اساسی ترین تکنیک های تولید محتوا و مقاله نویسی برای سایت

تکنیک های تولید محتوا

خود پروسه تولید محتوا می‌تونه یکی از چالش‌برانگیزترین بخش‌های استراتژی محتوای یه مجموعه باشه. تولید محتوا به وقت و هزینه و منابعی نیاز داره که گاهی حتی بودنشون هم ضمانتی برای گرفتن یه نتیجه خوب به ما نمی‌ده.

تو این مقاله از سری مقالات آموزش محتوای میزفا می‌خوایم راجع به راهکارها، تکنیک‌ها و فنون تولید محتوا حرف بزنیم که تا حدود خیلی زیادی به شما کمک می‌‌کنند این مشکل رو حل کنید و محتوایی تولید کنید که نتیجه بخش باشه و به شما کمک کنه:

  1. در بین رقبا کسب اقتدار کنید.
  2. مخاطبان، مشتریان و لیست ایمیل‌هایی که دارید رو افزایش بدید.
  3. ترافیک سایت بالا بره و ورودی گوگل بیشتر بشه.
  4. تعامل بین خودتون و مشتری رو پایدار نگه دارید.
  5. و سودتون رو افزایش بدید.

با ما همراه باشید.

۱. نوشتن عنوانِ جذاب

یکی از فنون تولید محتوای موثر، نوشتن یه عنوان جذاب و خوبه تا اولین تأثیری که روی مخاطب می‌ذارید مثبت باشه و در همون نگاه اول، جذب محتواتون بشه. و خب اینجا باید یه چیزی یادتون باشه:

عنوان فقط اولین چیزی نیست که مخاطب می‌بینه. گاهی اوقات تنها چیزیه که مخاطب می‌بینه.

بنابراین می‌تونیم اینجا با یه دودوتا چهارتای منطقی، متوجه بشیم که نداشتن یه عنوان خوب می‌تونه خیلی راحت همه زحماتی که شما برای تولید محتوا کشیدید رو به باد بده.

چطور باید یه عنوان خوب برای محتوا نوشت؟

به بحث تکنیک‌های تولید محتوا که می‌رسیم، ما ۴ توصیه کلی برای نوشتن یه عنوان جذاب و خلاقانه داریم:

  • عنوان‌تون باید یه خلاصه از محتوای اون مقاله باشه
  • تیتر شما باید رسا و شفاف و ساده باشه تا تو نگاه اول بگه داخل مقاله چیه
  • عنوان باید مختصر و کوتاه باشه
  • عنوان باید به موضوع مقاله‌ای که می‌نویسید ربط مستقیم داشته باشه (بذارید برای این مورد آخر یه مثال بزنیم. مثلا یه مشتری ما یه مقاله نوشته بود راجع به تقلبی بودن زعفران. چون یه جای این مقاله از تجربه شخصی خودش نوشته بود و یه داستان در کار بود، اسم کل مقاله رو گذاشته بود: «یه داستان واقعی از زندگی خودم». این عنوان هیچ ربط مستقیمی به بافت و زمینه و موضوع که تقلبی بودن زعفران بود نداره.)

البته، توجه به این موارد به این معنا نیست که شما دست و بالتون برای جذاب کردن عنوان بسته است. در حقیقت ما تو مقاله چگونه عنوان جذاب بنویسیم توضیح دادیم که چطور صرف رعایت کردن موارد بالا، باز هم میشه خلاقانه عنوان نوشت.

۲. تمرکز بر کیفیت باشد، نه کمیت

یکی دیگه از فنون تولید محتوا که باید مد نظرتون باشه، تولید محتوای باکیفیت هست که قبلا مفصل راجع به مزایاش صحبت کردیم. شما باید همیشه این نکته یادتون باشه که هم گوگل و هم مخاطبان، به معنای واقعی کلمه عاشق محتواهای «تازه» و «باکیفیت» هستند.

برای تازه بودن شما نیاز به تحقیقات بازار محتوا، متخصصین تولید محتوا یا ابزاری دارید که بتونند تشخیص بدن چه موضوع یا موضوعاتی تازه قلمداد می‌شن. گاهی هم کافیه سراغ ترندهای یه دوره زمانی برید. راجع به باکیفیت بودن اما اوضاع یه مقدار فرق می‌کنه.

