رفع خطای 502 Bad Gateway

رفع خطای 502 Bad Gateway
رفع خطای 502 Bad Gateway

یکی از روزهای گرم تابستون بود که یکی از دوست‌های صمیمی‌ام که مدرس ریاضی هست باهام تماس گرفت و گفت تا چند دقیقه دیگه کلاس آنلاینم شروع میشه؛ اما سایتی که توش کلاس رو برگزار می‌کنم بالا نمیاد و خطای 502 Bad Gateway رو نمایش میده. حالا باید چی کار کنم؟ مشکل از سیستم منه یا از سایت اون‌ها؟ نگران بود که آیا می‌تونه کلاسش رو برگزار کنه یا نه و نمی‌دونست باید برای رفع خطای 502 سایت چی کار کنه.

دوست من با مشکلی مواجه شده بود که احتمالا شما هم الآن باهاش روبه‌رو هستید. مشکلی به نام ارور ۵۰۲ که بهش 502 Bad Gateway هم گفته میشه. چه بازدیدکننده سایتی باشید که این خطا رو داره و چه مدیر سایت، خطای ۵۰۲ می‌تونه اذیت کننده باشه و وقت شما رو تلف کنه. بنابراین باید روش رفع خطای 502 Bad Gateway رو بلد باشید.

اون روز نکاتی رو به دوستم گفتم که کمک کرد مشکلش برطرف و خیالش راحت بشه. در ادامه این موارد برای رفع ارور 502 در سایت رو به شما هم می‌گم تا بتونید از شر این خطا خلاص بشید. اگه شما بازدیدکننده سایت یا مدیر سایت باشید، نحوه برطرف کردن خطای 502 براتون متفاوت خواهد بود. اما نگران نباشید چون در ادامه روش حل مشکل برای هر ۲ دسته (کاربران و مدیران) رو خواهیم گفت.

در این مقاله از میزفا ابتدا بررسی می‌کنیم خطای 502 Bad Gateway یعنی چه؟ بعدش علت‌های ایجاد این مشکل رو بررسی می‌کنیم. در نهایت نحوه رفع ارور ۵۰۲ رو با ۱۵ روش مختلف بیان می‌کنیم.

معنی ارور 502 Bad Gateway چیست؟

خطای 502 Bad Gateway یک کد وضعیت HTTP  از نوع خطاهای 5xx هست. به این معنی که یک سرویس‌دهنده (سرور) در اینترنت، پیغامی نادرست از سرور دیگری دریافت کرده. معنی لغوی 502 Bad Gateway ، دروازه نادرست هست.

جالبه بدونید امکان سفارشی سازی خطای ۵۰۲ در هر سایتی وجود داره. مثلا سایت میزفا می‌تونه براساس ساختار و نیاز خودش، نحوه نمایش ارور ۵۰۲ در سایت رو تغییر بده (اگرچه این کار نسبتاَ غیرمعمول هست). سرورهای وب مختلف، خطای 502 رو به شکل‌های مختلف نشون میدن. برخی از روش‌های متداول نمایش این خطا به صورت زیره:

چگونگی نمایش خطای 502

Error 502
HTTP 502
502 Bad Gateway
502 Proxy Error
Temporary Error (502)
502. That's an error
502 Service Temporarily Overloaded
HTTP Error 502 - Bad Gateway
Bad Gateway: The proxy server received an invalid response from an upstream server
502 Server Error: The server encountered a temporary error and could not complete your request

پس هر کدوم از عبارت‌های بالا رو دیدید، بدونید با ارور ۵۰۲ در سایت مواجه هستید. نمایش خطای 502 Bad Gateway در پنجره مرورگر اینترنت مانند نمایش دیگر صفحات در مرورگر هست.

خطای معروف “fail whale” در توییتر، در واقع نوعی ارور 502 هست که معنی‌اش اینه که ظرفیت مراجعه به توییتر بیش از حد است (حتی اگه خطای 503 حس بهتری رو در این‌باره ایجاد کنه).

