تکنیک طوفان فکری برای نوشتن مقاله

طوفان فکری برای تولید محتوا

تو این مقاله از سری مقالات آموزشی تولید محتوای میزفا، می‌‌خوایم یه راهکار خیلی باحال، کارآمد و تضمین شده بهتون بدیم برای زمان‌هایی که نمی‌تونید ایده جذاب برای تولید محتوا پیدا کنید. اسم این تکنیک ما طوفان فکری هست و سال‌هاست همه جای دنیا نویسنده‌ها و ژونالیست‌ها، محتوانویس‌ها و حتی روزمره‌نویس‌ها ازش استفاده می‌کنند و جالبه بدونید توی دانشگاه هم تدریس می‌شه. ما هم می‌خوایم از طوفان فکری برای پیدا کردن موضوع محتوا استفاده کنیم.

بنابراین اگه در زمینه­ بیزنس، در زمینه دانشگاه و یا در زمینه تولید محتوای دیجیتال، ایده پیدا کردن برای موضوع مقاله براتون سخته (یا سخت نیست اما همچنان حس می‌کنید بهترین ایده‌ها رو نمی‌دونید)، این مقاله برای شما نوشته شده. تا پایان با ما همراه باشید. اگه با اصول اولیه تولید محتوا آشنا نیستید، بهتره ابتدا مقاله چگونه نویسنده محتوا شویم رو مطالعه کنید.

طوفان فکری یا Brainstorming چیست؟

طوفان فکری یا برین استورمینگ (بارش فکری هم بهش می‌گن) فرایندیه که طی اون، ما تعمدا شروع به تفکر خلاق و خارج از چهارچوب راجع به یه موضوع می‌کنیم. یعنی چی؟ یعنی شروع می‌کنیم بدون اینکه زیاده از حد روی یک موضوع دقیق بشیم، ایده‌های مختلفی که به ذهنمون می‌رسه رو روی کاغذ می‌آریم. یه چیزی شبیه جریان سیال ذهن، اما خب یه مقدار آگاهانه‌تر و موضوع محورتر.

جالبه بدونید این روش اولین بار تو بحث بازاریابی استفاده شد و فردی به نام «الکس آزبورن» اون رو ابداع کرد تا بتونه به کارمندان مجموعه‌اش کمک کنه به ایده‌های تبلیغاتی درستی برسند. چون احتمالا آزبورن می‌دونست که ایده‌ها در هر نوع ارتباطی (از جمله ارتباط یک آژانس تبلیغاتی با مخاطبان و مشتریان) مهم‌ترین و ارزشمندترین منابع هستند.
اما اجازه بدید با مزایای طوفان فکری برای تولید محتوا و مقاله نویسی شروع کنیم.

طوفان فکری چطور به تولید محتوا کمک می‌کنه؟

پیشنهاد میزفا اینه که طوفان فکری رو اولین قدم در فرایند نوشتن مقاله بدونید. چرا؟ چون اینکه از اول بدونید دارید راجع به چه موضوعی مقاله می‌نویسید، قدم‌های بعدی رو خیلی خیلی آسون می‌کنه و به شما یه چهارچوب بسیار موثر برای کار می‌ده.

البته یه راه دوم هم اینه که شروع به نوشتن کنید تا ببینید چی بالا می‌آد. 🙂 اما خب این راه، راهی نیست که برای اکثریت ما کارایی داشته باشه. با استفاده از طوفان فکری برای محتوا نویسی، اکثریت افراد می‌تونند به مراتب ایده‌های بیشتری دم دست داشته باشند و درواقع به جای اینکه «منتظر باشند» یه ایده‌ای به ذهنشون خطور کنه، ایده‌های فراوان برای موضوعات مختلف به‌دست بیارند. مهم‌تر اینکه، به کمک تکنیک طوفان فکری برای موضوع مقاله، شما روی نوشتن «کنترل» دارید.

به کمک تکنیک طوفان فکری، شما روی نوشتن کنترل دارید.

انواع طوفان فکری برای محتوا نویسی

ما دو نوع طوفان فکری فردی و گروهی داریم. در این مقاله، از اونجا که مخاطب ما فرد محتوا نویس یا مقاله نویسه، ما تمرکزمون رو می‌ذاریم روی طوفان فکری فردی؛ یعنی تجربیات فرد. البته طوفان فکری گروهی هم مزایای زیادی داره که مهم‌ترینش زوایای دید و دیدگاه‌های جدید و خلاقه؛ دیدگاه‌هایی که می‌تونند نقاط کور دیدگاه شما رو پوشش بدن و اجازه ندن خلایی پیش بیاد. در نتیجه برای مثلا یه کمپین تبلیغات، شاید طوفان فکری گروهی به مراتب گزینه خیلی بهتری باشه.
به هر حال، شاید بعدتر در مقاله دیگه‌ای از میزفا راجع به طوفان فکری گروهی مفصل‌تر هم صحبت کردیم.