برای نوشتن یه محتوای باکیفیت شما باید حتما از یه طرف، مقاله‌ای جامع و پربار بنویسید تا نیازهای مخاطب رو پاسخ داده باشید و از سمت دیگه باید روی انواع کلمات کلیدی تمرکز کنید تا مقاله در گوگل رتبه خوبی بگیره و به دست مخاطب برسه. البته این بخش رو باید به متخصص سئو بسپاریم و کار نویسنده محتوا نیست.

اینجا باید به این نکته هم اشاره کنیم که درصورتی که مقاله شما به سمت جامع شدن حرکت کنه، حجمش زیاد می‌شه و می‌ره جزو مقالات بلند. تو این مواقع بهتره سعی کنید مقالات کوتاه‌تری از این مقاله جامع استخراج کنید و توی این مقالات کوچک‌تر، به مقاله جامع به عنوان مرجع لینک داخلی بدید.

۳. اطلاعاتی را که می‌خواهید به مخاطب بدهید دسته‌بندی کنید

مخاطبان وبسایت‌ها و بلاگ‌ها، معمولا یه محتوا رو نمی‌خونند و فقط اون رو مرور می‌کنند و روزنامه‌وار ازش رد می‌شن. [منبع] بنابراین، یکی دیگه از ترفندهای تولید محتوا اینه که طبق این الگو، ما به شیوه‌ای اطلاعاتی که می‌خوایم به مخاطبان بدیم رو دسته‌بندی کنیم که بتونند حتی با این شکل خوندن هم بهش دسترسی پیدا کنند. یه پیشنهاد ما اینه که اینجا بیاییم و اطلاعات رو به ۳ دسته تقسیم کنیم و به ترتیب تو ۳ بخش به مخاطب بدیمشون:

  • مهم‌ترین اطلاعات: چه کسی؟ چی؟ کجا؟ کی؟ چرا و چگونه؟

بهتره بخش اول مقاله رو با این اطلاعات که همزمان مهم‌ترین اطلاعاتی هستند که می‌خوایم راجع به یه موضوعی به مخاطب بدیم شروع کنیم. طول این بخش می‌تونه یکی دوتا پاراگراف کوتاه باشه. معمولا یه جمله جالب و جذاب هم بد نیست اولش بذاریم تا توجه مخاطب رو جذب کنه.

  • اطلاعات مهم: استدلال، بحث، داستان، مسئله

تو این بخش از پیش زمینه، مستندات، جزئیات، منطق ماجرا و آموزش‌هایی که داریم و … حرف می‌زنیم. عکس‌ها، ویدئوها، تصویرها، و حالا هر چیز دیگه‌ای که برای بسط دادن موضوع می‌خوایم ازش استفاده کنیم، جاش این جاست.

  • اطلاعات اضافی: موارد جالب یا مرتبط

تو این بخش نهایی مقاله می‌تونیم یه سری اطلاعات اضافی قرار بدیم که گاهی وقت‌ها می‌تونه یه لیست، یه چندتا ستون یا یه نکته یا داستان اضافی باشه.

یه خرده سخت شد؟ هیچ اشکالی نداره! باز می‌شه این تقسیم بندی رو راحت‌تر هم کرد حتی. خیلی راحت. کافیه تو سرتون بگید که مخاطب باید چه اطلاعاتی رو «حتماً» راجع به این موضوعی که دارم راجع بهش می‌نویسم بدونه؟ این اطلاعات می‌آن اول. بعد می‌پرسید حالا بهتره چه اطلاعات دیگه‌ای داشته باشه تا بهش کمک کنه هم اون بخش قبلی رو بهتر بفهمه و هم به خوندن ادامه بده؟ این موارد می‌آن تو بخش دوم مقاله. آخر سر هم می‌پرسید حالا مخاطب ما خوبه چه اطلاعاتی رو بدونه (هر چند این اطلاعات اصلا ضروری هم نباشند)؟ این موارد هم می‌رن بخش آخر.

