محتوای تازه یا Fresh Content چیست؟

محتوای تازه چیست

اگه بهتون بگن که طی سال گذشته، دیتای آنلاینی که تهیه شد بیشتر از کل دیتایی هست که طی ۵۰۰۰ سال تاریخ بشر تهیه شده، تعجب می‌کنید؟ آیا این شما رو به این فکر نمی‌اندازه که برای اینکه خونده و شنیده بشید و عقب نمونید، باید دائم محتوای تازه تولید کنید؟

اصلا منظور از اینکه یه محتوا تازه ست چیه و آیا این موضوع رو می‌شه همونطوری که خیلی از سایت‌های فارسی نوشته‌اند، یکی از فاکتورهای تعیین رتبه گوگل در نظر گرفت؟ آیا محتوای تازه کمک می‌کنه تا در صفحه نتایج گوگل، رتبه بهتری بگیریم؟

تو این مقاله از میزفا به این سوالات پاسخ می‌دیم و اهمیت الگوریتم تازگی یا Freshness گوگل رو درک می‌کنیم.

محتوای تازه چیست؟

محتوای تازه همونطور که از اسمش پیداست می‌تونه به محتوایی اشاره داشته باشه که تازه منتشر شده و برای مخاطبان و موتور جستجو هم تازه است (عجب نکته‌ای گفتیم ???? ) وقتی می‌گیم محتوا برای موتور جستجو تازه ست منظورمون اینه که زمان انتشار، زمان ایندکس شدن، زمان آخرین خزش و یا زمان آخرین به‌روز رسانی محتوا تازه است. درباره تاثیر تازگی محتوا بر سئو لازمه بگیم که گوگل محتوای تازه رو طی آپدیت کافئینی که در سال ۲۰۱۰ (و بعد هم تو سال ۲۰۱۱) داشت، محتوایی دونست که اطلاعات جدید به کاربر می‌ده و می‌شه به سه دسته تقسیمش کرد:

  • محتوایی راجع به اتفاقات روز و موضوعات داغ
  • محتوایی راجع به رخدادهای تکراری
  • محتوایی که مکرراً آپدیت‌ می‌شه

حالا علاوه بر این موارد، سال ۲۰۲۰ دوباره گوگل اومد و از جستجوهای کاربران حرف زد و گفت که یه سری از جستجوها یا کوئری‌های کاربران، اطلاعات «تازه» می‌خواد. این جستجوها عبارتند از:

  • جستجو راجع به اخبار جدید
  • جستجو راجع به رخدادهای تکراری (مثل انتخابات، مسابقات ورزشی، برنامه‌های تلویزیونی، سخنرانی‌ها و غیره)
  • جستجو برای اطلاعات مهم در حال تغییر
  • جستجو برای محصولات
تاثیر تازگی محتوا بر سئو
تاثیر تازگی محتوا بر سئو

بنابراین اگه یه مقدار به این دو اعلان گوگل و نسبتی که با هم دارند فکر کنیم، می‌تونیم یه نتیجه منطقی بگیریم: برای پاسخ به جستجوی کاربرانی که به دنبال اطلاعات تازه هستند، بعضی وقت‌ها باید محتوای تازه (Fresh Content) تولید کرد و بعضی وقت‌ها باید محتوای قبلی رو ویرایش کرد.

برای مثال، اگه کاربر دنبال اخبار روز حوزه فعالیت ما باشه حتما باید براش محتوای تازه تولید کنیم. اما اگه کاربر بخواد راجع به اطلاعاتی که تو حوزه کاری ما هست بخونه و یاد بگیره، کافیه این اطلاعات و تعاریف رو به روز رسانی کنیم. در هر دو صورت، ما طبق الگوریتم تازگی محتوا عمل کردیم.

اما خب یه سوال هم اینجا هست. تکلیف محتواهای قدیمی چی می‌شه؟

آیا همیشه باید محتوای تازه تولید کرد؟

قطعاً که نه! مثلا حقایق تاریخی یا فرضیه‌های علمی یا دستورالعمل‌های پخت غذا نیازی نیست که الزاما جدید باشند! گذشته از اون، محتواهای همیشه سبز هم همینطور.

