نمونه کلمات کلیدی مهم در سئو [۹ نوع کلمه کلیدی که لازمه بشناسید]

انواع کلمه کلیدی در سئو

تو یکی از پروژه های سئو ۳۶۰ درجه میزفا که مربوط به چند سال پیش میشه، قصد همکاری با یه مجموعه در زمینه تعمیر گیربکس رو داشتیم. در جلسات اول که با کارفرمای پروژه صحبت می‌کردیم، می‌گفت می‌خوام موقع سرچ شدن «گیربکس» رتبه اول باشم. ذهنیت این کارفرمای عزیز این بود که همه مردم میان تو گوگل و کلمه کلیدی «گیربکس» رو جستجو می‌کنند. مدتی طول کشید تا تونستم نظر کارفرما رو تغییر بدم و با ارائه آمار و ارقام و صحبت از تجربیات چند ساله، متقاعدش کنیم که تنوع جستجوها در گوگل خیلی زیاده و ما انواع کلمه کلیدی در سئو داریم.

اینطوری نیست که همه کاربران کلمات کلیدی کوتاه و کلی مثل «گیربکس» رو جستجو کنند. در حقیقت تعداد زیادی از کاربران کلمات کلیدی طولانی‌تر مثل «تعمیر گیربکس ۲۰۶» رو جستجو می‌کنند. عده دیگری حتی نام شهرشون رو هم انتهای جستجو میارن؛ مثلا «تعمیر گیربکس پژو ۲۰۶ در شیراز».

در نهایت ما کارفرما رو متقاعد کردیم و اعتمادش رو جلب کردیم و پروژه شروع شد. اتفاقا پروژه خیلی خوبی شد و رتبه‌های بسیار خوبی در کیوردهای متنوع به‌دست آوردیم. یک سال بعد، کارفرما خیلی خوشحال بود که بهمون اعتماد کرده بود و کسب‌وکارش رونق گرفته بود. شروع همه این پیشرفت‌ها و رضایت‌ها از همونجایی بود که در چیدن استراتژی سئو این پروژه تصمیم گرفتیم روی انواع کلمات کلیدی تمرکز کنیم؛ نه فقط روی کلمات کلیدی کوتاه مثل گیربکس.

طبق این تجربه و تجربه پروژه‌‌های مشابه در خدمات سئو میزفا، با اطمینان می‌تونیم بگیم که بدون شناخت انواع کلمات کلیدی (Keyword) مناسب، سئو قدرتمندی هم وجود نداره! اولین قدم برای افزایش رتبه سایت در گوگل اینه که بدونید کلمه کلیدی چیست (که تو مقاله قبلی درباره‌ش صحبت کردیم) و بعد باید انواع کلمات کلیدی مناسب (براساس نوع کسب‌وکار و مخاطبان‌تون) رو تشخیص بدید و در صفحات مرتبط ازشون استفاده کنید. اما سوال اینجاست که آیا ما فقط ۱ نوع کلمه کلیدی داریم؟

نظر شما چیه؟ آیا شما هم مثل کارفرمای ما فکر می‌کنید فقط ۱ نوع کلمه کلیدی وجود داره و همه مردم یه عبارت خاص و مشخص رو جستجو می‌کنند؟ اگر نه، پس چطور باید دسته بندی های مختلف کلمه کلیدی در سئو رو شناسایی کنیم؟

اهمیت شناخت انواع کلمه کلیدی

در مورد دسته بندی کلمات کلیدی در SEO بحث ‌های زیادی وجود داره. اگه شما با انواع کلمات کلیدی آشنایی نداشته باشید، ممکنه روی کیوردهای نامناسب سرمایه گذاری کنید. در این صورت حتی اگه به رتبه ۱ گوگل هم برسید، کاربران اشتباه رو به سایتتون دعوت کردید. در این صورت با کمال تاسف باید بگیم که استراتژی سئو شما (یا حداقل بخشی از استراتژی‌تون) شکست خورده و سرمایه و زحماتتون به هدر رفته. 🙁

اهمیت شناخت انواع کلمات کلیدی در سئو رو با یه جمله از آقای برایان دین (Brian Dean) که موسس سایت Backlinko هستند جمع بندی می‌کنیم:

اگه بگم بدون کلمات کلیدی صحیح چیزی به اسم سئو وجود نداره، اغراق نکردم.

