۳ مرحله بهبود کیفیت محتوا: چطور محتوای بهتری بنویسیم؟

بهبود کیفیت محتوا

محتوای بی‌هدف، گیج‌کننده و نامنسجم هم زمان و انرژی شمای محتوانویس رو هدر می‌ده، هم استراتژی بازاریابی مارکتینگ برندتون رو خنثی می‌کنه و هم توجه مخاطب رو بی‌محل می‌کنه. معمولاً تو این جور محتواها، نویسنده هرجایی که بگین می‌ره و هر حرفی که فکرش رو بکنید می‌زنه، به جز اونی که باید! ده خط مقدمه می‌نویسه بدون اینکه اصلا برسه سر مطلب.

ما امروز توی این مقاله از سری مقالات آموزش تولید محتوای میزفا می‌خوایم به حل این مشکل بپردازیم و با هم یاد بگیریم که چطور محتوای بهتری بنویسیم و ترفندهای موثر در بهبود کیفیت محتوا چی هستن؟ با ما همراه باشید.

سه مرحله افزایش کیفیت محتوای وبلاگ

اینکه چطور محتوای بهتری بنویسیم تا حدود زیادی بستگی به این داره که ما یه نکته یا موضوع یا مسئله مشخص مد نظر داشته باشیم و مخاطب رو فوری و بدون حاشیه به اون نقطه برسونیم. درواقع این تعریف ما می‌تونه، یه تعریف خیلی خوب برای خود تولید محتوا هم باشه و طبعاً برای بهبود کیفیت محتوای وب سایت هم می‌شه ازش استفاده کرد. البته قبلا تو مقاله تولید محتوای با کیفیت به ۵ دستورالعمل مهم برای نوشتن مقالات مفید و موثر اشاره کردیم که پیشنهاد می‌کنیم بعد از این مقاله مطالعه‌اش کنید.

حالا گاهی وقت‌ها قصه این می‌شه که ما از قبل یه موضوع یا مسئله‌ای مد نظر نداریم که راجع بهش بنویسیم. اینجا باید چی کار کنیم؟ اینجا می‌تونیم یا به روش دستی اول پرسونای مخاطب رو ترسیم و بعد از طریق بارش فکری به موضوعات متنوعی برسیم، یا تحلیل رقبا انجام بدیم و محتوای رقابتی بنویسیم و یا هم سعی کنیم از ابزارهای ایده پردازی، مثل ابزار بازاریابی میزفاتولز که قابلیت ارائه موضوعات متنوع توی همه حوزه‌های کاری دارن استفاده کنیم.

درواقع اولین مرحله برای افزایش کیفیت محتوای وبلاگ، همونطور که پایین توضیح خواهیم داد، همین دونستن موضوع قبل از نوشتنه. اگه محتوا رو از قبل نوشته‌ایم، راه بهبود کیفیت اون محتوا اینه که روی هدف نوشته تمرکز کنیم.

بهبود کیفیت محتوای وبلاگ

مرحله اول: قبل از نوشتن هدفتون رو مشخص کنید

در جواب این سوال که چطور محتوای بهتری بنویسیم، همیشه اولین جواب اینه که هدفتون از قبل مشخص باشه و توی ذهن داشته باشیدش. بنابراین نیازه که قبل از نوشتن، از خودتون دو تا سوال بپرسید:

  • اهداف این مقاله چیان؟
  • مخاطب شما قراره چه چیزی از این مقاله دریافت کنه و با خودش ببره؟

البته این رو داخل پرانتز بگیم که راجع به این سوال دوم، حسابی تو مقال محتوا باید روی چه چیزی تمرکز کنه صحبت کردیم و توصیه اکید می‌کنیم که اون مقاله رو از دست ندید!

اما برگردیم سر بحث بهبود کیفیت محتوا. با پرسیدن و پاسخ دادن به این دو تا سوال، شما خیلی مشخص خواهید دونست که مقاله شما چه کاری برای مخاطب انجام خواهد داد. به این ترتیب، این دونستن به شما کمک می‌کنه تا به مقاله ساختار منطقی درستی در راستای تجربه کاربری بدید. یعنی در راستای نیاز مخاطب مقاله رو بچینید و همه چیز دست به دست هم بده تا با یه کال تو اکشن (CTA) مناسب، بهترین نتیجه ممکن رو کسب کنید.

این نکته آخر شاید مهم‌ترین چیزی باشه که شما برای افزایش کیفیت محتوا در سایت باید مد نظر قرار بدید. درواقع این موضوع حکم ما نیست و چیزیه که الگوریتم‌های گوگل بهمون می‌گن.

