چگونه عنوان جذاب بنویسیم ؟ ۳۵ نمونه تیتر خلاقانه + جایزه

روش های تیتر نویسی به همراه مثال برای مقاله های وبسایت و مجله ها

چطوری یک عنوان جذاب و خوب بنویسیم

حتماً تا حالا پیش اومده یه مقاله‌ی با کیفیت با کلی اطلاعات دست اول بنویسید و روی سایتتون منتشر کنید. بعد می‌بینید که مقاله‌ی دیگه‌ای با همون موضوع، اما خیلی بی‌کیفیت‌تر و بی‌محتواتر، رتبه‌ی بهتری داره و بالاتر از مقاله‌ی شما وایمیسته و کلیک بیشتری هم می‌گیره. از خودتون می‌پرسید چرا؟ و یه خرده که دقت می‌کنید می‌بینید تنها تفاوت انگار یه تیتر جذاب تره! مقاله‌ی شما یه تیتر معمولی داره و همین باعث شده به رغم محتوای باکیفیت و سئوی خوبی که داره، باز هم نتونه از پس رقیب بربیاد! اینجاست که اهمیت نوشتن تیتر جذاب وسط می‌آد.

پس تو این مقاله از سری آموزش های سئو میزفا، شما رو با اهمیت عنوان نویسی و راهکارهای نوشتن تیتر خلاقانه آشنا می‌کنیم. این مقاله عمومیه و خوندنش برای نویسندگان در تمام زمینه‌ها، مدیران وب‌سایت‌ها و سردبیران مطبوعات و البته متخصصین سئو واجبه؛ اما تو مقاله افزایش نرخ کلیک با تیترنویسی فقط به اهمیت عنوان نویسی مقالات در سئو و بررسی فاکتورهای گوگل درباره متا‌تگ و تایتل پرداخته ایم.

راستی آخر این مقاله یه مسابقه هم ترتیب دادیم که جایزه‌اش ۵۰ هزار تومن بن خرید از میزفاست. پس تا پایان با ما همراه باشید تا بتونید تو مسابقه هم شرکت کنید و برنده بشید.

اهمیت نوشتن تیترهای جذاب و پرفروش | عنوان نویسی جذاب و خلاقانه

بیل گیتس تو سال ۱۹۹۶ روی سایت مایکروسافت مقاله‌ای منتشر کرد با عنوان: «محتوا پادشاهه.» این گفته رو طی دو دهه‌ی گذشته بسیاری از کارشناسان دنیای مارکتینگ به بوته‌ی آزمایش گذاشتن و می‌شه گفت در تمام موارد، صحت  داشت! حالا ما می‌خوایم یه جمله‌ی دیگه هم اضافه کنیم: انتخاب عنوان مناسب برای محتوا نقش تاج پادشاه رو داره. چرا؟ چون همونطور که یه تاج به پادشاهش اعتبار می‌ده، عنوان هم به محتوا اعتبار می‌بخشه و اونو به فروش می‌رسونه.

تحقیقات نشون میده از هر ۱۰ کاربر، ۸ نفر فقط تیتر مقاله رو می‌خونند و ۲ نفر به متن هم توجه می‌کنند. اگه می خواید درک بهتری از اهمیت نوشتن تیترهای جذاب و تاثیرش در فروش داشته باشید، به این مثال دقت کنید. زمانی که ما برای خرید لباس به بازار میریم، کمتر اتفاق می‌افته که وارد تک‌تک لباس فروشی‌ها بشیم و همه محصولاتشون رو ببنیم. بلکه معمولا فقط از جلوی بیشتر مغازه‌ها رد می‌شیم و ویترین رو نگاه می‌کنیم و فقط وارد مغازه‌ای می‌شیم که ویترین زیباتری داره.

اصولا مشتری ما وقتی انتخاب‌های متعددی داره، بهترین گزینه رو انتخاب می‌کنه. پس اگه نویسنده روزنامه و مجله هستید، لازمه بدونید که وقتی یه نفر جلوی دکه روزنامه‌فروشی ایستاده و داره روزنامه‌ها یا مجلات مختلف رو تندتند نگاه می‌کنه، اونی رو می‌خره که عنوان جذاب‌تر و وسوسه انگیزتری داشته باشه.
همین اتفاق در شبکه‌های اجتماعی و صفحه نتایج گوگل هم رخ میده. یعنی با وجود محتواهای زیاد، کاربران سراغ تیترهای جذاب‌تر خواهند رفت. پس اگه نویسنده محتوا در حوزه وب یا متخصص سئو هستید، میشه گفت نوشتن عنوان‌های خاص و ویژه اهمیت بیشتری برای شما داره. چرا که با هر جستجویی که کاربر تو گوگل انجام میده، ۱۰تا نتیجه براش تو صفحه SERP ظاهر میشه. اینجاست که کاربر رو عنوانی کلیک می کنه که به نظرش جالب‌تر و مفیدتره.

حالا اگه شما از یه تیتر ساده و معمولی استفاده کرده باشید، کاربران سراغ نتایجی با عنوان جذاب‌تر میرن و این باعث کاهش نرخ کلیک شما خواهد شد. یعنی حتی اگه محتوای شما به خوبی هم سئو و بهینه‌سازی شده باشه و در صفحه اول نتایج گوگل هم باشید، به مرور جایگاه خودتون رو از دست میدید.

