سئو در اینستاگرام

سئو کردن صفحه در اینستاگرام

بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال به صورت ماهانه در اینستاگرام instagram و از طرفی پرطرفدار ترین شبکه اجتماعی در ایران، دلیل خوبی برای خواندن کامل این مقاله جذاب و البته مهم است.

دوستان گرامی توجه داشته باشید که فعالیت حرفه ای من در زمینه سئو SEO است و اشراف کامل و تخصصی به شبکه های اجتماعی را ندارم و این مقاله صرفا تجربیات بنده است و تمایل داشتم با نگاهی متفاوت به یکی از شبکه های اجتماعی پرطرفدار ایران بپردازم.

در این مقاله جذاب قصد داریم در قالب آموزش ترفندهای حرفه ای اینستاگرام، سئو کردن محتواهای موجود پیج‌مان را هم در این شبکه اجتماعی بیاموزیم. نکات جالب همانند اینکه چطور در اینستاگرام همانند سئو بک لینک مناسب و باکیفیت بگیرید و یا چطور محتوا با کلمات کلیدی مناسب تولید کنیم و یا نحوه آنالیز و دریافت ترافیک واقعی چطور است؟ چطور در اینستاگرام احتمال پنالتی شدن صفحه همانند پنالتی در گوگل وجود دارد و نکات مهم و جذاب دیگر که در ادامه مقاله میزفا مشاهده خواهید کرد.

البته بهینه سازی در همه موضوعات به شکل‌های مختلفی موجود است، به عنوان مثال بهینه سازی شبکه های اجتماعی (SMO)، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) ، بهینه سازی تجربه انسانی (HEO) و … ولی هدف اصلی ما ارتباط بین سئو با شبکه‌های اجتماعی است.

اگر نمی‌دانید سئو یا SEO چه چیزی است پیشنهاد میکنم قبل از خواندن این مقاله، پست مربوط به سئو چیست را بخوانید.

مقدمه

 

برای چه نوع کسب و کاری سود آور است

به نظر بنده اینستاگرام برای هر کسب و کاری سودآور نیست، ولی به معنای این نیست که نباید در آن فعالیت کرد. به شکل کلی برای کسب و کارهای B2C یعنی کسب و کارهایی که ارتباط مستقیم با مصرف کننده (مشتری نهایی) دارند، بهتر است. البته برای کسب و کارهای B2B که مشتری آن‌ها شرکت‌ها و کسب و کارهای دیگر هستند، داشتن صفحه اینستاگرام نیز پیشنهاد می‌شود، هر چند باید به دنبال مخاطب های خاص خودشان باشند تا بتوانید حداقل استفاده یعنی “آگاهی از برند” را پیش ببرید.

برای توسعه برند خود نیاز به شبکه های اجتماعی دارید و فعالیت در انواع شبکه های اجتماعی همانند داشتن شعب در شهرهای مختلف است. چرا که هر شبکه اجتماعی مخاطب های منحصربه‌‌فرد خود را دارد. فعالیت مناسب در این نوع شبکه ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید سرنخ‌های (Lead) مناسب و کافی در زمان کوتاه دریافت کنید. هر چند جمع آوری سرنخ‌ها شروع کار می‌باشد و نحوه استفاده صحیح آن‌ها و پیاده سازی استراتژی مناسب می‌تواند اثربخشی این سرنخ‌ها را دوچندان کند.

 

آمار

طبق آمار رسمی اینستاگرام به آدرس business.instagram.com بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال در یک ماه دارد و ۵۰۰ میلیون اکانت فعال روزانه که اینستاگرام شان را چک می‌کنند که از این مقدار نزدیک به ۴۰۰ میلیون آن استوری‌ها را هم بررسی می‌کنند.

آمار اینستاگرام
آمار اینستاگرام

 

اکانت بازاریابی در اینستاگرام

تقریبا ۳ سال پیش در سال ۲۰۱۶ اینستاگرام از اکانت Business خود رونمایی کرد و کمک شایانی در بهبود بازاریابی در درون این اپلیکیشن ایجاد کرد. با استفاده از این اکانت شما می‌توانید آمار دقیق تعداد بازدیدهای هر پست، تعداد کسانی که پست شما را در اینستاگرام Save کرده‌اند و یک سری از داده‌های باارزش که هر کدام در نوع خود می‌تواند اثربخشی مناسبی در ادامه مسیر صفحه ما باشد.

با داشتن اطلاعات دقیق و جامع می‌توانید یک استراتژی خوب برای این شبکه اجتماعی یعنی اینستاگرام ایجاد کنید، مثلا چه تعداد کاربران زن یا آقا هستند و یا چه نوع پست‌هایی بیشترین فالوور را برای من داشته است؟ از کدام شهرها بیشترین بازدید و لایک را دارید؟ و همه این موارد کمک می‌کند تا بتوانید پست و محتوای مناسب در زمان مناسب درج کنید.

تمام این قابلیت‌ها در اکانت بیزینس Business اینستاگرام موجود است و در اکانت پرسونال و یا شخصی، چنین آمارهایی را نمی‌توان مشاهده کرد.

 

سئو در اینستاگرام

در ادامه قصد داریم به معرفی برخی ویژگی‌های اینستاگرام بپردازیم و سپس شباهت آن در سئو را بیان کنیم. درواقع شما در  آموزش اینستاگرام به صورت حرفه ای، نحوه بهینه سازی و بهبود، پست‌ها و صفحه اینستاگرام خود را می‌آموزید تا بهتر و بیشتر دیده شوید، همان کاری که هدف سئو است. به عبارت دیگر ارتباط بین SMO با SEO را نشان خواهیم داد.

همان طور که در گوگل الگوریتم‌های بسیاری وجود دارد تا بتواند بهترین نتیجه را نشان دهد، در اینستاگرام هم بسیاری الگوریتم وجود دارد که در تلاش هستند تا بهترین عملکرد را به جا بگذارند. و به نظر بنده هدف اول و اخر همه این الگوریتم ها بهبود تجربه استفاده کاربران از آن نرم افزار است.

اصطلاحات و کیوردها در اینستاگرام
پیشنهاد می‌شود قبل از خواندن مقاله این عکس را یک مرور کنید.

 

 

Like و Backlink

به نظر من لایک شدن در اینستاگرام شبیه به گرفتن بک لینک است. زمانی که شما از سایت‌های معتبر لینک دریافت می‌کنید اثر بسیار قوی تری دارد تا گرفتن ۱۰۰ ها لینک از سایت‌های غیرمعتبر و یا غیرمرتبط. حال در اینستاگرام زمانی که پست شما توسط صفحه‌ای که دارای فالوورهای بسیاری است لایک می‌شود احتمال دیده شدن و ارتقای آن بیشتر از زمانی است که صفحات با فالوور کمتر لایک کنند.

به همین منظور در برخی گروه‌های خصوصی، ادمین‌های اینستاگرام با فالوور بالا عضو هستند و زمانی که یکی از آن‌ها پستی درج می‌کند، سایر ادمین ها اقدام به لایک و یا کامنت گذاشتن در پست می‌کنند. امری که در برخی استراتژی های لینک سازی در بین متخصصین سئو رخ می‌دهد.

هر چند این نوع سناریو به این صورت دارای یک سری مشکلاتی است و باید به شکل هوشمندانه تر پیاده سازی شود چرا که گاهی ممکن است با تکرار زیاد به جای داشتن اثر بخشی مثبت، اثرات منفی و یا خنثی داشته باشد.

 

Page name و Site name

نام صفحه و ایدی صفحه به ترتیب همانند نام سایت و دامنه سایت می‌باشد. به خاطر داشته باشید که نام صفحه که اصولا همان نام برند شما می‌باشد باید به شکلی باشد که بتواند به مشتری در راحت تر سپردن آن کمک کند. همینطور نام صفحه با ایدی صفحه همخوانی داشته باشد.

یک نام برند خوب حتما نیاز نیست که به کاربران شما بگوید که شما چه نوع خدماتی را ارائه می‌دهید، نامی که راحت به ذهن سپرده شود و در درون یک داستان به وجود بیاید می‌تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد.