خطای 502 در توییتر

خطای 502 Bad Gateway اگر در به‌روزرسانی ویندوز بروز کند، خطای 0x80244021 یا پیام  WU_E_PT_HTTP_STATUS_BAD_GATEWAY رو ایجاد می‌کنه.

خطاهای 502 Bad Gateway به‌طور کامل از تنظیمات خاص دستگاه شما مستقل هستند. به این معنی که شما این خطا رو می‌تونید در هر مرورگر، سیستم عامل و یا دستگاه دیگری ببینید.

دلایل بروز ارور 502 در سایت

در بیشتر موارد، ارور 502 Bad Gateway به دلیل بروز مسائلی بین سرورهای آنلاین که خارج از کنترل شماست رخ میده. با این حال، گاهی اوقات هیچ مسئله خاصی وجود نداره؛ بلکه مرورگر شما فکر می‌کنه این مشکل مربوط به تجهیزات شبکه خانگی شماست و یا علت دیگه‌ای داره که خارج از کنترل‌تون هست.

علت ایجاد ارور 502 در سایت ممکنه از سمت شما (کاربر) باشه و ممکنه از سمت سرور سایت مورد نظر باشه که در این صورت این خطا برای همه کاربرها (و نه فقط برای شما) نمایش داده میشه.

برای اینکه مطمئن بشید دلیل خطای 502 Bad Gateway از سیستم، مرورگر یا اینترنت شماست یا اینکه مشکل از سرور سایت مورد نظره، وارد سایت downforeveryoneorjustme.com بشید و آدرس سایت رو وارد کنید. مثلا من آدرس سایت میزفا رو وارد کردم و بهم پیغام داد که سایت Down نیست و مشکلی نداره. در این صورت متوجه می‌شیم مشکل از سمت سرور نیست و همه کاربران با این مشکل مواجه نمیشن. میشه با راهکارهایی که در ادامه گفتیم، برای رفع ارور 502 تلاش کنیم.

سایت down for everyone

توجه: وب سرورهای مایکروسافت IIS غالباَ اطلاعات بیشتری در مورد علت بروز خطای 502 ارائه میدن که این کار رو با اضافه کردن یک عدد پس از کد خطای 502 نمایش میدن. مانند خطای HTTP 502.3 که به این معنی هست که وب سرور در حالی که مانند یک دروازه یا پراکسی عمل می‌کنه، پاسخی نامعتبر دریافت کرده است. لیست کاملی از این اعداد که به عدد 502 اضافه میشن و معنی هر کدوم رو می‌تونید در آدرس زیر ملاحظه کنید.

https://support.microsoft.com/en-us/help/943891/the-http-status-code-in-iis-7.0,-iis-7.5,-and-iis-8.0

نکته: یک خطای HTTP 502.1 که از انواع خطاهای Bad Gateway محسوب میشه، اشاره به مشکل بروز وقفه در برنامه رابط کاربری دروازه معمول (CGI) داره و بهتره به عنوان موضوع وقفه دروازه 504 تلقی و عمل بشه.

چگونه خطای 502 Bad Gateway رو برطرف کنیم؟

ارور 502 Bad Gateway غالباَ خطایی شبکه‌ای بین سرورهای اینترنت هست؛ یعنی این خطا (در اغلب موارد) ناشی از رایانه یا ارتباط اینترنتی شما نیست و باید از سمت مدیران سایت پیگیری بشه.

