ارور 401 unauthorized چیست؟

نحوه رفع حطای 401
نحوه رفع حطای 401

از سری کدهای HTTP status قصد داریم درباره کد 401 صحبت کنیم کدی که در اکثر مرورگرها معنا میده و از سری خطاهای 4XX محسوب میشه. خطاهای مربوط به ارور 401 unauthorized  غالباَ در هر وبسایتی به ویژه وب‌سایت‌های بزرگ، تغییر می‌کنه؛ یعنی سفارشی‌سازی میشه و ممکنه اسم‌های مختلفی داشته باشه. بنابراین حواستون باشه که این خطا ممکنه به شکل‌های مختلف ظاهر بشه که متداول‌ترین اون‌ها شامل موارد زیر هست:

  • “401 unauthorized”
  • “Authorization Required”
  • HTTP Error 401 – Unauthorized”

خطای 401 unauthorized در پنجره مرورگر اینترنت، همانند دیگر صفحات وب نمایش داده میشه. در این مقاله از میزفا، ابتدا علت ارور ۴۰۱ رو می‌گیم و سپس روش برطرف کردن خطای unauthorized 401 رو آموزش می‌دیم.
تا پایان با ما همراه باشید و اگه سوالی داشتید، تو قسمت نظرات مطرح کنید.

علت خطای 401 unauthorized چیست؟

همون‌طور که گفتیم، خطای 401 یک کد وضعیت HTTP هست و به این معناست که صفحه‌ای که شما در تلاش برای دستیابی به اون هستید، قابل بارگذاری نیست مگر اینکه در ابتدا با یک شناسه کاربری و رمز عبور معتبر، وارد سایت (login) بشید.

اگر با وجود لاگین کردن (ورود به وب‌سایت) همچنان با خطای 401 unauthorized مواجه می‌شوید، به این معناست که اکانت (حساب کاربری) که شما با اون وارد سایت شده‌اید، به دلایل مختلفی نامعتبر است.

نحوه رفع خطای 401 unauthorized در سایت

  • خطاهای (احتمالی) موجود در URL رو بررسی کنید. ممکنه دلیل خطای 401 unauthorized این باشه که نشانی اینترنتی وب‌سایت (URL) رو اشتباه تایپ کرده‌اید یا اینکه لینکی که (برای دسترسی به وب‌سایت) روی اون کلیک می‌کنید، شما رو به نشانی اینترنتی اشتباهی ارجاع میده (مثلا ریدایرکت ۳۰۱ انجام میشه) و یا اینکه با کلیک بر روی لینک، فقط کاربران مجاز، قادر به دسترسی به وب‌سایت هستند. (یک سوال غیرمرتبط، اما خیلی مهم درباره این موضوع از شما بپرسم؛ به نظر شما در سئو چه نوع url بهتر است؟ کدوم؟ url فارسی یا انگلیسی)
  • اگه از درست بودن URL اطمینان دارید، به صفحه اصلی وب‌سایت مراجعه کنید و لینکی که نوشته باشه Secure Access یا Login رو جستجو کنید. وقتی که این صفحه رو پیدا کردید، اکانت‌تون رو مورد ارزیابی قرار بدید و اطلاعات ورود به سایت رو وارد کنید. به عبارتی شما باید دسترسی به سایت رو دوباره امتحان کنید. اگه اکانت شما فاقد اعتبار هست، دستورالعمل‌های تدارک دیده شده در وب‌سایت رو برای راه‌اندازی و ایجاد یک حساب کاربری جدید دنبال کنید (مثلا شاید لازم باشه دوباره اشتراک خریداری کنید) و یا با مدیر سایت تماس بگیرید.
  • اگه مطمئن هستید که سایت مورد نظر نیازمند کسب مجوز نیست، امکان داره ارور 401 صرفا یک اشتباه باشه. در این صورت بهتره با مدیر سایت و یا دیگر مسئولان سایت مربوطه تماس گرفته و اون‌ها رو نسبت به این مشکل آگاه کنید. مدیر وب‌سایت بسیاری از سایت‌ها از طریق پست الکترونیکی (ایمیل) و به صورت nameadmin@mizfa.com که به جای عبارت nameadmin نام حقیقی سایت جایگزین میشه، قابل دسترس هستند. همچنین می‌تونید سایر اطلاعات تماس با اون مجموعه رو از صفحه تماس با ما پیدا کنید.
  • خطای 401 همچنین می‌تونه بلافاصله پس از اینکه به سایت وارد شدید رخ بده که ممکنه حاکی از این باشه که وب‌سایت مورد نظر، نام کاربری و رمز عبور شما رو دریافت کرده، اما مسئله‌ای در رابطه با اون‌ها (نام کاربری و رمز عبور) وجود داره که نامعتبره (به عنوان مثال، رمز عبور شما نادرسته). در این صورت فرایندهای مختلفی که در وب‌سایت جهت دسترسی مجدد به سیستم وجود داره (مثلا فراموشی رمز عبور) رو دنبال کنید.

اگه به دنبال اطلاعات بیشتری درباره خطای هستید این مقاله خوبی در زمینه مشکل 401 است.

اینفوگرافیک همه ارورها در یک نگاه

اینفوگرافیک همه ارورها در یک نگاه
اینفوگرافیک همه ارورها در یک نگاه

جمع بندی و نکته مهم برای مدیران سایت

اگه مدیر سایت هستید، خیلی مهمه که به تمام خطاهای سایت که ممکنه روی سئو اثر منفی داشته باشند توجه داشته باشید. شما باید قبل از اینکه مخاطبان فعلی و مشتریان احتمالی‌تون و یا ربات گوگل متوجه خطاها بشن، از اون‌ها آگاهی پیدا کنید و برطرفشون کنید.