۴. برای مخاطبان دسته اول تولید محتوا کنید

اینکه شما بخواید همه بیان و محتوایی که تولید کردید رو بخونند، خیلی کم پیش می‌آد و حتی اگه بلاگر سطح یکی مثل نیل پتل باشید، باز هم خیلی از خوانندگان معمولی و رهگذر، علاقه‌مندان، متخصصین بلاگ نویسی یا فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ ممکنه هیچ وقت رغبت نکنند بیان چیزی از مقالات شما بخونند. درواقع، یکی دیگه از فنون تولید محتوا اینه که شما بیایید و تمرکزتون رو بذارید رو مخاطبین تاپ و دسته اولی که دارید.

اگه خبر ندارید که این مخاطبان چه کسانی هستند، ما بهتون ۲ راهکار معرفی می‌کنیم:

  • تدوین و طراحی پرسونا

حتما یه سر به مقاله «چطور پرسونای مخاطب بسازیم» ما توی میزفا بزنید. توی این مقاله ما مفصل و جامع توضیح دادیم شما چطور می‌تونید به یه شیوه اصولی، مخاطبان اصلی خودتون رو پیدا کنید و یه پروفایل چکیده ازشون برای خودتون تدوین کنید.

  • همین الان یه قلم و کاغذ بردارید و به چهار تا سوال جواب بدید:

۱. چه کسایی مشتری خدمات یا محصولات شما هستند.

۲. چه کسایی رو شما دوست دارید مشتریانتون بشن.

۳. پنج تا از انواع مخاطبی که دوست دارید داشته باشید رو یادداشت کنید.

۴. راجع به علایق این مخاطبان چی می‌دونید؟ (تو این مرحله می‌تونید یه مکث کنید و سراغ مخاطبانتون برید و ازشون فیدبک بگیرید.)

۵. بهتر از بقیه رقبا تولید محتوا کنید

شما باید مقاله‌ای بنویسید که از مقالات مشابه رقباتون بهتر باشه! درواقع اینجا شما باید یه لحظه وایسید و متوجه این باشید که تقریبا هر چیزی که بخواید راجع بهش تولید محتوا کنید رو قبلا یه نفر راجع بهش یه چیزی نوشته.

خب راهکار چیه؟ اینکه نه تاکیدمون رو بذاریم روی اینکه ایده جدیدی نیست، بلکه روی این موضوع که چطور حرفی که بقیه زدن ما یه طور دیگه بزنیم تا بهتر، خوندنی‌تر، جذاب‌تر و مهم‌تر از همه، ارزشمندتر باشه. برای این کار لازمه دو مرحله رو با هم طی کنیم.

چطور محتوای بهتری بنویسیم؟

۱. راجع به موضوع مقاله یه مقدار تحقیق کنید.

بهتره موضوع یا کلمه کلیدی موردنظرتون رو توی گوگل سرچ کنید و از کسانی که راجع بهش نوشتن یادداشت برداری کنید. ببینید راجع بهش چی می‌گن و کلا نگرش و دیدگاهشون راجع به این موضوع چیه. حالا از خودتون سوال بپرسید که نگاهشون چه فرقی با نگاه شما داره؟ اصلا دیدگاه خود شما چیه؟ و چطور می‌تونید تخصص خودتون رو وارد بحثی راجع به این موضوع کنید؟

۲. برید سراغ یه مقاله بهتر نوشتن.

حالا که ایده اصلی این رو پیدا کردید که مقاله شما چه دیدگاهی می‌تونه داشته باشه، وقتشه برید سراغ نوشتنش. تو این بخش باید سعی کنید محتوایی که تولید می‌کنید هم به نیاز مخاطبانی که دارید مرتبط باشه، هم پر جزئیات و عمیق و جامع باشه، هم دیزاین و طراحی بهتری داشته باشه و هم جدیدتر و به‌روزتر باشه.

۶. محتوای همیشه سبز بنویسید

توصیه می‌کنیم بین محتواهای همیشه سبز و محتواهای زمان‌دار و ترند، تعادل ایجاد کنید. محتوای همیشه سبز، محتواییه که با گذشت زمان منقضی نمی‌شه (مثل همین مقاله‌ای که الان دارید از ما می‌خونید) و ترافیک دائمی برای سایت می‌آره. در مقابل، محتوای ترند و زمان‌دار اینجوریه که یه باره ترافیک زیادی برامون می‌آره؛ اما بعد سریع از بورس می‌افته و دیگه خواننده نداره. یه توئیت خوب و فیواستار یا نقدهایی که درباره یه گوشی موبایل جدید نوشته می‌شن، می‌تونه یه مثال از این نوع محتوا باشه.