نکته دیگر آنکه راحت خوانده شود، راحت نوشته شود تا در نهایت توسط کاربران راحت پیدا شود. همینطور سعی کنید ایدی همه شبکه‌های اجتماعی را همانند نام برند کنید. به کمک سایت knowem.com می‌توانید یک ایدی ID واحد در شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید. به نظر من هر چه این ایدی به دامنه سایت نزدیک تر باشد، بهتر است.

 

Bio و Title

من Bio بیو اینستاگرام را به عنوان های پست‌های در سایت شبیه می‌دانم. وقتی کاربری در گوگل سرچ می‌کند باید برای او توضیح دهید که قرار هست چه نیازی از او رفع کنید و رفع نیاز با واقعیت موجود در داخل سایت شما همخوانی داشته باشد، به عبارت دیگر محتوای داخل صفحه متناسب با آن نیاز باشد.
در بیو اینستاگرام هم باید گفته شود که چه دلیلی دارد کاربران صفحه شما را فالوو کنند؟ (البته در صفحه اینستاگرام میزفا برخی از نکات این صفحه رعایت نشده و به دنبال نیروی قوی برای سوشال هستیم ولی در پروژه‌های سئو سعی میکنیم حداکثر موارد را رعایت کنیم)

اگر چه بیو اینستاگرام قابلیت‌های بیشتری دارد و اگر قصد دارید کاربران خود را در صفحه پروفایل خود بیشتر نگه دارید، می‌توانید از برچسب Hashtag در بیو استفاده کنید. مثلا اگر تخفیف ویژه و فروش ویژه دارید پیشنهاد می‌شود یک برچسب منحصربه فرد ایجاد کرده و در بیو درج کنید تا کاربران با زدن برچسب به راحتی بتوانند پست‌های هدف شما را پیدا کنند، و یا اگر یک صفحه دیگر در اینستاگرام دارید که مربوط به برند شما می‌باشد می‌توانید ایدی اینستاگرام آن را در بیو تگ کنید.
دوست بنده در زمینه عکس نوشته در اینستاگرام فعالیت حرفه ای انجام می‌دهد و صفحه او بالای ۲۰۰ هزار نفر فالوور دارد. یک صفحه عکس نوشته مخصوص دختران دارد و یک صفحه مخصوص پسران، در صفحه بیو عکس نوشته دختران ایدی صفحه عکس نوشته پسران را تگ کرده تا اگر کاربری از هر جنسی وارد هر صفحه ای شد آنها را از دست ندهد. این خود یک مسیر روشن برای کاربران می‌سازید و از طرفی نرخ تبدیل بازدید به فالوور را بهبود می‌دهد.

شاید بسیاری از این موارد را برخی‌ها رعایت نکنند، مثلا صفحه اینستاگرام امیر تتلو خواننده ایرانی که اکثر دوستان آشنا هستند. او ممکن است یک بار درباره دیوار صحبت کند، یک بار درباره حجاب صحبت کند و یک بار درباره دلار حرف بزند، و اگر تمایل داشت درباره موسیقی صحبت می‌کند. این موارد نادر که هیچ گونه هدف روشنی را دنبال نمی‌کنند در حیطه صحبت های ما نیستند و این نوع صفحات همانند باد می‌مانند. زود می‌آیند و زود می‌روند.

 

Explore و SERP

حتما بر روی دکمه جستجو اینستاگرام زده‌اید، به آن صفحه Explore گویند، پست‌های این قسمت اصولا براساس لایک و کامنت‌های واقعی و همینطور براساس رفتار فالوورهای شما چیدمان می‌شود. به عبارتی اینستاگرام سعی می‌کند به شکل هوشمند علاقه شما را بفهمد و براساس آن پست‌هایی که احتمال دارد به آن‌ها علاقه داشته باشید را نشان دهد. و این کار اینستاگرام چه معنایی دارد؟ معنای بهبود تجربه کاربری، درواقع بعید است در هر قدم این شرکت‌های بزرگ بهبود تجربه کاربری را مشاهده نکنید. برویم سر اصل مطلب.

اعتبار صفحه مهم تر از علاقه کاربر است، به عبارتی قبل از مهم بودن علاقه شما، معتبر بودن آن صفحه هم نقش مهمی دارد. همان طور که گوگل در SERP چنین رفتاری را در برابر سایت‌ها دارد. و زمانی که شما در نتایج گوگل جستجو انجام می‌دهید، نتایج کم کم به سمت شخصی سازی شده پیش می‌رود، یعنی کلماتی که قبلا جستجو کرده‌اید را می‌توانید مشاهده کنید و یا سایت‌هایی که قبلا مشاهده کردید را به احتمال زیاد در نتایج شما رتبه بهتری خواهند گرفت.

جذب کاربر جدید و هدفمند یکی از مهم ترین ویژگی‌های نتایج گوگل می‌باشد و اگر پست شما در صفحه Explore اینستاگرام باشد همین موضوع اتفاق می‌افتد و شانس دریافت فالوور بیشتر که به موضوعات شما علاقه‌مند است، دوچندان می‌شود. و این فرصت ویژه‌ای است که اینستاگرام به شما می‌دهد، همان طور که گوگل در نتایج به سایت شما ممکن است چنین فرصتی را به لطف SEO بدهد.

هوشمند بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های الگوریتم‌های اینستاگرام و گوگل در سرچ است. زمانی که من در جستجوی نتایج به اشتباه عبارت تیم باشگاهی یوونتوس را سرچ کردم “uventus” جدا از آنکه این الگوریتم عبارت صحیح را خودش پیدا می‌کند، از بین هزاران صفحه واقعی و فیک، صفحه رسمی این باشگاه را در نتیجه اول جستجوی من نشان می‌دهد. البته بنده طرفدار تیم یوونتوس نیستم و علاقه بسیاری به تیم باشگاهی آث‌میلان دارم 🙂

هوشمند بودن سرچ اینستاگرام

 

Search و Search

در سرچ اینستاگرام که در قسمت Explore تعبیه شده، شما می‌توانید مکان، اسم فرد و یا برچسبی را جستجو کنید، به عبارتی انواع کیورد برای سرچ کردن دارید، همانند گوگل که اگر مکانی (لوکیشن Location )  را جستجو کنید شکل نتایج برای شما متفاوت خواهد بود.

یک آزمایش انجام دهید، در دو اکانت مختلف یک عبارت یکسان را در سرچ اینستاگرام جستجو کنید، به احتمال زیاد نصف نتایج فرق خواهند داشت، همین موضوع در نتایج گوگل هم وجود دارد و براساس تاریخچه جستجوی شما و ای‌پی IP نتایج فرق خواهد داشت.

در اینستاگرام قابلیت پاک کردن تاریخچه جستجو در تنظیمات این نرم افزار وجود دارد و کافی است به قسمت  Clear Search History  بروید.

هر چند تفاوت های بسیاری در جستجوی اینستاگرام و گوگل وجود دارد، به عنوان مثال شما اگر جمله‌ای را در اینستاگرام جستجو کنید به احتمال زیاد نتیجه‌ای را پیدا نخواهید یافت. چرا که ماهیت این شبکه اجتماعی تصویر محور است و در پست‌ها عکس و یا ویدیو مشاهده می‌کنید و اگر متنی در پست وجود نداشته باشد به احتمال زیاد آن پست امکان نمایش در نتایج را ندارد، مگر لوکیشن عکس مشخص شده باشد.

 

Location و Local SEO

زمانی که من در صفحه اینستاگرام میزفا عبارت “uventus” سرچ کردم یک سری صفحاتی که در ایران زده شده و مربوط به تیم یوونتوس است را نشان می‌دهد. و این نشان دهنده این است که در نتایج اینستاگرام از ویژگی محلی بودن صفحات استفاده می‌کند. همان کاری که گوگل انجام می‌دهد و با تکنیک های سئو محلی می‌توان در مکان‌های مورد نظر رتبه بهتری کسب کرد.

 

Hashtag و Keyword

پست در اینستاگرام بدون متن و هشتگ Hashtag شانس کمتری دارد تا دیده شود. به نظر من اینستاگرام قابلیت تشخیص موضوع عکس درون پست را بدون متن و هشتگ ندارد، بنابراین متن و هشتگ همانند متن و کلمات کلیدی در وبسایت اهمیت بالایی دارند. ولی زمانی که می‌گوییم اهمیت بالایی دارند به معنای آن نیست که باید زیاد استفاده شود. مثل این می‌ماند که بگوییم قرص x برای شمای y مفید است ولی اگر همان قرص را کم بخورید و یا زیاده ‌روی کنید اثرات منفی برای شما خواهد داشت.