براین دین

طبق نظر متخصصین سئو، یکی از موثرترین اقدامات برای افزایش ورودی از گوگل اینه که از انواع مختلف کلمات کلیدی استفاده کنیم تا کاربران بیشتری رو هدف قرار بدیم. با این روش رتبه‌های بهتری در گوگل کسب می‌کنیم و در نتیجه به طیف گسترده‌ای از کاربران و مشتریان احتمالی دست پیدا می‌کنیم.

اما چطور بدونیم که در زمان تحقیق کلمات کلیدی چه نوع کیوردهایی رو باید انتخاب کنیم؟ در این مقاله میزفا قصد داریم که ۹ نمونه کلمه کلیدی در سئو رو به شما عزیزان معرفی کنیم. اگه کسب‌وکار اینترنتی‌تون براتون مهمه، لطفا تا پایان همراه ما باشید و خوب به مثال‌ها توجه کنید. در پایان اگه سوالی داشتید حتما در نظرات (پایین صفحه) مطرح کنید.

کلمات کلیدی مقصود (Intent Targeting Keyword)

یکی از انواع روش‌های دسته بندی کلمات کلیدی در SEO اینه که به قصد یا نیت کاربر هنگام جستجوی کلمه کلیدی توجه داشته باشیم. آیا کسی که عبارت «تفاوت عطر و ادکلن» رو گوگل می‌کنه با شخصی که عبارت «خرید اینترنتی ادکلن لالیک» رو جستجو می‌کنه، هر دو یک هدف کاملا مشابه دارند؟ اینطور نیست. مقصود کاربر اول دریافت اطلاعات و آگاهی و نیت کاربر دوم خرید اینترنتی محصول هست.

بنابراین مقصود کاربران از جستجوی عبارت‌های گوناگون، متفاوت هست. کلمات کلیدی مقصود، کیوردهایی هستند که مقصود یا نیتی که در جستجوی کاربر مخفی هست رو شناسایی و دسته بندی می‌کنند. بر این اساس، میشه انواع کلمات کلیدی رو به ۳ دسته زیر تقسیم کرد:

۱. کیورد اطلاعاتی

در این دسته از کلمات کلیدی مقصود، کاربران به اطلاعات عمومی در مورد موضوع خاصی نیاز دارند. بنابراین هنگام جستجو از عبارت‌هایی مثل روش‌های، مزایای، دلیل و… استفاده می‌کنند. این دسته از کاربران اغلب به دنبال مطالب آموزشی می‌گردند. بنابراین ممکنه از کلمات پرسشی مثل چرا، چطور، کجا و… هم استفاده کنند. کیوردهای اطلاعاتی معمولا در مقالات سایت هدف‌گذاری میشن. نمونه کلمات کلیدی زیر همگی در این دسته قرار می‌گیرند:

  • دلایل سردرد شدید
  • چرا زمین خاصیت مغناطیسی دارد
  • روش های خرید از آمازون
  • بهترین روش دم آوری قهوه

۲. کیورد تجاری

کاربرانی که مقاصد تجاری دارند، ممکنه مشتریان خوبی برای شما باشند. این دسته افراد (نسبت به دسته قبلی) تمایل بیشتری به خرید محصول دارند. اون‌ها معمولا در جستجوهاشون از کلمات کلیدی مثل مشخصات (محصول)، تاریخ انقضا، راهنمای خرید، اهمیت (محصول یا خدمات)، جدیدترین مدل و… استفاده می‌کنند. انواع کلمات کلیدی زیر در این دسته قرار می‌گیرند:

  • راهنمای خرید مانیتور برای برنامه نویسی
  • مشخصات گوشی Poco X3 Pro
  • اهمیت مشاوره سئو

۳. کیورد معاملاتی

دسته معاملاتی، دقیقا کاربرانی هستند که  خواستار سفارش محصول‌اند. اون‌ها رو می‌تونید در حال مقایسه فروشگاه‌ها برای خرید پیدا کنید. نمونه کلمات کلیدی این دسته بیشتر شامل بهترین قیمت، فروش، خرید، خرید اینترنتی، و … میشن. مقصود این دسته کاربران و این نوع کلمات کلیدی در بیشتر مواقع خرید محصول یا دریافت خدمات هست. کیوردهای تجاری معمولا در محصولات و دسته بندی‌های محصولات هدف‌گذاری میشن.

دسته بندی انواع کلمات کلیدی در سئو

علاوه بر دسته بندی کلمات کلیدی در سئو از نظر مقصود کاربرانی که اون‌ها رو جستجو می‌کنند، میشه با معیارهای دیگه‌ای (مثل طول کیورد یا میزان جستجو و…) هم به دسته بندی اون‌ها بپردازیم. پس در ادامه ۸ نمونه کلمه کلیدی مهم در سئو که حتما باید اون‌ها رو بشناسید رو معرفی می‌کنیم.

۱. کلمه کلیدی کوتاه یا Short-tail keyword

این دسته از کلمات کلیدی (همونطور که از اسمشون هم مشخصه) عبارات کوتاهی هستند که از ۳ کلمه یا کمتر تشکیل شده‌اند و بهشون کلمه کلیدی اصلی (Head Keyword) هم میگن. کلمات کلیدی کوتاه به طور گسترده‌تری (نسبت به سایر انواع کلمات کلیدی) توسط کاربران جستجو میشن و حجم جستجو (Search Volume) بالایی دارند. اگرچه این ویژگی خوبی محسوب میشه؛ اما همین موضوع باعث میشه که کلمات کلیدی کوتاه بسیار رقابتی باشند و رتبه گرفتن در این نوع کیوردها خیلی سخته. اما سوال مهم اینجاست که آیا رتبه گرفتن در این نوع کلمات کلیدی ارزش سختی‌شون رو داره؟

معمولا کاربران در اولین مرحله از جستجو، از کلمات کلیدی Head، استفاده می‌کنند. به همین خاطر به طور دقیق نمیشه هدف کلمات کلیدی کوتاه رو مشخص کرد. معمولا این نوع از کلمات کلیدی حول بسیاری از موضوعات مختلف وجود دارند. اگه برگردیم به مثال گیربکس، نمیشه با قاطعیت گفت کاربری که «گیربکس» رو جستجو می‌کنه دنبال پیدا کردن اطلاعات فنی درباره گیربکس هست یا اینکه دنبال خدمات تعمیر گیربکس.

مثال بعدی درباره کاربری هست که عبارت گیربکس پژو ۲۰۶ رو جستجو می‌کنه. به نظر شما قصد داره درباره قیمت گیربکس اطلاعات به‌دست بیاره یا دنبال تعمیر گیربکس اتومبیلش هست؟ باز هم با قاطعیت نمیشه گفت.

پس کلمات کلیدی کوتاه یک مشکل (اساسی) دارند و اون‌ هم دشواری (دوشواری ?) در تشخیص هدف مخاطب هست. این موضوع به این معنا نیست که به هیچ وجه نباید دنبال رتبه گرفتن در این نوع کیورد باشیم. اما با توجه به سختی کسب رتبه در کلمات کلیدی کوتاه، پیشنهاد می‌کنم انرژی، زمان و هزینه زیادی رو براشون صرف نکنید. مخصوصا اگه تازه کار سئو رو برای سایتتون شروع کردید و هنوز ابتدای راه هستید، این توصیه رو خیلی جدی‌تر بگیرید و دنبال کسب رتبه در کلمات کلیدی طولانی باشید.

