چگونه در ۷ مرحله استراتژی محتوا بنویسیم؟

طراحی استراتژی محتوا

چه تو بازاریابی محتوا تازه‌کار و چه تجربه قبلی داشته باشید، ضرری نداره دوباره استراتژی محتوای سازمانتون رو بازنگری کنید و به‌روزش کنید. درنظر داشته باشید شاید بتونید روش‌های نوآورانه دیگه‌ای هم واسه جذب بیشتر مشتری‌هاتون استفاده کنید؛ این‌جوری بگم که اگه ایده تازه‌ای می‌خواید یا مثلاً برنامه‌ریزی برای حداقل یک سال آینده، خب جای درستی اومدید!

اولش بریم سمت این که اصلاً استراتژی محتوا چیه و چرا بهش نیاز دارید؟ تولید محتوای با کیفیت چه نقشی توی دیجیتال مارکتینگ به عهده داره؟ و در ادامه‌ش مراحلش چیه و غیره. یه توضیح کامل برای این موارد داریم و بعدش هم می‌ریم سراغ مراحل گام-به-گام آموزش نوشتن استراتژی محتوا در ۷ مرحله؛ پس تا آخر این مسیر جذاب با من و میزفا همراه باشید!

استراتژی محتوا چیه؟

استراتژی محتوا درواقع برنامه‌ایه که محتوای صوتی، تصویری و یا نوشتاری رو برای رسیدن به هدف تجاری‌تون پیش می‌بره؛ یک استراتژی موفق، مخاطب هدفش رو توی تمام مراحل سفت می‌چسبه و حتی بعد از خرید، باز هم سعی می‌کنه درگیرشون ‌کنه!

خب حالا که مفهوم استراتژی محتوا رو درک کردیم بیایید بگیم مثلاً هدف کسب و کارتون، شناخته شدن حداکثری و بازدهی کلی برندتونه؛ ممکنه برای این هدف برید سمت یه استراتژی که تمرکزش روی افزایش بازدیدکنندگان وب‌سایتتون باشه. پس از طریق خدمات سئو و یا افزایش ترافیک محصولات یا خدماتتون و غیره، بهش می‌رسید!

صاحبان استارت‌‌آپ‌های تازه تأسیس، ممکنه ایده‌شون این باشه که طراحی استراتژی محتوا خوبه، اما ضروری نیست! اما باید در نظر داشت، تولیدمحتوای با کیفیت می‌تونه هم اعتماد مخاطب رو به ارمغان بیاره و هم در طولانی مدت موفقیت رو به همراه داشته باشه.

اما یک استراتژی محتوای موفق و خوب، تو یک نقطه خاص تو سفر مشتری نیروگذاری و جذبش می‌کنه!‌ از سمت دیگه بعد از جذب شدن این مشتری‌ها به برندمون، می‌تونیم یک استراتژی محتوای دیگه برای رضایتشون و به کل فراهم شدن خرید/فروش هم ارائه بدیم.

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که بیشتر از ۷۰ درصد مارکت‌های مختلف روی بازاریابی محتوایی سرمایه‌گذاری می‌کنن؛ پس تدوین یک استراتژی محتوای خوب، برای رقابت تو صنعت خیلی مهمه! خب مقدمه چینی کافیه! بریم به سؤالات مهمی که هنگام طراحی استراتژی محتوا بهشون بر‌می‌خورید، جواب بدیم.

طراحی استراتژی محتوا

۱) خواننده محتواتون کیه؟

مخاطب هدفِ محتواتون کیا هستن؟ برای چه تعداد مخاطب تولید محتوا می‌کنید؟ سؤالاتی که وقتی می‌پرسید این موضوع دستتون می‌آد که: «کسب و کارمون ممکنه مشتری‌های مختلفی داشته باشه، پس می‌تونیم استراتژی‌های محتوای مختلفی برای انواع کاربر تعبیه کنیم!» واضحه وقتی این‌طور تولید محتوا کنید، تقریباً مثل این می‌مونه که هر تایپ و سلیقه‌‌ای از مخاطبان رو پوشش دادید.