بدانید که گذشتن برچسب نامرتبط اثرات بدی بر روی صفحه و پست‌های شما خواهد داشت. حتما دقت کرده‌اید که برخی‌ها برای جذب و دیده شدن (البته به خیال خودشان) از برچسب های پرطرفدار #ایران و یا #دختر #زیبا و … استفاده می‌کنند درحالی که پست آنها ارتباطی با برچسب ندارد و همه این موارد را به نظر بنده اینستاگرام بررسی می‌کند و اینستاگرام اگر بداند که کاربران بعد از جستجو زمان کمی در پست شما سپری می‌کنند و سریع وارد پست دیگر در یک پیج دیگر می‌شوند در آن پست بیشتر می‌مانند و این رفتار را سایرین هم تکرار می‌کنند، اینستاگرام پست شما را به همانند رفتار گوگل به قسمت متروکه خودش انتقال می‌دهد.
در سئو می‌توان با Time on Page این موارد را بررسی کرد، حال شاید ما در اینستاگرام Time on Post داشته باشیم هر چند خودمان نمی‌توانیم آمارش را دریابیم.

من اگر درباره موضوع سئو یک محتوایی در صفحه اینستاگرام میزفا درج کنم هیچ تمایلی به استفاده از برچسب #seo ندارم چرا که محتوای من فارسی هست و از طرفی رقابت بر روی این برچسب بالا هست و شما از هر جنبه ای به این موضوع نگاه کنید متوجه می‌شوید این نوع برچسب گذاری که در پیج های فارسی رواج دارد، و به نظر من کاری کاملا اشتباه هست، این اشتباه بسیار در برچسب گذاری‌های یک وبسایت مشاهده می‌کنید.

تعداد هم مهم هست. سایت‌های دانلود قدیمی را یادتان هست؟ ۱۰۰ ها برچسب کم رنگ درج می‌کردند، هر چند امروزه هم از این نوع سایت‌ها بسیار است.

tag-seo-Adobe-Photoshop-CC

بیشترین هشتگ Hashtag مورد استفاده در هر پست ۳۰ عدد است یعنی بیش از ۳۰ عدد نمی‌توانید برچسب گذاری کنید. هر چند من توصیه نمیکنم از این مقدار هشتگ استفاده کنید. و زیر ۱۰ عدد می‌تواند گزینه مناسبی باشد. حتی برخی‌ها به ۳۰ عدد هم بسنده نمی‌کنند و در کامنت‌ها از برچسب‌ها استفاده می‌کنند 😐

تکرار مصنوعی هم در برچسب‌ها جالب نیست. آیا می‌شود من ۵۰۰ پست در اینستاگرام درج کنم و همه یک برچسب مشترک داشته باشند؟ مگر آنکه برچسب جنبه برند داشته باشد که موردی ندارد. دقیقا همانند سایت که میتوان اسم سایت را در همه صفحات بدون مشکل درج کرد. برخی ها برای مدیریت و دسته بندی پست های اینستاگرام از برچسب استفاده می‌کنند همانند ما که برای دسته بندی مطالب داخلی وبسایت میزفا از برچسب ها استفاده می‌کنیم. درواقع category دسته بندی های بزرگ هستند و برای دسته بندی های کوچک از tag و یا برچسب استفاده می‌کنند.

ابزارهای بسیاری برای پیدا کردن کلمات کلیدی در گوگل است ولی برای پیدا کردن کلمات کلیدی مخصوص اینستاگرام می‌توانید از ابزار کمک keywordtool.io بگیرید. یک قسمت مخصوص اینستاگرام دارد. هر چند کلمات کلیدی در گوگل هم می‌تواند ایده خوبی باشد.

 

Interaction و Behavior

تعامل (Interaction) کاربران نشان دهنده زنده بودن آن کسب و کار است و باید در هر کسب و کاری و در هر اندازه‌ای این تعامل‌ها رصد شوند و همینطور بهبود پیدا کنند. در اینستاگرام امکان ارزیابی تعاملات کاربران نیز وجود دارد هر چند به قدرت ابزارهای آنالیز یک وبسایت نمی‌رسد. تعامل کاربران در یک وبسایت در سئوی آن سایت بسیار اثرگذار است، تعامل‌هایی همانند نظر گذاشتن، به اشتراک گذاشتن و دیدن سایر صفحات و ماندن در سایت و … مواردی که دقیقا در اینستاگرام هم وجود دارد حال با کمی تفاوت.

اشتراک گذاری آدرس سایت در انواع شبکه‌های اجتماعی هم اثر بسیار خوبی بر روی سئو آن وبسایت دارد. در اینستاگرام هم طبیعتا به همین شکل است، و هر چه آن پست نسبت به فالوورهای خودش اشتراک گذاری بیشتری داشته باشد احتمال دیده شدن آن بیشتر است چرا که حاصل اشتراک گذاری یعنی تعامل بیشتر کاربران در قسمت نظرات، لایک و سیو Save اینستاگرام.

حتی اینستاگرام در قسمت Notification که علامت قلب را دارد شرایطی را فراهم کرده که باعث می‌شود کاربران به خودی خود نسبت به دوستان تعامل برقرار بکنند. درواقع قسمت Notification دو قسمت دارد که یکی “YOU” هست که می‌شود فهمید چه کسانی شما را لایک، تگ، کامنت و یا فالوو کرده‌اند، درواقع اینستاگرام در این قسمت هر نوع تعامل با سایر کاربران با شما را نشان می‌دهد. قسمت “Following” هم رفتار دنبال کنندگان شما را نسبت به سایر کاربران و صفحات نشان می‌دهد، قسمتی جذاب برای مچ‌گیری دوستان 😉

آپدیت (۲۳-۸-۱۳۹۸): به تازگی قسمت “Following” در آپدیت‌های اخیر اینستاگرام حذف شده است.

ایجاد تعامل در استوری Story اینستاگرام:
برای برقراری تعامل بیشتر در اینستاگرام می‌توانید از استوری هم استفاده کنید. همانطور که در قسمت آمار اشاره کردم از ۵۰۰ میلیون اکانت فعال روزانه اینستاگرام بیش از ۴۰۰ میلیون آن‌ها استوری‌هایشان را چک می‌کنند. این آمار فوق العاده‌ای است. می‌توانید در استوری سوال و جواب را برای تعامل انتخاب کنید و یا از نظرسنجی استفاده کنید. و یا حتی این تعامل را در بین اینستاگرام و سایت به اشتراک بگذارید و در استوری لینک آدرس وبسایت را قرار دهید. البته باید بالای ۱۰کا عضو داشته باشید تا بتوانید لینکی را در استوری درج کنید. فقط فراموش نکنید که لینک‌ها را هم باید ردیابی کنید و بهتر است از UTM استفاده کنید، اگر نمی‌دانید UTM چیست بعدا به آن اشاره خواهیم کرد.

نکته مهم این است که باید بهترین زمان برای انتشار پست‌های خود را در اینستاگرام پیدا کنید، به نظر من نمی‌توان یک ساعات کلی و مناسب برای همه نوع کسب و کارها مشخص کرد. برای اینکه بهترین زمان انتشار پست را پیدا کنید، پیشنهاد میکنم در ساعات مختلف پست‌هایی که تقریبا یک موضوع را دنبال می‌کنند انتشار دهید و سپس بازخوردها و تعامل‌های کاربران را ردیابی کنید. در این صورت است که شما می‌توانید از نهایت تعامل کاربرانتان استفاده کنید.

تعامل کاربران به شکل آماری در اینستاگرام را می‌توان در صفحات بیزینس در قسمت Insights مشاهده کرد و در وبسایت‌ها می‌توان در ابزار قدرتمند گوگل آنالیتیکس قسمت Behavior مورد ارزیابی قرار داد. اگر اطلاعات بیشتری درباره این ابزار گوگل نیاز داشتید می‌توانید آموزش گوگل آنالیتیکس را مشاهده کنید.