۲. کلمه کلیدی طولانی یا Long-tail keyword

کلمات کلیدی طولانی یا بلند، بیشتر از ۳ کلمه هستند. این نوع کیوردها (در مقایسه با کلمات کلیدی کوتاه) ویژه‌تر و خاص‌ترند و حجم جستجوی کمتری دارند؛ اما چون کمتر رقابتی هستند، رتبه گرفتن در اون‌ها بسیار ساده‌تره. از طرفی هدف و مقصود کاربری که این نمونه کلمات کلیدی رو جستجو می‌کنه، خیلی واضح‌تر و شفاف‌تره.

در مثال گیربکس، عبارتی مثل «تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶» یه نمونه کلمه کلیدی طولانی محسوب میشه. کاربری که این عبارت رو جستجو کرده، به دنبال تعمیرکار گیربکس می‌گرده؛ نه قیمت خرید گیربکس یا پیدا کردن اطلاعات درباره انواع گیربکس.

بنابراین مهم‌ترین و خوب‌ترین ویژگی کلمات کلیدی بلند اینه که به راحتی می‌تونید هدف جستجو و نیاز کاربر رو پیش‌بینی کنید. ضمن اینکه کاربری که چنین کلمه کلیدی دقیق و بلندی رو جستجو کرده، معمولا بیشتر آماده خرید کردنه (در مقایسه با کسی که کلمات کلی و کوتاه رو جستجو کرده). همچین رتبه گرفتن در این نوع کلمات کلیدی آسون‌تره. چون بیشتر رقبای شما (به علت عدم آگاهی) روی کلمات کلیدی کوتاه سرمایه گذاری می‌کنند. بالاخره باید یه فرقی بین شما که وقت گذاشتی و داری مقاله میزفا رو می‌خونی و اطلاعات کسب می‌کنی و سایر افرادی که این کار رو نمی‌کنند و بدون دانش کافی کار می‌کنند باشه. ?

برای پیدا کردن کلمات کلیدی بلند و طولانی می‌تونید از ابزار تخصصی سئو “میزفا تولز” استفاده کنی:

کلمات طولانی

۳. کلمه کلیدی کوتاه جدید یا Short-term fresh keyword

این نوع کلمات کلیدی، عبارت‌هایی هستند که اخیرا و به تازگی توسط کاربران جستجو شدند. این نوع کیوردها در یه مدت زمان خاص و نسبتا کوتاه ترند و در حجم‌های زیاد جستجو میشن. اما بعد از مدتی که تب‌وتاب اون موضوع از بین بره، این کلمات هم دیگه خیلی کمتر جستجو میشن.

برای مثال آمار جستجوی «فیلم سینمایی مرد بازنده» که اوایل سال ۱۴۰۱ اکران شد رو در گوگل ترندز ببینید.

نمونه کلمه کلیدی کوتاه جدید
نمونه کلمه کلیدی کوتاه جدید

این دسته از کلمات کلیدی می‌تونند کمک کنند شما در بازه‌های زمانی مختلف، کاربران جدید با سلایق متنوع رو وارد سایتتون کنید. این موضوع باعث افزایش آگاهی از برند شما میشه.

شما می‌تونید در یک زمان خاص از جدید‌ترین اخبار و موضوعاتی که مخاطبان‌تون درگیرش هستند استفاده کنید و تعداد زیادی کاربر جدید به سایتتون اضافه کنید؛ ولی این نکته رو فراموش نکنید: بعد از اینکه اهمیت این اخبار تموم بشه، کلیک‌های وبسایت شما هم کاهش پیدا می‌کنه. اما شما این فرصت رو دارید که بخشی از اون ترافیک زیاد رو به بازدیدکنندگان دائمی سایت یا حتی به مشتری تبدیل کنید.

۴. کلمه کلیدی بلند همیشه سبز یا Long-term evergreen keyword

کلمات کلیدی بلند همیشه سبز، کلماتی هستند که همیشه با هدف جستجوی کاربران، مرتبطند. حجم جستجو ممکنه به مروز زمان دچار تغییراتی بشه اما میزان این تغییرات زیاد نیست.

