۹ ترفند تولید محتوای جذاب برای کسب و کار

تولید محتوای جذاب

اگر تا اینجا مقالات آموزش محتوای ما در میزفا رو دنبال کرده باشید، حتما هم با مفهوم تولید محتوا آشنا هستید، هم با محتوانویس و هم با مزایای تولید محتوای باکیفیت. احتمالا تا الان متوجه شدید که تولید محتوا یه موقعیت برد-برده که هم شمای صاحب کسب و کار پیامتون رو به مخاطب می‌رسونید و هم از اون طرف، مخاطب نیازی که داره رو با محتوای شما برطرف می‌کنه.

اما شرط محقق شدن این شرایط برد-برد چیه؟ یعنی در شرایطی که همه موارد نوشتن یه محتوای اصولی رو رعایت کردیم، دیگه باید چیکار کنیم؟ خیلی ساده، محتوای کسب و کارمون رو باید جذاب و ترغیب کننده بنویسیم. اما چگونه محتوای جذاب تولید کنیم؟ خیلی راحت!

با ما تو این مقاله از سری مقالات آموزش محتوای میزفا همراه باشید تا خیلی خلاصه بهتون ترفندهای تولید محتوای جذاب و ترغیب کننده رو یاد بدیم.

۹ ترفند تولید محتوای جذاب و ترغیب کننده

ما برای نوشتن یه محتوای جذاب و ترغیب کننده بهتون ۹ روش پیشنهاد می‌کنیم. البته باید توجه کنید که این روش‌ها بسته به هدف، نوع، فرمت و خلاقیتی که شما به عنوان نویسنده دارید، می‌تونن متغیر باشن. بنابراین، بهتره بیشتر از اینکه به این مقاله مثل یه سری دستورالعمل ثابت نگاه کنید، بوکمارکش کنید و بعد هربار که سراغش می‌آیید یه سری مواردش رو تغییر بدید (شخصی سازی کنید) و نتیجه رو برای خودتون جایی یادداشت کنید. این شکلی بعد یه مدت چک لیست شخصی خواهیم داشت که دقیقا بهمون می‌گه چگونه محتوای جذاب بنویسیم.

اینفوگرافیک تولید محتوای جذاب

۱. تکرار کنید

تکرار یه بحث روانشناسیه و نیازه حتما توی مقالاتتون باشه. تکرار به شما کمک می‌کنه نکته‌ای که می‌خواید به مخاطب برسونید، دقیقاً بهش برسه. اما چطور باید از تکنیک تکرار استفاده کنید؟ خیلی ساده؛ شما باید یه حرف رو بتونید به چند شکل متفاوت بزنید:

  • یه جمله خبری یا نقل قول
  • یه مثال
  • یه داستان

این سه تا، از رایج‌ترین ترفندهایی هستن که می‌تونید بهشون فکر کنید و مثلا، اگه به سایت نیل پتل یه نگاهی انداخته باشید می‌بینید که از این موارد خیلی زیاد استفاده می‌کنه.

چگونه محتوای جذاب تولید کنیم

۲. دلیل بیارید

کلمه «چون که، به این دلیل که، بنابراین و …» معجزه می‌کنن. روانشناسی به ما می‌گه که مردم خیلی بیشتر تمایل دارن یه کاری که ما ازشون می‌خوایم رو انجام بدن، اگر که بهشون یه دلیل بدیم. حتی اگه این دلیل، خیلی خوب و متقاعدکننده‌ هم نباشه! بنابراین اگه می‌خواید برای کسب و کارتون تولید محتوای جذاب و تأثیرگذار داشته باشید، از این مورد غافل نشید.

