شرح وظایف مدیر تولید محتوا چیست؟

مدیر محتوا کیست

قبل‌تر تو سری مقالات آموزش تولید محتوا حسابی از نقش محتوا در موفقیت کسب و کار و مزایای تولید محتوا صحبت کردیم و درواقع گفتیم مهم‌ترین عامل تأثیر گذار در سئوی شما همین محتواست. حالا می‌خوایم یه خرده به سمت حوزه بازاریابی محتوا حرکت کنیم و از این صحبت کنیم که یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت محتوا (درواقع به نظر ما شاید مهم‌ترین عامل) مدیر محتواست.

حضور مدیر محتوا برای موفقیت شما در حوزه دیجیتال مارکتینگ به شدت ضروریه و اگه می‌خواید چنین کسی رو استخدام کنید، بهتره خیلی سرسری تا نکنید با قضیه. ما تو این مقاله از سری مقالات بازاریابی محتوایی میزفا بهتون می‌گیم مدیر محتوا کیست و چطور می‌تونید یه مدیر محتوای درست حسابی پیدا کنید.

سایت‌های فارسی زبان راجع به مدیر محتوا چی می‌گن؟

مدیر تولید محتوا کیه؟ اگه همین سوال رو گوگل کنید، جواب‌های مختلفی می‌گیرید که سه تای اولش این‌هاست: یه نفر فکر می‌کنه تولید محتوا کار آسونیه و مدیر محتوا کسیه که کار سخت رو انجام می‌ده و قراره رهبر یه عده کارمندِ محتوانویس بشه که ایده عجیبیه (سایت mohtava.club).
یکی دیگه معتقده که مدیر محتوا یه آدم همه چیز دونه که اصول سئو، نگارش فارسی، ترند محتوای روز وب، اصول بصری، تخصیص درست و بهینه منابع و… که حقوقش از ۸ میلیون (آخه آدم این همه تخصص داشته باشه باید حقوقش ۸ میلیون باشه خدایی!؟) شروع می‌شه (سایت alomohtava.com).
و یه نفر دیگه هم معتقده که مدیر محتوا کارش برنامه ریزی و هماهنگی بین اعضا و تعیین هدف و شناسایی زیرساخت و از اینجور کلمات بی‌معنیه که اساساً سال‌هاست تو کشور ما به شغل خاصی اشاره نمی‌کنن و فقط روی کاغذ وجود دارن (سایت azhoman.com).

اما از نظر میزفا مدیر محتوا کیه؟

مدیر محتوا (Content Manager) کیست؟

از نظر ما پوزیشنِ مدیر محتوا رو بایستی بر اساس وظیفه‌ای که داره تعریف کرد. بنابراین، به طور خلاصه می‌شه گفت که مدیر محتوا ناظرِ تمامی کارهای ابتکاری‌ای هست که یه سایت در زمینه محتوا برای گرفتن ترافیک، گرفتن لید و افزایش فروش انجام می‌ده. باز اگه بخوایم ساده‌تر بگیم، مدیر تولید محتوا کسیه که کمک می‌کنه تولید محتوا در درجه اول انجام بشه و در درجه دوم درست و اصولی انجام بشه.

مدیر محتوا یا Content Manager کسیه که

  • یه نویسنده، داستان سرا و ویراستار درجه یکه
  • خلاقه و همیشه حرف جدید و ایده برای گفتن داره
  • خیلی خوب راه ارتباط گرفتن رو بلده
  • منظمه، به جزئیات توجه داره و حواسش به ددلاین‌ها هست
  • هم خوب فیدبک می‌ده و هم خوب فیدبک‌هایی که بهش می‌دن رو می‌پذیره
  • همکاری و هماهنگی خوبی با بقیه متخصصین و البته خود محتوانویس‌ها داره
  • همیشه در حال یاد گرفتنه و می‌خواد در موضوعات متنوع سواد و تخصص و اطلاعاتش رو بیشتر کنه
  • و نکته آخر به عنوان نکته‌ای که باید بهش دقت کنیم اینه که مدیر محتوا یه معلم خوبه که به بقیه کمک می‌کنه و بهشون چیزهای جدید یاد می‌ده

چرا ما به مدیر محتوا نیاز داریم؟

طبق آمار بیشتر از ۶۰ درصد خریداران معتقدن که درحال حاضر بیشترین عاملی که بهشون کمک می‌کنه یه محصول یا خدمات رو خریداری کنن، محتواست. [منبع] اگه شما محتوای با کیفیت با اطلاعات کافی و مفید به مشتریان ندید، اون‌ها می‌رن سراغ رقیبی که این اطلاعات رو بهشون بده و از اون خرید می‌کنن.