با این حال از اونجا که ممکنه اشتباهی رخ داده باشه، برخی روش‌های رفع خطای 502 شامل موارد زیر هستند:

  1. صفحه رو دوباره بارگذاری کنید. سعی کنید نشانی سایت اینترنتی رو دوباره بارگذاری کنید؛ این کار رو میشه با فشردن دکمه F5 روی صفحه کلید و یا با کلیک کردن بر روی دکمه تازه‌سازی/بارگذاری مجدد، انجام داد.
    در حالی که خطای 502 Bad Gateway معمولاَ بیانگر بروز خطایی شبکه‌ای و خارج از کنترل شماست، با این حال ممکنه این ارور به شدت موقتی باشه. تلاش برای دسترسی دوباره به وب‌سایت، غالباَ با موفقیت (و رفع ارور 502) همراه هست.
  2. سایت رو در پنجره جدید باز کنید. با بستن همه پنجره‌های باز مرورگر و باز کردن یک صفحه جدید از مرورگر، بارگذاری سایت رو از نو شروع کنید.
    ممکنه ارور 502 که شما با اون مواجه شده‌اید، ناشی از بروز مسئله‌ای در سیستم رایانه شما هنگام استفاده از مرورگر باشه. یک راه‌اندازی مجددِ ساده‌ از برنامه مرورگر، ممکنه سبب برطرف کردن خطای 502 Bad Gateway بشه.
  3. حافظه پنهان مرورگر (کش) رو پاک کنید. فایل‌های تاریخ گذشته و یا خراب‌ شده (کرش) که در مرورگر شما ذخیره شده، ممکنه سبب بروز خطاهای دروازه نادرست 502 بشه.
    حذف فایل‌هایی که در حافظه پنهان قرار داره و تلاش برای دسترسی دوباره به صفحه، مشکل رو (در صورتی که ناشی از پر شدن حافظه پنهان باشه) رفع می‌کنه.
  4. کوکی‌های (cookie) مرورگر رو پاک کنید. به دلایل مشابهی که در رابطه با حافظه پنهان (کش) ذکر شد، بایستی گفت که پاک کردن کوکی‌های ذخیره شده هم می‌تونه باعث رفع خطای 502 در سایت بشه.
    توجه: اگه ترجیح می‌دید همه کوکی‌ها رو حذف نکنید، سعی کنید در اولین گام کوکی‌های مرتبط با سایتی که شما در دسترسی بهش با ارور 502 مواجه شده‌اید رو پاک کنید. البته بهتره که همه کوکی‌ها رو حذف کنید.
  5. مرورگر رو در حالت ایمن (Safe Mode) مورد استفاده قرار بدید. اجرای مرورگر در حالت ایمن به این معناست که اون رو بدون تنظیمات پیش‌فرض و بدون افزودنی‌های ابزارهای جستجو (add-ons یا extensions) یا برنامه‌های اضافی مثل نوار ابزار اجرا کنید. در مرورگر کروم به حالت ایمن incognito و در فایرفاکس، private گفته میشه.
    اگه هنگام استفاده از مرورگر در حالت ایمن، خطای 502 رخ نداد، به این معنی هست که برخی تنظیمات یا برنامه‌های اضافی علت ایجاد ارور ۵۰۲ هستند. پس به تنظیمات مرورگرتون مراجعه کنید و تنظیمات رو به حالت پیش‌فرض برگردونید و یا اینکه به صورت انتخابی، برنامه‌های اضافی مرورگر رو یکی یکی غیرفعال کنید تا از این طریق بتونید دلیل اصلی بروز خطا رو پیدا کنید و مشکل رو برای همیشه برطرف کنید.
  6. از مرورگر دیگری استفاده کنید. مرورگرهای محبوب عبارتند از کروم، فایرفاکس، اج، سافاری و اپرا.
