طول محتوای سایت برای سئو چقدر باشه؟ + آمار

طول محتوای سایت برای سئو

سر وقت بحث محتوا که بیاییم، موضوعات زیادی هست که می‌تونیم ازشون حرف بزنیم. از این موضوعات، چندتایی‌شون هست که خیلی زیاد دغدغه برانگیزند و هنوز تصمیم واحدی بین متخصصین محتوا راجع بهشون گرفته نشده. یکی از این موارد اینه که طول مقاله سایت چقدر باشه؟

یه سری از متخصصین حوزۀ تولید محتوا و متخصصین سئو موافقند که هر چی طول محتوای سایت بیشتر باشه، محتوای بهتریه. یه سری‌های دیگه هم می‌گن نه! چون یه مقاله طولانی می‌تونه مخاطبانی که اهل خوندن یه متن طولانی نیستند و می‌خوان سریع به جواب برسند (و تقریباً اکثریت مخاطبان رو تشکیل می‌دن) رو ناامید کنه، محتوای کوتاه‌تر بهتره.

اما خب کدوم یکی از اینا بهتره؟ تو این مقاله از سری مقالات آموزش محتوای میزفا می‌خوایم با هم تعداد کلمات مناسب برای مقاله سایت از نظر SEO رو بررسی کنیم.

میانگین طول محتوای ۱۰ سایت اول گوگل

طبق تحلیلی که اخیرا سایت seo.co داشته، از میانگین طول محتوای ۱۰ سایت اول گوگل، ۸۵ درصد از محتواهایی که برای کوئری‌های مختلف تو صفحه اول گوگل می‌بینیم، کمتر از ۱۰۰۰ کلمه دارند. حدود دوازده درصد اون‌ها بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه دارند و حدود ۲.۷ درصد، بیشتر از ۲۰۰۰ کلمه. طبق این آمار، هر چی تعداد کلمات مقاله سایت شما کمتر باشه، بهتره.

البته وقتی یه نگاهی به بحث به اشتراک گذاشته شدن این محتواها داشته باشیم، متوجه می‌شیم که هر چی طول محتوای وبسایت بیشتر باشه بهتره. طبق آمار seo.co، مقاله‌ای که حجم کمتر از ۱۰۰۰ کلمه داشته رو ۵۹ نفر به اشتراک گذاشتند، درحالیکه محتوایی که بیشتر از ۷۰۰۰ کلمه داشته رو ۳۰۲ نفر.

طول محتوای سایت

بنابراین شاید بتونیم اینجا یه نتیجه‌گیری ابتدایی راجع به تعداد کلمات مناسب برای مقاله سایت داشته باشیم: هرچی محتوای شما کوتاه‌تر باشه، مخاطب بیشتری داره و هر چی محتوای شما طولانی‌تر باشه، بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شه.

در نتیجه شما اگه یه مقاله طولانی بیشتر از ۳۰۰۰ کلمه بنویسید، احتمال اینکه مخاطب کامل مطالعه‌اش کنه کمتره (چون مخاطبان علاقه کمتری به خوندن مقالات طولانی دارند)، ولی اگه مخاطبان بخوننش، احتمال به اشتراک گذاشتنش خیلی خیلی زیاد خواهد بود.

تعداد کلمات محتوای سایت در صفحه اول گوگل

وقتی سراغ آمار مقالات صفحه اول گوگلی می‌آییم که سایت cognitiveseo.com برامون نوشته، می‌بینم که هرچی از رتبه یک (که تو این مثال نزدیک ۱۰۰۰ کلمه است) به سمت پایین می‌ریم، تعداد کلمات بیشتر می‌شه.

 البته اینجا باید این رو هم اضافه کنیم که به نظر می‌آد طبق آمار سایت hubspot.com رابطه مستقیمی بین بیشتر بودن طول یه مقاله و گرفتن بک لینک هست. هرچی مقالات شما طولانی‌تر باشند، امکان اینکه سایت‌های دیگه براتون اعتبار و اقتدار قائل بشن بیشتره و توی محتواهاشون بیشتر به مقالات و محتواهای شما ارجاع خواهند داد.