اما برگردیم سر بحث فنون تولید محتوا و محتوای همیشه سبز. نکته جالب راجع به محتوای همیشه سبز اینه که شما نیاز ندارید برای گرفتن ترافیک بیشتر نشر یا بازنشرش بدید. این محتوا از قبل هست و مهم نیست چقدر محتوای جدید تولید کنید یا نکنید. محتوای همیشه سبز شما، همیشه داره ترافیک جذب می‌کنه. البته خوبه هر از گاهی اون رو به‌روز رسانی کنید.

چطور محتوای همیشه سبز بنویسم؟

ما تو مقاله چطور محتوای همیشه سبز بنویسم؟ توضیح دادیم که برای تولید این نوع محتوا باید چه مراحلی رو قدم به قدم طی کنید. شاید بد نباشه اینجا هم یه طرح کلی و خلاصه بنویسیم:

۱. هدفتون رو بذارید روی تازه واردان و مبتدیان

وقتی صحبت از محتوای همیشه سبز می‌شه، بیشتر مواقع بهتره با مخاطبان مبتدی شروع کنید. یه خرده محتوا رو ساده کنید، کلمات تخصصی رو بردارید و سعی کنید این فرض رو نداشته باشید که مخاطب از قبل می‌دونه دارید راجع به چی حرف می‌زنید. اگه به واژگان جدیدی رسیدید، یه تعریف کوتاه ازشون بنویسید. همین. برای شروع هم می‌تونید با تعریف کلمات کلیدی حوزه کاری‌تون شروع کنید.

۲. روی موضوعات خاص دقیق بشید

بهتره یه موضوع کلی رو در نظر بگیرید و بعد شروع کنید به خرد کردنش و هی دقیق‌تر شدن. می‌تونید برای مثال راجع به دیجیتال مارکتینگ بنویسید و بعد بیایید جلو تا کم کم برسید به بازاریابی محتوایی و بعد حتی بیشتر، به تولید محتوا.

۷. محتواهایتان را به‌روز رسانی کنید و ارتقا دهید

به‌روز رسانی و ارتقای محتواهایی که مخاطبانتون ازشون استقبال می‌کنند، یکی دیگه از تکنیک‌های تولید محتوای عالیه که به شدت روی رونق مقالاتتون تأثیر داره. حالا چه شکلی این کارها رو می‌تونید انجام بدید؟ ما چند تا پیشنهاد می‌تونیم بهتون بدیم.

  • یه نسخه بصری خوب و شکیل از مقاله طراحی کنید و در قالب PDF برای کاربران ارسال کنید.
  • یه چک لیست بسازید و خلاصه مقاله رو داخلش بذارید.
  • یه بخش «آنچه در این مقاله خواهید خواند» بهش اضافه کنید.
  • در قالب ای بوک، پی دی اف، اینفوگرافیک یا هر شکل دیگه‌ای نسخه‌های تکمیل کننده ارائه بدید. این شکلی که بعد از خوندن مقاله‌تون، یه سری از مخاطبان بخوان از امتیاز بیشتری برخوردار بشن و به نسخه تکمیلی دسترسی پیدا کنند.
  • کال تو اکشن (CTA) قابل دانلود بذارید.

در واقع این موارد فقط چند پیشنهاد هستند که شما می‌تونید برای ارتقا و به‌روز رسانی محتوای وبسایتتون ازشون استفاده کنید. نکته اینه که براساس خلاقیت شما شاید بشه این لیست رو خیلی بیشتر از این چند مورد در نظر گرفت. تنها بحثی که باید مد نظر باشه، قابلیت دعوت به اقدام یا به قول فرنگیا actionable مقاله شماست. 🙂

منظورمون از مقاله‌ای که قابلیت دعوت به اقدام داره اینه که یه اقدام یا اکشن خیلی مشخصی که شما تعریفش کردید رو در خودش داشته باشه و مخاطب، این اقدام رو انجام بده.

