بهترین افزونه تبدیل تاریخ میلادی به شمسی وردپرس

چگونه تاریخ وردپرس را فارسی کنیم

افزونه تاریخ شمسی وردپرس

بیشتر مردم با هیچ تاریخی غیر از تاریخ کشور خودشون نمی‌تونند ارتباط برقرار کنند؛ بنابراین بهتره که تاریخ یک وبسایت ایرانی براساس تقویم جلالی باشه. اما حتی اگه نسخه فارسی وردپرس رو نصب کنید، باز هم می‌بینید که تاریخ پیشخوان و مطالب سایت همگی به میلادی هستند. پس چگونه تاریخ وردپرس رو فارسی کنیم؟ برای این کار باید از یک افزونه تاریخ شمسی در وردپرس استفاده کرد. اگر از یک قالب فارسی شده روی سایتتون استفاده می‌کنید، احتمالاً منویی به اسم وردپرس فارسی در پیشخوان قرار داره؛ این گزینه به دلیل نصب بودن پلاگین Wp Jalalli روی وردپرس هست. بهرحال اگه قصد دارید که بهترین افزونه تبدیل تاریخ میلادی به شمسی رو بشناسید و نصب کنید، با میزفا همراه باشید تا ۴تا از بهترین افزونه های تقویم جلالی برای وردپرس رو بررسی کنیم.

بهترین افزونه تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در وردپرس

راستش افزونه‌های زیادی در زمینه تبدیل تاریخ میلادی به شمسی نوشته نشده. تا چند سال پیش، معروف‌ترین گزینه، پلاگین وردپرس فارسی یا همون افزونه WP Jalalli بود. ممکنه شما هم اسم این افزونه رو به‌عنوان بهترین افزونه تبدیل تاریخ میلادی به شمسی شنیده باشید و براتون سوال پیش بیاد که چرا تا وقتی پلاگین Wp Jalalli هست، باید سراغ افزونه‌های دیگه بریم!؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که هر افزونه مزایا و معایب خودش رو داره؛ برای نمونه، بعضی از افزونه‌ها به دلیل سبک کدنویسی منابع بیشتری از هاست رو مصرف می‌کنند. نکته مهم‌تر اینه که افزونه معروف WP Jalali مدت‌هاست که به‌روزرسانی نشده و آخرین به‌روزرسانی رسمی اون به بیش از ۶ سال پیش برمی‌گرده. ? آخرین نسخه وردپرس که این افزونه باهاش تست شده، نسخه 4.6.23 بوده. قدیمی بودن کدهای این افزونه احتمال ایجاد تداخل در سایت رو افزایش میده. با این حال این پلاگین تا همین چند وقت پیش یکی از بهترین افزونه های تاریخ شمسی برای وردپرس محسوب میشد.

بنابراین، برای نمایش تاریخ شمسی در وردپرس بهتره با چند افزونه تقویم جلالی مختلف آشنا بشید و بعد از تست و ارزیابی هر کدوم، مناسب‌ترین انتخاب رو داشته باشید. فقط به یاد داشته باشید که منظور از تقویم جلالی همون تقویم شمسی هست که در حال حاضر، دقیق‌ترین تقویم دنیا به حساب میاد. ?

افزونه wp jalali (وردپرس فارسی)

wp-jalali افزونه تقویم شمسی

تعداد نصب فعال: بیش از 60,000

نسخه فارسی وردپرس (اگرچه فارسی هست) اما محلی سازی نشده؛ یعنی ساعت و تاریخ وردپرس براساس موقعیت جغرافیایی ایران نیست؛ اعداد انگلیسی هستند و گاهاً برخی حروف به سبک عربی نوشته میشن. برای حل این مشکل، دانلود افزونه وردپرس فارسی یا همون wp jalali یکی از گزینه‌هاست.

پلاگین wp jalali اگرچه چند سالیه که آپدیت نشده، اما همچنان از دید بسیاری از کاربرانقدرتمندترین و بهترین افزونه تقویم جلالی برای وردپرس شناخته میشه. این افزونه قابلیت تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در وردپرس رو داره و تاریخ کل سایت (از پیشخوان وردپرس گرفته تا URLهای سایت) رو از میلادی به شمسی تغییر میده.

تنظیمات افزونه wp jalali
تنظیمات افزونه wp jalali

البته همه چیز در تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در وردپرس خلاصه نمی‌شه؛  تغییر ساعت محلی به موقعیت تهران، اصلاح نگارش و کاراکترهای عربی به فارسی و تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی از جمله امکانات مهم این پلاگین به حساب میاد.