 

Insights و Google Analytics

قسمت Insights که شبیه به ابزار گوگل آنالیتیکس میماند. البته آنالیتیکس کجا Insights اینستاگرام کجا. یک متخصص سئو اصولا از ابزار گوگل آنالیتیکس برای بهبود و بهینه سازی سایت استفاده بسیاری می‌کند و اگر شما قصد دارید در اینستاگرام در فاصله زمانی کمتر دیده شوید باید از قسمت Insights به خوبی استفاده کنید. Insights فقط در صفحات بیزینس فعال است و در صفحات پرسونال شخصی و یا عمومی وجود ندارد.

 insights در اینستاگرام

در insight یک سری اعداد در قالب تعامل را نشان می‌دهد مثل لایک، کامنت و سیو، و حالا اگر این تعداد تقسیم بر تعداد کل فالوورها بکنیم و سپس ضرب در ۱۰۰ کنیم نرخ تعامل یعنی Engagement rate به دست می‌آید. اگر شما در گوگل جستجو کنید “Engagement Rate Instagram” ابزار مفید سایت influencermarketinghub.com به این آدرس نمایش داده می‌شود که می‌تواند برای شما درصد تعامل را بگوید.

میزان تعامل صفحه اینستاگرام میزفا در سمت چپ

بیشترین تعاملی که من در بین صفحاتی که می‌شناختم پیدا کردم مربوط به صفحه آقای مجید حسینی با نرخ تعامل ۱۵ درصد بود اگر شما صفحه‌ای بیشتر از این می‌شناسید که نرخ تعامل داشته باشد حتما در قسمت نظرات مطرح کنید تا با دوستان به اشتراک بگذاریم.

شما در insights می‌توانید تعداد بازدید در روز و همینطور تعداد دیده شدن‌های منحصربه فرد و البته تکراری را مشاهده کنید. شما می‌توانید متوجه شوید که از کدام پست بیشترین فالوور را جذب کرده‌اید و یا اینکه بهترین پست از نظر لایک، نظر و … کدام پست است. آمارهای مربوط به استوری های خود را میتوانید مشاهده کنید و همینطور یک سری داده ها مربوط به کاربران همانند لوکیشن، جنسیت و بازه سنی که همه این داده‌ها می‌تواند در جای خود اثر بخشی مناسبی داشته باشد.

از طرفی ابزار influencermarketinghub می‌توانید یک ابزار عالی برای ارزیابی صفحاتی باشد که قصد تبلیغ آن را دارد و می‌توانید درصد تعامل کاربران آن صفحه را بررسی کنید و یا اگر قصد خرید یک صفحه در اینستاگرام را دارید باز این ابزار بسیار می‌تواند به شما در این امر کمک کند.

 

Reach و User

در Insights اینستاگرام یک پارامتری داریم به نام Reach که تعداد بازدید از اکانت‌های منحصربه‌فرد را نشان می‌دهد. این مقدار شبیه به پارامتر User در ابزار گوگل آنالیتیکس است. البته برای دیدن آمار هر پست Reach در پایین هر پست بر روی View insights کلیک کنید و اگر قصد دارید Reach کلی صفحه را مشاهده کنید بر روی تنظیمات کلیک کنید و سپس Insights انتخاب کنید و Reach یعنی آمار کلی بازدید منحصربه‌فرد از پیج شما را می‌‌توانید مشاهده کنید.

 

impression و impression

تعداد دیده شدن‌ها را impression می‌گویند. impression اینستاگرام شبیه به impression در ابزار قدرتمند سرچ کنسول گوگل است.

همان طور که اشاره کردم تعداد impression یعنی تعداد دفعات دیده شده (شاید یک نفر ۱۰ بار ببیند و ۱۰ تا impression آن پست بخورد). یک پست می‌تواند از قسمت Home و یا Profile و یا Explore نیز Impression بخورد و البته جاهای دیگر هم دارد مثلا از طریق فالوو کردن برچسب ها و یا براساس جستجوی لوکیشن پست شما impression  بخورد. یک راه هم وجود دارد و اینکه شخصی قبلا پست شما را سیو کرده و حالا دوباره آن را ببیند و این باعث می‌شود دوباره impression آن پست بالا برود.

 

Comment و Comment

کامنت و بازخورد کاربران در همه جا اهمیت دارد.

به سئو کامنت توجه می‌کنید؟ بگذارید طبق آمار بگویم که ما در دوره‌های غیرحضوری مـیزفا طبق ابزارهای آنالیز بیشترین کلیکی که کاربران در یک نقطه داشتند بر روی نظرات بوده است.

comment service asp

تقریبا ۳۳ درصد از کاربرانی که وارد ادرس بالا شده‌اند قسمت نظرات را هم مشاهده کرده‌اند. این مورد بر روی سئو می‌تواند اثربخش باشد.

مهم از آن، پاسخ دادن به نظرات است. پاسخ دادن به نظرت کاربران نه تنها باعث بهبود تجربه کاربری و ارتقای آن برند میشود، بلکه به سئو و بهینه سازی آن صفحه هم کمک می‌کند. همین موضوع در اینستاگرام موجود است و وقتی نظرات پست‌های سایت دیجی‌کالا را در اینستاگرام مشاهده می‌کنیم متوجه می‌شویم که چرا نرخ تعامل کاربران در این صفحه بالا است. چرا که پاسخ تمام نظرات را در صفحه اینستاگرام خود این برند قوی ایرانی درج می‌کند. و یا مسابقه هایی که دیجی کالا می‌گذارد و برای تگ کردن دوستانتان شما را تشویق می‌کند. همانند این می‌ماند که من به شما PDF رایگان باارزشی می‌دهم به ازای دریافت ایمیل از شما و یا برای آزاد کردن لینک دانلود باید ابتدا پستی را به اشتراک بگذارید. همه این ترفندها کمک به افزایش نرخ تبدیل می‌کند.

 

IGTV و Youtube

Live یک قابلیت تقریبا جدید در اینستاگرام است. شما در یوتیوب هم می‌توانید ویدیو Live داشته باشید، اگر کمی در حوزه سئو فعالیت کرده باشید حتما می‌دانید که قوی‌ترین شبکه اشتراک گذاری ویدیو که سئو بسیار قوی دارد و خود اصلا یک موتور جستجو به حساب می‌آید، وبسایت یوتیوب است.

Live هم یک ویدیو زنده در اینستاگرام است که می‌توان آن را ۲۴ ساعت ذخیره کرد بعد از برگزاری Live آن را در IGTV درج کرد (Instagram TV). قسمت IGTV شبیه به کانال های ویدیویی در شبکه های اشتراک گذاری ویدیو است. و به مدت ۱۰ دقیقه می‌توان در IGTV ویدیو درج نمود. و یا اصلا می‌توانید یک ویدیو ویرایش شده و حرفه ای به صورت آفلاین در IGTV آپلود کنید. البته اگر اکانت شما در اینستاگرام Verify شده باشد تا ۶۰ دقیقه هم می‌توانند در IGTV ویدیو آپلود کنید.

گاهی مشاهده کردید که اینستاگرام IGTV هایی را به شما پیشنهاد می‌دهد که فکر می‌کند ما به آن علاقه داریم، شبیه به پیشنهادهای یوتیوب میماند.

حتما برای ویدیوهایی که تولید می‌کنید زیرنویس درج کنید. به رشد و ارتقای برند شما کمک شایانی می‌کند.

 

Mass followers و Link farm

یک سری سایت‌ها در بحث سئو هستند که صرفا در آن‌ها لینک موجود است و ارزش محتوایی خاصی ندارند. درواقع اعتبار خود را با لینک‌های بیش از حد خارجی از دست می‌دهند و داشتن چنین لینک‌هایی برای سایتمان به صورت انبوه مشکلات بسیاری را می‌تواند  ایجاد کند. به این سایت‌ها در سئو مزرعه لینک Link Farm گویند. همین موضوع در اینستاگرام هم است، در اینستاگرام Mass followers داریم که به اکانت هایی میگویند که بیش از اندازه فالو کرده‌اند، درواقع به اکانت‌هایی می‌گوید که بالای ۱.۵ کا فالوور داشته باشند.

حال بهتر است ما دنبال کننده‌هایی داشته باشیم که تعداد فالوور کمتری دارند. به هیچ وجه از نرم افزارهای افزایش فالوور فیک استفاده نکنید. جدا از آنکه این نرم افزارها ممکن است اکانت شما را هک بکنند، در بهینه سازی اینستاگرام هم در دراز مدت آسیب بسیاری می‌زنند.