ویژگی مثبت کلمات کلیدی بلند همیشه سبز اینه که از لحظه انتشار محتوایی که در اون روی این کیوردها تمرکز شده تا حدود ۱-۲ سال بعد هم هنوز کاربرانی هستند که این کلمات رو جستجو کنند. پس باید روی این نمونه کلمات کلیدی برنامه ریزی بلندمدت داشته باشید.
اگه قصد دارید روی این نوع از کلمات کلیدی تمرکز کنید، باید این کلمات رو به گونه‌ای انتخاب کنید که زود قدیمی نشن و نیازی به آپدیت در مدت زمان کم نداشته باشند. اما جهت اطمینان خاطر خوبه که سالی حداقل یک بار محتوا رو به‌روز رسانی کنید.

مثلا در یک سایت عطر فروشی آنلاین، درباره مقاله‌ای با موضوع «بهترین ادکلن‌های سال ۱۴۰۱» احتمالا فقط در چند ماه ابتدایی سال زیاد جستجو میشه و هرچی به پایان سال نزدیک‌تر بشیم میزان جستجو کمتر میشه.
اما مقاله‌ای با عنوان «چطور عطر اصل را از عطر شرکتی تشخیص دهیم» محتوای سبز محسوب میشه و تقریبا همیشه جستجو میشه.

با انتشار این نوع محتواها، احتمالا ترافیک زیاد و ناگهانی دریافت نمی‌کنید؛ اما در یک بازه زمانی طولانی، حجم بازدید از محتوا زیاد خواهد بود (به شرطی که فاکتورهای سئو رو رعایت کرده باشید). محتوای کلمات کلیدی بلند همیشه سبز، معمولا آموزشی هست. این موضوع رو در نظر داشته باشید که هرچقدر محتوای آموزشی و با کیفیت بیشتری در سایتتون بذارید و روی این نوع کلمات کلیدی کار کنید، ترافیک ارگانیک بیشتری خواهید داشت و به مرور زمان خواننده‌های وفادارتری پیدا می‌کنید که عاشق محتوا و آموزش‌های شما میشن و تبدیل این نوع مخاطب به مشتری کار سختی نیست.

۵. کلمه کلیدی معرفی محصول یا Product defining keyword

این دسته (همونطور که از نامشون پیداست) کلمات کلیدی‌ای هستند که محصول، کالا یا خدمات شما رو معرفی و توصیف می‌کنند. کاربرانی که کلمات کلیدی معرفی محصول رو جستجو می‌کنند، دنبال کالا یا خدمات ویژه‌ای هستند و در واقع در مرحله اول خرید قرار دارند. شاید تمام چیزی که اون‌ها نیاز دارند اینه که اطلاعات خوبی در مورد کالایی که می‌خوان رو پیدا کنند و بعد روی دکمه پرداخت کلیک کنند. پس این وظیفه شماست که این اطلاعات خوب رو در اختیارشون بذارید.

کلمات کلیدی معرفی محصول دارای جزئیات و مشخص هستند. برای مثال، «خرید عینک» جزو این نمونه کلمه کلیدی محسوب نمی‌شه. اما «عینک طبی با فریم دایره‌ای آبی» یه نمونه خوب از کیورد معرفی محصول هست. چون جزئیات زیادی داره و یه فروشگاه آنلاین عینک ممکنه دقیقا این محصول رو داشته باشه. البته اگه کلمات کلیدی تا این حد هم دارای جزئیات نباشند باز هم می‌تونند در این دسته قرار بگیرند.

