چگونه برای سایت مقاله بنویسیم؟

چگونه برای سایت مقاله بنویسیم

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کمک به رشد یه کسب و کار، تولید محتوای با کیفیت هست و محتوای بلاگ هنوز هم یکی از بهترین روش‌ها برای تعامل برقرار کردن با مخاطبان و گرفتن lead محسوب می‌شه. در حقیقت باید دقت کنید که به طور فعال بیشتر از  ۸۲ درصد از کمپانی‌ها از بازاریابی محتوایی برای رشد کسب و کارشون کمک می‌گیرند. همین دلیلی شده تا ما بخش جدیدی توی میزفا راه بندازیم با عنوان مقالات آموزش محتوا.

تو این مقاله از سری مقالات آموزش محتوا، مشخصا می‌خوایم به صورت خیلی خلاصه و کاربردی، با زبان کاملا ساده اما به صورت اصولی، بهتون یاد بدیم چطور برای سایت مقاله بنویسید. اون هم همه‌اش توی کمتر از ۵ دقیقه! پس یه قلم و خودکار بردارید و بنویسید. 🙂

روش مقاله نویسی برای بلاگ باید چطور باشه؟

همونطور که تو مقاله «تولید محتوا چیست؟» توضیح دادیم، محتوای بلاگ شبیه به یه لینک عمل می­‌کنه که قراره نیازها، عقاید و احساسات کاربر رو از یه سمت و پیام، خدمات و پاسخ­‌های شما رو از سمت دیگه به هم وصل کنه. اصلی‌­ترین هدف این فرآیند اینه که شما بتونید از موتور جستجو (گوگل) ورودی بگیرید. این یعنی شما باید محتوایی بنویسید که هم به مذاق موتور جستجو و الگوریتم‌­های بررسی محتوای اون خوش بیاد و هم منظور و نیاز و مقصود مخاطب رو در نظر بگیره. برای این کار:

  • محتوا باید با زبان و کلماتی که مخاطب شما به کار می‌­بره نوشته بشه.
  • محتوا باید از نظر دستوری و نگارشی بدون ایراد باشه.
  • محتوا باید خلاصه و ساده باشه بلکه کاربرها بتونند حتی گاهی روزنامه‌وار بخوننش.
  • محتوا باید از نظر کلمات کلیدی سئو بشه بلکه بتونه به بهترین شکل با موتور جستجو تطبیق پیدا کنه (اگه با مباحث کیور آشنایی کافی ندارید، توصیه می‌کنیم مقالات آموزشی کلمه کلیدی رو مطالعه کنید).
  • محتوا باید از پاراگراف­‌های کوچیک یا لیست­‌های کوتاه و مختصر تشکیل شده باشه.

بهترین روش مطلب نویسی در سایت

اما شما باید بر چه اساسی بنویسید؟ یعنی چه مدلی رو باید پیاده کنید؟ به نظر ما، بهترین روش محتوانویسی در سایت اینه که شما یک (یا چند) پاراگراف مقدمه بنویسید، چند ده پاراگراف بدنه و یک پاراگراف جمع‌بندی. اجازه بدید دونه دونه توضیح بدیم.

۱. مقدمه

در بخش مقدمه شما باید ابتدا با یک عبارت جذاب، انگیزه خواننده رو برای خوندن بیشتر کنید. اسم این جمله motivator یا انگیزاننده ست و می‌تونه یه سوال، یه فکت یا یه شوخی یا هر چیز دیگه‌ای باشه. بعد باید خیلی مشخص، بهش طرح کلی یا blue print مقاله رو بدید و بگید قراره تو این مقاله راجع به الف و ب و ج حرف بزنیم. حالا مقدمه تمام می‌شه و به بخش بدنه می‌رسید.