    اگه موقع استفاده از مرورگر دیگری (غیر از مرورگر اصلی که بیشتر از اون استفاده می‌کنید) پیغام خطای 502 Bad Gateway مشاهده نشد، میشه نتیجه گرفت که علت و منبع بروز مشکل، همون مرورگر اصلی شماست. با فرض اینکه شما توصیه‌های عیب‌یابی ذکر شده در بالا رو انجام داده‌اید، اکنون زمان اینه که مرورگر رو دوباره نصب کنید و ببینید آیا ارور 502 رفع شده یا نه.
  7. آپدیت نرم‌افزاری مایکروسافت رو دانلود کنید. اگه شما دارای نرم‌افزار MS Forefront TMG SP1 نصب شده هستید و هنگام دسترسی به صفحات وب با این پیغام کد خطا یعنی “خطای پراکسی 502” یا “ورود به شبکه انجام نشد” و یا دیگر پیغام‌های مشابه مواجه می‌شید، آپدیت ۱ نرم‌افزار رو برای Microsoft Forefront Threat Management Gateway (TMG) 2010 Service Pack 1 دانلود کنید.
    نکته مهم: راه حلی که در بالا اشاره شد برای همه پیغام‌های خطای پراکسی 502 مشترک نیست و فقط در موارد خاص کاربرد داره. Forefront TMG 2010 نرم‌افزاری تجاری ست که در صورت نصبش باید از این مسئله آگاهی داشته باشید.
  8. رایانه رو دوباره راه‌اندازی کنید. برخی مسائل موقت مربوط به رایانه شما و چگونگی اتصالش به شبکه (به ویژه اگه شاهد بروز خطا هنگام دسترسی به صفحات متعددی هستید) ممکنه سبب بروز خطاهای 502 بشه. در این حالت راه‌اندازی مجدد (Restart) رایانه می‌تونه کمک کننده باشد.
  9. تجهیزات مربوط به شبکه رو راه‌اندازی مجدد کنید. مسائل مربوط به مودم، روتر، سوییچ‌ها و دیگر ابزارهای شبکه ممکنه علت ایجاد خطای 502 Bad Gateway و یا سایر خطاهای 502 باشه. راه‌اندازی مجدد این دستگا‌ه‌ها می‌تونه مفید باشه.
  10. سرویس‌دهنده نام دامنه (DNS) خودتون رو هم در روتر و در رایانه یا دستگاه تغییر دهید. برخی از اشتباهات Bad Gateway به علت بروز مسائل و مشکلات موقتی مربوط به سرورهای DNS هست.
    توجه: سرورهای DNS که در حال حاضر پیکربندی کرده‌اید، احتمالاَ همون‌هایی هستند که به وسیله ارائه‌دهنده خدمات اینترنتِ(ISP) شما به طور خودکار اختصاص یافته است؛ مگر اینکه شما قبلاَ اون‌ها رو تغییر داده باشید. خوشبختانه شماری از سرورهای DNS مفید برای استفاده وجود داره که می‌تونید از بین اون‌ها مورد مناسب رو انتخاب کنید. این لینک سرورهای DNS رایگان و مفید رو جهت انتخاب از سوی شما معرفی می‌کنه.
  11. با وب‌سایت مورد نظر تماس بگیرید. اگه از طریق سایت downforeveryoneorjustme.com مطمئن شدید که مشکل سراسری هست، می‌تونید از طرق مختلف (مثلا شبکه‌های اجتماعی) به مدیران سایت اطلاع بدید که ارور 502 ایجاد شده. البته این احتمال وجود داره که مدیران وب‌سایت که در حال رفع علت خطای 502 Bad Gateway هستند، نسبت به آگاهی دادن به مخاطبانشون در مورد علت بروز مشکل علاقه‌مند نباشند. 🙄