برای پیدا کردن کلمات کلیدی معرفی محصول، کافیه نگاهی به لیست محصولاتتون بندازید و توضیحات خوبی رو برای معرفی اون‌ها پیدا کنید. این نوع کلمات کلیدی میزان جستجوی زیادی ندارند (مخصوصا اگه طولانی و دارای جزئیات بیشتر باشند). اما مزیتشون اینه کمتر رقابتی هستند و همچنین کاربری که این نوع کیورد رو جستجو می‌کنه راحت‌تر به مشتری تبدیل میشه و احتمال اینکه خرید کنه بالاتره.

البته نکته طلایی اینه که باید محصولاتتون رو با کیوردهایی توصیف کنید که توسط کاربران جستجو میشن. نه اون اسمی که خودتون برای محصول در نظر گرفتید و ممکنه مشتری شما باهاش آشنا نباشه. مثلا ما یه دوره پیشرفته سئو داریم که اسمش دوره تجربیات متخصصین سئو هست و اونجا تجربیات چندین ساله‌مون در زمینه SEO رو می‌گیم. اما آیا کاربران عبارتی مثل «دوره تجربیات سئو» رو بیشتر جستجو می‌کنند یا «دوره پیشرفته سئو» ؟
مشخصه که کیوردهایی مثل دوره پیشرفته سئو یا دوره حرفه‌ای سئو جستجوی بیشتری دارند و کلمات کلیدی بهتری برای معرفی محصول به‌شمار میان. پس از نظر سئویی ما روی این نوع کلمات تمرکز داریم، هرچند که خودمون این محصول رو بیشتر به اسم دوره تجربیات سئو می‌شناسیم.

در نهایت پیشنهاد می‌کنم در صفحات هدف این نوع کلمات کلیدی (که معمولا صفحه محصول یا دسته بندی محصول هستند)، توضیحات مناسب، دقیق، کاربردی و جذابی بنویسید. در این صورت زمانی که در رتبه‌های برتر گوگل قرار گرفتید و کاربران وارد صفحه شما شدند، به دلیل کمبود اطلاعات درباره محصول یا عدم راهنمایی مناسب، از خرید منصرف نمیشن.

۶. کلمه کلیدی معرفی مشتری یا Customer defining keyword

در بین انواع کلمات کلیدی در سئو، کلمات کلیدی معرفی مشتری، هویت مشتریان شما رو به‌طور ویژه مشخص می‌کنند. برای استفاده از این نمونه کلمات کلیدی در محتوا، لازمه در ابتدا پرسونای مخاطب رو تعیین کنید. مثلا (و به بیان ساده) ببینید بیشتر مخاطبان‌تون زن هستند یا مرد؟ در چه رده سنی هستند؟ چه نیازهایی دارند؟ سطح درآمدشون تقریبا چقدره؟

هرچقدر اطلاعات بیشتری از مشتری‌هاتون داشته باشید، می‌تونید کلمات کلیدی مناسب‌تری بنویسید. مثلا در یک فروشگاه تجهیزات کامپیوتر، اگه تعداد زیادی از مخاطبان شما نوجوانان و جوانان اهل بازی‌های کامپیوتری هستند، به‌جای «خرید موس» بهتره روی کیورد «خرید موس گیمینگ» تمرکز کنید. در این صورت، خیلی سریع‌تر و راحت‌تر به مخاطبان و مشتریان واقعی‌تون دست پیدا می‌کنید.
البته این حرف به معنی این نیست که روی کیورد «خرید موس» کار نکنید. شما می‌تونید (و حتی خوبه) که روی این کلمه کلیدی هم برنامه ریزی داشته باشید. اما اگه بیشتر مخاطبان‌تون اهل گیمینگ هستند، توصیه می‌کنم روی کیورد ذکر شده برنامه ویژه‌تر و حتی صفحه فرود مشخص‌تری داشته باشید.

یا مثلا در یک فروشگاه آنلاین قهوه، میشه مقاله‌ای نوشت تحت عنوان راهنمای انتخاب و خرید دستگاه اسپرسوساز برای مبتدی‌ها. مخاطب این مقاله کاربرانی هستند که تقریبا هیچ اطلاعات قبلی‌ای درباره دستگاه اسپرسوساز ندارند؛ اما الآن تصیم به خرید دستگاه گرفتند. این افراد در آینده می‌تونند مشتریان خوب و وفاداری برای این فروشگاه باشند.