مثلا اگه وردپرسی هستید، درصورتی که با خطای ۴۰۱ مواجه شدید و نمی‌دونید علتش چیه، یه راه حلش اینه که افزونه‌ها رو یکی یکی غیرفعال کنید تا متوجه بشید مشکل از کجا بوده. اما موضوع مهم‌تر از رفع ارورهای سایت، پیدا کردن اون‌هاست. شما نمی‌تونید هر روز تمام صفحات سایت رو دونه دونه بررسی کنید و ببینید کدوم صفحات خطای 4xx و کدوم صفحات ارور 5xx دارند. اینجاست که استفاده از ابزارهای SEO اهمیت پیدا می‌کنه.

ما توی پروژه‌های سئو میزفا، از ابزار سئو ایرانی استفاده می‌کنیم که متوجه خطاهای سئو بشیم و اون‌ها رو سریع‌تر برطرف کنیم. در غیر این صورت، این خطاها اثر منفی روی صفحات سایت و رتبه‌های کلمات کلیدی در گوگل می‌ذاره و تمام زحمات شما رو بر باد میده. برای همین شدیدا بهتون توصیه می‌کنیم از ابزارهای خوب کمک بگیرید تا از وضعیت سایتتون آگاه باشید و نتایج بهتری برای کسب‌وکار اینترنتی‌تون رقم بزنید.

سعی کردیم در این مقاله میزفا در جهت تکمیل مقالات آموزشی seo به شما کمک کنیم مشکلات سایتتون رو برطرف کنید. به امید اینکه در عمل مورد استفاده شما دوستان عزیز قرار بگیره. اگه سوالی براتون پیش اومده، در قسمت نظرات مطرح کنید تا پاسخگو باشیم.

پوریا آریافر
اولین کسب و کار آنلاین خودم رو در فیسبوک راه‌اندازی کردم، سال ۲۰۱۱ یکی از پرتعامل‌ترین صفحات فارسی با ۸۰ هزار فالور فعال رو داشتم. بعد اینکه فیسبوک خالی از کاربر ایرانی شد وارد دنیای شبکه شدم و در انتهای سال ۲۰۱۲ مدرک MCSE مایکروسافت رو دریافت کردم، در حالی که نمره بالا گرفتم ولی کسی به دلیل به خطر افتادن موقعیت شغلی خودش به عنوان کارآموز منو قبول نمی‌کرد، بعدش با شروع دوران خدمت سربازی، مسئول بهینه سازی یک سایت خبری معتبر شدم و سئو یاد گرفتم. در ابتدای سال ۲۰۱۴ تونستم از رتبه ۱۵۰۰۰ به ۴۰۰ الکسا نزدیک کنم، اون زمان الکسا خیلی مهم بود. وارد دانشگاه شدم، به دلیل عدم علاقه به دانشگاه سعی کردم زودتر تمومش کنم و سه ساله در مقطع کارشناسی IT فارغ التحصیل شدم، توی دانشگاه هر کسی منو میدید یاد سئو میوفتاد، در همون سال آخر دانشگاه بزرگ‌ترین کانال تلگرامی IT با ۴۰ هزار عضو رو داشتم، که به مجتمع فنی فروختم تا بتونم تمرکز رو فقط بر روی عشق خودم یعنی سئو بذارم، وقتی کانال تلگرام فروختم حس پرواز بهم دست داد، هرچند درآمد چندین میلیون ماهانه رو از دست دادم ولی دوباره باید مثل گذشته با پوستی نو یک فصلی نو رو میساختم. در این چندین سال فعالیت‌های سئو به شکل تخصصی بنده در قالب پروژه‌های مختلف و آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در دفتر میزفا و دانشگاه علامه طباطبایی تهران صورت ‌گرفته، تجربه بهینه سازی موفقی در بهبود UX و CRO پروژه‌های سئو کسب کردم. در اکثر ابزارهای کاربردی گوگل تسلط کاملی دارم. عاشق کسب تجربه های جدید هستم. راز پیشرفت در هر کاری رو یادگیری و یاددادن می‌دونم و میزفا که در اواخر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد تونست چنین بستر مناسبی رو برام فراهم کنه. همینطور در حال حاضر مدیریت یک تیم ۱۰ نفری از جوانان فعال و پرانگیزه رو در میزفا به عهده دارم. نقد و بازخوردهای سازنده شما، جوهر تلاش‌های مستمر ماست تا یک قدم خودمون بهبود بدیم. منتظریم …

4 نظر

4 پاسخ

  1. سلام
    چطوری میشه بعضی از صفحاتم رو به صورت دستی به کد 401 دربیارم ؟
    این برام مهمه

    1. سلام
      اگر وردپرس هست به کمک افزونه یوست. اگر اختصاصی هست باید برنامه نویسی بشه.

  2. سلام نام کاربری و رمز عبور درسته ارور 401 میده سایت رو خودم زدم ولی نمیدونم چرا این اتفاق افتاده احتمال داره از بروز رسانی های وردپرس باشه ، البته قبل از این ارور همه چی کار میکرد الان اینجوری شد

    1. سلام
      مراحلی که باید انجام بدید رو داخل مقاله نوشتیم. در کل اگر حل نشد پیشنهاد میشه دونه دونه افزونه ها رو از طریق کنترل پنل غیرفعال کنید و بعد هر بار تست کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=