تا زمانی که ویترین خوبی نداشته باشید، مشتری‌ها سراغ خرید از مغازه‌هایی با ویترین جذاب‌تر میرن. پس تا زمانی که تیترنویسی رو بلد نباشید، کاربرها سراغ سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، روزنامه و مجله رقیب شما میرن. استفاده نکردن از عنوان جذاب و پرفروش، یکی از بزرگ‌ترین لطف‌هایی هست که می تونید به رقباتون داشته باشید.

اهمیت تیتر نویسی جذاب مقالات
شباهت تیتر خلاقانه به ویترین مغازه

خب پس تا اینجا با اهمیت و تاثیر عنوان نویسی خلاقانه و جذاب آشنا شدیم. یاد گرفتیم تیتر جذاب‌تر، مساویه با کلیک بیشتر، بازدید بیشتر و در نتیجه، فروش بیشتر. این جمله کلیدی رو یادتون باشه: عنوان، محتوا رو به فروش می‌رسونه.

یه مثال جالب درباره دوره آموزش گوگل آنالیتیکس میزفا: ما برای بازخورد بهتر این دوره، عنوان «جامع ترین دوره آموزش گوگل آنالیتیکس – ۳۰ ساعت فیلم آموزشی» رو انتخاب کردیم. این تیتر هم این ویژگی رو داشت که مشخص کنه مدت زمان این دوره ۳۰ ساعته، هم این حس رو به مخاطبان القا می‌کنه که این دوره جامع‌ترین دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس هست و کاربر با دیدن اون نیازی به شرکت در دوره های دیگه نخواهد داشت که واقعا هم همین طوره. (در ادامه به این نکته می‌رسیم که از اصول اولیه تیترنویسی اینه که باید صادق و رو راست باشیم.) خب همین تیتر عالی باعث شد این دوره میزفا نسبت به اون چیزی که انتظار داشتیم، بیشتر فروش بره. در حالیکه بیشتر رقبا از عنوان‌های ساده مثل گوگل «آنالیتیکس چیست؟» یا «فیلم آموزشی گوگل آنالیتیکس» استفاده کرده بودند.

نمونه عنوان جذاب

توضیحات اقای آریافر درباره راهکارهای تیتر نویسی

پیشنهاد می‌کنم حتما توضیحات پویا آریافر، مؤسس میزفا و متخصص و استراتژیست سئو، رو درباره نوشتن تیترهای جذاب گوش کنید تا بهتر متوجه موضوع بشید:

نمونه مثال از تیتر جذاب و اثر آن در سئو
نمونه مثال از تیتر جذاب و اثر آن در سئو

اصول تیترنویسی موثر

هر کاری یه سری اصول و قواعد خاص خودش رو داره که باید حتما رعایت بشه. به عبارتی اگه این اصول رو رعایت نکنید، بقیه کارها بی‌فایده و بی‌اثر میشن. تیتر نویسی هم از این قاعده مستثنی نیست و مهارت تیتر نویسی جذاب رابطه مستقیم با این اصول دارن.
بنابراین اول چندتا از اصول اساسی درباره اینکه چطور عنوان‌های جذاب بنویسیم رو بهتون می‌گیم که رعایت کردنشون واجبه. بعد به بررسی تکنیک‌های تیتر نویسی موثر می‌پردازیم که با استفاده از اون‌ها فروش مطبوعات و محصولات شما بیشتر میشه و یا نرخ کلیک سایتتون افزایش پیدا می‌کنه.

اصل اول تیترنویسی موثر: دروغ گفتن ممنوع

شاید یکی از بدترین کارهایی که یه نویسنده می‌تونه انجام بده، این باشه که به مخاطبش دروغ بگه. البته نوشتن تیترهای اغراق آمیز ایرادی نداره و حتی در بیشتر موارد خوبه. اما گاهی اوقات، ما مفهوم اغراق کردن رو با دروغ گفتن اشتباه می‌گیریم. یادتون باشه محصول یا نشریه شما قرار نیست فقط یک بار فروخته بشه. شما باید به دنبال پیدا کردن مشتریان واقعی و دائمی باشید. وقتی به مخاطبتون دروغ بگید و صداقت رو رعایت نکنید، شاید روزنامه یا مجله شما یک یا دو بار فروش بره، اما در طولانی مدت افراد دیگه به شما اعتماد نمی‌کنند. پس در عین اینکه سعی می‌کنید تیتر جذاب و خلاقانه‌ای بنویسید، حواستون باشه صداقت رو هم به عنوان اصل اول در نظر بگیرید و به مخاطبتون دروغ نگید.

البته بیشتر ما تجربه این رو داشتیم که گول تیترهای غیرواقعی رو بخوریم. مثلا یادمه دو سال پیش که ویروس کرونا شایع شده بود، بارها و بارها تیتر خبر «داروی کرونا کشف شد» رو در خبرگزاری‌ها و سایت‌های مختلف دیدیم. اما وقتی اصل خبر رو خوندیم، فهمیدیم هنوز همچین اتفاقی نیفتاده و دارویی در کار نیست. این مورد یا تجربه‌های مشابه، جز اینکه باعث شده اعتماد ما نسبت به اون وب‌سایت یا خبرگزاری کمتر بشه، نتیجه دیگه‌ای در پی نداشته. در نتیجه خیلی به این موضوع دقت کنید که با مخاطبین خودتون رو راست باشید تا اعتماد اون‌ها که بزرگترین سرمایه‌تون هست رو از دست ندید.