۸. همیشه اولویت با راحت خونده شدن محتواست

مهم نیست دارید برای کی می‌نویسید. مهم نیست شغلشون چیه یا سوادشون چقدره. یکی از مهم‌ترین فنون تولید محتوا اینه که محتوای شما راحت خونده بشه. البته این بحث راحت‌تر خونده شدن یه مفهوم نسبیه و ما می‌دونیم که راحت خونده شدن می‌تونه بر موارد و معیارهای زیادی دلالت کنه.

ما اینجا منظورمون از محتوایی که راحت خونده می‌شه، محتواییه که جملاتش کوتاه و ساده است؛ تیترهای مختلفی داره که متن رو تقسیم می‌کنند؛ اصول نگارش محتوا به درستی رعایت شده‌اند و پاراگراف‌های طولانی هم نداره. به یک معنا ساختار منطقی و مورد انتظار یه خواننده اینترنتی رو رعایت کرده.

۹. از داده‌های آماری استفاده کنید

یکی از تکنیک‌هایی که معمولا سایت‌های معتبر ازش استفاده می‌کنند، استفاده از آمار، چارت و داده‌های علمی و فکت‌هاست. این موارد باعث می‌شن شما یه پشتیبانی منطقی خیلی خوبی برای ادعاهایی که در مقاله مطرح می‌کنید داشته باشید و البته روی اعتمادورزی مخاطب هم به شدت تأثیر دارند.

فقط نکته‌ای که نباید از یاد ببرید، بحث منبعه. شما حتما باید انتهای این موارد آماری، منبعی که ازش این اطلاعات رو برداشتید بنویسید و بهش یه لینک خارجی هم بدید.

۱۰. از محتوای ویژوال و بصری غافل نشوید

گذشته از بحث چارت که بالا بهش اشاره کردیم، شما باید عکس‌هایی به متن محتواتون اضافه کنید که به خوبی بتونند تکمیل کننده اون باشند. این مورد یکی از ترفندهای تولید محتوا ست که البته خیلی اوقات تو محتوای فارسی بهش توجه نمی‌شه. شما باید به این دقت کنید که تصاویر و کمک‌های ویژوالی که شما توی متن مقاله ازشون استفاده می‌کنید، به مخاطبان کمک می‌کنند تا توجه بیشتری به مقاله داشته باشند. محتوا همیشه متن نیست!

برای مثال تصاویر سایت‌هایی مثل پینترست یا پیکسلز، آیکون‌های مختلف، اینفوگرافی‌ها، گیف‌های مختلف و… همه موارد خیلی مهمی هستند که می‌تونند مقاله شما رو از این رو به اون رو کنند.

۱۱. به قواعد نگارشی دقت کنید

هیچی بدتر از این نیست که یه روز کامل رو سر یه محتوای باکیفیت بذاریم و تموم که شد، به خودمون بیاییم ببینیم همه چیز درسته به جز یه چیز! بله! خطاهای املایی، نگارشی و دستور زبان. خوشبختانه ما تو دو تا مقاله ۸ اشتباه رایج در تولید محتوا و مقاله قواعد نگارش برای محتوا خیلی دقیق و ساده، همه اونچه نیاز دارید تا یه نگارش خوب و باکیفیت داشته باشید رو توضیح دادیم.

البته به جز این موارد، شما همیشه باید یه کتاب رفرنس هم برای سبک نوشتاری‌تون کنارتون داشته باشید. پیشنهاد ما کتاب «همه نویسنده‌ایم» از آن هندلی از انتشارات کیمیا اثره که یه منبع فوق‌العاده برای همه محتوانویس‌ها محسوب می‌شه. تو این کتاب که البته ما هم قصد داریم پادکستی راجع بهش توی میزفا داشته باشیم، خانم هندلی توصیه‌های بدیع و فوق‌العاده‌ای برای نویسنده‌ها و کپی‌رایترها دارند که بعیده نظیرش رو تو هیچ کلاس درسی بتونید پیدا کنید. خلاصه اینکه پیشنهاد سردبیر میزفا اینه که از این گنج بی‌بهره نمونید.