در واقع با توصیف مشتری هدفتون به وسیله کلمات کلیدی معرفی مشتری، اعتبار برندتون رو افزایش می‌دید و روی جذب مشتری‌های دلخواهتون تمرکز می‌کنید. چی بهتر از این؟ ?

۷. کلمه کلیدی هدف گیرنده منطقه جغرافیایی یا Geo-targeting keyword

به کمک کلمات کلیدی هدف ‌گیرنده‌ منطقه‌ جغرافیایی، می‌تونید یک محله‌، شهر، استان یا یک کشور خاص رو هدف قرار بدید. این نوع کلمه کلیدی (به خصوص برای مشاغلی که قصد دارند مشتریان محلی جذب کنند) خیلی مفیده. اما چطوری این کلمات رو پیدا کنیم؟

استفاده از این نوع کیوردها خیلی آسونه! منطقه‌ای که می‌خواید توش خرید و فروش انجام بدید، میشه کلمه کلیدی جغرافیایی شما. مثلا «خرید عینک آفتابی در تهران». خب ممکنه شما آدرس خودتون رو توی سایت گذاشته باشید، اما قرار دادنش درون محتوای صفحات تفاوت خیلی زیادی ایجاد می‌کنه و باعث بهبود رتبه شما در نتایج گوگل میشه.

۸. کلمات کلیدی LSI

کلمات کلیدی LSI که مخفف Latent Semantic Indexing هستند، کیوردهای موضوعی هستند که از نظر مفهومی با کلمه کلیدی اصلی شما ارتباط نزدیکی دارند.

مثلا اگه کلمه کلیدی اصلی شما «قهوه اسپرسو» باشه، کلمات کلیدی LSI اون می‌تونه مواردی مثل انواع پودر قهوه اسپرسو، طرز تهیه قهوه اسپرسو، ترکیب قهوه اسپرسو چیست، فواید قهوه اسپرسو، عوارض قهوه اسپرسو و… باشه. این‌ها کلمات کلیدی مرتبط (از نظر مفهوم) با «قهوه اسپرسو» هستند.

برای مشخص کردن یک کلمه کلیدی LSI ابتدا باید در مورد کلمه کلیدی اصلی تصمیم بگیرید. کلمات کلیدی LSI رو می‌تونید به این شکل استفاده کنید که یک موضوع خاص رو در نظر بگیرید و برای این موضوع به طور گسترده، محتوای زیرمجموعه تولید کنید و کلمه‌ کلیدی اصلی رو هدف قرار بدید. کلمات کلیدی LSI، برای پست‌های بلاگ خیلی مفید هستند و می‌تونید از اون‌ها برای پیدا کردن ایده مقالات جدید کمک بگیرید.

یکی از جاهایی که به سادگی می‌تونید این نمونه کلمات کلیدی رو پیدا کنید، انتهای SERP و در قسمت Related Searches هست. در اینجا گوگل تعدادی از جستجوهای مرتبط با جستجوی کاربر رو نمایش میده و بعضی از این کلمات کلیدی رو میشه به‌عنوان LSI در نظر گرفت. در تصویر زیر، جستجوهای مرتبط با «سئو» رو مشاهده می‌کنید.

نمونه کلمات کلیدی LSI
نمونه کلمات کلیدی LSI در SERP گوگل

نتیجه گیری و معرفی ابزار خوب برای تحقیق کلمات کلیدی

در این مقاله از میزفا به بررسی و شناخت انواع کلمات کلیدی در سئو پرداختیم و کلی مثال زدیم تا بهتر این موضوع مهم رو یاد بگیرید. در ابتدا کلمات کلیدی رو از نظر مقصود کاربری که سرچ کرده دسته بندی کردیم که ۳ دسته شد. بعد انواع کیوردهای SEO رو با معیارهای دیگه‌ای سنجیدیم که حاصلش ۸ دسته بندی متنوع شد.