اصل دوم تیترنویسی اصولی: به مخاطب احساس منفعت بدید

این مورد یکی از مهم‌ترین اصول تیتر نویسی جذاب هست که رعایت کردنش شما رو از سایر رقباتون متمایز می کنه. چرا؟ چون بیشتر نویسنده‌ها و سردبیرهای مجلات یا متخصصین سئو و مدیران سایت‌ها، موقع نوشتن تیتر فقط به مقالات و محصولات خودشون فکر می‌کنند. اما شما با فکر کردن به این مسئله که مخاطب شما با خوندن مقاله یا خبر شما چه منفعت یا سودی به دست میاره، می‌تونید یه تیتر خیلی جذاب‌تر و مفیدتر بنویسید. یکی از عنوان‌های عالی و پرکاربرد در این زمینه، تیترهایی هستند که با عبارت «پیشنهاد ویژه و پیشنهاد شگفت انگیز» شروع میشن. البته حواستون باشه که اصل اول رو رعایت کنید و پیشنهادتون واقعا ویژه باشه.

البته نیازی نیست حتما به صورت مستقیم به کاربر احساس سودمندی بدید؛ گاهی اوقات استفاده از یک تیتر خلاقانه که به صورت غیرمستقیم این کار رو انجام بده، می‌تونه تاثیر بیشتری در فروش و افزایش نرخ کلیک شما داشته باشه. مثلا ما تو آکادمی میزفا یه دوره داریم که مربوط به ساخت لندینگ پیج هست.
عنوان خوبی که برای این صفحه انتخاب کردیم به این صورته: «آموزش ساخت و طراحی صفحه فرود کمتر از ۵ دقیقه بدون نیاز به کدنویسی». به این صورت ما به مخاطبان‌مون این پیغام رو دادیم که بدون اینکه لازم باشه کدنویسی بلد باشند، می‌تونند در مدت زمان کوتاه یه صفحه فرود زیبا بسازند. در حالیکه اگه از یه تیتر دیگه مثل «آموزش ساخت صفحه فرود خیلی زیبا» استفاده می‌کردیم، جذابیت مورد اول رو نداشت. همین عنوان خلاقانه‌ای که باعث رضایت و القای منفعت به کاربران ما شده، باعث شده این دوره میزفا نزدیک به ۲۰۰ دانشجو داشته باشه.

آموزش تیترنویسی و عنوان نویسی جذاب

شاید برای خیلی از دوستانی که در زمینه بهینه‌سازی سایت فعالیت می‌کنند، این سوال پیش اومده باشه که سرچ کنسول چیه؟ و همین عبارت رو تو گوگل جستجو کنند. در صفحه نتایج می‌بینیم که بیشتر سایت‌ها به عنوان‌هایی مثل گوگل سرچ کنسول چیست یا وب مستر تولز چیست بسنده کردند. یا مثلا تو تیتر مقاله شون از آموزش سرچ کنسول استفاده کردند. اما اگه دقت کنید می بینید این دقیقا همون سوالی هست که برای کاربر ایجاد شده و احتمالا با دیدن تیترهای این چنینی، خیلی متقاعد نمیشه روشون کلیک کنه. اما میزفا برای این صفحه از یه تیتر جذاب تر استفاده کرده «سرچ کنسول چیست و چه کاری می‌توان با ابزار گوگل سرچ کنسول کرد».
خب این تیتر احساس سودمندی رو به مخاطب ما میده. اینجوری اون می‌دونه با خوندن این مقاله علاوه بر آشنایی اولیه با سرچ کنسول، از کاربردهای این ابزار هم مطلع میشه. رعایت همین نکته و استفاده از این تیتر جذاب و کاربردی، باعث شده این مقاله میزفا تو رتبه ۱ گوگل قرار بگیره و از سایر مقالات مرتبط بیشتر کلیک بخوره و تا الآن بیش از ۱۰ هزار بازدید داشته باشه!!

البته لازمه بگم اصل دوم بیشتر برای نوشتن تیترهای تبلیغاتی و عنوان مقالات کاربرد داره. چرا که برای نوشتن تیتر خبری شاید همیشه نشه به مخاطب حس منفعت رو القا کرد. هر چند اگه بتونید برای تیترهای خبری هم این اصل رو به کار بگیرید، دیگه نور علی نور میشه و خبر شما بازدید خیلی زیادی خواهد داشت.

اصل سوم تیترنویسی جذاب: استفاده از کلمات کلیدی

این مورد در تیتر نویسی برای وب‌سایت‌ها کاربرد داره. چون شما باید به گوگل اعلام کنید که مقاله یا صفحه مورد نظرتون درباره چیه؛ به همین دلیل باید حتما از کلمات کلیدی مرتبط و مناسب استفاده کنید تا تو نتایج دیده بشید. البته استفاده صحیح از کلمات کلیدی در نوشتن عنوان هم راهکارها و تکنیک‌های خودش رو داره که همون‌طور که گفتیم تو مقاله بعدی به صورت تخصصی درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد. اینجا فقط خواستم بگم اگه برای سایت تیتر نویسی می‌کنید، استفاده از کلمات کلیدی هم جزء اصولی هست که باید در نوشتن تیتر مناسب حتما رعایتش کنید.

تکنیک‌های تیتر نویسی جذاب و خلاقانه

خب بعد از یادگیری اصول اولیه، حالا می‌تونیم بریم سراغ تکنیک‌های تیتر نویسی خلاقانه و نحوه نوشتن چند نمونه تیتر جذاب رو بهتون آموزش بدیم. موقع انتخاب تیتر مناسب همیشه این سوال رو از خودتون بپرسید که دارید برای چه کسی عنوان می‌نویسید؟ همچنین از خودتون بپرسید مخاطب شما با کلیک روی تیتر شما و یا خوندن مقاله یا خبر شما، کدوم نیازش برطرف میشه؟ به عبارتی همیشه نیاز مخاطب رو در نظر بگیرید و برای رفع نیازش به نوشتن تیترهای جالب بپردازید.