۱۲. راه حل ارائه بدید

بهترین محتوا، محتواییه که مخاطب رو دعوت به انجام دادن یه اقدام موثر کنه و بهش کمک کنه تا یه مشکلی رو حل و یه نیازی رو برطرف کنه. برای داشتن یه همچین هدفی، شما می‌تونید از چند استراتژی استفاده کنید:

  • به مخاطبانتون یاد بدید چطور یه کاری رو انجام بدن: به همین مقاله‌ای که الان دارید از میزفا می‌خونید فکر کنید. آیا اگر تنها یه لیست داشتیم از فنون تولید محتوایی که باید یاد بگیرید، براتون کافی یا جذاب بود؟ مطمئناً خیر. ما باید علاوه بر گفتن اینکه چی کار باید کرد، توضیح بدیم که چطور باید این کار رو انجام داد.
  • از کارهایی که انجام دادید مثال بزنید: همین کاری که ما چندباری توی این مقاله و سایر مقالات انجام دادیم. مثال‌ها و نتایج شخصی ما می‌تونند به مخاطب کمک کنند تا با عزم محکم‌تر و اعتماد به نفس بیشتری بتونه برای حل مشکلش تصمیم بگیره و «اقدام» کنه.
  • از اسکرین شات‌های متنوع و ویدئوهای آموزشی استفاده کنید: طبیعتا ویدئو داشتن و کلا آموزش تصویری، بهترین شیوه آموزش یه فعالیته.
  • منابع اضافی معرفی کنید: باید متوجه این حقیقت باشیم که محتوای ما نمی‌تونه یه باره همه مشکلات مخاطب رو حل کنه. بهتره در حین یا انتهای محتوامون، منابعی رو معرفی کنیم که بتونه بعدتر در صورت لزوم بهشون مراجعه کنه.

باید به این نکته دقت کنید که ما وقتی داریم به یه نفر چگونگی انجام یه کاری رو یاد می‌دیم، دیگه کارمون صرفا دادن یه سری اطلاعات خشک و خالی که همه جا پیدا می‌شه نیست! ما داریم بهش درس می‌دیم و این یعنی به بهترین شکل داریم بهش نشون می‌دیم ما تخصص داریم.

۱۳. باید بتوان محتوای شما را روزنامه‌وار خواند

آدم‌ها از خوندن یه چیزی با صفحه موبایل یا صفحه لپ تاپ بیشتر خسته می‌شن تا خوندن یه کتاب. [منبع] بنابراین، مخاطبان برای این کار شیوه‌های جدیدی برای برخورد با مقالات اینترنتی پیدا کرده‌اند که کمی ساختار-محورتر از همیشه هست و ما هم باید شکل و ساختار مقاله‌مون رو منطبق بر شیوه اون‌ها تنظیم کنیم. حالا سوال اینه که چطوری؟

یکی از مهم‌ترین فنون تولید محتوای خواندنی و ارزشمند اینه که به شکلی مقاله بنویسیم که مخاطبان بتونند با اسکن کردن و روزنامه‌وار خوندن، اطلاعاتی که نیاز دارند رو دریافت کنند. برای این کار کافیه:

  • محتوا رو به بخش‌های مختلف و عناوین متنوع دسته بندی کنید.
  • بین متن از تصویر، آیکنوگرافی یا نقل قول استفاده کنید تا متن زیاد از حد نشه.
  • از همین نشانه: (Bullet point) استفاده کنید تا در مواقع لزوم بتونید لیست درست کنید.
  • پاراگراف‌های کوتاه‌تر بنویسید.
  • جملات رو خلاصه‌تر کنید (قبلا درباره اینکه چطور جملات مقاله را کوتاه بنویسیم براتون نوشتیم.)

۱۴. لحن و صدای انسانی داشته باشید

یکی دیگه از مواردی که باید بهش اشاره کنیم، داشتن لحن مناسب (هم نسبت به برند و هم مخاطب) و برخورداری از یه صدای انسانیه. درواقع باید حواسمون به این نکته باشه که طبق اصول روان‌شناسی مدرن، هیجانات (یعنی احساسات و تجارب شخصی) نقش خیلی پر رنگ‌تری از ویژگی‌ها، خصلت‌ها و فکت‌های برند در ذهن مخاطب دارند. [منبع]

بنابراین، شاید یادآوری یه نکته مفید باشه. ما می‌تونیم یه مقاله بلند بالا و پر از اطلاعات بنویسیم که چرا باید یه مخاطب مطالب ما رو دنبال کنه. اما این مخاطب فقط زمانی بهتر به ما بازخورد می‌ده که ما احساسات خودمون رو هم در این محتوا دخیل کرده باشیم.