امکانات افزونه: 

  • تغییر تاریخ پست، صفحه و نظرات وردپرس به تاریخ جلالی
  • دارای ویجت تقویم جلالی
  • افزودن یک‌سری آپشن اضافه به ادیتور TinyMCE
  • امکان تبدیل حروف «ي» و «ك» عربی به فارسی
  • تبدیل خودکار اعداد لاتین به اعداد فارسی
  • پشتیبانی از نام ماه‌های ایرانی یا افغانی (حمل، ثور و…)

برای دانلود افزونه Wp Jalali اینجا کلیک کنید. قبل از دانلود افزونه تقویم شمسی Wp Jalali برای وردپرس توجه داشته باشید که این افزونه بیش از ۶ ساله که به‌روزرسانی نشده و به‌روز نبودن یک افزونه می‌تونه امنیت سایت رو به نوعی به خطر بندازه. ⚠️⚠️

نکته جالب درباره این افزونه اینه که تا ۲ سال پیش (اواخر سال ۹۹)، تعداد نصب فعالش بیش از ۱۰۰ هزار بود. اما الآن به حدود ۶۰ هزار کاهش پیدا کرده. همین موضوع نشون دهنده اینه که کاربران زیادی با این افزونه مشکل پیدا کردند و غیرفعالش کردند. علت اصلی هم آپدیت نبودن پلاگین هست. من هم استفاده از این افزونه رو توصیه نمی‌کنم. اما چون افزونه معروفیه و خیلی‌ها سراغش میرن، به‌عنوان اولین گزینه بررسی‌اش کردم.

افزونه تقویم فارسی Parsi Date

افزونه تبدیل تاریخ میلادی به شمسی Parsi Date

تعداد نصب فعال: بیش از 100,000

درست مثل پلاگین Wp Jalali، افزونه Parsi Date هم یکی از بهترین افزونه های تاریخ شمسی برای وردپرس محسوب میشه. اما دلیل نصب بالای این افزونه چیه؟

با نصب افزونه Parsi Date، می‌تونید تاریخ‌های میلادی مبهم رو به منظور بهبود تجربه کاربری از چشم کاربران سایت دور  کرده و تنها با یک کلیک تاریخ و تقویم سایت و پیشخوان وردپرس رو به تاریخ جلالی تبدیل کنید. اما قابلیت‌های این افزونه در تبدیل تاریخ خلاصه نمیشه؛ در حقیقت با وجود این پلاگین میشه اعداد موجود در سایت رو به تفکیک موقعیت (نوشته، صفحه، قسمت نظرات و…) به اعداد فارسی و یا حروف عربی مثل ي / ك  رو به حروف فارسی مثل ی / ک تبدیل کنید.

افزونه تقویم شمسی در وردپرس

همچنین پلاگین Parsi Date با وجود قابلیت اصلاح حرف “Rial” به “ریال” می‌تونه به یکی از افزونه های مکمل سایت فروشگاهی و تجاری تبدیل بشه. چرا که برخی افزونه‌ها حتی اگه دارای واحد پولی ریال باشند، اما قیمت رو به‌صورت “Rial” درج می‌کنند که اصلاً زیبا نیست.

امکانات افزونه Parsi Date: 

  • اعمال تاریخ جلالی در پست‌ها، صفحه‌ها، نظرات، آرشیوها، قسمت جستجوی سایت و دسته‌بندی‌ها
  • اعمال تاریخ شمسی یا جلالی در پیوندهای یکتا
  • امکان استفاده از تقویم جلالی در ادیتور بلاک گوتنبرگ
  • اعمال تقویم جلالی در پیشخوان وردپرس مثل لیست نوشته‌ها یا نظرات سایت
  • دارای ویجت تقویم شمسی
  • دارای ویجت آرشیو بر طبق تقویم شمسی
  • تبدیل حروف انگلیسی به فارسی
  • اصلاح نوشتار حروف عربی به فارسی

برای دانلود افزونه Parsi Date اینجا کلیک کنید. این پلاگین (برخلاف WP Jalali) سریع‌تر آپدیت میشه. آخرین آپدیت مربوط به ۷ ماه پیش میشه و با نسخه 5.8.4 وردپرس هم تست شده.