۱. از نمونه تیتر های زیبا الهام بگیرید: برای شروع هیچ اشکالی نداره که از تیترهای دیگران ایده بگیرید. البته این به معنای کپی کردن سایر عنوان‌های جذاب و فکر نکردن نیست. بلکه منظورم اینه از روش‌ها، خلاقیت‌ها و ایده‌های دیگران الهام بگیرید. حتی می‌تونید یه دفترچه یادداشت تهیه کنید و عنوان‌های زیبا و جالبی که می‌بینید رو داخلش یادداشت کنید. بعد موقعی که می‌خواید تیتر نویسی کنید، از این الگوها استفاده کنید تا بتونید تیترهای جذاب‌تری بنویسید.
این مورد رو اول نوشتم، چون برای اوایل کار و برای دوستانی که تجربه زیادی در نوشتن عنوان‌های جالب ندارند، کاربردی‌تره. با بررسی و آنالیز تیترهای خوب و الگو برداری از اون‌ها می‌تونید پیشرفت زیادی تو عنوان نویسی داشته باشید.

یه راه دیگه برای ایده گرفتن اینه که چندتا تیتر خاص و زیبا با الگوهای مختلف بنویسید و بعد نظر اطرافیانتون رو درباره‌شون بپرسید. یادتون باشه، این مخاطبان هستند که قراره عنوان شما رو بپسندند و انتخاب کنند. پس بررسی بازخوردهای بقیه قبل انتخاب تیتر نهایی، می تونه کمک بزرگی براتون محسوب بشه.
از اینکه این کار وقت زیادی از شما بگیره نترسید. دیوید آگیلوی که یکی از بهترین‌ها تو زمینه نوشتن تیترهای پرفروش هست، میگه: «وقتی شما عنوان‌تون رو نوشتید، ۸۰ سنت از یک دلارتون رو خرج کردید.» پس مواظب باشید که برای این ۸۰ سنت حسابی وقت بذارید تا بعدا متضرر نشید. در یکی از پروژه‌های سئو میزفا برای نوشتن عنوان یک صفحه، گاهی اوقات ۳۰ تا ۴۵ دقیقه وقت صرف می‌کردم؛ و البته که نتیجه رضایت بخش بود و از این وقتی که صرف کردم پشیمون نشدم.

در انتهای این مقاله میزفا، می‌تونید بهترین الگوها برای عنوان نویسی رو مشاهده کنید و از این نمونه تیترهای جذاب برای نوشتن عنوان مطالب خودتون ایده و الهام بگیرید.

۲. عنوان های ساده و واضح بنویسید: آدم ها از بیشتر موارد پیچیده ای که اون ها رو سردرگم می کنه، اجتناب می‌کنند. رعایت این تکنیک تیتر نویسی منافاتی با این که تیترهای خلاقانه و جذاب بنویسید نداره. یادتون باشه که گفتیم تیتر خوب عامل ارتباط کاربر و محتواست. پس نباید تیترتون اینقدر پیچیده باشه که مخاطب شما فکر کنه محتوا هم پیچیده ست و از خوندنش منصرف بشه. هنر شما به عنوان یه نویسنده خوب اینه که تیتری انتخاب کنید که در عین جذابیت و خاص بودن، پیام شفاف و واضحی رو به مخاطب برسونه.

مثلا اگه قراره خبری درباره افزایش قیمت دلار بنویسید، عنوان «قیمت دلار ۲ برابر شد» بهتر از عنوان مبهمی مثل «نوسانات قیمت دلار ادامه دارد» هست. حالا اگه باز هم شفافیت رو بیشتر کنید و بنویسید «با سخنرانی دیروز ترامپ قیمت دلار ۲ برابر شد»، باز هم کلیک و فروش بیشتری خواهید داشت.

طی تحقیقاتی که سایت hubspot روی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تیتر انجام داده، مشخص شده عناوینی که نوع محتوا رو تو براکت مشخص کرده بودند ([عکس]، [اینفوگرافیک]، [ویدئو]، [مصاحبه] و…) ۳۸٪ کلیک بیشتر نسبت به سایر تیترها داشتند. این یعنی کاربران دوست دارند دقیق‌تر بدونند قراره تو اون پست یا مقاله با چه محتوا و مطالبی روبرو بشن.
ما هم تو مقالات میزفا از این تکنیک تیتر نویسی زیاد بهره بردیم و مقاله های خیلی خوبی با عنوان «۵ فاکتور بسیار مهم در افزایش سرعت وبسایت در قالب اینفوگرافیک» یا «پیش نیازها برای آموزش سئو در قالب اینفوگرافیک» استفاده کردیم. این روش باعث افزایش نرخ کلیک و بازدید بیشتر مقالاتمون شده. حتی در مواردی می‌تونید نوع محتوا رو در ابتدای تیتر بنویسید. مثل این مورد «اینفوگرافیک زیبا برای نشان دادن ۱۰ عمل واجب کاهش بانس ریت سایت»