حالا بهترین راه اضافه کردن احساسات خودمون به محتوا چیه؟

۱. صدا: یعنی بیانی از شخصیتِ برند که همیشه ثابته و هیچوقت تغییر نمی‌کنه.

۲. لحن: یعنی چهارچوب اندیشه‌ای ما که متشکل از عوامل مختلفی هست و به مرور و بر اساس نیاز ما و کاربر، می‌تونه متغیر باشه.

بیایید یه مثال بزنیم. ما ممکنه پوریا آریافر (موسس میزفا و از توسعه دهندگان ابزار سئو میزفا تولز) باشیم و شخصیتی آروم و معلم‌طور داشته باشیم و معمولا وقتی ازمون سوالی می‌شه، سعی می‌کنیم جواب‌های مفصل بدیم و مثال‌های متنوع. (این می‌شه صدا). حالا فرض کنید تو یه موقعیتی، دانشجویی سر کلاس داریم که دوربینش رو بسته و داره دوره‌ای که نباید ضبط کنه رو ضبط می‌کنه و ما متوجهش می‌شیم. طبیعتا اینجا وقتی بهش تذکر می‌دیم، ممکنه دیگه اونقدر آروم و معلم‌طور نباشیم. (این می‌شه لحن که با توجه به موقعیت تغییر می‌کنه)

۱۵. نقل‌قول‌های به جا بنویسیم

نقل قول‌نویسی هم یکی دیگه از اون موارد مهم در فنون تولید محتواست. یه حقیقتی که باید بپذیریم اینه که خیلی وقت‌ها ممکنه مخاطبان و خواننده‌ها بعد از خوندن مقاله ما (حالا هر چقدر هم که خوب باشه) چیز زیادی ازش به یاد نداشته باشند. در این شرایط، ما می‌تونیم به یه راهکار خیلی خوب فکر کنیم: نقل قول.

پلتفرمی مثل توئیتر برای این هدف عالیه. ما باید سعی کنیم یه جمله یا نقل قول خوب از محتوایی که داریم انتخاب کنیم (و نه صرفاً عنوان مقاله رو) و این جمله رو توئیت کنیم. به احتمال خیلی زیاد، اگر که نقل قول جالبی انتخاب کنیم، تو همون ۱۸ ساعت اول انتشار دادن توئیت که اوج دیده شدنش هست، مخاطبان زیادی به سمت محتوای ما کشیده می‌شن.

۱۶. مستقیماً با مخاطبان حرف بزنیم

تمرکز مقاله ما همونطور که قبل‌تر تو مقاله «تمرکز محتوا» گفتیم، باید روی خواننده و ارزشی که براش درنظر گرفتیم باشه. یه لحظه اینجا باید مکث کنیم. بیایید این جمله اول رو یه طور دیگه بنویسم. تمرکز محتوا باید روی خواننده باشه نه شما! شما باید به این نکته خیلی مهم دقت کنید که برای خواننده مهم نیست شما کی هستید 🙂 مخاطب دنبال هدف، نیازها و سوالات خودشه و به برند ما اهمیت زیادی نمی‌ده. البته حقیقت تلخی هست که ای کاش اینطور نبود، ولی اینطوره. این همون دلیلیه که تو سرتاسر این مقاله اگر بگردید حتی یه بار هم از ضمیر «من»، منِ نویسنده استفاده نشده! اما اگه ضمیر «شما» رو سرچ کنید، شمای خواننده، خواهید دید که تمرکز چقدر روی خواننده بوده. همین رو مثال بگیرید.

نتیجه گیری

ما تو این مقاله از میزفا سعی کردیم به صورت جامع از مهم‌ترین و اساسی‌ترین فنون تولید محتوا که هر محتوانویسی باید بلد باشه و بهشون دقت کنه حرف بزنیم. امیدوارم که از این مقاله لذت برده باشید و حتماً در پایان پیشنهاد می‌کنیم که اگه به این جور مقالات علاقه دارید، حتماً تو بخش ایمیل ما subscribe کنید تا زودتر از دیگران از محتواهای آموزشی میزفا با خبر بشید. تا بعد!

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=