این یعنی چی؟ یعنی اینکه هر خریداری می‌تونه چند سوال و چند خریدار می‌تونن چندیدن سوال و چند ده خریدار می‌تونن صد سوال داشته باشن که شما می‌تونید در محتواهای مختلف بهشون جواب بدید. این جواب دادن دقیقا همون چیزیه که باعث می‌شه کسب و کار شما موفق بشه.

بنابراین، دقیقاً تو همین نقطه ست که شما نیاز پیدا می‌کنید به استخدام کردن یه مدیر محتوا. مدیر محتوا کسیه که شما رو مطمئن می‌کنه که دارید یه محتوای با کیفیت  رو به طور منظم در جهت گرفتن ترافیک، گرفتن لید و افزایش فروش تولید می‌کنید.

مدیریت محتوا: شغلی تمام وقت

سر و کله زدن با محتوا و مدیریت کردنش یه کار تمام وقته. فرد متخصص، حالا چه استراتژیست محتوا و چه مدیر محتوا، باید برنامه‌ریزی کنه، بنویسه، ویرایش کنه، توزیع محتوا رو به عهده بگیره و صد البته که تحلیل هم کنه. نمی‌شه صرفاً این وظایف رو روی دوش یه نویسنده محتوا از تیم تولید محتوا انداخت. نمی‎‌شه گفت که شمایی که داری برای سایت ما محتوا می‌نویسی، بیا و این مبلغ رو بگیر و روزی دو ساعت بیشتر وقت بذار و مدیریتش هم کن. اون‌ها از قبل خودشون یه شغل دارن و باید حواسشون به شغل و وظایف خودشون باشه.

یه نفر باید این مسئولیت رو به عهده بگیره و یه تضمین به ما بده که همه چی داره طبق برنامه‌ریزی پیش می‌ره. این شخص، دقیقاً همون کسیه که ما داریم به عنوان مدیر محتوا ازش حرف می‌زنیم. یعنی کسی که محتوای تولید شده روی سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و… سازمان رو زیر نظر داره و بر تولید، هماهنگی بین تیم محتوا، مانیتورینگ، ویرایش، تحقیق، انتشار، به روز رسانی محتواهای قدیمی و چیدمان تقویم محتوا و… نظارت داره. بنابراین، هر مدیر محتوایی هم از یه سمت باید روی محتوا متمرکز باشه و هم از طرف دیگه روی مدیریت کردن، تا بتونه کمک کنه شما محتوایی جدید، اطلاعات دهنده و جذاب تولید کنید.

طبیعتاً این همه رو باید یه شغل تمام وقت درنظر گرفت. مدیر محتوا همچنین باید دلایل نتیجه نگرفتن از تولید محتوا رو تشخیص بده و مسئولیتش رو (تا حد مشخصی) به عهده بگیره. از طرف دیگه لازمه این شخص فنون تولید محتوا رو بدونه تا توانایی کمک کردن به نویسنده‌ها رو داشته باشه.

ساعت کاری و درآمد مدیر محتوا

شاید یه عدد مشخص و منطقی مثل ۴۰ ساعت در ماه (به علاوه اضافه‌کاری‌هایی که ممکنه برای رسوندن یه چیزی سر ددلاین پیش می‌آد) عدد خوبی برای یه مدیر محتوای تمام وقت باشه. از نظر حقوق هم باید این موضوع رو در نظر گرفت که شایستگی‌های یه مدیر محتوا براساس میزان تجربه کاری، تخصص/تحصیلات و خلاقیتی که داره و همینطور تابع مختلفی از وظایف مهم و حیاتی‌ای که داره تعیین می‌شه؛ بر خلاف مابقی سایت‌ها که یکی نوشته بین ۶ تا ۸ یا ۸ به بالا (این درحالیه که در حال حاضر، یعنی در فروردین ۱۴۰۲ شما اگه توی آمریکا همین شغلت باشه یه مبلغی حدود ۴۰ هزار دلار در سال درآمد داری!!!) ما اینطور می‌گیم که حداقل حقوق ماهیانۀ یه مدیر محتوا بدون احتساب مزایا و پاداش و بیمه و غیره باید دو الی سه برابر یه نویسنده یا کپی رایتر باشه.

سخن پایانی

تو این مقاله سعی کردیم خیلی خلاصه شما رو با شغل و شرح وظایف مدیر محتوا آشنا کنیم و بگیم قراره دقیقا چطور پیداش کنید. به نظر می‌آد الان خیلی دقیق همه متوجه شده باشیم که نمی‌شه به هرکسی گفت مدیر محتوا. مدیر محتوا کسیه که شما رو مطمئن می‌کنه که دارید یه محتوای با کیفیت رو به طور منظم در جهت گرفتن ترافیک، گرفتن لید و افزایش فروش تولید می‌کنید.

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=