۳. از اعداد استفاده کنید: این تکنیک هم می‌تونه تاثیر بسیار زیادی روی افزایش فروش و نرخ کلیک (CTR) شما داشته باشه. آدم‌ها از مواردی که قابل اندازی‌گیریه بیشتر خوششون میاد. به همین دلیل راحت‌تر با تیترهایی که در اون‌ها اعداد به کار رفته ارتباط برقرار می کنند. حتما از اعداد به صورت ارقام استفاده کنید (نه به صورت حروف). استفاده از اعداد در تیتر نویسی خلاقانه می‌تونه به یکی از روش‌های زیر باشه:

نقش اعداد در عنوان نویسی جذاب
معجزه استفاده از اعداد در عنوان نویسی جذاب
  • تعداد روش ها، محصولات یا مواردی که قراره به کاربر معرفی کنید.
    مثل عنوان دوره آموزشی طراحی سایت میزفا «۱۲۰ ساعت فیلم آموزشی ASP.Net Core – آموزش پروژه محور [2020]» که برای نوشتنش ۲ بار از اعداد استفاده کردیم.
    یا مقاله «معرفی ۹ افزونه ریدایرکت وردپرس + تحلیل هر کدام» که در اون هم تعداد مواردی که قراره درباره‌شون صحبت کنیم رو بیان کردیم و هم از تکنیک قبلی (واضح بودن تیتر) استفاده کردیم.
    در نوشتن تیتر همین مقاله ای که دارید می‌خونید هم از اعداد استفاده شده.
    دقت کردید برای نوشتن همه تیترهای جالبی که تو قسمت قبلی مثال زدیم هم از اعداد استفاده کرده بودیم؟
  • آمار و ارقام مرتبط با محتوا که برای مخاطب جالبه رو بیان کنید.
    مثلا «بخشش ۲۰ درصدی برای مالیات دهندگانی که مالیاتشان را زودتر از موعد پرداخت کنند»
    یا «تخفیف ۳۰ درصدی برای ثبت نام در دوره گوگل آنالیتیکس»
  • با بیان سال انتشار یک خبر یا موضوع، به روز بودن مقاله و محتواتون رو به رخ مخاطب بکشید.
    مثلا دوره آموزش سئو میرفا که جامع‌ترین دوره آموزشی سئو به شکل رایگان هست چنین تیتر جذابی داره «دوره آموزشی جامع سئو در ۹ صوت – آموزش رایگان سئو ۲۰۲۲ + آزمون» که می‌بینید باز هم ۲ بار از اعداد استفاده شده. اینکه این دوره آپدیت ۲۰۲۲ هست به شدت نظر مخاطب رو جلب می کنه. همین تیتر جذاب در کنار کیفیت عالی این دوره باعث شده این دوره بیش از ۱۲ هزار دانشجو داشته باشه.
    یا مثلا دوره افزایش سرعت میزفا با این عنوان «۸ ساعت آموزش فارسی افزایش سرعت سایت با ابزار GTMetrix [آپدیت 1401]» که باز هم به روز رسانی دوره رو بیان می‌کنه و باعث افزایش نرخ کلیک و فروش محصول میشه.
    البته این تکنیک خلاقانه فقط برای فروش محصولات نیست. شما برای تیتر نویسی اخبار هم می‌تونید به روز بودن خبرتون رو بیان کنید.
    برای نویسندگان تیترهای خبری هم می‌تونیم تیتر «چشم انداز ایران ۲۰۳۵» روزنامه ایران اقتصاد رو مثال بزنیم که تو این زمینه جالب و منحصر به فرد بوده.

۴. با استفاده از صفت‌های عالی به مخاطب حس متفاوت بودن رو القا کنید: صفت‌ها کلماتی هستند که همیشه به نوشته‌ها جذابیت خاصی می‌بخشند و باعث سرزندگی محتوا میشن. به همین دلیل استفاده از صفت‌ها یکی از بهترین تکنیک‌های تیتر نویسی محسوب میشه. مخصوصا به کاربردن صفت‌های عالی؛ مثل بهترین، برترین، جدیدترین، ارزان‌ترین، جالب‌ترین، زیباترین، شگفت انگیزترین، محبوب‌ترین و… گاهی اوقات استفاده از معکوس این صفت‌ها (بدترین، قدیمی‌ترین، گران‌ترین و…) هم می‌تونه ایده خوبی برای نوشتن تیترهای جذاب و عالی باشه.

ما تو میزفا از این نمونه تیترهای جذاب زیاد استفاده می‌کنیم. مثل «معرفی ۱۱ تا از بهترین افزونه ها برای کامنت وردپرس» یا تیتری که قبلا هم درباره‌اش صحبت کردیم، «جامع‌ترین دوره آموزش گوگل آنالایتیکس – ۳۰ ساعت فیلم آموزشی» یا «معرفی بهترین قالب رایگان وردپرس + دمو و دانلود قالب» و خیلی موارد دیگه. اگه دنبال یه تمرین خوب برای ایده گرفتن در زمینه نوشتن تیترهای منحصر به فرد هستید، بهتون پیشنهاد می کنم تیتر مقالات پایگاه دانش میزفا رو بررسی کنید. چون خودش یه کارگاه آموزش تیتر نویسی خیلی خوبه و با آنالیز عنوان مقالات ما، نکات خیلی کاربردی رو یاد می‌گیرید.