    نکته جالب: در توییتر  معمولا  زمانی که یک سایت به طور کامل Down یا به اصطلاح خوابیده میشه (به ویژه اگه سایت Down شده جزو سایت‌های محبوب و پرمخاطب باشه)، مملو از بحث‌هایی در قالب توییت میشه و اگه مثلا شما به چنین مشکلی در سایت‌های بزرگ مثل دیجی کالا برخوردید، می‌تونید به این شبکه‌ها سر بزنید و با یک جستجوی ساده به اطلاعات لازم درباره خطاهای اخیر در اون سایت می‌رسید. مثلا میشه از هشتگ‌هایی مثل  #websitedown در توییتر برای پیدا کردن یک سایت خاص استفاده کرد. اخیرا زمانی که سایت فیسبوک برای مدت کوتاهی Down شد، هشتگ facebookdown در این شبکه اجتماعی مورد استفاده زیادی قرار گرفت. یا سایت آمازون هم در این شبکه اجتماعی مورد هدف کاربران قرار گرفته و با هشتک amazondown توییت‌های بسیاری رو می‌بینیم. در واقع این روش، ترفندی عالی برای اطلاع از وضعیت دیگر سایت‌ها (به جز خود توییتر) است.
  12. با ارائه‌دهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرید. اگه مرورگر، رایانه و شبکه شما همگی در حال کار کردن هستند و وب‌سایت مورد نظرتون گزارش میده که سایت برای اون‌ها در حال کار کردنه، دلیل مشکل 502 Bad Gateway می‌تونه به خاطر مسائل مربوط به شبکه باشه که طبیعتاَ ارائه‌دهنده خدمات اینترنتِ (ISP) شما در این زمینه باید پاسخگو باشه.
  13. بعدا مراجعه کنید. در این مرحله از عیب‌یابی (که شما انجام داده‌اید)، پیغام ارور 502 Bad Gateway به طور قطع مسئله‌ای محسوب میشه که ممکنه ناشی از ارائه‌دهنده خدمات اینترنتِ (ISP) و یا شبکه وب‌سایت باشه؛ حتی ممکنه چنانچه تماس مستقیم گرفته باشید، یکی از این دو برای شما ثابت شده باشه. پس یک راه حل اینه که صبر داشته باشید و زمان دیگری رو برای مراجعه به این سایت در نظر بگیرید.
  14. رفع خطای ۵۰۲ در CDN ابرآروان؛ احتمال داره شما از CDN ابرآروان استفاده کنید (اگه نمی‌دونید CDN چیه، حتما مقاله CDN چیست رو مطالعه کنید) و با خطای 502 Bad Gateway مواجه بشید. در این صورت مشکل می‌تونه از در دسترس نبودن سرور اصلی میزبان سایت باشه. همچنین بلاک شدن درخواست‌ها از سوی فایروال سمت هاست شما، یکی از دلایل احتمالی دیگر هست. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم با هاست در تماس باشید.
    نکته: ممکنه هاستینگ شما و ابرآروان هر دو به درستی کار کنند و مشکلی نداشته باشند، اما سایت شما Down باشه و خطای ۵۰۲ رو نمایش بده. در این صورت این احتمال وجود داره که پیکربندی (کانفیگ) CDN به درستی انجام نشده باشه و بهتره از یه متخصص بخواید این کار رو برای شما انجام بده.
  15. رفع خطای ۵۰۲ در Cloudflare؛ درباره نحوه رفع ارور ۵۰۲ در سایت cloudflare اگه شما مدیریت سرور یا هاست سایتی رو برعهده دارید و با این خطا روبه‌رو شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم جهت برطرف کردن خطا به پشتیبان سرور خریداری شده تیکت ارسال کنید.
    چرا که وقتی چنین خطایی شبیه به تصویر زیر مشاهده میشه، یعنی سایت کلودفلر به خوبی کار می‌کنه و خطا رو تشخیص داده، ولی نتونسته ارتباط مناسبی با سرور سایت شما برقرار کنه.

