تفاوت متاتگ robots با فایل robots.txt

تفاوت متاتگ robots با فایل robots.txt
تفاوت متاتگ robots با فایل robots.txt

توی این مقاله کوتاه ولی خیلی مهم قصد داریم تفاوت و فرق متاتگ Robots با فایل Robots.txt به شما بگیم تا بتونید در موقعیت‌های مختلف بهترین رو انتخاب کنید. ولی پیشنهاد میشه قبل خواندن این مقاله حتما مقاله robots.txt چیست و متاتگ robots به خوبی بخونید. همراه میزفا باشید.

فرق متاتگ Robots با فایل Robots.txt

  1. اگر یک ربات بخواهد صفحه‌ای از یک وب سایت را ایندکس کند قبل از این عمل robots.txt را مشاهده کرده و دستورات آن را پیروی می‌کند. طبیعتاً اولویت فایل robots.txt نیز از متاتگ robots بیشتر است.
  2. فایل robots.txt به شکل یک فایل واقعی در چنین آدرس‌هایی www.domain.com/robots.txt قرار دارند. ولی متاتگ robots به شکل تگ و قبل از head نیز وجود دارند همانند مثال پایین.
    <head>
      <META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX, NOFOLLOW">
    </head>
    

     

  3. با یک دستور robots.txt شما می‌توانید صفحات بسیاری را برای ربات‌ها و موتورهای جستجو مسدود کنید ولی اگر قصد داشته باشید با متاتگ robots چنین عملی را انجام دهید باید در تک‌تک آن صفحات نیز متاتگ را درج کنید.
  4. در فایل robots.txt شما می‌توانید سایت مپ سایت را به ربات‌ها و موتورهای جستجو معرفی کنید ولی با متاتگ امکان‌پذیر نیست.
  5. دستورات متاتگ robots انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به فایل robots.txt نیز دارد.
  6. مهم: در فایل robots.txt به ربات می‌گوییم خزش نکند ولی گاهی ایندکس می‌شود درحالی که برای ایندکس نشدن بهتر است از متاتگ robots هم استفاده کنید.
[gap] [icon type=”vector” icon=”momizat-icon-question” align=”right” size=”32″ icon_color=”#ffbd23″ hover_animation=”border_increase” ]سؤال: آیا مشکلی در سئو پیش می‌آید اگر از هر دو متد یعنی متاتگ Robots با فایل robots.txt برای جلوگیری از ایندکس شدن یک‌صفحه‌ای از سایت استفاده کنیم؟

قطعاً خیر، گوگل هم متنی درباره این موضوع نوشته است و اشاره می‌کند که:

ربات گوگل محتوایی که از طریق robots.txt مسدود شده باشد را خزش یا ایندکس نمی‌کند ولی ممکن است ما لینک آن محتوا را در مکانی دیگر از وب پیدا کنیم و درنتیجه محتوای موجود در آن آدرس در دسترس عموم قرار بگیرد و در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شود. شما می‌توانید برای جلوگیری از این عمل که محتوا در نتایج گوگل نمایش ندهد از متدهای دیگر برای مسدود کردن آدرس‌ها استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال دایرکتوری آن آدرس را از طریق سرور خود رمزگذاری کنید یا از متاتگ robotx با دستور noindex استفاده کنید.

[box type=”note”]

توضیحات بیشتر درباره اینکه robots.txt چیست و نحوه استفاده از آن را می‌توانید به لینک اشاره‌شده مراجعه نمایید.

همچنین شما می‌توانید با مطالعه مقاله متاتگ robots نکات مفید و جامعی را کسب کنید.

[/box]

 