البته نیازی نیست حتما از صفات عالی برای نوشتن عنوان های خلاقانه استفاده کنید. بلکه استفاده بجا و مناسب از سایر صفات هم می‌تونه تو افزایش نرخ کلیک و بازدید بیشتر مقالات به شما کمک کنه. مثل این تیتر وسوسه برانگیز روزنامه اسکناس «رونق نگران کننده بورس» که از صفت نگران کننده به شکل خیلی جالبی استفاده کرده. احتمالا هر کسی که سرمایه ای تو بورس داره، وسوسه میشه این روزنامه رو بخره و محتوا رو بخونه. صفت‌هایی مثل بی نظیر، کمیاب، ناشناخته، منحصر به فرد و… می‌تونه عنوان شما رو جذاب‌تر و متفاوت از سایر عناوین جلوه بده.

۵. حس کنجکاوی مخاطب رو قلقلک بدید: همه ما آدم‌ها تو وجودمون کمابیش کنجکاوی داریم. هرچقدر بیشتر فکر کنید و از قدرت خلاقیت‌تون بیشتر استفاده کنید و تیترهایی بنویسید که مخاطب شما با دیدنش کنجکاوتر بشه که ادامه مطلب رو هم بخونه، تو این زمینه موفق‌تر از بقیه هستید. اینجا هم الگو گرفتن از عنوان های زیبایی که قبلا دیدید، خیلی می تونه به شما کمک کنه. احتمالا برای خود شما هم خیلی پیش اومده که وقتی یه نفر بهتون میگه «می خوام یه رازی رو بهت بگم …» سریع کنجکاو می شید و حواستون رو شش دونگ جمع می کنید تا بدونید اون راز مهم چیه. پس از همین نکته کلیدی استفاده کنید و تیترهایی بنویسید که حس کنجکاوی مخاطب رو فعال کنه. در این صورته که مخاطب شما برای خوندن محتوای مقاله لحظه شماری می کنه و سریعا روی لینک سایت شما کلیک می کنه و یا روزنامه شما رو می خره.

مثلا روزنامه همشهری ورزشی با انتشار یه عکس از اشکان دژاگه، این تیتر فوق العاده رو نوشته بود «به خاطر چند خط تتو!» که بیشتر مخاطبان رو تحریک می‌کرد روزنامه رو بخرند و از قضیه سر در بیارند. البته یادتون باشه که اگه چنین تیترهای وسوسه برانگیزی می‌نویسید، باید اصل اول تیتر نویسی رو رعایت کنید و خبرتون هم واقعا همین قدر هیجان انگیز باشه؛ وگرنه افراد دیگه به شما اعتماد نمی‌کنند.
یا مثلا این تیتر روزنامه صبح اقتصاد «افزایش نرخ ارز در کشور صرفا دلیل اقتصادی ندارد» که باعث می‌شد مخاطبان کنجکاو بشن و بخوان از دست‌های پشت پرده افزایش نرخ ارز با خبر بشن.

تکنیک های تیتر نویسی جذاب
حس کنجکاوی از راهکارهای تیتر نویسی

برای استفاده بهتر از این تکنیک تیتر نویسی می‌تونید از کلماتی مثل راز، اسرار، رموز، فاش شدن، آشکار شدن و… استفاده کنید. مثلا «رازهایی که شرکت های مواد غذایی نمی خواهند بدانید» یا «اسرار موفقیت در برنامه نویسی از زبان بهترین برنامه نویس ایران» یا «فاش شدن علت جدایی کاپیتان استقلال + مصاحبه». می تونید از تکنیک اعداد هم استفاده کنید تا تیتر جذاب تری بنویسید. مثلا «۷ راز مهم برای افزایش سرعت سایت»
همه این ها مواردی هستند که باعث میشن مخاطب به خوندن ادامه خبر اشتیاق پیدا کنه. البته گاهی وقت ها می‌تونید با پرسیدن یک سوال این کار رو انجام بدید. مثلا «چرا باید از خریدن گوشی های شیائومی اجتناب کنیم؟» یا «چرا نباید دوره دوره آموزش وردپرس میزفا را از دست بدهیم؟»

۶. سوالات ذهنی مخاطب رو بیان کنید: همه ما تو ناخودآگاهمون کلی سوال بی جواب داریم که ذهن ما رو به خودشون مشغول کردند. خیلی وقت ها همین سوالات هستند که باعث میشن ما دست به انتخاب بزنیم و تصمیم بگیریم. بیشتر جستجوهایی که تو گوگل انجام میشه، برگرفته از سوالات ذهنی افراده. حتی اگه این جستجوها به شکل سوالی نباشند. مثلا شخصی که سرچ می کنه «اهمیت رتبه الکسا»، احتمالا این سوال تو ذهنش ایجاد شده که آیا رتبه الکسا مهمه؟ اینجاست که اگه شما تو عنوان مقاله‌تون به همون سوال کاربر اشاره کنید، احتمال اینکه رو متقاعد بشه مقاله شما رو بخونه، بیشتر از زمانیه که از یه تیتر معمولی استفاده کرده باشید. برای همین یکی از مقالات میزفا با عنوان «آیا رتبه الکسا مهم است؟ تاثیر رتبه الکسا در سئو + صوت» نوشته شده که نتیجه‌اش نرخ کلیک بالا و قرار گرفتن در صفحه اول گوگل بوده.

