Call to Action چیست؟

call to action چیست

تو این مقاله از سایت میزفا می‌خوایم راجع به مفهوم کال تو اکشن حرف بزنیم. کال تو اکشن یا همون Call to Action در‌واقع یک اصطلاح تو حوزه دیجیتال مارکتینگه و به این معنی که: «بازاریاب می‌خواد مخاطب در راستای هدفش اقدامی انجام بده». یک کال تو اکشن درست، می‌تونه مخاطب رو مستقیم به سمت خدمات برند و یا به طور دقیق خرید یک محصول جدید ببره.

تأثیر گذاری Call to Action (CTA) خیلی مهمه و باید به صورت واضح و بدون حاشیه به هدف بازاریاب منتهی بشه. با این حال دو نوع مختلف از کال تو اکشن‌ها با توجه به شرایط استفاده می‌شن که پایین‌تر توضیح می‌دیم و بعد به چند مورد مهم که برای یک کال تو اکشن خوب باید رعایت کرد می‌پردازیم! در ادامه با میزفا همراه باشید.

وجه تمایز کال تو اکشن

کال تو اکشن درواقع یک تبلیغ نیست، باید در نظر داشت ماهیت این دو متفاوته؛ مثلاً فرض کنید برای تبلیغ یک پکیج آموزش زبان، به این صورت اقدام می‌کنند که «برای اطلاعات بیشتر با شماره فلان تماس بگیرید» یا «به سایت ما مراجعه کنید» و غیره. این درحالیه که یک CTA، مستقیم دکمه «خرید کردن» رو هدف قرار می‌ده!

بسته به نوع مشتری و اقداماتش، استفاده از کال تو اکشن ممکنه متغیر باشه، که دو نوع نرم و سخت داره؛ اگه مخاطب ما مشتری جدیدی باشه که هنوز اقدامی برای خرید انجام نداده، بهتره که بهش در مورد نوع محصول و برند بیشتر توضیح بدیم تا شاید بعداً پیگیری کنه. طرف دیگه‌ ماجرا یعنی یک کال تو اکشن سخت، برای مشتریان قدیمی‌تر به همین «خرید کردن» که بالاتر گفتیم اشاره داره. پس برای نوشتن CTA خوب، شناخت مخاطبان و ایجاد پرسونای مخاطب مهمه. ما تو مقاله طراحی پرسونای مخاطب روش انجام این کار رو در ۵ مرحله توضیح دادیم که می‌تونید مطالعه کنید.

کال تو اکشن چیست

چطور یک کال تو اکشن بهینه داشته باشیم؟

برای نوشتن یک کال تو اکشن بهینه و موثر، بهتره به نکات زیر توجه کنیم:

  • جداسازی CTA از سایر عناصر وب‌سایت
  • تأکید ویژه «کلیک کردن» بازدیدکننده برروی کال تو اکشن
  • طراحی مختلف برای کال تو اکشن قابل – کلیک
  • شخصی سازی CTAبرای حداکثر مخاطب مختلف
  • بهینه سازی کال تو اکشن برای موبایل

۱) جداسازی CTA از سایر عناصر وب‌سایت

این تمایز برای تشخیص و درک بهتر بازدیدکننده‌ست؛ فرض کنید اولین جایی که توی سایت به چشم مخاطب می‌خوره کجاست؟ با اضافه کردن رنگ متفاوت به لینک مرتبط‌تون، مخاطب متوجه تفاوتش می‌شه و قطعاً چشمش به سمت اون می‌ره، که البته مهم‌ترین موضوع قبل از کنجکاوی برای اقدام به کلیک کردنشه!

۲) تأکید ویژه «کلیک-کردن» بازدیدکننده برروی کال تو اکشن

در نوشتن کال تو اکشن، به این موضوع اشاره می‌شه که: «اگه اقدام نکنید دارید یک چیزی رو از دست می‌دید!»؛ این‌جوری مخاطب کنجکاو می‌شه ببینه واقعاً وقتی تو سایت نوشته «شروع» و اون روش کلیک نکرده چی رو از دست داده! این موضوع جدای از اینه که مشخصه ظاهری کال تو اکشن متفاوته،‌ در‌ واقع بیشتر به صفحه فرود یا محصول مرتبطه که کلیک انجام نشه «چی از دست دادن».

