۵ دستورالعمل نوشتن محتوای با کیفیت

روش تولید محتوای با کیفیت

تو مقاله‌ تولید محتوای وبسایت چیست از این حرف زدیم که محتوای با کیفیت مثل یه لینک عمل می‌‌کنه که نیازها، عقاید و پیامِ مخاطب رو به خدمات و پاسخ­‌هایی که سایت شما بهشون می­‌ده وصل می‌کنه. در نتیجه افراد و کاربرانی جدید به سایت شما می‌آره، امکان تعامل با کاربران جدید و قدیم رو می‌بره بالا و سر آخر هم شهرت و آگاهی برند شما رو افزایش می‌ده.

همینطور از راهکارهای نوشتن محتوای با کیفیت به‌طور خیلی خلاصه حرف زدیم. تو این مقاله از سری مقالات تخصصی محتوای میزفا، به‌طور مفصل به ۵ دستورالعمل مهم می‌پردازیم و سعی داریم به این سوال شما که چگونه محتوای با کیفیت تولید کنم پاسخ بدیم. لطفا تا پایان همراه ما باشید.

نوشتن محتوای با کیفیت

۱. محتوا باید با زبان و کلماتی که مخاطب به کار می‌بره نوشته بشه

هنر محتوانویسی، هنر تعادل برقرار کردن بین ماشین (موتور جستجو) و انسانه (مخاطب). به همین دلیل باید بتونیم شناخت مشخصی از مخاطب داشته باشیم بلکه بتونیم باهاش تعامل برقرار کنیم.

ما از علم روان­شناسی یاد گرفتیم که برای ایجاد تعامل به ۳ عامل نیاز داریم: ۱)گوینده یا نویسنده، ۲)خواننده یا شنونده و ۳) زبان مشترک. مورد سوم، به طبع، مهم‌ترین موردیه که تمام فرایند تعامل و ارتباط روش سوار می‌شه.

بدون زبان مشترک امکان ایجاد هیچ تعاملی نیست و اگه تعامل برقرار نشه، مخاطب مأیوس یا در اصطلاح تخصصی دیجیتال مارکتینگش، از سایت alienated یا بیگانه می‌­شه.

۲. محتوا باید از نظر دستوری و نگارشی بدون ایراد باشه

مهم‌ترین کاربرد املای درست، اول ممانعت از خستگی مخاطب و خواننده و دوم راهنمایی کردن اون در طول نوشته است. گذشته از اون، نثر و متن تمیز، یکپارچه و دقیق و بدون اشتباه، به خودی خود به مخاطب نشون می‌‌ده (حتی شده به صورت ناآگاه) که ما هم برای اون، هم برای زبان فارسی و هم برای خودمون ارزش قائلیم. همینطور ما با دستور و نگارش صحیح، مطمئن می­‌شیم که تونستیم پیاممون رو به مخاطب برسونیم.

روش نوشتن محتوای با کیفیت

مدیر محتوای ما در میزفا دو راهکار برای بهتر شدن در این زمینه بهتون پیشنهاد می‌کنه. یکی استفاده از دستیار هوشمند نگارش فارسی پاکنویس و دوم مطالعه و تمرین نگارش با استفاده از کتاب‌های آموزشی مثل آموزش ویراستاری و درست‌نویسی از دکتر حسن ذوالفقاری.

۳. محتوا باید خلاصه و ساده باشه

محتوا باید خلاصه و ساده باشه بلکه کاربرها بتونند حتی گاهی روزنامه‌وار بخوننش. محتوانویس باید متوجه تفاوت بین کتاب و اینترنت باشه. اساساً کتاب یه منبع دانش‌محور و اینترنت یه منبع ‌اطلاعات‌محوره. یعنی افراد نه برای دانش عمیق یا Knowledge بلکه برای اطلاعات فوری یا Info به اینترنت مراجعه می‌کنند. بنابراین شما باید محتوایی بنویسید که در مرحله­ اول کار کاربر رو راه بندازه و در مرحله دوم طوری نوشته بشه که «سریع» خونده بشه.

سرعت چیزیه که کاربر اینترنتی از محتوای شما می‌خواد. بنابراین محتوا باید خلاصه، دقیق و تا جای ممکن ساده و مینیمال نوشته بشه تا مخاطب در نگاه اول متوجه بشه این مقاله برای اون نوشته شده و تو نگاه دوم جوابش رو بگیره.