سوال در نوشتن عنوان خوب
پرسیدن سوال از تکنیک های عنوان نویسی موثر

پس زمانی که شما سوال مخاطب رو حدس می‌زنید و ازش در نوشتن تیتر خبر یا مقاله استفاده می‌کنید، احتمال اینکه توجه مخاطب رو جلب کنید بیشتره. به عنوان مثال فردی رو در نظر بگیرید که قصد داره خونه بخره و به فکر هزینه خرید خونه ست. یکی از روزها که طبق عادت داره نگاهی به تیتر روزنامه ها می‌ندازه، ناگهان این عنوان جالب رو می‌بینه «آیا امسال مسکن ارزان می‌شود؟» نویسنده خوش ذوق این خبر تونسته سوالی که برای این شخص و بسیاری از اشخاص دیگه مهم بوده رو حدس بزنه و در عنوان خبر خودش بنویسه. درحالیکه اگه از یه عنوان ساده تر مثل «بررسی وضعیت قیمت مسکن» استفاده کرده بود، کمتر توجه مردم رو به خودش جلب می‌کرد.

یا مثلا مقاله دیگه‌ای داریم با عنوان «چگونه سرعت سایت وردپرس را افزایش دهیم و بالا ببریم» که در اون هم از یه تیتر جذاب سوالی استفاده شده. البته بررسی‌ها نشون داده از بین کلمات پرسشی، عبارت «چه کسی» (Who) از بقیه موثرتره. شاید دلیلش اینه که این مورد حس کنجکاوی افراد رو بیشتر تحت تاثیر قرار میده. به هرحال طبق آمار، نرخ کلیک عناوینی که در اون ها از این عبارت استفاده شده، ۲۲٪ بیشتر از سایر عنوان‌ها بوده که این عبارت رو نداشتند.

۷. از تیترهای اورژانسی استفاده کنید: خیلی از آدم ها تا احساس نکنند مسئله‌ای فوری و ضروریه، براش اقدام نمی‌کنند. به همین خاطر یکی از بهترین تکنیک های تیتر نویسی استفاده از عنوان‌هایی هست که حس فوریت و ضروری بودن رو به مخاطب القا کنند. همونطور که در ابتدا گفتیم تیتر موثر و خوب باید به افراد حس منفعت بده. در اینجا ما از این طریق که بیان کنیم منافع مخاطب در خطره و باید سریع اقدامی انجام بده، بهش همون حس سودمندی رو القا کردیم. چرا که جلوگیری از ضرر هم خودش نوعی سود محسوب میشه و باعث میشه مخاطب شما متقاعد بشه باید بیشتر درباره موضوع مورد نظر بدونه.

یکی از بهترین نمونه تیترهای جذابی که تو این زمینه دیدم، عنوان «زلزله مالیاتی به زمین وکیل ها رسید» مربوط به روزنامه هفت صبح بود. شک ندارم اون روز هر وکیلی که این تیتر ترسناک رو دیده، روزنامه رو خریده تا اطلاعات بیشتری به دست بیاره. البته باز هم تاکید می‌کنم که رعایت اصل اول عنوان نویسی رو از یاد نبرید و مبادا محتوا و خبر شما ربطی به تیترتون نداشته باشه.

الگوهای دیگه‌ای مثل «آخرین فرصت برای شرکت در آزمون‌های استخدامی دولتی» یا عنوانی که دیجی‌کالا برای خیلی از محصولاتش استفاده می کنه «تنها ۲ عدد در انبار باقی ست»
میشه از راهکارهای دیگه‌ای هم استفاده کرد که حس ضروری بودن رو غیرمستقیم بیان کنند. مثلا «۸ نکته ای که باید قبل از سفر به اروپا بدانید» یا «۱۰ اشتباه رایج هنگام خرید عطر و ادکلن»، برای افرادی که قصد سفر به اروپا یا خرید عطر داشته باشند، دیدن این تیترهای جذاب باعث میشه سریعا سراغ خوندن متن برن.

بهترین الگوها برای نوشتن تیتر زیبا و خلاقانه

تو این قسمت با الگوی تیترنویسی تو سبک‌های مختلف آشنا میشید و ما یه سری از بهترین الگوها برای تیترنویسی زیبا و خلاقانه رو به شما همراهان عزیز میزفا معرفی کنیم. شما می‌تونید از این نمونه عنوان‌های زیبا برای نوشتن عنوان روزنامه، مجله یا مطالب وبسایت‌تون استفاده کنید. این الگوها رو همیشه آپدیت می‌کنیم. پس زیاد به این مقاله میزفا سر بزنید 😉

نمونه تیترهای جذاب برای بیان جامع بودن

۱. راهنمای جامع ـــــــــــــــ
۲. همه چیز درباره ـــــــــــــــ
۳. هر آنچه لازم است درباره ـــــــــــــــ بدانید
۴. ۰ تا ۱۰۰ ـــــــــــــــ
۵. از سیر تا پیاز ـــــــــــــــ
۶. آموزش ـــــــــــــــ از پایه تا پیشرفته
۷. کامل ترین راهنمای ـــــــــــــــ

نمونه تیترهای جذاب برای بیان ساده و سریع بودن

۱. آشنایی با ـــــــــــــــ در ۳ دقیقه
۲. آسان ترین روش ـــــــــــــــ
۳. سریع ترین روش ـــــــــــــــ
۴. با این روش در زمانی کوتاه به ـــــــــــــــ دست پیدا کنید
۵. چطور سریع ـــــــــــــــ
۶. چطور به سادگی ـــــــــــــــ
۷. راه های بهبود ـــــــــــــــ در کمترین زمان
۷. دست یابی به ـــــــــــــــ با ۳ روش آسان و کاربردی