پیشنهاد میزفا برای یادگیری بیشتر: ۸ اشتباه رایج در محتوانویسی که نباید مرتکب بشید

۳. پیوستگی داشته باشید

یه اصل دیگه در تولید محتوا برای کسب و کار پیوستگی مطالبه. منظم، منسجم و پیوسته نوشتن باعث می‌شه مخاطب احساس کنه توی یه گفتگوی منطقی قرار داره و طرف مقابلش پایدار و حواس جمعه و دقیقا می‌دونه داره چی می‌گه. به عبارت عامیانه‌تر، شیش نمی‌زنه! 😉

۴. مدرک رو کنید

چندتا اسم معتبر، یه مقدار اشاره به مباحث روز و بحث‌های داغ و… این موارد باعث می‌شه شما خیلی راحت بتونید راهنمایی لازمی که مخاطب نیاز داره رو بهش بدید و اون هم خیلی ساده و راحت به حرفتون گوش بده. حالا چرا گوش بده؟ چون مخاطبان دوست دارن قبل از گرفتن خدمات یا خرید یه محصول، به حرف یه نفر دیگه گوش کنن. بنابراین، از ارائه مدرک و مستند غافل نشید که یه راه تولید محتوای جذاب همین ارائه مدرکه. البته این ترفند باعث افزایش ارزش مقاله شما و تولید محتوای ارزشمند هم می‌شه.

۵. تشبیه و استعاره رو چاشنی کار کنید

استفاده از استعاره و مجاز و تشبیه و اینجور صنایع و امکانات زبانی، بهترین رفیق یه نویسنده است. این دقیقاً همون کاریه که ما الان با این استعاره «رفیق» انجام دادیم! شما با نسبت دادن یه چیز جدید به چیز قدیمی که مخاطب از قبل باهاش آشناست، تا حدود زیادی می‌تونید به مخاطب القا کنید که چیزها رو طور دیگه ببینه.

البته باید حواستون باشه که در صورتی این می‌تونه یه ترفند خوب برای تولید محتوای جذاب و ترغیب کننده برای کسب و کارتون باشه که از تشبیه و استعاره‌های پیچیده استفاده نکنید. اون‌ها جاشون تو شعره نه وسط اینترنت! 🙂

تولید محتوای جذاب

۶. نیاز بتراشید، بعد حلش کنید!

قبل از هر چیزی بیایید و یه مسئله رو به مخاطبتون نشون بدید که باید حلش کنه. مثلا فرض کنید که شما می‌خواید یه چیزی راجع به خوراکی‌های انرژی‌زا برای دانش آموزان کنکوری بنویسید. بیایید و اول از این حرف بزنید که تو دوران مطالعه برای کنکور، به علت افزایش میزان انرژی لازم برای بدن، تحرک کم، استرس زیاد و فشار عصبی و غیره، وزن دانش آموزان می‌ره بالا. حالا شما علاوه بر اینکه یه سری خوراکی انرژی‌زا دارید، این مشکل رو هم با یه سری خوراکی پروتئینی، پرفیبر و پر آنتی اکسیدان حل می‌کنید.

دقت کنید که اینجا منظورمون این نیست که نیاز «کاذب» بتراشید! نه! منظورمون یه چیزی شبیه اینه که به مخاطبی که مشکلی داره و ممکنه خودش ازش خبردار نباشه، اون مشکل رو نشون بدید و براش حلش کنید. همین.

و البته تاریخ صد سال گذشته علم مارکتینگ نشون می‌ده این حتی بهترین شیوه برای نوشتن محتوای جذاب و ترغیب کننده است که ما در مقاله فنون تولید محتوا به این تکنیک و ۱۵ تکنیک دیگه اشاره کردیم که توصیه می‌کنیم مطالعه کنید.

پیشنهاد میزفا: دوره تخصصی آموزش 0 تا 100 بهینه‌سازی وبسایت به صورت رایگان و با استفاده از منابع روز دنیا

۷. پیش‌بینی کنید

وقتی شما تو محتواتون نشون دادید که تخصص و اطلاعات دارید و در حال حاضر هم حسابی به اوضاع واقف هستید، تنها چیزی که باقی می‌مونه اینه که با نشون دادن اینکه می‌تونید به آینده هم فکر کنید، به مخاطب بفهمونید که کارتون درسته و حرف نداره. این یکی از مهم‌ترین راهکارهاییه که مخاطب می‌تونه به شما به عنوان شخص یا شرکت معتبر تو اون حیطه‌ای که دارید توش فعالیت می‌کنید، اعتماد کنه. همینطور مبرهنه که یه تکنیک خوب برای تولید محتوای جذاب و تأثیرگذاره!

