دستور while و do…while در PHP

دستور while و do...while در php
دستور while و do...while

آموزش طراحی سایت با PHP – حلقه while و  do…while

سلام به همراهان همیشگی آموزش پی اچ پی به زبان ساده . در جسله ی قبل به انواع حلقه ها در PHP پرداختیم و امروز در ادامه جلسه پیش ، ساختار دستور while و do...while در php را شرح خواهیم داد.

 حلقه while

همانطور که گفته شد این دستور برای پیاده سازی حلقه های نامعین به کار می رود و حلقه تا زمان غلط شدن شرط ادامه خواهد یافت .

 

ساختار دستور while

 while (condition is true) {
    code to be executed;
}

در صورت درست بودن شرط (condition) دستورات (code) اجرا خواهند شد. در این حالت حداقل اجرای دستورات می تواند صفر باشد یعنی؛ در اولین بررسی شرط غلط باشد .

در مثال پایین تا زمانی که متغیر x  مقداری کمتر از 5 داشته باشد ، عبارت “:The number is” به همراه مقدار متغیر x چاپ می شود .

<?php  
$x = 1;
 
while($x <= 5) {
  echo "The number is: $x <br>";
  $x++;
} 
?>

خروجی دستور بالا:

دستور while
خروجی دستور while

 حلقه do…while

این حلقه نیز مانند دستور قبل برای پیاده سازی حلقه های نامعین به کار می رود . با این تفاوت که ابتدا دستورات یک بار اجرا می شوند و سپس شرط بررسی می شود .

 

ساختار دستور do…while

do {
    code to be executed;
} while (condition is true);

در تکه کد زیر ابتدا عبارت  “:The number is” به همراه مقدار متغیر x چاپ می شود. سپس به مقدار x  یک واحد اضافه می شود و سپس شرط بررسی و در صورت صحیح بودن حلقه ادامه می یابد.

<?php 
$x = 1;
do {
    echo "The number is: $x <br>";
    $x++;
} while ($x <= 5);
?>

خروجی دستور بالا:

دستور do while
خروجی دستور do while

 

سوال مهم:

فرق while با do while چیست

تنها تفاوت حلقه do while با while است که در حلقه do while شرط بعد از اجرا شدن کدها بررسی میشه بنابراین در حلقه do while کدهای داخل بلاک حداقل یک بار اجرا خواهند شد.

 

امیدوارم که این جلسه از آموزش php براتون مفید باشه . درصورتی که سوال و یا نظری در این باره داشتید میتونید برامون در بخش نظرات ثبت کنید . با ما در جلسات آینده همراه باشید.

منبع مثال‌ها از W3schools

فیلم آموزشی asp.net core 2

نسرين ولی خانی
کارشناسي نرم افزار علاقمند به برنامه نويسی

فیلم آموزشی asp.net core 2

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=