2. بدنه

 تو بخش بدنه باید راجع به الف و ب و ج مفصل حرف بزنید و همه چیز رو به مخاطبتون بگید. اینجا اون جاییه که شما دقیقا ارزشی که می‌خواید مخاطب از این محتوا دریافت کنه رو بهش می‌دید. نکته‌ای که نباید فراموش کنید اینه که نه این بخش بدنه باید خیلی کوتاه باشه و به طرح کلی نپردازه و نه باید اینقدر طولانی باشه که فاصله بین مقدمه و نتیجه گیری رو زیاد کنه.

۳. جمع‌بندی

بعد می‌رسید به بخش جمع‌بندی. توی جمع‌بندی اول باید مرور یا review کنید همه مواردی که گفتید رو و بعد با یه جمله به مخاطب بگید که کار شما تو این مقاله تموم شده و اینجا باید نقطه پایان رو گذاشت. اسم این جمله پایان دهنده یا clincher هست و کارش دقیقا برعکس کار انگیزاننده در مقدمه است.

نکته مهمی که نباید فراموش کنید اینه که مهم‌ترین هدف شما در این مقاله اینه که مخاطب باید یه کال تو اکشن (CTA) داشته باشه. یعنی شما باید به یه سمتی بعد از خوندن راهنمایی‌اش کنید: خرید یه محصول، تماس با مشاوران، خوندن یه مقاله دیگه، کامنت گذاشتن براتون، شرکت تو یه مسابقه، وارد کردن ایمیل یا هر چیز دیگه‌ای.

چندتا فوت کوزه‌گری که نباید در مقاله نویسی برای سایت فراموش کنید

طول محتوا رو بذارید در حالت میانگین بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه باشه و حتماً پاراگراف‌ها کوتاه و جملات رو ساده بنویسید. اگه نمی‌دونید چطور ساده بنویسید، مطلب چطور جملات مقاله رو کوتاه بنویسیم رو مطالعه کنید. اونجا براتون توضیح دادیم.

از اثر تصاویر غافل نشید

تصویر رو سعی کنید همیشه از چیزی مرتبط استفاده کنید و نوشته‌های زیاده از حد رو از توی تصویر بردارید. یعنی، اگر هم نوشته‌ای داشتید، سعی کنید به این دقت کنید که خواننده بیشتر از ۳ ثانیه برای فهم پیام تصویر وقت نداره. اگه در تصاویر از صورت یا شخصیت‌های واقعی مجموعه استفاده می‌کنید، بهتره این شخصیت‌ها سمت راست تصویر باشند. استفاده از اینفوگرافیک هم خیلی تاثیرگذار و مفیده.

سئو محتوا باید کاملا اصولی و نامحسوس باشه

نکات ویرایشی هم باید کامل رعایت بشه (تو مقاله اصول درست نویسی مقالات سایت این موضوع رو خیلی ساده و کوتاه توضیح دادیم). همینطور تأکید شما باید روی natural language یا زبان طبیعی باشه؛ یعنی به زبان ساده هیچ جا نباید مخاطب این احساس رو داشته باشه که این متنی که الآن دارم می‌خونم یه بار «سئو» شده!
برای این کار بهتره انواع کلمات کلیدی رو داشته باشید و در حین نوشتن ازشون استفاده کنید، نه اینکه بعد از نوشتن مقاله این کلمات رو در اون، جا بدید. درواقع الگوریتم پنگوئن حسابی با این زبان طبیعی درگیره.

همینطور پیشنهاد می‌کنیم بعد از نوشتن مقاله، حتما با استفاده از یه ابزار آنالیز کلمات کلیدی مثل میزفا تولز، وضعیت رتبه کلمات کلیدی رو چک کنید و در صورت نیاز، سئوی محتوا رو بهینه سازی و اصلاح کنید.

حواستون با تاج پادشاه باشه

اگه طبق گفته بیل گیتس، محتوا رو پادشاه در نظر بگیریم، تیترها نقش تاج پادشاه رو دارند. آمار و ارقام (و همینطور تجربیات شخصی‌مون) نشون می‌ده که از هر ۱۰ کاربر، ۸ نفر فقط تیترهای مقاله رو نگاه می‌کنند و اگه تیتر جذاب باشه اون پاراگراف رو مطالعه می‌کنند. پس حواستون باشه که تا جای ممکن تیترهای جذاب بنویسید. بهترین نمونه تیترهای خلاقانه رو می‌تونید تو مقاله روش تیترنویسی خلاقانه ببینید.

