راهنمای ابتدایی ساخت اینفوگرافیک با قالب آماده

چطور اینفوگرافیک بسازیم

اینفوگرافیک‌ها یکی از بهترین و جذاب‌ترین مدل‌های تولید محتوای حال حاضر هستند و یه نقش خیلی محوری در عصر داده‌های دیداری‌سازی‌شده دارند. شما با استفاده از یه اینفوگرافیک می‌تونید در اقتصادی‌ترین حالت ممکن، یه داستان خیلی موثر به کاربران بدید. در واقع، اینفوگرافیک‌ها به کمک عناصر بصری مثل عکس و نقشه و نمودار و…، سعی می‌کنند تا مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات پیچیده رو به شکل تصویری دربیارند که در عین جذابیت، در سریع‌ترین و قابل‌فهم‌ترین حالت ممکن به کاربر منتقل کنند.

 اما چطور می‌شه اینفوگرافیک بسازیم و با چه ابزاری می‌تونیم این کار رو انجام بدیم؟ ما تو این مقاله میزفا سعی می‌کنیم به ساده‌ترین و روشن‌ترین شکل براتون توضیح بدیم.

اینفوگرافیک چیست؟

 اینفوگرافیک شکل کوتاه شده­ عبارت information graphic هست و فرهنگستان زبان و ادب فارسی معادل «اطلاع‌نگاشت»  رو براش در نظر گرفته. البته شاید این معادل خیلی دقیق نباشه چرا که باید دقت کنیم که این graphic مشخصاً اشاره به وجهه بصری این نوع محتوا داره. درواقع، شاید بتونیم اینطور بگیم که اینفوگرافیک نوعی محتوای تصویری-متنیه که هدفش ارائه سریع و ساده یه سری اطلاعات پیچیده‌ست.

اما چرا اینفوگرافیک؟ حتماً شما هم شنیدید که یه عکس می‌تونه کار صدتا مقاله رو انجام بده. یا یه همچین چیزی. درواقع، پشت این حکمت روزمره، یه دیتای خیلی محکم علمی هست که به ما می‌گه مغز انسان می‌تونه یه تصویر رو 60,000 برابر سریع‌تر از یه متن پردازش کنه (به عنوان مثال به نقشه مترو فکر کنید). از طرف دیگه، لزوم استفاده از اینفوگرافیک از اونجا می‌آد که بیش از ۶۰ درصد از مخاطبان اینترنتی، سبک یادگیری‌شون بصریه.

علاوه بر این‌ها، روانشناسی «گشتالت» به ما می‌گه که ذهن ما از طریق ساده­‌سازی، تصاویر رو ساده می­‌کنه و درنتیجه می‌تونه درک خیلی کلی‌ای از اون‌ها داشته باشه. این یعنی ما با ساختن یه اینفوگرافیک با کیفیت، می‌تونیم یه میان‌بر بزنیم به ذهن مخاطبان. یه میان‌بر جذاب، مؤثر و کارآمد به اسم اینفو گرافیک.

البته اینفوگرافیک‌ها یکی از ۷ نوع محتوایی هستند که بیشترین میزان اشتراک گذاری رو دارند. ۶ نوع دیگه رو در مقاله محتوای ویروسی چیست بررسی کردیم که توصیه می‌کنیم حتما مطالعه کنید.

۵ ویژگی اینفوگرافیکِ با کیفیت

  1. داستان: مهم‌ترین هدفی که پشت اینفوگرافیکه، داستان‌گوییه.
  2. داده و اطلاعات: مهم‌ترین مؤلفه هر محتوای اینفوگرافیکی، اطلاعات دقیقه.
  3. محتوای متنی: درسته که شما دارید یه اینفوگرافیک طراحی می‌کنید، اما باید متوجه باشید برای اینکه بتونید داستان و اطلاعات دقیق رو به هم پیوند بدید، باید یه چیزی بنویسید.
  4. طراحی: شما باید مبنای طراحی اینفوگرافیکتون رو داستان قرار بدید. رنگ، فونت و… همه باید طبق داستان طراحی بشن.
  5. چارت و گراف: اینفوگرافیک باید به یه شیوه خیلی خلاق و منحصر به فرد، گراف‌ها و چارت‌های طراحی‌ای داشته باشه که بر اساس داستان و اطلاعات متکی باشه.

پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بتونید چند نمونه موفق و عالی از اینفوگرافیک‌های با کیفیت ببینید، یه سر بزنید به این لینک.

خب حالا وقتش شده بریم سراغ اینکه چطور اینفوگرافیک درست کنیم. مراحل ساخت و طراحی اینفوگرافیک رو می‌شه به طور کلی ۷ مرحله در نظر گرفت که پایین‌تر توضیح می‌دیم.