 

Shadowban و Penalty

فالوور فیک و یا لایک فیک شبیه به خرید بک لینک ممکن است اثرات منفی بسیاری داشته باشد. مثلا چطور یک پستی ۲۰ تا impression در اینستاگرام خورده‌ است ولی ۱۰۰ تا لایک دارد؟ اینستاگرام همانند گوگل ممکن است پنالتی کند.

در اینستاگرام پست و یا صفحه شما مورد برخورد قرار می‌گیرد و در گوگل صفحات سایت شما ممکن است پنالتی شوند. به این مورد در اینستاگرام می‌گویند Shadow ban شدن و در گوگل می‌گویند پنالتی شدن سایت. پس وقتی مشاهده کردید که حتی در هشتگ، پیج شما بالا نمی‌آید شبیه به آن هست که در نتایج گوگل و یک کلمه کلیدی سایت شما بالا نمی‌آید.

وقتی برای مدت طولانی زیاد لایک کنید و یا فالوو کنید و یا کامنت بگذارید برای الگوریتم اینستاگرام چه معنی می‌دهد؟ یعنی ربات هستید و یا کار شبیه به ربات را انجام می‌دهد. پس ممکن است پیج شما را به مدت ۱ الی ۱۴ روز صفحه شما را ببندد. هر چند در برخوردهای اولیه شاید فقط اجازه فالوو کردن و یا لایک کردن را به مدت ۱ روز ندهد ولی ادامه دادن این روند نگاه بد اینستاگرام به فعالیت های شما را تشدید می‌کند همانند گوگل که نباید غیرطبیعی لینک خرید، خرید لینک انبوه یکی از پراشتباه ترین کارهایی است که برخی دوستان انجام می‌دهند و یا فعالیت هایی همانند افزایش فیک بازدید که در بهترین حالت اثری بر روی سئو سایت شما ندارد و صرفا باعث ارتقای رتبه الکسا می‌شود.

حال فرض کنیم خدای نکرده شما مورد توجه منفی اینستاگرام شدید، باید چطور از shadowbad خارج شویم؟  باید برای مدتی فعالیت های خاصی را انجام ندهید یا به شکل دیگر انجام دهید، مواردی همانند زیر را رعایت کنید:

  • مثلا برای چند روز پست انتشار ندهید تا کمتر دیده شوید و الگوریتم های اینستاگرام کمتر حساس شوند.
  • سعی کنید Hashtag هشتگ های غیرمرتبط در پست‌های اخیر را حذف کنید و تعداد آن را کمتر کنید.
  • برخی‌ها انقدر هشتگ استفاده می‌کنند که دیگر در پست‌ها جا ندارند و در کامنت‌ها هشتگ استفاده می‌کنند. از این موارد اجتناب کنید.
  • در گروه های تعامل بین ادمین ها سعی کنید برای مدتی فعالیت نکنید.
  • از نرم افزارهای غیررسمی اینستاگرم صرف نظر کنید و آن‌ها را پاک کنید.

اصولا رفع shadowban نزدیک به دو هفته طول می‌کشد و باید صبر داشته باشید. پیشنهاد می‌شود رمز اکانت خود را عوض کنید چرا که ممکن است فعالیت‌های مخرب توسط شما صورت ندهد و سعی کنید از حالت Tow-factor authentication استفاده کنید.

 

 Hypeauditor و Alexa

حتما از اهمیت کاذب رتبه الکسا Alexa.com بر روی سایت‌ها در کشورمان اطلاع دارید، و می‌دانید سایت الکسا وبسایت‌های هر کشور را رتبه بنده می‌کند و همینطور یک رتبه بندی جهانی دارد. هر چند الکسا نسخه حرفه ای ابزار بسیار خوبی است مخصوصا در بحث کلمات کلیدی، ولی ضعف در رتبه بندی صحیح سایت‌ها هم نیز دارد.

ابزار مشابه الکسا در اینستاگرام هم داریم و سایت معروف hypeauditor.com به صفحات اینستاگرام براساس ایران و جهان رتبه بندی می‌کند.

البته زمانی این ابزار به شما رتبه نشان می‌دهد که اخیرا فعال بوده باشید. همینطور این سایت Engagement Rate سایت شما را نشان می‌دهد، البته با داشتن درصد تعامل کاربران شاید بتوان گفت که می‌توانیم میزان بانس ریت یک صفحه اینستاگرام را هم حساب کنیم. هر چند شاید این حرف صحیح نباشد. ولی بی‌راه هم نیست.

البته یک ابزار ایرانی هم رتبه بندی جالبی دارد

رتبه بندی اکانت های ایرانی rank.ascentway.com

پر فالوورترین افراد ایرانی در اینستاگرام

 

البته می‌توانید این لیست را براساس درصد مشارکت مرتب کنید تا به شما صفحاتی از اینستاگرام نشان دهد که مشارک بالایی دارند ولی زمانی که بنده ۱۰ صفحه اول را در این نوع ترتیب بررسی کردم اکثر نظرات فیک و تکراری بودند.

 

سایر شباهت ها

  1. در اینستاگرام یک قابلیتی وجود دارد به نام Nametag Scanner شبیه به بارکد و یا QRcode می‌ماند که در اینستاگرام ادرس صفحه را می‌توان در nametag داد تا دوستان با اسکن به راحتی بتوانند ایدی اینستاگرام صفحه ما را پیدا کنند. این مورد بر روی تجربه کاربری اثر خوبی دارد و اثر خوب در تجربه کاربری یعنی انجام بهینه سازی صفحه اینستاگرام/وبسایت.
  2. آلبوم و یا مجموعه‌ای از عکس‌ها و فیلم‌ها در یک پست را هم کروسل Carousel می‌گویند. در موتور جستجوی گوگل هم به تازگی قابلیتی آمده به نام گوگل دیسکاور (گوگل فید) که شبیه به همین کروسل اینستاگرام است.
  3. به دنبال دکمه CTA در اینستاگرام هستید؟ در پیج بیزینس و قسمت اطلاعات بیزینس، میتوان مکان، تلفن و ایمیل درج کرد در واقع شبیه به تماس با ما است.

پایان

 

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشید بیشترین بهره را از آن ببرید. اگر نکته‌ای درباره مقاله داشتید و یا تجربه‌ای که باعث بالا بردن سطح علمی این مقاله میشود حتما در نظرات مطرح کنید. ارسال نظر از سمت شما حس خوبی به ما می‌دهد 🙂

موفق و پایدار باشید.

پوریا آریافر
اولین کسب و کار آنلاین خودم رو در فیسبوک راه‌اندازی کردم، سال ۲۰۱۱ یکی از پرتعامل‌ترین صفحات فارسی با ۸۰ هزار فالور فعال رو داشتم. بعد اینکه فیسبوک خالی از کاربر ایرانی شد وارد دنیای شبکه شدم و در انتهای سال ۲۰۱۲ مدرک MCSE مایکروسافت رو دریافت کردم، در حالی که نمره بالا گرفتم ولی کسی به دلیل به خطر افتادن موقعیت شغلی خودش به عنوان کارآموز منو قبول نمی‌کرد، بعدش با شروع دوران خدمت سربازی، مسئول بهینه سازی یک سایت خبری معتبر شدم و سئو یاد گرفتم. در ابتدای سال ۲۰۱۴ تونستم از رتبه ۱۵۰۰۰ به ۴۰۰ الکسا نزدیک کنم، اون زمان الکسا خیلی مهم بود. وارد دانشگاه شدم، به دلیل عدم علاقه به دانشگاه سعی کردم زودتر تمومش کنم و سه ساله در مقطع کارشناسی IT فارغ التحصیل شدم، توی دانشگاه هر کسی منو میدید یاد سئو میوفتاد، در همون سال آخر دانشگاه بزرگ‌ترین کانال تلگرامی IT با ۴۰ هزار عضو رو داشتم، که به مجتمع فنی فروختم تا بتونم تمرکز رو فقط بر روی عشق خودم یعنی سئو بذارم، وقتی کانال تلگرام فروختم حس پرواز بهم دست داد، هرچند درآمد چندین میلیون ماهانه رو از دست دادم ولی دوباره باید مثل گذشته با پوستی نو یک فصلی نو رو میساختم. در این چندین سال فعالیت‌های سئو به شکل تخصصی بنده در قالب پروژه‌های مختلف و آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در دفتر میزفا و دانشگاه علامه طباطبایی تهران صورت ‌گرفته، تجربه بهینه سازی موفقی در بهبود UX و CRO پروژه‌های سئو کسب کردم. در اکثر ابزارهای کاربردی گوگل تسلط کاملی دارم. عاشق کسب تجربه های جدید هستم. راز پیشرفت در هر کاری رو یادگیری و یاددادن می‌دونم و میزفا که در اواخر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد تونست چنین بستر مناسبی رو برام فراهم کنه. همینطور در حال حاضر مدیریت یک تیم ۱۰ نفری از جوانان فعال و پرانگیزه رو در میزفا به عهده دارم. نقد و بازخوردهای سازنده شما، جوهر تلاش‌های مستمر ماست تا یک قدم خودمون بهبود بدیم. منتظریم …

61 نظر

61 پاسخ

  1. سلام….سوال ندارم فقط خواستم بگم مقاله کامل و مفیدی بود، مرسی از تلاشتون

    1. سلام سهیلا.
      خیلی ممنونم از اینکه وقت گذاری و نظر ارسال کردی.

