۸ اشتباه رایج که محتوانویس ها مرتکب می‌شوند

اشتباهات رایج در تولید محتوا

هر محتوایی که شما به عنوان نویسنده، محتوانویس یا کپی‌­رایتر تولید می‌­کنید، حاصل ساعت­‌ها زحمت و کار سخته. چند اشتباه خیلی ساده می­‌تونه این زحمت رو بی‌­ثمر کنه و همه‌­چی رو خراب. امروز در میزفا و در ادامه بحث تخصصی محتوانویسی، می‌­خوایم یه لیست ۸تایی از مهم‌ترین اشتباهات رایج در تولید محتوا که باید ازشون جلوگیری کنید بهتون بدیم.

این لیست می‌­تونه به عنوان یه چک لیست مرجع استفاده بشه تا هر زمان خواستید محتوای جدیدی تولید کنید، یه نیم‌­نگاهی بهش بندازید. پس پیشنهاد می­‌کنم بوکمارکش کنید بلکه دسترسی بهش راحت‌‌­تر باشه براتون. ضمنا اگه تخصص شما نویسندگی هست و دوست دارید در این کار به بهترین نتایج برسید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله ۹ ویژگی نویسنده محتوای حرفه‌ای رو هم مطالعه کنید.

خب بریم با اشتباه اولی شروع کنیم که خیلی از نویسنده‌‌­های محتوا مرتکب می­‌شن (در ضمن، اینفوگرافیک این ۸ اشتباه رو می‌تونید انتهای مقاله ببینید).

۱. عدم شناخت مخاطبان

اولین چیزی که حین فکر کردن به تولید محتوا به ذهنتون باید برسه، داشتن یه تصویر و فهم روشن از مخاطبانه. این می‌شه اولین قدم و بقیه موارد رو براتون آسون می‌‌کنه.

  • مخاطب شما کیه؟
  • از کجا می‌‌دونید دارید برا کی می‌‌نویسید؟
  • نیاز این مخاطب چیه؟
  • چطور می‌‌شه کمکش کرد؟

وقتی برای این چند سوال ساده جواب داشته باشید، یه درک و فهم واضح و روشن از مخاطبان محتواتون دارید و اون لحظه است که می‌‌تونید شروع کنید.

اگه خیلی مطمئن نیستید که با چه روشی و چه طور می‌‌تونید یه تصویر مشخص از مخاطبان داشته باشید، می‌‌تونید یه سر به مقاله انواع مخاطب مقالات سایت بزنید.

۲. بی هدف نوشتن

هدف شما از نوشتن این محتوا چیه؟ می‌‌خواید اطلاعات به مخاطب برسونید، می‌‌خواید سرگرمش کنید یا مثلا ترغیبش کنید خریدی انجام بده یا…؟

هر هدفی که ممکنه داشه باشید، باید خیلی واضح از همون اول بدونید چیه تا بتونید همه‌ تمرکزتون رو روی این هدف بذارید و محتوایی تولید کنید که پاسخگوی انتظاراتتونه. دقت کنید که اگر این محتوا رو به درخواست شخص دیگری تولید می‌‌کنید، باز هم باید هدفش رو بپرسید تا بتونید سر آخر به اونچه در ذهن داشته جامه عمل بپوشونید.

و این نکته هم لازم به ذکر نیست که اگه مخاطب شما احساس کنه این محتوایی که الان دارم می‌‌خونم الابختکی نوشته شده و هدف نداره، علاقه کمتری به خوندن داره و درواقع خیلی نمی‌‌شه روی پاسخش به کال تو اکشن حساب کرد. حتی ممکنه مقاله رو نصفه رها کنه و صفحه رو ببنده و بره. 🙁

۳. عدم توجه به ساختار

یکی از مهم‌ترین اشتباهات متداول در تولید محتوا رعایت نکردن ساختار محتواست. بحث ساختار، یه بحث خیلی مهمه که شما باید در طول زمان، آموزشش ببینید، راجع بهش مطالعه کنید و وقت و انرژی صرفش کنید تا بهتر و بهتر بشه. اینجا ما خیلی کلی چندتا توصیه براتون داریم که شاید دقت بهشون باعث بشه ساختار مناسبی برای محتواتون بچینید.