پیشنهاد میزفا برای یادگیری بیشتر: شناخت ۷ نوع محتوا که بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شن

CTA چیست

۳) طراحی مختلف برای کال تو اکشن قابل – کلیک

برجستگی طراحی و شکل دکمه فراخوان و همینطور سرراست بودن کال تو اکشن باعث می‎‌شه که قابلیت کلیک کردن رو داشته باشه. می‌شه با طراحی به نسبت ساده از سردرگمی مخاطب جلوگیری کرد و درواقع دکمه نقش مهمی در انتقال مخاطب به لینک مد نظر بازاریاب رو داره.

بالا گفتیم سرراست بودن. منظورمون چیه؟ مثلا اگه به کال تو اکشن معروف برند اپل تو این صفحه دقت کنیم، می‌بینم که بدون حاشیه صرفا نوشته Learn More. از یه طرف حاشیه نرفته و مستقیم نوشته که بزن اینجا تا بیشتر بفهمی و از طرف دیگه چون اپله و همه می‌شناسنش هم نیازی به طراحی خاص نداشته و خیلی کوتاه و جمع جور حرفش رو زده.

۴) شخصی سازی CTA برای حداکثر مخاطب مختلف

همون‌طور که اول مقاله اشاره کردیم، باید با سنجش مخاطب‌تون چیز‌هایی که ممکنه بخوان رو پیاده کنید؛ یک Call to Action خوب در صورتی می‌تونه موثر باشه که متناسب با نیاز و دغدغه‌های مخاطبانتون باشه. استفاده از یک کال تو اکشن نرم یا سخت در جای درستش، بسیار حائز اهمیته!

۵) بهینه سازی کال تو اکشن برای موبایل

معمولاً افراد به صورت روزمره بیشتر از موبایلشون برای وب‌گردی استفاده می‌کنند؛ پس بهینه بودن و رندر مناسب CTA، جدا از طراحی دسکتاپ برای موبایل هم بایستی به خوبی انجام بشه؛ یکی از بهترین روش‌ها در دراز مدت، آزمون و خطاست که می‌تونه نتیجه بهینه‌تر رو به‌همراه داشته باشه!

جمع بندی

در این مقاله یاد گرفتیم دکمه CTA چیست و متوجه شدیم تغییرات هرچند ریز در طراحی کال تو اکشن، ممکنه منجر به تأثیر قابل توجهی در کسب و کار شما بشه؛ پس اهمیت استفاده از یک کال تو اکشن واضح و مبرهنه و اینکه به چه صورت استفاده بشه، قدم بعدیه! باید در نظر داشت در صورت عدم استفاده و یا نابلدی، به احتمال زیاد بازدیدکننده اون‌چیزی که می‌خواید رو انجام نمی‌ده. امیدواریم این مقاله براتون مفید بوده باشه و در مقاله بعدی به بررسی نمونه‌های جملات کال تو اکشن جذاب می‌پردازیم.

تیم تحریریه میزفا
هدف تیم تحریریه میزفا تولید به‌روزترین و کاربردی‌ترین محتواها برای میزفایی‌هایی عزیز هست که به بلاگ ما سر می‌زنند و مشتاق یادگیری هستند. این مقالات اغلب حاصل تفکر چند نویسنده میزفاست. پوریا آریافر (استراتژیست سئو)، آرمین دارابی‌نژاد (سردبیر میزفا و متخصص محتوا) و محمد عرفان صدری (متخصص سئو و بازاریابی محتوایی) روی این مقالات هم‌فکری داشتند. سعی کردیم بهترین‌ها رو براتون مهیا کنیم؛ چون هدف اینه که تو میزفا بهترین خودت باشی.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=