حتی جدا از موارد بدیهی بالا، ممکنه برای خیلی از افراد همون محتواهای قدیمی هم مناسب باشند و مطلوب‌تر این باشه که به محتوای ارزشمند قدیمی دسترسی پیدا کنند. درباره اینکه چطور محتوای ارزشمند بنویسیم هم قبلا مفصل صحبت کردیم.

بذارید راجع به این مورد آخر، یه مثال واقعی از یکی از مشتریان میزفا بزنیم. این مشتری ما بعد از چند سال بلاگینگ موفق و نتیجه بخش، تصمیم به تولید محتوای ویدئویی گرفت. خب اینجا از ما خواست که راجع به این موضوع کمی بهش کمک کنیم. ما هم قبل از هر چیزی این ویدئوها رو دیدیم و متوجه شدیم که ماهیتِ خبری دارند. بنابراین به پیشنهاد سردبیر محتوای میزفا یه کاری کردیم. اومدیم و یه تحقیق روی قالب ویدئوهای سایت‌های خبری خارجی در ۲۰ سال گذشته انجام دادیم و متوجه شدیم که ساختار غالبِ گذاشتن ویدئو توی این سایت‌ها یه ساختار سه بخشیه که اول اطلاعات مهم هست، بعد ویدئو و بعد هم اطلاعات اضافی. همین رو پیاده کردیم و مشتری‌مون خیلی هم نتیجه گرفت. و خب اینجا متوجه یه نکته‌ای شدید. ما برای این تحقیق به محتواهای قدیمی نیاز داشتیم و نه محتواهای جدید!

پیشنهاد میزفا برای مطالعه: ۷ نوع محتوایی که بیشتر از بقیه به اشتراک گذاشته می‌شن

الگوریتم Freshness گوگل رو دست کم نگیرید!

خب برگردیم سر سوال دوممون: آیا محتوای تازه رو می‌شه یکی از فاکتورهای تعیین رتبه گوگل در نظر گرفت؟

جواب مثبته. تازگی یا Freshness یکی از الگوریتم‌های گوگله و بین ۶ الی ۱۰ درصد از جستجوها رو تحت تأثیر خودش قرار می‌ده و می‌شه گفت ۳۵ درصد از نتایجی که همه ما بعد از یه سرچ توی گوگل به دست می‌آریم، تحت تأثیر الگوریتم فرشنس (Freshness) رقم می‌خورند. درواقع، به یه بیان دیگه گوگل همیشه از شما می‌خواد که اطلاعات مناسب و به‌روز به کاربران ارائه کنید. چرا؟ چون یه چیزی حدود ۱۶ الی ۲۰ درصد جستجوهای روزانه کاربران تا به حال انجام نگرفته‌اند و کاملا جدید هستند. [منبع]

البته باید دقت کنید که الگوریتم تازگی محتوا یا همون الگوریتم Freshness گوگل راجع به همه سایت‌ها صدق نمی‌کنه. اگه شما یه سایت آشپزی باشید، کمتر نیازه روی اهمیت به‌روز رسانی محتوا دقت کنید تا یه سایت خبری در حوزه تکنولوژی. به طور کلی باید به این دقت کنید که آیا محتوای شما، محتوای حساس به زمانه و محتواییه که ماهیتاً تاریخ انقضا داره یا نه؟

نتیجه‌گیری

تو این مقاله از میزفا سعی کردیم در خلاصه‌ترین حالت ممکن یه توضح اجمالی (اما دقیق و کافی) راجع به تاثیر تازگی محتوا بر سئو و الگوریتم تازگی گوگل به شما بدیم. نکته این مبحث اینه که شما باید همیشه سعی کنید محتوای تازه تولید کنید و حواستون به اهمیت به‌روز رسانی محتوای قدیمی باشه تا بتونید برگ برنده رو تو رقابت با رقبا داشته باشید.

امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید. با ما همراه باشید.

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=