تعداد کلمات مناسب برای مقاله سایت

اما همچنان قبل از اینکه به سوال «طول مقاله سایت چقدر باشه؟» پاسخ نهایی بدیم، نیازه یه آمارگیری واضح‌تر و کوتاه‌تر هم داشته باشیم از ماجرا.

آمار مربوط به تعداد کلمات مقاله سایت

  • میانگین مقالاتی که رتبه یک گوگل رو دارند، طولشون یه چیزی حدود ۱۵۰۰ کلمه ست. [منبع]
  • محتوایی که برای مثال طولش ۷۰۰۰ کلمه باشه، سه برابر بیشتر از یه محتوای مثلا ۱۵۰۰ کلمه‌ای به اشتراک گذاشته می‌شه. [منبع]
  • هر چی طول مقاله بیشتر باشه، رتبه کمتری توی نتایج گوگل می‌آره. [منبع]
  • میانگین جهانی تعداد کلمات محتوای وبسایت در حال حاضر ۱۴۰۰ کلمه ست. [منبع]
  • مقالاتی که بیشتر از ۲۰۰۰ کلمه داشته باشند، راحت‌تر توی ۱۰ نتیجۀ اول گوگل ظاهر می‌شن. [منبع]
  • بین طول محتوا و تعداد بک لینک، رابطه مستقیم هست. [منبع]
  • ۷۵ درصد از محتوای اینترنت اصلاً به اشتراک گذاشته نمی‌شه. [منبع]

بنابراین، طول مقالات سایت باید چقدر باشه؟

هم محتوای کوتاه و هم محتوای بلند برای سایت، مزیت‌ها و عیب‌های خودشون رو دارند. پس قبل از تصمیم‌گیری درباره تعداد کلمات مناسب برای مقاله سایت، نیازه شما به این فکر کنید که کدوم یکی بیشتر مناسب برند شماست. همچنین باید حواستون به این نکته باشه که بعضی مواقع، یه سری موضوعات محتوای طولانی می‌طلبند و یه سری ها کمتر.

برای مثال، مقاله «۵ دستورالعمل نوشتن محتوای با کیفیت» ما توی میزفا حوالی ۱۰۰۰ کلمه ست؛ چون قراره یه دستورالعمل سریع باشه برای مخاطب. درحالیکه محتوای آموزش سئوی رایگان ما ۱۰ یا بیست برابر این تعداد شاید باشه. ما توی میزفا از ۶۰۰ کلمه گرفته تا نزدیک ۳۰ هزار کلمه هم مقاله داریم.

بنابراین ما فقط با در نظر گرفتن شرایط می‌تونیم اندازه و طول محتوای سایت رو مشخص کنیم. اگر مقاله شما داره به نیاز مخاطب پاسخ می‌ده و تجربه کاربری خوبی بهش می‌ده، می‌تونه کوتاه‌تر هم باشه. این چیزیه که گوگل به ما می‌گه: مهم نیست دقیقا چند کلمه محتوا نوشتیم و طول مقالات سایت ما کمه یا زیاد، مهم اینه که به نیاز مخاطب پاسخ بدیم.
البته برای این کار لازمه ابتدا دسته بندی خوبی از انواع مخاطب داشته باشیم که تو مقاله انواع مخاطب برای محتوای سایت به این موضوع پرداختیم.

نتیجه گیری: راهکار کلی برای تعیین طول محتوای مقالات

اما خب یه راهکار کلی هم می‌تونیم داشته باشیم تا با خیال راحت‌تری پیش بریم و کمی محافظه‌کارانه‌تر عمل کنیم. این راهکار اینه که از هر دو نوع محتوا بهره ببریم. ما باید مقالات کوتاه‌تری بنویسیم تا بهتر و سریع‌تر بتونیم به نیاز مخاطبانی که جستجو می‌کنند پاسخ بدیم و متوجه این هم باشیم که اینطور محتواهایی کمتر به اشتراک گذاشته می‌شن. همینطور باید مقالات بلندتر و محتواهای طولانی‌تری هم تولید کنیم تا بتونیم به اشتراک‌پذیری خوبی برسیم. البته تو این مرحله باید پروموت کردن رو هم حسابی روش وقت بذارید.

بنابراین ترکیب این دو تا روش با هم دیگه می‌تونه به شما کمک کنه هم مخاطب داشته باشید، هم اشتراک پذیری و هم البته بک لینک بگیرید.

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=