این مورد رو با یه مثال توضیح می‌دیم. فرض کنید که سردرد دارید و آخرشبه. مسکن دم دست نیست و ماشین رو هم داداشتون برداشته و نمی­‌تونید برید تا داروخانه. اسنپ هم کار نمی‌کنه و حتی مادربرزگ هم خوابش برده تا بیاد بهتون عرق چهل گیاه بده و بگه: «بالاخره یکی از اون چهل‌تا گیاه برا سردردت خوبه دیگه!». خلاصه اینکه سردرد کلافه‌تون کرده و باید خودتون تو همون خونه یه کاریش کنید. پس گوشی رو ورمی‌دارید و سرچ می‌کنید: «درمان خانگی سردرد». آیا میل دارید تو این شرایط یه مقاله چهار هزار کلمه‌ای راجع به این بخونید که سردرد چیه یا علل سردرد چیا هستند و محرک‌هاش کدومه و فلان و بیسار؟ یا اینکه تو یه مقاله موجز و ساده، خیلی مشخص یکی بهتون بگه یه خرده روغن اسطوخودوس یا ریحان و این جور چیزا مصرف کن و برق رو خاموش، و یه کم دراز بکش؟

متوجه منظورمون شدید؟ پس برای اینکه محتوای با کیفیت داشته باشیم باید کوتاه، خلاصه و ساده بنویسیم.

۴. محتوا باید از نظر کلمات کلیدی غنی باشه

محتوا باید از نظر انواع کلمات کلیدی غنی باشه بلکه بتونه هم پیام شما برای کاربر رو برسونه و هم به بهترین شکل با موتور جستجو تطبیق پیدا کنه. یعنی چی؟

بذارید اینطور بگیم که کلمات کلیدی شاید ترجمه خیلی خوبی برای عبارت Keywords نباشه. کلمه key به صورت تحت‌الفظی یعنی کلید؛ اما در اینجا به بسامد، فرکانس و تکرار کلمات اشاره داره. یعنی، باید اینطور بگیم که کاربران همواره نیازهای شبیه به هم، تکراری و ثابت و چرخشی‌ای دارند که با کلماتی شبیه به هم و تکراری دنبال یه پاسخ براشون می‌گردند. این کلمات تکراری یا درواقع کلمات پربسامد، همون keywords هستند؛ کلمات کلیدی.

خب، در نتیجه شما با شناسایی و تحقیق کلمات کلیدی، درواقع نیازهای مخاطبان رو شناسایی می‌کنید و موتور جستجو هم دقیقاً همین رو ازتون می‌خواد: نیاز مخاطب رو شناسایی و بعد برطرف کنید. بنابراین، محتوای با کیفیت درواقع اون محتواییه که بر پایه این کلمات کلیدی نوشته می‌شه.

اما چطور می‌شه این کلمات کلیدی رو پیدا کرد؟ سه پیشنهاد اول آقای آریافر، استراتژیست سئو میزفا، اونطور که خودشون در مقاله ابزارهای آنلاین سئو نوشتند، اول میزفا تولز، بعد بررسی چشمی و بعد هم سرچ کنسول گوگله.

۵. محتوا باید از پاراگراف‌های کوچیک تشکیل شده باشه

محتوا باید از پاراگراف‌های کوچیک یا لیست‌های کوتاه و مختصر تشکیل شده باشه و نه برعکس. علتش هم برمی‌گرده به موردی که برای دستورالعمل سوم توضیح دادیم: سرعت چیزیه که کاربر اینترنتی از محتوای شما می‌خواد. بنابراین محتوای خوب و با کیفیت باید خلاصه، دقیق و تا جای ممکن ساده و مینیمال نوشته بشه تا مخاطب در نگاه اول متوجه بشه این مقاله برای اون نوشته شده و تو نگاه دوم جوابش رو بگیره. پاراگراف‌بندی طولانی و پیچیده، احساس ملال در مخاطب ایجاد می‌کنه و ضریب تأثیر مقاله رو می‌آره پایین.

درحالیکه پاراگراف‌های کوتاه ۳-۴ خطی یا فهرست‌بندی‌های کوتاه و شماره‌دار، به راحتی فهم مشخصی از پیامی که براش داریم به مخاطب می‌ده و طولانی‌تر در حافظه‌اش می‌مونه.

پایان‌بندی

تو این مقاله سعی کردیم خیلی خلاصه و با زبان غیرتخصصی ۵ روش تولید محتوای با کیفیت رو براتون توضیح بدیم و منابع و مثال‌هایی هم برای فهم و تعمق بیشتر روی این موضوعات معرفی کنیم. لازم می‌دونیم که در پایان مقاله اشاره کنیم که ایده‎ این پنج دستورالعمل، برگرفته از بخش اول فصل چهارم کتاب ارزشمند Return on Engagement: Content Strategy and Web Design Techniques for Digital Marketing از آقای تیم فریک هست که امیدواریم به زودی زود ترجمه بشه و در اختیار شما قرار بگیره.

همچنین اگه کار تولید محتوا رو به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله چگونه محتوانویس شویم رو مطالعه کنید. در این مقاله ۴ نکته کاربردی برای استفاده نویسندگان محتوا گفتیم.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید. اگه هنوز سوالی درباره اینکه چطور محتوای با کیفیت تولید کنید دارید، تو نظرات پایین صفحه بپرسید تا پاسخ بدیم.

با ما همراه باشید.

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=