حالا که این نوع کلمات رو شناختید، باید در کسب‌وکار خودتون اون‌ها رو پیدا کنید و در صفحات مرتبط به کار ببرید. برای پیدا کردن کلمات کلیدی می‌تونید از ابزار سئو میزفا استفاده کنید. این ابزار تخصصی سئو توسط متخصصین میزفا طراحی شده و به شما کمک می‌کنه بهترین و مناسب‌ترین کلمات کلیدی مرتبط با اهدافتون رو شناسایی کنید.

آمارهایی مثل حجم جستجوی کلمه کلیدی (Search Volume)، میزان رقابتی بودن، تخمین جستجوی ماهانه، نتایج گوگل در هر جستجو و… همگی در این ابزار قابل رویت هستند. استفاده از میزفا تولز برای شما همراهان عزیز میزفا تا ۷ روز رایگانه. پس دیگه منتظر چی هستی؟ اگه سئو سایتت برات مهمه و دوست داری به بهترین نتایج در گوگل برسی، اینجا کلیک کن و همین الآن ثبت نام کن.

پوریا آریافر
اولین کسب و کار آنلاین خودم رو در فیسبوک راه‌اندازی کردم، سال ۲۰۱۱ یکی از پرتعامل‌ترین صفحات فارسی با ۸۰ هزار فالور فعال رو داشتم. بعد اینکه فیسبوک خالی از کاربر ایرانی شد وارد دنیای شبکه شدم و در انتهای سال ۲۰۱۲ مدرک MCSE مایکروسافت رو دریافت کردم، در حالی که نمره بالا گرفتم ولی کسی به دلیل به خطر افتادن موقعیت شغلی خودش به عنوان کارآموز منو قبول نمی‌کرد، بعدش با شروع دوران خدمت سربازی، مسئول بهینه سازی یک سایت خبری معتبر شدم و سئو یاد گرفتم. در ابتدای سال ۲۰۱۴ تونستم از رتبه ۱۵۰۰۰ به ۴۰۰ الکسا نزدیک کنم، اون زمان الکسا خیلی مهم بود. وارد دانشگاه شدم، به دلیل عدم علاقه به دانشگاه سعی کردم زودتر تمومش کنم و سه ساله در مقطع کارشناسی IT فارغ التحصیل شدم، توی دانشگاه هر کسی منو میدید یاد سئو میوفتاد، در همون سال آخر دانشگاه بزرگ‌ترین کانال تلگرامی IT با ۴۰ هزار عضو رو داشتم، که به مجتمع فنی فروختم تا بتونم تمرکز رو فقط بر روی عشق خودم یعنی سئو بذارم، وقتی کانال تلگرام فروختم حس پرواز بهم دست داد، هرچند درآمد چندین میلیون ماهانه رو از دست دادم ولی دوباره باید مثل گذشته با پوستی نو یک فصلی نو رو میساختم. در این چندین سال فعالیت‌های سئو به شکل تخصصی بنده در قالب پروژه‌های مختلف و آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در دفتر میزفا و دانشگاه علامه طباطبایی تهران صورت ‌گرفته، تجربه بهینه سازی موفقی در بهبود UX و CRO پروژه‌های سئو کسب کردم. در اکثر ابزارهای کاربردی گوگل تسلط کاملی دارم. عاشق کسب تجربه های جدید هستم. راز پیشرفت در هر کاری رو یادگیری و یاددادن می‌دونم و میزفا که در اواخر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد تونست چنین بستر مناسبی رو برام فراهم کنه. همینطور در حال حاضر مدیریت یک تیم ۱۰ نفری از جوانان فعال و پرانگیزه رو در میزفا به عهده دارم. نقد و بازخوردهای سازنده شما، جوهر تلاش‌های مستمر ماست تا یک قدم خودمون بهبود بدیم. منتظریم …

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=