۲) چه مشکلاتی از مخاطب حل می‌کنید؟

ایده‌آل اینه که شما محصول و خدماتی که مخاطبتون لازم داره ارائه کردید و مشکلش رو حل کردید؛ وقتی که مخاطب این مشکل رو شناسایی کرده، محتوای شما مثل یک مربی و حلاج به دادش می‌رسه و تا حل کردنش همراهیش می‌کنه!

یک استراتژی محتوای دقیق، دو طرف یک محصول رو پشتیبانی می‌کنه؛ چه کسایی که هنوز هم دارن دغدغه‌های اصلیشون رو برای محصولشون کشف می‌کنن، چه اون‌هایی که از قبل به نتیجه رسیدن و دارن برای حل کردنش اقدام می‌کنن. در‌واقع محتواتون راه‌حل‌ها رو تقویت می‌کنه و اینجوری اعتبارتون رو بیشتر از قبل برای مخاطب هدفتون نشون می‌ده!

۳) وجه تمایزتون چیه؟

رقباتون قطعاً محصولی مشابه دارن و خب این‌جاست که مشتری باید بدونه چه چیزی محصول شما رو بهتر یا حداقل متفاوت‌تر از بقیه می‌کنه. حتماً دیدید تو توضیحات خیلی از محصولات نوشته با افتخار تأسیس در فلان سال! خب این همون تمایزه رو نشون می‌ده؛ تجربه بیشتر ممکنه حداقل کیفیت رو تضمین کنه؛ دیگه می‌دونیم که برای اثبات اینکه «چرا ارزش خریده‌شدن دارید؟» باید ثابت کنید «چرا ارزش شنیدن دارید!»

۴) تمرکزتون رو چه نوع محتواییه؟

باید بفهمید مخاطبانتون کجاها رو بیشتر جستجو می‌کنن، تا از این طرف نوع محتواتون بهتر دستتون بیاد؛ قبل از اینکه به سراغ هر نوع محتوایی مثل پادکست، مقاله یا حتی کانال یوتیوب و غیره برید، باید به این نکته توجه کنید که با چه کسایی قراره برخورد داشته باشید. اگر این‌ کار رو نکنید، ممکنه محتوا به دست مخاطب نرسه و یا اگه رسید کلاً جذبش نکنه، که در یک‌کلام وقتتون رو تلف کردین!  اما خب حالا که فهمیدید مخاطب کیه؟ و کجاست؟ می‌تونید شروع به ارزیابی منابع و تخصیص بودجه کنید و استراتژی خاص خودتون رو اجرا کنید.

۵) چه کانال ارتباطی برای نشر انتخاب می‌کنید؟

اگه انواع مختلفِ محتوا رو تولید می‌کنید، پس می‌تونید تو انواع مختلفِ کانال‌های ارتباطی هم نشرشون بدید! مثلاً وب‌سایتتون یا رسانه‌های مجازی برندتون؛ بالاتر تو شماره ۴ توضیح دادیم که می‌بایست رسانه‌ای که مخاطب حضور داره رو کشف کنید. در ادامه راهنمای گام-به-گام روش تدوین استراتژی محتوای رسانه‌های اجتماعی رو تو همین مقاله میزفا بیشتر باز می‌کنیم.

۶) چطور تولید و انتشار محتواتون رو مدیریت می‌کنید؟

ممکنه در نگاه اول مدیریت تولید و انتشار محتوا کار سختی به نظر برسه، پس به این چند نکته دقت کنید:

  • کی، چی تولید می‌کنه.
  • کجا می‌خواد منتشرش کنه.
  • چه‌موقع اجرایی می‌شه.

مدیریت تیم کوچیک به نسبت آسونه، به‌هرحال شما تصمیم گیرنده نهایی هستید؛ ولی این رو درنظر داشته باشید که با رشد برندتون شاید لازم باشه با چندین تیم تولید محتوا همکاری کنید تا مؤثرترین روش رو کشف کنید.

چرا بازاریاب به استراتژی بازاریابی محتوا نیاز داره؟

بازاریابی محتوا ما رو به منبع قابل اعتماد و مقرون به صرفه‌ای از نظر ترافیک وب‌سایت تبدیل می‌کنه و سرنخ‌های جدید توی کسب و کارمون به وجود می‌آره و سرآخر به درستی برنامه‌ریزی می‌کنه!