تعداد نصب‌های فعال افزونه تاریخ شمسی وردپرس Parsi Date تا ۲ سال پیش حدود ۶۰ هزار بوده و الان به بیش از ۱۰۰ هزار افزایش پیدا کرده. همین موضوع نشون دهنده اینه که از نگاه کاربران ایرانی، گزینه مناسبی محسوب میشه و به مرور داره ازش استقبال بیشتری میشه.

پلاگین تاریخ شمسی Persian Date

پلاگین تقویم جلالی وردپرس Persian Date

تعداد نصب فعال: بیش از 3,000

با نصب پلاگین Persian Date می‌تونید تاریخ پیشخوان و سایت وردپرسی رو از میلادی به تاریخ شمسی تبدیل کنید. همینطور که در تصویر زیر می‌بینید، این پلاگین تاریخ شمسی وردپرس جمعاً شامل ۴ گزینه هست. پس در عین سادگی، وظیفه خودش رو خیلی سریع و بدون مشکل انجام میده.

تنظیمات افزونه Persian Date
تنظیمات افزونه Persian Date

از مزایای این افزونه، پشتیبانی از ووکامرس هست. یعنی تاریخ و اعداد تقویم ووکامرس سایت هم در صورت نصب این افزونه به تاریخ شمسی و جلالی تبدیل میشن.

البته حواستون باشه که این افزونه ۲ ساله که به‌روزرسانی نشده و ممکنه باعث ایجاد تداخل در سایت بشه. با این حال می‌تونید قبل از نصبش بک آپ بگیرید و این افزونه رو هم برای تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در وردپرس امتحان کنید.

برای دانلود افزونه Persian Date اینجا کلیک کنید.

افزونه تقویم جلالی Wp Persian

تعداد نصب فعال: بیش از 10,000

برخی از مدیران سایت‌ها ترجیج میدن که تاریخ مطالب سایت و پیشخوان وردپرس براساس تقویم میلادی باشه؛ اما آیا استفاده از تاریخ میلادی برای یک سایت ووکامرسی ایرانی مناسبه؟ مثلا تصور کنید که کاربر قراره توسط یک تقویم بازه زمانی دریافت محصول رو مشخص کنه؛ اون‌وقت نگاه به تقویم میلادی براش کمی مشکل نمیشه؟

به‌طور کلی افزونه تقویم جلالی Wp Persian یک پلاگین برای نمایش تاریخ شمسی در وردپرس نیست، بلکه قابلیت انتخاب تاریخ براساس تقویم شمسی یا جلالی رو در قسمت‌های مختلف سایت از جمله ووکامرس اضافه می‌کنه، فونت سایت یا پیشخوان رو تغییر میده و اعداد و کاراکترهای سایت رو به فارسی تبدیل می‌کنه.

افزونه تقویم شمسی WP Persian
تنظیمات افزونه تقویم شمسی WP Persian

از این گذشته، افرادی که تمایل دارند پیشخوان وردپرس فارسی رو به انگلیسی تبدیل کنند، می‌تونند از پلاگین Wp Persian به‌عنوان یک پلاگین تغییر زبان وردپرس استفاده کنند.

امکانات افزونه WP-Persian

  • تقویم شمسی برای ووکامرس
  • دارای فونت‌های فارسی برای پیشخوان
  • تغییر تاریخ نظرات و نوشته‌های سایت به تاریخ شمسی
  • اضافه کردن دکمه راست چین و چپ چین به ادیتور TinyMCE
  • ویجت تقویم جلالی
  • امکان تغییر تاریخ میلادی به تاریخ شمسی در پیوند یکتا

این پلاگین هم مثل افزونه قبلی، ۲ ساله که به‌روزرسانی نشده. پس توصیه می‌کنم قبل از نصبش، از سایت بک آپ بگیرید.

تجربه استفاده از این افزونه در یکی از پروژه‌ها: همین چند وقت پیش در یکی از پروژه‌های سئو ۳۶۰ درجه، مدیر سایت از این افزونه استفاده کرده بود و مشاهده کردیم که سایتش به مشکلاتی خورده و تاریخ انتشار برخی مقالات رو درست نمایش نمی‌ده. افزونه رو غیرفعال کردیم و مشکل برطرف شد. البته نمی‌شه گفت این افزونه در همه سایت‌ها چنین مشکلاتی رو ایجاد می‌کنه. اما به‌هرحال مشاهده شده که بدون اشکال هم نیست.

برای دانلود افزونه Wp Persian اینجا کلیک کنید.