همچنین از بهینه سازی تگ عنوان سئو غافل نشید. بهینه نوشتن تگ تایتل (که در نتایج گوگل نمایش داده می‌شه) هم در رتبه گرفتن محتوای شما تاثیر داره و هم در افزایش نرخ کلیک. ما گاهی اوقات تا ۲۰-۳۰ دقیقه وقت صرف نوشتن تگ عنوان می‌کنیم (البته برای محتواهای خیلی مهمه و نه همیشه).

تجربه کاربری رو فراموش نکنید

حواستون به تجربه کاربری هم باید باشه…..

در حقیقت بذارید این شکلی بگیم که پشت هر جستجو (Query) یه نیاز یا مقصوده که گاهی خیلی عینی ذکر شده (مثلاً یه نفر گوگل می­‌کنه: «خرید زعفران») و گاهی هم به طور تلویحی و ناآگاه (مثلاً یه نفر سرچ می­‌کنه: «خرید پرده جهیزیه ارزون»؛ اینجا باید دقت کنیم که محوریت معنا، با ارزون بودن و جهیزیه بودنه و صرفاً کاربر به دنبال یه «فروشنده رندوم» برای «خرید پرده» نیست؛ بلکه به یه «فروشنده همدل» نیاز داره تا که بتونه موقعیتش رو درک کنه و یه پرده «ارزون» اما شیک و پیک و آبرودار برای «جهیزیه» بهش بده. این همدلی، اون نیاز روانی­‌ای هست که اینجا مخاطب ما داره و همراه با نیاز مادی­ و عینی­‌اش که خرید یه پرده است.)

محتوا باید بتونه این نیاز مخاطب رو تشخیص بده و به جای تمرکز بر کلمات کلیدی، بر معنای پشت این کلمات کلیدی تمرکز کنه و مستقیماً پاسخی باشه به نیاز مخاطب: این شاید ساده­‌ترین تعریف چیزی باشه که تو علم دیجیتال مارکتینگ بهش تجربه کاربری می­‌گیم.

از طرف دیگه، علاوه بر نیاز مخاطب و خواننده، یه محتوا برای اینکه نتیجه بخش باشه باید با انتظارات موتور جستجو (که البته مبناش در ۹۰ درصد مواقع همون نیاز مخاطبه) هم تطبیق پیدا کنه. مثلاً، اگه شما یه سایت «داروخانه»­اید باید دقت کنید شکلی که گوگل انتظار داره شما تولید محتوا کنید و استاندارد یا خط قرمزی که برای شما گذاشته متفاوت با یه سایت «فروش پوشاکه». درواقع، شما باید سئوی اصولی روی محتوا پیاده کنید.

جمع‌بندی

تو این مقاله صد در صد اورجینال از پایگاه دانش میزفا، سعی کردیم به راحت‌ترین شکل ممکن و با کمترین حاشیه، صفر تا صد روش مقاله نویسی برای سایت رو بهتون آموزش بدیم. شما کافیه فقط همین مواردی که اینجا گفته شده رو رعایت کنید تا دست کم از نظر فاکتور محتوا، حسابی رتبه‌های خوبی بگیرید و محتواهای درجه یکی برای وبلاگ سایتتون تولید کنید. همچنین اگه به دنبال این هستید که کار محتوانویسی رو به صورت حرفه‌ای انجام بدید و حسابی پیشرفت کنید، توصیه می‌کنیم مقاله ویژگی‌های نویسنده محتوای حرفه‌ای رو مطالعه کنید. در این مقاله ۹تا از عادت‌های نویسندگان موفق رو بررسی کردیم.

اگه سوالی دارید، در قسمت نظرات پایین صفحه مطرح کنید تا با کمال میل شما رو راهنمایی کنیم. با ما همراه باشید.

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=