وقتی یک پست تو وبلاگتون می‌نویسید و از نظر ترافیک ارگانیک کارش رو خوب پیش بردید، می‌تونید با اضافه کردن لینک یک مقاله مرتبط یا یک کتاب الکترونیکی مرتبط، سرنخ رو حتی بعد از انتشار هم گسترش بدید.

منابع قابل اعتماد و همیشه موفق «ترافیک» و «سرنخ»، به شما انعطاف‌پذیری می‌دن تا همه تاکتیک‌های مارکتینگ برای کسب درآمد رو آزمایش کنید؛ تاکتیک‌هایی مثل: محتوایی که اسپانسر داره، تبلیغات تو رسانه‌های مجازی و یا یک محتوای توزیع‌شده. نتیجه‌ش اینه که نه تنها سرنخ‌ها رو گسترش دادید، تازه بینش و چشم‌انداز درستی از برندتون ایجاد کردید!

چطور چارچوب استراتژی محتوا رو ایجاد کنیم؟

 ایده و مراحلی که ایجِی فراست رئیس سابق شرکت هاب‌اسپات (HubSpot) برای برنامه‌ریزی بازاریابی محتوا ارائه داد این‌جوری بود که:

  1. هدفتون رو مشخص کنید.
  2. پرسونای مخاطب بسازید.
  3. محتوای وب‌سایت رو آنالیز کنید.
  4. یک سیستم تولید محتوا انتخاب کنید.
  5. نوع تولید محتواتون رو تعیین کنید.
  6. طوفان فکری داشته باشید.
  7. محتوای خودتون رو منتشر و مدیریت کنید.

پس بریم در ادامه و با بررسی این ۷ مرحله، ببینیم چگونه استراتژی محتوا بنویسیم؟

۱) هدفتون رو مشخص کنید

هدفتون از برنامه چیدن برای بازاریابی محتوا چیه؟ اصلاً چرا می‌خواید تولید محتوا کنید؟ و محتوا باید روی چی تمرکز کنه؟ که حالا به فکر بازاریابی محتوا باشید! بیایید و قبل از شروع برنامه‌ریزی، هدفتون رو مشخص کنید تا این‌جوری برای تعیین استراتژی‌تون آسوده‌خاطر باشید.

۲) پرسونای مخاطب بسازید

برای توسعه یک برنامه‌ریزی موفق، بایستی شخصیت مخاطب هدفتون رو به خوبی بشناسید و رفتارش دستتون بیاد؛ این موضوع اونجا مهم می‌شه که تازه‌کار باشید! با شناخت مخاطب هدفتون، می‌تونید محتوای مرتبط‌تر و ارزشمندتر تولید کنید.

اگه با تجربه‌تر هستید، ممکنه هدفتون تغییر کرده باشه؛ می‌خواید گروه جدیدی از افراد رو هدف قرار بدید و مارکتتون رو گسترش بدید؟ یا همون مخاطب الآنتون رو حفظ کنید؟ خب پس بیایید و هر ساله برای چنین «رشدی» تحقیق و بررسی کنید و متوجه بشید چه پارامتر‌هایی تغییر کردن! توی مقاله چطور پرسونای مخاطب طراحی کنیم بیشتر به این موضوع پرداختیم که می‌تونید مطالعه کنید و پرسونای مخاطبتون رو بسازید.

۳) آنالیز محتوای وب‌سایت

اکثر برندها با وبلاگ‌نویسی کارشون رو شروع می‌کنن؛ اگه می‌خواید برای انواع مختلف یا فرمت‌های متفاوتی سرمایه‌گذاری کنید، باید آنالیز و حسابرسی لازمش رو انجام بدید (فرایندی که بهش عیب یابی محتوا هم می‌گن و ما توی میزفا خدماتش رو ارائه می‌دیم). در هر نقطه از راه که هستید، اطلاعاتی به دست می‌آد که برای نقطه بعدی استفاده می‌شه! اگه چندین ساله در این حوزه فعالیت دارید، تلاش برای بازاریابی محتوا و گزارش سالانه مارکتتون رو مرور کنید. متوجه بشید واقعاً در سال آینده چه تغییراتی می‌تونید انجام بدید و اهداف تیمتون رو این شکلی با برند هماهنگ کنید.