  • تو اولین پاراگراف متن توضیح بدید که موضوع محتوا یا مقاله‌تون چیه و چه شکلی می‌خواد به خواننده و کاربر کمک کنه. اینجا اولین و شاید مهم‌ترین فرصتیه که شما برای جلب توجه کاربر دارید پس سعی کنید بگید برای کی دارید می‌­نویسید، چی دارید می‌­نویسید و به چه دلیلی دارید می‌نویسید.
  • برای هر کدوم از مواردی که می‌‌‌خواید راجع بهش صحبت کنید، یه بخش جداگانه بسازید با پاراگراف‌‌های مشخص. یادتون نره که اولین جمله هر پاراگراف، باید خیلی ساده، روشن و مشخص و واضح بگه موضوع اون پاراگراف چیه.
  • از هدینگ و عناوین مختلف استفاده کنید. این باعث می‌‌شه هم ساختاربندی دقیق‌‌تری کنید و هم خواننده براش راحت تر باشه خوندن. البته هرچقدر تیترهای جذاب‌تری بنویسید، احتمال اینکه کاربر پاراگراف مرتبطش رو بخونه بیشتره. تو مقاله راهکارهای تیترنویسی جذاب اینقدر نمونه تیترهای خلاقانه آوردیم که اشباع بشید. 🙂
  • آخر مقاله یه پاراگراف داشته باشید برای خلاصه کردن و جمع بندی چیزهایی که در سرتاسر مقاله توضیح دادید. اینجا می‌‌تونید به مخاطب بگید چه طوری نوشته شما کمک کرده تا نیازش برطرف بشه.

دقت کنید که اگه به این موارد کلی پایبند نباشید، این عدم داشتن ساختار باعث می‌شه انسجام کارتون رو از دست بدید، نکات مهمی رو جا بندازید و در نتیجه کارتون تأثیر لازم رو نداشته باشه.

۴. فراموش کردن Call to Action

شما یه مقاله خوب نوشتید که برای مخاطب و کاربر «ارزش» داره. اینجا شما باید تو قدم بعدی حتما یه کال تو اکشن داشته باشید تا کاربر رو راهنمایی کنه برای اینکه قدم بعدی‌اش چی قراره باشه. و دقت کنید که کال تو اکشن، الزاماً به معنی فروختن محصولات یا خدماتتون نیست! اما اگه می‌‌خواید ترغیب کنید خواننده رو به خرید، اینجا جاییه که باید انجامش بدید!

دقت کنید که اگه شما CTA رو فراموش کنید، درواقع به یک معنا کاربر رو برای قدم بعدی‌اش راهنمایی نکردید و اون به رغم اینکه با شما سفرش رو شروع کرده و جلو اومده، می‌‌ره یه جای دیگه تا نیازش رو برطرف کنه. چه نیازی؟ این نیاز که حالا بعد از به‌دست آوردن این اطلاعاتی که اینجا گیرم اومد، باید چی کار کنم؟ و اگه بره سایت رقیب شما و اونجا خرید کنه، خیلی بده 😐

فراموش کردن CTA یکی از اشتباهات رایج محتوانویسی هست که معمولا به سادگی فراموش می‌شه. درحالی که اگه یه چک لیست داشته باشیم که بهمون یادآوری کنه، خیلی راحت و در زمان کمی می‌شه رعایتش کرد. به همین دلیل توصیه کردیم مقاله رو بوکمارک کنید که این چک لیست همیشه دم دستتون باشه.

۵. تجربه کاربری

اجازه بدید اینجا تجربه کاربری رو به صورت یه دستورالعمل به کار ببریم تا همیشه یادتون بمونه:

«اگر محتوایی که می‌خواید تولید کنید ارزشی به کاربر اضافه یا مشکلی ازش حل نمی‌کنه، تولیدش نکنید!»

یکی از اهداف مارکتینگ اینه که شما اتوریته و اقتدار برند و همینطور اعتماد کاربران به برندتون رو زیاد کنید و یکی از بهترین راه‌ها برای این کار، تولید محتوای با کیفیت هست که به درد کاربر بخوره.

به همین مقاله‌‌ای که در حال حاضر دارید می‌خونید یه بار دیگه نگاه کنید. هر کجای این متن بایستید و از خودتون بپرسید این مقاله آیا به من کمک می‌‌کنه یا نه، بدون تردید جوابتون مثبت خواهد بود. برعکس، اگه موضوع ما صرفاً معرفی خدمات تولید محتوای میزفا بود و با همین هدف (و نه حل کردن مشکل شما یا افزودن ارزش به شما) تولید محتوا می‌‌کردیم، احتمالا خیلی قبل از این‌‌ها می‌گفتید «سو وات؟؟؟؟» و این صفحه رو ترک می‌کردید.