چطور طوفان فکری انجام بدیم؟

ما اینجا یه روش چندمرحله‌ای برای انجام طوفان فکری پیشنهاد می‌کنیم:

قدم اول: محیط نگهدارنده

قبل از هر چیزی شما باید یه محیط و فضای مناسب برای شروع فرایند داشته باشید که امکان حواس پرتی توش نیست یا درصدش خیلی پایینه. خیلی هم مهمه که تو این فضا «اینترنت» نباشه و خوردنی و اینجور چیزها. یه موزیک ملایم و نورپردازی کم می‌تونه به مراتب کمکتون هم کنه.

وسایلی که انتخاب می‌کنید همراهتون باشند هم مهمه که باهاشون راحت باشید. اگر اینکه گوشی کنارتون نباشه باعث می‌شه مضطرب بشید، برش دارید (اما باز هم یادتون نره؛ اینترنت خاموش). لپ تاپ و قلم و کاغذ و اینجور چیزها هم که لازمه.

قدم دوم: موضوع اصلی

کاغذ رو بردارید و موضوع، ایده­ یا نکته اصلی‌ای که به ذهنتون خطور می‌کنه رو بنویسید. مثلا اگه می‌خواید راجع به آموزش جامع سئو تولید محتوا کنید، بالای صفحه قسمت وسط بنویسید «آموزش جامع سئو». این شکلی این عبارت رو به اصطلاح انکر می‌کنید و در تمام فرایند تولید محتوا، یه چشمتون بهش هست و دائم ایده‌های مرتبط به ذهنتون می‌رسه.

نکته کلیدی: شاید اینجا سوالتون این باشه که «خب اگه موضوع اولیه یا اصلی نداریم چی؟» خیلی راحت! یه کاغذ دیگه بردارید و بالاش بنویسید «موضوع اصلی». بعد شروع کنید ایده‌هایی که راجع به این کلمه و مضمون به ذهنتون خطور می‌کنه رو بنویسید و خب، اینجا شد یه طوفان فکری دیگه. پس مراحل پایین رو در ادامه‌اش انجام بدید و به یه موضوع اصلی می‌رسید که خودش می‌تونه تو یه فرایند طوفان فکری دیگه قرار بگیره تا ایده برای تولید محتوا ازش دربیارید!

فرض کنیم یه متخصص سئو قصد داره از طوفان فکری برای پیدا کردن موضوع محتوا درباره SEO کمک بگیره. در این صورت تو برگه مربوط به «موضوع اصلی» ممکنه ایده‌های زیر رو بنویسه:

سپس هر کدوم از این موارد می‌تونند نقش موضوع اصلی رو در طوفان فکری‌ برای تولید محتوا ایفا کنند.

قدم سوم: یادداشت کردن تمام ایده‌های اولیه

ایده‌های اولیه‌ای که به ذهنتون می‌رسه رو یادداشت کنید: چه این ایده‌ها سطحی‌ باشند، چه بدیهی، چه پیچیده، چه قدیمی، چه جدید و چه هرچی. 🙂 دقت کنید که این شکل نوشتن اثر نورولوژیکال داره و باعث می‌شه شما حتی با تمرکز بهتری بتونید پیش برید. پس اینجوری فکر کنید که نوشتن این ایده‌های اولیه به ذهنتون کمک می‌کنه تا جا برای ایده‌های جدید باز کنید.

دو اصلی که اینجا باید بهشون دقت کنید اینه که شما تو این مرحله ۱) نباید روی یه ایده زیاده فکر کنید و درواقع چند ثانیه بعد از اینکه به ذهنتون رسید باید یادداشتش کنید و برید سراغ ایده بعدی و ۲) باید جمله ننویسید. چند کلمه کنار هم؛ همین برای رسوندن اینکه چه ایده‌ای داشتید کافیه و جمله کامل نوشتن درواقع ممکنه فرایند فکر کردن رو قفل کنه.