نتیجه گیری + ۲ نکته

استفاده از تاریخ شمسی در وردپرس، معمولا تجربه کاربری بهتری رو به همراه داره (البته بستگی به مخاطبان هم داره). به این منظور و برای نتیجه گیری، از نظر من افزونه Wp Jalali و Parsi Date بهترین افزونه تقویم شمسی برای وردپرس محسوب میشن (از نظر امکانات و قدرتمندی). همچینین این ۲ افزونه برای محلی سازی وردپرس امکانات دیگه‌ای از جمله تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی رو هم ارائه میدن. اما به دلیل به‌روز نبودن پلاگین WP Jalali، استفاده از Parsi Date رو توصیه می‌کنم.

نکته اول: اگه دقت کرده باشید، برخی از افزونه های تقویم جلالی وردپرس قابلیت تغییر تاریخ مندرج در پیوندهای یکتا رو داشتند؛ ولی قبل از اعمال هر تغییری مطلب بهترین پیوند یکتا در وردپرس رو مطالعه کنید تا نادانسته، اشتباهی مرتکب نشید که اثر منفی روی سئو سایت بذاره.

نکته دوم: گوگل مشکلی با استفاده از تقویم فارسی و اعداد فارسی در محتوای سایت نداره. چون اون‌ها هم جزئی از اجزای زبان فارسی هستند.

امیدوارم با یکی از افزونه های فوق به راحتی تقویم شمسی رو در سایت خودتون اضافه کنید. چنانچه سوال یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، در بخش نظرات (پایین صفحه) منتظر خوندنشون هستیم. ?

محقق و نویسنده: پرستو علیزاده
ویرایش و سئو: محمدعرفان صدری

پوریا آریافر
اولین کسب و کار آنلاین خودم رو در فیسبوک راه‌اندازی کردم، سال ۲۰۱۱ یکی از پرتعامل‌ترین صفحات فارسی با ۸۰ هزار فالور فعال رو داشتم. بعد اینکه فیسبوک خالی از کاربر ایرانی شد وارد دنیای شبکه شدم و در انتهای سال ۲۰۱۲ مدرک MCSE مایکروسافت رو دریافت کردم، در حالی که نمره بالا گرفتم ولی کسی به دلیل به خطر افتادن موقعیت شغلی خودش به عنوان کارآموز منو قبول نمی‌کرد، بعدش با شروع دوران خدمت سربازی، مسئول بهینه سازی یک سایت خبری معتبر شدم و سئو یاد گرفتم. در ابتدای سال ۲۰۱۴ تونستم از رتبه ۱۵۰۰۰ به ۴۰۰ الکسا نزدیک کنم، اون زمان الکسا خیلی مهم بود. وارد دانشگاه شدم، به دلیل عدم علاقه به دانشگاه سعی کردم زودتر تمومش کنم و سه ساله در مقطع کارشناسی IT فارغ التحصیل شدم، توی دانشگاه هر کسی منو میدید یاد سئو میوفتاد، در همون سال آخر دانشگاه بزرگ‌ترین کانال تلگرامی IT با ۴۰ هزار عضو رو داشتم، که به مجتمع فنی فروختم تا بتونم تمرکز رو فقط بر روی عشق خودم یعنی سئو بذارم، وقتی کانال تلگرام فروختم حس پرواز بهم دست داد، هرچند درآمد چندین میلیون ماهانه رو از دست دادم ولی دوباره باید مثل گذشته با پوستی نو یک فصلی نو رو میساختم. در این چندین سال فعالیت‌های سئو به شکل تخصصی بنده در قالب پروژه‌های مختلف و آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در دفتر میزفا و دانشگاه علامه طباطبایی تهران صورت ‌گرفته، تجربه بهینه سازی موفقی در بهبود UX و CRO پروژه‌های سئو کسب کردم. در اکثر ابزارهای کاربردی گوگل تسلط کاملی دارم. عاشق کسب تجربه های جدید هستم. راز پیشرفت در هر کاری رو یادگیری و یاددادن می‌دونم و میزفا که در اواخر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد تونست چنین بستر مناسبی رو برام فراهم کنه. همینطور در حال حاضر مدیریت یک تیم ۱۰ نفری از جوانان فعال و پرانگیزه رو در میزفا به عهده دارم. نقد و بازخوردهای سازنده شما، جوهر تلاش‌های مستمر ماست تا یک قدم خودمون بهبود بدیم. منتظریم …

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=