۶. بروشور فروش و نه محتوای ارزشمند

می‌تونیم بگیم این مورد، بدترین اشتباه در تولید محتوا محسوب می‌شه. شما نبایست این احساس رو به مخاطب محتواتون بدید که سر آخر کلک بهش زدید و همه این کارها رو کردید و براش نوشتید، تا سر آخر محصولتون رو «بهش قالب کنید». در این صورت، شما نه محتوا که یه بروشور فروش ساختید. شما باید اعتماد به مخاطب بدید! باز هم تکرار می‌‎کنم: اگه محتوایی که می‌‌خواید تولید کنید ارزشی به کاربر اضافه نمی‌‌کنه یا مشکلی ازش حل نمی‌کنه، اما فکر می‌‌کنید که ممکنه محصولتون رو به فروش برسونه، تولیدش نکنید! اینطور نیست! این محتوا کاملا برعکس عمل می‌کنه.

به جاش سعی کنید نشون بدید که شما می‌‌خواید به کاربر در درجه اول کمک کنید! حتی شده به قیمت معرفی کردن محصولات رقباتون! این یعنی اعتمادسازی.

۷. پرفکت بودن

اشتباهات املایی رخ می‌دن. ساختار، دستور نگارش و املا و غیره همگی نیاز به چک کردن دوباره دارند و اگه شما فکر کنید که محتوایی که نوشتید پرفکت و کامله و بازبینی‌‌اش نکنید، وجهه­ خوبی از برند به مخاطب نخواهید داد. و کسی هم از این قاعده مستثنی نیست! همین مقاله رو وقتی دادیم مدیر محتوا بازبینی کنه، برای مثال گفت که در جمله اول مورد ۶ (همین مورد بالا) شما از کلمه «نبایست» استفاده کردید که از نظر دستوری فقط تو جمله‌های مربوط به زمان گذشته در زبان فارسی استفاده می‌شه و باید به جاش بنویسید «باید». به هر حال ما نگهش داشتیم تا یه مثال براتون داشته باشیم از اینکه هیچ کس پرفکت نیست. 😉

اما چرا نباید اشتباه نگارشی داشت؟ این نشون می‌ده که شما با اشتباه داشتن و کار غلط کردن مشکلی ندارید و روحیه برندتون هم همچین چیزیه و خب، کیه که دوست داشته باشه با یه برند بیخیال کار کنه؟ ریلکس بودن در برابر مشکلات، وجهه خوبی برای برند نیست.

اگه در شناخت و رعایت قواعد نگارشی نیاز به یه راهنمای سریع و ساده دارید، براتون مقاله قواعد نگارش در تولید محتوای سایت رو نوشتیم. با خوندنش در ۳ سوت مهم‌ترین قواعد نگارشی مورد نیازتون رو یاد می‌گیرید.

۸. پروموت نکردن محتوا

ممکنه شما بهترین محتوای دنیا رو تولید کرده باشید، اما اگه کسی نباشه تا بخونتش چی؟ شما باید مردم رو به سمت محتوایی که تولید کردید راهنمایی کنید و بهترین راهی که می‌‌تونید در پیش بگیرید، استفاده از فضای مجازیه.

شما به این ترتیب می‌‌تونید به فالوئرهایی که از قبل دارید یا کسایی که ممکنه از سمت هشتگ بیان، مقاله‌تون رو نشون بدید. محتوای شما به اشتراک گذاشته می‌‌شه و توجه می‌‌گیرید و می‌‌بینید که بعد از چندتا کامنت و لایک، به یه ریچ خیلی خوب رسیده.

یه راه خیلی خوب دیگه استفاده از لیست ایمیله. شما با فرستادن ایمیل‌ اعلان محتوای جدید، هم توجه به مقاله رو می‌برید بالا و هم یه سر و گردن از مابقی رقبایی که فقط ایمیل تبلیغاتی یا فروش محصولات و  تخفیف و فلان می‌فرستند بالاتر می‌مونید.

اینفوگرافیک اشتباهات تولید محتوا

نتیجه گیری

پس این شد ۸ اشتباه رایج در تولید محتوا و محتوانویسی که باید ازشون جلوگیری کنید. یه بار دیگه هم یادآوری می‌کنیم، بهتره این راهنما رو یه جایی ذخیره کنید تا بتونید به طور منظم بهش برگردید؛ بلکه کم کم این اشتباهات حذف بشن و محتوایی که می‌‌نویسید، به ارزش واقعی خودش برسه.

اگه شما اشتباه دیگه‌ای داشتید که مانع پیشرفتتون شده، می‌تونید تو نظرات پایین صفحه برامون بنویسید.

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=