    502 error cloudflare
    502 error cloudflare

اگه از سایت وردپرسی استفاده می‌کنید و با خطای 502 Bad Gateway مواجه شدید، بهتره اول از سمت هاستینگ مشکل رو پیگیری کنید. همچنین بهتره به ۱۵ روشی که بالا اشاره کردیم توجه داشته باشید و سعی کنید از چند دستگاه و اینترنت مختلف وارد سایت بشید. اما اگه به نتیجه نرسیدید و مشکل برطرف نشد، ممکنه علت ارور ۵۰۲ قالب یا افزونه‌های سایت شما باشه. در این شرایط باید افزونه‌ها رو یکی یکی غیرفعال کنید و بعد از چند ثانیه سایت رو دوباره بارگذاری کنید و ببینید مشکل برطرف شده یا نه. اگه افزونه‌ها مشکلی نداشتند، می‌تونید موقتا قالب رو تغییر بدید تا متوجه بشید آیا مشکل از قالب بوده.

اگه مدیر سایت هستی، این قسمت رو مطالعه کن

به‌عنوان مدیر سایت یا مدیر SEO سایت، شما باید سریع‌تر از کاربران از وجود خطای ۵۰۲ در سایت (یا هر نوع خطای دیگری) آگاه بشید. اگه سئو برای شما مهمه و دوست دارید رتبه‌های بهتری در گوگل داشته باشید تا کاربران بیشتری وارد سایت شما بشن و همینطور اگه دوست دارید تجربه کاربری (UX) بهتری رو برای کاربران‌تون فراهم کنید، بهتره از ابزارهای سئو استفاده کنید تا سایت شما رو مانیتور کنند و انواع خطاهای سئو رو به شما اطلاع بدن.

یکی از بهترین ابزارهای SEO که انواع خطاهای سری 5xx و 4xx رو به همراه ۱۰ها فاکتور مهم سئو بررسی می‌کنه و به شما گزارش میده، میزفا تولز هست. میزفا تولز یه ابزار سئو ایرانی هست که توسط تیم متخصصین میزفا طراحی شده و به شما کمک می‌کنه همیشه از وضعیت سئو سایتتون آگاه باشید و مشکلات اثرگذار روی سئو رو سریعا تشخیص بدید و اون‌ها رو برطرف کنید.

همچنین با میزفا تولز می‌تونید رتبه کلمات کلیدی خودتون و رقباتون رو دائما رصد کنید به محض اینکه افت محسوسی در رتبه کلمات کلیدی داشتید، برای جبران این افت اقدامات لازم رو انجام بدید.

خبر خوب اینه که می‌تونید برای ۷ روز رایگان از امکانات کم‌نظیر میزفا تولز استفاده کنید تا خودتون متوجه بشید چقدر کارها براتون ساده‌تر میشه. بعدش احتمالا تاریخچه بهینه سازی سایتتون رو به قبل و بعد از استفاده از میزفا تولز دسته بندی خواهید کرد. 😉

برای ثبت نام کافیه اینجا کلیک کنید.

جمع بندی

در این مقاله میزفا تقریبا همه اطلاعات ضروری درباره ارور ۵۰۲ رو گفتیم. اگه بازدیدکننده سایت هستید، بهتره به موارد ۱ تا ۱۳ توجه داشته باشید و اگه مدیر سایت هستید، علاوه بر این موارد، از سمت شرکت هاستینگ خودتون مشکل رو پیگیری کنید. اگه از CDN استفاده می‌کنید، به راه حل‌های ۱۴ و ۱۵ هم توجه داشته باشید.
در هر صورت شما تنها کسی نیستید که با خطای 502 مواجه می‌شید. بنابراین تا رفع مشکل باید شکیبایی پیشه کنید. البته در موارد نادری ممکنه این خطا با خطاهای دیگر در سمت سرور هم مرتبط باشه. بنابراین مطالعه خطاهایی نظیر ارور 500 ، ارور 503 ، و مخصوصا ارور 504 که بسیار به خطای 502 شبیه هست هم می‌تونه کمک مناسبی برای رفع مشکلات فراهم کنه.

برای بررسی و مانیتورینگ این خطاها پیشنهاد میشه آموزش search console سایت میزفا رو حتما بررسی کنید.

