پروژه‌ی عملی – طراحی Model پروژه

آموزش ASP.NET Core
آموزش ASP.NET Core

بسیار خوش حالم که با یکی دیگر از سری جلسات آموزش ASP.NET در خدمت شما دوستان عزیز هستم در این جلسه  آموزش ASP.NET Core به طراحی مدل پروژه و چگونگی طراحی Model در پروژه های ASP.NET Core بیشتر آشنا خواهید شد.

طراحی مدل (Model) پروژه

حرف M در MVC به معنی مدل و مهم ترین بخش پروژه است. مدل نماینده‌ی اشیا ، فرآیندها و قوانینی است که تعریف کننده‌ی حوزه یا دامنه‌ی پروژه هستند. مدل که گاهی مدل دامنه (Domain Model) نیز نامیده می‌شود. شامل اشیا ایجاد شده توسط #C است که مجموعا مشخص کننده‌ی همه ی داده‌های مربوط به پروژه و متدهایی می‌شود که آنها را پردازش می‌کنند . کنترلرها و‌نماها مدل را ، بر اساس قوانینی که در خود مدل تعریف شده اند (قوانین سیستم ) ، به سرویس گیرنده‌ی وب ارائه می‌دهند. یک طراحی خوب MVC باید بر اساس یک مدل خوش فرم بنا شده باشد.

به دلیل سادگی پروژه خوش آمدگویی (WellComeProject) در اینجا نیازی به مدلی پیچیده نداریم. کلاسی به نام GuestResponse که هم اکنون ایجاد خواهیم کرد به عنوان مدل کافی خواهد بود . این کلاس مسئول ذخیره سازی ، اعتبارسنجی و تایید مهمان ها به عنوان کاربران سایت خواهد بود و شامل داده هاییست که مهمان باید تکمیل کند مانند نام ، ایمیل ، تلفن و اعلام حضور در مهمانی.

بر اساس روش مرسوم در MVC کلاس های مدل درون پوشه ای به نام Models قرار می‌گیرند . برای ایجاد این پوشه ، بر روی پروژه راست کلیک کرده و از فهرست Add گزینه ی New Folder را انتخاب کنید . نام پوشه را به شکل Models وارد کنید.

برای ایجاد کلاس یاد شده ، بر روی پوشه ی Models راست کلیک کرده و پس از آن گزینه ی Class را از فهرست Add انتخاب کنید . نام کلاس جدید را GuestResponse.cs وارد نموده و سپس بر روی دکمه Add کلیک نمایید .

طراحی مدل در ASP.NET Core
طراحی مدل در ASP.NET Core

 

افزودن کلاس Model به پوشه Models
افزودن کلاس Model به پوشه Models

حال درون کلاس مدل، فیلدهایی که می‌خواهیم کاربر تکمیل کند را تعریف می‌کنیم همانند نام ، ایمیل و … به صورت زیر می توانید این فیلدها را درون کلاس مدل تعریف کنید .

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Threading.Tasks;

namespace WellComeProject.Models
{
    public class GuestResponse
    {
        public string Name { get; set; }  // نام
        public string Family { get; set; } // نام خانوادگی 
        public string Phone { get; set; } // شماره تلفن
        public bool?  WillAttend { get; set; } // اعلام حضور در مهمانی
    }
}

توجه کنید که اگر بعد از نوع متغییر علامت ؟ قرار دهید به این معناست که این متغیر Nullable است یعنی می‌تواند مقدار پوچ یا Null را به عنوان ورودی بپذیرد.

بسیار خب به همین راحتی شما توانستید که مدل پروژه خوش آمدگویی را طراحی کنید در جلسات آینده در ادامه آموزش طراحی سایت با ASP.NET Core پروژمون رو تکمیل تر میکنیم. در صورتی که سوالی پیرامون مقالات آموزش ASP.NET MVC داشتید حتما در قسمت نظرات این مقاله آموزشی مطرح کنید.

 

 

فیلم آموزشی asp.net core 2

آرزو ابراهیمی
بیش از 6 سال است که زمینه طراحی و توسعه سایت فعالیت می‌کنم، طراح و برنامه نویس انواع سامانه‌های تخصصی پزشکی، مناقصات، فروشگاهی و … بودم و هستم و هدفم در سایت میزفا ارائه اطلاعات بروز و ناب در زمینه طراحی سایت است. تا از این طریق بتونم تجربیات و دانسته های خودم را با تمامی علاقمندان به مباحث طراحی سایت به اشتراک بزارم .

فیلم آموزشی asp.net core 2

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=