برای مثال به ایلان ماسک فکر کنید. جالب نیست براتون که چرا این همه ازش راجع به آینده سوال دارن مردم؟ حتی بیشتر از مقدار سوالی که از دانشمندان فیزیک و نجوم می‌پرسن!

پیشنهاد میزفا برای یادگیری بیشتر: ۳ دلیل نتیجه ندادن تولید محتوا رو بشناسید

۸. به مخالفت‌های مخاطبانتون از قبل پاسخ بدید

خب حتما شما هم مثل ما مطمئنید که همه با محتوای کسب و کار شما موافق نخواهند بود. خیلی‌ها حتماً حین خوندن محتوای شما با خودشون فکر خواهند کرد که: «خب اوکی… ولی که چی؟»  این اون علتیه که محتوای کوتاه خیلی به مذاق ما خوش نمی‌آد. خواننده باید پاسخ شک و شبهه‌هاش رو بگیره و نویسنده به جای کنار کشیدن، اتفاقا باهاش بحث و تعامل برقرار کنه.

بذارید با یه مثال بهتر توضیح بدیم. ممکنه یه نفر حین خوندن همین مقاله یه‌هو برگرده و بگه که این مقاله خیلی شبیه مقاله 10 Timeless Persuasive Writing Techniques از سایت copyblogger.com نیست؟ خب اینجا ما باید از قبل توضیح بدیم که بله! ما از این مقاله به عنوان منبع استفاده کردیم؛ اما شاید تنها ایده و حدود ۳۰ یا ۴۰ درصد از متن رو از این مقاله داریم.

 ما معتقدیم که محتوا باید ایرانی باشه؛ یعنی به درد مخاطب ایرانی بخوره و با هوش و ذوق و سواد و فرهنگ و زمینه فعالیتش یکی باشه. همینطور معتقدیم که به عنوان معلم باید ساده و واضح تدریس کرد و علاوه بر اون، اعتقاد داریم که به جای تکرار یا ترجمه حرف‌های بقیه، می‌تونیم به حرف‌هاشون فکر کنیم و بعد نتیجه این فکر کردن رو بنویسیم. مثلا مورد بعدی رو ما با نویسنده سایت کپی بلاگر موافق بودیم که داستان سرایی یه ترفند عالی برای تولید محتوای جذاب و ترغیب کننده است، اما سر اینکه چرا؟؟؟ با اون موافق نبودیم و ما علت خودمون رو نوشتیم.

می‌بینید؟ با این مثال ما به یکی از مخالفت‌های احتمالی کاربران پاسخ دادیم.

۹. قصه رو فراموش نکنید

شما می‌تونید از تکنیک داستان سرایی تو هر جایی و هر شرایطی و هر تولید محتوایی استفاده کنید. حتی می‌تونید با هر هشت تا ترفند قبلی هم ترکیبش کنید. داستان سرایی از این نظر خوبه که باعث می‌شه خواننده با داستان همانندسازی کنه و اون شکلی که خودش می‌خواد محتوا رو بفهمه. این آزادی، اون رو ترغیب می‌کنه که ادامه بده به کارش و این یعنی اون تو بهترین نقطه برای یه کال تو اکشنِ مناسب از سمت ما قرار خواهد گرفت. بنابراین آخرین ترفند ما برای نوشتن یه محتوای تأثیرگذار و البته یه محتوای فوق جذاب، استفاده از تکنیک داستان سراییه.

نتیجه گیری: چگونه محتوای جذاب تولید کنیم

خب ما تو این مقاله سعی کردیم به سوال چگونه محتوای جذاب تولید کنیم؟ جواب بدیم و هم سعی کردیم این جواب رو در قالب ۹ ترفند ساده براتون خلاصه کنیم: از تکرار گرفته تا حل مسئله و داستان سرایی. این موارد رو ما هم بر اساس مطالعاتمون در این زمینه و هم براساس تجربه‌هایی که در زمینه تولید محتوا و سئو داشتیم (یه بخشی از این تجارب رو در دوره تجربیات متخصصین سئو مطرح کردیم) بنویسیم و امیدواریم که براتون راهگشا بوده باشن.

تا بعد!

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=