فرق بازاریابی محتوایی با بازاریابی دیجیتال چیست؟

فرق بازاریابی محتوایی و بازاریابی دیجیتال

هر چند برای خودمون خیلی واضحه، اما بارها پیش اومده تا در طی پروژه‌ای مشتریان و کارفرماهامون بازاریابی محتوایی رو با بازاریابی دیجیتال اشتباه بگیرند. این اشتباه به هر حال رایجه و زیاد هم پیش میاد چون این دوتا به هم خیلی نزدیکند. اما خب یکی نیستند. هرچند شاید بتونیم بگیم که هدف یکسانی دارند: جذب مشتری و افزایش فروش.

تو این مقاله از سری مقالات آموزش بازاریابی محتوایی میزفا می‌خوایم راجع به تفاوت بازاریابی محتوایی و بازاریابی دیجیتال صحبت کنیم. چطوری؟ اول خیلی خلاصه می‌گیم بازاریابی محتوایی چیه و چه مزایایی داره. بعد خیلی خلاصه می‌گیم دیجیتال مارکتینگ چیه و چه مزایایی داره. بعدش هم می‌ریم سر این بحث که این دوتا چه فرقی با هم دارند. با ما همراه باشید.

بازاریابی محتوایی چیست و چه مزایایی دارد؟  

هدف تولید محتوا افزایش آگاهی مخاطب، جذب مشتری و پروموت کردن یه محصول یا خدماته. اما چطوری این ۳تا رو انجام می‌ده؟ از طریق بازاریابی محتوایی. بنابراین بازاریابی محتوایی رو می‌شه فرایندی دونست که طی اون، ما به مخاطب اطلاعات و ارزش‌هایی می‌دیم که اون رو جذب محتوای ما و نهایتا برند ما کنه تا دست به خرید بزنه.

بنابراین، اولین مزیت بازاریابی محتوایی می‌تونه افزایش تعامل باشه. ما از طریق بازاریابی محتوایی مشتری بالقوه رو به شکل ارگانیک و با تولید محتوای ارزشمند جذب می‌کنیم تا با سایت تعامل داشته باشه. نتیجه این تعامل، درواقع تبدیل شدن اون مشتری بالقوه به مشتری‌ایه که خرید انجام می‌ده.

مزیت دوم هم به صرفه بودن بازاریابی محتواییه. تولید مقاله بلاگ، پست شبکه مجازی، ضبط فایل آموزشی صوتی، ایمیل و… مواردیه که تقریباً هر برندی با هر بودجه‌ای می‌تونه بهشون فکر کنه تا تعامل با مشتری رو ببره بالا. درواقع بازاریابی محتوایی یکی از به صرفه‌ترین راه‌های موجود برای بالا بردن تقاضا از سمت مشتریه. چرا می‌گیم به صرفه‌ترین؟ کافیه هزینه‌هاش رو با تبلیغات مقایسه کنید.

دیجیتال مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

به هر نوع فعالیت بازاریابی آنلاین، از بازاریابی محتوایی گرفته تا سئو و تبلیغات کلیکی و ایمیل مارکتینگ و… می‌گیم دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال. چون راجع به این مفهوم مقالات جامع خوبی داریم به همین تعریف کوتاه بسنده می‌کنیم.

اولین مزیت بازاریابی دیجیتال اینه که همه کاره ست و قابلیت تطبیق بالایی با نیازهای برند داره. دیجیتال مارکتینگ با انواع مختلفی از ابزارها و استراتژی‌های گوناگون، آگاهی از برند رو افزایش می‌ده.

دومین مزیت دیجیتال مارکتینگ اینه که انعطاف و سازگاری خوبی داره. هر متخصص دیجیتال مارکتینگی می‌تونه بنا به نیاز سازمانش، استراتژی دیجیتال مارکتینگ متفاوتی رو در پیش بگیره. این استراتژی‌ها بر اساس مخاطب تعیین می‌شن و کاملاً منعطف هستند تا بتونند ۱۰۰ درصد با کاربر جور بشن.

خب حالا شاید بتونیم بهتر درباره فرق دیجیتال مارکتینگ با تولید محتوا و بازاریابی محتوایی حرف بزنیم.

فرق دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا

تفاوت‌‎های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوایی

وقتی می‌خوایم دقیق‌تر و تخصصی‌تر درباره تفاوت‌‎ دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوایی صحبت کنیم، اولین نکته‌ای که باید بهش دقت کنیم اینه که بازاریابی محتوا زیرمجموعه بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شه. یعنی چی؟ یعنی هر بازاریابی دیجیتالی، یه بازاریابی محتوایی‌ای نیست اما هر بازاریابی محتوایی‌ای همیشه بخشی از یه بازاریابی دیجیتاله.