۴) یک سیستم تولید محتوا انتخاب کنید

مدیریت محتوا شامل چند بخش می‌شه: تولید محتوا، انتشار محتوا و در آخر تجزیه و تحلیلش. قطعاً شما دنبال یک سیستم هستید که به روشی ساده و پایدار، ایجاد کردن و مدیریت رو پیگیری کنه. مثال ساده‌ش «وردپرس»ـه که یه نمونه عالی و همه چی تمومه! که قطعاً باهاش آشنایید و اگه به هردلیلی اطلاع کافی ندارید، تو بخش طراحی سایت با وردپرس میزفا می‌تونید باهاش آشنا بشید یا اگر سوالی دارید از متخصصین ما بپرسید. البته ما همینطور یه دوره 12 ساعته آنلاین با موضوع آموزش 0 تا 100 وردپرس هم داریم که می‌تونید تهیه کنید.

۵) نوع تولید محتواتون رو تعیین کنید

گفتیم که روش‌های متنوعی برای تولید محتوا وجود داره؛ از کتاب الکترونیکی گرفته تا وبلاگ‌نویسی و پادکست و غیره. البته در ادامه محبوب‌ترین نوع محتوا که مارکتینگ‌های موفق ایجاد می‌کنن رو بیشتر بررسی می‌کنیم و با ابزارها و قالب‌های آماده‌شون هم آشنا می‌شیم.

۶) ایده‌های طوفان فکری داشته باشید

استفاده از طوفان فکری برای طراحی استراتژی محتوا، خودش به تنهایی یک مقاله می‌طلبه که ما از قبل تهیه کردیم و می‌تونید بهش یه نگاهی بندازید! پیشنهاد می‌کنم حتماً مقاله طوفان فکری برای محتوانویسی رو مطالعه کنید.

۷) محتوای خودتون رو منتشر و مدیریت کنید

برنامه بازاریابی‌تون نه تنها باید نحوه سازماندهی محتوا رو پوشش بده، تازه باید فراتر از نوع محتواهایی که تولید می‌کنید باشه! شما می‌تونید از یک تقویم مجازی به دلخواه استفاده کنید و بعد با استفاده‌ش تو رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ و مدیریت محتواتون اقدام کنید؛ خیلی از ایده‌هایی که فکر می‌کنید نتیجه می‌دن رو بایستی به‌موقع در نظر بگیرید. چرا؟ چون ممکنه با اینکه هرگز تو تقویمتون جایی نداشتن، ولی ترافیکی که بالاخره دنبالش هستید رو ایجاد کنن.

یک نکته اضافی هم اینه که اکثراً روی تعطیلات مهم مثل تعطیلات عید حساب باز می‌کنن، اما راستش رو بخواید لازم نیست صرفاً همون ایام مدیریت رو شروع کنید. بهتره انتشار رو در هر شرایطی بسنجید! صحبت این نیست که این بازه‌ زمانی رو بی‌خیال شید، نه. اتفاقاً باید چندین پست تو وبلاگتون اضافه کنید، مهم «محدودیت نداشتن»ست!

نتیجه‌ گیری

تا این‌جا متوجه شدیم که رشد یک استراتژی بازاریابی محتوایی موفق بیشتر از هرچیز به زمان، سازماندهی و خلاقیت نیازمنده؛ از پایه و اساس این استراتژی گرفته، تا کار با ابزارهایی که موجب مدیریت بهتر خودتون می‌شن. یکی از کارامدترین این ابزارها هم البته میزفا تولز ماست که در حین طراحی و عملیاتی کردنش، ما به تمام این موارد نیم نگاهی داشتیم.

در مجموع، باید همه مواردی که اینجا گفتیم رو برای یک سال آینده در نظر داشته باشید و خواهید دید که به ندرت به مشکلی می‌خورید و دست‌آخر به نتیجه مطلوب می‌رسید.

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=