منبع : میزفا

پوریا آریافر
اولین کسب و کار آنلاین خودم رو در فیسبوک راه‌اندازی کردم، سال ۲۰۱۱ یکی از پرتعامل‌ترین صفحات فارسی با ۸۰ هزار فالور فعال رو داشتم. بعد اینکه فیسبوک خالی از کاربر ایرانی شد وارد دنیای شبکه شدم و در انتهای سال ۲۰۱۲ مدرک MCSE مایکروسافت رو دریافت کردم، در حالی که نمره بالا گرفتم ولی کسی به دلیل به خطر افتادن موقعیت شغلی خودش به عنوان کارآموز منو قبول نمی‌کرد، بعدش با شروع دوران خدمت سربازی، مسئول بهینه سازی یک سایت خبری معتبر شدم و سئو یاد گرفتم. در ابتدای سال ۲۰۱۴ تونستم از رتبه ۱۵۰۰۰ به ۴۰۰ الکسا نزدیک کنم، اون زمان الکسا خیلی مهم بود. وارد دانشگاه شدم، به دلیل عدم علاقه به دانشگاه سعی کردم زودتر تمومش کنم و سه ساله در مقطع کارشناسی IT فارغ التحصیل شدم، توی دانشگاه هر کسی منو میدید یاد سئو میوفتاد، در همون سال آخر دانشگاه بزرگ‌ترین کانال تلگرامی IT با ۴۰ هزار عضو رو داشتم، که به مجتمع فنی فروختم تا بتونم تمرکز رو فقط بر روی عشق خودم یعنی سئو بذارم، وقتی کانال تلگرام فروختم حس پرواز بهم دست داد، هرچند درآمد چندین میلیون ماهانه رو از دست دادم ولی دوباره باید مثل گذشته با پوستی نو یک فصلی نو رو میساختم. در این چندین سال فعالیت‌های سئو به شکل تخصصی بنده در قالب پروژه‌های مختلف و آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در دفتر میزفا و دانشگاه علامه طباطبایی تهران صورت ‌گرفته، تجربه بهینه سازی موفقی در بهبود UX و CRO پروژه‌های سئو کسب کردم. در اکثر ابزارهای کاربردی گوگل تسلط کاملی دارم. عاشق کسب تجربه های جدید هستم. راز پیشرفت در هر کاری رو یادگیری و یاددادن می‌دونم و میزفا که در اواخر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد تونست چنین بستر مناسبی رو برام فراهم کنه. همینطور در حال حاضر مدیریت یک تیم ۱۰ نفری از جوانان فعال و پرانگیزه رو در میزفا به عهده دارم. نقد و بازخوردهای سازنده شما، جوهر تلاش‌های مستمر ماست تا یک قدم خودمون بهبود بدیم. منتظریم …

6 نظر

6 پاسخ

  1. ممنون از پاسخگویی شما. چون چند بار کامنت گذاشتم و ثبت نشد.

  2. سلام وقتتون بخیر باشه
    یه سوالی در مورد urlهای صفحه سرچ سایت دارم. سرچی که داخل همه سایت ها هست و به طور مثال کاربر دنبال محصول مورد نظرش می گرده توی سایت های فروشگاهی…
    میخوام بدونم آیا بعد از اینکه چیزی رو داخل کادر جستجوی سایتمون سرچ کردیم و اینتر زدیم، اون url باید تغییر کنه؟ (حالا با توجه به استراتژی سایت، مثلا پارامترهایی از دسته بندی یا محصول در ادامه آدرس بیاد…) اما با کوئری استرینگ… حالا سوال من اینه که اگر ما در robots.txt آدرس های با کوئری پارام رو نوایندکس و نوفالو کنیم، آیا ممکنه بازم گوگل آدرس نتایج سرچ ما رو ایندکس کنه؟ چون از محتوای شما متوجه شدم که ممکنه این اتفاق بیفته! میخواستم ببینم این کار از نظر سئو بد نیست؟ بودجه خزش سایتمون رو مصرف نمی کنه؟
    یا اینکه اگر آدرس سرچ بعد هر جستجو تغییر نکنه و ثابت بمونه، این از نظر سئو خوبه یا بد؟

  3. با سلام
    تشکر میکنم برای مقالات و آموزش های رایگان ارزشمند تون با آرزوی موفقیت برای شما.
    چند وقتی هست که مشکلی برای سایتم پیش اومده و مرجع های اصلی هم دنبال کردم اما نتیجه نگرفتم.
    1. سایت مپ سایت بالا نمیاد و خطای error on line 2 at column 6: XML declaration allowed only at the start of the document
    بالا رخ میده و راه حل رو خود یواست گفته اما جواب نداده وقتی قالب رو تغییر میدم مشکل حل میشه
    2. متا تگ ربات نو ایندکس هست اما با تغییرات یواست تغییر پیدا نکرد و فقط در صفحات ووکامرس
    /cart
    /my-account
    /checkout
    ، گوگل خطا میده ، چطور میتونم بصورت دستی فایل اچ تی ام ال رو ویرایش کنم؟

    1. سلام، خواهش میکنم
      مورد اول مربوط به اشتباه های کدنویسی در قالب شما هست و باید ببینید کجا هست، بررسی کنید و ببینید ایا خودتون کدی رو توی فایل function ایجاد کردید یا نه.
      مورد دوم هم باید نوفالو باشه و خطای گوگل توی این مورد صرفا جنبه هشدار داره نه یک خطا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=