  2. سلام
    خسته نباشید
    یک سوالی داشتم پیج اینستاگرام بنده قسمت content interactions منفی هستش قسمت account reach و total falowers مثبت .چه کاری باید انجام بدم تا اون قسمت منفی هم مثبت بشه چون حدود یک ماه پیش مثبت بوده و به تدریج منفی شد.
    یا چه کاری انجام‌دادم که منفی شد
    ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام متین.
      طبیعتا باید نرخ تعامل رو افزایش بدی، مثلا سعی کنی در هر پست یک سری سوالات جذاب و کاربردی بپرسی. محتوای باکیفیت درج کنی و به روز باشه و ۱۰ ها مورد دیگه که باعث میشه content interactions بهبود پیدا کنه.

  3. سلام وقت بخیر
    بنظرتون پیج با محتوای ( نکات مهم برنامه نویسی ) و همچنین ( تبلیغ برای دریافت پروژه ) تو اینستاگرام خوب جواب میده ؟

    1. سلام احسان. اره میتونه جواب بده. نحوه انتشار محتوا و کیفیت اون مهمه

  4. سلام.به نظر شما پیجی که محتوا فان می‌زاره فالو بک بده رو ویوپستاش تاثیر میزاره؟؟

      1. وقتتون بخیر.
        سوالم اینه که محتوا(ویدئو) با کانتنت خوب با قابلیت وایرال رو، چجوری آپلود کنیم که بازدید بیشتری بگیره؟ (یعنی در وافع حیف نشه”عامیانه َش رو گفتم”)
        من برای فعالیت توی یوتیوب تموم برنامه ریزی ها و بیزنس پلن ها و ایجاد کانتنت ها رو انجام دادم، و میخواستم بدونم، چجوری با استفاده از اینستاگرام و حتی خود یوتیوب، بازدید اولین ویدئو هام رو بالا ببرم؟ لطفا تو این زمینه راهنماییم کنید. ممنون؛

        1. سلام علی
          پاسخ این سوال چندین مقاله هست و نمیشه در کامنت ها گفت. سعی میکنیم درباره این موضوع مقاله بنویسیم.

  5. سلام و عرض ادب
    بنده تفاوت impression وreach رو نمیدونستم و مطالب چند سایت رو خوندم اما کامل متوجه نشدم. شما خیلی خوب توضیح داده بودید و به راحتی متوجه شدم.
    ممنون از مطالب خوبتون

    1. سلام. بسیار خوشحالم از اینکه تونستید از مطالب استفاده کنید.
      حضورتون باعث افتخاره.
      موفق باشید.

  6. سلام. ممنون برای مطلب کاملتون
    عذر میخوام سوالم نسبتا بی‌ربطه ولی ممنون میشم پاسخ بدید
    این افرادی که فالو میکنن تا پیجشون دیده بشه و فالو کنیم، ما رو چطور پیدا میکنن؟ با نرم افزار خاصی رباتی چیزی کار میکنن یا روشای دستی استفاده میکنن مثلا میرن فالورای پجای پرطرفدار حوزه خودشونو دنبال میکنن؟
    و ببخشید یه سوال دیگه من پیجای اینستاگرام ایرانی زیادی رو میبینم که تصویرسازیا یا نقاشیای یه پیج خارجی مشخصو تقلید میکنن بدون اینکه فالورشون بدونه این ایده از خودشون نیست و کپیه. حالا من که حوزه فعالیتم هنر نقاشیه آیا راهی وجود داره اگه کسی این کارو با ایده من کرد متوجه بشم؟ میدونم کپی رایت وجود نداره و تقلید زیاده و … اما اقلا در همین حد که مثلا اگه کسی عکس نقاشی مشابه مال من پست کرد من متوجه بشم. وجود داره راهی؟
    تشکر 🙂
    پ.ن: حالا ممکنه مثل جوابی که اکثرا میشنوم بگین کیفیت کار کپی کننده به کیفیت کار تو نمیرسه اما مساله اینجاس که بیشتر ایده‌ی کارامه که به نظر خودم خاص یا جدیده و از نظر تکنیک نقاشی خیلی برای بقیه نقاشا سخت نیست حتی ممکنه اگه ماهر باشن بهتر از منم انجامش بدن

    1. سلام مرضیه.
      اره درسته.
      در کل به نظر من ایده شما حتما نباید مال شما باشه، ایده به نظر من حق نیست. انجام کار و پیاده سازی اون حق هست.
      حالا اگر کسی از نقاشی های شما ایده بگیره کار اصلا بدی هم نکرده. کار بد میشه کپی کردن عین نقاشی شما.
      گوگل بخش عکس داره و وقتی برید میتونید به گوگل یک عکس بدید و گوگل براساس اون عکس دنبال عکس های مشابه میگرده و اینطوری میتونید متوجه بشید کجا عکس شبیه شما هست (البته به شرطی که گوگل اون عکس ها رو دیده باشه)

  7. نکات فوق العاده ای را بیان کردید و به نظرم جامعترین آموزش درباره سئو و بهینه سازی اینستاگرام بود.
    این نکته را هم من باید تاکید کنم که:
    سئو اینستاگرام دو معنی دارد: یکی سئو اینستاگرام در گوگل و دیگری یعنی بهینه سازی پیج اینستاگرام. هدف مورد اول ارتقای رتبه پیج اینستاگرام در گوگل است و مورد دوم مربوط می شود به بهینه سازی پیج یا پروفایل برای بیشتر دیده شده پست ها و افزایش فالوور.

    1. سلام.
      بله و البته هر دو به هم بسیار میتونن کمک کنن و بهینه سازی این دو مورد خیلی مستقل از هم نیست.
      خوشحالم از مقاله استفاده کردید. بازم به ما سر بزنید.
      پایدار باشید.

  8. بله اون دوره صوتی رو باهاتون پیش رفتم. سایت انقدر مطالب عالی داره نمدونم کدومو بخونم ولی به عنوان مرجع فارسی تصمیم دارم از سایت میزفا استفاده کنم. یک سوال هم از خدمتتون داشتم. مدیر مجموعه ما در فکر راه اندازی وبلاگی برای سایت مجموعه هست که اختصاص به تولید و توزیع کتابهای صوتی و الکترونیکی داره . ایشون معتقدن ما به ازای هر نویسنده که شناخته شده تر هست یک وبلاگ داشته باشیم یعنی مثلا برای ده نویسنده ده وبلاگ و همه لینک بشن به سایت اصلی تا کمکی باشه به بهینه شدن سئو. از نظر من داشتن یک وبلاگ کافی هست تا تعدد وبلاگها. می خواستم بدونم نظر ایشون درسته یا من؟ در مورد سئو با هم اختلاف نظر داریم چون ایون همچنان به طور سنتی فکر می کنن انبوه بودن محتوا باعث دیده شدن بهتر میشه.
    با تشکر

    1. وبلاگ یعنی یک وردپرس یا یک سایت جداگونه باشه یعنی یک زیردامنه؟ منظور از یک وبلاگ دیگر چی هس؟

      1. با سلام.
        فکر می کنم منظورشون یک چیزی هست که جدا از سایت اصلی فعالیت می کنه البته یکی هم نه بلکه چندین تا ! یک چیزی شبیه وبلاگی که دیجی کالا داره و توی اون از هر چیزی صحبت میشه . حالا من واقعا نمیدونم یک ورد پرس و یک سایت جدا یا زیردامنه چه تفاوتی دارند به لحاظ فنی . ممنون میشم اگر علاوه بر رفع ابهامم در مورد اون سوال منبعی هم برای مطالعه تفاوت بین این دو مفهومی که گفتید معرفی بفرمایین.