نمونه تیترهای جذاب برای بیان رازها و ایجاد کنجکاوی در مخاطبان

۱. رازهایی درباره ـــــــــــــــ
۲. رازهایی که ـــــــــــــــ نمی خواهند شما بدانید
۳. رازهایی که ـــــــــــــــ به شما نمی گویند
۴. رازهایی که باید درباره ـــــــــــــــ بدانید
۵. حقایق محرمانه درباره ـــــــــــــــ
۶. پشت پرده ماجرای ـــــــــــــــ
۷. ناگفته هایی درباره ـــــــــــــــ که باید بدانید
۸. اعترافات ـــــــــــــــ درباره ـــــــــــــــ
۹. انجام ـــــــــــــــ برای این افراد ممنوع است

نمونه تیترهای خلاقانه با تعیین ضرب الاجل

۱. شمارش معکوس تا ـــــــــــــــ
۲. فوری: ـــــــــــــــ
۳. آخرین فرصت برای ـــــــــــــــ
۴. آخرین شانس برای ـــــــــــــــ
۵. برای ـــــــــــــــ زمان را از دست ندهید
۶. برای دستیابی به ـــــــــــــــ عجله کنید

نمونه تیترهای خلاقانه با استفاده از صفات جذاب

۱. نکات شگفت انگیز درباره ـــــــــــــــ
۲. مطالب باورنکردنی درباره ـــــــــــــــ
۳. دانستنی های شوکه کننده از ـــــــــــــــ
۴. آموزش ـــــــــــــــ با روش های جادویی
۵. روش های موفقیت در ـــــــــــــــ به شکل معجزه آسا
۶. معرفی ۵ روش خارق العاده برای ـــــــــــــــ

نمونه تیترهای خلاقانه منفی

۱. بدترین روش های ـــــــــــــــ
۲. ۵ دلیل برای اینکه ـــــــــــــــ را انجام ندهیم
۳. تجربه های منفی من از ـــــــــــــــ
۴. نتایج منفی ـــــــــــــــ که ندانستن آن ها برای شما گران تمام می شود.
۵. اشتباهات رایج درباره ـــــــــــــــ که نباید مرتکب آن ها شوید
۶. با خطرات استفاده از ـــــــــــــــ آشنا شوید

جمع بندی و مسابقه تیتر نویسی خلاقانه

خب پس تو این مقاله باید ۳ تا اصل تیتر نویسی رو که گفتیم خیلی واجبه یاد گرفته باشید. همچنین ۷ تا از بهترین تکنیک‌های عنوان نویسی موثر رو براتون بیان کردیم؛ برای هر تکنیک هم چندین مثال و نمونه تیتر جذاب و کاربردی نوشتیم. یادتون باشه نوشتن تیتر مناسب و زیبا یه مهارته که نیاز به تمرین زیاد داره. پس حتما برای این کار وقت بذارید. عنوان های مجلات، روزنامه‌ها و صفحات و مقالات سایت‌های خوب رو تجزیه و تحلیل کنید و ببینید از چه تکنیک‌هایی برای نوشتن تیتر استفاده کردند. می‌تونید عنوان‌های استفاده شده در مقالات میزفا رو هم ببینید. چرا که برای انتخاب بسیاری از این تیترها، وقت زیادی صرف شده تا خلاقانه، مفید و بهینه نوشته بشن. البته تیتر نویسی برای وب‌سایت محدودیت‌ها و سختی‌های خودش رو داره که تو مقاله بعدی درباره‌شون مفصل صحبت می‌کنیم. و یادتون باشه این مقاله هم مثل خیلی از مقالات میزفا به مرور آپدیت میشه و هر زمان که نکته جدیدی درباره اصول یا تکنیک‌های تیتر نویسی خلاقانه یاد بگیرم، اون رو باهاتون به اشتراک می‌ذارم.

اما برسیم به مسابقه عنوان نویسی که وعده‌اش رو داده بودیم. هر کاربر عزیزی که بتونه برای همین مقاله ۵ تا تیتر جذاب و کاربردی بنویسه، 50 هزار تومن جایزه از میزفا دریافت می‌کنه که در حساب کاربریش در آکادمی میزفا ذخیره میشه. شما می‌تونید ایده‌هاتون رو تو قسمت نظرات ثبت کنید. پس منتظر نظرات خلاقانه شما عزیزان هستیم.

متفحص و نویسنده: محمدعرفان صدری
ویرایش و عکس: پوریا آریافر

محمدعرفان صدری
از ۱۶-۱۷ سالگی تا الان (که ۲۶ سالمه) شغل‌های متنوعی رو تجربه کردم؛ از پخش کردن تراکت تا کار تو کارگاه ماست بندی؛ از منشی آموزشگاه زبان تا تدریس زبان انگلیسی؛ مشاوره تحصیلی و یه سری کارهای اجرایی؛ و در نهایت هم SEO و بازاریابی آنلاین. چیزی که تو همه این مشاغل توجهم رو جلب کرده، اینه که موسسات و سازمان‌های ایرانی چقدر جا برای رشد و پیشرفت حرفه‌ای دارند و چقدر از این موضوع غافلند. از طرف دیگه متوجه شدم علاقه شدید و پتانسیل عجیبی دارم برای کمک به رشد و توسعه کسب‌وکارها. و اینطوری شد که الان در حیطه SEO و بازاریابی محتوایی، پروژه انجام می‌دم، تدریس می‌کنم و مقاله می‌نویسم تا در حد خودم کمکی کرده باشم به رشد شما عزیزان.

2 نظر

2 پاسخ

    1. ممنون از حضورت میلاد عزیز
      باعث خوشحالیه که مطالب برات مفید بوده
      موفق باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=