اینفوگرافیک همه ارورها در یک نگاه

اینفوگرافیک همه ارورها در یک نگاه
اینفوگرافیک همه ارورها در یک نگاه

هنوز مشکل دارید؟! در نظرات مشکل خودتون رو مطرح کنید 🙂

پوریا آریافر
اولین کسب و کار آنلاین خودم رو در فیسبوک راه‌اندازی کردم، سال ۲۰۱۱ یکی از پرتعامل‌ترین صفحات فارسی با ۸۰ هزار فالور فعال رو داشتم. بعد اینکه فیسبوک خالی از کاربر ایرانی شد وارد دنیای شبکه شدم و در انتهای سال ۲۰۱۲ مدرک MCSE مایکروسافت رو دریافت کردم، در حالی که نمره بالا گرفتم ولی کسی به دلیل به خطر افتادن موقعیت شغلی خودش به عنوان کارآموز منو قبول نمی‌کرد، بعدش با شروع دوران خدمت سربازی، مسئول بهینه سازی یک سایت خبری معتبر شدم و سئو یاد گرفتم. در ابتدای سال ۲۰۱۴ تونستم از رتبه ۱۵۰۰۰ به ۴۰۰ الکسا نزدیک کنم، اون زمان الکسا خیلی مهم بود. وارد دانشگاه شدم، به دلیل عدم علاقه به دانشگاه سعی کردم زودتر تمومش کنم و سه ساله در مقطع کارشناسی IT فارغ التحصیل شدم، توی دانشگاه هر کسی منو میدید یاد سئو میوفتاد، در همون سال آخر دانشگاه بزرگ‌ترین کانال تلگرامی IT با ۴۰ هزار عضو رو داشتم، که به مجتمع فنی فروختم تا بتونم تمرکز رو فقط بر روی عشق خودم یعنی سئو بذارم، وقتی کانال تلگرام فروختم حس پرواز بهم دست داد، هرچند درآمد چندین میلیون ماهانه رو از دست دادم ولی دوباره باید مثل گذشته با پوستی نو یک فصلی نو رو میساختم. در این چندین سال فعالیت‌های سئو به شکل تخصصی بنده در قالب پروژه‌های مختلف و آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در دفتر میزفا و دانشگاه علامه طباطبایی تهران صورت ‌گرفته، تجربه بهینه سازی موفقی در بهبود UX و CRO پروژه‌های سئو کسب کردم. در اکثر ابزارهای کاربردی گوگل تسلط کاملی دارم. عاشق کسب تجربه های جدید هستم. راز پیشرفت در هر کاری رو یادگیری و یاددادن می‌دونم و میزفا که در اواخر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد تونست چنین بستر مناسبی رو برام فراهم کنه. همینطور در حال حاضر مدیریت یک تیم ۱۰ نفری از جوانان فعال و پرانگیزه رو در میزفا به عهده دارم. نقد و بازخوردهای سازنده شما، جوهر تلاش‌های مستمر ماست تا یک قدم خودمون بهبود بدیم. منتظریم …

21 نظر

21 پاسخ

  1. سلام. حدود 2 ماه است که سرور سایت مون رو تغییر دادیم به یه سرور دیگه. بعد از اون سرچ کنسول یه سری خطا با URLهای عجیب میده که عکسش رو براتون فرستادم. سرچ کنسول هم فقط میگه ارور 500. تعیین نکرده که 502 هست یا مثلا 503. ارورها به مرور زمان داره زیاد می شه. ممنونم میشم راهنمایی کنید.
    و اینکه آیا این ارور روی رتبه هایی که گرفتم تأثیر داره؟ باعث افت رتبه و دَنس خواهد شد؟

    1. سلام سحر
      می‌تونی این صفحات رو توی مرورگر باز کنی و متوجه بشی دقیقا کدوم خطای ۵۰۰ هست. بعد با توجه به نوع خطا، علتش رو بررسی کنی و برای رفع کردنش اقدام کنی.
      بله اگه صفحات ایندکس باشند، احتمال داره باعث افت رتبه بشه.
      موفق باشی