        1. سلامی دوباره.
          وبلاگی که دیجی کالا داره جداگانه نیست و هر نویسنده برای خودش یک اکانت داره داخل یک وردپرس.
          چون سوال ها گنگ هست نمیشه خوب پاسخ داد ولی میتونید از اینترنت مثلا فرق این موارد بالا رو سرچ کنید و ما مقاله ای در این باره متاسفانه نداریم.
          البته این سوالتون هم ربطی به مقاله فعلی نداره.
          موفق باشید.

  9. سلام.
    مقاله بسیار خوبی بود . من از آموزش هاتون خیلی استفاده می کنم .
    موفق باشید

    1. سلام هنگامه.
      بسیار هم عالی. خوشحال شدم نظرت رو دیدم.
      پیشنهاد میکنم حتما اموزش های رایگان سئو ما رو هم شرکت کنید.
      موفق باشی.

  10. شبکه های اجتماعی واقعا تاثیر خیلی خوبی تو فروش یک سایت دارن اما متاسفانه اکثر صفحات اینستا یا کانال های تلگرام به جای تولید محتوا ، کپی میکنن و مطلب میزارن
    شما صد تا کانال دنبال کنین ، 95 تاش با یکم کم و زیاد محتواش یکی هست متاسفانه

  11. سلام وقت بخیر شما شخصی میشناسید که آموزش حضوری کسب درآمد از اینیستاگرام رو انجام بدن؟
    لطفا معرفی کنید

    1. سلام مهرداد. همین کلمه ای که اینجا نوشتی رو در اینترنت سرچ کن.
      من فرد متخصصی که بخواد در این زمینه تدریس کنه متاسفانه نمیشناسم.

  12. سلام لطفا شماره تماس بدید برای بهینه سازی اینستام میخواستم انجام بدید برام

    1. سلام وقت بخیر.
      پروژه ای انجام نمیدیم. ممنونم از حضورتون. موفق باشید.

  13. سلام ممنون ازمطالبی که گذاشتین واقعا مفیدبودخسته نباشین. جناب آریافر مایه وب سایت داریم دوتا هم ّپیج اینستا گرامی داریم. کسانی که وب سایت دارن درقسمت بیو اینستاگرام نام وب سایتشونو درج کردن ولی ما توهیچ کدوم ازپیج هامون نمیتونیم بزاریم حتی درکاپشن ودایرکت تا اسمشو میزنیم ارور میزنه .خیلی سعی کردیم دلیلشو پیداکنیم اما متاسفانه نشد.به نظرشما دلیلش چی میتونه باشه؟:یه چیزی مثل ریپورت یا بلاک یه همچین چیزی میزنه.به محض اینکه اسم وب سایت رو میزنیم و.comرو درج میکنیم اخطارمیده.میزنه link not allowed. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام عزیز. خواهش میکنم.
      وقتی شما با خطای links not allowed در اینستاگرام روبه رو میشید چندین دلیل میتونه داشته باشه. اگر چند تا اکانت داشته باشید و این اکانت ها محتوا و یا کاربران بی کیفیت و یا فیک داشته باشند ربات اینستاگرام به این لینک حساس میشه. یا خیلی ها لینک کوتاه میذارن و این اثر منفی میتونه داشته باشه. یا ممکنه ادرس لینک اشتباه داده میشه.
      بیشترین دلیل همون فالوهای فیک و یا محتوای بی کیفیت و یا درج این لینک در اکانت های مختلف دلیل بر ارور links not allowed هست. خیلی وقت ها هم داشتن ربات سرعت زیادی در اسپم شدن لینک ادرس سایت شما میکنه. چرا که ربات ها اصولا از ای پی های تقریبا ثابتی در اکانت های مختلفی فعالیت خودشون رو انجام میدن.
      ممکنه اصلا ای پی شما که دارید ازش در مدیریت اینستاگرام فعالیت میکنید اسپم شناخته شده باشه که باید مودم رو خاموش کنید و ۵ دقیقه بعد روشن کنید تا ای پی عوض بشه و یا با اینترنت دیگر تست کنید. راه حل اساسی صبر هست و انتشار محتواهای باکیفیت و عدم دریافت فالورهای فیک است و همینطور پیغام به اینستاگرام مبنی براینکه اشتباه ادرس سایت شما رو اسپم شناخته.
      اگر نکات رو به خوبی انجام ندید همیشه این پیغام رو خواهید دید و مشکل اساسی شما در اینستاگرام خواهد شد. نحوه رفع این خطا مهمه و یک پروسه زمانبر هست.
      امیدوارم براتون مفید باشه.

  14. سلام مقاله ي خيلي خوبي بود
    فقط دو تا نكته يكي اينكه مقاله پر از غلط املايي بود كه تا يكي دو تا قابل قبوله اما وقتي زيادتر ميشه كمي اذيت كننده س?
    و دوم اينكه خب قطعا موقع انتشار اين مقاله هنوز آپديت جديد اينستاگرام نيومده بوده، من براي آپديت مقاله اين نكته رو ميگم، كه تو آپديت جديد اينستاگرام ديگه قابليت مشاهده activity فالويينگ ها وجود نداره
    در كل مقاله خيلي خوب و كاملي بود و توي پيج هاي ايراني كمتر مقاله اي پيدا ميشه كه اينقدر كامل و جامع باشه.

    1. سلام. از اینکه اذیت شدید پوزش ولی خوشحال میشیم صرفا به گفتن اکتفا نکنید و اگر غلط املایی وجود داره دقیق اشاره کنید تا بتونیم مقاله رو بهبود بدیم. هر چند من مطالعه کردیم مورد خاصی پیدا نکردم. حالا که میگید پر از غلط هست اگر ۵ تا پیدا کردید و گفتید یک هدیه به شما میدیم 😉
      بله مورد دوم هم دیگه وجود نداره ممنون که گفتید در مقاله ذکر کردم.
      خوشحالم براتون مفید بوده امیدوارم دوباره میزبان شما باشیم 🙂

  15. سلام وقتتون بخیر و خسته نباشید.ممنون از مقاله های بسیار مفید شما . در زمینه بازار یابی محتوا هم آموزش دارین؟ من حدود دو سال هست کار تولید محتوا را به صورت تخصصی انجام می دهم و اکنون تمایل به راه اندازی کسب و کار خودم و آموزش در این زمینه دارم. در صورتی که راهنمایی بفرمایید بسیار ممنون میشم

    1. سلام. خوشحالم مقاله براتون مفید بوده. خیر نداریم ولی قرار هست تا اخر سال یک دوره در زمینه محتوا انتشار بدیم.
      منبع خوب بخواین hubspot سایت عالی هست

  16. سلام خیلی ممنونم از مطالب مفیدی که به اشتراک گذاشتید.ممکنه ویژگی reach اینستاگرام رو بیشتر توضیح بدید.احساس میکنم درست متوجه نشدم

    1. درود بر شما.
      شما الان یک نفر هستی و منم یک نفر هستم پس میشیم دو نفر و اگر یک پست رو نگاه کنیم دو تا reach داریم. شما اگر ۱۰۰ بار هم نگاه کنی با دو تا reach هستیم چون شما یک اکانت داری و منم یک اکانت دارم و همش با این اکانت ها اون پست ها رو نگاه میکنیم. اکانت های منحصربه فرد رو میگن. امیدوارم براتون مفید بوده باشه.
      ممنونم از حضورتون.

    2. با سلام خدمت شما دوست عزیز
      از چندین مقاله سایت شما استفاده‌ کرده ام و وظیفه خودم میدانستم از شما تسکر کنم
      یک سوال هم داشتم که ممنون میشم پاسخ بدهید
      من یک مقاله دارم که حدود 1500 کلمه است و در صفح سوم یک کلمه کلیدی سخت قرار دارد دارم الان یک مقاله مرتبط آماده کرده ام که حدود 3000 کلمه است و واقعا دست اول با کلمه کلیدی مرتبط به مقاله اول که ذکر شد.
      سوال اینجاست مقاله جدید را به مقاله قبلی اضافه کنم بهتر است یا به صورت یک مقاله جدید قرار بگیرد و کدام برای سئو مفیدتر است؟
      پیشاپیش از پاسخگویی شما سپاسگذارم.