اینفوگرافیک همه ارورها در یک نگاه
نمونه اینوگرافیک خطاهای مهم در سئو که توسط تیم میزفا طراحی شده

چطور اینفوگرافیک بسازیم؟

ما تو این مقاله از سری مقالات آموزش تولید محتوای میزفا، ۳ راه ساده و در دسترس برای تهیه‌ اینفوگرافیک بهتون پیشنهاد می‌کنیم:

۱. برون سپاری

می­‌تونید از سایر سایت‌هایی که خدمات طراحی اینفوگرافیک ارائه می‌دن استفاده کنید. طی چندسال اخیر، مجموعه‌هایی مثل اینفونگاره در این زمینه فعالیت می‌کنند و تا حدودی هم تجربه موفقی داشته‌اند. البته، مهمه که شما در بخش ایده پردازی و طراحی، نظر خودتون رو داشته باشید یا دست کم مدیر تولید محتوا در این بخش، با سایتی که خدماتش رو گرفتید همکاری کنه.

۲. استفاده از سایت Canva

استفاده از کنوا راحته و درجه زیادی از شخصی‌سازی به شما می‌ده. شما به تعداد زیادی قالب آماده، تصویر، آیکون و استیکر دسترسی دارید و علاوه بر اون، تعداد زیادی چارت و گراف که می‌تونید بنا بر سلیقه و نیاز خودتون شخصی‌سازیشون کنید. یه نکته مهم و خوب راجع به Canva اینه که موضوع محوره؛ بنابراین شما دقیقا می‌دونید کجا باید دنبال قالب‌های موردنیازتون بگردید و طی چند دقیقه همون چیزی که می‌خواید رو پیدا خواهید کرد. طریقه نصب کنوا هم اصلا سخت نیست. کافیه وارد سایتش بشید (از این لینک) و بعد به اکانت گوگلتون وصل بشید. تمام.

یه نکته­‌ای که اینجا باید بگیم اینه که با اینکه کنوا از ۱۰۰ زبان زنده دنیا پشتیبانی می‌کنه، همیشه به زبان فارسی دسترسی ندارید. البته نگران نباشید. کافیه در قسمت جستجوی فونت در بالا سمت چپ، عبارت Arabic رو تایپ کنید. مشکل حل خواهد شد.

۷ مرحله ساختن اینفوگرافیک با تمپلیت‌های آماده مثل کنوا

  1. تعیین مخاطب هدف: برای کی می‌خواید تولید محتوا کنید؟ این همیشه قدم اوله.
  2. تعیین اهداف: هدف باعث می‌شه شما خیلی مشخص یه روند رو تا به آخر حفظ کنید و اینفوگرافیکتون نظم، پیوستگی و انسجام داشته باشه.
  3. جمع آوری اطلاعات: مهم‌ترین نکته در مورد جمع آوری اطلاعات اینه که این اطلاعات، مستدل، موثق و قابل استناد باشند.
  4. انتخاب نوع اینفوگرافیک: ما انوع مختلفی از اینفوگرافیک‌ها داریم. از Data Visualization گرفته تا آناتومی‌ها، لیست‌ها و نقشه‌ها. شما باید یکی از این‌ موارد رو انتخاب کنید.
  5. سلسله مراتب: اطلاعات شما باید مطابق یه سلسله مراتب و ترتیب منطقی، معمولاً عمودی، تنظیم بشن.
  6. تمپلیت: باید همواره از تمپلیتی استفاده کرد که مطابق با پیام شماست.
  7. دانلود و به اشتراک گذاری اینفوگرافیک: این مرحله که کاملا مشخصه دیگه.

3. استفاده از پاور پوینت برای ساختن اینفوگرافیک

استفاده از پاورپوینت به مراتب دقت و ممارست بیشتری نیاز داره تا استفاده از کنوا که توش همه چی براتون آماده‌ست. لکن بستگی به سلیقه و انتظارتون، می‌تونید بین این دو یکی رو انتخاب کنید. البته پیش از کار کردن با پاورپوینت برای ساختن اینفوگرافیک شما به یه آموزش مختصر نیاز دارید که سایت 98 گام خیلی خوب توضیح داده و می‌تونید در صورت نیاز، یه سری به آموزششون بزنید.

جمع بندی

تو این مقاله از سری مقالات میزفا (که حتما پیشنهاد می‌کنیم دنبالشون کنید) به طور کلی با اینکه اینفوگرافیک چیست، اهمیتش و همینطور خصوصیات و عنصرهای مختلفی که داره آشنا شدیم و نگاهی هم داشتیم به چند مثال از بهترین اینفوگرافیک‌های سال ۲۰۲۲. علاوه بر اون سعی کردیم ۳ راه مختلفی که می‌‎تونید برای ساختن اینفوگرافیک داشته باشید رو بهتون پیشنهاد کنیم و از بین اون‌ها، از اونجا که Canva راحت‌­ترین و کارآمدترین بود، سعی کردیم آموزشش رو هم به صورت مختصر داشته باشیم.

امیدواریم که لذت برده باشید. با ما در میزفا همراه باشید.

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=