  2. سلام . وقت بخیر
    برای تصاویر سایتم که به صورت ساب دامین هستند از CDN ابر آروان استفاده کردم اما بعد از فعال سازی، یک سری از تصاویر سایت لود نمیشه و ارور 502 میده، (مثلا داخل صفحه اصلی سایت حدود 20-30 تا عکس لود نشد و باقی عکس ها مشکلی نداشت) به پشتیبان ابر آروان که تیکت زدم گفت مشکل از سمت سرور اصلی هست و مسئول سرور هم میگه مشکل از سمت ابر آروان هست و خلاصه اینکه هیچ کدوم زیر بار نرفتند و مجبور شدم سی دی ان رو غیر فعال کنم، از کجا میتونم بفهمم که مشکل از چه سمتی هست و راهکارش چی هست؟

    فعلا هم از پلن رایگان ابر استفاده می کنم، تا الان برای تست سه مرتبه فعال کردم و هر سه مرتبه این مشکل رو داشته،
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام حمید.
      حتما نباید که یکی مشکل داشته باشه، ممکنه هر دو راست بگن. شاید کنفیگ مناسب نداشته، این موارد رو هم نمیشه همینطوری نظر داد. باید دید، تست کرد بررسی کرد و بعد نظر داد.
      موفق باشی.

  3. سلام خسته نباشید
    من برای سایتم CDN ابر آروان فعال کردم اما سایت بعد ۲۴ ساعت ارور ۵۰۲ میده یا باید هنوز صبر کنم
    NS های آروان رو بر روی دامنه گذاشتم اما نمیاد بالا
    ممنون میشم کمکی کنید

    1. سلام احمدی.
      اگر مطمئن هستید که DNS ها رو به خوبی تنظیم کردید، مورد ۱۴ رو لطفا مطالعه کنید.

  4. خیلی خیلی ممنون از سایت خوبتون خیلی جامع و کامل بود و حتی واسه من که زیاد با این چیزا سروکار ندارم و معمولن خودم پیگیر نمیشم مشکلم قابل حل شد… موفق باشییید.

    1. سلام
      بسیار خوشحال شدیم که تونستید استفاده کنید. موفق باشید.

      1. سلام خسته نباشی دروازه 502خطا هست یعنی خودش برطرف میشه یا باید خودم برم تنطیمات??

  5. سلام میخواستم ازتون تشکر کنم خیلی مفید و خوب بود ممنونم خیلی وقت بود این مشکل رو داشتم

  6. سلام وقتتون بخیر
    سایت من مشکل خطای ۵۰۴ دارد در در صورتی که اصلا قالب و پلاگینی نصب نشده. من با اینترنت خانه و گوشی هم چک میکنم خطای ۵۰۴ می دهد و با. وای فا بعضی اوقات خطای ۵۰۲ و مصرف منابع سایت بالاست ممکنه مشکل از هاست باشه ؟

    1. سلام صدف
      بله میتونه. ولی شما برای اینکه مطمئن بشی بیا دونه دونه افزونه ها رو غیرفعال کن و ببین ایا مشکل حل میشه یا نه. اگر حل نشد به پشتیبان هاستت تیکت بزن.

      1. اصلا افزونه ای نصب نیست روی سایت. فقط وردپرس نصب است به هاستینگ میگم میگن مشکل از اینترنت است من یک سایت دیگه دارم ولی این مشکل رو نداره ممکنه مشکل از هاست باشه درسته ؟

        1. بله میتونه. ب نظرم یک تست کنید تا مطمئن بشید. تغییر هاست داشته باشید بعدش ببینید درست میشه یا نه. میتونه از قالب هم باشه.
          اگر هاست خوب میخواید در منو در بخش “برای شما” من معرفی کردم.
          موفق باشی

          1. بله حتما یک میشه. لطفا سایت من رو بررسی کنید ببنید خطای ۵۰۴ مشاهده می کنید هر چی به هاست میگم میگن مشکلی نیست کن خودم با isp های مختلف چک کردم چند باز که وارد میشی خطا میده.

  7. سلام
    خسته نباشید
    ارور 502 میده ، همه کارهایی که بالا گفتین کردم درست نشد

    1. سلام علیرضا. ما هم هر چی بلد بودیم گفتیم.
      ممکنه درست انجام نمیدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=