      1. سلام فرید جان. ممنونم از شما
        شما اگر دو مقاله با یک موضوع مشترک و کلمات کلیدی مشترک انتشار بدید از نظر سئو به مشکل میخورید. پیشنهاد میشه محتوای جدید رو به محتوای قدیم اضافه کنید. هر چند این مورد کلی هست و گاهی بستگی به محتواها هم داره.
        موفق باشید.

  17. سلام.
    عالی بود و ممنون که به این بینش رسیدید که اشتراک علم چیزی جز برتری فردیربرای ما نداره .

    1. درود بر شما. خواهش میکنم. خوشحالم براتون مفید بوده.

  18. سلام
    در قسمت سرچ و سرچ
    خط پنجم در اینستاگرام قابلیت
    اشتباه تایپی رخ داده
    شده قبلیت
    ممنون

    1. سلام حامد جان. ممنونم از اینکه وقت گذاشتی و این مورد اطلاع دادی. ویرایش شد.

  19. سلام مطلب خوبی بود.

    داشتم بیوگرافی تون رو میخوندم ی غلط املایی دیدم اونجا ک نوشتین ” در همه ابزارهای گوگل به جز adwords تلسط کاملی دارم ” تسلط درسته ^_^

    1. سلام مهسا.
      خیلی ممنونم از دقت بالات و خوشحالم که این اشتباه تایپی رو گفتی 🙂
      دوست داشتی در دوره رایگان سئو ما هم شرکت کن.
      ممنونم از حضورت.

      1. سلام. من اخیرا شروع به تمرین برای تولید محتوا کردم و قصد دارم در باره سئو سازی اطلاعات بیشتر بدست بیارم. دوره رایگانتون برای سئو کِی هست؟

        1. سلام لینک آموزش صوتی سئو رو میتونید اینجا مشاهده کنید. به تازگی ضبط شده و بسیار براتون مفید خواهد بود. البته رایگان نبود، رایگان شد.
          ممنونم از حضورتون

          1. سلام وقت بخیر
            خیلی ممنون از اطلاعات و حتی بروز رسانی اطلاعاتتون، من خارج از ایران هستم و شانس دریافت اس ام اس و دانلود فایل صوتی رو ندارم. اگر ممکن هست و بتونید به ایمیل زیر ارسال بفرمائید خیلی ممنون میشم.

          2. سلام وقت بخیر
            در بالای سایت بخش منوها و اموزش سئو، پادکست سئو انتخاب کنید.

    1. سلام، جستجو باید بکنید. نحوه جستجو هم مهم هست.

  20. سلام
    بر پوریا آریافر عزیز
    خیلی خوشحالم که بالاخره وارد این حوزه شدین و سئو اینستاگرام رو بهش پرداختین.
    امیدوارم در شبکه های اجتماعی هم مثل وبسایت حضور پر رنگی داشته باشین در آینده نزدیک…
    به نظرم مزیت شبکه های اجتماعی اینه که دیگه مثل حوزه سایت با گوگل یا دنس گوگل طرف نیستین! مردم اگر از شما خوششون بیاد میتونن با سرعت بیشتری به رشد کسب و کار شما کمک کنن!

    1. سلام سجاد جان. ممنونم از حضورت و نظری که ارسال کردی. بله فعالیت در شبکه های اجتماعی مزیت‌هایی داره که ممکنه در وبسایت وجود نداشته باشه و همینطور برعکس. ان شالله سعی میکنیم در آینده برنامه منظم در این زمینه داشته باشیم.

    2. سلام
      خیلی ممنون از مطالبی که در سایت خودتون قرار دادید
      عالی بود
      مرسی

  21. شدیداً دمت گرم پوریا خان آریافر…
    برای اولین بار !!!! برای اولین بار!!! یک مقاله خوندم و لذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذذت بردم!
    حتی داستان زندگیت رو هم با هایلایتر هایلایت کردم از بس موتور هایلایتم توی وبلاگ شما روشن شد و پر از مطالبی بود که دوست داشتم دوباره بخونمشون
    این صفحه رو با اینکه یکبار خونده بودمش زدم برای مطالعه بارهای بعدی توی اینستاپیپر سیوش کردم
    بوکمارکش هم کردم که توی بوکمارک بارم داشته باشمش
    صفحه اصلی سایتت رو هم بوکمارک کردم
    اولین بار هست توی سایتت میام ولی واقعا با همین مقاله لذت بردم داداش
    من هفت هشت سال از فعالیت تجاری در فضای مجازی به خاطر رشته نا مرتبط دور موندم و امسال تازه برگشتم به فضا که دیدم یک سری آدم که هیچ چی بارشون نیست اومدن وسط میدون و فیلمبازی و سخنرانی و ادعا و… که از عده جدیدی که دارن وارد این فضا میشن پول میچاپن
    صرفاً با خوندن همین مقاله و زندکینامه فهمیدم که شما کارت درسته
    اولاً به امید دیدار جنابعالی خیلی مشتاق دیدار شدم
    دوماً در زمینه Instagram explore algos و چون سابقه قدیمی داری توی بازاریابی شبکه های اجتماعی در زمینه های مشابه در ایران یا خارج دوره ، کتاب ، سایت ، مطلب … خوبی سراغ داری؟(ترجیحاً Gray/Black Hat)
    سوماً اولین بار هست که توی سایتهای ایرانی احساس نیاز میکنم به زدن دکمه فعال سازی نوتیفیکشن کروم (مثل سایت نیل پتل و برایان دین و…)دوباره دمت گرم
    چهارماً توی خبرنامت هم عضو شدم ببینم توی زمینه ایمیل مارکتینگ چطوری عمل میکنی ! توقع رفته بالا از شما… 😉
    ارادتمند س. ق.

    1. سلام سهیل جان، ضمن عرض پوزش برای تاخیر در پاسخ، ممنونم از نظری که ارسال کردی و حضورتون باعث افتخار بود.
      سایت social media examiner جز سایت‌های مورد علاقه مند در زمینه بهبود پست‌ها به شکل سفید و خاکستری هست.
      خوشالم تعامل خوبی در سایت ما داشتید و امیدوارم رضایت کننده باشیم، البته بنده متخصص در زمینه ایمیل مارکتینگ نیستم ولی در حد معمول بلدیم، به امید دیدار دوست من 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حداکثر حجم فایل برای آپلود: 1 مگابایت. فایل‌های مجاز برای آپلود: عکس, ویس, ویدیو, ورد یا پی دی اف, فایل متنی, زیپ. شما می‌تونید برای بهتر پرسیدن سوالتون، عکس یا ویس یا حتی فیلم در بخش نظرات میزفا آپلود کنید. برای ضبط ویس می‌تونید از خود واتس آپ استفاده کنید و بعد اینجا آپلود کنید و برای ارسال عکس هم کافی هست اسکرین شات بگیرید. Drop file here

با موفقیت ثبت شد، میزفا از شما برای عضویت در خبرنامه هفتگی تشکر میکند.

عضویت در خبرنامه هفتگی برای دریافت:

  • فیلم و مقاله رایگان سئو
  • آموزش‌های UX ، GA و GTM
  • مقاله های تخصصی ASP.NET Core
  • اطلاع رسانی از محصولات
فیلم آموزشی asp.net core 2
ترک میزفا خوب نیست!
معرفی جامع‌ترین ابزار سئو در ایران
بالای ۱۰ هزار عضو
PHZpZGVvIHdpZHRoPSI2MDAiIGhlaWdodD0iMzUwIiBwb3N0ZXI9Imh0dHBzOi8vbWl6ZmEuY29tL2Jsb2cvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDUvcG9zdGVyLW1pemZhLXRvb2xzLXZpZGVvLW1pbi5wbmciIGNvbnRyb2xzIHByZWxvYWQ9Im5vbmUiPiANCiAgIDxzb3VyY2Ugc3JjPSJodHRwczovL21pemZhLmNvbS9ibG9nL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDIzLzA1L21pemZhX3Rvb2xzXzcyMHAubXA0IiB0eXBlPSJ2aWRlby9tcDQiPg0KPC92aWRlbz4=