قدم چهارم: الگوها

حالا که یه لیست مشخص از ایده‌های مختلف و اولیه دارید، وقتشه که کاغذ رو بذارید جلوتون و شروع کنید به تحلیل کردن. ایده‌هایی که بیشتر از بقیه دوست دارید رو انتخاب کنید و سعی کنید یه الگو بینشون پیدا کنید. می‌تونید تو این مرحله حتی چندتا دسته بندی هم درست کنید که بعد تصمیم می‌گیرید چی کارشون کنید. گاهی نیازه یکی‌شون رو حذف کنید، گاهی نیازه ادغامشون کنید و گاهی هم ممکنه یه دسته بندی رو بشکونید و دو یا سه دسته بندی جدید از توش دربیارید.

حالا از الگوهایی که پیدا کردید برای شکل دادن ایده‌های جدید استفاده کنید. این ایده‌ها مواد خام محتوایی هستند که قراره بعدتر خیلی خوشگل و ترگل‌ورگل روی سایت ببرید.

پیدا کردن موضوع مقاله به کمک ابزار

یه روش دیگه برای پیدا کردن موضوع مقاله کمک گرفتن از ابزارهاست. به کمک تکنیک طوفان فکری می‌تونیم موضوعات خوبی برای مقالات پیدا کنیم. اما برای پیدا کردن تعداد بیشتری از موضوعات (مثلا ۱۰۰ موضوع)، طوفان فکری کمی وقت گیره. در این شرایط ما تو پروژه‌های سئو از ابزار میزفا تولز کمک می‌گیریم.

به این صورت که در قسمت «عنوان سوالی»، موضوع کلی (مثلا «تولید محتوا») رو وارد می‌کنیم؛ سپس ابزار موضوعاتی که بیشتر در گوگل جستجو شده‌اند رو پیشنهاد می‌کنه.

پیدا کردن موضوع مقالات با ابزار میزفا
پیدا کردن موضوع مقالات با ابزار میزفا

همونطور که می‌بینید، درباره تولید محتوا ۷۵ عنوان سوالی پیدا شده. این عناوین نقش کلمات کلیدی رو هم ایفا می‌کنند. چون از پیشنهادات Autocomplete گوگل به‌دست اومده‌اند و عناوینی هستند که توسط کاربران زیادی جستجو می‌شن. بنابراین نوشتن درباره این موضوعات، به افزایش ترافیک ارگانیک سایت ما کمک می‌کنه.

به‌طور کلی توصیه می‌کنیم که برای جستجوی موضوع مقالات سایت از ابزار کمک بگیرید. سپس برای نوشتن محتوای هر مقاله، از تکنیک طوفان فکری بهره ببرید. اگه اشتراک میزفا تولز دارید، از منوی سمت راست روی «ابزار محتوا» کلیک کنید. اگه هنوز اشتراک ندارید، با ثبت نام در میزفا تولز می‌تونید ۷ روز رایگان این ابزار رو تست کنید.

بعد از طوفان فکری

بعد از فرایند طوفان فکری، حالا نوبت می‌رسه به سازمان دهی ایده‌ها برای اینکه بعدتر بتونید برای تولید محتوا ازشون موضوع دربیارید. برای سازمان‌دهی، کاری که باید کنید Outline کردن این ایده‌هاست. اوت لاین چیدن هم که خودش یه بحث مفصل‌تر می‌طلبه که در مقالات بعدی میزفا خواهم گفت. اینجا فقط همین رو بدونید که باید این ایده‌ها رو به ترتیب موضوع و اهمیت و غیره و غیره، دسته بندی کنید و ببرید روی کاغذ.

پایان بندی

طوفان فکری فرایندیه که نه تنها به شما کمک می‌کنه موثرترین ایده‌ها رو برای تولید محتوا پیدا کنید، بلکه به مراتب «قدرت خلاقیت شما» رو می‌بره بالا و این یه امتیاز و فرصت فوق‌العاده برای هر نویسنده‌ای هست. این عبارت «قدرت خلاقیت شما» عبارتیه که الکس آزبورن (یادتون هست اول مقاله گفتیم مخترع طوفان فکریه؟) به عنوان نتیجه طوفان فکری ازش حرف می‌زنه و جالبه که ایشون یه کتاب هم در همین مورد نوشته.

در این مقاله درباره پیدا کردن موضوع محتوا با طوفان فکری صحبت کردیم و روشش رو خدمتتون گفتیم. خلاصه کلام اینکه از طوفان فکری غافل نشید که بهترین دوست شمای نویسنده محتوا هست.

ممنون که تا انتها همراه ما بودی. اگه ایده یا سوالی داری در قسمت نظرات (پایین صفحه) مطرح کن تا پاسخ بدیم. موفق باشی.

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=