درواقع تفاوت اینجاست که در بازاریابی محتوایی، مارکتر تنها و تنها روی یه روش اصلی برای ارتقا و پروموت کردن برند تمرکز کرده. اما در دیجیتال مارکتینگ، همه‌ روش‌های دیگه در کنار تولید محتوا به کار گرفته می‌شن.

پیشنهاد میزفا برای مطالعه: مدیر محتوا کیست و چه وظایفی دارد؟

کیفیت محتوا + تحقیقات سئو

تفاوت اصلی بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ اینجاست که بازاریابی محتوایی غیرمستقیم عمل می‌کنه. این در حالیه که دیجیتال مارکتینگ خیلی مستقیم‌تر برای تبدیل مخاطب عمل می‌کنه (در اینجا منظور از تبدیل اینه که مخاطب رو به سمتی می‌کشونه که اقدام مورد نظرِ برند مثلا خرید یا ثبت نام رو انجام بده).

بنابراین می‌شه این شکلی گفت که هدف اصلی در بازاریابی محتوا کمک به مشتریان بالقوه و حل مشکل اون‌ها یا ارائه آموزش به اون‌هاست تا در نتیجه به ما اعتماد کنند. بنابراین در بازاریابی محتوایی بیشتر با کیفیت محتوا سر و کار داریم و لازمه بر فنون تولید محتوا مسلط باشیم یا از نویسندگانی کمک بگیریم که تسلط دارند. درحالیکه هدف در استراتژی‌های بازاریابی دیجیتالی (مثلاً سئو یا تبلیغات کلیکی) تبدیل همون مشتری بالقوه به مشتری وفاداره.

داستان‌گویی + تکنولوژی

بازاریابی محتوایی یه جور داستان گفتنه. متخصصین بازاریابی محتوایی کسانی هستند که با ساختن اینفوگرافیک، صفحات وب‌سایت، مقاله، پست شبکه مجازی، عکس، وبینار، ویدئو و… خوانندگان و مخاطبان رو به سمت تعامل برقرار کردن با سایت و برند شما سوق می‌دن. به همین دلیل بازاریاب‌های محتوا خیلی خوب بلدند بنویسند و خیلی خوب نوشتن رو درک می‌کنند. این افراد از مهم‌ترین خصوصیات محتوانویسان موفق آگاهی دارند.

از طرف مقابل متخصصین بازاریابی دیجیتال به مراتب بیشتر روی تکنولوژی تسلط دارند. این متخصصین فهم جامع و عمیقی از پلتفرم‌ها و الگوریتم‌های آنلاین دارند و می‌دونند چی به چیه. محتوا یه قطعه از پازل هزار قطعه‌ایه که این متخصصین همه جاش رو بلدند و اون رو با سئو، طراحی گرافیک و برنامه‌نویسی ترکیب می‌کنند. بنابراین متخصصین دیجیتال مارکتینگ فهم دقیق‌تری از اصول بازاریابی و بهره بردن از مزایای اینترنت دارند و فرصت‌های منحصربه‌فردتری می‌تونند برای برند رقم بزنند.

نتیجه گیری

خب تو این مقاله با تفاوت‌‎های بازاریابی محتوایی و بازاریابی دیجیتال آشنا شدیم. شاید نکته پایانی برای شما این باشه که با این تفاسیر ما بهتره به کدوم سمت حرکت کنیم و بهتره روی کدوم یکی از این دو مورد سرمایه گذاری کنیم؟ توصیه ما قبل از شابلون گذاشتن و پیشنهاد دادن اینه که شرایط راه اندازی برند، سرمایه و هدف رو از یک طرف و بازار و مخاطب هدف رو از سمت دیگه در نظر بگیرید. در نتیجه این بررسی، شما متوجه می‌شید که بهترین استراتژی برای رسوندن پیغام برند شما به مخاطب چیه.

گاهی اوقات شما اصلا نیازی به استراتژی‌های مختلف ندارید و تولید محتوا و بازاریابی محتوایی به تنهایی برند شما رو به مشتری پیوند می‌ده. گاهی اوقات برعکس؛ شما به استراتژی‌های متفاوتی نیاز دارید تا در وهله اول اصلا مخاطب بتونه به محتوایی که تولید می‌کنید دسترسی پیدا کنه. در این زمینه مقاله چگونه استراتژی محتوا طراحی کنیم هم می‌تونه بهتون کمک کنه. در این مقاله فرآیند تدوین استراتژی محتوایی رو در ۷ قدم برای شما عزیزان توضیح دادیم.

امیدواریم که از این مطلب لذت برده باشید. با میزفا همراه باشید.

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=