاره. ما مفصل‌تر این مورد رو تو مقاله EAT چیست توضیح دادیم.

۷. عقیده‌های جنجال برانگیز؛ برای اون‌ها که فِقَط می‌رن به دنبال حاشیه

یه ضرب المثل انگلیسی هست که می‌گه All publicity is good publicity. یعنی شما هر شکل شهرتی که داشته باشید، یه شهرت خوبه. یه مطالعه تو دانشگاه پنسیلوانیا نشون می‌ده عقیده‌هایی که منجر به احساسات خشم یا اضطراب توی مخاطبان می‌شه، معمولا گفتگو به دنبال دارن. [منبع] این یعنی شما می‌تونید از همین استراتژی برای معرفی برند خودتون هم استفاده کنید و چنانچه حمله یا بحث درباره یه موضع خاصی به شخصیت برند شما می‌خوره، می‌تونید این کار رو انجام بدید و هم کاربران موافق و هم کاربران مخالف محتوای شما رو بارها و بارها به اشتراک می‌ذارن.

درواقع یه مرور کلی روی فضای آنلاین کشورمون هم نشون می‌ده که یکی از بهترین تکنیک‌های افزایش اشتراک گذاری محتوا، همین تولید محتوای جنجال برانگیزه. برنامه نود و آقای فردوسی‌پور رو که یادتون هست؟

پیشنهاد میزفا برای مطالعه: طول محتوای سایت برای سئو چقدر باشه؟ + آمار

نتیجه‌گیری

تو این مقاله سعی کردیم خیلی روشن و مثل همیشه، کوتاه و جامع، بگیم تولید محتوای ویروسی چیه و توضیح بدیم که چرا یه سری محتواها بیشتر از بقیه به اشتراک گذاشته می‌شن و اگه شما هم می‌خواید محتواهاتون به اشتراک گذاشته بشن، باید چه نوع محتواهایی تولید کنید.

 این مقاله هم نتیجه بازخوردی بود که ما از تحلیل شخصی و تحلیل‌های تخصصی با ابزارهایی مثل میزفاتولز راجع به بحث به اشتراک گذاشتن محتوا داشتیم و هم بخشی از ایده‌اش برگرفته از تحقیق متخصصین سایت searchenginejournal.com بود. امیدواریم که لذت برده باشید.

تا بعد!

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=