پیشنهاد میزفا برای یادگیری بیشتر: آموزش مقاله نویسی برای سایت در 5 دقیقه

مرحله دوم: نوشتن درفت اولیه

خب تا اینجا هدف از نوشتن محتوا رو برای خودمون تعیین کردیم. مرحله دوم اینه که بدون فوت وقت شروع کنید به نوشتن.

و آره، قبول داریم که ممکنه خیلی شاهکار نشه این درفت (Draft) اولیه. شاید عناوین خوب تقسیم نشده باشن، علائم نگارشی ضروری برای محتوانوسی رو درست به کار نبرده باشید، گاهی زیاده گویی شده باشه یا زبان نوشته یه مقدار از حالت طبیعی خارج باشه و… این‌ها همه اوکیه. ما تو این مرحله فقط می‌خوایم کار رو شروع کنیم تا دچار بلوکه شدن نشیم!

احتمالا اگه پایان نامه نوشته باشید، با پوست و گوشت و استخون درک کردید که دقیقاً منظورمون از «بلوکه شدن نویسنده» چیه؟

تو این مرحله فقط مهم اینه که بنویسید. کوتاه یا بلند، حتی شده یه چندتا ایده که گذاشتید کنار هم یا هر چیز دیگه. تو این مرحله فقط باید ایده‌هایی که به ذهنتون رسیده رو بیارید تو قالب کلمه. هر چی بیشتر بنویسید، وقت ویرایش متن بیشتری دارید. پس این شد دومین مرحله آموزش بهبود کیفیت محتوای سایت‌ها.

پیشنهاد میزفا برای یادگیری بیشتر: ۸ اشتباه رایج که محتوانویس ها مرتکب می‌شوند

بهبود کیفیت محتوای سایت

مرحله سوم: ویرایش و انتشار

تو این مرحله باید به خودتون یه استراحت بدید. یه خستگی در کنید و چند ساعت بعد، یا در بهترین حالت ۲۴ ساعت بعد با یه ذهن سرزنده و رفرش شده برگردید سر درفت اولیه. یه نگاه دوباره بهش بندازید و یادتون نره یه مروری کنید از دو تا سوالی که تو مرحله اول قرار بود بپرسید:

  • اهداف این مقاله چیان؟
  • مخاطب شما قراره چه چیزی از این مقاله دریافت کنه و با خودش ببره؟

حالا چک کنید ببینید محتوایی که نوشتید، پاسخی برای این سوالات داره؟ آیا همون هدفی که تو ذهنتون بود، توی متنتون هم بازتاب پیدا کرده؟ آیا همون چیزی که می‌خواستید به مخاطب بدید رو بهش می‌ده؟

اگر جواب‌هاتون «بله» باشه که خب عالیه و شما محتوای بهتری نسبت به قبل نوشتید و به طور واضح، تونستید افزایش کیفیت محتوا داشته باشید. یه دستی به سر و روش می‌کشید و لینک سازی داخلی و بعد چک لیست سئو داخلی و … و در نهایت می‌ره برای انتشار. البته اگه توی سازمانتون مدیر محتوا داشته باشید، ممکنه قبل از انتشار مدیر محتوا هم بخواد مقاله رو بازبینی کنه.

اما اگه جوابتون بله نبود، خب باید برید برای ویرایش. به هر بابت اگه محتوای شما نسبت به قبل محتوای بهتری شده باشه، باید پاسخی که به این دو تا سوال می‌ده رو در سطح کل مقاله، در سطح پاراگراف، در سطح جمله و حتی در سطح کلمه بازتاب بده.

به این طریقه که شما یا کیفیت محتوای قبلی رو بهبود دادید یا یه محتوای بهتر نوشتید که به هیچ وجه قرار نیست مخاطب رو خسته یا اذیت کنه و موقعیت برد-برد برای شمای محتوانویس و ایشونِ خواننده فراهم می‌کنه.

اینفوگرافیک روش های بهبود کیفیت محتوا

نتیجه گیری

تو این مقاله از سری مقالات آموزش محتوای میزفا سعی کردیم خیلی خلاصه به این سوال که چگونه محتوای بهتری بنویسیم جواب بدیم. ما اینجوری توضیح دادیم که بهتره برای بهبود کیفیت محتوا، ۱) یه هدف از قبل مشخص باشه و ۲) درفت اولیه رو با توجه به این هدف بنویسیم و در نهایت ۳) ویرایش این درفت رو انجام بدیم. گذشته از این، سعی ما بر این بود تا مسیر نوشتن محتوای بهتر رو هم براتون تعیین کنیم و بهتون چندتا سرنخ و سوال بردیم تا بهتر پیش برید و فقط آموزش تئوری نداده باشیم.

امیدوارم از خوندن این مقاله لذت برده باشید. اگه سوالی دارید حتما برامون توی بخش کامنت‌ها (پایین صفحه) بنویسید تا در اسرع وقت پاسخ بدیم.

تا بعد!

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=